Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1164
En toch geloof ik, dat het voor velen een
zeer aangename en nuttige niet alleen, maar
'een zeer leerzame tydpasseering zou wezen,
die evenals ons kunstnaaldwerk veel zou
kunnen bedragen tot veraangenaming onzer
woning.
Het is dan ook met zeer veel genoegen dat
wy kennis namen van de inrichting van den
heer Arild Madsen, Zweed van geboorte, die
gernimen tyd te Enschedéwerkzaam was en
zich nu te Amsterdam heeft gevestigd,
Leidschekade 84, waar bij zich voorstelt, cursussen
te houden in de Zweedsche weefkunst. In
betrekkelijk korten tijd meent de heer Madsen
dat men de techniek machtig kan worden,
waarna men zich zelf' verder zal kunnen
oefenen, en naar eigen composities zal kunnen
arbeiden. Daarbij komt, dat de kosten voor
een eigen weefgetouw van een breedte van
ongeveer 300 spandraden ?30 k ? 40 bedragen,
dus aanmerkelijk minder dan voor velocipèdes
wordt uitgegeven; terwijl de grootte van dien
aard is, dat het met gemak in de woonkamer
geplaatst kan worden.
Het komt my voor dat deze Zweedsche
kunstindustrie ook bij ons wel levensvatbaar
heid kan vinden, voornamelijk wanneer een
onzer kunstscholen er het initiatief toeneemt.
R. W. P. Jr.
Goudeket & Co., Rokin 50, Amsterdam,
exposeeren deze week een schilderij
»Leidschendam" van Ch. Dankmeyer, eene aquarel
»Scheveningsche pinken" van C. Koppenol en
eene aquarel >0p weg naar de heide" van
Van Steel.
Arti et Amicitiae
opent heden 14 October, des namiddags
te 2 uur, de «Tentoonstelling van Teekeningen
enz.", vervaardigd door leden der
MaatschappijBoet- en TflteiM,
Nederland.
»Twee Geslachten" van Dr. S. E. A. Kosters,
tooneelspel in drie bedreven.
't Is moeielyk hierover bij lezing te
oordeelen wel een werk waarover de stemmen
zullen staken. Het behandelt het heerschen
van den man in den echt, in de liefde. In de
twee geslachten, by vader, bij zoon, is hetzelfde.
Beiden eischen van de vrouw die zij beminnen,
onberedeneerde aanhankelijkheid, gedwee-zyn
en onderworpenheid, en by beiden leidt het tot
een breuk, vernietigt, verdort het hun volgend
leven. Begin en 't slot ly'kt zwak, de analyze,
omdat die analyze zich openbaart in uiterlijke
kleinheden, die wij het daag'ljjks leven noemen,
niet overweldigend. Een werkelijke heerscher,
zegt niet zoo dikwijls dat hy heerschen wil.
Hu doet het onbewust, ondanks zichzelf.
Als lees-drama, ondanks de niet alty'd
mooiwarme taal, taal die uit haar zelf vleit of snydt,
de taal direkt genomen uit de realiteit, zoo is
dat stuk toch wel te waardeeren.
De redactie van «Nederland" deed zeer goed
het te plaatsen. Als 't gedrukt is, krijgt de
auteur er zelf beter kyk op, en mogelijk kan
't met wijziging, opgevoerd worden.
Maurits Wagenvoort schrijft over Spanje (ook
in de vorige aflevering). Deze auteur ziet de
dingen wel eens wat gekleurd, vooral in den
vreemde. Moeielyk kan hy by ben 't minder goede
waarnemen. De mooiheid, de edel-aardigheid
in de rassen, treft hem het sterkst. Dit maakt
zijn beschrijvingen sympathiek, omdat al wat
mooi is en mooi gevonden wordt, ons allicht
aantrekt. De groote moeielykheid voor den
reisbeschryver is: beslist objectief te blijven.
By al het booze wat over stierengevechten
is gezegd, kan hier nu volgen wat v. Wagen
voort er over denkt. Na eerst te hebben be
toogd, dat een mensch overal zyn mate van
gemoed en verstand medebrengt, gaat hij aldus
voort:
»Men kan een mensch-beest zyn leven lang
met zyn gezicht zetten voor de bergland
schappen, voor de majesteitelijkste zeeën en
daarover de schoonste ondergangen of de aan
biddelijkste nachthemela, en bij zal toch altyd
het mensen-beest blyven, dat hij is. De be
schavende invloed van het tooneel, van de
muziek, van de kunst: een hol woord, een
zinlooze frase. Stuur een kinkel tien jaar lang
alle avonden naar komedie of koncert, wat zal
bij er bij winnen ? Op zijn hoogst kan hij een
dragelijk kritikus worden. Maar zoo iemand
heeft, zoo als bekend is, met beschaving even
veel te doen als een anthropophaag. Ik zeg,
dat ik de oude gedichten gaarne wil lezen, de
treurspelen van groote dichters, en ik heb
daarvan een genot van onzegbare innigheid.
Wat hare vertooning betreft: wanneer ik te
kiezen heb tusschen het schouwspel van mannen
en vrouwen in carnavalspakken, die, onder
voorwendsel, dat zy Sophokles of Shakespeare
en door dezen de beschaving dienen, my
verzen opdreunen, welke ze gewoonlijk niet
begiypen, en waarvan zij de grootsche tragiek
verhaspelen, en dat andere schouwspel, het
stierengevecht, waarin ik leven en dood zelf
zie in een bange, aangapende werkelijkheid,
dan kies ik dat schouwspel voor krachtige
mensch en, en laat de mishandeling van het
werk der groote dichters te ^genieten" over,
aan de précieuses en die andere juffers, die
zich verbeelden mannen te zy n omdat zij baarden
dragen.
Zoo'n redeneering van v. Wagenvoort lykt
misschien wreed, misschien ook aanstellerig,
maar eerlijk gesproken, bij het aanschouwen
van stierengevechten onderging ik dezelfde
gewaarwording.
Aardig is de opmerking, dat al wat in Spanje
volkseigenaardig bestaat, Vlaamsen d.i. flamenco
wordt genoemd, waarschynlyk naar de bekende
kunst van Jan Steen Teniers, Ostade. Zoo wordt
b. v. de voIks-don-Juan flameneo genoemd.
Flamenca is de mooie, jonge volksvrouw met
de bloemen in het haar, de gesteven, heldere
neteldoeksche japon, die haar prachtige zyden
manilla-sjaal over de schouders draagt. El
baile flamenco is de volksdans. El canto fla
menco de volkszang en de koffiehuizen, waar
die gedanst en gezongen worden, zy'n de café's
flamencos.
Poëzie is er in deze aflevering, een gansche
bundel kleine verzen van mevr. Marie C.
Marx-Koning, en een sonnet, uit de bundel,
die eerstdaags gaat verschijnen van C. Edward
B. Koster.
Van Cyriel Buysse is er »Droomvizioenen"
't Zy'n er enkele korte aandoeningsschetsen
over een vergane boom, over een nest vogels in
een muur, over uilen in een verlaten kasteel.
De boekbeoordeelaar bespreekt «Hartstocht"
van Jeanne Reyneke van Stuwe.
* *
*
Woord en Beeld.
't Is een mooi-sterke prent, Ghetto van
Louis Raemaekers, naar 't schijnt geteekend
volgens een der laatste tafereelen uit
Ileyerman's tooneelwerk. Als grauwe somberte is de
teekening vooral sterk, een enkele lichttinteling
ter rechter plek, zou 't nog sterker gemaakt
hebben.
Het portret is van Professor C. P. Tiele, j
waarby Dr. W. Brede Kristensen het bege- '
leidend woord schry'ft. Dit zijn de slotregels
er van:
»Wy bewonderen hier een verbazende en
zeldzame vereeniging van talenten. Deze
historische onderzoeker van byzonderheden,
deze scherpe, volhardende waarnemer van de
afzonderly'ke verschy'nselen, heeft tegelyk een
samenvattend talent, het talent van den bouw
heer, die orde, samenhang en beteekenis in
de onbewerkte stof brengt. Maar deze ver
schillende talenten moeten dan ook vereenigd
zy'n in hem die heel het verspreide godsdienst
wetenschappelijk onderzoek van de eeuw te
vergaderen en er het plan van vast te stellen
heeft, zóó dat deze wetenschap zich haar doel
bewust wordt."
