Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1268
over de tweehonderd nummers omvattende col
lectie ei n, der volledigheid waarschijnlijk ieer
nabijkomend, overzicht, van wat Spanje in de
geschiedenis der schilderkunst, beteekent heeft
en thai s beteekent. EQ wel is de afstand groot,
tusschen de zalen waar een veertigtal Velaequez'
en een dozijn Murillo's met hunne tijdgenouten
den bezotker voortdurend de woorden in her
innering brengen, die ergens in de National
Gallerie gegrift staan: /,Zij, w er werk de eeuwen
heeft doorstaan, hebben recht op die eerbied en
vsreerin», waarop geen modern werk aanspraak
maken kan"; en die waar Mariano Fortui y
a Carbo met de geheele huidige Spaansche bent,
de oogen van het op voorstelling, op illustratie
beluste deel van de aanschouwere in beslag
neemt en ze doet schitteren van bewondering
voor zooveel exactheid, zooveel knapheid; want
raaf een enkele maal op een onzer jaarlijksche
tentoonstellingen verzeild raakt. En al leidde
nvi en dan zn'k een kennismaking van aange
zicht tot aangezicht alleen tot meerdere appre
ciatie van het eigen nationaal kunnen, dit zou
er slechts door gebaat worden. Op die
zdóceeljaarlijksche tentoonstellingen is zooveel afge
geven, dat er misschien reeds gevonden worden
die raar iets beters omzien. En allicht zal
voor diverse ijverige commissies, besturen, jury's
e. d, dankbaarder werk gevonden kunnen wor
den, dan wanneer zij zie ti genoodzaakt zien, om,
willen zij eenige belangrijkheid geven aan een
tentoonstelling van levende meesters, door de
doodeii er het leven te laten inblazen.
Dit jaar gaf de Corpora'ion een tentooEstelliig
van Spaatsche kunst. In twee grofpen, oude
en hedendaagsche kunst, ingedeeld, gaf deze,
dit is de algeuieene karaktertrek van de geheele
moderne Spaansche school: het illustratieve. Ook
bij Furtui y is het illustratieve hoofdzaak, hier
en bij no^ eenige anderen echter hoog, zeer
hoog opgevoerd. Zij bereiken de hoogte waarop
Meissoiüer stond, die onder de jongere Spiansche
artisten-leerlingeu vormde en met Fortuny be
vriend was.
Mariano Fortuny, dien wij, wanneer wij Goya
wiens meeste werk vóór't begin der negentiende
eeuw ontstond, uitzonderen, wel den meest
belangwekkenden Spaanschen artist vai dezen tijd kun
nen noeraen, werd in 1838 geboren, in een kleine
stad in Catalon e, waar bij op vrij jeugdigen leeftijd
een kunstbeschermer zou vinden, om hem in
staat te stellen de academies te Barcelona
en Madrid te bezoeken. Op zijn twintigste jaar
vertok hij, als overwinnaar in den strijd om den
yprx de Rome'', naar [Uliëen hetft, sedert
tot aan zijn dood, in '74, in Ital.ëverblijf
gehouden wanneer men ten minste zijn kort
verblijf in Parijs, Tu. h en Algiers buiten reke
ning laat. Zeer waarschijnlijk zou in Holland,
vooral thaus, Fortuty's werk nitt zoo
onverdee de bewondering wekken, als het bij zijne
landgenooten vond. Ik vermoed dat Bakker
Korf en David Bles veel met zijn kunst opge
had htbben, zoo deze tenminste in de gelegen
heid waren, ze te zien. Van het vrij groote
aantal werken van Fortui y hier aanwea^, werd
het meest bewonderd een Spaansche huwelijks
voltrekking, een scuilderij van niet te grooten
omvang, waarop een twintigtal menschen die
de plechtigheid bijwonen; allen met het
.geheelen-al-af" van miniatuur portretten, en met
den rijkdom van kleur die de zuiderlingen aan
hun werk geven plegen te geven; wat wij voor
ons bij het beschouwen daarvan missen ik
meen hier alleen dat moderne werk is
echter d kwijls het rijpe, het van verf tot ge
dachten ixpressie geworden?, waaraan onze eigen
kunstenaars ons gewend hebben. En waar wij
dit gemis aan rijpheid niet voelen, daar wordt
door de samenwerking van hun kleurenrijkdom
niet hun zeer groote technische vaardigheid, iets
verkregen van hetzelfde mcoi wat een zeer
compleet werk van Meissonier heeft.
Het spreekt bijna vanzelf dat bij een zoo
overheerschende zucht naar het illustratieve
figuur- en historieschilders verreweg in de
meerdeiheid zijn. Van een vijftal aanwez:ge
landschappen, waarvan n, heel mooi, alweer
van FortuLy, was er behalve dit, slechts een
werk van de Beruet te. een nog levend Madridsch
kunstenaar, hetwelk onze, aan het prachtig
Hollandsen landschap gewende, oogen, zou
vermogen te streelen. De kleur en bouw van
dit schilderij, omstreken van Toledo, deden een
weinig aan Daubigny denken.
Wat ten opzichte van Fortuny gezegd is,
geldt min of meer, al naar de mate hunner
voortriffelijkheid, van de meeste zijner mede
standers : Praiilla, die reesachtige historiestuk
ken, vooral uit de geschiedenis der Mooren,
schilderde, maar tegelijkertijd hier met een drietal
kleinere, fchiiterei,de werkjes naar aanleiding
van een Romeinsch carnaval vertegenwoordigd
was; Carbonero, de dikwijls hoogst artistieke
interpretator van Don Qaichots heldendaden;
Sorolla y Bastida, Fortuny, de zoon, en misschien
nog een enkele w eas werk voor
onsopbelatgstelling aanspraak maken mag.
Eene belangrijke plaats nam de man in, wiens
werk, chronologisch tenminste, s'aat tusschen
deze heeren en de 17e eeuwen», hoewel de afstatd
tusschen hem en de laatsten minder groot is
dan die, welke er ligt tusschen zijn werk en
dat van Fortui y c. s. Goya. Zeer tot mijn
spijt was hier maar een enkel stierengevecht
van hem aanwezig, een heel mooie schets. Des
te interessanter echter een twaalftal portretten
van dezen meester wiens oeuvre zoo nauw
voeling houdt met de bet omgevende
prachtdingen van zijn reusachtige landgenooten
R:bern, El Grrco, Coello, Murillo.
Z eb. aansluitend bij het beste wat in het
portret gepresteerd werd is b.v. een zelfportret
uit de colli ctie Leon Bonrat of dat van een
zekeren doktor Peral eveneens u'.t eene
Fransche verzameling. Van de z g. modernen was
G< va, dii n wij daartoe toch te rekenen hebben
(hij siieif in 1824) misichun de eerste die
wederom zelf etsLaald en lithographiscb. krijt
ter hand nam. Een enkele ets was hier aan
wezig. Voor hen i ie belang in deze kunstenaar
stellen is het misschien van nut te weten, dat
zijn litho-ets etsoeuvre ongeveer compleet te
vinden is in het South Kensington Museum.
Dat in de stad, waar de schatten van een
National Galleiy voor ieders belangstellend oog
een bron van genot zijn, zooveel interesse be
toond werd voor deze Guildhall tentoonstelling,
pleit wel voor haar meer, dan eene opsomming
van hoe schitterende namen ook zou ver
mogen te dcen. Toch mogen hier tenslotte nog
eenige meer bijzondere appreciaties uit al het
schoons, den bezoekers voorgezet, eene plaais vin
den, en even herdacht worden n van de mooiste,
zoo niet de mooiste Muriilo uit deze tijdelijke
verzameling, een portret van den H.
Franciscus, (collectie Colnaghi) dat u door de wel
dadige rust die er van uitgaat in een verheven
soberheid van doen, voortdurend bij blijft of
een ander, tusschen twee levensgroote portret
ten van de H. Maagd inhangend stuk »'t Kind
Jezus in slaap" waarvan de deftige toon die in
het geheel heerscht, Munllo's meesterschsp ver
laadt.
Welk een interessante figuur is de man
hoof-zakelijk onder den naam van EI Greco bekend
(Domenico Theotocopuli, blijkens zijn bijtaam
Uriek van geboorte'. Een maand geleden zijn
werk in het Louvre gezien hebbend, trof mij oi>k
hier weer onmiddellijk 's mans rijk palet eu iet
wat bizarre en toch zoo expressievol'e teekeaing.
Een zeer mooi werk van hem was hier aanwezig,
een Cüristu?, de kooplieden uit den Tempel
verdrijvende. Van Ribera, van wiens werk wij
in Holland wel eens iets te zien kte^en, meen
ik, en Ccëilo, wiens werk met:r Italiaan-'eh dan
Spaanse!) lijkt, was van den eerste een Simeon
met het kind Christus" (colltc'ie markies van
Bristol) van den laatsten o. a. een prachtig
damesportret aanwezig.
En eindelijk de Velasqu(z-zaal. Het spreekt
van zelf dat door een f-peciaal Vela1 q tez-keuner
alleen over deze, bij de veertig nummers om
vattende, colltctic-apart, eene serie van artikelen
geschreven zou kunnen worden. AUeen die
van den hertog van Wellington geleende t
xemplaren, zouden de moeiten eener expositie loonen.
Hieronder toch bevinden zich de waterdrager
van Sevilla en het portret van paus Innocen-tius
III, om maar twee van de vijf aan zijne Hoog
heid totbehoorende stukken te noemen. Zoo
iets, dan zal dit laatste u een beeld van dtn
ontegenzeggelijk eminenten staatsman en
kfrkvorst geven, die gedacht, gewerkt en genoten
heeft.
Voor notitie over deze keuze-tentoonstelling
echter genoeg. Het zou tooh niet, zóó heel
oniardi? zijn als wij in Holland, als was het
maar ans in de paar jaar, een dergelijke
onderneming zouden kunnen zien op touw
gezet; er is nog zooveel wat men in Holland
zelf nooit, te zien kreeg, Tufner, eu de
moderne Engelsche sct.ool b.v. of om een
levend artist te noemen Fritz Thanlow. En
als wtllicit a of andere corporatie tot zoo
'ets overgin?, dan zou het te hopen zijn dat zij
zich niet in het riet zou laten tturen met wat
eenig buitenlandsch kuustkooper a's goed genoeg
wel zou willen af-taan; daar deze zelf soms
niet inziet dat bij dusdoende n zichzelf n de
artisten wier werk of wier nagedachtenis bij in
eere te houden heeft, benadeelt.
D H, Bs.
«Meesterstukken der klassieke
Hollandsche Schilderschool."
By J. M. Sohalekamp, uitgever,
BuikslootAmsterdam, verschynt eene plaat-uitgaaf,
setiteld: De Meesterstukken der Klassieke
HollandfcJie Schilderschool. Dit werk zal bevatten
copieën in kopergravure naar schilderyen van
de voornaamste Hollandsche meesters der 17e
eeuw in de Musea te Amsterdam, den Haag,
Brussel, Parijs, Berly'n, Petersburg, Dresden,
Londen enz. enz. aanwezig. De uitgaaf zal
geschieden in series van 24 platen, verdeeld
in afleveringen, elk van 2 platen, zoodat elke
serie in 12 afleveringen compleet is, waarvan
er ieder jaar 4 6 verschenen.
De Ie Sarie zal bevatten: Rambrandt, Het
Korporaalschap van den Kapitein Frans Banning
Cock, (De Nachtwacht), De S taal meesters, De
Joodsche Bruid, Portret van Eiisabeth Jacobs
Basch, weduwe van dan Admiraal S«rartenhout,
Rijksmuseum Amsterdam; Simeon in den Tem
pel, De anatomische les van Professor Nicolaes
Pietersz. Tulp, Portret van den Schilder, in
fantastischekleedine (De Offisier), Jonge Vrouw,
zich kleedende, Homerus, Mauritsbuis den
Haag; Frans Hals, De Nar, Een vroolyk man,
R'jksmuseum Amsterdam; Portret van Jacob
Pietersz Olycan, Portret van Aletta Hanemanss,
echtgenoote van O'ycan, Mauritshuis den Haag;
Gerard Dou, De jonge Moeder, Mauritshuis
den Haag; Gerard Dou, Dd Avondschool ;
Anthonie v. Dyek, Portret ?an Willem II van
Orarje en van zyn bruid Maria Stuart dochter
van Karel I, Koning van Engeland;
Bartholomeus v. d. Haht, De Schuttersmaaltyd;
Pieter de Hoogh, Binnenshuis; Jan Steen,
De Papegaaiskooi; Jacob van Ituysdaal,
Landschap, Ryksmuseum Amsterdam; Adriaan
v. Ostade, Bjeren in een herberg. Da
Vioolspeler; Paulus Potter, De jonge Stier;
Johannea Vermeer, Gezicht op Delft van de
zijde van de Rotterdatnsche vaart, Mauritshuis
den Haag.
De eerste aflevering, bevattende Het Kor
poraalschap van den Kapitein Frans Bannirg
Cocq (De Nachtwacht), De Staalmeesters, De
Ontleedkundige les van Dr. Tulp; De Jonge
Stier van Paulus Potter, bewyst dat aan de
uitgave de meeste zorg wordt besteed, zoodat het
inderdaad een prachtwerk belooft te worden.
By B. L. Voskuil Jr. wordt gedurende de
maand October in de kunstzaal o/h Spui 15-19
een tentoonstelling van bronzen, vervaardigd
door Ch. van Wy'k, gehouden.
wutiiiiiiiimuiitiltiiiiiitiuiiimiiimmiimmiiitiiiiiilimiummiiiitiit
WALTUEK VAX WEIDE. Dolóre. v. d.
Haar en v. Ketel, 's Gravenhage.
Van Weide, ach hij meent 't zoo goed, hoor
'm z'n droevig Dolóre-bundeltje be motto-ën :
De schoonheid (mul.: zijn, v. W's aetlirhten)
daagt lnt-t stralen om de siiipru
Ka al \vut ktiii.-lru kan valt haar te vui't'',
de stumpert, en dan beginnen die stakkeriije
verzen, die allemaal even belachelijk zijn. Wat
ervan te «eggfin, wat er uit aan te halen 'l
Die begin-hymne al. met z'n als forsch
klinkenden aantang: Werken Heer1', sterk en
teer", blijkbaar zoo rijk-rijmig bedoeld, en
verioopeml m porere assinnauties als gaaf
staart", zoeken" begroeten": de
zoetelijkgezw<.llen dichtsels van den niet uit roeping,
maar vanzelf, uit sleur, daarvoor studeerenden,
mediokeren a. s. domii : i)
Gij srhonkt aan 't vo^t;Uv'/« tien /attir,
de macht Uw Liel'd' te loven;
uit zijn ziel in blijden drang
ontwaakt een stil gelooven". (bl. 7).
Versies eens letterlievenden proponents, niet
b.v. van een rijmend onderwijzer, daar de heer
van Weide, blijkens z'n absoluut ontbreken
van ook maar het geiing-,te zelfs gramma
tische taaibegrip, met dien alweer-te-weinig
overeenkomst zou vertoonen.
Wie 't kan, mag b.v. uitleggen, wat
beteekenen moet:
Tranen dooi' smart gevloeid
Is vrwht in 't gemoed ;
I. /t Lijden eef/x ijnjett'/t zal
Li Liefde schuim blodt." (??) (bl. 9).
Welk niet-al te achterlijk schoolkind zal de
flater begaan, bij een nieuw werkwoord, het
oude onderwerp, daarvan in persoon en getal
verschillend, te laten staan :
'k '/eiulw u't mijn binnenst opeen zaehte u indeslroom,
En zullen op do srlioouste wolken- leven", (bl. 10).
'k Rie/j de lentedagen weer.
Doch .... laten op zich wachten, (bl. 20)
(schonder[ophalend).
Elden is weer 't voorwerp zoek:
O! draag; naar d'Kenwigheid in uwen ^oet
O, "\volkcnbeir, 'k wil nn op aaid niet blijven", (bl. 72).
Zoo op bl. 83 regel 10 blz. 86 ivgel 4.
Wie kent. ten slotte, deze constructie:
Al druppelt liaot door Ei'mciy 's u-i:r,li!s Loop
En Vmle-kicin zich ziel als Lelie aiel." (!?} (bl. 9^).
Waar hij nu niet direct stijl fouten maakt,
is overigens zijn school&ch-correcte woord
schikking b.v. van de volgende cierlykheid :
..Reikt niet een vader 't glas aan 't kind wiens lip is
[droog?" (bl. SU).
* *
#
Hooren wij nu dus des gezegden, niet geheel
toerekenbaren proponents bevindelijk" leuteren
;, De wil ie troosten en te slfmai n,
In 't hart des wand laars vast te klemmen
't Geloof dat overwinnend schoon
Eens den Vrede hrc;t tot lom", ibl. 10)
maar dat per slot-van-r. kenir.g neerkomt op
niets-zeggend zalvei.d galmen als:
Ik buig, omilit ik /ie allen di>: mij dierbaar zijn,
Omdat ik liel'iieb bloemen, die door U zijn ontstaan ;
Omdat ik hoor de stormen, die wil l door 't luchtruim
[gaan,
Omdat m zon en maan tuv geest ik zie, n\v schijn ! '
[(bl. 11).
Als hy God wa?, dan zou je nog 'ns andeie
toestanden zien:
,,'k Wensck te zijn de Godheid («i!)
.Met Goddelijke .Macht;
'k Strooid' in mensi-henharten
Veel liefdekiemen, zacht", (bl. 17).
Hij kan dan ook on Ier de bestaande omstan
digheden met Christus, dien luj zeer
singulierlijk B-eld" blieft te noemen, niet wel
op streek komen :
Ik zie u sleehJs in stille droomen,
Dan lig ik aan uw voet.
Doch als [k uil den droom ontw;uik,
Dan gaat gij ijlings heen!" (!!) bl. 23).
Zoo geelti 't dan eindelijk maar op, en ver
maant :
O! val O[> kiitiï'i-)/ ni<'! itt sch'ijnd^iui /i er'.
Lig nu ni.t bi Idend in uw angst gebogen !
Ifüe (j>j d;'n ^'c!i 'jij>i'/- denkt, 'f is <t.Ues Loye,*.
De S /tr'/jpff s/jii'yrll in iialm'.r slechts in-éf'. (bl. Sfi).
Heimelijk voedt" onderwijl de snaak onbe
hoorlijke gedachten als :
Blank door 't wcbbe lijn gewaad
Kosi' vlccsehkleur si hijnen gaat,
't Kunde lichaam pronkt
'k Zie de vormen wonder fijn
/..ciitc i'un,l ing-lijnen ;
Op den boezem rozeknop". (bl. 58).
En in z'n hemel fantasie komt dan ook de
aap uit den mou*, dat hij eigenlijk meer
speciaal iets als te cabaret du wel1' op
Montmartre beoogt:
Data' wordt, zetru'en mcnschcn, in Vreugd gij f/pluist!"
"(aha!) Vul. 63).
* *
*
Vin je me harteloos 1 maar beste j ingen,
wou je dan, dat we onder je vervelend j ser
moenen nog met lange gezichte i gingen zitten ?
Ea zóó kwaad bedoel je 't ook niet, wees
maar gerust, dat begrijpen we wel. Je hebt
alleen niet veel van d^n ernst der dingen,
waarover je praat, gevoeld.
Doch, noe vervelend ook, en d^or hun
slappe gemakkelijkheid ergerend deze verzen
luuimelea nog gemoedeiyk verder.
Waar echter deze altyd voorhanden en voor
eeuwige variatie vatbare stof ontbreekt, loopt
de boel heelemaal t-paak. Dan komt er 'n onzin
te voorschün, als alleen verklaard kan worden
uit de nu-heerschende volslagen bandeloosbeid
in zake literaire kunst, mogelijk gemaakt
door een Nieuwen Gids, die, hoewel
aanvankelyk in vele opzichten voortrtiïelijk gewerkt
hebbende, toch te weinig ? ook voor zichzelve
de grenzen der vrrjis kunst heeft bepaald.
En zie nu 't gevolg:
De grauwe luchte zwijgt
En wacht
Onheilspellend
"\Volkbtvrarht,
Kn dreigt
-hln di\iu't en gromt
En tlikkcrlichtl. .
1) Evenmin als ik zou kunnen weten, wat
de heer v. WeiJe al dan niet is of worden wil,
begrypt men, dat ik geenszins op 't oog heb,
den ernatigen predikant, veel minder eenig waar
achtig geloof men kan 't weten uit mijn
elders gepubliceerde werk te tnffen. Maar
het geloof dezer verzen (menzie slecnts de aan
gehaalde regelen) is on-echt en on-eerli/jk. En
dit dient niet verzwegen.
Toen zeilde hel miiiie-schccpje mauc-zacht! .'' (bl. 51).
Vóór tachtig schreef de middelmatige ry'mer
wei is waar ondoordacht en onzinnig vaak in
z'n onmogelijke rhetorische beelden en
conventioneele dichterlijke taal", niet echter zóó
stuipacutig-iiiioot, als men 't nu en dikwijls
straffeloos beslaan durft.
En van d t tijdperk, waarin de ver»kunst een
verval beleeft als nimmer te voren, is van
Weide het or.bewusie type. Zie hein van de eene
artihtikerigheid in de andere vervallen, zich
werpen op de aanstellerige manie, door Couperus
ingevoerd, z'n gebrek aan holland--cbe taaiüunst
aan te vullen met den-klank-bedervende
transigbeden en mythologische gemeenplaatsen:
...Muziek als harpe-spel \ au ~'y//r-zachte winde
Door xi/!/i/ieu-\\ ick gcsluv. il langs itt/unrtnr'.i pad.
O! aanbiddend >v,/</cw<W-jong ik st.i !" ibl. 7'J).
dan weer op volkomen redelooze wijze een
herhalin^s-taalmuziek in toepatsitg brengen
als dtze :
F,u hakkend hakt de Do,)d''.
Kn kuchend kucht de borst", (bl. 82).
Gorteriaar.sche rarigheden als:
Oe luchte zingt, '/,' liliturij-uil ,/,'lilalin-de'. (bl. S2).
Hoor 'in op zijn beurt uit nacht-liederen gaan :
..Ik ga, ik g", eu mud wel heen
Ku moet \vel heen
Hoor mijn zoo donker leven" enz.
.Maar toch, maar toch ik zal wel gaan
Ik zal wél ga;in
Door mijn zoo donker leven.
Ik vraag, ik vraag, en weet niet hoe!
De blik met hope naar u toe,
Doch vraag, waarom" zóó leven", (bl. 21).
En eindelijk, kijk hoe i, natuurlijk alweer
zonder blyk te geven, de inwendige
noodzakelykheid van een bepaalde denkbeelden-soort en
de eigenaardige rhythme-wending van het
klinkdicht te beseffen, ten tlotte het vereischt aantal
Bonnetten fabriceert, zonder't welkeen bundel
vtrzen tegenwoordig als niet comme il faut'
3cb\)nt te worden beschouwd
Een verluchting is het, hier en daar in den
dorren bundel als 'n oase de aanwezig
heid van Duittche poëzie te bemerken. En wer
kelijk, deze blokt beter dan de Hollandsche,
hoewel wie denken mocht, nu poëzie" of ook
maar- Duitsch" onder de oogen te zullen
krygen, zich in z'n verwachtingen teleurgesteld
zou zien.
Aller-weldadigst echter komen dan, by'na op
't eind, dé^e tenminste van zelfkennis getui
gende regelen, die ons in hunne ten toppunt
gestegene dwaasheid, en het ineens
Duirschhikkende slotwoord, in slaat stellen, van dezen
droei'igen dichter een duidehjk beeld te krygen :
,,'k Ben d'onmacht'g', biddend blik omhoog!
Bazuin de wreedheid van dit aardsche leven:
Maar als ik plots'ling zie het zonnehemcloog
Dan buig ik diep de worm -?voor dezen blik;
En kniel, nii t ken ik 't fjrootscbe Leven!
En prijs d'Almacht, 't Onbekende muiii Geschick"!!
[ (bl. 97),
Maar zoo erg is 't nou nog niet! altyd maar
moed houden ! net als-tie zelf nog zeit: (bl. 14)
Licfd' en arbeid Godgeboren
Gaan op Aarde «iel verloren!
Net-zoo ! En daarom :
En Walthertjc van Weide gaat no'óit verloren,
[falderalderiere !
Nou mot i niet nijdig op me wezen. Want i
zal m'n lankmoedigheid moeten prijzen, dat ik,
na me een heele lieve mi-idag door /ijn
tergendvalsch verzen draaiorgel'je te hebben laten be
derven, : og i óó goedertieren over 'm heb
willen redeneeren.
Laat ik hél goedig zyn : er staan vier een
zame regelijes in deze honderd bladzyden, die
er net e^en mee door kunnen; het zijn deze:
Zachte waaier-koelte wuivend
Wolken-rozen samenkuhend.
Wolken in de luchte-zee
Kusten stil aaii kimme-ree".
En, wie wét, ware hier ot daar iöj wel
een schappelyke woord-of-vier op te duikelen.
C. SCH.
BOEKAANKONDIGING
Kraamvrouw en kind. Wenken voor jonge
moeders en voor baar die het hopen te
worden, door dr. ZIKOELROÏH, vertaald
ot der toezicht van A GOKTEE, arts.
Uiigevers Masereeuw & Bouten, Rotterd.
Een boekje van 98 bladzyden, waar men
allerlei uitstekende, doch veelal overbekende
hygiënische raadgevingen ten behoeve van
zwangeren, barenden en zuigelingen kan aan
treffen ; een boekje, in tamelijk
plat-nederlandscb geschreven vn vrij slecht vertaald. Ean
zin b.v. als: »Als die stoffen niet voldoende
worden afgescheiden, dan bly'ien deze giffen (!)
in 't licharm en vergiftigen het, dr. Labmann
verzwakken het organisme enz." (bl. 52) zal
wel voor iedereen onverstaanbaar zyn. >EIet
bedje van den zuigeling moet van yjer zyn"
(b1. 55). Arme zuigeling! Deze en dergelyke
uitlatingen wettigen de vraag: waarin bestond
eigenlijk des heeren A. Gorter's toezicht by
het vertalen van dit boekje ? Ik spreek nu
niet over de 01 nauwkeurige correctie.
De vorm echter daargelaten, vroeg ik mij
zelf, toen ik begon te lezen, at: bestaat er een
diepgevoelde behoefte aan een nieuwe leid
draad op dit gebied V Zijn de talryke uitste
kende werken van Nederlandsche schrijvers
niet meer voldoende, om leergierige personen
de zoozeer gewer.schte inlichtingen te ver
schaffen V Al spoedig echter bleek mij, dat de
hygiënische vlag hier de lading kwam dekken
vuor een tweetal, inderdaad in ons land op
dit gebied nog niet ter sprake gebrachte zaken,
nl. eenige vegetarische «principes" en de
Lahmannsche artikelen. Tusschen allerlei veelal
zeer goede hygiënische wenken en raad
gevingen, vindt uien waar dit te pas komt eene
vegetarische voedingawyze aan de hand gedaan
en op verschillende welbekende gronden aan
bevolen. Wie lust heeft in vegetarianisme
kan hier zijn hart ophalen !
Iets anders is het echter met de schier
doorloopende, reclame-achtige aanbevelingen
van Lahmann's Niihrsalz, Lahmann's vegetabiele
melk, Lahmann's reformkleedingstcffen en van
de gansche Lahmannsche theoretische en
practische kraam. Waar door sommigen aan
vele dezer zaken de titel van
kwakzalversmiddelen wordt toegekend, daar zal men het
toch wel wat opvallend vinden, deze zóó te
zien aangeprezen als in deze bladzijden
geschiedt, waar trouwens van den naam des
meesters (!) op zulk een ongekende wyze
gebruik wordt gemaakt, dat zelfs diens eigen
kinderen (bl. 97) als uithangbord moeten dienst
doen en de ervarirg zy'ner echtgenoote tot
getuigenis wordt aangevoerd (bl. 57).
In dit kader past misschien ook de
antivaccinatieleer op ril. 87.
Ooi al deze redenen verdient dit boekje, dat
voor het overige het goede bedoelde en werkelijk,
zooals gezegd, in hygiënisch opzicht zeer veel
behartenswaardigs bevat, geen aanbeveling.
Dr. K.
Inhoud van Tijdschriften.
ll'jons (Jiïllustreerd Magazijn, No. 28
Prachtig bal op cle zaal van het Stadhuis te
Amsterdam, 2 Juni 17t>8 Het Stadhuis op
den Dam door F. A. Buis. Ue
Rsformkleeding door J. H. In Arti-i, door jhr.
mr. H. Smissaert (geïllustreerd naar foto's).
Waar Long Torn werd gemaakt. Pharos,
de Egyptenaar. Een roman van tiuy Boothiy
(vervolg). Gun c 10 door Macco.
TeleFotographie. Eoii schuldeloos slachttffer.
Schets uit den Zuid-Afnkaanschen oorlog van
F. van der Loo. Barnum en zyn millioenen
door Louise Stratenus. De waaier, naar
Hermann Sudermaim. Voor het tooneel.
(Verzen, Monologen, Dialogen en Stukken).
l)e Advocaat, bly'spel in n bedryf door Jan
Arend.
De Vlaamfche School, XVIe jaarg. Xo. 10:
Losse nota's over Benoits'werk. (Slot). dr.
M. Sabbe en dr. K. Sabiy, Quasi una Fantasia.
Edward B. Koster. Ken blik in de
schildery'enverzameling van den Keer de Malander
door L. Lambrechts. Boekbeoordeelingen.
Platen: Peter Benoit den oorlog dirigeerende
(naar een caricatuur in het bezit van den heer
F. Jos. van den Branden) H. Schaefels. Peter
Peter Benoit als Lucifer (caricatuur. Delcroix.)
Peter Benoit de Rubenscantate dirigeerende
(caricatuur) .,.% Quasi una fantasia. Edm. van
ffel Bacchanaal. Holl. Sch. XVII eeuw.
Boetende Magdalena VI. Sch. XVI eeuw. Man
in Oostersche kleedy. Rambrandt. Zeven
platen uit Jurjgbrunnen.
Europa, tfl. 10: Met z' tweeën door M. van
Waldrichem. Wat zij kwam doen naar het
Zweedsch van Anna Wahlenberg. Liefde
door Elisa Asedeyff Het onderbroken tes
tament door Masson Foreotier. Twee kykjes
in het gruweljaar door Joh. H. Baen. ? Een
boeken.praatje door Cenatos.
Teekenen de* tijd* Tydschrift in
godsdiengtigen geest. Afl 5: Hoe hebben wy' te oordeelen
over het plichtbesef, door J. G. Voorduin. De
kolonie der Internationale Broederschap te
Blaricum, een daad van christelijk socialisme,
door G. Heringa. Een woord vau verweer,
door J. J. Bleeker. Boekaankondiging, door
P. en C J. N. Kroniek. De godsdienst en de
verkiezingen. De Ned. Herv. kerk en het
werk aarer synode. Het congres voor
crimineele anthropologie, door C. J. N. Niemeyer.
Woord en Beeld, Oct. 1901: Smokkelen,
door G. Simons. Illustratien van J. H. Jurres.
Mr. R. Mei vil baron van Ly'nden, portret
van Haveman, bijschrift van jhr. mr. J. H.
Hora Siecama Twee sonnetten door Carel
Siharten. - Van twee Moorsche paleizen door
Maurits Wagenvoort. Illustratien van Gerard
Muller. Herbstlerche, Muziek van Toos Hoog.
Eigen Haard. No. 41 De Waterwolf, een
dorpsvertelling uit den ty'd der droogmaking
van het Haarlemmermeer, door J. Eigenhuis,
X. Een grafmonument (van Luit. H. M. Vis)
op Pe'jiet, met afbeeldingen. Een regen
achtige Zondagmiddag. Herfst, door Edw.
B Koster. De Rykslandbouwschool te
Wageningen, 1876?1901, door dr. H. Bof,
met afb. en portrpt. (Slot). Hollanders en
Engelschen, door M. W. Maclaine Pont. (Slot).
Aan Zee, door Fabiane. Verscheiden
heid. Feuilleton.
NIEUWE UITGAVEN.
Etn kwaal bij de wei ken van openbaar nut
in Indiëen een eerlijk middel tot betering.
E. GERST, Ingenieur van den Waterstaat in
Ned.-Indië. Amsterdam, J. H. de Bussy.
Invallen en uitvallen, van MEESTER
CONfTANTUN Tweede vermeerderde druk. Den
Haag, G. C. Visstr.
CORELLI. Ware Christen. Afl. 10/11. Am
sterdam, L. J. Veen.
Sound Currency. A quarterly pnblication,
devoted to the Discussion of Currei cy Questions.
Published by the reform club, sound eurrpnry
committee, New-York. Vol. VIII, March 1901,
No. 1. MartinusNyhoff, Verlag. Haag (Holland).
De Depecherijder van De Wet, door F. J.
MIJNSSBN, ten voordeele der concentratie
kampen in Zuid-Afrika. Utrecht, W. dellaan.
De waarheid in de Kleian zaak, door VBRITAS.
Batavia, H. M. van Dorp & Co.
De genezing van alle teringlijders of de
Nordrach-kuur. Met toestemming van de Uit
gevers vertaald uit The Nineteenth Centu.-y,
door C. en J. W. K. Amsterdam, C L G. Veld'.
De tekst vnn de Liturgie der Nederlandsche
Gereformeerde kerken. Op- en aanmerkingen
naar aanleiding van Dr. H. H. Knyper's
geschrift: »De authentieke tekst der liturgische
geschriften," gehandhaafj tegen Prof. Dr. M. A.
Gooszen, door Dr. L A VAN LANQERAAD, met
een naschrift van Dr. M. A. GOOSZEN. Leider,
Boekhandel en drnkkery, voorheen E J. Brill.
Vijf en twintigjarig bestaan der
Industrieschool roor Mi-isjes te VGravenhage, op 2
October 1901. Gedrukt bij Da Ssvart & Zoon.
Etsevier's g ilustreerd I\[aand?chrift, E'fda
jaargang, No. 10, Oct. 1901. Amsterdam, Uit
gevers- Maatschappü«Elsevier."
MARIE CORELLI. Bob. Naar het Engelsch,
bewerkt door CATH. A. VISSER Uitgave van
Boekhandel-Drukkery, voorheen E. J. Brill
te Leiden. *
Mannen en wonwen van beteekenis in onze
dagen, sfl 2. Dr. C. Snouck Hurgronje, door
Mr. Dr. Th. W. JUYNBOLL. Haarlem, II. D.
Tjeenk Willink & Zoon.
Uit, over en voor de school. Voor leeken en
ingewyden, door J. B. MEEBKERK. Haarlem,
De Erven F. Bohn.
D^ Ploerten, door MAURITS WAGENVOORT,
2 deelen. Amsterdam, H. J. W. Beent.
VICTOR CHAHBONNEL, De Islam en de Je
zuïeten. Leiden, A. H. Adriani.
Multattili. Fürstenschule. Schauspiel in 5
Aufiüzen, Uebertragen aus dem Ilol'iindischen,
von WILHELM SPOUR. Minden i. W. J. C. C.
Bruns, Verlag.
HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIHIII1IIIIIIIIIIIIIHIIIIII1
40 cents per r eg si.
iiiiiiiiMliiiiMiiiiiMiininuiiiiiiiiiiHMiiiiiiiiitiiitiiiiiiiiiitiil
n c.30
en hooger 14 Meter! Franco en
vrij van invoerrechten toegezonden !
Stalen omme^aam! ; even<oo van zwarte, wit'e
en gekleurde Heniieberjj-Ziyde" vtn
4öet. tot H I1.1O ppr M«ter.
G. Henneberg, Zijde-Fabr. (k. & k. Hofl.), Zürich.
K AM S TRA's Matrassen-, Bedden- en
Slaapkamer-Meubelfabriek, Sneek.
BED DER TOEKOMST niet 10 jaar garan
tie. Leverde se-lert 'lS9(i pi. m. 7OOO
stellen. Geïllustreerde Prijscourant gratü.
Honderden bewijzen van tevredenheid.
Specialiteit in ENGELSCHE LEDIKANTEN.
Piano- en Muziekhandel
H. RAHR, te Utrecht.
Opgericht 1835. Tdephoon No. 443.
Amerikaansche, Duitsche en
Fransche
PIANINO'S en ORGELS.
Groote keuze in:
HUUR P I AUTO'S.
Oude instrumenten worden ingeruild.
Reparatiën worden in de Fabriek ten spoedigste
uitgevoerd. Gelegenheid tot stemmen in en
buiten abonnement.
Raio-,
OrielKE1TROOS &
Arnhem, Zoningsplein.
VLEUGELS en PIANINO'S In Koop en in HO
Bepueeran Stemmen Builen.