Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1265
paar portretten, en vooral een ptar akwarellen
van de te vroeg heengegane heeft kannen ver
krijgen, 't Is waar ook. akwarellen waren bij
voorbaat door de inricbtingskommissie uitge
sloten. Waar 't echter gold, een afgestorvene
ais de Vriendt te huldigen, hal men over die
bepaling wel kunnen heenstappen.
POL DE MOKT.
1) Een van deze beide werken wordt, horen
wij, aangekocht voor het Museum te Brussel,
waar ook sedert 1900 een landschap van Smits
voorhanden is.
2) =: Antwerpenaars.
3) Aangekocht voor 't Antwerps Museum.
4) Idem.
5) Een ander schilderij van Hens, De
'Beueden-Schelde, werd aangekocht voor 't
Antwerps Museum,
6) Aangekocht voor 't Antwerps Museum.
VoorferpBDiloordetrijgspyaDgenengemaaït.
Bepaald aandoenlik was de tentoonstelling
van . voorwerpen door de krijgsgevangenen op
Sc. Helena gemaakt. Of is het dat niet mis
schien voor wie bedenkt, hoe ze daarginds in
verveling en eenzaamheid neerzitten te midden
van de hun zo vreemde, grenzenloze zee en
toch al door bezig, met hun gedachten en hun
handen, te werken voor hun heerlik ruim land,
voor de hunnen, hun eigen vrouwen en kin
deren, slachtoffers van verfijnde wreedheid?
Eik kerfje met het mes in 't hout, elk kraeje
in 'en stukje been, elk handtekeninge'je op
'en stukje papier, elk biesje dat in mandjes
vervlochten wordt, elke nieuwe gedachte die
in «ets dat onder hun bereik valt belichaamd
worden kan; alles wat dan ook brengt ze
terug naar vrouwen en kinderen, die daarmee
mogelik geholpen worden aan 'en noodzakelik
kledingstuk, aan schoenen, aan voedsel.
Dat werken is hun troost, geeft hun rust;
zy doen immers wat ze kunnen, en verder zal
de Gud, die het wyde blauwe dak over de
wijde, wyde zee gemaakt heeft, het zyne doen.
En in dat werk leggen ze neer hun beste
kunnen, dat hier en daar bewonderenswaardig
is. Wie denkt b. v. by de kostelike benen
servetband met bovenrandschrift, met beneden
het hoge »nil desperandum" en daartussen in het
portret van Krng»r, met er achter, op de rugzyde,
het wapen van de Zuid-Afrikaanse Republiek
beide verbonden door de sierlikste gebogen
lynen ; welnu wie denkt daarby aan de schrale
soep met 'en mergbeentje er in en hongerige
krijsgevangenen in 't rond ? (I<n mergbeentja
werd 'en elegante ssrvetband. H'er niet alleen
het beate kunnen, maar het beste denken
naast grote kunstaanleg. Niet alles is zo. Ieder
legt zich toe op wat hy kan en in eenvoudige
slangedoosjes (onze duvel-in-doos-jes), geheim
zinnige sluitingen van anderp, eierdopjes en
bekertjes, watertonneijea, kinderspeelgoed als
bavianen aan de rekstok, iii dat eenvoudige, naï^f
uitgevoerde, zie ik de uitingen van de gewone
B jerinens, die daarmee weer thuis is en met
z'n talrijke kleinen zich in gedachten bezig
houdt. Maar er is 'en vreemd on-Afrikaans
element naast dat alles ook. DA gedachte van
de servetband is b.v. 'en uiting van het Euro
pese leven en de brosjes van stukjes been
gesneden, de charivari van klipsteen, zijn dat
eveneens. Ba daartussen door de herinneringen
aan de oorlog. Dat begint met 'en week van
uitgaven van de Volkstem, de eerste week van
de oorlog, te beginnen met het ultimatum,
kostelike bulletins; dan 'en boek met alle de
proclamaties uitgevaardigd sedert het opgeven
van Pretoria tot dat aan Pres. Kruger verlof
gegeven werd naar Europa te gaan, in de
spoorwagen gedrukt dus; briefkaarten met
spreuken en handtekeningen van de groten o.a.
Cronjé(deze alle verkocht echter), »de krijgs
gevangene" eerst de gehectografeerde kraut,
later de gedrukte; de herinneringen aan hun
grote mannen in afbeeldingen van de Wet en
Botha; dus ook deze, maar meest heerst er
vrede en berusting in deze verzameling,
waarvan het grootste stuk wel is de
voortrekkerswagen in alle bizonderheden in elkaar
gezet, 'en werk van geduld, van weten (techniese
kennis), kunnen en vooral ook van zich terug
denken in de oudste dagen van dit ras, toen
zij ook al vervolgd werden, maar in de be
rusting van hun geloof zich liever in de
vrijheid van de binnenlanden terugtrokken dan
zich, tot slaverny' te vernederen.
O, er ligt voor mij 'en waas van weemoed
over dat alles, maar dat niet alleen : het licht
van hoop en geloof-in-zich-zelf straalt er
doorheen en de werkkracht hierin getoond
kan later 'en krachtige nijverheid voortbrengen,
als maar eerst Welnu, laat dan toch ieder
z'n best doen, laat de heer Vereéleivel de
Witt Hamer in staat gesteld worden met de
hem door zyn broer toegezonden werkstukken
schatten te verzamelen voor de vrouwen en
kinderen daarginds. Kracht gaat nooit verloren
en iedere, ook de kleinste herinnering by hem
gekocht zal tot in 't verste nageslacht ge
dachten bly'ven wekken aan mensen die alles
overhadden voor de vrijheid en die als edele
strijders voor het recht, met het geloof het
hoogste waar 'en mens voor strijden kan, voor
de ogen van het tegenwoordige geslacht staan.
EQ wij zelven zullen er te krachtiger door worden.
Het kan voor de kinderen 'en »poesaka" zijn
om met Max Havelaar te spreken, 'en heilig
dom dat ons opwekt tot het edele, het grootse,
'en reliekie van 'en geloof dat men gestorven
waande.
Wat ik hierboven opnoemde is maar 'en klein
deel van de voorraad van da heer Versélewel
de Witt Hamer : belangeloos werkt deze voor
de heerlike zaak van het recht zo goed als
hy' dat kan.
Zijn voorraad is in de lattste tijd belangrijk
aangegroeid, vooral ook zijn er stapels
pannehouders van hout, wandelstokken,
prentbriefkaarten enz. bijgekomen. Hartelik honp ik dat
hy na deze tentoonstelling, hier te Haarlem,
z'n woonplaats, gehouden, gauw schrijven moet
om meer, voor tentoonstellingen elders.
Haarlem. J. B. SCHEPERS.
BüVan Wisseling.
De firma Van Wisselingh exposeerde eenige
dagen geleden het laatste werk van Breitner.
Bij late schemering liggen tjalken en
Rijnschepen in gelaten rust, zij aan zij gemeerd
in het uitgehakte ijs. Uit de donkere massa
der nauw te onderscheiden rompen rijzen strak
de masten, met hier en daar een zeil en luttele
tuigage. Statig en imposant doemt daarachter
op de zware kolos van een groot ongeladen
stoomschip. En boven alles uit de rosse lucht,
door de reeds verlichte stad 'in gloed gezet.
Een mooi, groot geval dus, maar een zooals
Breitner er wel meer geschilderd heeft. Toch
is het verschil groot met die vroegere werken.
Toen was het veelal dat rake zien en weer
geven der dingen, dat aan zijn schilderijen
die straffa realiteit gaf, die anderen niet anders
dan in hun studies naar de natuur vermogen
te geven.
Daarin stond Breitner apart, dat was zijn
groote kracht; maar dat is nu geen boofizaak
meer. In dit machtige werk trefc allereerst
die drukkend droeve verlatenheid van een
winterdag-einde; eerst pakt ons de stemming
van het geheel, vóór we ontledend kunnen
genieten van het heerlijke gamma van diepe,
zuivere kleuren, hun onderlinge juistheid van
waarde en alle afwezigheid van effictbejag,
waardoor die kalme grootheid in dit werk werd
verkregen.
Het bovenstaande kan heiaas geen opwekking
ter bezichtiging meer zijn ; het schilderij is
reeds verzonden naar Amerika, voor de ten
toonstelling te Pittsburg, waar aet zeer zeker
de Hollandsche kunst zal hooghouden, maar
vanwaar het minder zeker zal wederkeeren.
Wat wellicht nog wel te zien is bij den heer
Van Wisselingh, dat is een klein stukje van
Jacob Maris, een overbekend onderwerp: een
pink aan 't strand. Maar dit schilderij is zoo
ver doorgevoerd, de hooge, zware lucht is van
zoo'n innige zuiverheid en grootschen bouw,
de ziltige atmosfeer over strand en zee van
zoo'n fijne teerheid, als maar in weinig werken
van dien meester werd bereikt.
Een steeds zeldzamer wordende genieting dus.
J. W. N.
Museum van Kunstnijverheid.
In de Rjtonde vai het Maseuoi van Kunst
nijverheid te Hiailem, is thans een tentoon
stelling geopend van meubelen en werken in
metaal gebruik voor werpen voor de
hedendaagsche huishouding. Deze voorwerpen worden
vervaardigd in de Mttaalwarenfahriek A
instelhoek Jan Eisnnlo ff il ea in de Meubelfabriek
Amltelhoek W. Panaat. Deze tentoonstelling,
is dagelijks geopend van 10?4 uur.
lllliillliiiiiiiilliiluitillliiliiiiiimillliiiiiilliiiliiilllt
On-bnrrtke Iritiel
In no. 8 van De Nieuwe Tijd oespreekt mevr.
H. Roland Holst, d.d laugsaiuerhaud in marxis
tische beginselvastueid baar partijgenoot van
der Goes ga>*t overtrcff ;n, den aroeids-rom n
Travail" van Z >la. Zij begint tnet een, om
haar duidelijkheid en juisthe d, zeer lofwaardige
uiteenzetting omtrent den aard van Zolu's
romant scaeii arbeid en zijn verhouding tot een
paar vroegere schrijvers, n.l. Flaunert, als
schrijver van //Mal. B ivaty" (?Silammtiö'1, en
«Tentation de at. Autoiue'' schijiit ze met uooiig
t; vinden in de rfckening te bj'rdkken en Ba'sac,
wier burgerlijkheid, als meer uit ;n stuk zijnde
boven die van Zola wordt veraeven. 0)k wijst
zij, na het oogeualik te hebben aangeduid en
omschreven, waarop 'L jla ophield een zeer
ta!e/itvol schrijver te zijn, op de tweeslachtig te d van
zijn laatste werk, een ei^e .schap, die <sij alweer
03 zeer aa-inemelijke en duidelijke wijze ver
klaart. Maar eenmaal aaa het eiud vau haar
artikel tot de appiecia'ie van die beide elementen
komend, sielt zij tegenover haar
sociaaldemocratisch oordeel, dat der »burgenijke
kritiek" in Nederland. Het spreekt, dm,kt me,
vau-zelf, dat waar het een miaUciiappelijk
oaderwerp aangaaf, zij (de //b. k." i.amelijk) prvcits
het, tegenovergestelde vmdt vau wat wij vinden.
Die groei der associatie, de tocht naar het be
loofde land, kaa er uog m c door Maar
de beschrijving van den toekomst staat., die vindt
geen genade".. . Op een vorige kdiij heeft
msvr. it. H. tegenover daze burgerlijke uitlating,
de hare gesteld: jHat lijkt misscuien vreemd,
maar toch is het zoo natuurlijk, dat juist, dat,
laatste, onweikelijks e gedeelte vau Travail"
het meest rtëjl aau.ioet en van onwaarschijn
lijkheden het vnjst is", een uitspraak, waartoe
zy na allerlei twijfelingen en het al betoogcud
overwinnen van geinoedsbeiwaren tegen het einde
van haar artikel komt. Uat, het niet van ganscher
harte is, blijkt hernaaldelijk, waar zij in vooraf
gaande pass-tges duigen zegt, die juist tot, eeu
tegenovergestelde meening ".ouden leiden. Maar,
gegeven het eenigsjins dogmatische van haar
levensopvatting, wilde ze met alle geweld, ten
koste van haar feitelijk, hier en daar blijkend
oordeel, het in dit geval juiste oordeel der
^burgerlijke kritiek." op zijn kop stellen, m. a. w.
sociaa'-lemocrate, moest ze juist het
tes:eno/ergestelde zeggen als mr. Van Hall in e Ci'ls.
De, eveuiueel, weinige lieden onder de s
c;aal-democraten, die nog prijs stellen <ip eigen
oordeel en een eigen, nilividueel, gemoedsleven
zullen het aldus in zijn volle mechanische kracht
toegejaste stelsel vaa kritiek, afkeuren niet
alleer, maar allicht zal het hen er toe brengan,
zich voorloop'g te houden aau de burgerlijke
kritiek, zelfs daar, waar ze gevoerd wordt dwr
den heer van Hall. Het is immers een vol
ledig nieeren vau Zola's g.disele voortreffelijk
heid als schrijver, wanneer we zij het dan
ter wille van het sciioone beginsel der »oc aal
democratie het totaal mislukte, geheel
vvaardelooje, heel niet bij Zola's romantisclieu arb id
zich aanpassende, tweede gedeelte va;i //Travail'',
gaan stellen boven het eerste, waarin z ju
talenten toch altijd nog op zeer eerbiedwaardige
wijze tot vruchtbaarheid zijn gebracht. Da Gon
st quentie alleen al van mevr. Halsi's artikel
had g 'iiclit, dat zij dit eerste geleelte
daarin liet voorbeeld van Van Ha;l volgend,
gesteld had boven het twsede gedeelte. Ze
waardeert Zola, noemt hem een mach'ii;
taltm", terwijl het toch een feit is, dat,
we, wat wij, die jG^rminal", La TVrre"
en l'Ueuvre" lazen onder den klank Züla
verstaan, wil in dat eerste, niet in dat tweede
gedeelte terug kunnen vinden, ook al beschikt
meu over een niarxistischen speuren. Ware
Zola door oorzakeu, die ze zoo terecht ia hel
eerste deel van haar artikel amwijsf, iiiet afge
dwaald, had Zola niet de fout negaan, door
middel van zijn romans //een begrip, een ab
stractie" te gaan verdedigen ik wil mevr.
R ilaud Holst wel zeggen, welke voorvallen 'n
Travaü" uuade beschrijving van den
Fourierristischen toekomsts'aat vervangen zou he'ibeu.
Het, trouwens ouk uu niet gelieel geëlimi
neerd element van negatie, Rigu zou deo/erhaud
hebben gekrejen, zou heel het mooie toekomst
spelletje van LUC hebben vernietigd, leder, die
met eenig gevoel voor Zjla's kunst Travail"
gelezen heeft, zal da,r, hebben verwacht, eu ook
al was hij sociaal-democraat, het betreurd
hebben, dat die verwachting teleur werd ge
steld. Het past iemand, die over literaire
werken kritiek meent te kunnen schrijven
niet, het is kinderwerk om, aldus alle
werkelijkaesthetische noodzakelijkheden negeerende, zich
blij te maken, omdat men als sociaal-democrate
gelijk gekregen heeft van Zola, wiens autoriteit
in dien zin men niet eens erkent. Het is
vrouwenwerk, slechts tevreête zijn, als men in
alle opzichten zijn hopsn en willen ziet ver
wezenlijkt; en het is een blijk van onbevoegd
heid, bij de lectuur, bij ds kritiek zijn eigen
verlangens niet te kunnen vergeten.
Voor schoo^meesterzielen, gewoon aan een
publiek, dat ze alles op de vingers moeten
voorrekenen, die alles moeten en dus alles willen
weten, is een kritisch mechanisme als hier op
Zola toegepast natuurlijk zeer aantrekkelijk.
Zelf behoeft men niet te oordeelen, eu tegenover
ieder, die, aan wat men zijn oordeel noemt.
twijfelt, kan men met de g'ootste p^rtinentie
zijn standpunt handhaven. Uat de
sociaal-democraten, in de bizondere nuance, vau het geslacht
dat zicb rond De Nieuwe Tijd schaart, zich de
allures van schoolmeesters eigen maken, wordt
min of meer verklaard door de omstandigheid,
dat zij zich tot taak hebben gestild, de menigte
op te voeden; en we erkennen gaarne, dat de
aesthetisciie paedagogie moeilijk anders dan
mechanisch kan zijn. De soc.-dem. moeten daarbij
bij echter niet denken, dat ze een nieuwe
methode hebben ingevoerd. Het zal mevr. Holst
wel niet onbekend zijn, welke beteekenis een
zeker artisten-geslacht hechtte aan het woord
bourgeoib"; voor deze gelegenheid eenigsjins
sp ciaal geformuleerd, bedoelde men er mee al
diegenen, soc aal-democraten, zoo goed als
,/burgerlijke economen", die artistieke aandoeningen
op «natuurlijke" wijze trachtten te verklaren.
Ook in dien tijd, n.m. waren er lieden, die bij
voorbeeld de schoonheid vau een bosch trachtten
uit te leggen, uitsluitend met behulp van de
natuurkunde, die leert, dat groen de meest aan
gename kleur voot de oogeu is. Naast dezen
staan degenen, die de aantrekkelijkheid van de
goudvisch veiklaren, door de overeenkomst in
kleur van dit dier en een zeker edel metaal,
dat in onze burgerlijke inaatscuappij nog steeds
doorgaat voor het tymbool vau rijkdom. Ea
misschien is er ook nog wel eeu ziel, die, al
vorschende ontdekt heelt, dat de goudvisch
oranje van kleur is, eu dus de voorliefde ervoor
verband moet houden uiel de geLec ithiid van
het nederlandsche volk aau zijn vorstenhuis.
Van het probleem, welk dier de goudvisch als
huisdier ia de toekoms!-maatschappij zal moeten
vtr/angen, zal mevr. Holst wti staan; het
rood der sociaal-d niocraieu koüit tocii ia de
levende natuur maar zeldan vo >r.
Vreezende m den toon te verv?llen van de
//burgerlijke" bestrijders van du
soomal-democraten, uien ik hierbij te voegen, dat het gevaar
daarvoor voo ai voortkomt uit spijt trover, dat
men langs din weg vau wat meu voor Marxisme
door laat gaan, zooveel van hit ideëcle, dat
met het individueele zulk een i.auw verband
houdt, uit den strijd der werklieden doet
vtrdwijuen. Mevr. Holst zal hst wel met mij eens
ziju, dat zouder dat idtëei-iudividueele weinig
terecht gekomen zou zijn vau eeu beweging,
die de t-iurgei-Jijke economen" met vrees beziel!;
ze zal wel weien, dat zonder geloof in het
absolute ideaal, zouder het geloof m al de
aostracties, die volgens haar met den tijd in
vorm wisselen, het Proleta .er.-, etc." allang
vergeten zou zijn. Eu boveudiei", weet ze dan
iiiei, wat haar zilve bewootr, zich aau te
siuileii b j de etc. (citeer maar uit het
vocabulair vau De XtetiKu Ti]<t\ ? Was dat dau ook
niet, de lielUo tut ecu te looiilieiit, die, maixistiscli
redei,ecreud, voor haar als Dour^'Kusj oumogtlijk
een. suuooulieid weaen kou? AU meu ui.i.w.
dau werkelijk soc. dein. moet zijn om de
suuuouiieid der soc. democratie m te zien, lioe
verklaart ze dan, den overgaug vau bourgeois
tot, sociaal-dem jcraat''. UJK mot b-'hulp van
Hrtgel eu Mi'X ^al zij dit moeilijk anders
kuuuen doen, uau door te besluiten tot een
absoiuten, zoover suhjjctieveu sciioouheidszm,
die smd Historische tij.len de besten onder
de iiieusclien, met minder kans op succes,
maar m ineer zuiveren, minder ma xistisdieu,
meer moubc lelijkau vorm heeft doeu streven
naar liet i (eau van liet, communisme.
Mevr ltiUu.i-U.3lst, dii door haar enthou
siasme voor du uieuwa leveiisleer haar waren
aard »'dt vartiargt,, weet dit, wel. En liet
Oes aau van eeu absoluten tchooulidKUzia, die de
grondslag u voor de Vi.rweieuiykijg vau het
toekomst-ideaal, kan men irouweus
uitdebrouiieu vau de uico.'t t sehe sociaal democratie-zelve
aautooucn. clinjU Hegel, die als de meester
van Ma'X de gn/otvader vau alle
scuoolmeestereu.le sociaal-deni'Jcrateu is, niet: // Weuu wir, was
die absolute li.éj in ihrer vvaiiriiaftigen
VVuklich kelt sei, kurg beze;clmeu Aolleu, so miuzen
wir sagen, sie sei Geisf, und zwar nicutet wa der
Gei t in seiner eudhciien lielangeuheit, uud
13i!RC'i:ü.'iktüeit, soudora der aigemeiue
uueudUc:ie uud absolute G ist, der aus siciiselber
Liestiuiint, WAS wunrhat'c ds \Vdlire ist"; en zich
aausluiteud u i j die dtliiitie eukele bladzijden
verder: Das iiïicli der sc'iü;n.'a kunst dat das
Reicii des absoiuten Ge;stes '. Wie mser be
dreven is dan ik m het oplos.seu van
philosoiisciie raalselijes, zal het misse uen weer niet
moeilijk vallen, daze uitspraak anders te
verklareu, dau zoodanig als ik ze naar gaarne zag
opgevat. Maar wis Hegei's woorden opvat in
uu voor de haiid liggende beteekeuis, zal be
kennen, dat, mdii tr niet anders uu, afleiden
kan, iin de meening dat de waarde vau liet
kuuatwerk M'CIS uitstaande liüci't met, de in
vloeden, waarvan het verstand 111 se.ue Jvidiiche
Uifauireuiieid uud Bjscliril.ikt,:ieii," uloot staat.
(ierujjstcund door ilegei's autoriteit, zal ik
dun ook maar Isiijvea geioov'cii. dat of de
toekomst mij breugt op den redactioueeleu
zetel, thaus zoo burgerlijk be/.eteu door den
heer vau Hall of mij doit plaatsnemen
naa^t, m:vr. Holst, of ik voor vijf gulden per
jaar m;j t-eu diploma-Doekje aausciiaf van de
S. D. A. l', of die belde njksdaa,dcrs deponeer
u:j d..u penningmeester vau Dj Groudwet",
ik door al die verschillende a^oui.uren heen m
staat zal blijven de schoonheid1 en de
onschoouheld te erkenutii iii de burg.dijke zoowel als
in de te verwachten socialistische literatuur; al
beken ik dan gaarne dut, wil mijn z-'eken niet
vergeefsch zijn, ik mij wt'lira zal moeten be
palen tot wat van de naud vau sociaal-demo
craten verschijnt.
Maar het is iets heel anders te gelooven,
dat, de kunst eeu socialen eu etliisclieu bodem
noodig heeft voor haar bloei, tu dat zij d<e
op het oogenbltk sieciits vinden kan m de
sociaal-democratische overtuiging, dau, verblind
door die waarheid, slechts mooi te vinden, dat
gene, wat eenigsóins in verband staande met
de nieuwe leveuleer, vaa hcele of hulve partij
genooten gedrukt wordt. Het is het negeeren
van het, iudividueele oordeel, het is, zooals
boven al gezegd, echt philisterwerk, bij lite
raire appreciatie de verhouding van den auteur
tot de sociaal-democratie te stellen als eenig
criterium. Evenals in vroegere bloei-perioden
plaats had, zal ook in de socialistische het
aantal slechte werken vermoedelijk veel grooter
zijn, dan het aantal goede, en evenals vroeger
zal het aantal lieden, dat het goede van
het slechte weet te onderscheiden, gering
zijn. En evenals nu zullen deze laatsten nog
zeer goed in staat zijn, te waardeeren, wat er
in de burgerlijke perioden aan goed werk werd
verricht.
We willen gelooven, dat voor wie in de
socialist sche propaganda opgaat, de kunst een
lastig element is, waarmse men niet goed raad
weer, zoowel waar het de tegenwoordige, als
de toekomstige samenleving betreft. Da kunst
is wat grillig van natuur; ze maakt ons katho
liek met den katholieken, liberaal met den
liberalen, en socialist met den socialistischen
auteur. Habban we vau ochtend met Clara
Muller gedacht:
Wir wollen für jedeu sein heiliges Recht
FIK jeglichen Arbeit die Loline.
Und Freude wo brennend die Thrane jetzt fallt
Und Friede dem ganzen, der seufsenden Welt
Und dem Voike der zukunft K ne;
van middag kunnen we ons verdiepen met
Huysmans in de katholieke mystiek. Eu, waarlijk,
mocht de heer Van Hall de pen no» eens op
nemen en tegen den avond ons verrassen met
een bundel mooie poëzie dan zijn we het opeens
weer eens niet »De Gids".
Dat is een lastige eigenaardigheid van de
kunst, die mevr. Roland Holst wel nooit be
hoorlijk zal weten te doeu passen in haar socia
listisch huishoudende. Het ver»tandi st wat ze
doen kan, is dan ook e Nieuwe Tijd en de
kunst als twee voorloopig niet te verzoenen
elementen te beschouwen. Ze mag in haar handen
klappen, als het weer eens blijkt, hoe uit de
burgerlijke maatschappij met veel moois kunst
meer voortkomen kan, als naast Zola een ander
groot schrijver de begeestering kwijt b ijkt te
zijn; kouit er waarlijk iiog iets goeus voor den
dag uit de in verregaaudeu staat van ontbinding
verkeereude burg rlijke maatschappij dan doet
ze het best maar te zeggen: je kunt niet alles
tegelijk verlangen; eu eindelijk op de schoon
heid, waarin de sociaal-democratie zal bloezemen,
dient ze te wachten tot de ,volheid des tijd
gekomen is''.
En dit alles, zoo mogelijk, zonder te veel te
antic peereu op een toekomst, omtrent welke
aard uien niet anders kan doen, dan hypothesen
maken. In i Ik geval mag het verkeerd beeten,
formee'e beschrijvingen van ttekomstsfaten
volgei.s eei,ig ihuoretifch model, aan te zien als
een vorm van socialistisca scuoon. De werke
lijkheid is er nog niet en eerst als ze ft is,
zal een socialistitch-realistische kuut,t mogelijk
zijn. Ook moge ze de fout niet begaan, den
strijd, dien tot de verovering vau de toekomst
Ie den zal te beschouwen, als het oi.,derwerp bij
uitnemendheid voor de sjciahstische kunst
aangewezen. Wat we tegenwoordig waarnemen
bij het proletariaat, de armoede, de gevolgen
van het onrecht, eu verdrukking, zijn onbestaan
bare elementen in het rijk der sociah&tiscne
atsthetiek. Alle propaganda-oogmi-rken terzijde
stellende, dieut integendeel de rijkdom, de ocermuat
aan leveuskracut het element te zijn, dat m e
roman vau den arbeid" den strijd beslechten zal.
Mevr. Roland Holst weet het: armeiuorg" is een
zaak van speciaal burgerlijke uitvinding en zoo
is de kuns', die miêiij met de armoede (p wekt
eu wijst op (ie rechten" vau het proletariaat
een kunst van burgerlijke conceptie. Het recht
te leven wordt niet ontvangen ais een aalmoes,
ma r wo;dt veroverd als een gevolg van de
krachten, waarvau het ook quantitatief allungt.
Geheel getrouw blijvende aan de
soeiahstiscüe gedac:n,e, zal het mevr. Roland-Holst wel
niet moeilijk vaUen, haar verlangen, dat, de
kunst propaganaa uiake voor de sociaal-demo
cratische politiek (die men wel te onderscheiden
heeft de soc- dem. levensopvatting) op te geven.
Volge s de autoriteiten van mevr. Holst, tocli
is Int geestelijk leven slechts gevolg van de
sociale verhou.liugen eu dus zal zoolang de
verdeeling vau goederen met gewijzigd wordt
er wel geen socialistische kunst ontslaan, VVe
hebben hier te doeu niet een propaganda-middel,
dat slecuts gevolg kan zijn vau het propagan
da-ioel; de tegenstanders zullen er wel niet
jaloersch om weztu ! Ook uit de feilen
zou men de waardeloosheid vaa de kunst
in dienst der S. D. A. P. kunnen aantoouen :
van de touaeelstukkeu van Heyermaus ea van
Bruggen werd veel verwacht, zooveel zelfs dat
de benoeunus; van den laatsteu tot redacteur
vau Het t'olk gerechtvaardigd werd door het
argument, dat zijn tooneelarbi ia iu
boveubedotldeu ziu van groote waarde zou zijn. Nu bij
de verkiezingen getilekeii is, dat de werklieden
in de steden, die van het socialistische tooneel
konden geuieten, zien onbetuigd lieten en slechts
op het platteland aau liet //stemt rood" vol
doende beantwoord werd, zal men wel een
weinig koeler zijn gaau oordeelen.
Met een gerust geweten kuunen de
sociaa1democraten de kuust-rubriek uit hun perio
dieken ac'iterwege lateu; ook zij behoort tot
die dingen, waaraan de sociaal-democratische
journali5tiek nog uit den burgelijke sfeer, waar
uit ze voortkwam, truuw is gebleven, m strijd
met de logirca. Eu als een zonde uit een haar
lyrische jeug-1 bescttouweu we liet, dat mevr.
Holst het nog eens probeeren wilde met eeu vel
vol vau socialistische kritiek. \'olkomen aan de
burgelijkheid ontworsteld, zal men zic'i met
zuike zaken niet, meer afgeven; maar wachten
tot, van alle krititk onafhankelijk, de soc. dem.
kiuist er is; de lyriek harer jeugd zal dan uog
wel beschikbaar zijn, waar het er op aankomt
te bewonderen.
Tiiüiix FKIK.K.KII.
Mijn Roman.
TiNE VAN BERKEX. Mijn Roman. Amster
dam, 11. J. W. Beent.
Men voelt in dit boek, nagelaten door de
te vroeg ontslapen schrijfster Tme van Berken
(Anna Cbristina Witmond-Berkhout * 29 Sep
tember ItilÜf 8 December 101)9), een warji,
liefdevol hare Kloppen.
Kt par Ie temp-i qui court. . .
]Su weet ik wel, dat die lof-praak al heel
weinig teit in deae tijden van littera re woelin
gen, artistieke voelingen en aesthetiache bedoe
lingen. Ook besef ia ten volle, dat, naar de
gangbare ineemng, kunst en moraal liefst niets
met elkander van doen moeten hebben. Niet
temin houd ik het voor zeker, dat, zooals de
natuur niet zalden boven de leer gaat, menigeen
weieens de bekentenis ontsnapt, dat toe het
schrijven van een goed boek een goed bart een
eerste vereischte is. ;;Pjur faire des
Jklontmorency", zei Alexanare Duinas terecht, il
faut d'abord un Bouchard".
31 ij n lloman nu is in de eerste plaats een
goed boek. Het is oprecht en waar. Het predikt
den jongen dames ho?fdzakelijk is het voor
jonge dames geschreven zelf bedwang en,
daartegenover, het niet verstikken van goede
gevoelens, zelfs als men daardoor de kans loopt
bespottelijk te schynen. Door deze soort van
sttrekking is Mijn Roman dus min of meer een
opvoedkundig werk, dat uitnemend geschikt is
om aan meisjes in handen te worden gegeven ;
menigen aan de ondeugd na verwanten karak
tertrek, eigen aan het overigens zoo beminne
lijke zwakKe geslacht, zullen zy er in weer
spiegeld zien. Allicht noopt het ze tot zelfonder
zoek en tot het afleggen van tevoren onbewuste
gemoedsgebreken.
Aandoenlijk is het, zooals de schrijfster in
het ganse iie boek zichzelve de slechte i ol heeft
gegeven en hare omgeving in een gunstig licht
geplaatst. Het is m\j haelemasl niet bekend,
in hoevsrr? zy in dit nagelaten boek hare eigen
levensbeschrijving heeft gegeven. Verdichting
of waarheid, om het even, eene uitzondering
is bet zeker, wanneer men, zichzelf eene rol
torbedeelende, die niet mooi" maakt; gemeenlijk
toch poseert men dan als de vertrapte onschuld,
een miskend genie o'' eene verguisde grootheid.
Hier en daar ontziet de schijfster zich zelfs niet,
haar optreden belachelijk te maken. Dat is
voor het menschelyk geslacht wel de uiterste
openha'tigheid.
Dat alles is rle nutszüde van het bo?k.
Of er ook eenige kurst aan besteed is?
Gelukkig kan daarop het antwoord bevesti
gend luiden. Tine van Berken heeft een klein,
doch welverzorgd talent. Een talent bovendien,
dat, zich welbewust van zijne grenzen, niet naar
b ivenwerpen grijpt en by vwkeur, doch dan
ook met vaste hanrl, beschrijft wat w\j kleine
dingen plegen te noemen : huiselüke genoegens,
huiselyk leed, geneuch'jasen verdrietelijkheden,
verrassingen en misrekeningen. De schrijftrant
is echter zoo los en ongekunsteld, de sang van
het verhaal zoo natuurlijk, het verloop zoo onge
zocht, dat men de schrijfster voortdurend met
aandacht volgt en ten slotte het geheel krap
verteld vindt. Een lief, een beminnelijk boek.
Daarby komt nog, dat Tine van Berken niet
ontbloot is van geest en zich af en toe leuke
uitvallen veroorlooft, die wonderwel passen in
het kader van de vertelling. Byvoorbeeld : Oom
zit, op vier spelden getrokken (wy
Hoogereburgcressen, die met vreemde spraakkunsten
worden' grootgebracht, leveren steerls vlotte,
vloeiende i n vrye vertalingen) voor het raam
de krant te lezen." En verder: Maar, luctor
et envrgo (wat j« in het, Latyn kunt zeggen,
moet je niet in het Hollardsch doen)." Dat
is aardig en aan bet goede adres
Wat m«de gewicht in de schaal legt is, dat
rle strekking, het paelagogische element vau
Mijn Roman nergens op rlen voorgrond treedr.
Het boek is geheel onthlrot van waanwijsheid
en prs ekeri $heid. Dat daartoe eene geoefende
hand noodig 13 en eene zekere mate van kunst
gevoel, behoeft geen betoog.
De taal is zuiver en vrijgehouden van dilet
tantische woordsmerlery', wat in deze dagen
van nipuwigheidszucht toch ook wel een
verhlydende, uitzonderirg genoemd mag worden.
De schrijfster driift het zelfs zoo ver, dat zy
spraakkunstig goed scbryft. Wie doet diiar nog
aan, niet, waar ? Een artist is immers. ..
Zonder scherts: voor my is taalzuiverheid eene
verdienste.
Het werk is versierd met een portret van
de schryfster, dat, vooral wat rlen mond betref^,
veel gelijkenis vertoont met het afbeeldsel van
Buiken Hiiet. Dezelfde trek van
vastberadenh"id. Overigens de oogea opener,-iol vertrouwen
en levensmoed.
Tine van Berken is opnegenentw'ntipjarigen
leeftyd srestorven. Comme tout ce qui aime
Ie soleil" is zij te vroeg van ot^s heengegaan,
doch voorzeker zal zij in het bart van m°nig
jong meisje dankbare herinneringen hebben
achtergelaten.
OTTO KNAAP.
iiiiiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiiHiiiniiiHliiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiniiiimiiililiiHM^
40 cents per regel.
iMmiiiiiinmiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiimmiiiiiiimtiiiiiMiimtiiiimitiinN
11 9.60
en hooger 12 Meter l Franco en
vry van invoerrechten toegezonden!
Stalen ommegaanri ; e?enzoo van zwarte, witte
en gekleurde Hennefoerg-Ziljde" van
45 et. tot H It.lO per Met-r.
G. Henneberg, Zijde-Fabr. (k. & k. Hofl.), Zürich.
K A MS T R A's Matrassen-, Bedden- en
Slaapkamer-Meubelfabriek, Sneek.
BED DER TOEKOMST met 10 jaar garan
tie. Leverde sedert 1806 pi. m. 7OOO
stellen. Geïllustreerde Prijscourant gratis.
Honderden bewijzen van tevredenheid.
Specialiteit in EXGELSCHE LEDIKANTEN.
Piano- en Muziekhandel
H. BAÏR, te Utrecht.
Opgericht 1835. Telephoon No. 443.
Amerikaanscha, Duitsche en
Fransche
PIANINO'S on ORGELS.
Groote keuze in:
111 l It l» l l \ O '«.
Oude instrumenten worden ingeruild.
Raparatiën worden in de Fabriek ten spoedigst»
uitt;evoeri. (jfilesrentieid tot stemmen in en
buiten abonnement.
Hoofd-I>epöt
VAN
Dr. JAcGER'S QfflG.
UonDaal-fnlartlWiaL
K. F. DEUSCHLE-BBNQBB,
Amsterdam, Kalverstr. 157.
Eenig specialiteit in deze
artikelen in geheel Nederl.
GRAND MARNIER.
Cordon Jaune & Rouge.
LIQUEUR ROYALE.
Agents-Generaux B. A. BIPPING &Co.,Amsterd.
Piano-, Orpl- en Mmetatel
JÜEYROOS de KALSHOVfiH,
Arnhem, Koningsplein.
VLEUGELS en PIANINO'S in Koop en In Huw.
Repareeren Stemmen Builen.