De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1901 18 augustus pagina 5

18 augustus 1901 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 1260 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. Een merkirariltee DW. Een jeugdige, slanke gestalte, doordringende, helder blauwe oogen, golvend blond haar; smalle witte handen, die met gebaren de woorden kracht geren zoo is Lids, Gustava Heymann, de ziel en oprichtster van de radi cale vrouwenvereniging »Frauenwohl" in Ham burg. De vrouw, die met haar groot hart, vol hardende energie en ruime middelen «alleen" meer tot stand brengt dan vereenigingen van talrijke vrouwen in- andere plaatsen. Hoewel er toen in Hamburg nog geen sprake was van een vrouwenbeweging, voelde Fraulein Hey'mann reeds in haar jeugd, hoe de vrouw door onvoldoende ontwikkeling en neerdruk kende conventies en vooroordeelen stelsel matig klein werd gehouden, en belet werd voluit mensen te zijn. Maar veel tijd had zg niet aan deze ge dachten te wijden. Zy was toch de rechter hand van haar vader, die groote zaken dreef. Maar na zy'n dood, voelde zij den drang om de vrouw uit haar vernederden toestand te helpen, zoo sterk, dat zij zich geheel aan deze zaak wijdde. Zoo behoorde z\j ook in 1896 tot de oprichtsters van de Ortsgruppe. Maar spoedig werd het haar in deze vereentging te eng. Het streven dezer pary was haar in vele opzichten te philantropisch en ging langs te veel omwegen naar het doel. Dit doel, ontwikkeling en verbetering van den toestand der vrouw hoopte zij te bereiken door meer direkte wegen vooral door or ganisaties van verschillende vrouwen, in n vak werkzaam, door het oprichten van scholen, enz. Juist hierin kwam het groote verschil van Lida Hey'mann uit met de meerder heid der leden der Ortsgruppe, toen deze den gymnasialen cursus voor meisjes oprichtte, protesteerde Fraulein Hey'mann daartegen. Zy meende, dat het onmogelijk was voor meisjes die het onvoldoende onderwijs genoten hadden van een höhere Madchenschule om in vier jaar de kennis op te doen die de jongens op de gymnasia door grondige studie in zoo veel langere jaren geleerd hadden. Op deze wijze meende zy, zouden de vrouwen toch altjjd slechts half voorbereid, met moeite het hooger onderwys aan de universiteiten kunnen volgen. In hun ontwikkeling zou al tijd een gaping zy'n, de grondslag zou ont breken. En daarom meende zy en velen met haar, dat, wilde men de vrouwen in de gelegenheid stellen zich vry te ontwikkelen om later met vrucht de colleges te kunnen volgen, dan moest men ook grondig te werk gaan en een geheele hervorming in het onderwys der meisjes brengen. Daarom werd er besloten een Reformschule in Hamburg op te richten. Deze school zal de meisjes klaar maken tot een zelfstandig bestaan in den handel of in een ander beroep; of ook tot een wetenschap pelijke opleiding, daar in de hoogste klassen latyn en grieksch onderwezen wordt, doch zyn deze beide vakken niet verplichtend voor alle leerlingen. Wel echter het turnen, want op de lichame lijke ontwikkeling der leerlingen wordt even veel acht geslagen, als op hun geestelijke vorming. Zoo wordt het den meisjes der school streng verboden een corset of sleepen aan hun japon te dragen. Zelfs sieraden zijn contrabande op deze school, waar het alleen aan de leer lingen der hoogste klasse veroorloofd is hor loges te dragen. De school zal bestaan uit twaalf klassen. De leerlingen komen er dus op met hun zesde jaar en zijn achttien jaar, als ze den geheelen cursus doorloopen hebben. Degenen, die het onderwijs in Latyn en Grieksch ge volgd hebben, kunnen dan hun toelatings examen voor de universiteit doen. In zoover hebben de vrouwen reeds een zege behaald, daar het nu mogelijk is, dat meisjes dit examen doen. Voor kotten tijd was dit nog verboden in Hamburg. Door samenkomsten van leeraars en de ouders te houden, waar paedagogische vraagstukken besproken zullen worden, boopt men tot meer eenheid in de opvoeding te komen. Nog is er een vurscb.il tusschen de Ortsgruppe en den radicalen vrouwenbond n.l., dat de eerste zich in het geheel niet met politiek inlaat. Lida Heymann is echter van meening, dat men overal, waar er maar gelegenheid voor is, moet opkomem voor de rechten der vrouw. Dat is zeer moeilijk in Duitsehland, waar niet alleen in vele staten de wetten de vrouw verbieden, deel te nemen aan politieke bijeen komsten of vereenigingen, maar waar ook de almachtige publieke meening de vrouw van alle politiek leven uitsluit, zelfs daar, waar de wet het haar niet verbiedt. Alleen by de Sociaal-Democraten wordt de vrouw op de vergaderingen toegelaten, en heeft ze het recht haar meening te uiten. Talrijke malen probeerde Fraulein Hey'mann met nog eenige vrouwen toegang te krijgen tot politieke vergaderingen, maar telkens werd het haar belet. Gelukte het haar n enkelen keer toegang te verkrijgen, dan werd het spreken haar nog verboden. De vrouw, die in Duitsehland strijdt voor haar rechten moet meer dan in eenig ander land, begaafd zijn met groote wilskracht en taaie volharding. Telkens stuit ze tegen een ondoordringbaren muur van vooroordeelen. Dat ondervindt Lida Hey'mann vooral, waar ze strijdt voor gelijke moraal voor man en vrouw. Zooals zoo vele vrouwen in andere landen acht zy de gereglementeerde prostitutie een schandvlek voor den staat en een beleediging Voor de vrouw. Zelf stelde ze een onderzoek in naar den toestand der prostitué's in Hamburg, 's Nachts om twaalf uur ging ze vergezeld van zuster Baumgarten en een arbeider naar de beruchte huizen met groene jalousien. (Politie voorschrift in Hamburg, waar alle prostitué's verplicht zy'n in n buurt te wonen, en ze met zware straffen bedreigd worden als ze zich overdag aan de vensters vertoonen). Wat ze daar zag en hoorde was zoo onbe schrijfelijk ellendig, dat ze wekenlang ziek van afschuw was na dit onderzoek. ?Moest ik ooit weer zulk een onderzoek instellen", zei Fraulein Hey'mann my, dan zou ik reeds weken lang vooruit ziek worden van walging". Het verwoeste leven dier vrouwen, hun verdierlykingen, hun vreesely'k Jy'den trof haar zoo, dat ze alle pogingen aanwendde verbete ring in hun toestand te brengen. Maar meer dan op eenig ander gebied stiet zy hier op by'na onoverkomelijke bezwaren. Van tegemoetkoming der autoriteiten was geen sprake, veel eer verbitterde tegenwerking. Ernstige verwy'ten richt Fraulein Hey'mann tot de Sittenpolizei, die naar haar-meening, niet alleen het kwaad niet beperkt, maar verergert. Doordrongen van de waarheid van Goethe's woorden »Mit einer erwalhsenen Generation ist nie viel zu maehen, in körperlichen Dingen wie in geistigen in Dingen des Geschmaekes, wie des charakters. Leid aber klug und fangt in den Schulen an, und es wird genen", wilde Lida Hey'mann de jeugd, jongens en meisjes zoodra ze de school doorloopen hadden en in de wereld komen, waarschuwen voor de groote gevaren van het stadsleven. Juist in hun volkomen onbekendheid daarmee schuilt het grootste gevaar. Daarom wilde de Hamburgsche Föderation den kinderen inlichten omtrent het geslachtsleven. Kennis is toch de beste bescherming voor het gevaar. Driemaal werden reeds door vrouwelijke artsen, voor meisjes en even dikwijls voor jongens door artsen over dit onderwerp voor drachten gehouden. Nu dit jaar hield Fraulein Hey'mann zelf een uitstekende voordracht voor meisjes; ze ging hierbij op dezelfde wyze te werk als mevr. Nellie van Kol bij ons. Eerst vertelde zy' de kinderen van de bloemen en planten, om daarvan over te gaan op de visschen en hooger diersoorten, om zoo op de menseden te komen. Ze wees de kinderen er op hoe lichamelijke en geestelijke reinheid samen moeten gaan. Deze pogingen om natuur lijke zaken natuurlijk te behandelen vinden echter in Hamburg zeer veel tegenwerking. De schoolautoriteiten hebben de onderwijzers en onderwijzeressen «verboden" op school over deze onderwerpen te spreken. Zelfs mochten ze de kaarten voor de lezingen niet aan hun leerlingen uitreiken. Ja, 't ging zoo ver, dat men het onzedelijk" vond van Fraulein Hey'mann, dat ze over dergelijke onderwerpen durfde spreken. Een zonderlinge verwarring van begrip! Er is een zeer nuttige instelling, die aan Lida Hey'mann het «leven te danken heeft". Dat is «Industria" de vereeniging voor vrouwe lijke handelsbedienden, waaraan een handels school en een curses voor meergevorderden verbonden is. 't Doel van deze bloeiende vereeniging (ze telt 800 leden) is door orga nisatie den toestand der vrouwen, in den handel te verbeteren. Het verhuurkantoor der vereeniging tracht de meisjes goede betrekkingen te bezorgen, de salarissen te verhoogen. Maar zonder grondige vakkennis is geen verbetering van positie denkbaar, daarom was het noodig, dat een school de meisjes gelegen heid gaf zich voor hun betrekking te bekwamen. De meisjes kunnen ten allen ty'de raad en hulp vinden by' het bestuur. Twee gezellige woonkamers waarin een piano en naaimachine, staan voor alle meisjes, ook niet-leden van Industria open. 's Middags kunnen meisjes, die in betrekking zy'n, daar warm eten krygen voor 2 L cent. Een keer was ik in de gelegenheid dit mid dagmaal, waaraan dagelijks ruim honderd meisjes deelnemen, by' te wonen, 't Was goed toebereid en bestond uit twee warme gerechten. Er heerschte een zeer prettige toon onder de meisjes, die zich daar volkomen thuia schenen te gevoelen. Voor meisjes, die de school doorloopen heb hen, bestaat er gelegenheid, geheel kosteloos het koken te leeren. Natuurlyk zy'n er altyd veel sollicitanten voor deze plaatsen. Bovendien heeft Fraulein Hey'mann ook nog tyd gevonden, zich met kinderen te bemoeien. 's Avonds komen er ongeveer 25 kinderen, jongens en meisjes, in haar woning by'een, en worden daar aardig bezig gehouden, met lezen, naaien of boeken inbinden. Eenmaal in de week komen de kleintjes in 't bad, in 't eerst spartelen ze wel wat tegen, maar later behoort dat tot hun grootste genoegen. Voor een klei nigheid kunnen ook volwassen meisjes en vrouwen gebruik maken van deze baden. 's Zomers maken de kinderen met een bege leidster lange, heerlijke wandelingen naar buiten, en mogen ze naar hartelust spelen in het gras. Er is nog n ding waaraan Fraulein Heijmann met haar warm hart gedacht heeft, n.l. dat de jonge tooneelspeelsters (koristen) dikwyls veel te weinig geld verdienen om hun kostbare toiletten te kunnen betalen, en ze dus vaak genoodzaakt zy'n, hulp aan te nemen, die hun later duur te staan komt. Daarom beef t Fraulein Hey'mann een verzoek gericht tot de rijke dames om hun gebruikte baltoiletten aan haar af te staan. Nadat deze gestoomd en vernaaid zy'n kunnen de meisjes deze voor de kosten van het reinigen koopen. En van al deze instellingen is Lida Gustava Hey'mann de ziel, tot haar wenden allen zich om raad en hulp, en zy'n steeds zeker een open oor en warme belangstelling vinden. Als ik dus boven myn artikel het opschrifi plaatste »een merkwaardige vrouw", dan geloo; ik daartoe volkomen het recht te hebben. Deze jonge, energieke vrouw is my een voor beeld van hetgeen een vaste wil, gepaard aan een groot hart, gesteund door ruime middelen ;ot stand kunnen brengen in de wereld. B. N. HocBBTTensitfiitteTöorloien? Naar het Duitsch van dr. O. DORNBLÜTH. I. Ten onrechte maakt men zich van het vraagstuk der nerreusiteit af door haar een voudig eene modeziekte" of eene ziekte onzer eeuw" te noemen en den zenuwlijders den raad te geven zich te beheerschen en de ziekte door hunne wilskracht te overwinnen. Zeker zy'n er lichte gevallen, waarin de zieke het klagen over zijne ziekte nalaten en ondanks zijne bezwaren zy'ne gewone dagelyksche bezig heden verrichten kan, totdat hy hersteld in; maar men moet daarom nog niet meenen, dat de genezing altyd het gevolg van deze inspan ning van den wil geweest is. Men ziet ten minste als arts veel meer gevallen, waarin de ziekte, nadat ze juist door de wilskracht langen tyd onderdrukt was geworden, ten slotte den zieke overweldigde, zoodat het nu hoogst mocielijk was hem er van te verlossen. De nerveusiteit bestaat in een ziekelyk onvermogen van het zenuwstelsel om de door geestelijken of lichamelyken arbeid verbruikte deelen bin nen den voor een gezonde voldoenden tyd, d. i. ongemerkt, weer te herstellen, 't Spreekt van zelf, dat het vermogen daartoe niet door inspanning van den wil, maar slechts door minder van het zenuwstelsel te eischen en het krachtiger te maken terug rerkregen kan wor den. De huisgenooten van den zenuwlijder zy'n echter gewoonlyk tevreden als deze maar niet meer over zy'ne kwalen spreekt; ze houden hem voor genezen, wanneer zij zelve maar geen last vau hem hebben. Als grond voor de uitdrukking modeziekte'' voert men doorgaans aan, dat er vroeger niet zooveel zenuwlyders waren, en zoekt dan de oorzaken ia de eigenaardige sociale verhou dingen van dezen tyd, in het rusteloos dryven en jagen, in het winstbejag en den maalstroom van genietingen. Opvallend is het daarbij alleen, dat zoovelen, die 't meest aan dat jagen en drijven joeedoeo, niet zenuwachtig zy'n, en dat men zenuwlyders aantreft in het stilste dorp, waar nauwelijks een enkele klank van het gedruisch des levens wordt vernomen. De werkelijke oorzaak van zenuwzwakte is een aangeboren ot in de jeugd verkregen gebrek aan weerstandsvermogen van het zenuwstelsel. Natuurlyk zy'n de daarmee bezochten in hun later leven in te grooter gevaar, naarmate ze meer inspanning, druiste, gemoedsbewegingen, enz. hebben gehad. Gelukkig heeft een nauwkeuriger waarneming van de zenuwzwakce sedert eenige tientallen jaren ons geleerd, dat zelts het aangeboren gebrek aan weerstandsvermogen der zenuwen voor eene belangrijke verbetering vatbaar is, en daarby weten we, hoe de beginselen der nerveusiteit in de kindsheid en de jeugd be streden kunnen worden. Helaas schenken vele ouders en opvoeders aan onze raadgevingen niet de gewenschte aandacht; zy spotten met het gevaar, zoo lang het nog is af te wenden. Hoe dikwyls hoort men zeggen: kinderen mogen nog niet zenuwachtig zyn, en ziet men te gestrenger en met te meer geweld tegen de gewaande ondeugd der kinderen handelen, naarmate de ouders zelve meer aan zenuw achtigheid en prikkelbaarheid lijden. Wie op merkzaam is zal de sporen van den ziekelyken aanleg al zeer vroeg ontdekken en kan dus in tyds naar hulp omzien. Nerveuse kinderen in het eerste levensjaar zijn teer, ze schreien onmatig veel zonder bijzondere aanleiding, zy beven by eiken buitengewonen indruk en vallen licht in onmacht. Wanneer uit alles blijkt dat ze overprikkeld zy'n, dan pleegt men ze op zy'ne armen te schommelen ot in den wagen, die immers thans meestal de wieg vervangt, heen en weer te schudden. Stelt men zich voor, hoe een vol wassen zenuwlijder zich gevoelen moet, als men zy'ne pijnlyke gewaarwordingen op deze wijs tracht te bestrijden, dan kan men daarnaar ongeveer atmetes, hoe nadeelig zulk een handel wijs voor een kind zijn moet, zij het ook dat het daardoor ten laatste stil wordt. Andere kinderen verraden hunne nerveusiteit door op te schrikken uit den slaap en door onrustige droomen, weer andere hierdoor, dat ze by iederen ongewonen indruk rood oi bleek wor den. Ook een overdreven vrees voor onschade lijke dieren, voor een draai- of drijftol of dergelyk beweeglijk speelgoed, voor het onweer, enz. behoort daartoe. Andere kenteekenen van nerveusiteit komen er in de schooljaren bij. Terwy'l de meeste kinderen, als ze de opwinding der eerste dagen van het schoolbezoek achter zich hebben, even vroolijk en früch blyven als vroeger, worden sommige zonder juist ziek te zijn, bleek ea vermoeid; zij klagen over hoofdpijn, zyn onlustig en verdrietig, hebben geen rechten honger, willen vooral 's morgens vóór schooltyd niets gebruiken en beginnen zelfs te braken als men hen daartoe dwingen wil; 's avonds willen ze niet naar bed omdat ze bang zijn allén te slapen. Gewoonlyk houdt men ze dan voor bloedarm, en vaak zyn ze dat ook, maar nog vaker ziet men, dat ze weinige dagen na het begin van de vacantie weer frisch en monter zijn, terwy'l die korte tyd niet voldoende zou wezen om hen van wezenlyke bloedarmoede te genezen. Andere nerveuse kinderen zy'n meer overspannen, ze gaan in den nacht wandelen ot vertoonen teekenen van maanziekte, beide bewyzen van een onrustigen en lichten slaap. Weer andere trekken onze opmerkzaamheid door hunne opge wekte verbeelding,door de gemakkelijkheid waar mee ze spelen aanleeren en er geheel in opgaan. Die sterke neiging tot navolging, die harts tocht om iets over te nemen by zenuwachtige kinderen, is ook de oorzaak van zoogenaamde school-epidemieën, die, hoewel ze telkens hier en daar voorkomen, nog altyd, en dat is op merkelijk, niet terstond worden herkend en met verstand behandeld. Wanneer b.v. een nerveus kind aan S t. Vitusdans of eene soort gelijke ziekte lijdt, en daarvan onnoodige drukte gemaakt wordt en men het met een ry°tuig naar huis laat brengen, enz., dan maakt dat de andere kinderen ook zenuwachtig, en natuurlyk zooveel te eer als eerst meer die ziekte hebben gekregen en er tehuis en op school by'na over niets anders gesproken wordt. De ervaring leert, dat zulke epidemieën wel dra ophouden, als men ieder kind dadelijk nadat men die ziekte ontdekt heeft naar huis stuurt en eenvoudig zegt: ge moet een paar dagen rust nemen, en, als ge beter bent, kunt ge terugkomen. Wat zal men nu doen om een kind niet nerveus te laten worden? Men kan toch van tevoren niet weten of het er aanleg voor heeft. Maar dat is ook volstrekt niet noodig. Men moet alle kinderen zonder onderscheid zóó behandelen dat ze gezonde zenuwen krijgen. Daartoe behoort vooreerst, dat men ze, als ze klein zyn, laat rusten. Men moet ze niet schommelen en schudden, en ze ook niet door hartstochtelijke liefkozingen verschrikt maken. Waarom houden kleine kinderen doorgaans meer van heeren dan van dames ? Omdat heeren hen doorgaans met rust laten, terwijl dames niet licht afstand doen van de dwaasheid om ze op 't teederst te kussen. Van groot belang is het voorts, dat men de kinderen niet onmatig warm inwikkelt, ook de kamer nooit boven de 15°B. verwarmt, dat men het bad water niet heeter neemt dan 26» R., enz. Even verkeerd zou het zijn de temperatuur te laag te nemen, gely'k het volgens de Kneipsche methode in den laatsten tijd dikwyls geschiedt, want ook daardoor worden de kinderen ner veus. Verder moet men de kinderen met ver stand voeden, opdat hun krachten aan de eischen van hun geestelijken en lichamelyken wasdom beantwoorden, en men moet hen in stille, goed geluchte kamers voldoende laten slapen, opdat ze flink kunnen uitrusten. Vóór het kind nog ter school gaat, daar het immers daa ook reeds voortdurend geestelijk en lichamelijk leert en werkt, is een uur liggen midden op den dag zeer gewenscht, en hier moest men later in de schooljaren zich aan houden, vooral wanneer in den zomer het onderwys 's morgens vroeg begint 1) en de kinderen wegens de schoone avonden ook niet altyd vroeg gaan slapen. Men moet in 't alge meen meer dan tot heden de gewoonte is erkennen dat de schoolkinderen zich inderdaad voor hun werk inspannen, en hen dienover eenkomstig behandelen. Ook moet men er zooveel mogelijk voor zorgen, dat zy hun werk rustig kunnen afmaken, niet in een vertrek waar tegelyk andere kinderen spelen of waar een naaimachine gebruikt wordt of waar per sonen in- en uitgaan. 't Is van groot belang, dat de uren van ontspanning niet door al te moeielijke of te opwekkende spelen en nog minder door eenigszins zware muzikale studiën worden ingenomen, en dat men de kinderen niet door handen arbeid of sterke aandoeningen vermoeit, zooals dat b. v. tegen den tyd van Kerstmis pleegt te geschiedend). By de voeding komt het ook hierop aan, dat de maaltyden op bepaalde uren en met aiet al te groote tusschenruimle worden gehouden, ten minste vyfmaal daags, en in deze gewoonte mag ook door de school geene verandering worden gebracht. Bij oudere kin deren is dit in den regel geen overwegend bezwaar, maar voor de kinderen in de eerste schooljaren is het dat wel degelijk. Dezen hebben dikwijls te weinig trek om in de tusschenuren iets te gebruiken, want ze moeten elkaar dan zooveel vertellen of nog gauw iets voor de school doen, enz. 't Zou daarom goed zy'n, dat de onderwijzeressen, aan wie toch meestal het eerste onderwijs is opgedragen, dadelijk na schooltyd tot de kinderen zeiden : Komaan, nu wat eten", dan zouden dezen 't zeker niet vergeten, 't Is zeer verkeerd, wanneer sommige onderwijzers niet precies op tijd eindigen en daardoor de rusturen verkorten, of wanneer men de kinderen na de inspanning van den schooltijd niet volkomen vry laat spelen en zich bewegen. Indien volwassenen na een uur van ingespannen studie eene onweerstaanbare beboette hebben om in hua kamer heen en weer te loopen of iets dergelijks, dan moet men dat althans aan de kinderen, die zooveel spoediger vermoeid worden, toestaan. Natuur lyk moet ook hierop zorgvuldig worden gelet, dat de lucht in het schoollocaal zuiver is en datde vertrekken voldoende verwarmd en ook weer niet te warm zy'n, wa~ t iedere afwyking in dezen doet aan de vatbaarheid en gezondheid der kinderen schade. Men werpt dikwyls zeer dwaselijk dengenen die met het schooltoezicht belast zijn voor de voeten, dat het toch vroeger zonder zulke hygiënische maatregelen ook goed ging en de gezondheid der kinderen er niet onder leed. Daargelaten, dat het onzinnig is eene doelmatige nieuwigheid af te keuren omdnt ze vroeger niet bestond, moet men by zulke verwijten er toch op wijzen, dat immers de geheele wereld zich er over beklaagt, hoe zeer de nerveusiteit, de gejaagdheid, de zucht naar verdooving van de inwendige onrust door kunstmatige prikkels toeneemt: voorwaar reden genoeg om ahhans aan de jeugd alles te ont houden wat daartoe leiden kan. (Slot volgt) G. TEN CATE. 1) 't Geen in Duitsehland meer dan bij ons het gebruik is. (Vert.) 2) Dit ziet ook op Duitsehland, maar is mede van toepassing op ons St. N. feest. iMiiiimiMiMiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmmiHiiiiiiniiiiiiiiimimi Zeven geboden om het licht der oogen tot in hoogen ouderdom te bewaren. De Jaargetyden. Een prijsvraag. Jonge ?meisjes naar Italië. Tooneelkinderen. Sidonie Babor. 1. Als de oogen by' het werk pijn doen of wanneer züschemeren, of het zien onduidelijk wordt, late men ze rusten en wegzien van het werk. Na volkomen rust voor een oogenblik of l[anger, moogt gij het werk weer opnemen, maar zpodra de oogen weer moede zyn, opnieuw uitscheiden. 2. Let er op dat het licht vol doende zy' en behoorly'k op uw arbeid val l e, het beste van den linkerkant. 3. Als gy zwakke oogen hebt, lees dan nooit in tram- of spoorwagen. 4. Lees nooit in liggende houding. Zwakheid van gezicht is niet zelden een gevolg van de verderfelijke gewoonte in bed te lezen. 5. Lees niet veel gedurende het herstellen van een ziekte. 6. De algemeene gezondheid moet door goeden kost, voldoenden slaap, frissche lucht, lichaamsbeweging, gezonde uitspanning en behoorlijke afwisseling van hard werk, in goeden toestand worden gehouden. 7. Gun n den noodigen tyd tot slapen. Wie veel lezen moet, beeft in bet bijzonder een niet te korten slaap noodig! (De Vrouwenwereld.') * * * De Jaargetyden is een zeer aanbevelens waardig geïllustreerd tijdschrift voor modes en handwerken. De modellen van japonnen, hoeden en mantels zy'n buitengewoon elegant en doen niet onder voor veel wat het buiten land ons op dit gebied levert. De Jaargetijden verschijnt tweemaal in de maand. Jaarlijks 24 nummers met 2000 hout gravures en 24 groote by'bladen met 500 knippatronen voor kleederen, benevens voor beelden by handwerken, in natuurlijke grootte. Pry's par kwartaal n gulden. * * * Het bestuur der Vereeniging voor Verbete ring van Vronwenkleeding schry'ft een prijs vraag uit voor een teekening, bestemd om bij het begin van den nieuwen jaargang, l No vember 1901, den omslag te illustreeren van het door haar uitgegeven maandblad. (O. H. Ci.) *** * De voorzitster van de Italiaansche afdeeling der Union internationale des Amis de la jeune tille, heeft in een uitvoerig met voorbeelden gestaafd schrijven gewaarschuwd tegen den grooten trek van jonge, een betrek king zoekende meisjes naar Italië; zy waar schuwt ook voor het aannemen van betrekkingen zonder vooraf vertrouwbare inlichtingen te hebben ingewonnen. Als zeer gevaarlijk wordt Siciliëgeschilderd, waar de jonge vreemde lingen geheel aan de willekeur harer werkgevers zy'n overgeleverd. Tot het geven van inlichtingen zyn bereid mej. M. Sell, Viee dei Serpenti 39, Rome en bet bureau van het Italiaansche Nationaal Comité, gevestigd Via San Martino 4, Rome. (Belang en Becht.) * * # Onder de tooneelspelende kinderen in Enge land, zy'n eenige jongens en meisjes die zich reeds een zekeren naam hebben gemaakt, hoewel hun geboorte-akte aanwijst, dat zy den leeftijd van twaalf jaar nog niet bereikt hebben. Vivian Thomas is elf jaar en is reeds gedurende drie speelseizoenen met ongehoord veel succes voor het publiek opgetreden. Hy debuteerde als »Harold" in »de Wildernis" van George Alexander. De jeugdige Vivian heeft ook lauweren geoogst, toen hy voor meisje moest spelen. Hy' nam toen een rol van zijn zusje over, die onverwacht door Farbos Robertsen naar het Lyceum was ontboden. Het snoezige travesti meisje gevoelde zich beleedigd, toen een dame haar een prachtige pop aanbood als belooning voor haar voortreffelijk spel. Op de planken wilde Vivian Thomas met plezier voor een meisje doorgaan, maar daar buiten verzette zich zy'n jongenstrots tegen het aannemen van meisjes-speelgoed. Phyllis Dare is een meisje van tien jaar; zy speelt met Thomas in >de Wildernis" zy vervult de rol van «Marjorie". De kleine Phyllis heeft ook reeds twee compagne-jaren achter baar ruggetje. Zy heeft rollen op haar répertoire die klinken als een klok. George Hersee is tien jaar; debuteerde in 1899 en reeds by zy'n eerste optreden nam hy het publiek stormenderhand in. »Ik ben al vy'f jaar aan 't tooneel" vertelt Dorothy Richardson, wier blond kopje door tien lente-zonnetjes beschenen werd. Zóó jong en reeds een veteraan in 't vak. Bovengenoemde tooneelspelers en speelstertjes vervullen rollen in het Imperial theater van de beroemde mevrouw Langtry, en in het Lyceum. Zy treden op in stukken waarin een Patrick Campbell, een Ellen Terry, een Farbos Robertson, een Henry Irving meespelen. Grooter bewys van waardeering van hun talent is moeilijk denkbaar. * * * Aan de universiteit te Praag is mejuffrouw Sidonie Babor bevorderd tot dokter in de philosophie. Zy is in Bohemen de eerste vrouw die als zoodanig promoveerde. Zy werd den 17den Januari 1877 te Praag geboren; liep het gymnasium af, maakte veel werk van baar lievelingsvakken, geographie, zoölogie en talen en promoveerde nu onlangs in 't by'zijn van een uitgelezen publiek, als dokter in de phi losophie. Sidonie Babor genoot de eer aan Frans Jozef te worden voorgesteld, die met zyn bekende beminnelijkheid veel belang stelling aan den dag legde voor haar studies. CA.PRIGE.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl