Historisch Archief 1877-1940
tam
6
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1174
s,"
Ijjke, het absolute z\jn steunpunt zoekt ter
formatie van eene staatsregeling, moet
daarby uitgaan van twee fundamenteele,
in z\jn oog onbetwistbare grondstellingen:
lo. van de anthropomorphe voorstelling
van Gods wezen en bestier, d. w. z. van
die voorstelling, welke in een menschelijk
brein ontsproten, met menschelijke macht
spreuken aangedrongen, en met menschelijk
redeneervermogen, doorgezet wordt.
2o. van de uitsluitende, iedere andere
opvatting afwijzende waarheid van eigen
meening, uit krachte waarvan eeniglijk en
alleen, naar luid der bewering, het eeuwig
heil verworven, of de eeuwige verdoemenis
beloopen wordt.
Aldus handelt ieder theocraüsch stelsel,
omdat het, zonder zelfmoord te plegen, niet
anders handelen kan. De Syllabus is, naar
wij weten, van Rome uitgegaan, maar een
andere Syllabus zou de onderteekening van
(Jalvyn dragen, gelijk wederom eene andere,
die van Parnassim der Joodsche kerk, welke
aan Spinoza zich vergrepen. Het lied is
hetzelfde, alleen de wijs verschilt.
Zoodanig theocratisch stelsel in
Calvinistischen toonaard, heeft dr. Kuyper zijnen
amerikaanschen hoorders ontvouwd. Het
opmerkelijke daarvan is de poging om, met
verwerping van de leerstellingen der Revo
lutie, aan te toonen, dat met en door en
krachtens het Calvinisme juist hetzelfde
wordt verkregen, als de constitutioneele
rechtstaat ons geeft. Een theocratisch stelsel
derhalve, dat er zóó begeerlijk, zóó verlei
delijk, zóó aanlokkelijk uitziet, dat men er
naar grijpen zou, om het morgen aan den
dag in te voeren. _
Men ziet .?dit is een gansch niet ge
makkelijk bestaan, en een probleem, waar
van de oplossing eenen geest, zoo veer
krachtig als dien van dr. Kuyper, aan
trekken moest. Het gaat dan ook niet
zonder eenige diplomatieke handigheden,
reticenties, algemeenheden, slingers om den
arm en stilistische valluikeu, maar het
gaat toch. Mij althans zou het niet ver
bazen, indien de argelooze lezer deed,
wat ik zooeven aanduidde, namelijk ging
meenen, dat het geraden kan zijn onze
immers profane wetenschap op te doeken,
onze Constitutie in de archieven weg te
bergen, en onzen dorst naar vrijheid te gaan
.lesschen in de Calvinistische wateren.
Intusschen, er z\jn ook niet argelooze
lezers, en voor hen moge eene vingerwij
zing geoorloofd zijn, naar hetgeen er al
zoo schuilt onder de bloemrijke beeldspraak
des, ook in de kunst van woordschikking,
talentvollen schrijver. Ik kies daartoe de
3e lezing: »het Calvinisme in de Staatkunde"
als het meest zich leenende tot eene toe
passing, waarin wij allen zijn betrokken.
Wij nebben alsdan te onderbcheiden
tusschen hei doel, het middel, en de uitkomst
van des schrijvers leer. Alle drie zijn zonder
veel omwegen aanwijsbaar.
Het doel is: de Kerk naast den Staat.
Het middel is: begrips- en
geschiedvervalsching.
De uitkomst is: prieaterheerschappij en
geestesafstomping.
Laat ons, steeds zonder omwegen,
het bestek gedoogt niet uitweiding die
punten aantoonen.
Het doel. De schrijver zegt (91) te
wenschen: »De vrije Kerk in den vrijen Staat".
Dat h\j met de voegwoorden in de war is,
ziet een blinde, indien deze althans de
ontvouwing (95) lezen kon. Uit het uit
gangspunt: »de Overheid, dienaresse Gods"
kan worden afgeleid en is afgeleid al wat
men maar wil: theologen-tuchtmeesters,
kerkelijke besturen-adviseurs in zaken van
Staat, het vrije woord gefnuikt, de conscientie
geweld aangedaan, de wetenschap aan ban
den, critiek van de Schriften gesmoord.
Onder meer b.v. noemt de schrijver »het recht
der Overheid om Godslastering te keer
te gaan (95). Tot dit, op zichzelf onbe
paalde, begrip kan ongeveer alles worden
gebracht, vooral wanneer men in de Schrift
een 'axiomatisch dogma" (43) ziet, en hare
uitlegging naar den trant van een
»Abnormalist" bepaalt (126). Nu late men niet
zich gerust stellen, door de vriendelijke
concessie, dat »het Calvinisme een pluri
formiteit van kerkformatie" gedoogt (95).
Want niet op de vrijheid van te belijden,
maar op de vrijheid om niet te belijden,
komt het aan. D. F. Strauss verhaalt, hoe
Frederik II eenen boer, die op 's konings
woord: in meinem Staate kanii jeder nach
seiner Facon selig werden, het bescheid
volgen liet: ich wünsche aber gar nicht
selig zu werden, wel met groote, maarniet
met toornige oogen zou hebben aangekeken.
Ik vrees zeer, dat ons boertje, onder het
regiment van dr. Kuyper, er niet zpp makke
lijk afgekomen ware. Godslasterlijk is, zoo
men maar wil, de gansche tekstkritiek van
Bijbel en Schriften. Godslasterlijk, de
gansche wetenschappelijke richting van het
materialistisch determinisme. Godslasterlijk
b.v. het antwoord van een fransch
natuurvorscher aan Napoleon I, op diens vraag:
waarom in zijn werk de naam van God
niet voorkwam: Sire je n'avais pas besoin
de cette hypothese. En wat het kerkelijk
tuchtmeesterschap betreft, men stelle zich
voor welk*» onderwerpen, de als van ouds
zoo zachtmoedige heeren tot hunne bevoegd
heid kunnen en zullen gaan rekenen:
rechtspleging in matnmonieele en testa
mentaire zaken, misdrijven die tot hals
zaken, en deze in actie, gestempeld moeten
worden, vaccinedwang, bestendiging van
het eedenspel, lijkverbranding,
Malthusianisme, censuur eene lijst, die naar be
lieven en met ietwat kerkelijke scherp
zinnigheid waaraan het den heeren niet
pleegt te falen, kan worden aangevuld en
uitgebreid.
Waarlijk, ondanks alle verzekeringen
van dr. Kuyper, wil het mij voorkomen,
dat zijne leer onze grondwet kort en goed
omkeert. Ik lees Thorbecke's verklaring
nopens (onze) «staatsregeling, welke de
»kerkgemeenten als particuliere
vereeni«gingen, vrij om God elk op hare wys en
«naar hare regels te dieneu, eerbiedigende,
»ze enkel als burgerlijke genootschappen,
»aan het gemeene recht wil onderworpen
«zien" 3). Dit is een regel, een richtsnoer,
een maatstaf voor den Staat, gelijkelijk
voor allen. 01 wij verstandig doen, met
dien regel in te ruilen tegen het rumoerige
odium theologicum, waarvan de 17e eeuw
davert, en wij de liefelijke staaltjes nog
steeds voor oogen zien, schijnt mij zeer de
vraag.
Het middel. Dr. Kuyper wil ons het
navolgende doen gelopven: «Tegen deze
«Calvinistische belijdenis nu staat tweeerlei
«andere theorie, die van de
Volkssouvereimüeit, gelijk ze in 1789 antitheistisch te
«Parijs geproclameerd is, en die van de
»Staatssouvereiniteit, gelijk de
historisch«pantheïstische school in Duitschland haar
«uitspon, lijnrecht over'i (77).
Het is moeilijk, het warnest van dwa
lingen of kunstgrepen te ontrafelen. Be
proeven wij het, m breeden slag.
De tegenstelling van Volkssouvereiniteit
is Vprstensouvereiniteit. Waarom maakt de
schrijver haar niet? Omdat hij de overheid,
d. i. iedere overheid, ook den koning «door
God ingesteld" acht (74) en toch, op het
voetspoor van Calvijn, in de republiek
»een gunste Gods" erkent (75). Daardoor
komt een Nederlander, die tot republi
keinen spreekt, wel een beetje in het ge
drang. Met zijne gewone handigheid, redt
de schrijver er zich uit, door de vriendelijke
mededeeling: «dat God vrjjmachtig is om
«aan een volk (de republikeinsche
over«heidskeuze) te ontnemen of' ook van meet
«af niet te geven, als het volk er
onbe«kwaam voor was, of het ten hoogste
ver«beurd had door zyne zonde" (76). Nu, dit
is ten minste eene gracelijke keuze aan ons
volk gelaten.
Dr. Kuyper slaat echter twee vliegen in
n klap, door van de Vorstensouvereinileit
te zwijgen. Nu kan hij fier uitroepen: »dat
«men zich smadelijk verlaagt door te
buk«ken voor een menschenkind, wiens adem
«in zqne neusgaten is" (73), en voor de
overheid het droit divin yindiceeren,
weswege dan ook net Calvinisme tegen de
Volkssouvereiniteit zjjn zou. Jammer echter,
doodjammer, dat hij op beide punten de
geschiedenis in het aangezicht slaat.
Het leerstuk van het droit divin heeft
met «de neusgaten" niets uit te staan, maar
is de historisch aanwijsbare terugslag van
Philips IV op de leer der twee zwaarden,
in de Bul «Ünam Sanctam", door Paus
Bonifacius VIII verkondigd. Het Calvi
nisme nam dit leerstuk over, en is voor
«het bukken" zoo weinig bevreesd, dat het,
ook bij ons te lande, den koning souverein
noemt, en de grondwet, door hem geschonken
acht. Dit kan men lezen bij den buiten
lander Stahl, maar ook bij de Nederlanders
mr. v. Idsinga 5) en mr. Fabius 6), gelijk
men het vernemen kon van prof. Nienhuis,
ter gelegenheid der grondwetsherziening
van '48. 7) Deze allen zijn of waren op
rechte Calvinisten, en achtten desniettemin
«het bukken voor een menschenkind, wiens
adem in zijne neusgaten is" opperbestmet
deze hunne overtuiging vereenigbaar. Of
weet iemand het anders uit te cijferen,
wanneer verkondigd wordt, dat een volk,
deemoediglijk, uit handen van een koning,
eene grondwet ontvangt, die deze evengoed
weigeren kon?
Nog erger blunder begaat de schrijver,
waar hij de Volkssouvereiniteit aan het
Calvinisme tegengesteld acht. Zij is het
zóó weinig, dat haar grondlegger, Althusius,
een rechtzinnig Calvinist was; dat Geprg
Mason, de vervaardiger < van Virginia's
constitutie, volijverig Calvinist was; en dat,
in het gemeen, Wemgarten van de
Independenten schrijven kan: «De ware
sou«vereiniteit, leerden zij, komt alleen aan
«het volk toe" 8). Al verder, zou volgens
dr. Kuyper de volkssouvereiniteit in 1789,
«antitheistisch" zijn opgetreden (77) terwijl
de Amerikaansche constituties Gods naam
vermelden (75). Jammer wederom, dood
jammer, dat dr. Kuyper hier eene sierlijke
vrijheid zich veroorloofd heeft. In de
Inleiding van het werk der Constituante,
de Déclaration des droits de l'homme wordt
va.n: «Présence et sous les auspices de
l'Être suprême" gewaagd, precies even zoo
als dit geschied is, in de verklaring van
het Amerikaansche congres.
Met de staatssouvereiniteit is de schrijver
niet gelukkiger. Zij zou zijn een product
van Duitscblands philosophisch pantheïsme"
(80). Volgens haar, was de Staat: «een
ge«heimzinnig wezen, met een schuilend ik,
«met een zich ontwikkelend ststatsbewustxyn,
«met een zich sterkenden staatsiOT/, door
«een langzaam proces zich bewegende naar
«een hoogste staatsdoeZ" (80). In dit alles
schuilt slechts n product, te weten, van
des schrijvers vindingrijk brein.
Vooreerst, behaagt het hem allerliefst door
elkander te knutselen twee begrippen, die
met elkaar niets te maken hebben. Ik
bedoel de staatssouvereiniteit en de staats
per soonlijkheid.
De staatspersoonlijkheid heeft met pan
theïsme precies zooveel uit te staan als de
Joodsche Kabbala met den
Westerdoksdijksviaduct. Zij is het middel om aanschou
welijk voor te stellen: de eenheid van den
Staat, en keert zich tegen de splitsing en
scheiding van staatsmachten, sints
Montesquieu, in theorie en practijk verkondigd.
De Duitsche school noemt den Staat: een
genootschap, en wel het hoogste genoot
schap. Zij acht den Staat onafhankelijk
van zijne burgers, omdat dezen voorbij
gaan, de Staat blijft. Indien men nu verzot
is op beeldspraak, kan men dit noemen :
een ik met bewustzijn, of wel een «mystiek
begrip" (80). De zaak echter is zóó nuchter
en doodeenvoudig, dat een kind haar be
grijpt, tenzij een Calvinist, met klem van
drogredenen, haar verduistert.
Vervolgens, is der Duitsche school de
staatssouvereiniteit niet: «een oppermach
tige staatswil" (80), ook niet: «eene
doodende theorie" (81), maar doodeenvoudig
wederom, eene eigenschap, te weten de on
afhankelijkheid van den Staat. Gerberzegt
het nadrukkelijk: «Souvereiniteit is alzoo
niet zelve staatsmacht, maar beteekent
slechts eene eigenschap der volkomen staats
macht" 9). Of het Calvinisme Staten begeert,
die een ander naar de oogen hebben te
zien, weet ik niet. Voorshands wil het mij
voorkomen, dat de Transvaalsche Boeren '
daar anders over denken.
Eindelnk, doet het goed te vernemen,
dat dr. Kuyper: «hoog de Souvereiniteit
Gods handhaaft" (81), alhoewel men van
meening zijn kan, dat die Souvereiniteit,
door niemand betwist, den overigens
gewaardeerden steun van dr. Kuyper niet
behoeft. Misschien ook zou men van oor
deel kunnen zijn, dat dit bazuingeschal een
toontje lager wezen kon, nu men, naar wij
zagen, van Calvinistische zjjde, zoo grif is
in het afleiden der Souvereiniteit Gods op
«menschenkinderen in wier neusgaten
«adem is."
De uitkomst. De schrijver deelt ons mede,
dat het Calvinisme «de vrijheid der weten
schap" bevorderd heeft (119). Aan hem
danken wij tevens de opsomming van het
geen een Calvinist zooal gelooven moet (47)
met inbegrip van de sanctie des geloofs:
hel en verdoemenis (48). Eindelijk oordeelt
Trademarlc
THEE - E. BRANDSMA.
Trademark
UMI & «MES,
L KIDSCH K S T K,.»
AMSTKItlJAM.
?Jft
'»W
Groot Beddenmagazjjn.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus,
Geheele pgnlooze verwijde
ring van Likdoorns.
Voor belanghebbenden aanbevelingen ter
inzage.
Spreekuur lederen werkdag van 9 tot
12 uur en van 2 tot 5 uur.
WILLEIVI BULMER,
PED1CUEE.
Singel 159.
167 KALVERSTRAAT 167.
WED. w. VAN DER HULST,
ttnfleverancier.
UITCEBjRKIjUft: COLLECTIE
Luxe en Fantaisie Artikelen. Engelsche en Weener Lederwaren.
Struisveeren en Fantaisie Waaiers.
167 KALVERSTRAAT, AMSTERDAM,
PHILIPPONA KETELAAR,
KALYER8TBAAT 166, AHBT E Rl» AM.
SPECIALE INRICHTING ?oor h«t vervaardigen v»n volledige
Uitzetten en Luiermanden.
Op aaavraag worden prijsopgaven en modellen franco toege*onden.
A. SIKKEL,
Amsterdam, Damrak 63.
Utrecht, Oudegracht.
van
Inrichting tot Meubileering
geheele huizen.
Meubels in alle stijlen tot zeer
concurreerende prijzen.
Begrootingen en teekeniugen gratis.
Franco zending door liet geheele rijk.
Door Geneesh. algemeen aanbevolen.
Met Eere-Diploma en Goud Bekroonde
PRAEPAKATEN VAN
-l H TOP h P
-|_al Uv/HG
meest krachtige en versterkende KINA-TVIJN
tegen zwakte, zoowel bij kinderen als volwassenen,
gebrek aan eetlust, slechte spijsvertering, zennwhoofdpijn, ter verster
king na ziekte of kraambed, koorts en hare gevolgen.
QüINA-LAROCHE FERRüGIXEUX in het bijzonder tegen Bloedgebrek,
Bleekzncht, kwalen van Kritischen leeftijd, enz. Verkrijgbaar in flacont
a ?1.90 en ? l?. _
voedzaam, versterkend, aangenaam van smaak, vooi
dagelyks gebruik, vooral voor kinderen, zwakken en
klierachtige gestellen zeer aan te bevelen. Als geneeskrachtige drank by
stoornissen dtr spijsverteringsorganen en diarrhée, ook voor zuigelingen
en kleine kinderen. Prijs p. bus a ^ KKr. ?1.70, a V* Kgr. J O 90, a Y» Kgr. ?0.50.
Chemisch Moll/cniUor Speciaal voor Kindervoeding. In bussen a V*
znirere l«ombUlrU!l Kt,r_ ?0.90, % Kgr. ?0.50, X Kgr. ?0.25.
Acthmo Pinarotfon Het rooken eener halve Cigarette is voldoende
na IIII l ia Viyai OllCU ter bestrpirg van de hevigste aanvallen van
Asthma etc. In doosjes a ?0.80 en ?0.50.
TamarinHp Bonbons FRUIT,PURAGATIEF,te8enverstopping,
l dllldl HUIG DUNUUIIb AambeieM, Migraine, Congesties etc., vooral
ook als laxans voor kinderen, bewyzen de Tamarinde Bonbons van
KRAEPELIEN & HOLM belangrijke diensten, daar de vorm voor het kind
begeerlijk en de smaak aangenaam is. Prys per doosje ? 0.90 en ? 0.50.
algemeen erkend als het BESTE
huismiddel by Hoest, Verkoud
heid en Keelpijn, het is een slijinoplosserid en verzachtend
middel bjj uitnemendheid, uitsluitend in Q flescbjes ver
krijgbaar. Prijs ? 0.20 per fleschje.
_. De Preaparaten mn KRAEPELIEN &HOLM te Zeist, gyn
allen voorzien van etiqnetten, waarop de naam en handteeJcening en
verkryglaar bij de meeste Apothekers en Drogisten.
KRAEPELIEN & HOLM, Hofleveranciers, Zeist.
Geen beter, solider en goedkooper
adres dan bij
J. ELSENBURC,
IM. Z. Voorburgwal 177.
TELEFOONADRES No. 2699.
»aaml.TenB.?HÏ&IlA".teAiBsteriain.
Artikelen voor Ziekenverpleging.
Kantoor, Fabriek en Hooldmagazgn:
BOK1N 128, o/d Nederlandsche Bank. (Telephoon 1884.)
ongeëvenaarde sorteering.
Geïllustreerde Catalogus op aanvrage.
K1NADRUPPELS van Dr. DE VRIJ
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzncht.
Vraagt oyeral de Q verzegelde flacons
a / 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bjj overmaking van een postwissel a
/ 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. NANNING, Den Haag
Sunlipt
m U bmllen.
Eerste Nederl. Verzekering-Maatschappij op het Leven, tegen Invaliditeit en Ongelukken,
gevestigd te 's-Gravenhage, Kneuterdjjk n. Directeuren: Jhr. Mr. W. SIX en Mr. A. F. K. HARTOGH. Adjunct-Directeur: P. DEURINK.
Bykantoren: te Amsterdam, Utrechtschestraat hoek Rembrandtplein; te Rotterdam, Gelderschestraat, Plan C No. 4.
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal
waarop 20 pCt. is gestort.
Verzekerd Kapitaal op het Leven, uit. 1898. .
Verzekerde rente
Ontvangsten over 1898
? 1,500,000.
16,717,290.28
469,260.01
, 1,519,902.59
Reserven en Zekerheidsfondsen ultimo 1898
Bezittingen ultimo 1898
Tegen ongevallen met doodelijken afloop, ultimo 1898
invaliditeit, gevolg van ongevallen,
' 5,083,683.57
5,371,226.81
38,171,666.59
41,984,463.28
ZUIDER HYPOTHEEKBANK,
te Blti:i»i.
Maatschappelijk Kapitaal: EEN MILLIOEN GULDEN.
Directeuren: Mr. H. R. VAN MAASDIJK en E. J. M. DE BRÜIJN.
De Bank verstrekt gelden onder Eerste Hypothecair verband op Hnizen en
Landerijen, tegen nutige rente en geeft 3}£ pCt. en 4 pCt. Pandbrieven uit, in
stukken van ? 1000.?, ? 500.?en ? 100.?, (interest l Januari en l Juli).
Nadere inlichtingen te bekomen ten kantore der Bank, zoomede te Amsterdam
b\j den heer THEODOOR GILLISSEN en b\j de Hoofd-Agenten de heeren
A. JACOT en W. OLDEWELT, Keizersgracht 127.
Verzekering-Maatschappij HOLDA".
Pamrak 74, Amsterdam.
Werkkracht verzeker i n g.
Omvat ZIEKTEN, ONGELUKKEN, ORGANISCHE GEBREKEN.
_ In^ 1898 werd door de Maatschappüuitgekeerd o. a. voor infec
tie, influenza, blindheid, zenuwoverspanning, longontsteking, verlies
of breuk van ledematen etc.
SMITS & SCHULZ,
Tuimarchitecten,
NAARDEN en BUSSUM,
belasten zich mei den aanleg en de
verandering van kleine en groot*
Tuinen, Parken en Buitenplaatsen.
SAM,
PICKNICK
PUNCH
origineel systeem
P.J.A.CHRISPIJN's
Sam. Pickw. Punch
is prima kwaliteit en
veel waterhondend*
punch van Rum.
Fabriek:
Boomsloot, Amittrd,