De heer F. Smit Kleine begint in deze afl. een
serie over »Lustverblyven van Nederlanders".
Besproken en toegelicht wordt Hydepark (Hei
depark zou even goed en juist zijn zegt de heer
Kleine terloops), eigendom van Jhr. Hendrik,
Maurits en Jacobus van Loon, op de grens der
gemeente Doorn, naar de zy'de van Driebergen.
Talrijke reproducties naar foto's, de foto's
zeer verdienstelyk genomen door den
amateurfotograaf Mr. A. J. Labouchère,
veraanschouwelyken den tekst.
De beschrijver, de heer Smit Kleine, heeft
gelegenheid gevonden by het lustverblyf ook
de afstammingsgeschiedenis der Van Loon's
te vermelden. En 't een met het ander
saamgevloeid, maakt dit werk tot behoorlijke
journalistiek, wel leesbaar.
Van J. Eigenhuis is er een, vooral aan 't
begin, zeer krachtige schets: «Bartjes zalig
heid", 't Is over een onkruid-wiedster, die in een
storm op de veenpolder met schuit en al op
't drooge wordt geslingerd, daarna in 't geloof
dat God haar gered heeft opdat zy zich zal
bekeeren, tot een zaligheidstoestand overslaat.
Aan 't eind wordt deze schets, vaag en
slap, sterk herinnerend aan de taal van freule
Loman's»Vragensmoede. Het eeneNoodige",enz.
Het muziekstuk, een pastorale, is van Kor.
Kuiler.
Een gedeelte van den Deenschen roman
van Anna Raynkilde sluit deze aflevering.
* *
*
Elzevier's Maandschrift.
De frontispice-plaat is »Pieta" van Michel
Angelo uit de St. Pieterskerk te Rome. De
heer A. v. d. Meulen schreef over dezen
schildervorst het zeer uitvoerig opstel, dat met tal
van illustraties versierd werd.
W. H. Wolf deelt mede zijn bevindingen
bij de van Dyckfeesten te Antwerpen in schoone
opgewekte bewoordingen, met wel wat veel
versleten adjectieven, in de gewone overtreffende
ophemelende stijl, doorspekt. Toch wel aan
genaam leesbaar als men daar niet op let.
Te erg wordt hij evenwel, waar hy in roerend
patriottisme wellicht, de Praalwagen met de
verheerly'king van Rembrandt, een kolossaal succes
noemt, wel verdiend, 't Is algemeen bekend
dat dit de minste wagen in den stoet was.
De kathedralen van Frankrijk. De heer J.
B. de Gou schrijft hierover devotelyk gepas
sioneerd. Dat zijn de stomme getuigen van
beter tijden, zegt hij, toen de kunst »'t geloof
nog diende tot heraut en eenheid van religieus
voelen en denken, den stoot gaf tot den aller
besten samenwerking.
ledere steen is hier door liefde aangebracht
en 't geheel van gewelven, pijlers en bogen,
stijgt ten hemel als de jubelzang van een volk,
dat met een blij optimisme in n monumentale
schepping wilde getuigen van de groote liefde,
die allen verbond.
De heer de Gou is zeer gelukkig in het
verwerken van historische en technische ge
gevens, de laatsten hem door den heer A. v.
Nieuwkerken verstrekt, waarvan ook de
teekeningen zijn.
Van den heer H. J. Schimmel is er het eind
van zy'n novelle «Meneer Frits", en dan van
Iboes de legende van de Pari.
De redactie wy'dt een opstel aan de vereen
voudigde spelling, zegt wel juiste opmerkingen
over het verschil van schry'f- en speeltaal, die
men nu eenmaal niet weg-redeneeren kan.
Conclusie (ik weet niet of dit er precies zóó
in staat), dat wij mogen beginnen wat beter
te leeren spreken.
Het muziekstuk «Alleen" is van George
Beyerlé, met woorden van J. B.
Volgt nog de gewone rubrieken:Buitenlandsch
Overzicht en boekbeoordeelingen.
