Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
; 1237
Reclame-Bonwerï,
In ,het Witte Huis" te Rotterdam stelde ik
belang, omdat ik weten wilde hoe een
Atnericauisme het doen zou op Hollandschen hodem.
't Was bij het uitkomen van de Hoofdsteeg,
tegen den avond, dat ik dit bouwwerk voor
't eerst zag. De lantaarns en de wirikellichten
brandden reeds, maar de lucht was nog vol mat
rossig licht. Miju eerste indruk was gunstiger
dan ik mij dien had voorgesteld. Boven de
huizen van de Gelderschekade staken overhoeks
de bovenste drie verdiepingen van het Witte
Huis uit, bekroond door een groot, hoog,
donkergetint dak, waarachter ik drie dakverdiepingen
kon onderscheiden.
Er was niets in de massaverhoudingen dat
me deed denken aan die Amerikaansclie tage
stapels, die veel te hoog voor het grondvlak,
een regelmatige optassing zijn van gelijkvormige
verdiepingen, en die eindigen met de bovenste
verdieping, die door een horizontaal dakvlak
afgesloten, zich in niets van de anderen onder
scheidt en botweg het bouwwerk afsluit. Bij
het Witte Huis was dat anders; het leek mij
bij dat schemerlicht dadelijk goed van massa
en het maakte tegen den avondhemel een goed
jirofiel. De gevels eindigden niet v!ak, maar in
tuiten en ia erkertorens die afstaken tegen de
hooge kap. Op de vier hoeken van het dak
stonden groote vlaggestokken die het profiel
nog verlevendigden.
De verhouding tusschen grondvlak en opstand
was Hollandsch en niet Amerikaanse!), en hoewel
de bouw zelf in haar lijnen tegen de lucht
uitkomend beslist een leclamekarakter toonden,
deed het gehetl mij niet onaangenaam aan.
* *
*
Den volgenden dag ben ik het nauwkeuriger
paan bezien. Het gebouw staat aan drie zijden l
vrij, daar waar de Wijnhaven en de Wijnstraat
tindigen op. de Gelderschekade.
Het hetft tien verdiepingen. Gelijkstraats
zijn winkels, en de toegangen naar het Luis en
naar de kantoorlokalen; daarboven zijn zes ver
diepingen van geüjke indeeling; de zevende
verdieping ligt achter de geveltuiten op de
grens van gevelmuur en kap; de bovenste drie
verdiepingen liggen in de kap zelve.
De gevelverdeeling is zeer regelmatig, mis
schien ietwat droog. Zij is voor drie der gevel
vlakken dezelfde: 'n middentravcc van vier
ramen breedte, en aan beide zijden daarvan 'u
zijtravéf van twee ramen. De middentravéc is
afgesloten door een tuit, de zijtraveeën door
horizonta'e borstweringen.
Boven de twee hoekingangen naar de winkels
gelijkslraats ontspringen erkers kleine aan
gebouwde hoektorens die uitsteken boven de
borstwering der zevende verdieping en eindigen
in torenvormige afdekkingen.
De indruk van het geheel is rustig gebleven
wat ook daaraan te danken is, dat niet alle
vensterdammen even smal zijn, maar dat tusschen
de smalle dammen ook twee breede voorkomen
die de vertikale vlakverdeeling der compositie
kracht bijzetten.
De kleur is niet onverdienstelijk; de muren
der gelijkstraatsche en der eerste verdieping
zijn van hardsteen en vormen 'n broede grauwe
onderstreep; daarboven van de tweede tot aan
de zevende verdiepingen a groot vlak van
witte verglaasde steenen; het dak is belegd
met 'n donker bruin-paarsgtkleurde pan, die
door hare tegenstelling met het witte gevelvlak,
dit laatste sterk hausseert.
Tusschen de witts gevelsteenen is eenige
speling gebracht met blauw-, geel- en groen ver
glaasde baksteenen, doch in hoofdzaak met roode.
Het ware beter geweest uitsluitend met roode
te schakeeren, doch daar de andere kleuren
uiterst spaarzaam voorkomen is de zwakheid
der kleurencompositie niet opvallend bij de
overheersching van het wit in 't groote gevel
vlak.
De versiering is niet bizonder. He.t beeld
houwwerk op de eerste tage met figuren die
landbouw, nijverheid, handel, zeevaart, vooruit
gang en arbeid voorstellen is niet meer dan
middelmatig; de consoles die de erkers dragen
en sommige omlijstingen der ingangen zijn
nagemaakt Amerikaansch. Ook herinner ik mij
een tochtdeur bestaande uit glasplaten en ge
bogen houten regels, meer modern dan mooi.
*
Van het inwendige heb ik niet veel gezien
daar het niet toegestaan werd er te circuleeren.
Door een ingebouwde plaats gelegen aan den
vierden- of achtergevel werd h'.t trappenhuis
verlicht. Terzijde van de trap is een lift waar
in ik de verschillende verdiepingen passeerde.
Onder het dakvlak was een photographisch
atelier en een koffiehuis aangebracht.
Boven op het dakvlak staat men te midden
van groote hangende letters, gevormd uit
dikke trommels van gebogen zink of van hoekig
verguld plaatijzer. Aan de achterzijde der let
ters staande las ik in spiegelbeeld woorden en
namen van firma's als: Sanders zeep, Eau de
Cologne, Quaker Ga*, Bingham en Co., Fabri
kanten der Eenhoornrijwielen, enzoovoorts. De
letters zijn aangebracht tegen het hekwerk dat
het dakvlak omheind. Boven op de kap is
weer 'n platform en daarboven nog 'n belvédère.
* *
Van hieruit had ik 'n heerlijk uitzicht over
de stad, 'n echte Hollandsche stad, 'n
handelstad aan 't water. Ann de eene zijde de rivier
met haar sterke bocht waarin de stoomschepen
voor anker lagen, en daarachter het Noorder
eiland, de Koningshaven en Feijenoord ; onder
me en aan de andere zijde de Oude-, de Nieuwe-,
de Wijn-, de Scheepmakeishaven en het Haring
vliet vol binnenvaarder.», iedere haven een glan
zende hemelweerspiegelende lichtstreep tusscken
de zware massa's der huizenrijen, waarin de
roode en blauwzwarte daakjes nog eventjes
kleurden, afstekend als diep paarsblauwe
toon tegen de dikke grauwe lucht.
't Was mistig weer, de horizon was niet te
zien. Naar 't Oosten was de lucht vaalgrijs,
maar naar 't Westen, dik gelig, met warme gele
vlekken van bijna doorbrekende zon.
Tegen die lucht profileerden de kerken der
stad hun toren ??en dakmassa's blauwend
tegen den geligen achtergrond. Boven aües stak
de Laurentiuskerk zijn stompen toren massief
in de lucht en heerlijk zuivere contours werden
gevormd door de lange onversierde lijnen van
het kerkdak dat slechts daar waar de beuken
elkaar snijden, onderbroken is door een klein
kruistorentje.
't Deed me goed staande te nidlen van al
die hangende reuzenletters eens een stuk werk
te zien van echte kunst; 't deed me goed de
groote fatsoenlijkheid van dat gothische werk van
hinraf weder in me op te kunnen nemen, om
dat bij alles wat ik goeds zou knnnen zeggen
van het bouwwerk dat onder mijn voeten lag,
mij n ding steeds onaangenaam aandeed en
me onvoldaan liet, te weten: het gemis aan
distinctie.
Want juist dit gebrek is het euvel waaraan
elk reclamewerk lijdt en dat toch elk
reclamewerk vertoonen zal, ja vertoonen moet, wil het
aan zijn doel beantwoorden, maar waardoor het
dan ook altijd van 'n kunstwerk zeer deugdelijk
zal gescheiden blijven.
* *
#
Toen ben ik nog wat langs de havens gaan
loopen om te zien, hoe het, Witte Huis profi
leerde boven de stad. Telkens zag ik het
bovendeel uitsteken hoog boven de oude huizen
der grachtjes. Geen enkele maal heeft het effect
van dit bouwwerk noch wat profiel, noch wat
kleur, noch wat massa betreft me geërgerd. De
gelukkige verhouding tusschen grondvlak en
opstand gepaard aan de hooge, hellende kap en
de eenvoudige tegenstelling der hoofdkleuren,
maken dit voorbeeld van een verhollandscht
Americanisme tot een gunstig type van dit
soort reclamewerk. 't Is alleen de soort die
mij nooit bevredigen zal door de eigenschap die
juist haar karakter uitmaakt: gemis aan distintie.
J. E. VAN DEK PlïK.
Hillegom, 15 Febr. 1901.
Marioline, door DIRK DE VQS, met
teekeningen van Eu. v. QVFEL. Uitgave van
De Vos en v. d. Groen, Antwerpen.
De Vlamingen zijn aangelegd voor kunst.
Ze voelen de dingen teer, verzorgen de détails
nauwkeurig, en weten, ook al is 't geheel barok,
er nog wat aparts van te maken. Er zit iets
artistieke aan hun w?rk, ook aan hun boeken.
Verwonderen bthoeft ons dit niet. Zij staan
toch op den bodem van een kunstkultuur,
die zooveel ouder en rijper ie dan de onze. De
Vlaamsche steden waren reeds tot ontwikkeling
en bloei toen Holland nog moest opkomen
en tegenover den nuchteren zin onzer voor
vaderen gesteld, waren ze ook meer
prachtlievend.
De loop der wereldgebeurtenissen heeft deze
kunstontwikkeling gestuit maar niet vernietigd,
misschien wel door de innerlijke zwakte der
bewoners zelf, die een hang voor 't schoone
en kostbare bleven behouden. Vlaanderen als
gewest overheerscht, in handel overvleugeld,
dommelde in, legde zich te slapen.
En juist dat indommelen heeft het volk be
hoed voor geheelen ondergang. Evenals onder
de asch de sintels blijven doorgloeien, die in
open lucht snel zouden verteeren, bleef diep
in den Vlaming gloren het droomen en ver
wachten, het mystieke gevoelen, ook een zucht
tot romantiek en andere eigenschappen aan
der kunst 's hoogsten kant verwant en al
kwam dit alles nu niet meer tot uiting, toch be
waarde het voor al te gemakkelijke vergroving.
Terwijl Vlaanderen onderging, schynbaar
geheel gedoofd, werd Holland kloek en groot,
beheerschte de wereld. Het kreeg zijn t\jd
en na dien, deelde het, zy 't ook op andere
wijze, het lot van Vlaanderen. Niet bedolven
onder asch maar verbleekt en vergaan door wind
en weer, gedeeltelijk ook door dezelfde oorzaken
als Vlaanderen: den te grooten rijkdom ineens,
wat verzwakt en ontaart, maar hoofdzakelijk
door klein burgerlijk begrip verging de impuls
tot het groote, de macht werd gebroken en wat in
wezen bleef leefde tam en braaf, bleekte weg
als heel ons deftig klein bewegen.
Maar restte bij den Vlaming de vonk, in ons
hield vast de kiem, die, hoe ook
versplitterd, toch weer opschiet als de bodera
vruchtbaar blijft. Wel gelukkig het ras, wat
in zgn twee takken kan herleven, waar andere
volkeren ten ondergaan, twee stronken, die
elkaar nu zullen kunnen voeden, de stam doen
groeien tot een groot sterk leven.
Volgens het verloop hier aangegeven, moesten
het de Vlamingen zijn, toen her-bloei begon,
die de schors kwamen breken. En 't scheen
ook wel eens zoo te zijn. Maar ach, 't bleef
meest uiterlijkheid, pronk en praal, een ware
dilettanterij, gevolg van vastgeklemd zitten in
een opgedrongen en daardoor valsche bescha
ving, de Fransche aanhang, waarin geen kern
zat en ook geen. kern kwam voor 't eigen bloed.
Het was onze nuchtere geest, in vele opzich
ten soms tot schade, maar die toch ook leidt
tot kritisch observeeren en 't snelle nemen van
't goede, wat hier voorging en over het
peuterend, aanstellerig kunstgedoe der Vlamen
heen, het eerst kwam tot gedeien, den nieuwen
we? vermocht af te palen.
Thans blaast ook de wind over Vlaanderen's
land de b\jna gedoofde sintels tot vlammen en
wat daar kan ontstaan, zal ons Nederlanders
dwingen tot een nog grooter inspannen. Een
in alle opzichten wel gelukkig dagen!
Tot voor een paar jaar was heel de litteraire
beweging in Vlaanderen nog dileHanterjj, de en
kelen die in 't Fransch schreven er buiten ge
laten. Het schrijven er niet, of zoo goed als
niet, betaald, niet als bestaansvoorwaarde aan
gekeken. Wie een boek gaf, of in een
tjjdschrift medewerkte, deed het uit liefde; het
materieele bleef buiten rekening.
Dit nu is heel mooi en rein, het ideaal zullen
velen zeggen, 't Ly'kt althans mooi, maar met
niet te ontkomen gevolg, dat alleen menschen
van tijd en geld zich aan de kunst kunnen
geven en al willen we nu eens aannemen,
dat in de geldbezittende kringen de kunst ook
het hoogste borrelt, een stelling die nog be
denkingen medebrengt, zoo blijtt de kring
waaruit kunstenaars kunnen voortkomen en
hiermede de voortgebrachte kunst, maar zeer
beperkt. Een ander gevolg is, dat het aanleiding
geeft tot het vormen van klubjes en koterietjes,
tot het zich beter en hooger en edeler voelen,
omdat men zoogenaamd kunstenaar is.
Onder dit werken om der kunstenwille
alleen, d.i. zonder geldelijke honoreering, ligt
niet weinig ydelheid ten grondslag en is het
nu bekend, dat menschen zeer gevoelig zy'n,
waar het hun beurs betreft, in nog grooter
mate wordt dit het geval als ydelheid den
boventoon heeft.
De \jdelheid, ach ja, van zich gedrukt te
Trademark
THEE - E. BB ANDSMA.
Trademarlc
KOLDEWEIJ & CORBttRE
Li K l D HO H
Groot Beddenmagazjjn.
Telephoon So. 1752.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden
Babytafeltjes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus,
.E.
TANDARTS.
Plante Middenlaan 86.
Verzekering-Maatschappij HOLDA".
Daiarak 74, Amsterdam.
Werkkracht verzeker i n g.
Een verzekering die dengene die door ziekte of ongeluk tot
werkeloosheid gedwongen, is,, zijn inkomen waarborgt.
Omvat ZIEKTEN, ^ONGELUKKEN, ORGANISCHE GEBREKEN.
P11ILIPPONA KETELAAR,
KA&VEBSTRAAT 166, AMSTERDAM,
SPECIALE INBICHTINQ voor bat vervaardigen van volledige
Uitzetten en luiermanden.
Op aanvraag worden prijsopgaven «n modellen franco toegesonden.
Eerste Nederl. Verzekering-Maatschappij op het Leven, tegen Invaliditeit en Ongelukken,
gevestigd te 's-Gravenhage, Kneuterdjjk u. Directeur: Jhr. Mr. W. SIX. Adjunct-Directeur: P. DEURINK.
Bykantoren: te Amsterdam, Utrechtschestraat hoek Rembrandtplein; te Eotterdam, Gelderscbestraat, Plan C No. 4.
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal ....
waarop 20 pCt. is gestort.
Verzekerd Kapitaal op het Leven, uit. 1899.
Verzekerde rente
Ontvangsten over 1899
? 1,500,000.?j Reserven en Zekerheidsfondsen ultimo 1899
Bezittingen ultimo 1899
17,633.647.19
511,543.30
1,656,578.86
Tegen ongevallen met doodelijken afloop, ultimo 1899
invaliditeit, gevolg van ongevallen,
? 5,740,138.70
, 6,005,3-42.08
32,945,696.19
, 36,741,943.28
Handels- en
Fabrieksmerken.
Alle formaliteiten gevordert bij het
deponeeren van Handels- en Fabrieks
merken worden kosteloos door ons ver
richt, wanneer wij met de drukwerken
der verpakkingen en Etiquetten mede
worden belast.
JOS. VAS DIAS & Go.
Lithographen,
AMSTERDAM.
Schröder & Co.
AMSTERDAM.
32 Leidschestraat 34.
Specialiteit
Vraag Prijscourant.
ZIJN DE L1KEUKEN
Anisette, Curario, Chartreuse,
Citroen. Maratquin. Pe^ico, enz.
ifCurig en l'riscli
DE LIMONADES
Ananas, Chiraasappel, C troen,
Erambozen, Vanille, etc.
Zuiver en goedkoop
DE DRANKEN
als AVPC, Cognac, Puin, Kir-ch,
Meiwijn, Bisschop, e. a.
eenvoudig en gemakkelijk
bereid met E
Hebe Essences, i
a 30 Ct. per fleschje, tiij f> fi franco, i!
Zendt tot proef t ostw. ? 1.50 ol |'l
meer aan de fabriek ij
HEBE" te Deventer. 1;
Verkoopers rabat. Geen depots. |!
Succes buitengewoon. =
THE GRESHAM.
Levensverzekering-Maatschappij te LONDEN.
OPGERICHT IN 1848.
Nederlandsche Afdeeling: AMSTERDAM SPUI 23?27.
Directeur: M. JU DELL.
Stand 31 December. 18!)9.
Actief ? 88,465977,
JaarUjksche Inkomsten . 15,40",746.
Uitbetaald aan de verzekerden. i 191,757,672.
Wed. F.
firma v. d. B£RtiH & Cie.
uisjes Rookvleesch.
RCifiOWIE «& C0., Amsterdam.
nOFFOTOGRAAF.
Jalerij 48, achter het Paleis voor Volksvlijt.
DAGELIJKS gelegenheid tot photografeeren.
- VERUKüTliXÜEN NAAR OUDE PORTRETTEN ZEER BILLIJK.
Kraepelien en Holm's
SalmialPasiilles.
algemeen erkend als het beste
middel bij Hoest en
Verkou«Ilieiil. Het is een slijmoplossend
en verzachtend middel bij uitne
mendheid. Verkrijgbaar bij de
meeste Apothekers en Drogisten.
Prijs per fleschje 20 Cts.
Alleen echt in vierkante
fleschjes, voorzien van
etiquet, waarop de
handteekening van
KRAEPELIEN & HOLM, Zeist,
Hofleveranciers.
fèraveur <§apetier da
733 Keizersgracht 733
AMSTERDAM.
Ook een jubilee.
Patiënt (van een chloroformiaeering
ontwakend): Heeft u alle twee myn
tanden getrokken 'l
Tandarts: Neen, vrindje, nog
maar n. Dit was toevallig de duizendste
tand, die ik in myn leven al getrokken
heb en nu heb ik ter eere daarvan eerst
een flescb wyn met m\jn technicus ge
dronken l !
wegens op handen zijnde
verplaatsing.
Am. Cylindre Bureau
Eiken gepolit. 128X" cM. f65.
Am. Bureau Ministre
Eiken gepolit. 137X7G cM. f54.
Pitch-pine Linnenkast
130X200 X <1S cM. f40.
Eiken bijzettafeltje f2.75.
Riddertafeltje f 4
Foto's op aanvraye.
Firma J. S, J, DIE TZ,
Afd. Meubileerlng,
329 Prinsengracht, Amsterdam.
J. F. ClYPERS,
Westeinde 87,
-DEN
HAAG.Piano'», Amerih.
Harmoniums.
Franco levering. Telephoon 571.