Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1240
De bruidstijd van Annie de Boogh, door
HERMAN ROBBERS.
Er is heelemaal geen theorie in dit boek en
maar een beetje ^gevoel", en daarom juist maakt
het in den tegenwoordigen stroom van publi
caties zoo zeer den indruk van een
technisehjüist voortpebrachten toon in een concert v'an
ontstemde instrumenten.
Onze zielsharpen, waaruit verzenbundels na
romans in onafgebroken vloed voortkomen, zijn
wel een klein beetje ontstemd; en, wat nog erger
is, als het getokkel der vingers niet in staat
meer is tonen voort te brengen van voldoend
klankgehalte, dan gaan we bewegen met onze
armen en sentimenteel doen met onze oogen en
die pantomime noemen we dan «gevoelig zijn".
We zijn zoo gevoelig! We beminnen, in son
netten, onze geliefden zoo zeer en als 't avond
wordt, smachten we zoo dreeperig caar de
sterren! We gevoelen zoo'n enthousiasme in ons
voor deugd en reinheid, zoo gaarne draaien we
ons leven op tot een hoogte, van waar we ons
vertoonen, als de veel bewonderde Hindoesche
wajong-poppen, met gekke ge/.ichten en
»verlangerige" armen; gaan we nog een beetje verder,
en zijn we dat stadium van hoogheid voorbij
gestreefd, dan voeren we het beginsel der panto
mime nog wat door, nemen een boeddha-houding
aan en doen aan pailosophie. Lfat bewonderen
en beminnen en hoogvinden in woorden, is
eigenlijk de dood van de literatuur, want met
hoe meer lawaai we den aard onzer
//levensgebaren" beschrijven, hoe meer onze oogen
smachtend van bewondering, lodderig van liefde
of staalblauw van levenshoogheid zijn, hoe meer
achter dit levendig gedoe de literatuur zwijgt,
en onze boeken ophouden te beant scoorden aan
de voorwaarden, uit wier complex de kunst"
gevormd is. Zoo veelal, niet op het gebied der
kunst is het spreekwoord: wie't dichtst bij het
vuur zit, warmt zich't best," waar; integendeel,
hoe meer een mensch van gevoel en hoogheid en
'dergelijke zeepbelwoorden vrijblijft, hoe eerder hij
kans heeft kunst te vervaardigen, die dien naam
niet ten onrechte draagt. In de woorden, als
zoodanig, is de kunst niet gelegen; leer een
papagaai gevoelig", teer", rein" zeggen en de
vogel zal u de woorden honderden malen per dag
reciteeren; maar wordt ge daardoor ook maar
uQ oogenblik verheven uit de sfeer van uw
boterham met leverworst of de likdoorn op uw
linkertoon? Evenmin zal de permanente gedachte
aan het gevoelige, teere en reine, uw geest zoo
danig adelen, dat hij in staat wordt de kunst
te dienen; die adel komt van elders en om pro
ductief te worden heeft hij, noch de woorden,
noch de begrippen: gevoel, teerheid en reinheid
van noode. Maar van Frankrijk is het overwaaid
.... de kunst om de kunst", weldra natuurlijk
overgezet in het gevoel om het gevoel" en
sinds dien tijd denkt men manoeuvreerend met
sentimenteeligheidjes, kunst te maken.
»De bruidstijd van Annie de Boogh" is een
wanhopig ongevoelig boek. De liefhebbers van
Borelsche lectuur zullen bepaald een kleur van
verontwaardiging krijgen: er komt een dame
meisje in voor, maar de schrijver heeft kaas aan
haar zeventien jaren en teekent haar als een
ondeugend nest. En dan die schilder, van huis
uit in onze literatuur althans, het pleroma van
alle gevoeligheidjes, de plaatsvervanger van de
middeleeuwsche ridders, de redder, de schaker,
niet uit den burcht van een wreedaardigen reus,
maar uit den poel van banaliteiten, waarin //teere
bloem gegroeid enz".... elke maagd tegen
woordig dient verzwolgen te zijn. De schilder
van Annie de Boogh schaakt niet, maar redt;
en dit volharden bij een traditie is eigenlijk 't
eenige, wat we hem en zijn maker Herman
Robbers te verwijten hebben ; een oogenblik zelfs
gaat hij zich te buiten aan lin-de-siècle po
terigheid en draagt zijn bruid een uur lang over de
Brabantsche hei.
't Is bar, maar, gelukkig, als hij daarna voor
den vader van zijn bruid en haar ex-bruigom
komt te staan, gedraagt hij zich gewoon,
heelewaal niet zooals het een boeken-schilder betaamt.
En ook te voren is hij heel gewoon geweest;
heelemaal niet die langharige dweeper, die
onmiddellijk maar beantwoordt aau den
hartewensch van een sentimenteel juffertje, gegroeid
in de bedorven atmosfeer van liet warrig hoofd
eens schrijvers. Feitelijk met allen eerbied voor
Annie de Boogh's smaak zien we de voor
treffelijkheid van den schilder Paul niet zoo heel
goed in: hij is een beetje een suffer, erg onhandig
voor zijn jaren, en laat zich door iedereen, die
met hem in aanraking komt, al bekent hij zelf
en evenmin de schrijver het, op zijn kop zitten;
veel van die zwakheden vergoedt hij wel op dien
feestavond, waar hij, half-dronken door ergernis
en verveling, een toost, houdt, die eindigt met
een hartelijk verdomd", waarna hij, het feest en
de feestvierenden, op n na aan zijn laars lappend,
een flinke wandeling gaat doen in en rond
Rotterdam.
Met dien schilder, die, de Heer zij gedankt, niet
miskend is en waarschijnlijk dus ook niet zulke
heel gekke schilderijen maken zal, heeft Herman
Robbers ons een grooten dienst bewezen. Hij
is, zooal geen frappante, dan toch een z> er tast
bare tegenstelling met de tradit.ioneele figuur,
die met zijn lange haren en fliiweelen jas een
aroma van onze drukpersen heeft doen gaan,
als waren daar niet anders dan kappersbediendeu
aan den arbeid. Dat de man verliefd is, nemen
we hem niet kwalijk en hij is 't, dan ook op
zeer waardeerbare manier; hij smacht niet te
veel, zegt eigenlijk niets, maar heeft alleen,
omdat het voorwerp zijner liefde de bruid van
zijn broer is, 't land, gloeiend 't land. En dit
laatste weer niet door op zijn tanden te knersen,
zijn vuisten te ballen en lange redenaties te
houden over ziele-adel" en andere geestelijke
familie-relaties met zijn beminde; maar eenvoudig
door al die dingen te doen, die hij anders toch
óók gedaan zou hebben, alleen au maar wat op
een andere manier. Hij gaat zoo nu en dan
een cafébinnen, praat er met kennissen, en,
vooral, loopt veel alleen door de stad, waar hij,
tegenwoordig moetende zijn bij zijn broers huwe
lijk, voor eenige dagen verblijft. Dat Joopen
doet hij als schilder, natuurlijk; maar zonder,
als schilder, te veel te theoretiseeren over
kunstscholen en toekomstplannen. Dat schilder-zijn
van Paul ligt hem niet op zijn lippen; liefst
praat hij er niet over, en als zijn qualiteit
telkens weer blijkt uit den loop van zijn ge
dachten, dan komt dit, omdat ze deel uitmaakt
van zijn gemoed. Hij heeft geen schetsboek
bij zich, waarmee hij Arabbels" maakt, en zijn
vingers zijn behoorlijk gewasschen, zoodat nie
mand aan hem ruiken kan, welk beroep hij uit
oefent ; en zoo is er in Robbers' boek, van dat
bekende populair-artistieke, dat veel zieltjes nog
als je ware" beschouwen, zoo goed als niets
aanwezig. Toch gaan we gelooven, zonder dat
Robbers het ons ook maar n enkele maal zegt,
dat Paul's werk wel goed zal wezen, dat er
diepte in zal zitten en constructie en natuur
liefde; dat gelooven we zoo van zelf, evenals
zooveel andere dingen, die ons evenmin worden
gezegd. En juist dat spontane geloof in dingen,
die ons niet worden meegedeeld, maar die we
van zelve in ons gaan kweeken tot waarheden,
pleit zoozeer voor den arbeid van Robbers, die
verwaat moet zijn -aan dien van Paul Holman.
Zooals er in diens schilderijen diepte zit, zit
er ook diepte van waarneming in dit boek. Er
ligt niets in aan de oppervlakte, geen enkele
uitspraak vinden we erin, die we, omdat de
schrijver het zegt, maar moeten gelooven; de
schrijver zegt niets, richt geen enkele maal
direct het woord tot ons. Hij beweert niet,
dat Paul Holman zoo'n sympathieke man is en
zoo'n kaap schilder, en ook niet dat Annie de
Boogh zoo'n aardig meisje is; 't kan hem niet
schelen, schijnbaar, hoe we over hen beiden
denken; hij vertelt maar van die twee, en,
terTrademark
THEE - E. BRANDSMA.
Traiemarlc
KOLDÏIEIJ & CORBIÈBE,
?ft L, K l D 8 C H K S T K. <» f\
Groot Beddenmagazijn.
Telephoon No. 1752.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden
Babytafeltjes, Babybascnles, etc.
etc Vraagt geïllustreerde catalogus,
Handels- en
Fabrieksmerken.
Alle formaliteiten gevorderd bij het
deponeeren van Handels- en Fabrieks
merken worden kosteloos door ons ver
richt, wanneer wjj met de drukwerken
der verpakkingen en Etiquetten mede
worden belast.
JOS. V AS DUS & Go.
Lithograpnen,
AMSTERDAM.
J. F. CDYPERS,
Westeinde 37,
DEN
HAAG.Piano's, Amerik.
Harmoniums.
Franco levering. Telephoon 571.
Verzekering-Maatschappij HOLDA".
Damrak 74, Amsterdam.
Werkkracht verzeker i n g.
De eenige verzekering die in ieder geval van ongeschiktheid
tot werken, uitkeering geeft, zoolang die ongeschiktheid voortduurt.
Omvat alle ZIEKTEN, ONGELUKKEN, ORGANISCHE GEBREKEN.
P1IIL1PPONA ktll LAAII,
fottrnisseur de la Cour.
K A I- V E B W T R A A T 166, AMSTERDAM,
GRANDE SPECIALITE POUR
Trousseaux & Layettes.
Sur demande envoi franco de Devis et de modèles.
A. Sehröder & Go.
AMSTERDAM.
32 Leidschestraat 34.
Specialiteit
? ^ * %» **>*r *dfc**^^v**i
Vraag Pr\j»coiiraut.
Galerij 14.
Spédalité(Jliocolats.
W. KTTIJK.
Parfumerieën
^V* *^* WK T«.-31 ?"! ~BB 1
Arnhem.
Wed. F. KUTGERS,
firma T. d. BERGH & Cie.
WETKHIXG,
Weteringschans 2Oc, Amsterdam.
Familiepension Ie rang-.
Fraaiste gedeelte der stad. Onmiddelijk bij Rijks Museum, Opera en Vondelpark,
Pension p. dag, p. week of p. maand. Desverkiezende Bediening in eigen salons.
HENRY J. BRÜCE.
Kraepelien en Holm's
SaliatPastillBS.
algemeen erker d als het beste
middel bij Hoest en Verkoud
heid. Het is een slijmoplcssend
en verzachtend middel bij uitne
mendheid. Verkrijgbaar bij de
meeste Apothekers en Drogisten.
Prijs per tiescbje '20 Cts.
Alleen echt in vierkante
flescbjes, voorzien van
etiquet, waarop de
handteekenirig van
KRAEPELIEN & HOLM, /eist,
Hofleveranciers.
SIMPLEX RIJWIELEN
tnel
Nederlandsch fabrikaat.
gevestigd te '«-GravenJiasre.
Het Dividend over 1900, in de Gewone
Algemeene Vergadering, gehouden op
29 Maart 1901, vastgesteld op 14 pCt.
of ?3.1» per Aandeel en op ?8.44
per Oprichtersbewijs, is, tegen intrekking
van het Dividend bewijs No. 7 en het
Oprichtersbewijs No. 6, van heden af
betaalbaar ten Kantore der Bank,
Lange Houtstraat 10 en bij de
AssociatieCassa te Amsterdam.
De llirectie:
J. HOOFT G8AAFLAND.
J. A. VAN ERPERS ROIJAARDS.
's-Gravenhage, 30 Maart 1901.
TANDARTS.
Plantage Middenlaan 86.
CACAO EN CHOCOLADE
is PRIMA Amsterdam.
Loeser & Wolff,
Berlijn Bremen Elbing Braunsberg.
dezer firma in de beste winkels verkrijgbaar.
Delicieuse
Muisjes Rookvleesch.
8CIIOWIS & C0., Amsterdam.
Rijtuigen van 5 tot 12 Pk, voorradig,
SNEL - STERK. - ELEGANT.
Hoofdagent voor Nederland en Koloniën
JOHN D. DISHLE Jr.,
Jan van Biebeekstraat 98, 's-Gravenliage.
Kuime keuze in diverse merken en modellen.
fèranur fêapetier de
la t§eiaa.
733 Keizersgracht 733
AMSTERDAM.
Eerste Nederl,
's Gravenhage,
Lange "Vijverberg- O.
De Directie bericht, dat het Dividend
over 1900 bedraagt 5X pCt. of ? 11
per Aandeel der Ie Serie en ? 5.50 per
Aandeel der 2e Serie, en van heden af,
tegen intrekking van het Dividendbewijs
No. 3 (Ie Serie) en No. l (2e Serie)
betaalbaar is:
Te 's Gravenhage, ten Hoofdkant. der
Bank, Lange Vijverberg 9; te Amsterdam,
by de Heeren Cramerus en Theyse ; te
Rotterdam, by de Heeren Marx & Co.;
en verder bij hare Correspondenten.
HFKHI.I.IK l
ZIJN DE LIKEUREN |
Anisette, Curagao, Chartreuse, l
Citroen, Marasquin, Persico, enz. i
CiieurijK en friscli I
DE LIMONADES l
Ananas, Chinaasappel, Citroen, l
Frambozen, Vanille, etc. |
Zuiver en goedkoop i
DE DRANKEN I
als Arac, Cognac, Rum, Kirsch, i
Meiwijn, Bisschop, e. a. |
eenvoudig en gemakkelijk l
bereid met
Hebe Essences, j
a 30 <jt. per flescbje, by 5 fl. franco, i
Zendt tot proef postw. ? i.50of l
meer aan de fabriek i
HEBE" te Deventer. I
Verkoopers rabat. Geen depots, i
Succes buitengewoon. f