G. VAN HULZEN.
Les Quatre Evanfc
Fcconditc, par EMILE ZOLA. (Editeur.
Eng. Fasquelles, Paris '99).
Reeds had hij, bevangen door het
Raatsionalisme, liet leven lateu zien, als een domme,
brute groej van dingen en wezens, en de lot
gevallen van een geheel geslacht had hij gevolgd
al naar het zich verspreide als opwassende
vruchten van den stamboom der Rougon
Macquart, als bewegelike zenuw-planten. Zola
had hun gang door de samenleving bespied,
zooals di naar zijn mening bepaald werd door
de nog onbekende wetten der erfelikheid, de
plaats en deii tijd, hier den geslaagden milliocair,
Octave Mouret, de chef van Au Bonheur des
Dames, die met de macht van het groot-kapitaal
de kleine winkeliers rondom zijn alles en gros
verkopend magazijn verplettert en hun »fiuale
uitverkoop-biljetten" met de electrise lampen
van zijn etalage-reeksen hel verlicht, ginds
Etienne Lantier, de ouvrier, de zon van den
Volkerenmorgen tegemoet gaande, dagend uit
zwarte wolken boven de zwarte kim van het
fabrieks-land, ondermijnd door het houweel
zijner kameraden, als of ze gangen slaan in de
Aarde om de hele maatschappij in elkaar te
doen storten, Jacques Lantier, de machinist, het
kind van een dronkaard belast met moordlust,
zelf eindelik vermalen met een stoker onder de
raderen van een oorlogst rein, voort wentelend
zijn zuigeis in den blinde als het beeld der
onweerstaanbare verdelgingswoede, de vernihng
van massa's, de moderne krijg, Jean Matquart
half boer en soldaat, het van kogels doorspikkeld
Parijs der Commune verlatend met zijn hol
gebrande paleizen en half opgeruimde barrikaden
[ om met tal van koene werkers een geheel
Frankrijk te regenereren, Nanah, de prostitué,
gestorven aan een venerise ziekte in het
GrandHotel, de verpersoonlikte verrotting van het
ondergaande Keizerrijk, in welks weerbaarheid
het verwaten volk nog gelooft tegenover het
prachtig gedisciplineerde Duitse leger en dat
tiert op de boulevards: A Berlin, a Berlin,
a Berlin, Claude Lantier, de artiest, di in den
twe-strijd zijner persoonlike liefde voor
vrouwennaakt en realisme en in kamp met de domheid
van jury en publiek zich ophangt naast de
schilderij, di zijn meesterwerk zou worden bij
uitnemendheid, Serge Mouret, de priester di
door de natuurdrilt overwonnen, zijn gelofte
van askeze verbreekt en de boom uit hè'. Paradou,
waaronder hij samenkwam met Albiue ziet
zwellen tot voorwereldlike omvang met takken
dik als stammen, met twijgen zwaar als takken,
en met wolken van bladeren ziet huiven over
nesteu vol verliefde mensenparen, schaterend
onder het loof, en de honderdjarige tronk voort
loopend op zijn wortels en voortzwajend met
er een analogi bestaan, welke er al ten dele is,
tussen hem eu Goethe, die ook in een toneel
epos van twe delen zijn hoogste kracht gaf, de
Faust. Zelfs in de eerst dalende, dan rijzende
ontwikkelings-gang van Faust's karakter en in
het verloop van de Eougon?Macquart met la
Terre als uiterst in Zola's periode van
raatsionalisme en van de in Le Rere al aangevangen
overgang naar zijn twede denk-faze, naar divan
?het pozitivisme, vind ik een zeer verklaarbare
overeenkomst in het zileleven van deze twe
reuzen, de grootste auteurs van de XlXe Eew.
Men vergelijke:
Faust eindigt in het eerste deel met de ontering
van Gretchen, een simbolike handeling. Hij is
hier de Mens, di bevangen in het anti-religjenze
fanatisme, dat de vrijdenkers van de XVIIIe
en vele hunner in de XlXe Eew beheerste, als
raatsionalist het in haar verpersoonlikte Geloof
wil vernitigen. Dan tot ziels-harmoni, tot rust
gebracht door de aanblik van Helena, di de
Schoonheid der Griekse wereld inkarneert, keert
hij in den hemel, dat is: in hoger zilestaat trug
tot Gretchen, hij herwint in haar het Geloof,
hij vind in haar de essence van het Christendom,
van de Godsdienst trug.
