Historisch Archief 1877-1940
JT. 1274
DE AMSTERDAMMER
A°. 1901.
WEEK
NEDERLAND
Dit nummer bevat een bijvoegsel.
Onder Redactie van J. DE KOO en JüSTÜS VAN MAURIK Jr.
Uitgevers: VAN HOLKllli & WAÏir.I>ri)QE,F, Heorenpracht 457, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt verzekerd overeenkomstig: de wet van 28 Juni 1381 (StontMad No. 124).
Abonnement per 3 maanden f 1.50, Ir. p. post f 1.65
Voor Indiëper jaar , mail 10.
Afsonderüjke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.121/»
JÜt U*d u TerkrijgUaar Kiosk 10 Boulevard de» Capncinea tegenover het Graud Café', te Parijs.
Zondag 24 November.
Advertentiën van 1?5 regeld / 1.10, elke regel meer f 0.20
Reclames per regel 0.40
Aanuiicea uit Duitat-tiluud, Oostenrijk en Zwitserland woHpn uitsluiten,! aj.n^enoraea door
de firma KIJDOLK U()St>K te Keulen en dooi »lle filialen d»zer finna.
PREMIE
voor de abonnés op
De Amsterdammer
WEEKBLAD VOOR H E PERL AND
ONZE AFGEVAARDIGDEN.
ffiilrütea en Anale, keningen.
Bovenstaande Premin is gereed gekomen rn
verzonden aan ben die daarvoor h»t bedrag,
25 Cents, in postwissel zonden of ton onzen
kantore gestoit hebben.
Voor ben die dit nog verzuimd hebben is
spoedige inzending wenschelyk.
De UU g f ver»,
\AN IIOLHUU & WAREWORF,
AMSTERDAM, HEERENGRACHT 457.
?miiiiuiniiiiiiiHiiiiiiniiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMi
i N H o r »i
VAN VEERE EN VAN NABIJ : Straffen bij over
treding der Leerplichtwet in Dnitschland en bij
ous, door M. Horn. Spoorwegpolitiek. - Gymna
siale eindexamens, door Rusorni De vraag eti
aanbodleer bij de bezoldiging van officieren.
Beis- en verb'rjf kosten voor officieren, die als
beklaagde voor den Militairen rechter hebben
terecht gestaan, door d. L De nederlaag van
Tammany-Hall. SOCIALE
AANGELEGEN6EDEN : Art. 5 der Arbeidswet, I, door mr. Veltman
KUNST EN LETTEBEN : Muziek in de Hoofdstad,
door Ant. Averkamp. Siegfried"
indeWagnerVereeniging, (Ing.), door Antoon Molkenboer Yon
dem Siun und von d-n1 Schönheit der japanischen
Kunst door H. W P. Jr. Het Goud- en Zilverwerk
in het Nederlandsen Museum voor Geschiedenis en
Kunst, door W. S. Voor de Kunst", door W. S.
Benedictus Despinoza, door Is Quendo.
Boekaankondiging. FEUILLETON: Zes en Twintig
en Een. Uit het Russisch naar Maxime Gorki,
II, (slot.) RECLAMES. VOOR DAMES:
Mrs Roosevelt. door Vera. De Tweelingen., door
Top Naeff beoordeeld door F. J. van Uildriks.
Allerlei, door Caprice. SCHAAKSPEL.
FINANCIEELE EN OECONOMISCHE KRONIEK,
door D. Stigter Twee oorloglievende predi
kanten, door J. A. Helper Sesbrugger.
INfiEZONDEN. PEN EN POTLOODKRASSEN.
ADVEHTENTIEN.
IIHflllltllllllllllllltllllimilllllllllllllMllllltlllllllllllllMMMIf
Straffen bjj overtreding der
Leerplichtwet in
Duitschland en bij ons.
De kantonrechter in A. behandelde
heden 25 overtredingen der leerplichtwet
Bij den kantonrechter in B. zijn 50 over
tredingen der leerplichtwet aanhangig....
De kantonrechter in C. laat 100 over
tredingen der leerplichtwet reeds sinds
verscheidene maanden zonder af ioening
Voor den kantonrechter in D. versche
nen gisteren het hoofd en al de onder
wijzers der school van het dorp X. in zake
leerplichtovertredingen, zoodat de leerlin
gen vrij af moest worden gegeven
Bij den kantonrechter in E Maar
waarom nog meer? Er gaat tegenwoordig
g«en week voorbij zonder dat men in de
bladen dwaze dingen over de leerplichtwet
onder de rubriek «Rechtszaken" te lezen
krijgt. En al is het eenigszins verbeterd,
hoofden van scholen en vooral schoolop
zieners klagen ook nu nog altijd steen en been
over den paperassenboel, die de leer
plichtwet hun beeft bezorgd, zoodat de
werkzaamheden dezer laatsten tegenwoor
dig hoofdzakelijk bestaan in lijsten invul
len en nog eens lijsten volgens tabel zus
en lijsten volgens tabel zoo.
Wat wonder, dat zelfs voorstanders der
leerplichtwet nu reeds, na haar bestaan
van enkele maanden, op wijziging, tegen
standers op intrekking aandringen ?
Al onze onderwijswetten deugen niet,
zij zijn gemaakt door menschen, die er
geen verstand van hebben, het is bureau
cratisch knutselwerk, waarover de mannen
van de practijk zouden lachen, als zij er
maar niet dagelijks de nadeelige en nood
lottige gevolgen van moesten ervaren.
Men behoeft waarlijk niet als de tegen
woordige Minister van Binnenl. Zaken
een tegenstander der leerplichtwet te zijn
om het als een eersten plicht te beschou
wen deze wet zoo spoedig mogelijk te
wijzigen, ware de heer Goeman Bjrgesius
aan het bewind gebleven, hij zou daartoe
ook spoedig hebben moeten overgaan, want
hare werking deugt niet en in hare uit
voering mist zij haar doel. De overtre
ders hebben sinds lang al uitgerekend,
dat zij door hunne kinderen maanden lang
uit de school te houden en hen in dien
tijd te laten werken veel meer dan 50 ets.,
de gewone boete, kunnen verdienen, dus
houden zij de kinderen thuis in weerwil
van de leerplichtwet. Zij lachen om al
dien omhaal, die er noodig is, om hen
na maanden die 50 ets. boete op te leg
gen, verschijnen niet eens voor commissie,
schoolopziener en kantonrechter, maar laten
zich eenvoudig beboeten. Wat wonder, dat
de leerplichtwet in sommige deelen van
ons land heelemaal geen uitwerking ten
goede heeft? Wat wonder, dat zij, die
uifct hare uitvoering belast zijn, er zich
dagelijks over ergeren? Wat wonder, dat
de tegenstanders uu zij meerderheid
geworden zijn in de Staten Generaal
op hare intrekking aandringen?
En toch ware de zaak zoo gemakkelijk
te regelen geweest zonder al de gebreken,
die ouze wet aankleven, wanneer men
eens even ware nagegaan, hoe deze zaak
hij onze Duitsche naburen geregeld is.
Gerust kan ik zeggen: in geheel
Duitschland bestaan er geen tegenstanders van
den leerplicht, in het nagenoeg geheel
katholieke Beieren heeft de wet op den leer
plicht slechts vrienden en toen ik verle
den jaar te Mannheim en te Munchen
aan regeeringsambtenaren vertelde, dat wij
zoo'n wet l Januari zouden krijgen, sloeg
men de handen ineen vun verbasing, dat
wij zóó achterlijk waren. Bij mijn onder
zoek waarover ik in dit blad eenige
artikelen schreef hoorde ik van geen
enkele zijde over tekortkomingen der wet
spreken, als bij ons in die weinige maan
den reeds aan den dag zijn gekomen, in
tegendeel, ouders, onderwijzers, geestelijken
en autoriteiten prezen om strijd de voor
treffelijke resultaten en de goede werking
van den leerplicht. Wel was men bij de
invoering hier en daar op kleinigheden
gestuit, die verbetering behoefden, maar
het waren alles zaken van ondergeschikt
belang, die gemakkelijk veranderd konden
worden en dan ook spoedig veranderd
werden, van groote gebreken, zooals die
bij onze wet aan het licht treden, had
men daar nooit iets bespeurd.
Met het oog op de eventueele verande
ring onzer wet, die toch spoedig moet
komen, zal zij niet nog impopulairer wor
den dan zij nu reeds is, heb ik mij ge
wend tot den heer Dr. Sickinger, inspecteur
van het lager onderwijs te Mannheim, die
mij ook verleden jaar welwillend over tal
van détails inlichtte en ik heb hem ge
vraagd: hoe is de gang van zaken bij u
van net oogenblik af, dat een kind zonder
verlof de school verzuimt totdat de hoogste
straf is toegepast? Zijn antwoord deel ik
thans mee: wat ik hier zeg is dus offi
cieel ik kreeg van hem verlof ter
publiceering mogen zij, die invloed op
de wetsverandering kunnen doen gelden,
«r hun voordeel mee doen.
Bij het begin van elk kwartaal wordt
in alle bladen door het schooltoezicht eene
«kennisgeving" gepubliceerd, waarin de
ouders worden gewezen op de straffen, die
zij zich op den hals halen, wanneer zij
hunne kinderen niet naar school zenden,
waarbij er telkens opnieuw op wordt ge
wezen, »dasz die Verwendung der Kinder
zu gewöhnlichen hüuslichen oder
gewerbliehen Gaschaften nicht als genüjender
Entsehuldigungsgrund betrachtet werden
darf."
Er worden drie soorten van verzuimen
onderscheiden: veroorloofde, verontschuldigde
en niet gerechtvaardigde.
Een verzuim is veroorloofd, wanneer den
leerling vooraf door zijn onderwijzer ver
lof is verleend, bij uitzondering ook dan,
wanneer het verzuim den onderwijzer
naderhand op voldoende wijze verklaard
wordt.
Als verontschuldigde verzuimen zijn te
beschouwen :
a. ziekte van den leerling;
b. bij hooge uitzondering in dringende
gevallen, b.v. bij ziekte der ouders, wanneer
daardoor de dochter thuis onontbeerlijk is;
c. bij sterfgevallen, begrafenissen,
lijkdiensten van de naaste familieleden.
Of een verzuim als verontschuliigd kan
gelden, daarover beslist lo. de
klasseonderwijzer, wanneer het een verzuim van
a dag is; 2o. het hoofd der school,
wanneer het meer dan n dag tot acht
dagen duurt; 3_>. de schoolopziener voor
lager dan acht dagen.
Verzuimen worden als niet-gerecht
vaardigd beschouwd, wanneer de leerling
a, zonder verlof van de school weg
blijft buiten medeweten der ouders ;
b. door zijne ouders of verzorgers voor
huiselijke of andere bezigheden of om
welke reden ook, hierboven niet genoemd,
van het bezoeken der school wordt terug*
gehouden.
Slechts wegens de niet-gerech t vaardigde
verzuimen worden de leerlingen of de ouders
ter verantwoording geroepen. Dagelijks
worden deze verzuimen door de klasse
onderwijzers op een lijst opgeteekend, de
conciërge begeeft zich dan met die lijst
naar de woningen dezer leerlingen en
informeert, om welke reden de leerling
zonder verlof is weggebleven. Is de leerling
zelf de schuldige, dan wordt hij de eerste
en tweede maal ook zelf daarvoor ge
straft met waarschuwing, schoolblijven of
lichaamsstraf. Zoodra een leerling voor
het tweede verzuim wordt gestraft, is de
klasse-onderwijzer verplicht ouders of ver
zorgers schriftelijk daarvan kennis te geven
en dezen daarop attent te n aken, dat zij
nu vo >r alle volgende verzuimen verant
woordelijk zullen zijn ; na (leze
mededeclmg zijn de oulers verplicht de kinderen
zelf naar school en daar bij hun onderwijzer
te brengen. Dus voor het derde en alle
verdere verzuim-m van dezen aard worden
de ouders, evenals voor alle niet gerecht
vaardigde verzuimen, van welke zij de
schuld dragen, ter verantwoording geroepen.
De eerste maal wordt een voor school
doeleinden te gebruiken geldboete van 10
tot 50 Pfennig voor elk verzuim door het
»Bü-germeisieramt" opgelegd. Binnen drie
dagen na het vaststellen der straf het
welk onmiddelijk geschiedt kan tegen
deze straf worden opgekomen. Kwijt
schelding mag echter nirt geschieden dan
nadat den onderwijzer gelegenheid is ge
geven zich over de redenen van het ver
zet uit te spreken. Tegen de uitspraak
van het »Bürg(r,-neisteramt" staat partijen
de weg open binnen een week na de
kennisgeving bezwaar in te brengen bij
het «Beziiksamt", dit komt echter bijna
nooit voor, in Mannheim is het in geen
jaren geschied.
Zijn de ouders of verzorgers reeds drie
maal in ri schooljaar door het
»Biirgerrneisteramt" straffen wegens verzuimen
opgelegd, dan worden alle verdere ver
zuimen in dit jaar door het »B3zirksamt''
gestraft. »Met gevangenisstraf tot 3 dagen
of geldboete tot 20 Mark worden ouders
of verzorgers gestraft, die hunne kinderen
of pleegkinderen zonder voldoende veront
schuldiging van school houden, wanneer
zij driemaal door het »Bürgermeisteramt"
voor verzuimen zijn gestraft", luidt het
betreffende artikel. Tegen de u-.tspraak
van het »Bizirksamt" kan men, binnen
een week na de kennisgeving, zijne bezwaren
inbrengen bij het »Sehüfi'angericht'', eene
gerechtelijke behandeling heeft echter alleen
plaats op den bijzonderen wensch van den
bestrafte, omdat vrijspraak slechts kan
volgen, wanneer de bestrafte kan
aantoonen, dat hij voor de verzuimen niet
verantwoordelijk is. Een.g gerechtelijke be
handeling komt dan ook haast nooit voor,
immers in de meeste gevallen staat door
de straften, die reeds voorafgegaan zijn,
het bewijs van schuld vast.
De straf volgt door deze wijze van be
handeling bijna onmiddellijk op de daad:
vandaag verzuimt een leerling de school,
de conciërge constateert nog op denzelfden
dag, aan wien het verzuim is te wijten,
namelijk of het door de schuld der ouders
of buiten hun schuld is geschied, in het
twesde geval krijgt de leerling onmiddellijk
zijn straf op school, in het eerste spreekt
het sBürgermeisteramt" dadelijk de straf
uit en weinige dagen daarna wordt het
geld gtïnd. Is dit in n schooljaar drie
maal voorgekomen, dan komt bij een
volgend verzuim de grootere straf, die ook
onmiddellijk na de daad volgt. En daar
de lijsten alleen de namen der niet ge
rechtvaardigde verzuimers bevatten, is er
ook heel weinig werk aan verbonden, het
geen wel het best blijkt uit het feit, dat in
Mannheim over een geheel jaar bij 20,000
kinderen slechts 17G niet-gerechtvaardigde
verzuimen voorkwamen en in de laatste twee
jaren geen enkele gerechtelijke behandeling.
Het schooltoezicht in Mannheim is er
echter niet mee tevreden, dat de ouders
door straffen tot vervulling van hun plicht
worden gedwongen, het zorgt er met ge
paste middelen ook voor, dat het kind
het onderwijs bijwone, daarom krijgt de
conciërge dan ook steeds de opdracht bij
het constateeren van een
niet-gerechtvaardigd verzuim te beproeven het kind uit
de ouderlijke woning mee naar school te
nemen. Heeft een leerling de school bui
ten medeweten der ouders verzuimd, dan
heeft de politie het recht om hem naar
school te brengen, als zij hem op straat
aantreft. Blijven alle maatregelen tegen
de ouders of de leerlingen ze.f genomen
vruchteloos, dan wordt in het belang van
het kind en van de gemeenschap het kind
aan de ouders onttrokken en in een
opleidingsgesticht geplaatst.
De eenvoudige, snelle en krachtige maat
regelen, gepaard met alle waarborgen ter
voorkoming van onrechtvaardige of on
juiste straffen, het onmiddellijk straften
na de daad hebben de verzuimen tot een
miniem klein aantal teruggebracht, de
wet aldus geheel aan haar doel doen be
antwoorden en haar tevens populair ge
maakt in het gansche land bij alle klassen
der bevolking,
Schiedam. M. HORN'.
Spoorwegpolitiek.
Onder den titel:
//Het spoorwegverkeer Amsterdam?Rotterdam
en de verkoop der beide Electriscl e Spoorwegen",
heeft de heer T. Sanders, Civ. en Buuwk.
Ing., een brochure geschreven, waaraan
wij het volgende ontleenen:
Als jong ingenieur werd ik getroffen door liet
ffi/, duf, terwijl e te Amsterdam samenkomende
spoorwegen alle fte grootste inkomsten h/i.d.den can
i alle lijnen van liet Nederlandsche sponriceynet, Je
ronilom Amsterdam gelegen dorpen en kleine steden,
die wiel aan de i/roote lijnen waren gelegen, van
go'de verkeersmiddelen te land geheel versloken
bler.en, terwijl i», andere deelen des lanih dergelijke
l verbindingen, tasxchen stad en IJK ', reeds door
den unieg van stoomtrams waren verkregen.
In, de overtuiging, dat zulk een aanleg ook
' rondom Amsterdam mogelijk zou zijn, vroeg ik
j d.d. 5 December l^SO aan de Introkken besturen
j concessie voor een Noordelijk en Zuidelijk net vun
tramwegen, verbonden door eene tramceintunr en
twee, bineiilijnen te Amxterd m
In l SS2 werd door ittij de tramweg Amsterdam
Staterdijk aangelegd
l,t, 1SSS de lijn Amsterdam E'/am.
In 1890 nam de gemeente Amsterdam de
bii'tie<ilijne/i uit mijn /dan over, ecenals mijn ontwerp
der Raadhuis* raaf, dut bijna onoerandrrd werd
'uitgecoenl, zei/'s met behoud va» den door mij
gegeven naam. (7Ae brochures: Sloor,:tr,im.i, uitijace
Jan l), 'rouwer, liSl en: E"n nieuw tramweg
nel, ent, i'tty ce J- II. de Buxxy. 1885).
Gf/ureii'/e de jaren l S'J! eu 1895 Karden aan
de In,i Amsterdam?Edarn loc,'/ecoegd de lijnen
Aiiisierdrini Parmurciid en V urinerend?Alkmaar,
de laaide niet subsidies.
tn IS'J'i verklaarde de Ministervan Waterstaat
zich iierei i mij concessie, te verleenen r oor den
locaalspoorweg Amsterdam?Haarlem, die den sleutel
vormde coor de llaarlcm'n.erm'er(ijiien
Ik trachtte toen het kapitaal te einden, noodig
voor den aanleg deze lijn, en vroeg tevens op
nieuw concessie aan de gemeente Amsterdam voor
de tramceinluar, ?? et eenïr/e bijliji»'», noor eleetrische
expl'ri/a/ie. want de toenmalige wel/wiider der
Pu'dieke Werken, Mr. Trenb, verklaarde wij, dat
hij alleen in dit (jecul, het verkrijgen van een
geschikt eindpunt voor den locaalspoorweg zou
kannen bevorderen
II,-t advies, dat de bankiers van de AUgem.
Elektric-Gesetlsch. te Berlijn onti'ingrn, ocer de
/ip.anti<'ele lei'ensoatbuarheid dezer plannen, luidde
alt nolgl: L)J Amsterdamscue lijrea zijn zeer
goed; de lijvi naar Haarlem achten wij al'éi
niet, lever svatba-ir, maar wel ia verband met
de stadblijnen.
Daarop v-oltfden, in Mei 1S07, de
ondei'hinde.lingen met de 11. IJ. S. M., die, zooals hierachter
zeil worden beschreven, weder werden afgebroken,
omdat de lier/tering den tiseli dezer maatschappij,
dal de loc alspoorweg te Haarlem in haar station
zou, uilloopen, iel voor in.oüliging vatbaar achtte.
Toen dit geschied wan en de A. K O. kennis
had r/enomeii van de tasschen den H. IJ. S. M.
en mij gevoerde onderhandelingen en der gewisselde
stukken, veranderde haar oordeel over de lijn
AmslerliiM Ifaa, tem geheel en zij adviseerde aan
de bankiers, d:/i sjiOedigstf., de concessie can mij
over te nemen en lot den. aanleg der lijn ocer te
gaan.
Ik ontcing r nor de concessie t/55 000 en rond
?4000 coor mijn deel in de emissie-Kiiisl der
uitgegeven iMigiitie-leening. De II. E. .S1. M.
betaalde mor 'de coii'-esae /'M 000 plus ? 30.000
voor de plannen, dus sa uien J' 90.' 00. De e werden
als volgt verdeeld: _/'20.000 voor de bankiers,
y'15000 coor de A. K. H. M ? 55.000 voor mij.
De binikii'rs ontvingen daarenboven voor emissie
?225.000.
De concessie der '/. II. E S. M. wrr'l inge
bracht voor :iOO aandeelen a ? 1000 of f 300 000.
Hoe hier de cerdeelinq is geiceest liisschen de
bankiers en de concessie-aanvrafters is mij niet
bekend.
}lrut hier voor de emissie werd betaald is mij
eceniiiifi bekend.
Dat ik in stunt werd gesteld voor den aanleg
der lijn Amsterdam?Haarlem en voor de
Haarleminer/neerlijnen, fift nonlige kapitaal te vinden
en dat de 11. K S. M. lol uitvoering daaraan,
wird opgericht, had ik dus uitsluitend te danken
aan de hieraobter beschreven handeling der
H. IJ. S. M.
/i heb ook aan haar Ie danken, dat ik voor
de uitgaven, door mij van af IbSO lot heden
gnduan, uisluitend tot voorhereiniug der
aang'ivraa^'de concessies, zonder bi'irckeimig van rente,
grootendeels werd schadeloos gesteld.
Mijn confessie-rekening, waarbij mijne persoon
lijke arbeid builen, rekening is //daten, wijst nog
steeds een passief aan.
'/.oircel vóór a U na 180^, hab ik, als concessie
aanvrager, nooit eeniff ander bedrag, dan dal coor
de concessie Amsterdam Haarlem, genoten, wel
liet //(' gfiiieinle Amsterdam wij voor onderzoek,
der in l VJfi op nieuw ingediende plannen, nog
rui,» /'SOO betalen.
Tot de c?lc onjuisle geruchten, orer iitijn
fnninliadi; cerlwitilingeti verspreid, bohoorl ook, dal ik
bij den verkoop di-r II. E. S. M. aan de 11. IJ.
S. M. een afkoopsom of' schadeloosstelling zou
onlcan/jen hebben. Ook dit /.v on'tuist. ik o/itcing
niets, wel bood de II. IJ. S. .!/. M ij aan in het
bestuur der II. E. S. .!/. zitting te blijcen nemen.
Ik nam dit aanbod niet aan.
Dut als ijecolg mijner aancrcwg, de gemeente
Amsterdam in October J.VJS tot naasting der
tramlijnen ocergin/j, is bekend en ook dut zij llitins
eene uitbreid:/ig van het tramweg/iet heeft
aanyenomen, even groot vis in 18% duor mij werd
voorgestel! en, hoewel in onderdeden van mijne
voorstellen «fmijkcud, dezelfde beginse's hu'digtnd
die aai mijne aanvraag ten grondslag las;en.
Ook de itienice Amstelbrug, waarvan de boiur
tlia/is is begonnen,'is gelegen ter plaatse, als reeds
in IbSO door mij was aangewezen.
iit de hier tuigende studie blijk.!, hoe de II
IJ. S. J/, de pluimen der U. E. S. M. heeft
orefgcnomen op liet ooyenblik, dut de plannen coor
den tocaalspijonreg tot in onderdeden geheel waren
(ji/eilrjekeard en dat de ontrigeiiin(jsu:et coor deze
lij,i iras aangenomen terwijl omtrent de
Haarlemmermerr-pliinnen volledige overeenstemming was
rerkregi-n lu'sschen de Regeering en dr e b-.'lrokken
rrocii/cies, wiu/rcan tiree reeds de noodige sub
sidies L'oleerdeii. (De derde Utrecht stele ttians
ook voor /' 200 000.?tubtidie te gevei).
Dat d,: '//. /./.' S. M., die, van af hel afbreken
der <>,idt!in'iHdeiiiic/en ut Mei 1SU7, deze plannen
onafgebroken hfrfl bestreden, gelijk uit iedere
bladzijde der geschiedenis der H. E <S'. M. blijkt,
genoodzaakt werd ze ocer te nemen op hel tijdstip
da die plannen geheel lot rijpheid 'warengekomen,
is voor mij in zooverre onaangenaam omilat ik mij
daardoor genoodzaakt zag mij aan de verdere
uitco ring te onttrekken, maar uit een breerier
standpunt bezien is dit, de bekroning dtr in 18SO
door mij opgezette plannen daïde vroeg, re
bestrijdster rtoor den diaog der omstamllii;bed(n
we:d gedwongen, de uitvoi ring vaa dit laatste
deel mijter plam.cn, aan mij te ontnemen."
Na deze inleiding geeft de fchrijver een
overzicht van de geschiedenis der beide
electrische maatschappijen, waarin ook de
strijd beschreven wordt, die de H. E. S. M.
met de H. IJ. S. M. voortdurend gevoerd
hetft ca het afbreken der onderhande
lingen, waarvan in de inleiding sprake
was, en hoe die strijd met hardnekkigheid
is voortgezet, totdat in Juli van dit jaar
de H. IJ. S. M. de aaudeelen kocht.
W ij zullen deze geschiedenis der beide
maatschappijen hier niet in bijzonderheden
wtêrgeven, maar bevelen de lezing er van
zeer aan, dïar thans ten kijkje achter de
schermen wordt gegeven, van de wijze
waarop hier te lande Spoorwegpolitiek
wordt gedreven en hoe de «haute linance"
daarbij een voorname rol kan spelen, zeer
ten nadeele van het algemeen belang.
Deze geschiedenis is, vooral in verband
met hetgeen volgt, zeer pikant.
Waar in het voorgaande de concessie
aanvraag der H IJ. S. M. voor een grooten
spoorweg van Amsterdam naar Leiden,
door de Haarlemmermeer, reeds een voor
name rol heeft gespeeld, als wapen tegen
de plannen der H. E S. M., toont de
schrijver nu uitvoerig aan, dat deze aan
vraag op zichzelf genomen geheel onge
motiveerd is; eene meening die ook door
de Regeering gedeeld wordt, gelijk blijkt
uit een schrijven van 19 Maait j 1. van
den Minister van Waterstaat.
Het voorname doel toch is het te drukke
verkeer van het baanvak Haarlem?Leiden
af te voeren langs de nieuwe lijn.
Met uitvoerige tabellen woidtdan verder
aangetoond, dat ^3 andere baanvakken
der Nederlandsche spoorwegen, waarvan
9 tusschen Amsterdam en Rotterdam, een
grooter verkeer hebben dan het baanvak
Haarlem?Leiden en vele zelfs een veel
grooter verkeer.
Wanneer de aanvraag der H. IJ. S. M.
dus. niet niisluilend een strijdmiddel is
geweest, is voorziening in het verkeer
Amsterdam?Rotterdam noodig niet alleen
voor dit baanvak der H. IJ. S. M., maar
voor alle baanvakken, zoowel der H. IJ.
S. M. als der S. S., want ook daar zijn
alle baanvakken zwaar belast.
Na eene zeer breed opgezette studie over
de wijze, waarop voorziening in de gebleken
behoeften hier mogelijk is, komt de schrijver
tot de conclusie, dat van de twee rich
tingen, die praktisch mogelijk zijn: eene
westelijke over Leiden en eene centrale
over Alfen?Oudshoorn, de laatste in ieder
opzicht aanbevelenswaardig is.
Na eene heldere technisch financieele
uiteenzetting, waaruit volgt, dat een derde
epoorweg Amsterdam?-Rotterdam alleen
door de S. S. kan worden aangelegd ter
wijl zulk een aanleg de financieele onder
gang der H. IJ. S. M. zou beteekenen,
vat de schrijver de nadeelen eentr weste
lijke lijn tegenover eene centrale, via
Alfen?Oudshoorn, aldus samen :
1. Zeer ten nadeele van het huurtverketr
Amsterdam?Haarlem, wordt de Zuidelijke lijn,
evenals de Noordelijke Ansterdam?Haarlem,
grootendeels voor het doorgaand \erkeer in
beslag genomen.
. Haarlem wordt van het sneltreinverkeer
afgesloten en komt in een uithoek (e liggen.
'A. Het centrum ter Rijnstreek blijf c uitge
sloten van het groot spoorweg-verkeer.
4. De spoorweg Leiden?Woerd3n kan niet
tot ontwikkeling komen, zeer ten j.adeelo van
Leiden en van de geheele Rynstieek.
5. Hetzij den Haag wordt ook ten deele
van het sneltrein verkeer uitgesloten of Am
sterdam krijgt niet de kortte verbinding met
Rotterdam en het Zuiden des lands en met
.Belgiëen Frankrijk.
6. De Westelijke lijn is / 5 600 000 duur
der dan de Centrale.
De oplossing om het sneltreinverkeer, Amsf
erdam?Rotterdam der beide maatschappijen te
verleggen naar n derden spoorweg is hier
mede ook veroordeeld en de eenig mogelyke
blijft: twee li/jnen voor sneltreinverkeer aan te
wt/jzen, de bestaande lijn der I! IJ. S. M. en
de meuwe Centrale voor de S. S. treinen.
Alle groote verkeersbelangen, die door ons
behandeld zijn komen zoodoende tot hun recht,
alle meest bereden baanvakken tusschen Am
sterdam?Rotterdam, zoowel van S. S. als van
H IJ. S. M. krijgen pa^allellijnen om het te
groote vervoer der oude lijnen over te nemen,
behalve de baanvakken Haarlem?Leiden en
Leiden den Haag, die tot de must beredene
behooren.
Afzondeilijk wordt nog betoogd, dat de
plannen der Haarlemmermeerlijnen door
den aanleg van een derden spoorweg
Amsterdam?Rotterdam niet worden ver
anderd, en dateene verbindingslijn Schin
kel?Duiven Irecht, tusschen den
locaal