Historisch Archief 1877-1940
ffo. 1272
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
op haar verliefden Jüngling" in beide
gevallen is onze Jüngling" even bel drau".
Dit aan. te toonen was het dosl van het
stuk. Nini ziet zich gedwongen ten liefde te
huichelen, die niet bestaat. Dat houdt ze
twee jaar uit, maar als op den vtrjaardag
van haar huwelijk Torn alles in 't werk stelt
om den gedenk ing tot een feestdag te maken,
kan ze zich niet Janger houden en besluit hem
alles te zeggen.
Ze vindt hiertoe te eer de kracht, nu zij
juist ook op dien d. g te we'.en komt, dat Mas
van Kalstra r,og steeds van baar hou-:it en
alleen met de rijke Jeanne getrouwd is, omdat
hij gtld moat hebben OM te zaken van z'n
vader in orde te brengen.
De bekentenis wordt in het tweede bedryf
in koelen bloede gedaan, maar niet even koel
bloedig opgetumen. De dokter begrij t nu
cok de kwaal van Jeann<% ie hij reeds lang
onder behaLdelmg beeft, en die er herhaal; elrk
ernstig op heeft aangedrongen dat ?ijne vrouw
iaar zal ornen bezotkei'. Jeanre vermoedt
iets van do vroegere verhouding <usschen t aar
man en Nini en wil er het ware van weten.
Ze wil het hebben van Nird zelf. In het
derde bedrijf zien we Torn zelf ten briefje aan
zyn vrouw scaryvea ota haar te dringen tot,
het oride-rhoud met Jtanne. Nü;i komt en
houdt zich best. Maar als ze daarna een ont
moeting intt Max heeft, luistert Jeanne, die
m?n s'apend waant, achter de deur, en ver
neemt alits.
Jeai.ne »t;rft. Tom gaat op reis om nimmer
teniJ te keeren. Maar ouk insscben Max en
Nini is geen heisul meer inogelyk. AlLs
is aan flirddn".
Ik be6oa met Heine erbij te halen, die in
acht regeltjes hetzelfde neerschreef. En nu
kan n.en 'c eens zijn met Heine, dat deze
alte Greschichte''?in acht regtls immer neu"
blijlt bij breedvoerig' r oehandeiing is het
niet o.ibilii,k te verlangen, dat het oule vee haal
door wat nieuw vertellen wordt opgefrischt.
Dit mis ik by' Top Na., ff. riaae stuk speelt
in den kring van. burgermeusehen: 'a dokter, 'tl
kantoorman, die elkaar visites int ken en zich
niet on er cheiden d >or eenige afwijking van
de da^elyksche middeiuiat.gheid. lx. ke,m in
verzoeking Nora ' erorj ie alen en een klejiLe
vergelijking te mak t n.
Hoofdpersoon in be.de stuk';;en is de vrouw.
De vrouw iii Aiu Flarden", Nini, heeft eeuige
trekken uie-t i\ora gemeen. Ook zij kouit, zy'
het langs anderen weg en op andere gronden,
tot het besiuit naar huwelijk te verbreken en
voert dat brisiUit iaet vaste berekendheid uit.
Maar nu 't verschil! Nora, een vrouw,
wier karakter gewurUen is door feiten en ver
houdingen,, die we mee aangezien hebben;
wier besluit billijk s.cbij.-.r, omdat niet zij, maar
haar maa de scuuld draagt van den verneerdeii
toesiand; wier heengaan cp c'at en
datoogenblik een geldige reden viniit in het gedrag van
den m^n tegenover haar bekentenis van de fuut
om zijnentwil b-gaan. En daar tegenover
Nini, toestemmend in een huwelijk uit dcpit,
denkend 't zal wel losloopen; komediespeieud
twee jaar lang tegenover den besten, meeat
liefheubanden man; ds kracht missend om haar
eigen schuld te dragen, al was 't ter wille van
hém, eu cynisch en onverschillig het porce,einen
hui» van zyu geluk intrappen»!; ten slotte elke
concessie weigerend.
Zat er nu in dit stugge, <y,.isc:e van haar
karakter, althans van ue umngen ervan, op
zichzelf kracht, dan zou men er wellicht nug
vrede mee ku nen hebaeii. Was er een
oo^enblik sprake van, d»t da schrijfster ons had
willen guven de koele ixrtkt'nende vrouw, d;e
een man neemt omdat zi een ander..n niet.
krygea kan, en hem vernietigt omdat ze er
g«noeg vau heeft zyn Jietde te dulden ik
zou nist gedacht hebbei: a<»n klagen over de
grauwe burgerlijkheid van dit sluk. Maar Nim's
cynisme, haar afkeerigheid van zijn liefdes
betuigingen, dienen alleen c m ons op de hoogte
te brengen van den toestaLd, om ons «eer (e
IIIIIIIIHIIIItlllllimimlIIIIHIHIIIItlflIIIHHmmlIHIIIIIIIIIIlellllM
?miMIIIIIIllinillllllHIIMIMIIIIIIIMIIIMIIIIIIMIinillllllllllllllllllllllllllMI
L E T T A
DOOK
3) O U i'D A.
**?
(Slot).
Het was de groote Mastia het fort, elat
in de laatste jaren voor straigevangenis dienst
deed. Htt zag er zwart en koud en ruw en
onverbiddelijk streng uit. Bleek was de lucht,
d:e er boven hing en een snerpende wind blies
er langs. Zij ging de steile trap op, die men
in de rots had uitgehouwen, om den voetgan
gers e: n korteren weg te bezorgen, dan die
welke door dieren en voertuigen werd gebruikt.
Daarboven bevond zich een g-auw, leeg, somber
plein; onvermoeid dwarrelden eie doire blade
ren hier op, door de sterke windvlagen voort
gedreven in wilden doodendan?.
De groote Mastia sloot het plein aan drie
kanten in. Onder de bogen stonden schild
wachten, in het midden bevonden zich eenige
stuLken geschut; en aan de eenige zijde, waar
het plein open was, kon men over een wijde
vlakte h-,en, ele Penicische Alpen onderscheiden.
Met een huivering zag zij i.aar elat reusachtige,
donkere, steenen gevaarte. I'j'u'er was het dus
dïulrl Was het mi gehuk de t Rizzardo daar
leiide hij, die in de irissche lucht, in den
zonneschijn, onder de hoornen was opgegroeid V
ischuw trad zij op een der schildwachten to
en mompelde een vraag.
De man bswoog zich niet en zag zelfs niet
op; hij scheen ui; ma1 mer gehouwen. Een vrcuw,
die voori ijzing, trok haar uij haar fcchort.
Als je met ze praat, kom je in moeilijkheiel."
Maar ik wilde z::o graag naar binnen," zeide
Letta. Rizzo my'n verloofde is daar op
gesloten. Ik heb zijn mes meegebracht. Hij zit
voor iets, dat hij niet gedaan h^eft. Ze moeten
hem vrijlaten. Hij is onschuldig."
De vrouw begreep haar.
Als hij daar opgesloten is, kun ja hem toch
niet meer helpen. Ga maar weer naar huis,
arme stakker."
En de vrouw, die een teenen mand met
kippen op het hoofd droeg, verdween, door een
van ijzeren bouten voorziene deur, die zich
onmiddellijk weer achter haar sloot, in een der
bijgebouwen van het foit. Besluiteloos staarde
Letta naar die steenen muren, die even strak
bleven, als een gemaskerd gelaat.
Zij durfde de schildwachten niet meer aan
spreken. Daar hoorde zy opeens een zware,
metalen klok luiden met langzaam wf gstervende,
plechtige, ga'mende slagen. Het geluid vulde
het heele plein.
geven wat er tuwchen die tvtee aan de band is.
Dit cynisme wordt nu in zoo hooge mate
onpassend bij de situatie, dat we ons afvragen.
hos die man twes jiiar lang naast di^ vrou.v
geletfi kan hebben zonder ooit te heib-ien
bemerk^, dat zij niet van hem hie'd. Al msaki
men van d'.en dokter Toa nog zoo'n gneien
sukkel, gotüiger nog dan hij al is, dan bli.ii
h t toch een raadsel, (iat hy al niet veel eei
acb'er de waarh^i-i is gekoinen. En zoo hij
dia op den tweeden gedenkdag van zijn huwt lijs
moest vernemen, »aaro:n ni t rp den eerste: ?
Ik heb nu al schr^ver.^ ook den man in
den cirkel getrokken. In N ra" d; zakenman,
de egt/iit, de fortuin^oeker, die zich eeu vrru»'
heeft gekozen o:n ham aangenaam bezig te
houden wanneer hij uit zijn aken komt in
Aa; F arden;' de brave Torn, die moreel ver
nietigd word: ais hij vur/ieemt, d-.t bij het
huis van zijn ;^eluk op Zïnd gebiuwd heeft, en
zici nog lichamelijk gaat vernietigen bovendien
om die vrouw niet rnae.r in den w(-g te ttaan.
Men zou over dat slot van Aan Flarden"
kunnen twister, zooals over het s-!ot van Nor»'
getwi,t ie. Haei cluid'lijk is da schrijfster n.et
fjese^st. E ;rst wil Toni trachten haar nog te
houden, maar wil zij niet. Hij brengt haar
onder 't oog, dat ze alleen zal staan r-p de
wereld, zonder thuis, en daar bl kt ze eigenlijk
heelemaal r.:et aan ge acht, te hvbben. D .n
wil ze wrer we', maar i u wil bij niet. 't Is
toch eigenlijk 'inmog'tijk, vindt bj. Ea dan
opeeLs schijnt bij 't bestuit g«:ioaien te hebben
om voor goed hèn te gaan, er een e'nd aan
te maken, zoodat dus door de fuut -/an de vrouw
niet zij zelf ten 01 dor gaat, maar dij man.
Ik heb zoo'n vermoeden, dat Top Vvtt' een
p:èce a these heeft uilien m-ikm. DJ steiling
is blijkbaar deze: een ha v. iy'k zo:.der liefde,
dat kan nooit goed gaan. ue steliir.g munt
erer.rnin als de tabel uil eloor nieuwheid. Maar
gO:d, men kan haar e>p een nieuwe rnani r
bswij'.en. D;ie bewijzen lerijgBii we voor eéii.
lo. Het kpeval Niiii-Tom 2'. ;iet huwelijk van
Max en J<:an.ne, waarbij Max houelon blijft v.vn
ziju vroegere insiejöeu J».:a-\ne stuift van jilouzle.
3). Als tegeiiha ger d i verlov;ng van Niui's
zus er Ada, tegea den zin van haar iau.iue
met een armen schilder, t1 rwijl za zoj'n mooie
partij kan doen met een adellijken rnijiiheer.
Als vier.te bewijs zou men kuuneu laten gelden
dj koppsien ie rmeier, die N ni opgeofferd
heeft aan een mooie pirtij" en 'truookAla
doen wil. De beslist ongunstige indruk die
zoo'n moedtr maakt, voert ook al tot de con
clusie, dat geen andere over.veëinje;. dan liefde
tot een huwelijk mogen leiden.
Gaai we dwze drie of vier bewijzen van de
stelling ra, dan ontdekken we o.'k al niet veel
nieuw». De voorbeelden die we hier zien zijn
dezelfde, d;e we in honderd derderangs
romanm'jtis e genieten krijgen. Zelfs he.ei'c de
schrijfster er nie;t tegen opgezien om juist Ada's
voorbeeld dubbel abgeschmackt te naken eioor
voor haar als b-mi dj te nemen den
roemruchtt n armen kunstenaar, die tocb zoo rijk
is aaa innerlijke kwalueiten.
Nu is deza Ada voor my' de meest frisscha
figuur van het geheele stuk. Afgezien van haar
gruwelijke banaliteit Das n.acht d e Lube" en
van haar v.ortdur n l aau 'c raam bengelen,
waar even voortdurend haar idea-d schijnt
veiorbij ie loopen, helrap ik dat mei j3 op
uitingen van werkelijk jong i«>e.i, terwijl ik in
de andere figuren niet meer zi! da i een
romanbestaan. Dat j.aige aing kan ja ten
minste ronelom bekijken, haar f»niihale1en
bewegen zieti in ein plat vlak en la en si chts
n kant van hun wezen zien, den kant die
naar he-t verhaal'js gekeerd is
Ik geloof te moguii be linten, dat mej. Top
Ni» ff in gebreke is gi-b'eveu haar a.to
(ieschichte" doe;r den vo:m harer vcort-te.iing
zoodanig ni: uw te m-kop, dat ze weer recht
heeft e-p btlarjgs'eliing. Over eenige technische
gebreken spreek ik \ iet. Bij de 1. zii.g (ie
vertooning door het RotteuUmsche Tooi,e
1order Van Eijsden zag ik ;iei)
Is dat voor een gevangene?" vroeg zij op
angstigen toon aan een ou .on man, d.e do
bladeren wegveegde.
Neen, vce)r de g;v*anger.en doen ze dat r.iet.'
zti de man. De vrou;v van den directeur
is dood daar luiden ze voor."
Hoe kan men daar ii.komen?"
Niemand kan daar inkonen."
Ook niet om iemand, die daar opgesloten
is, te zien V"
Och, je bent niec wijs. Ga toch heen."
Ik ben van heel ver gekomen, om iemai.d
te zien, die onschuldig is."
O..schuldig ? Wat doet dat er toe ? Iedereen,
die daar zit, is veroordeeld. En daar wordt
alleen re. ening mee gehouden."
Maar ik heb hier zijii mes."
Zeg dat maar liever niet. Men mag hier
niet met messen loopen."
En hij hervatte zijn werk. Zoolar>g het Hebt
was bl.ef zij op de piazza dralen; toen kwam
iemand haar last geven om heen te gaan en
weer daalde zij de in ele rots uitgehouwen treden
af en vo:;d in het ki ine staelje een rustplaats
voor den nacht.
Haar armbanden en koralen snoer had zij
reeds verkocht en niets restte haiir meer dan
een klein, armzalig somrr.e'je; maar zy werd
opgehouden door ele h op Itizzaveio nu vroeg of
laat te zullen zien. Den volgenden dag, enden
daarop volgerden beklom zy ele ste'ile ro's en
trachtte iets te vragen en iets te hooren. Maar
men gaf haar ruwe antwoorden en begon haar
met achterdcchti^e blikken aan te zien. Wél
had het jubliek over dag toogang tot de piazza,
maar een arm mensch. elat naar ron'slentert
en geen bepaalde bezigheid ot' boodschap heeft
wekt, in deze woelige tijden, steeds wantrou
wen op.
De oude inan, die nog altijd de bladeren
wegveegde, begon bang van hasr te worden en
zij kon geen woe)rd meer uit hem krijgen. Hij
vreesde door haar in moeilijkheid te zullen
worden gebiac'üf.
Maar zij was zoo stil, en zoo elroevig, en zoo
lijdzaam, dat men geen bepaalde reeien kon
vinden om haar den te;egang tot het plein te
or.tzeggen. Op den vijfden dag diende bet
geluk ha».r. Een klein kind, tusschen ele twee
en drie jaar oud, was de treden op handen en
voeten afgekropen en boog zich nu ver over
een diepte been om eenige mooie, bonte
veldbloemesjes te plukken, die zijn kinderlijke
fantaisie in ver- ukking brachten. Met zijn wollen
hemdje bleef' hij aan een vooruitstekende, ijzeren
stang ha1 gen en schreeuwde luid om zijn moeder.
Maar voordat nog iemand anders het gevaar
opmerkte was Letta bij hem, had hem vastge
grepen en droeg het kleine, ontstelde schepseltje
naar boven. De moeder omhelsde haar, de men
seher., de er om heen stonden, prezen haar
luid en het kind sloeg de armpjes om haar hals
en gaf haar een kusje.
Ze is een vreemdelinge, maar goed is ze,"
krijgt men heel sterk den indruk, geheel af
werk voor zich te hebben, werk waaraan tijd
en zorg besteed is. Het stv.k lijkt een gaaf en
compleet specimen van wat 't wezen wilde. En
dan spijt het me, dit boek te moeten schuiven
in 't vakjo waar 't naar mijn oordeel behoort:
dat van derderangs romannetjsslectuur voor
dames. C. J. A. VAN BEUGGEN.
Harmonium BraMsma.
Eenige dagen geleden heb ik liet genoegen
gehad kennis te maken met eea zeer
l.elangr'ijke uitvinding op het gebied van den
iustrumeiiten-bouw, eene uitvinding waarnrar reeds
lang en door volt u gestreefd werd en die
eindelijk den lieer E. Brauii-ina ts Hilversum
gelukt is. Het betreft een instrument, dat niet,
g lijk a!ls instrumenten met vas;e toonhoogte
vau den te-renwi.ordigen tijd (piano, org< l,
blaas'nstrumektei ) uitsiuteui de ge'eirip retreie
stemming aang efr, waarbij dus lut octaaf in
tvailf gelijke l a!vc tonen is veretee,d, doch
waarbij bultend ea de tonen, oak nog 111 abso
luut zuivere stemming klinken tn de verhou
ding der intervallen is berekend in verbind
met den grondtoon van den toonaard.
Alvorens deze belangrijke uitvinding bij den
l;:ef van het weekblad, nader te in'roduceeren,
wil ik eenige geschiedkundige bijzonderheden
re'evieren.
R._eds aan den berreinden griekscheu wijsgeer
Pyi.higoras, 52Üv. Gor wordt to: geschreven
h t bepalen der intervallen door getallen, la
hoeverre nu Pyihagoras zelf hienan de eer
toikomt is nioe.lijk u t te make", daar er geene
?.esohniten van hem bestaan en hij al'es
rnocde1 ug fan zijne leerlingen mededeelde, jk dezen
gingen P dezelfde wij:e te werü, zoodat
feitelijk de wetenschap van Pyt.h"g tras berust
op overleveringen, tot. ongeveer Uet jaar 300 v.
Car,, toi-u feu der disc peieii uit de
l'yi.hagoruche s;ho-jl, Euclide-, geboekstaafd heeft
wat de volgil-.ngeu van deii ouden wijsgeer
als onaatitayburo waarheid irkeu.len. la uder
g', va! is liet wei waaide 'ij:.lijk, dat, Py;,hagoras
zijn kennis nan Ji E yptenarrn ontleend h;:eft,
wur outw.kk'.Hrig op het, gt.be,i d.-r exacte
weteusclmp, zoonls bekend is, rp e< n reusachtig
hoogeu t ap stond.
Ten aHen lijde zijn ^raadtioi1, oct'af, quint
en qu.rt, de voornaamste touen geweest.
15oëtlnus (de Musica Lib. 1. cap. -0) zegt zelf.8,
dat de oudste stemming der grieksche Lyra,
t at aan deu tijd vau Orpheus (1250 jaar v. Cur.),
wecrzegeven wtrd door het springende
tetrachord c?f?;?c.
Hoi feit dat men deze intervallen ook terug
v.'iidt in de musiek van de vóór-ciiristelijke
volkeren, bewijst dat uien de beteekeuis dezer
g( wichtige tcouverhoudingeu gevoelde, zonder
dat meu zicb er vermoedelijk rekenschap van
kon gever.
Pythagcras was dan de eerste die de ver
houdingen dezer touen vast s*clrle m getallen.
Wanneer men het monocbord li tot op de
heïft veikortte dan oi.ts'oud liet hoogere ottiaf
van den ongineelen tto;i. De verhouding vaa
erondtoon tot octaaf werd dus als van 2 : 1.
Tweecerden van liet miLoehord gaf de qu Lt
weer (3 : 2) eu drie q'.urt vau de gespannen
snaar deed het interval der quart, hooren
(4 : .'i). T n oj-zichte van rfe verhouding di r terti»,
kwam inn tot de ci?l';ró SI: O t tnz. eii/.
Wariüeer nu ec .ter aiie t.vaaf toi.ei', die wij
binnen bet bere.k va-i een octaaf kjiiue", in
zuivere qiiuteu worden gesU'ind, komt m :n
aan htt e ui van dest'ii quiuti ncirkel een kleine
zweving vau 74/73 te Inog uit. M-3ii noemt
dit de Pythagoritcbe komma".
Tot a ui het einde *au de XVlIe reuw heeft
meu vrij algemeen dvze sttmmiug aangewend.
]) Moii'clioni is een uit de grijze oudheid
dateerei.d instrument, waarbij een ; naar over
een resonai;ce kast g< spannen is en waarbij eeu
verschuil'btre ksm eirf lengte dezer sunar wille
keurig kan doen wijiige».
[?llllllllllllllltlilllElllllHlllilllllDIIIIIIMIIIIItll
zei men. En de moeder riep met tranen in
de oogen :
Alles zou ik voor je kunnen doen! Alles!"
Toen zei Lttta aarzelende :
Een zekere Kuzardo Lizjara zit hier ge
vangen. Zoudt ge r.iet gedaan kunr.en krijgen
dat ik hem eens sprak ? Ik heb bier zijn mes,
dat op de markt van hem gestolen is, juist
zooals hij zei. Hij kau duïonmogelijk dat,
waarvan men hem beschuld'g Ie, hebben gedaan."
Er zijn geen menscben daar in die gevan
genis," antwoordde de moedtr van het geredde
kind. 't Zijn niets meer djn nummers. \Yat
was zijn misdaad V"
Hij heet Rizzardo Lazzare," herbaalde Letta.
En hij kan nergens zijn (ian hier, wa t de
pastoor zejif heeft den naam van dez3 plaats
voor mij opgeschreven; kijk! Men zei dat hij
een kameraad had doodgestoken. Maar elat is
onmogelijk, want zijn mes was hem voor dien
tijd ontstoler. Hier is het."
De vrouw nam het gekreukelde stuk papier
op en zag er werkelijk den naam van het
stadje en eien o.lieieelen naam vau de gevangenis
in nette kant oor letters op staan.
Ja, d-.t is hier," zeide zij. Maar ik zelf
weet er niets van en zij verliezen hun namen ;
zij worden r.ummT-, ze zijn heek-maal niets
moer. Maar y. hebt mijn kind gered. Ik zal
voor je dosn wat ik kp.n. Ik ken een van de
cipiers. Ua nv.t me mor; naar huis en eet
eerst wat. Arme ziel, je ziet er zoo uitge
hongerd en moe uit.''
Zij zullen me zeker wel bij hem laten, als
ze weten dat ik zijn mes bij me heb V"
Er wordt nooit ieinard b;j ze torgelaten.
Het zijn geen menscheu meer," antwoordde de
vrouw. Maar ik wil (och voor je doen wat
ik kan. Kom mee en eet wat."
Ik heb niets r.oodig," zei Letfa, Ik
zou alleen IV.zzardo willen zien. ora.!&t we uu
weten dat bij waarheid hcei't ges, roken."
Rn hij is opgesloten wegers c.oorelï"
Omdat hij Fulvio Nestio gedood zou hebben,
ja. Mair ik heb altijd wel gezegd dat hij bet
niet gedaan beeft en hij heelt het oe.k nie
gedaan.''
't Zal je toch niets geven, dat je hier bent
gekomen. Je; movt beginnen met de mannen
van de wet. Ais hij wezenlijk onschuldig
veroordeeld is, kan er nii:.sch;en wel wat voor
hem gedaan wor.len, maar het zal moeilijk
zijn, heel moeilijx."
Ik heb zijn mes hier; een marskramer had
het hem ontstolen en kon nu ni' t niitig
sterven, zonder het te hebben gezegd "
'k Vrees toch dat dit alles je i.iet ba' en
zal," antwoordde de vrouw, nu ar misschien
kan je het een <n ander van hem te weten
komen door de cipiers. Mijn man zal je hiermee
waarschijnlijk kunnen helpen. Hij is loodgieter
en werkt hier soms".
Mogen de Maagd Maria en alle heiligen u
bijstaan," zei Letta.
Toen echter de instrumentale muziek meer ge
compliceerd werd en ook het modulatorische
element meer op den voorgrond trad ik beb
hier in 't bijzonder op het oog de compositiiën
voor orgel en piano, twee instrumenten dus
met vaste toonhoogte raakte rnen vast met de
Pythagorische stemming en begon men de be
hoefte te gevoelen aan eene wijziging der tot
dusver gevolgde stemming. Het was Audreas
Werckmeister, die in ziju boek //Musikalische
Temperatur" (1001) de grondslagen vastlegde
voor de z.g. gilijkzwevende temperatuur. 15ij
deze soort stemming, thans algemeen gebruikelijk
bij piaro en orgel, is eigenlijk geen enkel
interval absoluut zuiver gestemd. De tertsen
zijn zelfs - ??, komma te groot. Doch daar de
onzuiverheid tamelijk gelijkmatig werkt en de
modula' a geen zwarigheid aan den dag brengen,
lieeft m: n er ncli tot op lieden maar mede vi
rgenoi gd. Dat liieh in /.iju om vertn iïVn verzameling
Praeiudiams e;i fuga's, genaamd //das
woh!tetnperirl.e Kkvier", een standaardwerk geschre
ven heeft met liet oog op de tcenmaals nieuw
iugevo rJe stemming, behoeft wel niet in htt
Ho'it te worden gesteld.
Naast' de bi i i a besproken stemmingen heeft
men nu nog de na'uuriijke zuivere stemm'n?,
waarin o. a. de veraouding van de secocda is
va tgpsteld al." 9. S, van de terts als 5: 4 enz. enz.
Het verkrijgen van rein gestemde tertsen heeft,
echr.er verschillenden mannen vau de wetenscbap
steeds veel h o jfdbrekensgekost. Wiliiam Holder 2)
mïrkt op dat, wanneer men eeu octaaf in 53
ouderdeeku v. rJeJf, het mogelijk wordt zuivere
intervallen te verkrijger. Het verscMl in
toonhooate bedraagt da i bij ieder dier 53 tonen
0,01SSG*, zijnde l gedeeld door 53.
Hoewel er zu'kc harmoa:ums b?staan, zal
hst wel iedereen duidelijk zija dat zij voor de
practijk wtinig waarde hebben. Helmho'.tz (Die
L"'nre von den To'iempiiudiugpn, Braunschwfig
1V77) spreekt van (en derge'ijk harmonium,
waarmede hij ten overstaan van prof. joaclüm
cxpcMiiei t':n gemaakt, heeft en waaruit hem
bleek dat deie bij het. stemmen zijner viool, in de
natuur ijkc, dus ivet getempereerd? stemming,
ju'st, de quii-ten i;am als op zijn (H':lmholtz')
harmonium en ook dut Joaclüm de terts en sext
van deu tooiiladler evenzeer in de natuurlijke
stemmii g mtoneerde.
De Japanec'c Dr. S!>. Tanaka (S'uliëa im
Gïbiete der rcinen S'i;nniu'g. Vi?rtelj»,h:sschrift
fiir Musikwissensc'iafi, 1S01) heeft evenzeer een
harmouiuDi doen vervaardigen i:i reine stemming,
hetwelk cclit.er ni. t minder gecomplici'erd is ca
mocilijkl'C len oplevert bij de modula'ic.
Des te meer b:\vondering mag men koe-teren
voor de uitviudii g van eien heer Brandsma.
Di'.K heeft u.l. geheel op zijn aanwijzing een
harrnoivum doen bouwen, door den
orgeifabrikant Ko'ykiewicz te Weenan; een ins'rumett,
dat uiterlijk hoegenaamd niet verschilt van een
gewoon hsrmomurn met twee klavieren, doch
dat van binuen een geheel andere coi^truc'ie
bent.
Door het uittrekken vau een paar
registerknoppen kau men beurtelii ga de reine
natuurs'eminiïf, de getempsref rde ea eie Pythagorische
stemming aauweudeu. Zelfs kan men op ieder
der beide klavieren ern der drie stemmingen
te pas brengen; du5 twee st'malingen tege
lijkertijd. Dit vooral is buitengewoon nuttig
om bet verschil te doen Uooren. Ik aariftl dan
ook niet om te vei klaren, dat ik waarlijk in
booge mate verrast beu geworden, hier in
werkelijkheid te hooren, wat, ieder musicus ge
voelt en wat theoretisch ook als vaststaand
woidt aangenomen, elocii dat. in de practijk tot,
nog toe L,et, dan zeer moeilijk te observiereri
viel; n.l. het onzuivere in d? stemming van een
instrument, met bepaa'de toonhoogte.
Kou men tot dusverre slechts door eei
a cappella-kooi of ee-n stiijk-quartet zuivere
liarmouii en .los n voortbrengen, ele heer Braudsma
hè. f o het llw. s mogelijk gemaakt zulks ook op
zijn harmonium te dcec.
2) 'i'rea'ise of the natural grouuds and
princips of harmo; y (1731).
Drie dagen verliepen zonder dat da vrouw
baar iets bijzonders vertellen kon. Maar, in
haar huisje in de stad, maakte zij een bed
gereed en wilde dat Letta bij haar zou slapen,
want zij zaj w-l dat haar nieuwe vriendin zeer
a'm en ellendig was en geheel alleen stond,
zooeUt zij zich wél vreemd mo..st voelen in
de noordelijke provincie.
lederen dag begaf Lïtta zicb. opnieuw naar
da k eine piazza, met het groote, dreigende
: fort, dat het aan drie kanten insloot en, aan
de vierde zijde, het gezicht op de Peninische
Alpen, Wier kruinen als zilver schitterden in
het iicht der zon.
Kunnen de gevangenen die bergen zien?"
j vroeg Letta aan ha ir gastvrouw.
j Lieve; hamel,ze zienniii s anders dan de padden,
' d;e i.-ndiT den grond huizen," was het antwoord.
j Letta huiverde.
| l at groote gebouw drukte haar neer, scheen
! baar te beklt-m-nen aL eeu groot beest, dat
haar op de hor,~t lag. Zij zat op het lage,
steoiirtüniuu ijs eu vloeit een kram voor het
kleine kin:1, maar onderwijl dacht zij aan
llizzaril", nu zoo dicht bij baar, aan eien ande
ren kant dier muren, en tcch zoo ver van haar
af. Wat voor r. u t ba i bet toch hem zoo opge
sloten te h(>ud-nV Wat nut, zelfs al was hij
werkelijk schuldig 't En hij was onschuldig Zij
voelde naar het oudf1, hoornen mes, dat zij
tusschen hair kiceren verborgen hield.
Den vijfden dag kwam de mosder van het
kind i p haar af en zeide: Ik heb den cipier,
dien ik ken, gesproken. Om drie uur zal hij
hier beneden, in da kerk zijn. Hij wil liever
niet gezien wordtn, want ze mogen eigenlijk
riet spreken over de gevangenen. Maar hy wil
je wel zeggen wat hij weet."
De kerk, die zich aan den voet der rots
bevond, was een donker, somber gebouw, uit
deiizeH\ien tijd dagteekenende aU het fort. Zij
werd weinig bezocht, ofschoon de mis er ge
regeld gelezen en de vesp.r er gezongen werd,
waarbij dominicaner geestelijken dienst deden.
Er heerschte een nachtelijke duisternis toen
Letta binnentrad en het zware, zwart lederen
gordijn achter zich liet neervallen. Eeu lange,
schraip, kaalgeschoren man wachtte haar bij
den ingarg. Hij was een der gevangenbewaar
ders. Een zijner weinige vri^e oogenblikken
moest hij aan dit onderhui l geven en dit droeg
Liet tot !-ijn goede stemming bij. Zijn band
omk'emde eeu revolver, die hij ond.tr zijn
overjas verborg..u hield.
Piizzardo T zei Letta hijgend en onwille
keurig ki.ieUe zy op den steenen vloer neer
voor dezen man, die haar op dit oogenblik zoo
almachtig voorkwam als een god. Rizzardo
Lazzare '! Ik bid u, vertel mij alles van hem."
Hy heeft, van de makt terugkomende, een
kameraad gedood en werd tot twee en-twintig
jaar gevav genisstraf veroordeeld ?"
Neen, hij had geen mes ! Luister, o luister
toch ."
Wat nu, behalve de buitengewone eenvoudig
heid in den tastatuur van het harmonium drs
heeren Brandsma, vergeleken bij vroegere proeven
vaa dien aard, aaa zijne vinding nog zooveel
grootere waarde verleent, is het gemak, waar
mede b:j modulatie, de stemming van den eenen
toonaard verlaten kan worden om plaats to
maken voor die vaa den nieuwen tronaard,
zonder dat het spel behoeft onderbroken te
worden De speler behoeft slechts m^t de knie
een schuif te verplaatsen, welke bevestigd is
aan het ondere:ude vau het manuaal, en men
verkrijgt dadelijk de gewijzigde betekenis der
intervallen in verba, d met dtn grondtoon van
den nieuwen toonaard. Bijzonder gewichtig
vind ik hierbij do toepassing van het vermin
derd septime accoord en zijne op'< s<i.i<j. In de
getemp .reerde stemming beschouwt men het
verm nierd septime; aceoord eu al zija
omkecririgeu als een opeenvolging van drie kleine
tertsdi. Alletn' op liet papier verschilt b.v.
es, gis, b, d, van f, g's, h, d. leder die op
de hoogte is van de sccoordenlerr, weet dat l et
eertte arcoord thuis behoort in il i kl. 3 eu het
tweede iu a kl. 3. Op de piano klinken beide
accoorden precies hetzelfde.
]Shet alzoo op het harmonium van den heer
Braadsma. Bij het eerste accoord zal de schuif
aanwijzen den tooaaard van fis kl. 3 eu <'au
klinkt de oplossing in bet acooorA (is a cis vol
komen bevrudigeud. B j het twsede verm. 7 ace.
wijst de EC u.f den toonaard aan van a kl. 3
en zal els oplossing moeten vo'gen op e a c.
Probeert man uu echtar ele laatste oplossing te
doen volgen op het een t vermei Ie 7 ace. of
omgekeerd, wil men f gis b ei (dus met drn
schuif op a kl. 3) laten oplossen in fi-, a, cis,
dan wordt m. n eerst rec'.it gewaar hoe onzuiver
die accoordverbiüdmg k inkt.
Onbeholpsn mo'ulatif'u str; fi'in dan o k
zichzelven op het harn oaium van djn !'e:r Bramlsma.
Gaarne zou ik nog meer Wil! n medulre'en
over 's h'ereii Braudsma's be'angrijke uitviudirjp1,
doch ik geloof, dat uitvoi rigf.r msdedeelingen
eerder thu s behooren in d-; kolomm'n van e:n
vakblad, diii m d e van »d.e Groer.e".
Alleen wil ik gaarne beksnrcn dat htt mij na
de keüu srnakiug met bedoeld harmouiu n nog
meer bleek dan vroeger, h~,c ju-st onze oude
zangers uit deu a cappella-tj l ded< u met, steeds
bij iederen nieuweu toonaard te tran"pODee;en
eu hun groud'oou en verder daarop rustende
laddereigere tonen, bepaalde 01. veranderde
namen te geven ut, re, mi, fa, sul, 'a, si. Trou
wens in Eu^eiiand is deze wijze van z ugen nog
zeer verbreid door de Tonie Soifa Assoc;a'iiu".
lu Frankrijk is di zelfde wij/e vau zii/gen in
gebruik door de Gi!i:i-p.ir:s-C:ievé-Ti tho Ie eu
m ons Ifnl, me;-r bepafl.lelijk in Am.,teriam,
heeft de heer Dan. de Lange zich beijverd de
Chevé-methode populair 'e maken.
Het zij mij vergund tot slot nou een paar
volzinnen aan te halen uit IhlmholU' Lehre
von deu Toue.u[li eluugeij", elat pr;;eht/ge r.o-k,
dat trots ziju geleerden iu'ieul zoo k'&ar en
bevattelijk gestylecrd is. Ilelniheiltz schrijft o. R.
nair aaLle.d.ng van de Eugekche l\nic
Solf".koren :
//Die Solfeggis'en nun sirgen nach natüriichen,
i:ici.t rach tempcrirt;n latirvaTcn. Weuii ihre
Chöre van tiner teaip rirt u .-gejl beglei'et
werden, so ei.tsteheu sehr merklic'ie Dilfjrenzen
und Störungen vsii r; nel sie sich iüvo Ikommenen
E nklauge int eiu r enharrnoniscbau Orgel
finden.
Saiiger uiden dass es leicht.T ist nach der
Begleitung dtr gsiauuten Orgel zu siig-n.unel
aucli won', dass sie das Instrument v ii'ircud
des Siugcus 'nicht höivn, weil es liirii'icti in
vollkommein r Harmonie n;it i! ivr S'.'mme i:t
und keme Schwebuiigcn maciit.
Nach diesen EifahruLge-n, gkube ich kaun
k;ia [zweifel da ber ble.ben, wenn toch ener
da wa', dass die theo-eriSih bcstimmten
lutrrvalle, wtlche ich in meiuem Buche die na'
rliche i genauut habe, wirklici die na' rliche r
das uuvcrdorbene Oar smd, riass ferni r die
Abweiciiungeu der temp.rirteu Stimmung dom
lllltlBlllllillïlllllliinilllllllNIlniBPItlllMilMlIIIIIII
En zenuwachtig wrong zij do hinden.
't Doet er met meer toe of hy het gedaan
heeit of niet," zeide de cipier, 't Spijt rne
wel voor je, maar de man is dooi!: ruim een
jaar geleden is hij gestorven aan koorts tn
dysenterie. Maar hij was al cenigen tijd van
te voren beelemaal wezenloos. Hij is versuft
door de eenzaamh id in de cel. De familie
heeft hier toch bericht van gekregen'.' Ben jij
familie van hem V '
Lstta zweeg.
Begrijp je me niet ?" vroeg de man.
De moeder van het geredde kind logde haar
handen op ele schouder-i der geknielde gestalte
en trachtte haar te doen opstaan.
Begrijp je hem niet ?"
Toen herhaalde do e';picr:
Aan ds (anrlie m.,et kennla van het over
lijden zyn gegeven."
Letta bleet z,vijgen.
Aan de mogely'kiieij van zijn dood had zij
nooit gedachr.
Het voor ch ot der andere vrouw tusschen
haar vingers klemmende vroeg zij:
Vraag hem waar bet giat is ik ?wii
er heen."
Er is geen graf," zeide de cipier onge
duldig. Het lichaam is hier in de gracht gedaan,
met ongeblusc'ute kalk; bet hoofd heeft de dokter.
Goeden morgen."
Even raakte bij zijn pet aan en liep met
krijgshaftigen tred heen, terwijl het geluid van
zijn hardo voetstappen op den stetuen vloer
langzaam wpgstieif.
Toen voelde Letta, die nog steeds geknield
lag, haar houid duizelen en eensk'aps viel zij
voorover op ele steenen, zich don boezem
kwetsende aan het hoornen mes, dat zij bij
zich dioej.
Op een avond, toen de lage Novemberzon
rood wegzonk achter de heu reien, kwam zij
weer thuis een afgetobde, magere, gebogen,
langzaam zich voortsleepende figuur, die het
eerst door den hond werd herkend.
Juist op eiat oogenblik kwam ook de ou'e
man aan met een grooten bos hout, pas :'n
het bo^cn gesprokkeld. Hij liet hem vfcllen rn
riep: Vrouw! Vrouw! Daar is Letta, of 't ;'s
haar geest."
Toen snelden zij op haar toe en grepen haar
bij den arm en fchudden haar alsof zij zich
vergewissen wilden ot zy het werkelijk was.
Rizzo, Rizzo!" liepen zy. Heb je hem gezien?
Hoe gaat bet beru? Wat zei hij wel? Gelooven
de cipiers het? Zullen ze hem vrijlaten?"
Letta duwda hen op zij, viel op de bai k voor
het huis neer en bedekte het gelaat met de
handen, die onstuimig door den hond werden
gelikt en geliefkoosd.
Hij is dood," zeide zij met doffe stem,
reeds s-inds meer dan een jaar en hij heeft
geen graf."