Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1217
spreekt van de liefelijke vrede. Daar komt
de vraag weder, woester en dreigender dan
voorheen. De thema's van 't Scherzo en van
het Trio worden, in een fortissimo,
tegelijkertgd gebracht en ten slotte door het
vraagmotief overstemd. Een aangebonden C dur in
de bassen droomt peinzend verder. Zacht, als
«en herinnering, brengen de fluiten het
aanvangs-thema van het eerste deel. Fanfares
wekken die droomen op en brengen het vierde
deel, waarin de ziel zioh zelf innerlijk over
wint in den bewusten zelfgewenschten en
moedigen stry'd.
Als mej van Oosterzee nu nog een stap verder
gegaan was en met het programma ook nog bare
themata had laten afdrukken, dan zou zjj volko
men bereikt hebben waarnaar z\j heeft gestreeld,
n 1. den toehoorder vertrouwd te maken met
haar werk. Dan zou haar zeer gecompliceerd
opus even gemakkelijk gevolgd zyn geworden
als b.v. de werken van Tschaikowsky, Strauss,
e.a. van wier werken «Erlauterungen" bestaan
met notenvoorbeelden.
Mejuffrouw van Oosterzee is meesteres in het
r\jk der tonen. De geheele aanleg, structuur
en vorm harer sympbonie bewijst dit. Daarby
is de polyphone en rbythmische behandeling
der thema's van grooten rijkdom en schoone
afwisseling. Er ligt over het geheele werk
een waas van voornaamheid en superioriteit,
?dat eerbied afdwingt. Het eerste deel is voor
my als muziekstuk het aantrekkelijkst. Onge
dwongenheid en verscheidenheid van motief
behandeling zyn daar inderdaad met groot
meesterschap aan den dag gelegd. Daarhy
bly'ft de componiste steeds modern. Ik vond
in hare bewerking eenigszins den geest terug
van GtazOunow, zooals hy tot ons spreekt in
zy'ne Es-dur symphor.ie. Het tweede deel
begint en eindigt zeer schoon het midden
deel was my nog niet geheel klaar.
Het derde deel is duidelijk en helder; vooral
het Trio maakt een liefelyken indruk en het
vierde deel is majestueus van aanleg en vol
energie.
Ik aarzel niet de symphonie van mpj. Van
Ojsterzee voor een der belangrijkste
sytnphonische scheppingen der moderne school te
houden. Wanneer ik nu my'ne bevreemding
te kennen geef, over het feit dat mej. v.
Ojsterzee hare moderne gedachten in de oude
klassieke vormen der vierdeelige symphonie
gegoten heeft, dan doe ik dat wyl myn
persoonlyk gevoelen my zegt dat de vrye vorm
der «Tondichtung" minder knellende banden
biedt en dus meer gelegenheid geeft aan
dephantasie den vry'en teugel te laten vieren, dan de
klassieke vorm der symphonie. Ook kon ik
de opmerking niet onderdrukken dat, by
enkele /orte-plaatsen het orchest niet in al zyn
glans en pracht en praal ons tegengtraalde.
Maar het kan zeer wel de bedoeling zyn ge
weest der componiste om daar geen luisterrijken
orchestklank te ontwikkelen.
Mejuffrouw v. Oosterzee werd warm ge
huldigd door het publiek.
Niet minder warme ovatien vielen ook den heer
Heinze ten deel. Zijne ouverture »lie Waise"
werd dan ook zeer schoon gespeeld. De heer
Heinze mocht opnieuw ondervinden hoe hy be
mind is hy publiek en orchestleden; want zeker
zal wel iecUreen ingestemd hebben met de harte
lijke toejuichingen, die voor den kranigen tach
tigjarige losbarstten. De heer Spoor was de derde,
die zyn deel kreeg van den byval. Met
wóndervollen toon, en afgeronde techniek speelde
by het Adagio en Rondo uit Vieuxtemps'
eerste vioolconcert in E. Dat ik my voor deze
soort muziek niet recht kan verwarmen duide
men my niet ten kwade.
De avond werd geopend met de voordracht
van Cierubini's ouverture «Lssdeuxjournées"
of, zooals zy in Duitschland heet >Der
Wassertiager" en gesloten met de ouverture «Carnaval
romain" von Berlioz.
Dat al deze werken by zonder schoon ge
speeld werden en dat aan de synphonie van
mej. v. Oosterzee alleen nog eene kleine
rhythmische retouche ten goede bad kunnen komen,
zy hier gaarne vermeld.
Mat groote ingenomenheid wy's ik op de
belangrijke piano-voordrachten van Elouard
Risler. Deze eminente kunstenaar heeft zich
tot taak gesteld in een serie van vy'f avonden
een overzicht te geven van de klavierlitteratuur
tot op onzen tijd.
Den eersten avond waren de componisten
vóór Beethoven aan het woord; o. a. Couperin,
Scarlatti, Bich, II»ydn en Mozart. Daarna
volgde Beethoven. Caopin, Schumann en Liszt
komen nog aan de beurt. De volgende week,
als de serie af^eloopen ,is, kom ik nader terug
op den sympathieken kunstenaar.
En nu zou ik gaarne schrijven over »ie
Meesterzingers van Neurenberg" van Wagner
in de Nederlandsche Opera. Alleen het geluk
is mij niet gunstig geweest. Lang van te voren
was deze eerste voorstelling aangekondigd op
5 Ootober. Wat was na'uurlyker dan dat ik
den 5 m October vrij hield ? Echter de opvoering
werd acht dagen uitgesteld en gezet op een
dag, waarover ik geruimen ty'd geleden reeds
had beschikt. Ik hoopte op de tweede voor
stelling, Dinsdag 11, en begaf mij tot dat einde
naar den schouwburg, doch.... wegens eene
keelongesteldheid van den heer Orelio kon de
tweede opvoering dien avond niet doorgaan ;
ik hoop nu op a. s. Dinsdag. De heer v. d.
Linden deelde het publiek mede, d«t in plaats
van de Meesterzingers Cieopatra van Enna zou
gespeeld worden, een heel interessant w«rk,
zeide de heer v. d L'nden, en om nu het
publiek eenigszins schadeloos te stellen, zou
dan Cleopatra voorafgegaan worden door de
ouverture ... Tannhauser.
En zoo geschiedde het, dat Wagner's
Tannhaiser-ouverture moest dienst doen als ope
ningsstuk voor Enna's Cleopatra.
Heusch, lezer, 't is waar l Ik kon myn ooren
niet gelooven. Esn dergelyke eigenaardig
stylvolle (!) kunstopvatting bad ik heden ten dage
niet meer voor mogelyk gehouden. Ik woonde een
gedeelte by van Cleopatra en maakte kennis
met den tenor J. R S;hulze, die den Harmaki
zong. Het komt my' voor dat men den heer
Schulze eene belangrijke aanwinst mag noemen
voor het gezelschap, vooral nu de heer Urlus
niet meer hier is. Da heer S;hulze zingt
gemakkelyk hoog en spreekt duidelijk uit; hy
trachte echter het treonoleeren tegen te gaan.
Na zijn David in »de Meesterzingers" gehoord
te hebben kom ik op hem terug.
Mevrouw Madier de Montjau is voor een
korten tyd wederom de onze geworden Met
al de charme, haar persoon eigen, beeldde zy
de titelparty uit. E-hier leed deed het my te
moeten constateeren dat haar orgaan den in
vloed heeft ondervonden van .... vermoeienis,
zal ik maar hopen. De party ligt haar hier
en daar ook erg hoog. Eveneens mevrouw
Ty'ssen, die van de C har m i on overigens weder
een zeer mooie vertolking in zang en spel te
genieten gaf.
De heer v. d. Hoeck zong als alty'd den
Sepa op de genoegzaam aan ons bekende wijze
en het koor (ik heb speciaal het mannenkoor
op het oog in het voorspel) zong op weinig
gehoorverkwikkende wijze te laag.
ANT. AVERKAMP.
iMiiiiiiiHiiiimiiiiiHHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHHi
Schilderijtjes van Israëls.
Voor het winkelglas van Buffa was deze
week een schilderijtje geplaatst van Josef
Israëls. Klein van omvang en met een zeer
eenvoudig sujet Niet veel meer werd er op
vertoond dan een alleenstaande boerenwoning
van terzyde gezien, en nagenoeg zonder stof
feering van geboomte of anderzins, in zyn
soberen vorm daar geplaatst als een massale
silhouette tegen de flikkerende lichtgloring
van een avondlucht, als weer een buiige na
jaarsdag is uitgeleefd. Van voren, meer naar
de laagte, alsof het terrein neerglooide, te
onderscheiden in den avondschemer twee heen
gaande figuurtjes. My dacht dit een der laatste
voortbrengelen van Israëls, dus een verblijdend
verschijnsel van zyn nog vruchtbare werkzaam
heid. En, mocht ik ook in 't onzekere zyn, of
het schilderijtje, op de hand gezien an ineen
scherper licht dan dat van deze dagen, wel
overal die intensiviteit van uitdrukking had als
zoovele voorgangers in dat genre, ik voelda
me toch geboeid door de stemming, die daai in
levend was.
Binnen in den winkel vernam ik echter, dat
ik me eenigszins vergist had en het schildery'je
reeds vy'f jaar oud was (toch nog zoo oud
niet!). Maar in het expositie-zaalije was er
juist een ander aanwezig, en dit was wél een
allerlaatst werk van Israëls. Nog kleiner van
omvang dan het vorige en nog soberder mis
schien van inhoud. Niets dan een stukje land
met overlangs een gehavende planken heining,
waarachter het weiland zich wegstrekt; op
den voorgrond twee kinderen die rusten langs
den weg. Dient opgemerkt, dat die kinderen
aan het schilderijtje niet de houding geven
van een flguurstuk. Ze zyn in het geheel,
zooals die enkele schuttinglatten, het verarmde
boomstronkje rechts, de wegnevelende huisjes
of wat ook, aan den gezichtseinder.
, Maar in dat sobere geval laat zich
door[ voelen een wereld van aandoening; doorvoelen,
| want zooals by de beste werken van Israëls
kan, door de uitermate intuïtieve maar vol
komen stelsellooze schildering, daarvan, eerder
dan van zien sprake zyn.
Ieder kleurtje en ieder toetsje (of liever,
trekje, haaltje of duwtje,) is een geheimenis,
geheimenis van de wonderbare in beeld bren
ging der bewogenheid van een menschenziel.
Dit schilderij) is weder de ontboezeming,
in een lied, vaii den zeldzaam ontvankelijke
voor het diep gelegen schoon van onze
hollandsche velden, die I'sraëls is. En moge zyn
indrukken zich ook by voorkeur drenken in
het droevere uitzicht van vale lichtwyfelingen
der late herfstdagen over onttakelde boomen,
verbloeide grasvelden en vertreden wegen, als
met rietige wolken de luchten laag hangen
over het land, toch of juist daarom misschien,
hebben de landschappen van Israëls die kracht
van vermeestering onzer ziel. In de weemoed
toch en druk is de mensch zich het diepst
bewust van zyn leven.
De nu zeven en zeventig jarige meester gaf
met dat niet alleen mooi-gevoelde maar ook
ry'p-doorwerkte schilderytja ('t een sluit veelal
het andere in of uit) een verrassend en tevens
verheugend getuigenis hoe hy' nog met geheele
ziel in zyn kunst kan leven. En dat leek me
wel zoo'n belangwekkende bevinding, om een
schilderijtje, toevallig by een kunsthandelaar
ontmoet, even onder de algemeene aandacht
te brengen.
W. S.
Theorie.
In een nogal uitvoerige studie over Rodin
door Geffroy in Art et Décoration, vindt de
schrijver ook gelegenheid een definitie van
Rodin over zyn eigen werk en de
kunsfbeTrademark
THEE - E. BRANDSMA.
Trademarlc
ROLDEWIJ & COBBIlEE,
A L EI DSC H KSTK.«wk
" AJVJü»TH:itlXA.M. WW
Groot Beddenmagazfjn.
Groote collectie Wiegen,
KInderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascules, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus,
i
CHAUSSURE8.
B J. Mm & Co.,
108 Kalverstraat 108.
Beste adres voor degelQk
solled sc'ioenwerk, billijke
prijzen.
Ei^en werkplaatsen v.Schoenwerk
op maat. Elegante modellen.
Specialiteit voor gevoelige voeten.
Co. l
i
J. F. CIJYPERS,
Westeinde 87,
DEN
HAAGKPiano's, Amerik.
Harmoniums.
Franco levering.
Specialiteit in OVERHEMDEN OP M&AT.
Ontvangen AOfVEAUTES in
DASSEN, WANDELSTOKKEN, PARAPLÜIES. K
PIIILIPP0NA KETELAAR,
!. D, LE LORRAIN,
Hofleverancier.
1O7 lial verstraal i67, Amsterdam.
SPECIALE INRICHTING roor h«t vervaardigen vmn volledige
uitzetten e» Luiermanden,
Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegeionden.
Eerste Nederl. Verzekering-Maatschappij op het Leven, tegen Invaliditeit en Ongelukken,
gevestigd te 's-Qravenhage, Kneuterdyk n. Directeuren: Jhr. Mr. W. SIX en Mr. A. F. K. HARTOGH. Adjunct-Directeur: P. DEURINK.
Bijkantoren: te Amsterdam, Ucrechtschestraat hoek Hembrandtpiein; te Rotterdam, Gelderschestraat, Plan C No. 4.
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal / 1,500,000.^-:| Reserven en Zekerheidsfondsen ultimo 1899
waarop 20 pCt. is gestort.
Verzekerd Kapitaal op het Leven, uit. 1899.
Verzekerde rente
Ontvangsten over 1899
17,633647.19
511,543.30
1,656,578.86
i Bezittingen ultimo 1899
Tegen ongevallen met doodelijken afloop, ultimo 1899
invaliditeit, gevolg van ongevallen, ,
? 5,740,138.70
6,005,342.08
32,945,696.19
, 36,741,943.28
THE GRESHAM.
Levensverzekering-Maatschappij te LOM DEN.
OPGERICHT IN 1848.
Nederlandsche Afdeeling: AMSTERDAM SPUI 23?27.
Directeur: M. J D E L L.
Stand 31 December 1809.
Actief . . . . . f 88,465977,
Jaarlyksche Inkomsten . 15,40- ,74H.
Uitbetaald aan de verzekerden. . 101,757,672.
Voor de fijne Tafel:
VEEN's Cacao.
VEEN's Geconcentreerde
Hofleveranciers. Sneek.
DAMES
RIJWIELEN i
? OO.
18O.
165..
190.HEEBEN
RIJWIELENt
? 100.
120., 15*.
, 18O.
Verzekering-Maatschappij HOLDA".
Damrak 74, Amsterdam.
Werkkrachtverzekering.
Onontbeerlijk voor wie van zijn beroep afhankelijk
is. Uitkeering bij ziekten, ongelukken, organische ge
breken. Niets uitgesloten.
CACAO EN CHOCOLADE
is PRIMA Amsterdam.
o^J
'*"!&&?*'
DE BESTE
ITOILETZEEPi
Slaapkamer Ameublement
massief Am. grenen (Pitch-pine)
tweepersoons bestaande uit:
Tweepersoons Ledikant met fronton,
(i i oo e Liniieiika -t met fronton, 1M dl. br.,
Groote WiiSfhtafel met marmer en
Toilet-picgel met fronton,
'l comiil. ge Jécoreerde waschstcllen,
Xaclitkast met maruierblad,
Tafel en (wee Stoelen.
Alles met garantie
? 145.- netto l
franco tot elk spoor of bootstation.
Fotografieën gratis op aanvrage.
Men vrage geïllustreerde beschrnving
van compl. meubileeripgen a ? G75.?,
f 113O.?en f I?35.?.
Firma J. S, J, DIE T Z,
Afd. Menbileerlng,
329 Prinsengracht-, Amsterdam.
iteJ.EMries
TANDARTS.
Plantage Middeolaan 86.
MB9HJMR2^9HBBK^^IH0liBI^HIBIHHIHJflflH
ZW1TSERSCHE
zal U bevallen,
m j s wij K.
Wit-, Bont-, Wol-Wasscherfl.
Gordijnen-Wasscherg.
Chemische Wasscherjj.
Uitstoomerij.
HELIERS, SCHIPPERHEIJN & C".
l ijselttlrttal iO&, Atnslentam,
leveren onder garantie
rood koperen Geijsers metgeémaill. Badkuipeu
tegen scherp concurreerende prijzen.
Parfumerieën
^** «WT?-^ W^ VV l
Arnhem.
Wed. F. RIJTGERS,
firma r. d. BERGII & Cie.
Delicieuse
Muisjes Rookvleesch
SCHOWE «fc C0., Amsterdam.
yerbeterde methode Dames
Hoofdwas(scbing, volgens systeem Bilermo
? 1.00. Ed. Van der Ven,
Coifl'citr de Dames, f35, Keizers
gracht 535, bij de Spiegrls raat.
Inrichting uitsluitend voor Dames
en Kinderen Wachtkamer.
Artistieke Haarwerken in alle mo
dellen, nuancen en prijz°n steeds voor
radig Serieuse be Mening.
ClöenKeffS
Herrn*. Oïdenkott & Zoonen
AMSTERDAM.
Keizersgracht
AMSTERDAM