Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1228
Ontieijding, door G. VAN ECKERES,
Amstcrdam, C. L. G. Veldt.
^Geschreven ca het hooren van Beethoven's
Mondschein-sonate," zoo staat er, voor den aan
vang van «?Ontwijding" in cursieve lettertjes
gedrukt; waarom dit gebeurd is, en waarom de
schr j ver, de gedachte aan muzikale voorbeelden
en impressies niet willende loslaten, zijn werk
verbeelde op een wijze, waarvan de aard en
vooral het vocabulsir overeenkomt met die van
muziekstukken, staat er niet bij.
^Vat kan de bedoeling zijn van het muzikaal
masker, waarmee een pen-voerder hier ten
tooneele treedt? Ik geloof dat het voor het eerst
Van Eeden is geweest, die zijn Ellen"
verdeelende als ware het een muzikale compositie,
alzoo de grenzen tusschen klank en onder.woorden
gebrachte gedachte wat deed vervagen, en dit
op een oogenblik in de kunstgeschiedenis, waarop
de klank a's het meest essentieele in de literaire
kunst werd beschouwd, zoo niet door alle kun
stenaars, dan toch door hen, die sinds het meest
de aandacht op zich hebben geconcentreerd.
Daarna deed het geval zich nog wel eens voor,
dat een dichter een eerste groep regelen, door
een cursief gedrukt rpraelndium" deed vooraf
gaan, en daarna ook nog eenige andere muzikale
termen te pas bracht, daarover dan gewoonlijk
de bedoeling duidelijk doende uitkomen, dat
zijn dichter-arbeid een gevoels-zaak was, die
hij in zijn woorden tot désymphonie deed
verklanken.
G. van Eekeren is de eerste, die deze kunst
greep op het prozs, op den roman overbracht,
en zijn boek is bedoeld als eene symphonie in
eene ziel, die van de onbewuste schoonheidsliefde
tot de outwijding door eene leelijke werkelijkheid
komt en de liefde, als hartstocht schijnt bij die ont
wijding te spelen de actieve rol. De reinheid, bet
kind, dat de wereld niet kent, wordt bevlekt, zoo
zij vrouw geworden, de waarheid in zake de ver
houding tusschen man en vrouw en den aanhang
daarvan, gaat weten. Eva, is ze met dien
naam bedoeld als eene uuiverseele figuur?
-een kind, dat in de natuur behagen schept en
de bevrediging vindt die dan nog haar leven vullen
kan, wordt, vrouw geworden, verliefd, maar
schrikt evenwel voor de consekwentie dier ver
liefdheid zelve terug... Het gegeven is niet nieuw
in onze literatuur: lang» Van Eeden met de
bovenaardsche Ellen, ontwikkelde het zich in Borel's
boeken tot een populair genre van lectuur; en
eigenlijk, bij een beetje breedere opvatting,
beheerscht de gedachte aan de ontwijding," die
eene vrouw bij haar huwelijk zou ondergaan, de
geheele romanliteratuur pur-sang; het begrip
wortelt in de christelijke levensopvatting, wier
spiren we bovendien kunnen weervinden in elke
godsdienst-philosophie van welken ouderdom of
welke herkomst ze ook zij. De hoogste vrouwe
lijkheid werd, hoe ver en in welke literatuur
der oudheid we ook speuren, bijna steeds gevon
den in de maagdelijkheid.
Het is dus eigenlijk heelemaal geen nieuw
gegeven dat de heer v. Eckeien in zijn boek
behandelt; en voor wie zich los heeft ge
maakt van dit oud religieus idee, dat het
vrouwenschoon in de maagdelijkheid culmineert,
is het heel moeielijk dit boek te waardeeren.
Mij heeft 't door zijn opzet tegen zich inge
nomen, door zijn opzet n over zijn muzikale
indeeling.
Waartoe kan deze dienen ? vragen we nog eens.
«Praeludium, adagio sostenuto, presto agitato",
zoo staat er telkens weer na een hoofdmoment
in de ontwikkeling ? van den roman; van zelve
gaan we in de beteekenis dier woorden, eene
voorspelling zien, omtrent het wezen der vol
gende bladzijden en dit kunnen we aan
nemen niet ten onrechte. Maar indien dat
bet geval is, dan kunnen we tevens de meening
aanvaarden, dat ieder ander zich van zelve wel
bewust zal worden omtrent de eigenschappen
der verschillende passages. Lectuur onderscheidt
haar althans zooverre van muzikale voordracht,
dat aangaande de uitvoering geen bijzondere
aanwijzingen behoeven gegeven te worden; ieder
leest voor zich, en zooals het hem het beste
dunkt; het muzikaal vocabulair blijkt dus over
bodig. De mogelijkheid van n bedoeling blijft
nu nog over, en wel die welke verband houdt
met de qualiteiten van het op
componistenwijs verdeelde proza: //gedichten,proza-schetsen,
die zijn als muziek" blijft nog steeds eene
loftuiging, zoo vleiend, dat zelfs een auteur bet
niet beneden zich zou achten haar zich-zelven
toe te zwaaien. Maar is dit de eigenlijke strek
king van dat //praeludium" en het Adagio" in
//Ontwijding," dan is hetook eene verschrikkelijke
aanstellerij, of, wat misschien waarschijnlijker
is, eene mistasting van Van Eckerens artistiek
gevoel.
Dat dit gevoel, en het vermogen de taal
parallel daarmee te behandelen, bij den schrijver
aanwezig is, blijkt reeds uit de eerste bladzijde
van Oatwijdiüg." We krijgen daar een morgen
stond beschreven, in zulke breede, rbythmische
zinnen, en met zoovele juist-waargenomen bij
zonderheden, dat we den schrijver dadelijk gaan
rangschikken, onder hen, die bij machte zijn
het proza te verheffen tot eene kunsttaal, niet
minder waardevol een eigen leven leidend, dan de
poëzie, maar daarna, nadat we dat adagio soste
nuto" voor de oogen hebben gehad, begint de
zucht buiten de literaire praktijk om, theoretisch,
mooi te zoeken, weer vernietigend op den roman
te werken. De eigenlijke handeling begint dan,
die zonsopgang met dien regenactitigen naebc
was een praeludium, waarin we geen
aanknoopingspnnt vinden met het corpus van den
roman: het gaat er aan vooraf als een stevige
inleiding, waarna we veel meer kloeks hadden
verwacht dan de volgende bladzijden ons geven.
Zooveel werkelijkheid er in dat eerste gedeelte
ligt, zooveel gebrek aan voeling met de werke
lijkheid spreekt er uit die volgende passages:
de omringende natuur, de roman-gebeurteoissen
houden geheel op in te werken op de hoofd
figuur, op Eva, die nu als passief
middenpuntvan-gedachte den schrijver van het praeludium
vervangen gaat.
Eva gast droomen, ze hoort stemmen, koralen,
en krijgt eindelijk een vizioen: eene gestalte,
die op een troon zit, door engelen met zilveren
vleugels omringd. En onder itie bf drijven raakt
de schrijver elk verband met de realiteit kwijt
krijgt zijn boek het karakter van een allegorie
waartoe het in volledigen strijd komt met zijn
karakter van roman.
We stellen ons duidelijk voor, hoe v. Eekeren
staande voor den wenscb, symbool en realiteit
in an handeling te geven, die opgave heeft
getracht ten uitvoer te brengen; hoe hij, Eva
geplaatst hebbend in een milieu, waaruit hare
reinheid van zelve het gevolg is, ook niet te
veel materieele bijzonderheden wilde geven, en
zich bij voorkeur bepaalde tot sensaties, droomen
en visioenen die Eva bezochten. Maar dat alles
is toch niet goed uitgewerkt: realiteit en ab
stractie blijven naast elkander, doch raken elkaar
niet, of waar zij met elkander in contact komen,
wijzen ze op een niet genoeg gelukt pogen.
En als we den indruk in het boek met onze
eigen-voorstellingen gaan completeeren, dan
denken we v. Eckeren zelf wijst ons trouwens
daarin den weg Eva als een pop uit een
kappers-winkel, een compilatie van mooiigt e len,
die «een reëel gevoel, geen rationeele construc
tie tot een eenheid maakt.
Soms komen de pogingen des schrijvers tot
goede resultaten: waar hij vermeldt hoe Eva
's nachts van haar viooltjes heeft gedroomd,
en vroeg opgestaan, spoedig in den tuin naar
ben gaat kijken, en ze verzorgen; eenige blad
zijden dan later, waar Eva, den tuin, waarover
heel den nacht de wind verwoestend heeft ge
waaid, vol schrik bijna niet meer herkennen kan.
Ter afscheiding van de wereld, die te vroeg
Eva's reinheid zou bezoedeld hebben, plaatste
de schrijver, tusschen beide, den ouden vader,
d;e veel verdriet heeft gehad en blind geworden
is. Het universeele in diens afkeer van de
wereld", zijn generaliseeren, waar het kritiek
op de menschen betreft, schijnen zwakheden,
die een soort dilettantisme in de artistieke
levensopvatting verraden, omdat er geen enkele
reden bestaat, waarom als visie de dan toch
ook onpersoonlijke wereld, niet even mooi zou
zijn als de onpersoonlijke natuur.
We komen, nu- de roman hier ontwikkelen
gaat, tot een paar momentenin den psychologischen
gang: Eva's geloof dat eenmaal tot haar komen
zou de dichter of schilder", een geloof dat toch
niet in ieder jong meisje aanwezig is berust
niet op voldoend aangewezen grond. Waarom
begeert Eva juist een dichter of schilder en
niet een gewone ,/mooien"manP Dit laatste zou
zelf waarschijnlijker zijn omdat een jong naïef
meisje, een natuurkind'', wel allerlaatst aan
artisten zal denken, wier populariteit in de
allereerste p'aats een voortbrengsel van de
wereld" is. Slechts in een paar, zeer va#e visioen.
uaire voorvallen, wordt bet ontwaken der zinnen
bij Eva beschreven: een wandschildering, waarop
een mythologische Godheid staat afgebeeld, wordt
in haar verbeelding een levend wezen, waarin
ze dadelijk een goed vriend meent te herkennen;
wat meer uitgewerkt, wat krachtiger gesym
boliseerd, zou dit onbewuste herkennen een zeer
Tradamark
THEE - E. BRANDSMA.
Trademaric
Slaapkamer-Ameublementen
in Pitch pin-, Noten-, Eiken- en Mahoniehout.
WIT GELAKTE MEUBELEN Eng: genre.
Franco levering door geheel Nederland.
Loeser & Wolff,
Berlijn Bremen Elbing Braunsberg.
dezer firma In de beste winkels verkrijgbaar.
Parfumerieën
?V VVT *? v^ *n *i
Arnhem.
Wed. F. BIJTEERS,
firma r. d. BERGH & Cie.
Verzekering-Maatschappij HOLDA".
Damrak 74, Amsterdam.
Werkkracht verzeker i n g.
Omvat ZIEKTEN. ONGELUKKEN, ORGANISCHE GEBREKEN
Iemand verzekerde zich in December '97, kreeg in Juni '98
een oogziekte, waardoor hy ongeneesluk blind werd.
xxxxxxxxx
X
g
X
Verschenen de zevende uitgave van:
Dr. G. A. N. ALLEBÉ,
De Ontwikkeling van het Kind x
naar lichaam en geest.
Handleiding voor Moeders.
Bewerkt door Dr. P h. K O O P E R B E R G.
Prijs / *.«0. £<!.. ?3.90.
LXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:
&JBWS1OW VlltJbA WETEH1HG,
Weteringschans zoc, Amsterdam.
Familiepension Ie rang.
Fraaiste gedeelte der stad. Onmiddeljjk bij R\jks-Museum, Opura en Vondelpark.
Pension p. dag, p. week of p. maand. Desverkiezende Bediening in eigen salons.
HENRY J. BRUCE.
Delicieuse
Muisjes Rookvleesch.
I1OW£ «i* C0., Amsterdam.
A. Schröder & Co,
AMSTERDAM.
32 Leidschestraat 34.
Specialiteit
Traag Prijscourant.
Verschenen:
VORMEN.
HANDBOEK VOOR DAMES
door
JOHANNA VAN WOUDE.
Prijs ingenaaid ? 1.90; in prachtband ? 2.50; gebonden
in satijn ? 2.90; in gewatteerden band /
3.50Uitgave van VAN HOLKEHA. & WARENDORF, te Amsterdam.
ZWITSERSCHE
HUSUSJSi.
Wit-, Bont-, Wol-Wasscherfl.
Gordijnen-Wasscherjj.
Chemische Wasscherg.
TTitstoomerg.
CACAO M CHOCOLADE
is PRIMA Amsterdam.
PHILIPPONA KETELAAR,
Kalverstraat 166.
Van af Maandag 7 tot en met 19 Januari as,
Buitengewoon Voordeelige Aanbieding
eener groote partg
Ondergoederen, Borduursels,
Restanten Servetgoederen,
Lappen Linnen enz.,
tot uiterst lage prijzen a contant zonder aenige korting.
l
TANDARTS.
Plantage liddenlaan 86.
A A a," sa
BB eo
5 70
H 80
T j, 100
K 150
oldenkolt k Zoonen
AMSTERDAM.
Sunligh
Kraepelien en Holm's
SalmiatPastillos,
algemeen erkend als het beste
middel bij Hoest en Verkoud
heid. Het is een slijmoplossend
en verzachtend middel bij uitne
mendheid. Verkrijgbaar bij de
meeste Apothekers en Drogisten.
Prijs per Hescbje 20 Cts.
F"" Alleen echt in vierkante
fleschjes, voorzien van
etiquet, waarop de
handteekening van
KRAEPELIEN & HOLM, Zeist,
Hofleveranciers.
j erbeterde methode Dames
HoofdwasJsching, volgens systeem Bilermo
f 1.00. Ed. Van der Ven,
Coifjeïir de Dames, 535, Keizers
gracht 535, bij de SpiegeJsfraat.
Inrichting uitsluitend voor Dames
en Kinderen. Wachtkamer.
Artistieke Haarwerken in alle mo
dellen, nuancen en prijzen steeds
voorradig. Serieuse bediening.
\ O, maatje, roepteen kleine jongen,
die een motorwagen ziet voorb\jsnellen,
ky'kt u eens naar die vigelante; die rijdt
zeker zoo hard, om het paard te vangen.
J.F.
Westeinde 37,
-DEN
HAAG.Piano's, luierik.
Harmonium*.
Franco levering.
raveur fêapstier de
<S, <|f. la <§eine.
733 Keizersgracht 733
AMSTERDAM.