De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1901 3 november pagina 1

3 november 1901 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

H'. 1271 DE AMSTEEDAMMEE A°. 1901. WEEKBLAD VOOE NEDERLAND Dit nummer bevat een bijvoegsel. Onder Redactie van J. DE KOO en JUSTUS VAN MAURIK Jr. Uitgevers: VAN HOLKEMA & WAEENDORF, Heerenirracht 457, Amsterdam. Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 121). Abonnement per 3 maanden ? 1.50, i'r. p. post ? 1.65 Voor Indiëper jaar mail 10. A&onderljjke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.12'/« Ht blad il Tvkrijgbaar kiosk 10 Boulevard dei Capucines tegenover h«t Grand Café, te Parij». Zondag 3 November. Advertentiën van l?5 regels f 1.10, elke regel meer ? 0.20 Reclames per regel 0.40 Annonces uit Dultschland, Oostenrijk en Zwitserland worden uitsluitend aangenomen door de firma RUDOLP ilOSSE te Keulen en dooi alle filialen dezer firma. onze Abonnés Redactie en Uitgevers van De Amsterdammer Weekblad voor Nederland", hebben gemeend bij gelegenheid van de opening der Nieuwe Tweede Kamer hunne abonnee te verplichten door de samenstelling van een nieuw Album, bevattende de PORTRETTEN van de leden der Tweede Kamer, benevens eenige mededeelingen betreffende partij, maatschappe lijke positie enz. Het album zal de volgende week verschijnen. Niettegenstaande de groote kosten, aan die uitgave verbon den, worde dit album uitsluitend aan de abonnéa van ons Week blad aangeboden voor slechts vijf en twintig cents. Thans is de gelegenheid open gesteld om zich de ontvangst van een exemplaar te verzekeren. Abonnéa in de stad gelieven daartoe 25 Cents te storten ten onzen kantore, Heer en gracht 457, terwijl den abonnés buiten Amsterdam verzocht wordt dit bedrag in postwissel te zenden aan de Uitgevers v/h Weekblad, VanHOLKEMA&WARENDORF, te Amsterdam. MlllllllfIMIItllllllNIMIIIIIMIMHIl INHOUD. YAN VERRE EN VAN NABIJ: Boycot. De boycot en Rotterdam, door J. F. Niermerjer. Een aforisme. Haarlem en de H. IJ. S. M. Onze onware Oorlogsbegrootingen. Voeding en kleeding voor het arme schoolkind, in den AmsteramScïien gemeenteraad, door Secans. Thorbecke's school, V, (Slot.), door mr. J. A. Levy. Aan do Afghaansche grens. SOCIALE AANGELEGENHEDFN: De invoering der Onge vallenwet, II, door C. v. D. KUNST EN LET TEREN: Muziek in de Hoofdstad, door Ant. Averkamp. Amsterdam, door W. Steenhoff. In Arti, I, door J. W. N. Voor 't oog van de Wereld, door Otto Knaap. Naieve poëzie, door Edw B. Koster. FEUILLETON: Letta, door Ouïda, II. RECLAMES. VOOR DAMES: Nationaal Bureau van Vrouwenarbeid. H. C. Andersen's jeagd, II, (Slot.), door een Odenseaner. Allerlei, door Caprice. SCHAAKSPEL. PINANOU5ELE EN OECONOOISCHE KRONIEK, door D. Stigter. INGEZONDEN. PEN EN POTLOODKRAS3EN. ADVERTENTIËN. fimiHtl MIIIIMIIIIIIIIIillllllHIII IIIHIIIIIIIIIIIIIIIilllHillllllllllM* Boycot. ,Maar is er dan niemand, die zijn stem verhi ffdn zal tegen deze uitroeiing van twee gebeele volken ? »Is er dan volstrekt geen solidariteit meer onder de beschaafde volken, geen begrip van meufchtlijkheid en menfchenwaarde meer onder de Regeerirgen, dat zij niet protestceren tegen zulk een moord? \\ ant wat daar in Afrika geschiedt, is geen oorlog meer; het is zooals prof. Ds Louter het gisteren in de vergadering van den Protestanten. bond noemde: »het uitroeien van twee vrije volken op waarlijk kannibalistische wijze, terwijl geen enkele mogendheid een bat d uitsteekt om bet tegen te gaan. »Ciiamberlain en Milner durven het openlijk uitppreken niet te zullen rusten vóórdat zij de Boeren, die den moed hadden Engeland's wereld macht te weerstaan, zullen hebben vernietigd. De mededeelingen eener Boerenvrouw in dit nummer doen ons zien, op welk een schande lijke wijze dit is geschiedt; op welk een menschonteerende wijze vrouwen en kinderen worden behandeld door de EBgelschen. »Dit noemt men in Ergeland liefdadigheid en mensch! ievendheid; maar in elk ander land zal men het laagheid, wreedheid en wraakzucht noemen. /,0f is het niet laag, vrouwen te mishandelen, omdat de mannen zich blijven verzetten tegen de overheersching? *Is htt niet wreed onschuldige kinderen te laten sterven, omdat de vaders strijden voor hun goed recht en hun vrijheid? En is het geen wraakzucht de nederlagen, die men niet kan uitwisschen, te verhalen op weerlooze gevangenen? En Europa ziet dit aan, zonder een woord van protest r" Aldus de zaakkundige en gevoelige schrijver van het »Buitenlandsch Overwicht" van Het Handelsblad. Is er dan volslrekt geen solidariteit meer onder de beschaafde volkeren ? En Europa -ziet dit aan, zonder een woord van protest ? Neen, mogen wij hem antwoorden, daar is solidariteit onder de volkeren... Getuige het Boycot-plan, reeds langs de geheele Europeesche kust met sympathie verno men, maar door het Handelsblad wederstaan; daar klonk meer dan een woord van protest: het Boycot-plan te beproeven is wel de nobelste daad. Arme Handelsblad-idealisten! Dat is en blijft maar altijd de oude geschiedenis: de menschen naar den Hemel wijzen en hier op aarde als een trouwe wacht te staan ter bewaking van de stoffe lijke belangen, ook als er getuigd moet worden van xlaagheid, wraakzucht, wreed heid", van een »menschonteerend"-»vrouwen en kinderen uitr< eien'°. Vervloek den duivel met zijn hehch bestaan, maar laat hem begaan, opdat het u niet meer dan Boorden, woorden en nog eens woorden koste! De maat i» vol, de maat loopt over... reeds lang. En daar rijst een stem als een loeiende stormwind langs de zet en en over de landen... komt allen, gij be schaafden, hoog of laag, en sluit u bij ons aau om te teugelen en te temmen dat woest, schijnheilig en bloeddorstig ras van menschenslachters. In naam van Christen dom en Beschaving, verklaart den bloedeloozen oorlog aan den bloed oorlog. Doet uw plicht, 't Gaat om de ziel der vol keren! En de beroeps-idealisten geven tot bescheid: O, edelaardige menschenvrienden, uw gemoed is bijna zoo vurig als het tnze : doch laat u niet te ver voeren; weest toch kalm en denkt na; daar is nog wel een maand, en misschien een jaar de tijd... wij hebben opnieuw eenige rie men papier en een vereche flesch inkt besteld; gij, die EU niet langer die schending van vrijheid, recht en menschelijkheid meent te mogen dulden, gij hebt gelijk, volkomen gelijk, maar de Handel, de Nijverheid, de dubbel tjes,de dubbeltjes Zou het mogelijk zijn dat het Handels blad zulk een houding bleef aannemen? Wij gelooven.het niet> * * * Ongeveer tegelijk met het boycotplan zijn Amsterdamsche predikanten en pries ters met een »adres" aan de Mogendheden verschenen »die elkander op het vredes congres te 's Hage de hand hebben gereikt". De heeren zijn voorstanders van Arbi trage, en de Regeeringen schijnen daarvan maar niet te willen weten. Dit herinnert ons, dat ieder, hoofd voor hoofd, dat vooral de Kerk vaK Christus den plicht heeft, op te komea voor de algemeene, de hoogste belangen der menscl iieid, de beschaving, de humaniteit, de moraliteit, de religie. «De voorgangers in de Kerk van Chribtiis kunnen n:et zwijgen, EU de grondslagen van godsdi(nst en zedelijkheid worden aaLgeraud. Zich voor de waarheid in htt g< richt te begeren, op te komt n voor het recht Gods, de taak te verrichten die Israëls profeten aan het hof van Achab, David, Rehabeam hebben vervuld, ligt stellig niet buiten den krirg van bunne bevoegd heid." Natuurlijk zien ook wij, de «nieuwe profeten" met belangstelling op het tooneel verschijnen. Alleen, jammer, dat zij zoo laat optreden ! Hoe is 't mogelijk, dat wij hen thans voor 't eerst mogen aanschouwen, -»%ich in het gericht begevende om op te komen voor het Recht Gods ? En zelfs nu, zijn ze niet tijdig gereed. ,Het znu gewenscht zijn dit antwoord, collec tief en officieel, aan alle Christelijke kerken te ontlokken, een beroep te doen op de openbare meeninp, om het in ruimer kring te doen hoorer, en deze stem, aldus versterkt, te doen uitgaan tot de Regeering. «?Maar, de zaak lijdt geen uitstel. //De kerkeraad der Hervormde Gemeente te Amsterdam heeft reeds in September 1.1. besloten sympathie te betuigen voor den door de Ge volmachtigden der Zuid-Afrikaansche Repu blieken ger.omen maatregel. .Elders is reeds in denzdfden geest gehandeld." Welnu dat fiere papieren protest van »profeten" moet zijn loop hebben, alwfre er ook geen sterveling, die op eenige uit werking daarvan hoopt. Doch als dit stuk verzonden is aan alle lieve vrienden, die te 's Hage elkander de hand hebben gereikt, wat dan ? Waar zullen wij de bestraffers van den modernen Achab, David en Rehabeam aantreffen, zich voor de waarheid in het gericht begevende, om op te komen voor het Recht Gods ... ? Bij den Boycol ? Of... Neen, laten wij nu maar hopen, dat deze zelfde geestelijken ook een oproep tot hun landgenooten zullen doen uitgaan, om den kleinen potentaatjes van stad en land op het hart te drukken, dat alle christe nen n moeten zijn in de leer: dat het den mensch, en een volk ook, niet baat de heele wereld te winnen, maar daarbij schade te lijden aan de ziel. Dat de heeren hiermee nu eens niet te laat komen... en toonen hoe zelfs de Kerk voor Gods recht nog iets over heeft en iets durft. Ah, mijneheeren, vergeet niet, dat gij u zelf zoo nadrukkelijk hebt aangekon digd als Gezanten van God. De boycot en Rotterdam. De tegenwerking is hier machtig, maar het heerlijke plan in den doofpot te stop pen, zelfs zonder onderzoek, a at zal toch niet gelukken. Geen enkele krant durft het plan te steunen. Het gevaarlijkst is natuurlijk de tegenwerking der N. K. Ct., de hier oppern achtige gids der bourgeoisie, 't Is nut haar het oude liedje: haar moed laat ze buiten de landspalen, en binnen de stadspalen is er nitts dan vreeze. Alle »bezwaren" heeft ze breed uitgemeten ; alle ongunstige of bangmakerige berichten in 't oog loopend geplaatst; alle goede tijdingen verstopt; van de woorden der voorstanders alleen de onbeduidendste weergegeven en van hun argumenten tegen de bezwaren geen enkel; niets uit de voortreffelijke artikelen in de Petit Bleu en De Telegraaf (vooral die van H.); zij plaatst fluks en duidelijk het bericht uit Ogende, dat men daar niet mee doet en dat daardeEngelsche schepen gelost zullen worden, die Antwerpen weigert. Maar geen spoor te vinden van de kastijdirg van dit dwaas verzinsel door de Petit Bleu, die vraagt hoe dat zou kunnen ? Ostende, dat een paar honderd bootwerkers, en haast gein havens en haveninrichtingen heeft! Ze maakt haar lezers bang met het dreigement uit de Globe, dat zoo dikwijls door haar uitgemaakte gele blad : Enge land kon wel eens weigeren langer de uitvoer van wapenen uit de Straits naar Atjeh te verbieden. Was het hare taak niet voor de eer onzes lands te waken door te herinneren hoe weinig dit verbod ons bij den tegenwoordig n toestand in Atjeh nog schelen kan, zoodat de Indi sche Regeering er al over gedacht heeft, het verzoek daartoe niet weer te her nieuwen ? Het comble is dit. De Times plaatst een grapje van een Engelsch zeeofficier, die vraagt hoe de Nederlanders er wel over zouden denken als Engeland een oor logschip naar Atjeh zond om den sultan te gaan halen en naar Engeland te bren gen, zooals wij met Krtiger deden; en zoo nog wat voort. De correspondent te Londen blaast dit op tot een telegram, haast zoo lang als bet stukje zelf, waarin te lezen staat, dat de schrijver der Regeering den raad geeft, de Nederlanders eindelijk eens te straffen voor hun Fjmpathie met de Boeren door de Atjehers te gaan helpen met een oorlogschip. En de redactie vindt het niet noodig daar wat af te doen. Maar wie wind zaait, zal storm oogsten. Het Rotterdamsch Nieuwsblad, veelge lezen, neutraal volkeblad, plaatst een inge zonden stuk van een «eenvoudige van hart", die den raad geeft: niet boycotten, maar bidden. Verder zwijgt het blad de zaak ongeveer dood I De Nederlander, orgaan van Jhr. Mr. de Savornin Lohman, Jhr. de Geer en Mr. Verkouteren, ter verspreiding der Christelijk-nationale beginselen, is perfide. Hoe wil in 's Hemels naam A. F. de Savornin Lohman, dien ieder voor een man van onkreukbare rechtschapenheid houdt, de verantwoording dragen voor het schotstuk in dat blad : «Verraderlijke tactiek." «Droevig is het te zien, hoe ook nu »de socialistische leiders, wier naaste »doel is, haat en vijandschap op te »wekken tegen allen, die de grond slagen der maatschappij willen hard»haven, van het Boycotplan gebruik »maken ter bereiking van hun doel. »Doch wat deert den sociaal demo»craten het volk? Laat alles ten «onderste boven keeren, laat de ellende «toenemen het zal d schuld zijn »van het kapitalisme, dat immers de «wereld beheerscht. Wat beteekent de «ellende des volks, vergeleken met de «opkomst der socialistische wereld shervormers! »Is echter het volk te nuchter, «luistert het naar verstandiger raad, «dan heet het: »het kapitalisme geeft «dien raad uit eigen belang. Ziet hoe »het ook nu weer alles opoffert aan »het goud. Hoe lang zal het volk dom «blijven luisteren naar zulke ellen«delingen! «Zoo is het «boycot} lan" welk »ook zijn einde zij alweer een «welkom wapen in de handen dier «vijanden onzer maatschappij.'' Boven zoo iets zet deze Tartufe «ver raderlijke tactiek." Om van de rest te zwijgen, alleen het Dagblad van Rotterdam, een kleine courant, durft eerlijk het voor en tegen te plaatsen, en alleen de Scheepvaart komt onder de tegenstanders met werkelijke moeilijkheden voor den dag, waarvan dankbaar is nota te nemen. Moeilijkheden zijn dingen om te boven te komen. Nu de particulieren. De heer A. Plate, voorzitter van de Kamer van Koophandel, geeft, in een interview door het Volksdagblad een bestrijding van het plan uit locaalRotterdamsch oogpuLt, waarvan de argu menten hem n voor n door H. in de Telegraaf uit de hand geslagen worden. Van deze vernietigende kritiek heeft de N. R. Ct. niets, zelfs niet de hoog-noodige rectificatie der cijfers van den heer Plate die volgens het Volksdagblad waren: in Rotterdam komen «wellicht" 15 pCc nietErgelsche schepen binnen, in Hamburg komen 15 pCt. Engelsche. Nadat ik den heer Plate heb medege deeld dat het cijfer voor Rotterdam naar de tonnermaat (de eenige maatstaf) on geveer (want de handelsstatistiek is hier slecht en onvolledig) zal bedragen 53 pCt. Engelsche schepen, voor Hamburg (dat een voortreffelijke statistiek heeft) 35 pCt., hem vragende of nu de conclusie dat 't in Hamburg niets dan «belangen-sympathie" zou zijn niet wat gewaagd is, antwoordt hij met het volgende briefje, dat hij op mijn verzoek te publiceeren veroorlooft: «Ik geloof niet, dat ik gesproken «heb van 15 en 85 pCt., wel van »25 en 75 j,Ct. ter kenschetsing van «het aantal schepen onder Engelsche »en niet-Engelsche vlag te Hamburg«aangekomen. Ik liet er toen op «volgen dat de verhouding in onze «haven omgekeerd was, zonder nu juist «daarmede te bedoelen dezelfde cijfers »in omgekeerde verhouding. «Eene rectificatie van mij is niet «te verwachten. Het publiek zal wel »zoo verstandig zijn mij niet aanspra«kelijk te stellen voor cijfers op deze «wijze gepubliceerd." Het publiek kan natuurlijk in alle kranten de cijfers van den president van de Kamer van Koophandel te Rotterdam zien gebruiken en ze in vergaderingen hooren aandikken, waar men bij Hamburg's «belangen-sympathie'1 in eene moeite die van Bremen en Stettin voegde. Gisteren zitting van de Kamer van Koop handel. De heer Bicker Caarten vraagt het woord over den boycot, en vindt in een lange speech vol algemeenheden, en zonder cijfers, gelegenheid den voorzitter een compliment te maken, dat hij reeds elders »op zoo voortreffelijke wijze" de onmogelijkheid van het boycotplan heeft aangetoond. Maar, Goddank, er zijn ook onder de groote koi plui nog menschen met gevoel. Van alle kanten is de heer Bicker over zijn motie, die zelfs het onderzoek naar het boycot-plan veroordeelen wou, aange vallen. Er schoot hem niets over dan, zooals de heer Koch van hem eischte, zijne motie «subiet" in re trekken. Hij deed dat, zich verheugende de zaak in de Kamer in openbare behandeling gebracht te hebben. Maar ook wij verheugen ons. De doofpot gaat niet dicht, dat is zeker. Wellicht kan een volgend nummer van dit blad den lezers reeds beter belichten brengen. Rotterdam. 30 Octoher 1901. J. F. NlEKMEIJER. Een aforisme. Aan een schrijven van prof, August Pauly, te München, ocs ter inzage afge staan, ontkenen wij het volgende: »Was die Buren anbelangt so haben uns in den letzten lagen die hirninelschreienden Giüuelthaten der Eng'iii der gegen F'auen und Kinder, in weh'hen eire teiftische Absicht. zu erkennen ist, das Herz ersch ttert. Es ist wahr, seit den Tsgen des | oOjahrigen Krifgs sind solche Guiuelthaten nicht rnehr veiübt worden. Dieser Krieg macht mich ganz unmerpchlich. Ich freue mich ber jeele Burenkugel die einen EngÜinder trifit. Diese furchtbare Schlechtigkeit cier EngÜinder ist doch nur die Folge der verderblichen Einwirkune des Handels auf den Menschen und eine Folge der unmoralischen Macht des Geldes ber die Völker, wozu f'reilich noch besondere gebiechte Anlagen kommen, wie Egoismus und Brutalitiit, die sich ja auch bei andern Gelegen heiten bei den Englündern zeigen." »Die Bestie, welche aus jedern Volke hervorbrcchen kann, ist am gi iiulichsten im Engliinder. Sie hat das Herz eines Wuchererp, das Gehirn eines Folterknechts und das Gesicht eines Pfafien." tercssaute qunest'e De heeren Wesfrrt'oudt en Rüell hebben toen zij hun stem uitbrachten, blijkbaar geheel vertrouwd op de bq.'aling dat geen der lijnen mag worden verkorlit of aan anderen overgedragen en zijn uiut op den inval gekomen, dat in onzen tijd, door behendige laukiersmanoeiures et n ondel'nemii g met pak en znk in hand n van haar eoncurrent kon overgaan, zonder dat van verloop der concessie o t' overneming van het bedrijf sprake is geweest, ja zouder dat >!c direitei'r der verkochte maatschappij of de commissarissen der koopcnde maatschappij er iets van merkten. Zilts de bepaling dat de benoeming vau direc'enr en commissarissen door den minister moet wnrdcn goedgekeurd is in zoo'n geval een wassen neu.- 2). Uit gemis a ;n schranderheid van twee zoo bekwame mannen is echter, hoe merkwaardig ook, voor Haar lem n;et de ho«fdzaak. Het gevaar voor <tn/,e stad 4t hier: d;.t de Holl. spoor thans baas is ol wurdt in de Haarlemmermeer. Dt: Hoil. spoor baas in de Haarlemmermeer, Dat beteekent, dat deze maatschappij, die eenm;:al beslo ten heeft, de reis tusschen Ams erdarn en hel zuiden te bekorten en het bannvak Amslerdam?II arïem Leideu, te oullasten, thans hernieuwde pogingen in het werk te stelleu om de brniclite snijlijn' door de Haarlimmn'meer aan te Irgcjen, waardoor ll:>arlem in een uithoek van htt wereldvirkier ?al komen en oïigeveev in de portie v n Litgcest < p Uil oo:ei\blik. Men herinnm zich dat de H. S. M. in (Jet. 1893 concessie vroeg voor een lijn Amste dan?Leiden door de HaarJemnn nneer ]oo;:eni!c CKimvijlig aim de lioot'dvaavt. De imuislev Le!\ was eet» te^ensiaitdev van dit plan. Gelijk hij nog bij schrijven van ]y Mitart 1901 aau Ged. Stalen vim .N.-liollauit opmerkte, zou deze aanlej; liet meest bczeltc deel der lijn (ui. het baanvak Amslenlnm Uaaïlviu) uivt ontlas ten van htt locaal verkeer tusschen die p'aatstn en volstrekt niet voldotn aan de behoefte aan locaal verketr der streek. Bij den te^erjwoordigrn minister zon, zijn onze inlichtingen juist, de Holl. spoor pevviiliger oor vinden. 3) Edoch dat is nu niet meer zoo iioodig. De II. S. M. heeft thans ^cni.eg aan een lijut.;e Yenneprrdorp?Den Kaag?Leiden, d. i. s'echts on geveer een derde van de grheele rou'e Amsterdam Leiden, daar dit lijnlje gemakkelijk kan worden aangesloten bij de Holl.-E!ectri*elie (de lijn over Veniitperdorp, Alkttnade enz. naar Leiden is, wigt-us de \cle bochten, alleen en uitsluitei d voor bni.rtverkeer geschikt). De minister g. waagde in boven genoemde missive van dezen ombouw van hè. bewuste traject der Elei trisehe. Z Exc. schrijft, dat het mis chien mogelijk en wenschelijk zal blijken om van Iaatsd.cdoelden spoor weg, bijv. v;in Amsterdam tot Sloten en van Nienwerkerk tot Venneperdurp, zoo noodig met ombouw van deze spoorweg gedeelten tot normaal-spoorweg, voor de lijn der Hctlandsclie Spoorwegmaatschappij gebruik te maken." Voor Haarlem zou deze verbinding juist dezelfde schadelijke gevolgen hebben als de wevr. agde snijlijn der H. S. il. Te^enoi er dit geta/ir staan eenige bezwaren waar mede de H. N. M. te kampen heelt, maar die zij toch vermoedelijk wel zal Weten te overwinnen. Wij noemen s'echts de bepaling dat op den elotri-ehcu spoorweg alleen zal ni' gen worden gereden met de snelheid voorgeschreven voor locaalspoorwegcn. H*! subsidie, dat het rijk verleent ais de provim ie subs:die geeft en het subsidie dat de provincie bet^alt (er is i\eds toe besloten) wanneer debetrokken u'emeeLtLii ook haar steun gevren al deze bijdragen die vau overheidswege zenden worden verstr- kt waar liet locaal-verkecr motst worden bevorderd, zullen Wil vervallen wanneer de H. S. M. het internatio naal verkeer door de Jlecr voert. Het geeft te dei.ken, dat het Rijkssubsidie bij de begrooting niet is aan gevraagd. 4) Inlusschcn zal een rijke maatschappij lsde 11. S. M. zeker nitt falen waar twee eenvoudige pariicnLcre;] de heeren Ijeversen en Vau Heuru kouden aanbieden, geheel zouder subsidie i enen spoorweg van Amsterdam n;;ar Koiterdam recht dour over Allen aan te legu\ n -- ten plati tusselicn haakjes, dat «ie hi handeling van de ontwerpen vau den Holl. elcctrischen spoorweg aanmerkelijk heeft opgehouden en verder even grootseh als kort vau levensduur is ge weest. De reden van dit laatste is wellicht te vinden in de beslommeringen, die de beide zelfde heereu zich moes'eu getroosten voor di u Xuid-Holl. Electi ischen Spoorweg vau tïotterdam naar Sehevcniiigen (een aardig badplaatsplyn'), waarover ons juist di/er dagen verrassingen zijn bereid, 't Blijkt ui., dat deze spoor weg thans zal uitmonden in iict station der Holl. U/eren Sp. te 's-Gravenhage; dat het gedelegeerde lid van den raad van administratie der II. IJ. S.-.M. de heer A. K. P. F. R. v: n Hasselt on'anks zijn veelomvattende werkzaamheden, het n^ede-dirceli ursehap dezer ondernemirg htel't aanvaard cu dat tot commissarissen zijn gekozen de heen u C. de ISriun, hoiifd'n^euieur en Jhr. mr. J. W. M. Schorer, com missaris-voorzitter dier/elfde H. IJ. N.-M, jui.-t zooals de Iloll. Kleetrische onlangs heet'i vcrijzeru". Zou krijgt dus de H. S. M. ecu tweede, aai.mer kelijk kortere verbinding tusschen de heide groote Haarlem en de H. IJ. S. M. Onder het opschrift Haagsche Brieven1* getft de Opr. IL Ct. als hoofdartikel het volgende te lezen: IK- verkoop d t r auikk'eleu vau da Iloll. Kier t r. Spr.-ilij. LiviiLfl Haarlem «puit-uw vuor lirt al zoo hm j* gevm S'le sre\ aar: afgesneden te wimleii vaa het sueltreiu-verkt er der groote spoorwegen. Kn uiisscliiui tegelijkertijd voor de kans tcuer oulj^paalde vei'daginu' iler statioiis-planneu Kr is vei'ï11; doen geweest «ver de houding v n twee ledeu der Staten van N. Holland, die, eoium ssaris zijnde v;i:i de 11. S. -M. 1), en dus. /uu n> /eiriivn, wrl «p de, liooiïtc van de ver-^ivkkei plannen dt^rr Maatseliappij, nit-tteniin stem Jen vi hel provinciaal .-ubsidie aan de Iloll. Eleeti'ischc te \erleruen. l'ii er u reeliN^eleerd, uit een uiaijUrhappclr k, uit et a /ede i ij k ooiqmnt zeker een xrei' m- ? 1) Lid van den Raad v. Helieer; ve-1 meer dus dan commissaris. iU:j>. .luist. ?2) Dat ilke maatschappij door aankoop vau de meerderheid der aaudccleu itiee.strres van de 11. E. S. M. kou wordeu, was den heeren lïoëil en Westerwoiidt natuurlijk evengoed als iemand anders bekend. In Eebr. werd daarover reeds gesproken en de aanbieding van zulk een koop aan de 5. S. door de H.i'l S. M. dei d aan die mogelijkheid reeds denken. KKD. Jmxf. 3) ^\ aarsehijnlijk wordt de schrijver hier misleid door het gerucht of de onderstelling, dat de.Minister J. C. de Mar<z Ovens, zijn goedkeuring zon hebbeu gehecht aan de baukiersmanoevre'* van zijn broeders 11. J. en A. D. de, .Mare/ Ovens, die de aandeelen der H. E. S. M. aan de U.'lJ. S. M. vcrkochien. Koch deze goedkeuring, noch de opliciïiiig der con currentie ten bate dei' H. IJ. 8. M. mag mcu den Minister Jen laste leggen, daar juist onder zijn mede werking als Administrateur van Waterstaat, hoofd der Aid. Spoorwegen, met minister Lcly, de plannen voor de H. I1]. S. M. zijn goedgekeurd, en, a! mede onder zijn hele d in 1890, de spoorvvcgovcrci nkouMen, uitgaande van de onmisbaarheid van ?//f^ri't'/tfie, zrn tot stand gekomen te/wijl; hij thans deel uitmaakt vau een ilinistevic-Kuypcr, «elke laatste in 1SUS zich zeer krachtig vour ecu stelsel vau staatsspoorwegen heeft verklaard. Ki-:n. Jmxl. -l) Hoe zou de. Minister ecu Rijkssubsidie kunnen aanvragen \oor een lijn, di<', in strijd uu t z>"?/?/< <-'i -y/^Ayr/, haar voornaamste aanbeveling inisl: de ei uciirrenVc cu de bevordering van hel plaatselijk v; rkci r: RI:D. A,itst.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl