Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1210
tegelijk aan, en nog wel zoo, dat de duur niet
afzonderlijk en zonder volgorde of verandering,
en ook de verandering niet op zich zelve en
zonder het n blijven, kan gedacht worden.
Als duur is het hier, dat de eenheid van het
onderscheidene, als verandering, dat het onder
scheiden zijn van het eene, gedacht wordt.
Aan den tijd zijn duur en verandering een,
evenals de tijdsgedachte zelve het tegendeel
. der ruimtegedachte is, doch daarmede evenzeer
n blijft als zy ervan is onderscheiden. Ruimte
en tijd zijn onderscheiden als zijnde en niet
zijnde grootheid; duur kan lang of kort blijken,
doch aan weerszijden van het nu, die eenheid
der tegendeelen verleden en toekomst, valt de
duur altoos het nietzyn in, en het is dus het
niet zijn, dat de zijnswijze van den tijd blijkt.
Tijdshoeveelheid is het tegendeel van
ruimtehoeveelheid. En tevens zijn de ruimte en de
tijd ook n; ieder oogenblik van tijd is overal
in de ruimte, en ieder ruimtepunt is aldoor in
den tijd. Wie zich de ruimte indenkt, denkt
den tijd, en met haar geheelen inhoud wordt
de ruimte onophoudelijk tot een gewezen zijn
in den tijd opgeheven.
Doch ik overweeg hier, dat ik wilde doen
uitkomen hoe verstandige menschen denken",
en dat gedachten als de laatste nu juist niet
gedachten van verstandige lieden zijn. Is bet
niet juist hunne verstandigheid, die hen ervan
afhoudt, zich al te zeer bezig te houden met
zaken van zuiver verstand? Met of zonder
redelijkheid" blijft een verstandig mensch
bepaaldheden" verlangen, welomschrevene
bijzonderheden, waar het verstand zich aan
kan vasthouden. Tot de onbepaaldheid van
ontastbaarheden vernevelt hij zichnoode. Houd
op met uwe afgetrokkenheden, en kom ons met
wijsheid, waaraan men in het leven wat heeft,
zegt de verstandige lezer in stilte. En dewijl
nu het denken der iet ofte wat opgehevene
verstandigheid, het denken van het verstand
dat eenigermate tot rede is gekomen, niet veel
mogelijkheid ziet, om het in zijne algemeen
heden over iets anders dan opgehevene"
tastbaarheden te hebben, is het allicht het
beste, hier weer terug te treden, en het bezig
houden van het verstand der verstandigen over
te laten aan hen, die zelven nog... verstan
dig zy'n.
De Droomers, door MAÜBITS WAGENVOORT.
Een roman in twee deelen, vijfhonderd blad
zijden geschreven, door iemand, die niet de
eerste de beste is, dien men, in reclame-stijl,
zou kannen omschrijven met een: niemand
minder dan", en bovendien een boek, handelend
over een actueel verschijnsel in onze samen
leving, de anarchie van de daad zulk een
boek mag men lezen, al verplicht men zich
door deze overtuiging niet, alles wat zulk een
arbeid betreft en omvat, mooi, goed en groot
te vinden. Want in de journalistiek is de heer
Wagenvoort dan toch wel niet zóó ontwikkeld
dat we, waar hu een vijfhonderd bladzijden met
zijne woorden vult, niet zouden mogen aan
nemen, dat hy' ook iets te zeggen heeft.
In Droomers" zegt de heer Wagenvoort dan
ook inderdaad 't een en ander over de anar
chisten. De geschiedenis van zijn boek is die
van een Hollandschen burgerjongen, die wegens
een ondoordacht woord, gesproken of geschre
ven, uit zy'n land gebannen is en in Parijs,
waarheen hij vluchtte, de ellende, waarin een
deel van de menschheid verkeert, van nabij
leert kennen en daardoor een haat opvat, vooral
tegen een te Parijs ook wenenden prins, die
bezig is in zy'n geboorteland een coup d'état
voor te bereiden. Met dit gegeven bekend,
zou men, geenszins ten onrechte, in De
Droomers" gaan verwachten een bijna weten
schappelijk precieze analyse van den gemoeds
toestand, die tot de daad eens anachisten leidt
en een aanduiding verlangen van de verschil
lende phasen, die het gemoed te doorloopen
heeft om van den aanblik van de maatschap
pelijke ellende te komen tot de daad van
geweld, die een machthebber of een aanstaand
machthebber treft. Want anarchistische boeken
zijn ons nu toch wel zoo gemeenzame lectuur
geworden, om te kunnen aannemen, dat alleen
het bewy's, dat de anarchist niet steeds of
misschien wel nooit het moreel monster is, als
hoedanig hy' door den krantennmn wordt voor
gesteld, maar eerder iemand in wien het gemoed,
de menschenliefde en de rechtvaardigheids-zin
zulk een overhand kregen, dat het op zijne wijze
' meedoen aan politiek hem tot een soort
arti! stieke bezigheid werd (?we weten immers te
! goed hoe door een geheele school van Fransche
? dichters: Ie geste ijui est beau" bezongen is)
! dat zulk een bewijs als inhoud van een
l boek niet meer kan voldoen. Met die over
tuiging heeft men het recht omtrent
Wagenvoort's anarchist Devos mér te weten te
komen, dan dat hy veel van zijne moeder
! hield en tot zijn daad slechts gedreven werd
| door den aanblik van de ellende, waarin een
gezin verkeert, dat hij nu en dan bezoekt, en
door het feit, dat zijn aanstaand slachtoffer een
keüner bijna doodsloeg met een kandelaar en
hy, eenmaal tot koning van zijn land verheven,
nog veel ander en grooter kwaad zal doen. Het
is zoo onaannemelijk dat allén daardoor, dat
alleen door den terugslag daarvan, een mensch,
goed van harte en vol levenslust nog, bewogen
kan worden tot een moord van louter socialen
heel niet persoonlijken aard, en voor ieder, die
met de lectuur van De Droomers" aanving in
het verlangen eens wat meer te vernemen om
trent die wonderlijke figuren en begeerde zich
een stuk psychologie te zien aangeboden, van
waaruit de daad" wat meer geleidelijk zou kun
nen voortkomen, voor dezen biedt Wagen
voort's arbeid juist op dat punt, waar de ellende
van het arbeiders-gezin ten hoogste stijgt met
den dood van het jongetje Pierrot en het oogen
blik waarop het plan tot den moord bij Hugo
opkomt, een hiaat, dat juist al die vragen in
zich vervat, waarop men het antwoord van
den schrijver had verlangd.
Ook bevat het boek niet een oordeel over
de droomers, de anarchisten, en geen logische
ontwikkeling van de aanvankelijk-sociaal
democratische overtuiging waarin Devos verkeert
tot de latere anarchistische. Wel wordt aan
gewezen in een bovendien vrij algemeen bekend
spel met argumenten, waarom Devos zich
afwendde van zijne vroegere partijgenooten;
maar de beweegredenen, die hem leidden tot
zy'n latere levensopvatting die tevens voor een
deel de verklaring zouden kunnen bevatten van
zijn latere daad, blijven onvermeld. En zoo
blijft aangcande het waarschijnlijke motief van
het boek, r iets overig aan te wijzen, dan den
wil eens een tijdroman te schryven en daarbij
gelegenheid te hebben tot het tentoonspreiden
van het talent, waarover Wagenvoort ook nu
weer blijkt te beschikken.
De schrijver heeft veel gereisd, heeft in de
wereld rondgekeken en de deugd van zijn in
tellect, die daarvan het gevolg is, blijkt ten
duidelijkste vooral uit een zijner figuren. His
torische kennis en een dichterlijke blik op de
wereldgeschiedenis waren noodig om een figuur
te scheppen, als die van den verarmden prins
Ghimaldi, die in een armoedige straat van
Parijs, met zijne krankzinnige zuster woont,
n met de resten van zijn vroegere grootheid
aan aardsche bezittingen en geestelijke deugden.
Mooi is dan ook in het eerste deel van De
Droomers" het verhaal daarvan door den prins
zelf toegelicht in een soort cultuur-historische
theorie van eigen vinding.
Het is misschien het raadselachtige van het
gegeven want, zooals gezegd blijft dat na de
lectuur van de Droomers" de anarchist een
wonderlijke droomer voor ons dat den schrij
ver half verplicht heeft zeer veel romantiek te
geven in een boek waarin men dit allerminst
zou verwachten. De figuur van den. prins, met
zy'ne zuster, die haar leven slijt met te peinzen
over haar grootsch en tevens droevig verleden,
is romantisch; de figuur van den baron
Tigernskjöld, een Zweed, die zich bezighoudt met
het zoeken naar den steen der wijzen; hoewel
hij verklaard niet veel geld te hebben, toch
1000 gulden geeft voor een paar arme kinderen
en zoo dikwijls het hem lust op reis gaat naar
het Oosten en daarbij dan nog gelooft in de
kunst der chiromancie, deze baron is roman
tisch in Victor Hugo'schen zin; terwy'l de voor
spelling van den baron, dat Hugo Devos zijn
anarchistischen aanslag in de lijnen van zy'n
hand draagt, een romantisch paskwil is, alleen
mogelijk, daardoor te verklaren dat de schrijver
behoefte gevoelde zijn gemis aan logische
argumenten voor den aanslag te vergoeden
door zulk een roman-truc, die in de
hoogverlichte daarbij materialistische sfeer, waarin
het boek zich beweegt, al zeer weinig pas heeft.
Ten opzichte van .de beide genoemde figuren
vragen we ons verder af, waartoe zy dienen,
en of het aannemelijk is dat zij zich zouden
ophouden in den kring van verkeer van iemand
als Hugo Devos, die volgens den algemeen be
kenden regel, een afschuw moet hebben van
adel en van bourgeoisie beiden, en dezen niet
zoo licht, door overigens nog zoo verklaarbare
sympathieën, zou hebben laten overwinnen.
Anarchisten zgn nu eenmaal fanatiek en naast
hun overtuiging en levensopvatting dulden ze
niet spoedig iets dat daarmede in strijd is.
Ter wille van de logica had men dus gaarne
dien Italiaanschen prins en dien Zweedschen
baron gemist, al is het verklaarbaar, dat de
schrijver hen ter verkondiging van veel sociale
en geschiedkundige wijsheid onmisbaar achtte;
voor ons daarentegen maakt het langdradige
getheoretiseer over den gang dien de opeen
volgende maatschappijen nemen, en de kwestie
van Tigernskjöld's materia prima, de beide
figuren nog wat hinderlijker, dan ze in den
romantischen samenhang reeds zijn.
Trademarlc
THEE - E
IIA.
Trademarit
Slaapkamer-Ameublementen
in Pitch pin-, Noten-, Eiken- en Mahoniehout.
LDEWET St COR
««* WIT GELAKTE MEUBELEN Eng: genre.
Franco levering door geheel Nederland.
J. F. CYPERS,
Westeinde 87,
[?DEN HAAG.
Piano's, Amerik.
Harmonium s.
Franco levering.
WILLEIVI BIJLMER,
PEDICUEE.
Singel 159.
Püioülo nrQTKwinrr TTOÜTiVflnni'iio
Mlbdic UJjlloilIly, V du LliUUUillu.
Spreekuur iederen werkdag van 9 tot
12 uur en van 2 tot 5 uur.
«SB*
DAMES
RIJWIELEN:
? 100.
18O.
165.
19O.
HEERE1V
RIJWIELEN:
? 100.
120.155.
18O.
PEWS1ON VIItijA WETERING,
Weteringschans aoc, Amsterdam.
F a m iliepension Ie rang.
Fraaiste gedeelte der stad. Onmiddelijk bij Ryks-Museum, Opera en Vondelpark.
Pension p. dag, p. week of p. maand. Desverkiezende Bediening in eigen salons.
HENRY J. BRÜCE.
C= Hollando Beige in- en export.
141 PRINS HENDRIKKADE 141. - AMSTERDAM.
"Wijnen.
VBAAGT
Biscuits. PKIJSCOURANTEN.
Honing Chocolade.
Verzekering-Maatschappij HOLDA".
Damrak 74, Amsterdam.
Werkkracht verzeker i n g.
Omvat ziekten, ongelukken, organische gebreken. De Maat
schappij telt onder hare verzekerden o. a. geneesheeren, kassiers,
industrieelen, kooplui, ambtenaren, tandartsen, veeartsen, notarissen,
advocaten, leeraren etc. etc.
Ontvangen een NIEUWE COLLECTIE
DASSEN. BOORDEN, WANDELSTOKKEN.
Opruiming van ENTOÜTCAS en PARASOLS.
C. D. LE LORRAIN,
Hofleverancier.
Kalverstraat, Amsterdam.
ZWITSERSCHE
MIJ®WIJ Si.
Wit-, Bont-, Wol-Wasscherij.
Gordijnen-Wasscherij.
Chemische Wasscherij.
Uitstoomerij.
CACAO E?
is PRIMA Amsterdam.
de Cologne
A R N H E IV!.
Wed. F. RCTGERS,
firma T. d. BERG (I & Cie.
AURORA.
Groenten in blik.
Gezond, zuiver, smakelijk.
Vraayl utren kruidenier!
BURGERS' Eclips-Acatène f 200.
BURGERS' Luxe-A.catène ,, 185.
BURGERS' Toer-Acatène 165.
Vraagt Prijscourant.
PHILIPPONA KETELAAR,
Fournisseur de la Cour.
KALVEBSTRAAT 166, A M * T F, II W A M.
GRANDE SPECIALITE POüR
Vrousseaux & Layettes.
Sur demar.de envoi franco de Devis et de modèles.
MtaJlfleYrws
TANDARTS.
-EN!
l Beiing
is zeker,
zal bevallen.
De Fabrikaten J. TEEN & Co., bereid volgens
de spéciale naar hen genoemde Friesche methode,
leveren een ietwat gebonden drank; zijn yolkomen
zuiver, heerlijk van smaak, voedzaam en
lichtverteerbaar.
Bij deze bereidingswijze komen de edelste
bestanddeelen tot hun volle recht; YEEIN's CHOCO
LA AD en CACAO zijn krachtig, geurig en strekzaam;
dus voordeelig in 't gebruik. Zij voldoen aan de
hoogste eisenen.
Vraagt s. v. p. uw leveranciers onze fabrikaten.
J. VESEBXT cfe Oo-,
Stoom-, Cacao- en Chocoladefabriek Nederland",
S n e e k, Hofleveranciers.
VAN DANTZIG's VLEESCHKRUIDEN
GEKEED VOOK HET GEBRUIK.
Voor het braden van Vleesch,
enz. gebruike men deze Kruiden
in plaats van Peper, en Uw Yleesch
is een DELICATESSE.
_ In gebruik bij Hotel Krasnapolsky"
te Amsterdam, en andere groote Hotels.
JPrtJ* *»L /a Cent per Kusje.
Bij eiken souden Winkelier verkrijgbaar.
Vraagt gratis Monster aan Uwen Kruidenier
of Comestiblehandelaar.
Probeert ook Van Dantzig's Verpakte Specerijen.