De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1899 20 augustus pagina 5

20 augustus 1899 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 1156 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. Tolstoïorer tonst. Het boek van den russischen schrijver en groothervormer beeft veel opgang gemaakt in Europa, maar weinig instemming verworven. Zelfs een groot deel van hen wier levenstaak het is schoonheid te scheppen, kunst voort te brengen, hadden niet veel op met den esthetiecheu boetprediker. Want dit is Tolstoï. Tegen ?de uitspattingen van het gevoel tegenover den «eest, daar waar het gevoel uit het gareel van liet verstand springt, beeft hij zij a stem laten hjoren. Wanneer er redenen zijn om de kunst tan Wagner, van Mallarmé, van Maeterlinck ?ea anderen te laten gelden, zoo kunnen er redenen zijn om die niet te laten gelden en die, welke van deze laatste partij zijn, hebben zoo niet het ware dan toch het meest duurzame voor: misschien, want de begrippen van schoon heid en kunst zijn duister op zichzelve en duister in hun onderlinge verbanden. Toen men vernam dat de auteur van rOorJog en Vrede" het woord ging nemen over hunne onderlinge betrekkingen met toepassing van oordeel op de moderne vertegenwoordigers van de kunst, was de nieuwsgierigheid niet ?weinig gestegen. Want hij en Ruskin, Nietzscbe en Ibsen zijn op hit oogenblik de vier groote profeten der moderne gedachtenwereld, klein misschien wanneer men hen vergelijkt met mannen van grootere tijden, maar toch in onze kleine tijden groot. Ware grootheid van een menscb, wat is dat? Grootheid in den zin waarin wij ze thans be schouwen in de somtijds willekeurig en grillig afgemeten of liever gezegd aangewezen periode van den een of anderen mensen. Genie en aan leg zijn vaak bij twee menschen gelijk, en toch zal de eene een groot man worden, terwijl de anderen steeds onbekend zal blijven. Menig gedicht van een obscuurdichter en menige bladzijde vau een onbekend schrijver zijn even schoon als een gedicht van Goethe of een brok van Bossuet. Tolstoïbegint met het opsommen der defi nities van kunst. Blijkens deze, hebben de wijsgeeren veel gedacht, maar als men zegt, dat het niemand gelukt is het begrip te bepalen, zou men volgens eenigen de waarheid nog niet hebben. Ieder geeft aan wat bij ouder kunst verstaat en onder dezen, welke getracht hebben liet begrip te bepalen, zijn er ongetwijfeld velen, welke er in zijn geslaagd het begrip voor zich zelve» te bepalen, anderen hebben slechts ten iialre uitgedrukt, wat zij meenden of dachten, want niet. iedere gedachte wordt tot uitgesproken woord. Zoo is ook niet het woord het hoofd element in 's mensehen bestaan, maar de ge dachte. Het woord van den mensen is schijn en dikwijls huichela-ij, maar de gedachte, dat is de mensch in zijn geheel. De gedachten gaan en trekken als millioenen «terren, dag in, dag uit door 's menscaen brein. Zij zijn de steeds vloeiende stroom met lichtschubben en gouden flikkeringen door zijne hersens. De gedachten, dat ziju de wazige beelden in de diep-oneindige nevels of de scherp bepaalde lijnen der zonlichte statueëa. D at zij a geweldige wervelwinden der millioenen en myri aden geestelijke zandkorrels. Dat-is de broeiende zee met den phosforesceerenden golfslag in het spartelen der millioenen vonken. Het woord is zwaar en los;, de gedachte tot daad gestold?de arme, uit de paleizen van den rijke verdre ven, zwervend in de koude, kreupele werkelijk, beid, de in de lompen der klanken gekleede, ?wiens schoonste rol het mag heeten, als wekker ?van nieuwe gedachten werelden te dienen. * * * Volgens Home is schoonheid datgene wat aangenaam is. Schoonheid wordt volgens hem allén bepaald door den smaak, waarover, zoo als bekend is, men volgens Horatius niet moet twisten: d. w. z. de ware grond voor den smaak is niet op te lossen. Volgens Hutcheson komt schoonheid niet altijd overeen met goedheid: eene gevolgtrekking van die leer is, dat schoonheid en zedelijkheid iiegrippen zijn die niets met elkander gemeen iiebben. Volgens den Franschman Père Andrézijn er <'rie soorten van schoonheid: goddelijk schoonbeid, natuurlijk schoonheid en kunstmatige tcboonheid. Volgens onzen Hemsterhuis is schoonheid datgene wat het meeste genoegen geeft en dat iiliiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiir Scfiaa&sp&l. 9e Jaargang. 20 Augustus 1899. Redacteur: R u d. J. L o m a n. 27 Charleville Rd,West Keiislngton.LondoiiW Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek betreffende, aan bovenstaand adres te richten. MIIIMItllM«Nmiltnllll«IIIIMIMIIMMIM TWEEDE NAT. OOHBESP. WEDSTRIJD. Overwinnaarsgroep. Vier en vijftigste zet vaa Zwart. Partg Partij Pang Ko. No. No. 14 30 K c5 39 T d6 2S T f2 82 D c2 J. J. S. Aan de Juli aflevering van 't TijcUehrift van den Ked. 8. B. ontleeoen wij de volgende partijen, met aanmerkingen van J. F. Heemskerk. Partijen gespeeld in het City of London Chess Clob Championship Tourney 1898/1S99. Gespeeld Januari 1899. STAÜNTON'S VERDEDIGING. Wit. Zwart. B. J. Loman. Woon. l e4 «15a 17 P c3 1>6 2 ed D do: 1S R a3 0-0-0-i 3 P c3 D d8 19 D e2 h5 4 di c-56 20 D a6:fK b8 5 P f3 R tbc 21 T d2j T d7 -6 R d3 H g6 22 f *>5 1) c6 7 P e2 P f6 23 R c» T c87; 8 P e5 e6 ** B d6f 1) d6:Z 9 R g» R e7 25 P d6: T d6: 10 D d2 P Mid 26 T el V f6 m n 0-0 O D c7 27 T e3 R e4 12 ft c5e 28 d5!w R da: 13 R b5 a6/ 29 T a3 T c6 H R d7:fP d7: 30 T do: T dd5:o 15 R e7: P eöig Wit geeft mat in zes 16 R c6: P gi h zetten, .p a. Een zet die buiten Engeland weinig gebruike lijk is. Hfl dient om de gebaande wegen te ver mijden, maar geeft aan wit een belangrijke voor sprong in de ontwikkeling. Wie niet e5 wil spelen doet beter Fransch e6 of Slciliaansch c5 of ook Caro-Kann c6 te spelen. b. Er is geen noodzaak voor dezen zet nu; verkieselijker is P f6 (H.) c. Beter Igkt mg R g4 en e6 ; om op f3 te ruilen en verder op remise te spelen, tenzij wit geeft ons het meeste genoegen wat bet grootste aantal ideeën geeft in den kortst mogelijken tijd. Volgens Kant is het doel der kunst schoonheid. Hartman zegt het ding op zich zelf is niet schoon maar bet wordt tot schoonheid omgeschapen door den kunstenaar. Tolstoi noemt Hartmann hier onder de minder eminente schrijvers. Zeer zeker ten onrechte en diens gedachten over kunst schijnen mij juister te zijn dan die van den grooten gewelde naar Immauuel Kant. Om een voorbeeld te noemen eene leelijke oude vrouw is op zichzelf leelijk maar zij wordt schoon door Kembracdt geschilderd. Hieruit schijnt te volgen dat kunst op zich zelf niet schoon is maar alleen in betrekking tot den maker of schepper. Kunst is verwant aan schepping, zegt Solger, volgens hem echter ligt de idee schoonheid aan alles ten grondslag. Zoo komen we al langzaam meer en meer in het labyrint der questie en hooren, om oas nog meer te verwarren, Shakespeare in het begin van zijn Macbeth zeggen: Leelijic is scboon en schoon is leelijk. Wat beteekenen die woorden ? Wij weten het niet, maar wij kunnen er een beteekenis aan geven, zooals alles tot teeken kan worden. Want een teeken hangt weer af van den wil, die willekeurig is. Volgens Bjrgmann is 't onmogelijk objectief te bepalen wat schoonheid is. Schoonheid wordt alleen subjectief waargenomen en daarom is het de taak der aesthetica te bepalen wat aange naam aandoet. Zoo zegt hij De franschman Lévêque beweert dat schoon heid iets onzichtbaars is achter de natuur een kracht of geeat, die zich openbaart in ge ordende geestkracht. Volgens mijn bescheiden meening wordt er hier een tipje van den sluier der waarheid op gelicht. iievaisson zegt la beautéla plus divine et principalement la plus parfaive contientle secret du mond. Bij zulke woorden schijnt alles weer vol komen duister om ons heen te worden. Naar Véron is kunst de openbaring van een emotie, die uitwendig wordt vertolkt door eene combinatie vau lijuen, vormen, kleuren of door eene opeenvolging van bewegingen, klanken of woorden, die aan zekeren rbytmen onderworpen worden. Tolstoi ziet veel goeds in deze woorden en zeer zeker te recht. Zeer dom lijkt nu de volgende uitspraak van den Eagelschmaa Grant Allen: Verschillende waardeeringen van schoonheid hebben hun oor sprong in het verschil van smaak. De smaak kan ontwikkeld worden. Wij moeten vertrouwen hebben in het oordeel van de fijost beschaafde en de hoogst uitblinkende menschen. Deze vormeu den smaak van het komende geslac \t. De Eagelscbman Sully verwerpt het schoon heidsbegrip geheel en is volgeus hem kunst datgene, wat in staat is aan den voortbrenger een werkdadig genot te verschaffen, aan den toeschouwer of toehoorder. Dit is volgens mijne meening niet geheel bezijden de waarheid, maar moet kunst ook genot verschaffan behalve aan den voortbrenger ook aan den toeschouwer of toehoorder ? Ja, dat verlangt gij en ik, maar de kunstenaar zal antwoorden «mijn recht is dat ik iets maak waarbij ik alléa genot heb." Het constateeren van het genot is dus de laat ste grond: verder vermag naar mijne meening de menschelijke geest niet door te dringen ea stooten wij menseden met onze gedachten voelhojrns in het ijle en in het niet en zijn wij aan de grenzen van de door onze gedachten bewoonbare streken. Ook Tolstoi komt tot de conclusie, dat het begrip kunst niet mag gebaseerd worden op het begrip schoonheii. Hij eischt echter dat de openbaring van emoties, emoties wekke bij anderen eu daarom ve oordeelt hij Mallarmé. Wij moeten ophouden, zegt hij, verder kunst te beschouwen ais middel tot vermaak en haar beschouwen als een van de levensvoorwaarden voor den menscb, als een middel tot verkeer tussehen den eenen mensch en den anderen. Het is dus niet te verwonderen, dat hij de overbrenging der gevoelens eischt van den een op den anderen. De mensch best»at volgens hem alleen als sociaal wezen. Zonder gemeen schap met den anderen mensch zijn er geen gedachten zelfs en gaat de menscti te gronde. Volgens mijn meening moet men aldus redeneeren: De gedachtenwereld is n en dat is een uiiiiin HUI minimum IIIHIIIIIIIIIIIIIIIIN een aanval tracht te foroeeren en zwart daarmede winstkansen krijgt. De stelling der zwarte pionnen is er niet naar dat wit da.a veel nut kan trekken van zijne beide loopers tegen Paard en Raadsheer, nu hij slechts a centrumpion bezit en die dan niet naar d5 vooruit kan. d. Eenvoudig P e4; 11 R e7 : D e7: was beter, (h.) c. Een tweede zet met den c-pion, en nu beslist een slechte zet, terwijl de eerste zet alleen waarde loos (indifferent) was. (H.) ?. Gedwongen; zwait moet een pion opgeven, (h.) g. Het is duidelijk dat K e7 : nog slechter zou zijn. (H) h. Bater was P d7 en indien wit dan speelt 17, E a3 vervolgens T c8 ; 18. P c3 P fB aansturend op Raadsheeren van verschillende kleur, omdat hij een pion aebter is. (H.) i. Een tweede pion verliezend, wat hem heel weinig kana tot weerstand overlaat; hij had eerst zijn Paard naar f6 moeten terugtrekken. (H.) j. Eene vraag aan beginners waartoe dient deze zet? k. Onmiddellijk roodlottig. Zwart had moeten spelen P e3 of P f6. IH.) /. Weer eeue vraag aan beginners. Waarom niet T d6 : ? En welk verband is er nu tussehen zwart'» 2'isten zet en wit's 2isten zet ? m Als zwart nog niet wilde opgeven was beter T c7 en bijv. 27. h3, P f6; 28. T e3, T a7, en T aï: tenzij 29. D ei waarop kan volgen.... T c7 ; 30. D b3, P d5 en 31 T dc6, en wit zal toch wel winnen, maar veel moeielijker. m. Aardig (prettüly) gespeeld. (H.) o. Een derde vraag aan beginners : Waarom niet T cd5: dreigend T dlf mat? p. 31. D b6:f K c8, 32. T aSf K d7; 33 D d8f K c6; 34. T a6f K b5; 35. D a5t K c4; 30. D aif mat. (H ) (of ook 85. D bfif en 36. Taéf mat). (De noten met (H.) er achter zijn van Hoffer uit de Standard".) Nederlandsche Schaakbond. Eerste Klasse. Deelnemers. B. Leusen, Leiden Dr. A. v. Khijn, Leiden A. Bleijkmans, Amsterdam J. Speet, Breda A. Speijer, Amsterdam c o tn 3 d; hl _ 0 0 l/o Va ai C 3 ^ 1 0 ] 1 c | :a? 5 l 1 l.o r i 00 Va i 'o "a 1 t_cu 'o -J cj cC a, ' t» i E-i Vs 0 0 1/2 3 l'cj 2 3 De eerste partij tussehen de heeren Leusen en Speijer om Ie en 2e prijzen werd remise. troost voor hem die den moed zou willen laten zinken en betwijfelen dat er ooit een waarheid te vinden zou zijn. Daarom heeft ook niet iedereen gelijk en bestaat niet het recht der individueele waarheid «"n is de meening van Jules Martin iu zijn boek La Démonstration philosopbique, dat er noch dwaling, noch waar heid is maar alleen verschillende geestestoe standen eene dwaling. Dit is slechts waarheid a's deel, maar ten opzichte der gedachtenwereld in ziju geheel is dit eene dwaling. Want de deelen ziju ondergeschikt in hunne beweging aan de beweging vau het geheel. Het geheel alleen heeft recht van bestaan ea is bet eidddoel waarnaar de mensch verplicht is te trachten uit de noodwendigheid van zijn bestaan. Van daar is het (Socialisme dat het groote verschijnsel der laatste vijf en twintig jaren, eene verklaar bare Beweging. Het socialisme dat vroeger zich niet kon ontwikkelen wegens de gebrekkige middelen van verkeer. Ea zoo is volgens Tolstoi kunst eenvoudig een middel van verkeer, zij het dan niet materieel Han teu minste spiritueel. De defiuitie van Zola: L'art c'esd la nature vue a travers un temperament wordt door Tolstoi niet aangehaald en het is vreemd dat deze zeker niet socialistische definitie van kunat uit moest gaan van den socialist Zola. Eu zie hier eindelijk wat Tolstoi onder kunst verstaat. »Ia zich zelf een gevoel te wekken dat men ,eens heeft ondervonden en dan dat gevoel na ,het te hebben gewekt in zich zelf door middel //van bewegingen lijnen kleuren, klakken, of in ,woorden uitgedrukte vormen, zoo te vertolken, rdat anderen hetzelfde gevoel ondervinden //dat is de werkzaamheid vau kunst. Kunst is //die werkzaamheid van den mensch die daarin «?bestaat, dat iemand met bewustheid door middel «?van zekere uitwendige teekenen gevoelens op «.anderen overdraagt, die hij heeft doorleefd en /dat andere menscuen door deze gevoelens , worden aangeraakt en ze ook ondervinden." Ziedaar dus het resultaat van 'zij a overden kingen en de critiek van de meening der groote wijsgeeren. Zeer zeker eene eerbiedwaardige dtfiuitie. Hare lengte is misschien hare sterkte en zwakte te pelijker tijd. Want waarom moet de artiest //met bswustbeid" voortbrengen ? Is de invloed van bewust handelen van den eenen mensch op den anderen grooter dan die van onbewust handelen en waarom en hoe? Ook op de kunst zou men het bekende vers van Heine kunnen toepassen waar hij bij nachtelijken hemel onder het sterren gefltkker den jongeling-man laat vragen aan de sterren en de murmelende golven der zee: «Sagt mir was bedeutet der mensch" eene vraag waarover de hoofden der menschen //geygrü'oelt, Haupter i m Turban und schwarzem //Barrett und tausend undere arme schwitzende //menscueuhaupter," welke geen antwoord konden vinden. F. ERESS. hart sprekende gestalten en tooneelen, en eene schier onuitputtelijke rykdom aan diepe wijs heid en verhevene gedachten. Wjj allen kennen een «Gretchen", een »Martha", een «Faust", een sMephisto"; wjj allen buigen voor de macht der tooueelen, waarin Faust in vertwijfeling met het eeuwige strjjd voert, voor de onsterflyke liefdesscènes in den tuin en in het tuinhuisje; wy allen erkennen de diepste kennis en hoogste wysheid, in het zeldzame dichtwerk vervat, hetzy deze de hoogste of laatste vragen betreffen, die den menschelyken geest in het algemeen in be weging brengen, hetzy ze ons een diepen blik laten werpen in het menschenhart en in het menschenleven of op andere wijs ons iets meegeven op onzen levensweg. En de grond idee van Faust! «Het zoeken van den edelen, strevenden mensch naar innerlijke bevredi ging" kan men zich iets hoogers denken ? Faust zoekt voldoening in abstracte kennis en vindt haar niet; hy zoekt die in de liefde en vindt smart en kwelling; hy zoekt die in het wilde leven, in vluchtig genot en in plotselinge verrukking en steeds komt hy onvoldaan, leeg van hart en hoofd thuis. Hy zoekt voldoening en vrede in de kunst, in de herleving der Grieksche oudheid en zy'ne Helena verdwijnt als een schaduw aan zy'n oogen en laat hem troostloos achter. Dan laat hij het oog vallen op eerlijken arbeid voor het welzijn zijns volks, voor het welzijn der nog ongeboren geslachten, en herschept een eenzaam, iiimiHMiiiiiiHliiiiiHii'iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiHiHiiiiiiiiiiiiiiiiHiin De wekelijksche Financieele en Economische Kroniek" kan heden niet verschijnen, daar de heer Stigter on verwacht verhinderd werd het te schrijven. ?uiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiminn in i iiiiiiiiiiiiiniiitiiiiiiun AMSTERDAMSCHE Xartaukade 113, Amsterdam. Verstrekt geld op Ie Hypotheek op zeer aannemelijke voorwaarden. Belegt geld op Ie Hypotheek onder haar specialen waarborg. Verkoopt, zoolang de voorraad strekt, niet nttlootbare gewaarborgde 4 pCt hypothecaire obligatiën, in stukken van ? 1000, ? 500 en ? 100. Prospectus en inlichtingen verkrygbaar ten kantore der My'. en bjj hare agenten. DB DIRECTIE. Goethe tentoonstelling te Dusseldorf. Invloed van Rembrandt, Teniers, e. a. op Goethe's Faust. III. Goethé's Vaust en de beeldende Kunst. Een afzonderlijke zaal in de Kunstacademie te Dusseldorf, het «Gypsmuseum" bevatte tot 15 Augustus een verzameling van teekeningen, etsen, gravures, enz. betrekking hebbende op Faust: de »Bode-Tillesche Faustbildersammlung. Dr. Alexander Tille, docent aan de Univer siteit te Glascow is de gelukkige bezitter dezer verzameling, 442 nommers ry'k, en in vier rubrieken verdeeld : I Die Bilder zur Faustsage bis zu Goethe; II Die Bilder zu Goetha's Faust; III Sehauspieler in Faustrollen; IV Bilder zu Gounods Margarethe. Dr. Alexander Tule heeft dit jaar te Bonn in eene toelichting een verrassend licht op »Faust" geworpen. In de geheele wereldliteratuur zegt hy is er geen dichtwerk, dat zoo dikwyls pen, penseel of stift in beweging heeft gebracht als Faust. Dit kan ons nauwelijks verwonderen, als men bedenkt, dat Faust aan drie groote hoofdvoorwaarden beantwoordt, zonder welke een literair werk nooit groot kan zy'n: een helder, grootsch idee ; een rijkdom van tot het We Bataafsclie Bank. Keizersgracht 258, Amsterdam. Aan- en Verkoop van Effecten en Premie loten aan Binnen- en Buitenlandsche Bsurzen. (Matige provisie). Inwisselen van Coupons tot de hoogste l pryzen, zonder berekening van provisie. Inschrijvingen op nieuwe leeningen zonder berekening van kosten. Sluiten van Prolongatiën op solide Kffecten. Dagelijks een beredeneerd Beursverslag, op aanvrage gratis. Tclephoonnummer 1434. Beurspilaar 22. Telegramadres: BiTAATSCHE BASK, Amsterdam. De Hollandsdie Voorschotbank, GEVESTIGD TE HAARLEM. Kantoren: Amsterdam, Damrak 99, Nijmegen, Graafsche straat 41. Haarlem, Jansweg 42. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van ?300 op zeer aanne melijke voorwaarden en gemakkelijke aflossingen. Rentevergoeding voor gelden a Deposito: Met n dag opzegbaar . . 2y2 pCt. , tien d«gen . . 3 op langeren termijn tegen nader overeen te komen voorwaarden. Open en Gesloten bewaargeving volgens regiem. Amsterdam, 19 Augustus 1899. NtiiiiiiiiiHiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiuiiiMiiiiiiiiiiiiimimmii IIIHimilllllllllltlllllllllllllllrUIIIIIIIHIIIIIMMIIIIIIIflIIIIIIIHII NeAerlandsche Schaakbond." Internationale Hoofdklasse-AVeilstrijd, 7?16 Augustus te Amsterdam. Stand na de 6e ronde. Deelnemers. te KoUté, 's Hagi'. Dinier, llumbuvg. Jiieijkmans, Amsterdam. 'JVcsliiijj, Winschoten. Atkins, Nurtliampton. lleeinskerk, Sas van Gent. I'artaj, Praaj. Dr. .Maiihi'iiner, Fninkeutlial. Mat", Utrecht. Pat", Kleei. Dr. Tiiinborn, Kenlea. Meiuers, Amsterdam. Jhr. v. Forecst, 's Hage. l'elzer, Frankfort. iloqnctte, Utrecht. Swiderski, Leipzig. .| | i) i , -. ,,'2 ',fe 0 i/j 1 ]'2 1 1 1 0 1 l/c, 1 1 1 1 l/o 0 l'o 0 V» o i i 0 0 i 1/2 1 0 '~J -" ] 'A .._ 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 Va 1 c ~ 0 ;; 1 1 0 0 "2 0 1 n 0 Va 1/2 0 0 J a ^A ?< 0 0 0 0 u 0 0 0 i) 0 0 0 0 0 0 J£ T -1 0 1 1 1 1 n i i i i I 'o 1 Va 1 1 'rt' rH 0 '/* 1 1 1 1 0 0 Vo ~ 0 0 1 l'o 1 1 t-i 1 c ~ 0 0 1 2 1 0 1 '.'2 0 0 0 0 1 0 0 1 K 0 0 0 1 1 0 1 l/3 n 0 0 0 0 0 Va rt l/o 1 1 0 1 0 l' 1 1 0 1 1 1 (J 1 ?6 u 1/2 1 1 1 1 -! 1 1 1 1 1 1 1 l ~? Va 1 1 1 1 '/» 1 1 1 0 D 0 1 0 1 2 ** 0 0 1 Va 1 o () 1 1 n 0 i _ V2 0 Va (H 1?1 1 1 1 1/2 1 Va l'o 0 1 0 0 0 Va ^ 1 0 J/2 l/o 1 1 0 0 1 1 1 0 1 1 1/ 1 ^ "" 0 1 0 1 1 0 (1 1 Va 0 (1 0 V2 0 0 ?3 = S | S c 2 -j 4 8 l/s 10 10 15 8 (i l'o ~ 10 n 5 ~7i~ '** 5 8 Va (i V» B 'A 10 Uitslag: H. E. Atkins, Mat ). BlcijkiiKius, 'Dr. Mr. 1)..). D. Tresling, N. Alanlieimer, K. Swindcrski, J. jJiiner, .llu'. v. Vureest, De schoonheidsprijs (ecu fraai werd toegekend aan Atkins voor zijn Engeland, iX'edei-land, Ie prijs, ?200, 15 winstp. 2e ? 15U, 11 n -i "i i j ! doelen 3de 6 prijzen ieder /' 70, 10 winstn. Duitichland. l l J J > l n ' v i 7 i \ deelen 7e eu 8e prijzen ieder f 25. 8V .Nederland, ' ' J J '" " aquarel van IVof. Lecornte te Dell't) voor de mooiste offercombinatie partij niet Mr. Tresling. RAS-FEREESieiSG. Reate voor geiden Deposito. Met n dag vooraf opvragens 2 /4 pCt. tien. dagen , 3 voor langere termy'nen, op nader overeen te komen voorwaarden. Bewaring van Waarden, volgens reglement, gratis verkrijgbaar. Amsterdam, 19 Augustus 1899. DE DIRECTIE. CREDIET-VEREENIGINGT Opgericht 1858. Verleent Credieten tegen eene rente tot nadere aankondiging van gemiddeld 6% pCt. Neemt gelden k Deposito, rente thans: met l dag opzegging 3}f pCt. l maand vast 3% . de Directie, BÜCHLKB. BBBO. Incasso-Bank, HEERENGRACHT 537 bij de Vijzelstraat. Volgestort Kapitaal. ... ? 4.000.000. Reserve 294.440.36 Koopt en Verkoopt Cheques op de voor naamste plaatsen van Europa, tot de Koersen van haar dagelijks verschijnend Koersblad, het welk op aanvrage yerkrygbaar is. DE DIRECTIE. Het Wisselkantoor der Amsterdamsche Bank, Heerengracht 597-601, belast zich met den aan- en verkoop van wissels, fondsen, coupons, buitenlandsch baak papier en muntspecien. Het is geopend op lederen werkdag van 9 tot 6 uur. HYPÖTHEEKBANKvoorNEBERLASB Amsterdam Singel 512 verstrekt gelden op Ie hypotheek op zter voordeflige voorwaarden, e>i geeft 3& en t pCt. Pandbrieven uit, onvoorwaardelijk ge waarborgd door de Algemeene Waarborg-MaatscJiappy Mr. A. H. VAN N1EROP, Mr. P. PEELEN, Directeuren. De Bank verstrekt voorschotten op langen termijn, tegen billijke, voor den Geldnemer gunstige voorwaarden en gemakkelyke aflossing. Prospectus en inlichtingen zijn verkrypbsai ten kantore der Back,!Ieereiigracïi«,2-4ü» Amsterdam, en ixjj hare Agenten. SINGEL 548, Amsterdam. DiKECTiE : Mr. H. W. J. FOCKEMA, J. E. DE GRAAF Jr. o Verstrekt gelden tot elk bedrag op onder pand van Polis van Levensverzekering. NATIONALE CREDIETBANK, verstrekt op langen t^rmyn C R E D I E aan Kooplieden, Particulieren en Ambtenaren, Amsterdam, Keizersgracht 375, BuitenlandsclicBankvereeiiiging bezorgt den IN- en VERKOOP VAN EFFEC TEN op de beurzen van Amsterdam, Londen, Parijs, Berlijn, Frankiurt, Isnr....:- ea New- York ; belast zich met de uitvoenr.g vaa speculatie-ordersvolgens hetCoverstelseL Alex. J. Hendiix AMSTffX. Effecten, Coupous, Wissels. Intercommunale Telephoon 1891. Directe verbinding met het buitenland. Het Kantoor van Oversctapii en onder directie van LAMAISON & BOUWER & Co., Heerengracht 344, Amsterdam, belast zich speciaal met koopen en verkoopea van inschr\jvingen Grootboek, met hst opheffen van verbanden ten behoeve van rekenplichti^e Ambtenaren, alsmede met het ontv. der intresten. Het Nederlandsch Effecten- en Wisselkantoor GEBROEDEKS LEYÏE. AMSTERDAM, KALVEESTEAAT 121. b|d TAKSTEEG. Intercommunale Telephoon No. 343. Uitvoering van Beursorders. Aanen Verkoop van Effecten en Prouiieloten. Sluiten van Prolongatiën en Beleeningen.- Inwisselen van Coupons. Koop en Verkoop van vreemde Muntspeciën.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl