Historisch Archief 1877-1940
No. 1156
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Tolstoïorer tonst.
Het boek van den russischen schrijver en
groothervormer beeft veel opgang gemaakt in
Europa, maar weinig instemming verworven.
Zelfs een groot deel van hen wier levenstaak
het is schoonheid te scheppen, kunst voort te
brengen, hadden niet veel op met den
esthetiecheu boetprediker. Want dit is Tolstoï. Tegen
?de uitspattingen van het gevoel tegenover den
«eest, daar waar het gevoel uit het gareel van
liet verstand springt, beeft hij zij a stem laten
hjoren. Wanneer er redenen zijn om de kunst
tan Wagner, van Mallarmé, van Maeterlinck
?ea anderen te laten gelden, zoo kunnen er
redenen zijn om die niet te laten gelden en
die, welke van deze laatste partij zijn, hebben
zoo niet het ware dan toch het meest duurzame
voor: misschien, want de begrippen van schoon
heid en kunst zijn duister op zichzelve en
duister in hun onderlinge verbanden.
Toen men vernam dat de auteur van
rOorJog en Vrede" het woord ging nemen over
hunne onderlinge betrekkingen met toepassing
van oordeel op de moderne vertegenwoordigers
van de kunst, was de nieuwsgierigheid niet
?weinig gestegen. Want hij en Ruskin, Nietzscbe
en Ibsen zijn op hit oogenblik de vier groote
profeten der moderne gedachtenwereld, klein
misschien wanneer men hen vergelijkt met
mannen van grootere tijden, maar toch in onze
kleine tijden groot.
Ware grootheid van een menscb, wat is dat?
Grootheid in den zin waarin wij ze thans be
schouwen in de somtijds willekeurig en grillig
afgemeten of liever gezegd aangewezen periode
van den een of anderen mensen. Genie en aan
leg zijn vaak bij twee menschen gelijk, en toch
zal de eene een groot man worden, terwijl de
anderen steeds onbekend zal blijven.
Menig gedicht van een obscuurdichter en
menige bladzijde vau een onbekend schrijver
zijn even schoon als een gedicht van Goethe
of een brok van Bossuet.
Tolstoïbegint met het opsommen der defi
nities van kunst. Blijkens deze, hebben de
wijsgeeren veel gedacht, maar als men zegt, dat het
niemand gelukt is het begrip te bepalen, zou
men volgens eenigen de waarheid nog niet
hebben. Ieder geeft aan wat bij ouder kunst
verstaat en onder dezen, welke getracht hebben
liet begrip te bepalen, zijn er ongetwijfeld velen,
welke er in zijn geslaagd het begrip voor zich
zelve» te bepalen, anderen hebben slechts ten
iialre uitgedrukt, wat zij meenden of dachten,
want niet. iedere gedachte wordt tot uitgesproken
woord. Zoo is ook niet het woord het hoofd
element in 's mensehen bestaan, maar de ge
dachte. Het woord van den mensen is schijn
en dikwijls huichela-ij, maar de gedachte, dat
is de mensch in zijn geheel.
De gedachten gaan en trekken als millioenen
«terren, dag in, dag uit door 's menscaen brein.
Zij zijn de steeds vloeiende stroom met
lichtschubben en gouden flikkeringen door zijne
hersens. De gedachten, dat ziju de wazige
beelden in de diep-oneindige nevels of de scherp
bepaalde lijnen der zonlichte statueëa. D at zij a
geweldige wervelwinden der millioenen en myri
aden geestelijke zandkorrels. Dat-is de broeiende
zee met den phosforesceerenden golfslag in het
spartelen der millioenen vonken. Het woord
is zwaar en los;, de gedachte tot daad
gestold?de arme, uit de paleizen van den rijke verdre
ven, zwervend in de koude, kreupele werkelijk,
beid, de in de lompen der klanken gekleede,
?wiens schoonste rol het mag heeten, als wekker
?van nieuwe gedachten werelden te dienen.
* *
*
Volgens Home is schoonheid datgene wat
aangenaam is. Schoonheid wordt volgens hem
allén bepaald door den smaak, waarover, zoo
als bekend is, men volgens Horatius niet moet
twisten: d. w. z. de ware grond voor den smaak
is niet op te lossen.
Volgens Hutcheson komt schoonheid niet
altijd overeen met goedheid: eene gevolgtrekking
van die leer is, dat schoonheid en zedelijkheid
iiegrippen zijn die niets met elkander gemeen
iiebben.
Volgens den Franschman Père Andrézijn er
<'rie soorten van schoonheid: goddelijk
schoonbeid, natuurlijk schoonheid en kunstmatige
tcboonheid.
Volgens onzen Hemsterhuis is schoonheid
datgene wat het meeste genoegen geeft en dat
iiliiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiir
Scfiaa&sp&l.
9e Jaargang. 20 Augustus 1899.
Redacteur: R u d. J. L o m a n.
27 Charleville Rd,West Keiislngton.LondoiiW
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
MIIIMItllM«Nmiltnllll«IIIIMIMIIMMIM
TWEEDE NAT. OOHBESP. WEDSTRIJD.
Overwinnaarsgroep.
Vier en vijftigste zet vaa Zwart.
Partg Partij Pang
Ko. No. No.
14 30 K c5 39 T d6
2S T f2 82 D c2
J. J. S.
Aan de Juli aflevering van 't TijcUehrift van den
Ked. 8. B. ontleeoen wij de volgende partijen, met
aanmerkingen van J. F. Heemskerk.
Partijen gespeeld in het City of London Chess
Clob Championship Tourney 1898/1S99.
Gespeeld Januari 1899.
STAÜNTON'S VERDEDIGING.
Wit. Zwart.
B. J. Loman. Woon.
l e4 «15a 17 P c3 1>6
2 ed D do: 1S R a3 0-0-0-i
3 P c3 D d8 19 D e2 h5
4 di c-56 20 D a6:fK b8
5 P f3 R tbc 21 T d2j T d7
-6 R d3 H g6 22 f *>5 1) c6
7 P e2 P f6 23 R c» T c87;
8 P e5 e6 ** B d6f 1) d6:Z
9 R g» R e7 25 P d6: T d6:
10 D d2 P Mid 26 T el V f6 m
n 0-0 O D c7 27 T e3 R e4
12 ft c5e 28 d5!w R da:
13 R b5 a6/ 29 T a3 T c6
H R d7:fP d7: 30 T do: T dd5:o
15 R e7: P eöig Wit geeft mat in zes
16 R c6: P gi h zetten, .p
a. Een zet die buiten Engeland weinig gebruike
lijk is. Hfl dient om de gebaande wegen te ver
mijden, maar geeft aan wit een belangrijke voor
sprong in de ontwikkeling. Wie niet e5 wil spelen
doet beter Fransch e6 of Slciliaansch c5 of ook
Caro-Kann c6 te spelen.
b. Er is geen noodzaak voor dezen zet nu;
verkieselijker is P f6 (H.)
c. Beter Igkt mg R g4 en e6 ; om op f3 te
ruilen en verder op remise te spelen, tenzij wit
geeft ons het meeste genoegen wat bet grootste
aantal ideeën geeft in den kortst mogelijken
tijd.
Volgens Kant is het doel der kunst schoonheid.
Hartman zegt het ding op zich zelf is niet schoon
maar bet wordt tot schoonheid omgeschapen
door den kunstenaar.
Tolstoi noemt Hartmann hier onder de minder
eminente schrijvers. Zeer zeker ten onrechte
en diens gedachten over kunst schijnen mij
juister te zijn dan die van den grooten gewelde
naar Immauuel Kant. Om een voorbeeld te
noemen eene leelijke oude vrouw is op zichzelf
leelijk maar zij wordt schoon door Kembracdt
geschilderd.
Hieruit schijnt te volgen dat kunst op zich
zelf niet schoon is maar alleen in betrekking
tot den maker of schepper.
Kunst is verwant aan schepping, zegt Solger,
volgens hem echter ligt de idee schoonheid aan
alles ten grondslag.
Zoo komen we al langzaam meer en meer in
het labyrint der questie en hooren, om oas nog
meer te verwarren, Shakespeare in het begin
van zijn Macbeth zeggen: Leelijic is scboon en
schoon is leelijk. Wat beteekenen die woorden ?
Wij weten het niet, maar wij kunnen er een
beteekenis aan geven, zooals alles tot teeken
kan worden. Want een teeken hangt weer af
van den wil, die willekeurig is.
Volgens Bjrgmann is 't onmogelijk objectief
te bepalen wat schoonheid is. Schoonheid wordt
alleen subjectief waargenomen en daarom is het
de taak der aesthetica te bepalen wat aange
naam aandoet. Zoo zegt hij
De franschman Lévêque beweert dat schoon
heid iets onzichtbaars is achter de natuur
een kracht of geeat, die zich openbaart in ge
ordende geestkracht.
Volgens mijn bescheiden meening wordt er
hier een tipje van den sluier der waarheid op
gelicht.
iievaisson zegt la beautéla plus divine et
principalement la plus parfaive contientle secret
du mond.
Bij zulke woorden schijnt alles weer vol
komen duister om ons heen te worden.
Naar Véron is kunst de openbaring van een
emotie, die uitwendig wordt vertolkt door eene
combinatie vau lijuen, vormen, kleuren of door
eene opeenvolging van bewegingen, klanken of
woorden, die aan zekeren rbytmen onderworpen
worden. Tolstoi ziet veel goeds in deze woorden
en zeer zeker te recht.
Zeer dom lijkt nu de volgende uitspraak van
den Eagelschmaa Grant Allen: Verschillende
waardeeringen van schoonheid hebben hun oor
sprong in het verschil van smaak. De smaak
kan ontwikkeld worden. Wij moeten vertrouwen
hebben in het oordeel van de fijost beschaafde
en de hoogst uitblinkende menschen. Deze
vormeu den smaak van het komende geslac \t.
De Eagelscbman Sully verwerpt het schoon
heidsbegrip geheel en is volgeus hem kunst
datgene, wat in staat is aan den voortbrenger
een werkdadig genot te verschaffen, aan den
toeschouwer of toehoorder. Dit is volgens mijne
meening niet geheel bezijden de waarheid, maar
moet kunst ook genot verschaffan behalve aan
den voortbrenger ook aan den toeschouwer of
toehoorder ? Ja, dat verlangt gij en ik, maar
de kunstenaar zal antwoorden «mijn recht is
dat ik iets maak waarbij ik alléa genot heb."
Het constateeren van het genot is dus de laat
ste grond: verder vermag naar mijne meening
de menschelijke geest niet door te dringen ea
stooten wij menseden met onze gedachten
voelhojrns in het ijle en in het niet en zijn wij
aan de grenzen van de door onze gedachten
bewoonbare streken.
Ook Tolstoi komt tot de conclusie, dat het
begrip kunst niet mag gebaseerd worden op
het begrip schoonheii. Hij eischt echter dat
de openbaring van emoties, emoties wekke bij
anderen eu daarom ve oordeelt hij Mallarmé.
Wij moeten ophouden, zegt hij, verder kunst
te beschouwen ais middel tot vermaak en haar
beschouwen als een van de levensvoorwaarden
voor den menscb, als een middel tot verkeer
tussehen den eenen mensch en den anderen.
Het is dus niet te verwonderen, dat hij de
overbrenging der gevoelens eischt van den een
op den anderen. De mensch best»at volgens
hem alleen als sociaal wezen. Zonder gemeen
schap met den anderen mensch zijn er geen
gedachten zelfs en gaat de menscti te gronde.
Volgens mijn meening moet men aldus
redeneeren:
De gedachtenwereld is n en dat is een
uiiiiin HUI minimum IIIHIIIIIIIIIIIIIIIIN
een aanval tracht te foroeeren en zwart daarmede
winstkansen krijgt. De stelling der zwarte pionnen
is er niet naar dat wit da.a veel nut kan trekken
van zijne beide loopers tegen Paard en Raadsheer,
nu hij slechts a centrumpion bezit en die dan
niet naar d5 vooruit kan.
d. Eenvoudig P e4; 11 R e7 : D e7: was beter, (h.)
c. Een tweede zet met den c-pion, en nu beslist
een slechte zet, terwijl de eerste zet alleen waarde
loos (indifferent) was. (H.)
?. Gedwongen; zwait moet een pion opgeven, (h.)
g. Het is duidelijk dat K e7 : nog slechter zou
zijn. (H)
h. Bater was P d7 en indien wit dan speelt 17,
E a3 vervolgens T c8 ; 18. P c3 P fB aansturend
op Raadsheeren van verschillende kleur, omdat
hij een pion aebter is. (H.)
i. Een tweede pion verliezend, wat hem heel
weinig kana tot weerstand overlaat; hij had eerst
zijn Paard naar f6 moeten terugtrekken. (H.)
j. Eene vraag aan beginners waartoe dient
deze zet?
k. Onmiddellijk roodlottig. Zwart had moeten
spelen P e3 of P f6. IH.)
/. Weer eeue vraag aan beginners. Waarom niet
T d6 : ? En welk verband is er nu tussehen zwart'»
2'isten zet en wit's 2isten zet ?
m Als zwart nog niet wilde opgeven was beter
T c7 en bijv. 27. h3, P f6; 28. T e3, T a7, en
T aï: tenzij 29. D ei waarop kan volgen....
T c7 ; 30. D b3, P d5 en 31 T dc6, en wit
zal toch wel winnen, maar veel moeielijker.
m. Aardig (prettüly) gespeeld. (H.)
o. Een derde vraag aan beginners : Waarom niet
T cd5: dreigend T dlf mat?
p. 31. D b6:f K c8, 32. T aSf K d7; 33 D d8f
K c6; 34. T a6f K b5; 35. D a5t K c4; 30. D aif
mat. (H ) (of ook 85. D bfif en 36. Taéf mat).
(De noten met (H.) er achter zijn van Hoffer
uit de Standard".)
Nederlandsche Schaakbond.
Eerste Klasse.
Deelnemers.
B. Leusen, Leiden
Dr. A. v. Khijn, Leiden
A. Bleijkmans, Amsterdam
J. Speet, Breda
A. Speijer, Amsterdam
c
o
tn
3
d;
hl
_
0
0
l/o
Va
ai
C
3
^
1
0
] 1
c
|
:a?
5
l
1
l.o
r
i
00
Va
i 'o
"a
1
t_cu
'o
-J
cj
cC
a, '
t» i E-i
Vs
0
0
1/2
3
l'cj
2
3
De eerste partij tussehen de heeren Leusen en
Speijer om Ie en 2e prijzen werd remise.
troost voor hem die den moed zou willen laten
zinken en betwijfelen dat er ooit een waarheid
te vinden zou zijn. Daarom heeft ook niet
iedereen gelijk en bestaat niet het recht der
individueele waarheid «"n is de meening van
Jules Martin iu zijn boek La Démonstration
philosopbique, dat er noch dwaling, noch waar
heid is maar alleen verschillende geestestoe
standen eene dwaling. Dit is slechts waarheid
a's deel, maar ten opzichte der gedachtenwereld
in ziju geheel is dit eene dwaling. Want de
deelen ziju ondergeschikt in hunne beweging
aan de beweging vau het geheel. Het geheel
alleen heeft recht van bestaan ea is bet
eidddoel waarnaar de mensch verplicht is te trachten
uit de noodwendigheid van zijn bestaan. Van
daar is het (Socialisme dat het groote verschijnsel
der laatste vijf en twintig jaren, eene verklaar
bare Beweging. Het socialisme dat vroeger
zich niet kon ontwikkelen wegens de gebrekkige
middelen van verkeer. Ea zoo is volgens Tolstoi
kunst eenvoudig een middel van verkeer, zij
het dan niet materieel Han teu minste spiritueel.
De defiuitie van Zola: L'art c'esd la nature
vue a travers un temperament wordt door
Tolstoi niet aangehaald en het is vreemd dat
deze zeker niet socialistische definitie van kunat
uit moest gaan van den socialist Zola.
Eu zie hier eindelijk wat Tolstoi onder kunst
verstaat.
»Ia zich zelf een gevoel te wekken dat men
,eens heeft ondervonden en dan dat gevoel na
,het te hebben gewekt in zich zelf door middel
//van bewegingen lijnen kleuren, klakken, of in
,woorden uitgedrukte vormen, zoo te vertolken,
rdat anderen hetzelfde gevoel ondervinden
//dat is de werkzaamheid vau kunst. Kunst is
//die werkzaamheid van den mensch die daarin
«?bestaat, dat iemand met bewustheid door middel
«?van zekere uitwendige teekenen gevoelens op
«.anderen overdraagt, die hij heeft doorleefd en
/dat andere menscuen door deze gevoelens
, worden aangeraakt en ze ook ondervinden."
Ziedaar dus het resultaat van 'zij a overden
kingen en de critiek van de meening der groote
wijsgeeren. Zeer zeker eene eerbiedwaardige
dtfiuitie. Hare lengte is misschien hare sterkte
en zwakte te pelijker tijd. Want waarom moet
de artiest //met bswustbeid" voortbrengen ? Is
de invloed van bewust handelen van den eenen
mensch op den anderen grooter dan die van
onbewust handelen en waarom en hoe? Ook op
de kunst zou men het bekende vers van Heine
kunnen toepassen waar hij bij nachtelijken hemel
onder het sterren gefltkker den jongeling-man
laat vragen aan de sterren en de murmelende
golven der zee:
«Sagt mir was bedeutet der mensch" eene
vraag waarover de hoofden der menschen
//geygrü'oelt, Haupter i m Turban und schwarzem
//Barrett und tausend undere arme schwitzende
//menscueuhaupter," welke geen antwoord konden
vinden.
F. ERESS.
hart sprekende gestalten en tooneelen, en eene
schier onuitputtelijke rykdom aan diepe wijs
heid en verhevene gedachten. Wjj allen
kennen een «Gretchen", een »Martha", een
«Faust", een sMephisto"; wjj allen buigen voor
de macht der tooueelen, waarin Faust in
vertwijfeling met het eeuwige strjjd voert,
voor de onsterflyke liefdesscènes in den tuin
en in het tuinhuisje; wy allen erkennen de
diepste kennis en hoogste wysheid, in het
zeldzame dichtwerk vervat, hetzy deze de
hoogste of laatste vragen betreffen, die den
menschelyken geest in het algemeen in be
weging brengen, hetzy ze ons een diepen blik
laten werpen in het menschenhart en in het
menschenleven of op andere wijs ons iets
meegeven op onzen levensweg. En de grond
idee van Faust! «Het zoeken van den edelen,
strevenden mensch naar innerlijke bevredi
ging" kan men zich iets hoogers denken ?
Faust zoekt voldoening in abstracte kennis
en vindt haar niet; hy zoekt die in de liefde
en vindt smart en kwelling; hy zoekt die
in het wilde leven, in vluchtig genot en in
plotselinge verrukking en steeds komt hy
onvoldaan, leeg van hart en hoofd thuis. Hy
zoekt voldoening en vrede in de kunst, in de
herleving der Grieksche oudheid en zy'ne
Helena verdwijnt als een schaduw aan zy'n oogen
en laat hem troostloos achter. Dan laat hij
het oog vallen op eerlijken arbeid voor het
welzijn zijns volks, voor het welzijn der nog
ongeboren geslachten, en herschept een eenzaam,
iiimiHMiiiiiiHliiiiiHii'iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiHiHiiiiiiiiiiiiiiiiHiin
De wekelijksche Financieele en
Economische Kroniek" kan heden niet
verschijnen, daar de heer Stigter on
verwacht verhinderd werd het te
schrijven.
?uiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiminn in i iiiiiiiiiiiiiniiitiiiiiiun
AMSTERDAMSCHE
Xartaukade 113, Amsterdam.
Verstrekt geld op Ie Hypotheek op zeer
aannemelijke voorwaarden. Belegt geld op
Ie Hypotheek onder haar specialen waarborg.
Verkoopt, zoolang de voorraad strekt, niet
nttlootbare gewaarborgde 4 pCt
hypothecaire obligatiën, in stukken van ? 1000,
? 500 en ? 100. Prospectus en inlichtingen
verkrygbaar ten kantore der My'. en bjj hare agenten.
DB DIRECTIE.
Goethe tentoonstelling te Dusseldorf.
Invloed van Rembrandt, Teniers,
e. a. op Goethe's Faust.
III.
Goethé's Vaust en de beeldende Kunst.
Een afzonderlijke zaal in de Kunstacademie
te Dusseldorf, het «Gypsmuseum" bevatte tot
15 Augustus een verzameling van teekeningen,
etsen, gravures, enz. betrekking hebbende op
Faust: de »Bode-Tillesche
Faustbildersammlung.
Dr. Alexander Tille, docent aan de Univer
siteit te Glascow is de gelukkige bezitter dezer
verzameling, 442 nommers ry'k, en in vier
rubrieken verdeeld : I Die Bilder zur Faustsage
bis zu Goethe; II Die Bilder zu Goetha's
Faust; III Sehauspieler in Faustrollen;
IV Bilder zu Gounods Margarethe.
Dr. Alexander Tule heeft dit jaar te Bonn in
eene toelichting een verrassend licht op »Faust"
geworpen.
In de geheele wereldliteratuur zegt hy
is er geen dichtwerk, dat zoo dikwyls pen,
penseel of stift in beweging heeft gebracht als
Faust. Dit kan ons nauwelijks verwonderen,
als men bedenkt, dat Faust aan drie groote
hoofdvoorwaarden beantwoordt, zonder welke
een literair werk nooit groot kan zy'n: een
helder, grootsch idee ; een rijkdom van tot het
We Bataafsclie Bank.
Keizersgracht 258, Amsterdam.
Aan- en Verkoop van Effecten en Premie
loten aan Binnen- en Buitenlandsche Bsurzen.
(Matige provisie).
Inwisselen van Coupons tot de hoogste
l pryzen, zonder berekening van provisie.
Inschrijvingen op nieuwe leeningen zonder
berekening van kosten.
Sluiten van Prolongatiën op solide Kffecten.
Dagelijks een beredeneerd Beursverslag, op
aanvrage gratis.
Tclephoonnummer 1434. Beurspilaar 22.
Telegramadres: BiTAATSCHE BASK, Amsterdam.
De Hollandsdie Voorschotbank,
GEVESTIGD TE HAARLEM.
Kantoren: Amsterdam, Damrak 99,
Nijmegen, Graafsche straat 41.
Haarlem, Jansweg 42.
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimum van ?300 op zeer aanne
melijke voorwaarden en gemakkelijke aflossingen.
Rentevergoeding voor gelden a Deposito:
Met n dag opzegbaar . . 2y2 pCt.
, tien d«gen . . 3
op langeren termijn tegen nader overeen
te komen voorwaarden.
Open en Gesloten bewaargeving volgens regiem.
Amsterdam, 19 Augustus 1899.
NtiiiiiiiiiHiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiuiiiMiiiiiiiiiiiiimimmii
IIIHimilllllllllltlllllllllllllllrUIIIIIIIHIIIIIMMIIIIIIIflIIIIIIIHII
NeAerlandsche Schaakbond." Internationale Hoofdklasse-AVeilstrijd, 7?16 Augustus te Amsterdam.
Stand na de 6e ronde.
Deelnemers.
te KoUté,
's Hagi'.
Dinier,
llumbuvg.
Jiieijkmans,
Amsterdam.
'JVcsliiijj,
Winschoten.
Atkins,
Nurtliampton.
lleeinskerk,
Sas van Gent.
I'artaj,
Praaj.
Dr. .Maiihi'iiner,
Fninkeutlial.
Mat",
Utrecht.
Pat",
Kleei.
Dr. Tiiinborn,
Kenlea.
Meiuers,
Amsterdam.
Jhr. v. Forecst,
's Hage.
l'elzer,
Frankfort.
iloqnctte,
Utrecht.
Swiderski,
Leipzig.
.| |
i) i ,
-. ,,'2
',fe
0 i/j
1 ]'2
1 1
1 0
1 l/c,
1 1
1 1
l/o 0
l'o 0
V» o
i i
0 0
i 1/2
1 0
'~J
-"
]
'A
.._
0
1
0
0
0
1
0
0
0
0
0
Va
1
c
~
0
;;
1
1
0
0
"2
0
1
n
0
Va
1/2
0
0
J
a
^A
?<
0
0
0
0
u
0
0
0
i)
0
0
0
0
0
0
J£
T
-1
0
1
1
1
1
n
i
i
i
i
I 'o
1
Va
1
1
'rt'
rH
0
'/*
1
1
1
1
0
0
Vo
~
0
0
1
l'o
1
1
t-i
1
c
~
0
0
1
2
1
0
1
'.'2
0
0
0
0
1
0
0
1
K
0
0
0
1
1
0
1
l/3
n
0
0
0
0
0
Va
rt
l/o
1
1
0
1
0
l'
1
1
0
1
1
1
(J
1
?6
u
1/2
1
1
1
1
-!
1
1
1
1
1
1
1
l
~?
Va
1
1
1
1
'/»
1
1
1
0
D
0
1
0
1
2
**
0
0
1
Va
1
o
()
1
1
n
0
i
_
V2
0
Va
(H
1?1
1
1
1
1/2
1
Va
l'o
0
1
0
0
0
Va
^
1
0
J/2
l/o
1
1
0
0
1
1
1
0
1
1
1/
1
^
""
0
1
0
1
1
0
(1
1
Va
0
(1
0
V2
0
0
?3 =
S |
S c
2 -j
4
8 l/s
10
10
15
8
(i l'o
~
10
n
5
~7i~
'**
5
8 Va
(i V»
B 'A
10
Uitslag: H. E. Atkins,
Mat
). BlcijkiiKius,
'Dr. Mr. 1)..). D. Tresling,
N. Alanlieimer,
K. Swindcrski,
J. jJiiner,
.llu'. v. Vureest,
De schoonheidsprijs (ecu fraai
werd toegekend aan Atkins voor zijn
Engeland,
iX'edei-land,
Ie prijs, ?200, 15 winstp.
2e ? 15U, 11
n -i "i i j ! doelen 3de 6 prijzen ieder /' 70, 10 winstn.
Duitichland. l l J J > l
n '
v i 7 i \ deelen 7e eu 8e prijzen ieder f 25. 8V
.Nederland, ' ' J J '" "
aquarel van IVof. Lecornte te Dell't) voor de mooiste offercombinatie
partij niet Mr. Tresling.
RAS-FEREESieiSG.
Reate voor geiden Deposito.
Met n dag vooraf opvragens 2 /4 pCt.
tien. dagen , 3
voor langere termy'nen, op nader overeen te
komen voorwaarden.
Bewaring van Waarden,
volgens reglement, gratis verkrijgbaar.
Amsterdam, 19 Augustus 1899.
DE DIRECTIE.
CREDIET-VEREENIGINGT
Opgericht 1858.
Verleent Credieten tegen eene rente tot
nadere aankondiging van gemiddeld 6% pCt.
Neemt gelden k Deposito, rente thans:
met l dag opzegging 3}f pCt.
l maand vast 3% .
de Directie,
BÜCHLKB.
BBBO.
Incasso-Bank,
HEERENGRACHT 537
bij de Vijzelstraat.
Volgestort Kapitaal. ... ? 4.000.000.
Reserve 294.440.36
Koopt en Verkoopt Cheques op de voor
naamste plaatsen van Europa, tot de Koersen
van haar dagelijks verschijnend Koersblad, het
welk op aanvrage yerkrygbaar is.
DE DIRECTIE.
Het Wisselkantoor der
Amsterdamsche Bank,
Heerengracht 597-601,
belast zich met den aan- en verkoop van
wissels, fondsen, coupons, buitenlandsch baak
papier en muntspecien.
Het is geopend op lederen werkdag van 9
tot 6 uur.
HYPÖTHEEKBANKvoorNEBERLASB
Amsterdam Singel 512
verstrekt gelden op Ie hypotheek op zter
voordeflige voorwaarden, e>i geeft 3& en t
pCt. Pandbrieven uit, onvoorwaardelijk ge
waarborgd door de
Algemeene Waarborg-MaatscJiappy
Mr. A. H. VAN N1EROP,
Mr. P. PEELEN,
Directeuren.
De Bank verstrekt voorschotten op
langen termijn, tegen billijke, voor den
Geldnemer gunstige voorwaarden en
gemakkelyke aflossing.
Prospectus en inlichtingen zijn verkrypbsai
ten kantore der Back,!Ieereiigracïi«,2-4ü»
Amsterdam, en ixjj hare Agenten.
SINGEL 548, Amsterdam.
DiKECTiE :
Mr. H. W. J. FOCKEMA, J. E. DE GRAAF Jr.
o
Verstrekt gelden tot elk bedrag op onder
pand van Polis van Levensverzekering.
NATIONALE CREDIETBANK,
verstrekt op langen t^rmyn C R E D I E
aan Kooplieden, Particulieren en Ambtenaren,
Amsterdam, Keizersgracht 375,
BuitenlandsclicBankvereeiiiging
bezorgt den IN- en VERKOOP VAN EFFEC
TEN op de beurzen van Amsterdam,
Londen, Parijs, Berlijn, Frankiurt, Isnr....:- ea
New- York ; belast zich met de uitvoenr.g vaa
speculatie-ordersvolgens hetCoverstelseL
Alex. J. Hendiix
AMSTffX.
Effecten, Coupous, Wissels.
Intercommunale Telephoon 1891.
Directe verbinding met het buitenland.
Het Kantoor van
Oversctapii en
onder directie van
LAMAISON & BOUWER & Co.,
Heerengracht 344, Amsterdam,
belast zich speciaal met koopen en verkoopea
van inschr\jvingen Grootboek, met hst opheffen
van verbanden ten behoeve van rekenplichti^e
Ambtenaren, alsmede met het ontv. der intresten.
Het Nederlandsch Effecten- en
Wisselkantoor
GEBROEDEKS LEYÏE.
AMSTERDAM,
KALVEESTEAAT 121.
b|d TAKSTEEG.
Intercommunale Telephoon No. 343.
Uitvoering van Beursorders.
Aanen Verkoop van Effecten en
Prouiieloten. Sluiten van Prolongatiën en
Beleeningen.- Inwisselen van Coupons.
Koop en Verkoop van vreemde
Muntspeciën.