Presies dezelfde gedachtenlijn word gevolgd
in de geschidenis der Rougon?Macquarts en
der Froments. Ook hier een neergang in bloed
en smook, in den Oorlog van '70 en de Commune,
ook hier een opgang onder de Derde Republiek,
ondanks het Wilson- en Panama-schandaal,
ondanks de Boulangerie, ondanks Chabrol, la
fameuse forteresse! malgréen dóór l'Affaire.
Alleen is hier het gehele leven van de Mensheid
niet voorgesteld in n enkeling: Faust,
maar in een gehele groep, in zekere zin de
Sentrale Staat der aarde, in Frankrijk, want de
histori van dat land is sinds de Encyclopedie
de geschidenis van de XlXe Eeuw.
In de vervloeking van die eerste famili reeds bij
haar ontstaan, de behoefte om met matematise
zekerheid als het kon dat geslacht te
doen vallen onder de daarop instortende samen
leving van het Twede Keizerrijk, vierde Zola
de verniel-passi uit, di niet het fond van zijn
wezen uitmaakt, maar welke slechts reflekteert
di hartstocht voor negaatsi, di wereldstroom
welke de geesten onder Napoleon III en de
eerste achtkn jaren der Republiek overweldigde,
qua ekonomi in den vorm van het Marxisme,
naar mijn vaste overtuiging in alle opzichten
aog half-bourgeois,*) op religjeus terrein in den
vorm van het Ateïsme der Kracht- en Stof-mannen
woeste gebaren van het hout, als simbool van
de Natuurwetenschap ziet aanstormen op de
Kerk om di in de ompersing van zijn groej ia
elkaar te rammelen en te verpletteren,?Angélique
als bruid, stervend onder de gotike poort der
catedraal in de armen van baar prins uit een
sprookje, Miette la Chactegrei), en Sylvère
Mouret, de jeugdige dromers van het socjalistise
Frankrijk, als oproerlingen gefusilleerd voor hun
stoute droom van la Républ que universelle, di
de hele Mensheid gelukkig zou moeten maken,
Saceard, de speculant geruïneerd door
Gundermann, den milliardair, di door een maagkwaal
nog niet van n goed maal kon geniten, waar
duizende proletariërs naar snakken.
Zo had hij het voltoojd, het wreed-fatale Epos
van een geslacht, met een vloek geboren als
wolven, wolven in hun zucht naar goud en
vrouwen, bijgend naar genot, uit hun over
grootmoeder, di geleefd had tijdens de opkomst
der bourgeoizi, de Franse Revoluutsi.
Zo had hij dit geschapen het bloed-rode, en
triest-grauwe, en rijk-groene en kool-zwarte en
heet-gouden wereld-gedicht, en elk fragment
een kolossaal poëem op zich zelf.
En de stoompers had de arbeid van den
Ijzeren Srijver der IJzeren Eew vermenig
vuldigd tot een Pyramide van gele boeken: les
*) Hierop kom i* later, zooal niet in dit
blad, uitvoerig terug en ben dun ook bereid
tot polemiek.
Trademark
THEE - E. BRANDSMA.
TraSemark
KOLDE!EU & COBBIIRE,
»ft L EID SC H K» T Xt.qft
« AM-STICKIJ-A.»!. «*V
Groot Beddenmagazjjn.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Baby taf eitjes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus,
Geheele pgnlooze verwijde
ring van Likdoorns.
Voor belanghebbenden aanbevelingenter
inzage.
Spreekuur iederen werkdag van 9 tot
12 uur en van 2 tot 5 uur.
WILLEIYI BIJLMER,
PEDICURE.
Singel 159.
Specialiteit van Overhemden op maat,
Dassen, Boorden, Manchetten, etc.,
ft»U VVE W. VAM OER HULST
Hofleverancier.
Reis artikelen. Parapluies.
167 Kalverstraat, AMSTERDAM.
PH1L1PPOM KETELAAR,
KALVERSTRAAT 166, AMSTERDAM.
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
Uitzetten eo Luiermanden,
Op aanvraag worden prysopgaven en modellen franco toegezonden.
Eerste Nederl. Verzekering-Maatschappij op het Leven, tegen Invaliditeit en Ongelukken,
gevestigd te 's-Gravenhage, Kneuterdijk n. Directeuren: Jhr. Mr. W. SIX en Mr. A. F. K. HARTOGH. Adjunct-Directeur: P. DEURINK,
Bijkantoren: te Amsterdam, Ucrechtschestraat hoek Rembrandtplein; te Botterdam, Gelderschestraat, Plan C No. 4.
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal ? 1,500,000.?l Eeserven en Zekerheidsfondseu ultimo 1898
waarop 20 pCt. is gestort.
Verzekerd Kapitaal op het Leven, uit. 1898.
Verzekerde rente
Ontvangsten over 1898
1(3,717,290.28
469,260.01
1,519,902.59
l Bezittingen ultimo 1898
Tegen ongevallen met doodelijken afloop, ultimo 1898
invaliditeit, gevolg van ongevallen,
' 5,083,683.57
5,371,226.81
38,171,666.59
41,984,463.28
E e
,
ene beschaafde Dame, 37 j., P. G.,
die eene kookschool bezocht en tot
hulp, een jaar een huishouden zelfstandig
bestuurde, zag zicli gaarne ge
plaatst by een Heer op eenigszins
gevorderden leeftijd of bij eene Dame
uit den deftigen stand. Voor informatien
kan zij goede adressen opgeven. Br. fr.
onder lelt. H A, aan THIEME's Certr.
Adv.-Bureau, Nijmegen.
FÏAPFlïAlÏpnflP
J. l JULUxll JLjllllU Uiilll L l JLfJJi M II JLLJ.LJ. J XUUUUAMM.L M J
Heerengraclit 363, Amsterdam.
KAPITALEN verkrijgbaar voor Ie en 2e Hypotheek. GELDEN
beschikbaar met n solieden borg van af f 100 tot elk bedrag
voor langen tijd. WT" Bouwcredieten tegen billijke voorwaarden
Kantooruren van 1O l en 7?9.
KINAÜRUPPELS van Dr. DE VRÜ,
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a ? 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bjj ovennaking van een postwissel a
? 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. N A NNI N G, Den Haag
Genre LIBRE AESTHÉTIUUR
E Behangselmagazijnen C. B. SCHNEIDER, Leidschestraat 79. =
Men leze de recentie in dit Had van 7 Mei en in het Handelsblad van 7 Mei, ie blad.
Geen beter, solider en goedkooper
adres dan bij
J. ELSENBURC,
N. Z. Voorburgwal 177.
TELEFOONADRES No. 2699.
Yerzekering-Iaatschappij HOLDA".
Damrak 74, Amsterdam.
Werkkracht verzeker i n g.
Een verzekering die dengene die door ziekte of ongeluk tot
werkeloosheid gedwongen is, zijn inkomen waarborgt.
Omvat ZIEKTEN, ONGELUKKEN, ORGANISCHE GEBREKEN.
IS
Sunligh
Portretten-Bogaerts
in Oliever fMeur en.
De grootste waarborg: Onze Portretten mogen niet behouden
worden, indien de gelijkenis niet volkomen bevredigt. Uitvoering in moderne
Kunst-ricnting op verlangen. Wij leveren een onvergankelijk, volkomend gelijkend,
in olieverf geschilderd Portret naar elke photografie.
PF"_ H.H. Kunstschilders, die hunne Portretten, naar de natuur afwerken
in hun eigen Kunst-richting, besparen tijd door ons te belasten met de eerste
uitvoering naar photografie. Pry&courant gratis op aanvraag.
II. BOGAERTS * Co., Boxtel.
A. SINKEL.
Wieumtendtfle iffl.
Telephoon £$SS.
HO T T B: Hl) AM, Groote Markt.
Uitgebreide sorteeringen in Lingeries
EX POS/ T/ E OP DE SALONS.
Uitzetten en luiermanden in alle prijzen.
EIGEN ATELIERS.