De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1901 28 april pagina 4

28 april 1901 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1244 dig by het zien van het onbetwistbaar meester schap dat hy uitoefent over zyn schare. Met zeer reel soberheid in beweging bereikt Weingartner groote resultaten; en toch betreft dat nog maar het uiterly'ke van de zaak : want vooral het spiritueele element treedt by Wein gartner beslist op den voorgrond. De wijze waarop hy een kunstwerk in zijn kern aanvat en weet te reproduceeren is waarlijk fascineerend. De Freischütz-ouverture leverde daarvan een klinkend voorbeeld. Het phantastische in de romantiek dezer kunst kwam zoo onvergelykelylc schoon tot uiting, dat ik gulweg moet erkennen nog nooit zoo door deze ouver ture gepakt te zij i geweest. Wagner's Venusberg muziek was eveneens verrassend door de contrasten die de dirigent hier wist voor den dag te tooveren. Ia het Siegfried-Idyll zou men misschiea hier en daar een ietwat rustiger tempo gewenscht hebben, in ieder geval moet men toch erkennen dat alle thema's plastisch uitgewerkt tot ons kwamen. Uit den aard der zaak verwekte Bsethoven's C-moll symphonie de grootste belangstelling. Laat mg dadelijk verklaren dat de wedergave van dit werk, behoudens die van den tweeden »Satz", waarlijk magistraal was. Da beteekenis van het beroemde motief uit het eerste deel trad zoo levendig op den voorgrond, de tegen stelling daarmede van het tweede thema kwam zoo juist aan het licht; het Scherzo was zoo licht en het Trio zoo i'orsch en toch zoo duidelyk; maar vooral de overgang van het Scherzo tot het heerlijk jubelende, zegevierende Finale was zoo immens grootscb. dat ik van de vertolking dezer pymphonie de heerly'kste herinnering behouden neb. Als ik nu een voorbehoud maakte ten opzichte van het tweede deel, dai is hst omdat mij du deel ietwat te snel in het tempo voor kwam, overigens een persoonlijke opvatting. Dat is zeker Weingartner is een dirigent uit n stuk, een man die schept uit de onverdroogbare bron der heerlij ce kunstvoortbreng selen en daarom alleen oog heeft voor de groote schoonheden die er in wonen en ten behoeve daarvan zijn eigen persoonlijkheid laat oplossen in het kunstwerk dat hij reproduceert. Zijn verschy'ning hier was een gebeurtenis. Helaas was ik verhinderd het optreden bij te wonen der klavier-virtuose Clotilde Kleeberg. Deze voortrfffdlijke pianiste moet o a. een klavierconcert van Saint-Saëns zeer schoon hebhen voorgedragen. Voorts wil ik nog registreeren eene uitvoe ring van B.^ch's Weihnachtsoratorium, door de Z»ngvereenigüsg »Arti et R^ligioni", onder leiding van den ondergeteekende. Zij vond plaats Maandag 22 dezer in het Concert gebouw, met medewerking van Mej. Annie Siewe, Mevrouw d*1 Haan-Manifarges, de heeren Joh. I ll'tgiaaiip, Jjh. Hoes en llub. Ciiypers (orgel), benevens het orchest van het Concert gebouw. Nog nimmer was dit prachtwerk van Bach hier ter stede als geheel ten gehoore gebracht; alleen het tweede, der zes deelen waaruit het bestaat, is voor eenige jaren door Viotta hier uitgevoerd. Ik stel mij voor op dit werk en op Bach over het algemeen later, in den rustigeren zomertijd terug te komen. O/er de uitvoering mag ik niet ref«neren; wél mag ik met groote voldoening verklaren, dat Bach en dit werk niet het minst misschien door geen enkel orchest meer historisch getrouw en in overeenstemming met de bedoeling des componisten zal kunnen worden uitgevoerd dan door het onze, aangezien hier de oude instrumenten aanwezig zijn, die door Bach met zooveel genialen zin voor instrumentale kleur zijn aangewend. Ik heb meer speciaal het oog op de verschillende oboë-soorten die door Bach zy'n gebruikt. Doch zooals ik zeide, later hoop ik hierop nog terug te komen. ANT. AVEUKAMP. Tentoonstelling in Arti. Indien de recensie van een schilder tentoonfctellirg ten hoofddoel heeft, het publiek tot een tocht daarheen te bewegen, zou een be schouwing over de tegenwoordige uitstalling van «kunstwerken, vervaardigd door leden der maatschappij", haast ongemotiveerd moeten heeten. Want, wat er van al de inzendingen, die nu twee groote en twee kleine zalen vullen, als werkelyk bezienenswaard kan worden aan geprezen, is zoo luttel, dat een klein zaaltje voor de plaatsing wel ongeveer voldoende zou zy'n. En dan, alleen lettende op het goede, is daartusschen nog geen uitblinkende verschij ning, die ons later deze voorjaarstentoonstelling zal doen heugen. Waarom zooveel lieden toch schilderen of blyven schilderen, zou wellicht een sociaal vraagstuk kunnen worden. Maar het feit is er, dat we telken jare, bij verschillende gelegen heden ons kunnen vergewissen, dat de schilderümarkt op allerloszinnigste wijze overvoerd blijft. En dan, zoolang er schilderytentoonstellingen geopend worden, gelegenheden waar schilders publiciteit zoeken voor hun arbeid , moeten daaruit ook verslagen, bijge volg beoordeelingen, in de kranten voorkomen. Of de inzenders bij de wenken der critiek hun voordeel vermogen of trachten te doen b\j verderen arbeid, of wel dat het publiek zich laat leiden daardoor in zijn appreciatie, daarover zullen we ons maar niet in gissingen verdiepen. Er is een tentoonstelling, bygevolg moet er een woordje over gezegd worden, al is het nu niet onder zeer aanlokkende omstan digheden. Een werkelyk eclatant werk, wat men dan noemt een »glanspunt" tusschen het overige, is hier niet. Dat blyft dan in 't geheugen; maar om me nu het goede onder de inzendingen te herin neren, is het noodig notitie's in den catalogus te raadplegen. En dan vindt ik: Fl. Verster, met een werk, dat weer eens is toegerust met de eigenschappen van den geboren colorist; maar toch, al heeft hy op het thema van pur peren bloemen, en gefonkel als smaragd in kristallen vazen, tegen een achtergrond van massief groen, nogmaals den kleurgloed in een schilderytje mogen ontsteken, we blijven op zy'n laatste voortbrengselen nog verder ver wachtingen bouwen. Bastert zond een »wilgenlaantje", dat tusBchen de menigvuldige landschap-voortbreng selen van tegenwoordig, nog slechts een alledaagsche verschy'ning kan geheeten worder. Meer cachet heeft zy'n :>winternamiddag", maar een voldragen werk van dien schilder is het toch niet. De Bock: Het groote landschap laten we maar liefst buiten sprake; maar daar nevens exposeert hy een veel kleiner stukje, smakelyk geschilderd, (de Boek's schilderwijze in zyn goede stukken doet wel aan boetseeren denken) in een harmonieusch, gedempte tonaliteit. Van S3est: by dezen schilder mag het wel gewaardeerd worden, dat hij op een goedel dag het produceeren van marktschilderyen gestaakt heeft, en er ernstig naar ging trachten in zy'n werk zichzelf te zijn; zyn twee schilderytjes behooren hier tot het zuivere goed onder de inzendingen. Zoetelief Tromp toont dit keer als proeve van zyn kunnen: een smaakvol gecomponeerd, gevoelig gekleurd en handig getoetst schilde rijtje; hy is een goed onderlegd werker, een knap, zelfs geestig teekenaar; dat hondje is alleraardigst; maar, hy moge zy'n streven, met een goed geslaagd schilderijtje als dit, niet voldaan gaan achten! Vroeger gaf hij wel iets, dat van meer penetratie, strakker willen, blijk gaf. Hart Nibbrig: zijn drie schilderyen, waar onder een vrij omvangrijk stuk, lijken me toch de meest achtenswaardige inzending op deze tentoonstelling. In Pailemon en Baucis (mis schien een wat grillig gevonde:i titel) is de schilder verder van het bereiken gebleven dan in de twee landschappen. Toch ook maar ten deale; want wat hij heeft ondernomen in deze schildery, is door het mislukken van bijkomstigheden, voornamenlijk die zwaar weelderigen plantengroei, als earr omlijsting van het sujet, niet bevredigend tot uiting kunnen komen. Maar die nu eens voor nog wat anders 003 kan hebben, dan voor het eenmaal als »re<;u" verklaarde picturaal-mooie bij schilderijen, zal er toe komen, de zeer deugdelijke poging in dit stuk een verblijdend verschijnsel in de tegenwoordige kunst te roemen Hier is nu eens het tegenovergestelde van het veelvuldige inconsiente kleurgesmeer op luk-of-mis. Hink; ean dtti:iiüeve verwezenlijking van beloften laat zich by dezen schilder nog wachten, ondanks de vaardigheid, die hem hy den arbeid, meer dan by'v. Nibbrig eigen is. In zvn »koehoedster" is echter eerder daling dan ry'zing van zijn kunst merkbaar. Wijsmulier; hij heeft zijn kunst juist tot het niveau weten te htft'jn, oui bijval te ondervin den in een wereld, die kunstbeginselen eerst dan approuveert. wanneer zij door het overgaan in tweede of derde hand ten deele versleten, haar worden voorgehouden. Dat groote watergezicht is een leeg stuk, slechts een hei haling in scby'n, van wat doar Gibriel zooveel inniger en fijner met een dergelyu suj^t werd gegeven. No. lü: al schuilt ook daar ue verdienste niet zoo diep onder het uiterlijk der verf, ik voel toch meer voor de ruimte m dat wijde lani, met da twee groote blonda wolken daar boven heen tuimelend 't Hooft. We doen hem, geloof ik, een dienst over »Heerengracht" te zwijgen; hij moge zelf overtuigd zijn van de ontijdige inzending van dit stuk; wellicht zien we het dan later in een anderen staat weer. «Ooiweersbui", zagen en bespraken we reeds elders; 't laatst in Utrecht, geloof ik. E^n schilderij'je met een illussie is het, zeldzaam in 't Hoofts werk. Nu weer eens den catalogus doorbladerend vind ik de twee schilderijtjes van Frankfort aangestipt, en by «Spinter" de bemerking, dat het vrouwekopje, in aandacht bij het werk, zetr expressief geschilderd is; dat v. d. Waay's studie van een jorgenskop, veel eerder te ge nieten is dan het opgemaakte en ulatgeschilderde weesmeit-j 3, (N. B. getiteld Al inuneringen aan Oud-Amsterdam!) dat »Wever" van van R Jgteren- Allena een zeer opmerkelijke portretproeve is, maar een beeijn naar 't monnikenwerk-achtige trekkend, en ook wel lykend een dubbelganger te zijn van een vroeger in Arti gepresenteerde (wever?), dat S:haap land schappen gaat droomen, met nog wel veel conventiontels, maar toch met een eigenaardig oplevende r.eigirg tot 't romantische; nu nog een mengelmoes van verschillende elementen, van Hanendoes, tot aan de moderne Franschen, en eiikele schwii-merige Duitschers; toch is or iets warms in dat werk; dat mej. Kool er op gewekt en smakelijk op los kan smeren, met soGos gevoelige zetjes, en daarmee bepaald presentabele dingen levert, en verder nog ver schillende andere stukken, die schikkelijk kunnen heeten, de een meer dan de ander natuurlijk, en om dit of om dat verdiensten toonen, bijv. de nummers: 171, 2'22, 4G, '21'.), 8, 126, 190, 221, 10, 132, 32, 51, 21, 65,195, 197, 20(5. Dan duidt de catalogus dezen keer ver schillende nieuwe namen aan; dat is op zich zelf niet vermeldenswaard, maar daar zijn er eenige, die nog al belovend debuteeren. Ik weet niet of Spoor een debutant kan genoemd worden. Hij exposeert wel voor 't eerst in Arti, meen ik, maar reeds jaren ge leden liet hij een serie portretten zien bij van Gagh. Zrjn meisjeskopje is nog wat wijfelend in de vormen-accenten en van te vaag tintengedoezel ; ook wat atl'dctattie is er van distinctie; toch geeft het ernstig beloften. Het Gisthuishofje, is daarentegen een schil derijtje met veel nerf, te stellig haast uitge voerd. Daardoor zijn er nog hinderlijke hard heden, vooral in de koele schaduwpartijen, en is het ook van zekere trucs niet geheel en al vrij te pleiten. Maar toch een zeer opvallend en prettig schilderijtje, dat levendig uwe belangstellirg aanklopt. Stellig debutanten zijn: Himoies, wiens schilderij vooral duidelijk maakt, dat deze jongere ernstig moet gewaarschuwd worden voor groot-doenerij. in zijn eigen belang; Maks die bovenal in de accessoires van zijrr stuk, verdiensten doet blijker. en ons toelijkt een nauwlettend observeerend en deugdelijk naar »vertolking" trachtend schilder te willen zijn; en Beever, die zich misschien eens als een delicate kleurzoeker kan doen kennen. Over Monnickendams ».'*rena'' is het lastig wat te zeggen; 't lijkt te \a\ een acrobaten-toer. Veider zal ik maar niet zoeken naar belovende debutanten. Die verwachtingen zijn dikwijls ydel. Zoo is er nu ook op Arti een, die ik vroeger eens om een wel niet gewichtige maar toch vrij aardige eerste proeve, met een aan moedigend woordje meerde te moeten bedeelen ; nu zoekt hij tot mijn schrik zijn koers in een slappe en karakterlooze navolging van Willem Maris. Maar op het gebied der navolging is hij nog niet een handig misleider als U. de Iloogh. Wat ik nu nog vergat te noemen van het geëxposeerde, ik geloof niet daarmee een zoo zwaar verzuim te plegen. \V. S'i'Kr.xiniri--. Maatschappij Arti et Ainicitiae". De tentoonstelling van werken van leden der maatschappij trekt veel belangstelling. Verkocht werden de navolgende kunstwerken: No. 7 M. Arntzenius, 10 mej. C. Balwê, 14 S. Haukema, 10 Bern. A. van Beek, 21 L. Berkemeier, 24 II. Bisschop, 25 mevr. S. Bissehop-Robertson, 29 F. Bobeldijk, 31 Th. de Bock, 32 P. Bodifée, 39 K. Ives Browne, 43 F. Deutmann,47 W. H. Eichelherg, 51 II. Elias, 55 en 56 Ed. Frank fort, 01 A M. Gorter, 72 C. H Hammes. 74 en 75 F. Hart Nibhrig, 85 Mars. Heijl, 94 John F. Huik, 118 C. Knyperf, 121 C. Maks, 122 Willy Marlens, 120 P. Meiners, 128 mej. Wally Moes, 187 L. v. d Tonge, 191 Fl. Verster, 197 J. van Vuuren, 198 en 199 N. v. d. Waaij, 201 mej F. Wartena, 207 J. H. Weyns, 210 J. H Wijsmulier, 214 J. Zoetelief Tromp. 217 en 218 mevr. S. ,T. W. Jansen-Grothe, 223 D. de Vries Lam, 2,'U mej. Minca Bosch Keitz, 233 Abr. Hesselink. (Me nnst BH hare waarde, In mijn bezit is een Catalogus var. een fraai Kabinet Schilderijen, door de Beroemdste Nederlandsche Kunst-Schilders; in veele Jaaren met kunde bijén ve zameld, en nagelaaten door wijlen de Kunst-Minnaars H. (}. Oosterdijk, Mei. DJC or en II. van den Heuvel, hetwelk verkogt zal worden door de Makelaais Philippus van der S-hley, Jan de Bosch Jeror imusz., Jan IJ ver en Cornelis Sebille Roos, op Woens dag d'.n s'en October 1800, 's Morgens ten 10 /'L- uuren, ten Huize van C. S. Koos, op de Kloveniers Burgwal in 't Huis van Trip, te Amsterdam, alles daags vóór den Verkoopdag te zien en de Catalogus bij gemelde Makelaars te bekomen, mits betalende 2 Stuivers". Een familielid, de vad r van mijn oud oom van moederszijde A. B. Blijenb rg, bezocht deze verkooping, en teekende in den catalogus prijzen en koapers der voornaamste stukken aan. Op den omslag schreef mijn oudoom: Het schilderij, hangende op my'n Zaal, zijnde list gezicht van het liaarlemmerplyn, naar de Haarlemmerpoort, in deze catalogus beschreven, zijnde gemaakt door J. ten « orape, no. 12, door de Makelaar P. van der SchJey op den 8sten Oct. 180;) voor Vader gekocht, zie de ve-dere beschrijving en prijs bij no. 12 ges eld". D.jze schIdsry is nog in het bezit mijner moeder. Do be-cartjving luidt in den catalogus : J. ten Compe, hoog 18, breed 24 duim, paneel Gezicht van het Elaa-lemmer Plijn, naar de Haarlemmer P orr, zijnde gestoffeerd met verscheide wan 'telende Lieden, Landman met Vee, en verder Bijwerk; zonagtig ea uitvoerig van penceeliieha! deling". Da makelaar van der Schley kocht het stuk voor / 32 Het was goedkoop gegaan, want een aanteekening van het familielid zegt no. 12 & l.'i (een gezicht van de Leidschepoort, ook door ten Compe) zijn op den 18 Jan. 17«1 gekoot uijt de i;ojd l var; llanzing op de Cingel bij de Bergstratt voor / ?<;!)(), en op den G Sept. 1784 uijt de boedel van Jb. 0,lon voor / 350 en nieuw nijt den bjedel van H. van den Heuvel:'. De lotgevallen der schild rij zy'n dus van 1781 af nategïan. Het sctrjnt dat de aanteekenaar bijzonder veel voor Ten Compe voelde, althans ook van dj beide andere stukken op dien meester betrekking hebbend, die ten verkoop kwamen, vermeldt hij bijzonderheden. Een gezicht op een poor^ t? Utrecht werd door J Schot voor / 40 inkocht, do h had 10 Sept. 1781 bij CalKoen" / lll c pgebracbt Een afbeeld el van den vermaarden konstscbilder J. ten Compe, zit tende v iOf zijn schilder ezel, hoog 11, breed 9' ?? (luim, paneel' ging voor 4' -, aan P. v. d. Scbley over, doch bad 3 December 1781 bij Jn van den Veile / .">0, en 13 \pril 179G bij Veiling/ ll'.j" opgebracht. Deze schildery is no. 119.' van het Rijksmuseum, en door T. R»gters in 17.")l geschilderd. In Iö39 werd zij voor / 20 gekocht. Jan ten Compe, die van 1713?1701 teAmste-datn leefde, is een niet onverdienstelijk navolger van Jan van der Heyden geweest; reeds in 18)0 ging zijn werk in prijs achteruit. Maar onk hoogo prijzen werden op de veiling besteeg Z o gaf B Kooy / 720 voor een stuk van J. Wijnands en J. Ling-dbach, hoog 28, breed 35 duim, op doek. De beschrijving is: Een aan^e iaatn heuvelachtig en baorarijk landschap, op de voorgrond bij een waterplas legd (sie'5 een s am van een berkeboom, voorts eenige distel planten ; een vrouw met een jongen en eenige j*g«rs matken een bevallige st< ft'igie in dit beko .rlijk landschap, 't welk vau een meesterlijke penceels behandeling is". Een aanzienlijke prijs, / 485. werd door den) zelfden B. Kooy gegeven voor een paneeltje van J. en A. Both. slechts 15 duim tioog en 2>) duim breed. Het stelde voor : Een behaag lijk bwmrijk en zonachtig Landschap, met een bergachtig verschiet, de voorgrond gestof feerd met een Man op een Ezel, en een .longen met een Os, ailes uitmuntend en meesterlijk behandeld'; Ojk «en paneeltje van (ierard Dou, hor>g 12 en breed 8 duim, werd door KOI y voor / 410 'j gekocht. l;e catalogus ze;» er van: D t uit muntend Kunststukje verbeeld in een Steene Xis ccn bevallig meisje, hetwelk met een bran dende, K;.ars in baar hand den beschouwer schijnt aan te spreken ; in het verschiet zitten twee Mannen bij 't Vuur Beval ig van lichten ui'.voerig va i j>-i ceelbohamloling". Het Hijksmineuin bevit, volg'iis Hredins' cata.ogus van 1897, onder in. 278 een stuk van Dou dat heUelfde voi rstclt en in 1MIII uit de verxameling Van Heteren werd aang--kncht. Men /nu ge .eigil zijn, deze schilderij vo r die van 1800 lo hou ten. Er is echter verschil in de Diaten ; mogelijk is de opgaaf van 1800 met, die van lh!)7 zonder lijst, wat echter niet is uit te maken. Ken andere schilderij, door C. Buys voor / 2<JO gekocht, herkennen wij echter in no. W. van het Rijksmuseum. De catalogus beschrijft haar aldus: E. Murai t, hoog 17, breed 17 duim, doek. Op een Boerenwerf ziet men bij een iieustenstal eeniae Varkens, Schapen en een "Vrouw; voorts een I! >er. Geboomte, Duiven en venier,.1 stotl'igC; uitvoerig geschilderd", liet Rijksmuseum kucht dit stuk 15 Juni !81'.)voor / 212. De schilderij no. 300 van het Rijksmuseum komt ook in den catalogus van 11-00 voor, aldus beschreven: C. Dnsart, hoog 2 ?>, breed 19 duim, doek op paneel. Voor een Buitenhuis ziet men een vroolijke B >erin op de Eiool Speclendc, benevens een Jongeling en een hond, lustig dansen ie, waarbij verscheiden Huislieden, gees' g en bevallig van ordonnantie en meesteriijk x gepenseeld". Het Rijksmuseum ver kreeg dit stuk voor / 525, in 1811, op de verko ping van We^sol Keyirs. Blijkens de aanteekenin;; van 1800 gaf van Spaen er toen / 151 s oor. In de collectie Dupper van het Rijksmuseum vind'ii wij als m\ 1229 een Ruisdaal terug die in 1800 door Kevers (\vaarH.'hijnlijk bovenge noemde), met / <12 brtaald werd. De beschrij ving is: J. Ruisdaal. hoog 14, breed 12 duim, doek. Een Land; chap met Geboomte en Bjcrenwooningen, zijnde een besneeuwde winter; meesterlijk, fix en natuurlijk behandeld". In 1811 was dit stuk in het bezit van T. J. Noordwijk te Rotterdam, en gold toen ? 200, later kwam het in het kabinet van J. Rombouts en eindelijk bij Dupper. Als no. 43 vindt men in d« collectie Dupper ean zeestuk van Ludo'f Bakhuizen. Ik meen er dat in te herkennen, hetwelk de catalogus van 1800 aldus omschrijft: L. Backhuyzen, hoog IG, brted 14 duim, doek. E'n Woelend Water, met een menigte zijlende Schepen en Schuiten, meesterlijk behandeld". Het werd gekocht door Prnysenaar voor ? 75. Later is het in het bezit van D. Weiland gekomen, die het in 1812 voor / 550 aan M. Schouman verkocht. Ik zie geen kans, de Boere Breughel,, hoog 44, brec.d G5 duim, doek. Een zinspeelende Comique Ordonnantie van een menigte Beelden en andere stoff'igie, verbeeld in een Landschap met Boerenwooningen, geestig bshandeld", die door B Kooy voor / 4 gekocht werd, terecht te brengen. Als de schilderij wezenlijk van Piet er Breughel de oude was, dan is er in 1810 »oor dien meester niet veel liefhebberij geweest. Ook de Q Brekelenkamp, hoog 25, breed 21 duim, doek. In f en Gemeubileerde Kamer zit een ziek Vrouwlje, ter zijde een Ledikant, waarbij een staande Doctor haar den pols voe lende; gestoffeerd met verder bijwerk, natuurly'k en meesterlijk gepenceeld", die door Pruyseiiaar voor / 30'/L> gekocht werd, is mij onbekend. Merkwaardig is de schilderij: G. Berckheyden, hoog 17, breed 14 duim, doek. Voor een opcn steenen nis ziet men een Bakker balverlijf, op een Hoorn blazende; voor hem legt vtrscheiden Brood en ter zn,de een bennetje met klein Geluk; zeer i.atuurlyk en uitvoerig geschilderd", llurlingen kocht bet stuk voor / 27; «.e aanteekenaar \ermeldt, dat het op de veiling Vollenhoven 2 April 1794 / 8i bal gegolden. Gsrrit rJsrckhiyda is hoofdzakelijk als arcüitectuurschilder vernriard; dit stuk doet in hem echter den leerling van Frans Hals kennen. Van Spaen werd voor / 55 eigenaar eener schilderij, die aldus vermeldt wordt: A. Beerstraten, hoog ii'i, breed 40 duim, doek. Een gezicht op de Montalbaans-tooren en Oude Schans te Amsterdam, zijnde een winter: het ijs is gestoffeerd met v.rsche ^chaatsenrijde-s, kolvers en ijssleeden; natuurlijk van licht en bruin en meesterlijk behandeld". Een arider stuk van A. B:erstraten, hoog 29, bre d 41 duim, doek. Een stil Water, bij een Hoofd en paalwerk, gestoffeerd metOjrlogen andere scheepen en vaartuigen, voorts een menigte beel-.ljes" kocht P. v. d. Schlty voor / 28. blechts / 71 j gold A. Elshaimer, hoog 12, breed 13 duim, paneel. Een B lomrijk Land schap met gebergte in h-t verschiet, op de voorgrond gestileerd met Bidende Nimphen". Jan 1.1 ver werd eigenaar. Een cap:taal land- en rivier gezicht, hoog 26, breed .')8 duim. paneel, rijk gestoffeerd met Zeilende schi epen, Visser^ en anaere vaartuigen, op de voorgro d eenig rustend en staand vee, in het verschiet de stad Leyden" werd voor / 40 aa". van der Vinne verkocht. Pruysenaar gat / 74 voor een paneel van J. van der Heyden, hoog lli, breed 17 duim. Het was: Een S'adsgezicht met een menigte Ge bouwen, kerk en kerkhof met hoog geboomte en lijke stoffigie van beeldjes, zo. achtig en uitvoerig gepenceeld". (Slut wlijt ) A. W. WEISSMAX. iiiiiiiiMiiiiimiiifiiin BOEKAANKONDIGING Oriuij",?Nuntaii- 31-iklenburg - Schiverin. GKDKNKBOKK uitgegeven ter gelegenheid van het Huwelijk van Koningin Wilheloiina met IVins Hendrik der Neder landen, Hertog van Mecklenburg. Ge llustreerd Amsterdam van Holkema & Warendorf. 1901. De derde en vierde aHevering van dit gedenk boek geven wat de uitgevers zoo gul hebben beloofd. Zoo ku,nnen nu de beminnaars der historie kennis maken met het artikel over onze »0ude betrekkingen" ten opzichte van Mecklenburg, door professor P. J. Blok niet minder belangrijk als het vervolg en slot van den Kolonel de Bas' >Arausio-Xassova-Obotritia" in deftig latijn hetzelfde beteekenende als de titel van het gedenkboek zelf, en in hoofd zaak gevende eene belangrijke studie over het Mecklenburgsche vorstenhuis. Mede van veel beteekenis is het opstel van prof L de Ilartog over de staatsrechtelijke positie van den Prins-gemaal, waarin ook ter loops wordt behandeld het stamhuis-vraagstuk, nog altijd van veel beteekeiiis, al is er slechts quaestie van een naam. Aardig en prettig is de bijdrage van Ed. v. d. S. »in en om de residentie" met illustraties van W. Steelink, doch bovenal interressant is hetgeen de heer ]?'. Gedeking, ons mededeelt, over »een koninklijke leerling" al hadüe menigeen van den schrijver nog wel wat meer willen hooren over de jeugd van onze Koninginne. De titel belooft thans te veel. lijhalve talrijke illustraties komen in deze ailjveringen 3 groote platen buiten der tekst voor. Twee dier platen bevatten de portretten van alle Vorstelijke gasten ter bruiloft genooiiigd; het verzamelen dier portretten heeft zeer veel moeite gekost ; zij werden eerst na langdurige correspondentie en nasporingen in het Buiten land verkregen. De derde plaat voorstellende Het tableauvivant ten Ilove hebhen de uitgevers te dan ken aan de welwillende bemoeiingen van Jonkheer Victor de Steuers, aangezien daar van geen photographie in den handel werd gebracht. GKAII\M TKAVKHS. 3Ivnfi Mnclca-n, Medisch Studente, door C. M. BOII.NI:.MAX 2 eelen. Utrecht, W. de Haan. Deze titel belooft een boek over ds vrouwen beweging. Het is er een en tevens een vurig pleidooi voor het recht der vrouw om zich een plaats te veroveren op het gebied der wetenschap, vooral op dat der medische. De vrouwen, die in het verhaal voorkomen en het afkeuren, dat een meisje >in de medi cijnen studeert", zijn bekrompen wezens, en de mannen die de bedenking opperen, dat de snijkamerervaringen het vrouwelijk gevoel zul len schaden, hebben niet het rechte besef van den ernst der wetenschap. Met den gloed der geestdrift verkondigt de schrijfster hare overtuiging, dat de vrouwenpraktijk moet worden uitgeoefend door vrouwen en dat het een schande zou zijn, als de beste en \ schranderste zich niet daarvoor zochten te bekwamen. | Zij kunnen het, dat hebben ze in verschil lende landen reeds getoond. Mona Maclean, de heldin, van het boek heeft niets onvrouwelijke. Zij is mooi. Ze houdt van een goed toilet, ziet gaarne mooie win kels, ze is handig, een echte dame en kan toch in een klein winkeltje groot succes heb ben als bediende. Mannenhaatster is zy' in 't minst niet; zij verdedigt het sterke geslacht tegen haar vriendinnetjes die van tijd tot ty'd een beetje al te feministisch optreden en isniet afkeerig van 't huwelyk. Komt een jonge docter, dien zy' kan achten en liefhebben, haar hand vragen, dan geeft zij hem haar hart er by'. Het boek heeft volstrekt niet het onaan gename van zoo vele tendenzromans, dat de personen alleen maar worden opgevoerd om de argumenten van de schrijfster te verkon digen ; het laat zich aangenaam lezen en boeit ook als verhaal. liet slot zet de kroon op alles. De jonge dokter is met zy'n gepromo veerde echtgenoote van de huwelijksreis terug gekeerd. Zij zullen practiseeren als compagnons. De eerste patiënt maldde zich aan by hem. 't Was een jonge vrouw. Met dralende, wan kelende schreden kwam zij de kamer binnen. Haar haar was nat van den regen en haar gelaat drukte diepe rampzaligheid uit. »Kwam u mij om raad vragen ?", zei hy. »Ga zitten, wat kan ik voor u doen V" Zij zag hem een oogerrblik aan en trachtte1 te spreken, maar haar volle lippen beefden, en zij barstte in hysterisch snikken uit. Half onbewust gleed zy'n geoefend oog over haar gestalte. »Ik denk, dat u liever de dokteres, die de praktijk met mij deelt zult willen spreken." Hij stor d op en opende de deur van de kamer zy'ner vrouw. Mona zag glimlachend op. Zij zat alleen bij het haardvuur en het hart zwol hem van vreugde, toen hij haar frisch, krachtig, vrouwelyk gelaat vergeleek met dat andere. «Mona, lieve" zei hy bedaard, »hier is een patiei.t voor ja". Zeer zeker behoort dit tifereeltje by het pleidooi, waar het is meteen aardig geteekend. V. H. VERBETERING. In het stuk »II^t negende L'istrum van A. et A " leze men in plaats van »Zoo'n wijze van scheiden veracht het leed'', Zoo'n wijze van schelden verzacht het leed". CORRESPONDENTIE. Eenige stukken moesten tot het volgend ruuimer blijven liggen. Reclames. 40 cents per regel. TRADEMARK lARTELL'S COGKAC, Dit beroemde merk is verkrijg baar bij alle Wijnliandelaars en bij de vertegenwoordigers KOOCIVIAyN & Kïlt B* IKK, Wijnhantielaars te Amsterdam. Prijzen m af ? 2.50 per Fifiscl Panio- en Muziekhandel H. EAHR, te Utrecht. Opgericht 1S35. Trki>lioon No. 4i3. Amerikaansche, Duitsche en Fransche PIANINO'S en ORGELS. Groote keuze in: II U \ K I* I A I¥O ' S. Oude instrumenten worden ingeruild. Reparatiën worden in de Fabriek ten spoedigst} uitgevoerd. Gelegenheid tot stemmen in ea buiten abonnement. - PT uil Arnhem, Koning splein. VLEUGELS en PIANINO'S in Koop en in Huur. Repareeren Stemrnnn Ruilen. K A BIS TRA's Matrassen-, Bedden- en Slaapkamer-Meubelfabriek, Sneek. BED DER TOEKOMST met 10 jn«r f/iirantie. Leverde sedert .7,S.%' pi. m. "OOO stellen. Giïlliislrcerde l'rijscoHraht gratis. Honderden bewijzen van tevredenheid. Specialiteit in ENGELSCHE LEDIKANTEN. Nieuwendam. ScheHmtjwQudej Oranje Sluizen. Eiland Marken. Zorgvliet 't Kalfje. Ouderkerk, Uithoorn. PLEIZIERTQCHTJES, Voor het maken hiervan is f en prachtig ingericht STOO.H.IACHT dagelijks (be halve Zondag>) t »; hu u r. Te bevragen Kantoor Haven-Stüombootdien.'t, 1-7, O. X, Voorburgwal, Amsterdam. Iiiterc. Telefoon O:{ 1.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl