Historisch Archief 1877-1940
Ho. 1300
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
exposeeren, voor Lucas het gewichtigste deel
van hun inzending behielden. Ik noemde er
reeds enkele, maar ook Breman is hier beter
en van Oosterzee, wiens werk men op't Rokin
stilzwijgend voorbijgaat, bomt hier veel gunstiger
uit. fn zqn «Zomerdag in Noorwegen'' is een
royale streek, die het geheel een pakkend
uitzicht geeft. Spoor heeft hier aen veel ruimer
aantal werken, waartnsechen vooral
eenjongevrouweportretje belangwekkend is om het
goedige modeléen fijn-rake zetjes. Ik denk
nu i.i eens ain M'j Ansingh, wier werk ik
in Arti ter beschouwing aanbeval; haar in
zending hier is van zoo onbeduidend gehalte,
dat het alleen als een waarschuwing moge
galden, als ik die nu aanduid. Van Ojrt
Heeft in Lucas een teekening van waterplanten,
warmer ook gedaan dan een zijner werken in
Arti, en van W. Sluiter een wel wat geforceerde
typische krabbel, maar daarbij een karakteris
tieke teekening van een oudemauefacie. Th.
Molkenboer had zich mogen bepalen tot inzen
ding van zyn twee portretjes ; dat hy het al te
stoutmoedige waagstuk bij het inzenden van zijn
levenegroote Adam en 'Eva niet inzag, ibhaast
onbegrijpelijk. Verklaring kan geven de omstan
digheid, dat hu het vyf jaar onder oogen had,
er zich dus blind op had gezien. Dat stuk is
niet geschilderd, zelfs niet geteekend, alleen
gedaan. > Misschien zijn er in het vrouwelichaam
met veel goeden wil, eenige kwaliteiten op te
«peuren, maar dan toch zeer spaarzaam
Willem E. Rrelofs heeft met veel brio een
vischstuk geschilderd, 't Ziet er zeer opgewekt
gedaan uit en er z\jn appreciabele brokken in;
toch toont h(j nog zijn onmacht al te duidelijk
op verschillende plaatsen zie bijv. de dooie
gaas naar den achtergrond. Heeft deze schilder
ook gezien een stilleven van visschen door
Frans Snijders in Brussel ? Hy epiegele zya
werk daar nog eens aan.
Verder verwijs ik op Lucas naar een wel
noemenswaardige eerste tentoonstelling-proeve
van mej. Van Heelt, een aquarel van Broedelet,
een portret om de handen vooral daar de
kop wat vervig is, hoewel vrij natuurlijk
van pose van Broeckman, een misschien
bij ongeluk geestig gedaan en in kleur nog al
tintelend uitgevallen landschapja van
Deutmann, (ik maak deze opmerking in verf and
met zijn ander minder dan middelmatig werk)
een schetpswerfje van Jansen (niet de
Arti«xpoaant) e^n winterstukje van Kuypers en
hoewel liever niet in n adem met deze allen,
het beeldhouwwerk van mevr. Verster (Minca
Bosch Keitz) Zy' toont zich een
beeldhouwfiter, niet alteen van duchtig geschoolde kennis,
en degelijke bekwaamheid, maar ook toegerust
met een voornaam begrip van vormen.
Toegevoegd aan de collectie schilderyen en
teekeningen is er in Lucas ook een tentoon
stelling van voorwerpen op het gebied van
versierings- en gebruikbkunst.
W. Sl'EENUOFP.
Tentoonstelling m geMls- en siertet.
De vereeniging »de Laecken-Halle" te Leiden
heeft in het Gemeentemuseum eene tentoon
stelling georganiseerd van gebruiks- en
sierknnst, die tot 31 Mei geopend blijft. Inzenders
z\jn: de Bazel, Sandpoort (meubels),
Eisenlofffdl, Oferveen (metaalwerk), S. Jessurun de
Metquit, Amsterdam (kleedjes, gebatikt en
stempeldruk), Cnr. Lebeau en mevr. de wed.
Baars, Haarlem (batikwerk en borduurwerk),
mfj. W. J. van der Maarel en ms-j. M. J van
der Weyde, Liren (weefsels, lederwerk, div.
ontwerper), H. W. Mol, Amsterdam (meubels),
Georg Reuter (houtsneien), J. P. Strijhos Jr.
(meubels), mej A. Wynstok, Amsierdam (bor
duurwerk), Veldheer (tiöutsnader), J. L M.
Lauweriks, (ontwerpen van meubels), W Pjnaat,
A, Zinsmeister, R. de Vries Jr. Zo/n
tenIIIIMtllillHHtllillfltHIIMIiMHIlHIWHtMmitftlUMIMMtltlllllll»
DOMINEE HELMS.
Naar het
M A X D K E IJ E E
?«w*.
Onderweg overlegde hij wat hem voorloopig
te doen stond.
Tot geen prijs mocht hij vro'ger tem» zijn
dan het tijdstip, waarop de dominee verwacht
kon worden. Eenvoudig maar gaan wandelen
zoo lang. Het wt er waj immers zoo rnooi. Hij
behoefde den dominee immers nie; dadelijk
gevonden te hebber.
En dan op zijn terugweg naar het beerenbuis
uitkyken oi de ontboden bezoeker in aantocht
was Ei-r kjn hy hem niet aandienen.
Zeker, de stemming van den genadigen heer
zou intussen nog meer vuur gegeten hebban.
Maar dat zou dan uitsluitend den dominee ten
goede komen. Als de groote lui elkaar in het
haar vliegen, bukken de kleine en sluipen
tusschen de slagen door weg.
En gevochten zou er worden! Dominee Helms
zag er hem ook niet naar uit, alsof hy met
zich Let gekscheren. Als twee oude reuzen
waren zij ! Een felle, verwoede . stry'd zou
het worden.
En by wreif zich in de handen en verheugde
zich op de geweldige slagen, die hy niet zou
voelen.
Een uur was verloopen ; toen trok dominee
Helms met zijn paarden huiswaarts
Op het erf der past 'ria nam Frits Hannemann,
een knaap met ten nek als een stier en een
echt bu.lebytersgezicht, de jaarden over.
Hij deed zijn knecht verschillende vragen,
waarop hij kort en duidelijk bescheid kreeg,
liep toen de stallen nog eens door en ging
daarna zy'n huis in.
Zorgvuldig trok hy' eerst buiten zijn m».t
aarde bedekte hooge laarzen uit, eer hij de
blinkende delen b=trad. Hij wiat, c at R ka, zijn
oude, getrouwe dveiuUiode, vederen sast op
den vloer ais een braadmirk in haar eigen
ziel voelde.
Ia zijn studeerkamer lagen de postzaken op
zijn schrijftafel; cp sy'n dooie gemak keek hij
alles door, las eikele brieven, eri ging toen
naar zijn slaapkamer om zich te verkleorJen.
Toen hij daarmee klaar was, riep bij Rika,
dee'do baar mee. dat hij nog uit moest, maar
dat bij \óó- het avotdaten terug zou zijn.
Daar a sloeg hy met stralende gelijkmoedig
heid het pad in, dat o?er de velden naar bet
heerenhuis van SchLiarenow voerde.
Teen Kircl, die in de groote lir.denlaan
voor de entree van het buis op en
neerpatrouilleerde, den lang verwachte zag aan
komen, rukt* hij zich in postuur. Neg een
blik wierp hij op dan komende om zich tegen
toonstelling, waar allerlei voorwerpen door
elkaar staan, oogenschynlyk zonder eenig on
derling verband, gcë:aleerd als koopwaar in
een winkel maakt in haar geheel geen
aangenamen indruk. Vreemd toch, dat juist die
voorwerpen, welke bestemd zyn om da gezel
ligheid van de interieurs te verhoogen, ver
dwaalde lammeren schijnen, die hun moeder
blijkbaar missen. De moeder is hier het interieur,
waar zy' thuis behooren, waar zy' hunne koude
origezelligheid zullen verliezen en warmte
zullen ontleenen aan hunne omgeving; dan
eerst komen zij tot hun recht en zyn zy naar
waarde te schatten. Eane kleur krijgt eerst
waarde door tegenstelling van eene andere.
zoo is het ook met die voorwerpen, zij hebben
eene omgeving noodig. Een zaal met triptie
ken van Lucae van Leyden, van Engebr<;chtz,
van 17a eeuwsche schutterstukken, sluit zich
moeilijk aan bij o^ze moderne sierkunst. E-i
toch, al past de omgeving niet[by het tentoon
gestelde, en al vormen de voorwerpen te samen
geen geheel, toch is er een onzichtbare band,
die ze aaneenhoudt. Die band is de liefde tot
het schoone. die den drang werd tot schepping,
die het individu met overtuigirg en zelfver
trouwen deed zeggen wat hij in zich voelde
en waarvoor hu op verschillende wijzen uit
drukking vond, na eerst verwerkt te hebben
wat de natuur hem in hare harmonie en rijkdom
openbaarde.
Zsker, het is-een mooi streven, de harmonie
in de natuur, die het gemeenschappelijk bezit
is van een ieder, ook in onze interieurs binnen
te leiden, opdat het zien er van, de geestelijke
harmonie by' de menschen zal ontwikkelen,
welke zoo noodig is voor het bestaan van een
huiselijk geluk. Maar er is ook nog iets anders.
In die uitingen ligt ook een gemeenschappelijk
optreden tegen verkeerde bestaande toestanden,
wier oorzaken diep zetelen in onze geheele
maatschappo ijke samenleving. Dat optreden
is een bewijs van kracht, en waar kracht zich
uit op geestelijk gebied, daar is overwinning
ook nabij; een streven naar verbetering is
steeds tympatiek en daarom verdient dit streven
waardeering en steun.
Het is zoo moeilyk, om wanneer men een
maal als kunstenaar iets kent, dan eene
toepassirg daarvoor te vinden en zich tegely'k
daarmede een maatschappelijk bestaan te ver
zekeren. Want het is niet genoeg iets in zyn
mars te hebben, er moeten ook koopers zijn ?,
de weg is lang, vol hindernissen en
oneifjnheden, die het gaan bemoeilyken voor velen,
ook al dikwijls omdat zy niet altijd evengoed
beslagen op het ys komen, maar er is een
waarborg voor velen, dat zij zullen slagen;
het is de kennis die zy bezitten, het daaruit
voortspruitende zelfvertrouwen, en verder het
vertrouwen en het geloof in een goeden uitslag.
Wat my opviel bij het beschouwen van de
verschillende tentoongestelde voorwerpen, is
het geometrische, wit-kunstige karakter die vele
hadden. Het is alsot passer en liniaal grooter
rol by' het ontwerpen hebben gespeeld, dan de
vrije har,d, die om zoo te zeggen den hartslag
van het individu overbrengt op zijn werk.
Verscheidene zaken toch die ik zag: inktkokers,
kanneljas, keteltjss, lampen, meubeltjes, hoe
harmonisch ook gedacht, zou men als uitingen
kunnen nemen van geleerden, die met parabolen
en hyperbolen naar bed gaan, uit vrees dat
deze 's nachts verkouden zullen worden. Maar
hoe kan het andeis? De wiskunde en aanver
wante vakken vormen een zoo belangryk onder
deel in het tegenwoordige onderwijs en eischt
voor veler hereenen eene dusdanige ir.spanning,
dat een kromme lyr, die een mensen door
middel van formules in het hoofd wordt ge
boord, er ten eeuwige dage in vast geroest
bly'ft. Zy laat dikwyls geen plaats meer, om
de kromme lijntjes, die moeder natuur in hare
mildheid rondstrooit in de hersenen van het
individu, te laten ontkiemen.
mogelijke teleurstelling t« vrywaren ; toen gaf
hij zicnzelf een tweedea por eu liep op ten
draf naar bet buis.
Q.iasi-adem'üoj stond hy een oogenblik later
Vüor zya meester.
Waar kom je va daan, vlegel ?"
Een orkaan bruiste hem tegemoet.
Genadige heer . . .''
Waar heb j3 zoolang rondgelummeld, lui
ezelsveulen ?"
Karel zag dat Zijn Gerade tot aan den rand
geladen wa-. Zyn gezicht was purper, zijn
vingers sloegen den eeten rcfl'jl nu den anderen
ou het tafelblad.
Vergeving, genaiige heer mecevr de
dominee was met den besten wil van de we
reld niet dadelijk te vinden nu is meneer
de dominee er."
Dat was zijn redding.
Bnn.cn met hem !"
Karel vloog wc,; als uit een pisf ooi geschoten.
Daarop trad dumiiiee lielms d; kamer binnen.
H:j maakte een liclit.e buiging en girg toen
naar den heer von S -nl even toe, die zonder
zijn groet te beantwoorden, van woede in zijn
eij;e,! woorden stikte. Eindelijk bracht hij bet
er uit.
Ik heb u laten komer, omdat, ge het
gewaagd hebt iets te doer, dat toch waarlyk
de spuigaten uitloopt."
Ge s'aat mij zeker we! toe, dat ik ga
zitten.1' Dominee Helms trok eea stoel naar
zich toe en Lam piaafs.
De beer von bcalioven werd violet.
Gs htbt u vermeter;," stiet hy hceech uif,
Fii's Uoiinemain in dienst te lumcn'.'?'
Ik heb F.its Hanncmarn in dienst
ger.om?n," aitwoordie doaiinea H.-las met nadruk
op elk woord
f G-i weet, dat ik den vont heb weggejaagd
en ge weet waarom ik hem heb wegerjaagd."
Gi hebt hem weggïjnagr!, omdat ge ham
geslagen hebt." Er H.kkerde iets ondeugends
in zïin oogen.
Mijnheer .. .!"
Si'hlieven was donkerpaars geworden. Hij
worstelde om woorden to vinden een woord
een lettergreep een klark er kwam
niets over zi.r. bppen.
tk trof bem aai ir, eer. bedjiikelijke
gemoedsstemmu-,g,;' vervolgd* dominee Heling.
Hij liep rond rast da wraakavhtigsto gedach
ten, het b; oaïardige in zijn natuur kree^ de
overhand. Hij was op het pur.t u in een
hindurlaïg op te wach'en. Toen heb ik mij met
hem bemoeid IK heb h?m onder het oog
gcbrafbt, boe laf en laag en gemeen xoo'n hin
derlaag is. Hoe een eerlijke borst eigenlijk
rooi; m; t ?wrnakgedachten achteraan moet
komen. Op b t c ogenblik zelf zijn ribbenka-.t
urdedigen goed ! Msar Iat»r "
, Mtt ten brlerchtnd ge!uid als v?vn eer. stier,
was de hetr von Scbliavcn, zijn zieken voet
vergetend, opgesprongen. En m de sr.y'dev.de
pijn, die zyn leden samentrok, vond by' zijn
woorden terug.
nat dat hebt ge gezegd ! Zich
verdediDoch aan den anderen kant waren er weer
verschijnselen te constateeren, die er op wezen,
dat ook velen van den rykdom van den natuur
geprcfi'eerd hadden, en dat bet op den langen
duur zal blijken, dat de wiskui stig kromme
lyn, minder vastgeroest is, dan men wel zou
meenen. Maar toch bli?f ik het feit constateeren,
hoe in onzen tijd de wetenschap en de kurst
elkaar meer dan ooit naderen, ja, dat zelfs
intimiteit ontstaat, die wel tot grootere intimi
teit aanleiding kan geven en misschien in de
toekomst dat larg verwachte kindje zal doen
geboren worden, dat by leven en welzijn in
de kunstgeschiedenis met den naam van den
»20j eeuwsche moderne stijl" onderscheiden
zal worden van zy'ne broertjes, die al zoovele
pennen in beweging hebber, gebracht en zoo
menig professor zagen opgroeien in de schaduw
van hunne kerken en wereldsche gebouwen.
Nu ik eer.rcaal als Sancho op zijn ei.el<ja
voorldraaf, zou ik wel luit hebben door te
blijven tjokken, totdat ik weer op Iï«sirante
terecht kwam met den helm van Mambrirjo op
het hoofd. Ik moet evenwel a!& verslaggever
toch iets ve?tellen|^H|ri het tentoongestelde, en
ofschoon my alles interesseerde en belang
stelling inboezemde, zal ik mij bfpiien tot
het vermelden van dn inzendingen uit Lwen
van mfj. Van der Maarel en imj. Van der
Wtyde en bepaaldelijk noem ik hunr.e proeven
van weefkunst.
Het waren reticules, kleine stek j« dus; maar
de keuze van de kleuren, de verhoudingen
van de randen tot het geheel, du eenvoudige
ornementatie bewezen my' dat zij eene breede
opvatting hebben, een mooi
cooabicatievermogen; ik vond die dingpn zoo rustiek, zoo
eenvoudig, zoo echt mooi. Alleen kan ik ruy'
moeüyk zulk eene reticule gedragen denken
by een costnum volgecs de laatste Parysche
moda en dei k ik my meer een costuum
daarbij zooals de Noorsche en Zweedsche
boerenbevolkii g die dragen. Maar de resul
taten van het weven zyn een verheus;er.d feit.
-Het zal alty'd wel een moailyke stiy i blijven
voor hen, die te velde trekken tegen bestaande
opvattingen en modes, want zy' hebben te
strijden tegen twee lastige diertjes: kleinzielig
heid en bekrompenheid, die, wat de hardheid
harer schedels betreft, met die van muilezels
kunnen wedy'veren.
Ik zal n;ij hierbij bepalen. Alleen spreek
ik den werisch uit, dat zij, die de middelen
hebben om hun woning een ry'k aanzien te
geven, de kunstenaars Eiet zullen vergaten,
die de aantrekkelijkheid van hun huis kunnen
verhoogen door de producten van hunnen
arbeid, waarin zij hun gevoel bobben gelegd,
en waarop zij het stempel hebben gedrukl
hunner individualiteit. Z >o zullen de menschfin
daardoor medeweiken tot het doea herleven
van een onderdeel van onze kunst: de kunst
nijverheid, die zoo iang de rol van
asschepoester in den lande vervulde, dat zij ten
slotte dood en vergeten scheen.
Willen de kunstenaars voortbrengen, moet
men hen werk geven, opdat zij ten minste
kunnea leven.
L. LACOJIBLK.
De msïibelcons'ructtur : verzameling
meubeltypen, ten dienste van meubelmakers,
inrichtingen voor ambachtsonderwy's en
voor eigen studie dooi P. DOORN, directeur
der ambachtscbool \*. m.erfci'ourt. Uit
gave van S L. van Loty te Amsterdam
Toen de zeden eenvoudiger warer, werd een
meubel geacht een familiestuk te zijr, waardoor
de oudste zoan het eifle van de ouders, et'de
dochter het nuóireeg als uitzet; raat zekeren
eerbied werd het behandeld ou verzorgd.
Het aantal meubels, dat men bezat, zelfs in
de hoogere ttar.der, was betrekkelijk gering :
gen ! Ve-dedigen, dat preekt ge mijn
onderhoorigen ! Oproer <:n geweld weekt ge hun 'i
Weet ge, wat ge daarvoor verdient V'
Nu 't"
S.aag verdient ge er voor '."
Domii.ee lielms was o_>k opgestaan Zooston
den de twee gro:>te, forscha gryatopp3n tegen
over elkaar.
Een gloeiende bloadgolf was den dominee
lij de.?e 'aaïste woorden naar bet gezicht
gevlogen ; toen echter tchu^de hij het van
z ch af en lachte zijn heerlijker, irisschen
De heer von Schlieven werk terue; bliksem
stralen schoten voor zijn oogen heen en weer,
toen verduisterde een bloedig* inisi air' n blikken.
Buiten zich ze.'f wierp hij de'h op den
dominee en j,rtep hem in de borst.
Deze omklemde zijn hand met ^ize; en vuist
e;i druk! e L' aar neer.
Toen ML t Schüeven een hardan schreew
u'.t on sloeg dea ard«r in het gezicht.
En teen een geweldige, klinkende slag
op zijn eigen war g d:e hV>n op zij deed
tuimelen bij struikelde, bij hield zich vast
sar, da tafel eu zor,k in een ttoel nee.'-.
Voor zijn strakke, opengesperde oo^en was
het vacht. Hij zag niet?. Hy' iiooniii a, k niets.
Dominee Melms, in zijn vo ie lengte zich.
oprichtend, f prak met vaste, duidelijke stem:
Hiermee kan de zaïxk als afgu raan worden
beschouwd". Hij hoi.r.Ic de woorden niet. E i
hij zag niet, Jat de dominee bedaard de kamer
uitgi. g.
Toen wmd de nacht schemerire, pn toen
werd hot hem duidelijk, wat. er gebeurd was.
Ivarei ! '
Het was een rauwe schorre kreet.
Do g-- roepene snelde naar binnen.
Mijn buks! de hond komt hier niet levend
va: daati !"
Schiieven rukte het venster op^n. Da hooge
gestalte van don dominee, d'.e juist met
bedaarden stap den voortuin doorging, teeken ie
zich scherp tegen den avondhemel af.
^ Zyn ba-.den klemden zich krampachtig samen.
Zijn rug kromde zich, als maakte hij zich
gereed zya vijand na te seringen.
Karel stond niet de buks naast hem.
0.WJÜtk^urig greep bij naar het wapen. Tuaa
mat iiij zijn bediende van het hoofd tof de
voeten
Ben j» bezeten, lammeling? Zi; ik er uit
alsof ik klakkeloos een wïcriooze zou neer
schieten'? Vort!"
Karel verdween even snel als hij gekoraei
w*s._ Zijn meester echter virl steunend in een
leuringstoel neer on drukte zyn handrn voor
lijn gezicht.
GïK.'agci. ! Hij, Kur.o von Schlieven, gcslagon!
En ue wtreld beato;:d neg en de tijd rol ie
verder.
DasrgindB tikte de klok en het was een
stoel waarop hij zat en Lij wa'i htt hij
wie« zoa iets was geschied bij, die machte
loos zoo i*tb moest dulden die weerloos was
tegen zulk een wandaad !
een grcote kist, vaak tevens tot zetel of rust
plaats dienende, een pronkkabinet, wat stoelen
en een groote tafel.
Als by' meerdere welvaart, het aantal berg
plaatsen moest worden uitgebreid, of verwy'fdere
zeden de aloude meubelen leerden versmaden,
werd de kist of 't kabinet niet verkocht of
gesloopt, maar behandeld als een ou ie, trouwe
dienstbode, wie men in huis een plaatfja bly'ft
bewaren, waardoor zij op stille, eenvoudige
w\jze werd gepensionneerd.
Al die prachtige, friesche of oud-hollaLdscbe
schrijnen of kisten, die de vreugde der ver
zamelaars, en de trots der musea uitmaken
zyn daardoor alleen bewaard gebleven. Dat de
kist een bijzondere beteekenis onder de meubels
had, mag uit de bekende friesche uitdrukking
bly'kep, waarby het beste of Zondagsgewaad
kktentuug geroemd wordt, (tuig r= opschik
volgers v. aale)
Zoo is het zeker niet alleen bij ons geweest,
maar wel overal. In 't vorig jaar zag ik in
het Noorden van Spanje, by boeren, een enorme
lange kist, met primitief Bnywerk versierd, iets
hooger als een stosl tot het bovengenoemd
doel gebezigd Zij was in twee afdeelingen
verdeeld en werd geopend, om uit eene
een servies te voorschijn te brengen, dat zelden
gebruikt werd ; in de andere lagen, netjes
gevouwen, allerlei kleedingstukken en kleurige
stcffsn om ze te vervaardigen.
Dat is alles veranderd, vooral onder Franschen
invloed. Men verviel in het tegenovergestelde.
Er is een tyd geweest, waarin men in een
salon om de vele meubels, en tafuitje» met
bibelots, en tagèretjea met apocryphe
antiquiteiter, bijna zich niet meer kon bewegen.
Daarby' kwam, dat bijv. de stoelen in L'juis XV
en Louis XVI- manier (de eerste vooral) veel
plaats innamen.
De pruikenty'd heeft enorm veel kwaads op
zy'n geweten: alle meubels met kuiven (mo:i
der.ke aan de zoogenaamde frontons bovenop
de kasten en midden op de kanapees, sierlyk
en constructief met twee houten pennen be
vestigd,), alle stoelen met dooreengestrengelde
rugleuningen moeten als uitloopera van die
uit het rococo- tydperk worden beschouwd.
Het is nog niet zoolang geleden, dat de werk
lieden liever en voor minder geld een meubel
begrensd door kromme ly'nen vervaardigden,
't geen zy' «gezweefd1' noemden (vermoedelijk
een verbastering van »gefchiccrtft", krom, en
waarby de lijmpot voornamelijk in eere i»),
als een dat strak- vierkante hoeken vertoonde.
Lieden van mijn leeftijd zullen zich misschien
een aardigheid herinneren, aan een neophoob
meubelmakersbrein vermoedelyk ontsproten :
Welke meubels zijn de gevaarlijkste ? werd
gevraagd. Het antwoord luidde, de
i:ieuwerwetbche : daaraan stoot men zich een gat in
het hoofd; aan de ouderwetsche slechts een
buil! De nieuwerwetsche meubels warea die
iri renaissance- manier, de ouderwetsche de
i'Miiriinmiiii
Ja, weerloos! Want de ar der was weg
was r, iet met-r 1 1- acjterhait-n. Hoogsiens b.nneu
lu-t bere.k van ten moord. Hem ui dagen op
de sabel, op het pistool, zcoais gebruikelijk is
onder mai-nen van f.tr, dat nooii. E::-n zwart
rok ! Een onvrije ten hnllintntch een
cbaduw
Eu toch geslagen I
Hos koi hij de char.de anders boeten dan
met zijn eigen leven dan met etn ko^el door
zjn kop !
Geslagen !
Masr door een s-lasf, een knecht ! Is dat niet
hetzelfde, als op Jen w< g door een s'.ruikroover
te worden aai g ?vaiier, ? L dat tim .'tbande 't
Is het niet vccloir een blir.d tceval? 1 1 het
r. iet sis wanneer in het tjosch een tak te,Jtn
j ? gezicht slaat cf ile storm ja ecii cakjan op
het hootd gooit !
En toch en tcch
Toch altijd oen bai.il ccn band mot vijf
virgers een mar nenhand
Ja, eet; ruanneiihana!
Hij wierp zii-h kreunt nd oei. Iiij niocst den
keicl te lijf. Hy lïuiest nsct bem vocuten, er
was i.ic-ts aan (e don. !
ie man ba i gestudeerd, hij wist dus wat
een dii'jl ',vss. al was hij ook dominee gt worden.
Hemel en hel ccn domiiitse, ie siaat
een domirrjp. die de onbeschoftheid betft te
slean, meet ook satisfactie kunnen gev^n !
Hij moest het hart eens hebber), te weigoren !
Dai zou hij he;;i 'cii zijn kratig pabLen
den ecrito, den besten keer dat hij hem tegen
kwam, zou b ij h^rn bij ;djn kraag pakken en
hem met (k; hondezweep het vt-1 van do tnokkeh
ranselen ! Te schande zou hij Uem make.u, als
bij te la,f was om te vncbten ! Hy zou met
den vent afrekenen, toe dan ouk !
De zaak inosst onmiddellijk har.r beslag
krijgen!... Malie moest zijn kaartje «renuen.
Malie wie anders ? Er was verder geen
mensen in de huurt.
K -t rel moest van a vond nog naai Wdrkeni in rijden.
Malte hm!
HIJ zou wel praa'jes maken. Maar zich ont
trekken aan zijn plicht au-i vriend pn edelman
dat no'jit! Eer, preek zou Malte tegen hem j
dat wat- zeker Maar die i;;oest hij
dan maar sJiki-ieu. Zilveiid, zocnls hot sedert '
sort ija gewoonte was geworden. Hij z;u van
den mai: des vredos epreken.
A'.Je i'uivelb ! i on man des vret'f s, die slaf.t ! _
Malt-; zou ercp vijzen, dat het tv,ee!;ey.-.cb.t ia
s rij ! is >iiat de god-Jelyke wereljfTda, en dan
!0 wel ean t * eegc v." cht met r«n dicijair G..'
Het was omstreeks het jaar 1870 hy ons,
dat de lust tot studie der oude meubels een
weinig doordrong. Verzamelaars hadden de
oude kasten en kisten voor grof geld opge
kocht, maar het gioote publiek, dat ze veelal
uit beleefdheid en omdat men wist dat zij
duur waien betaald, bewonderde, voelde niet
veel voor die toenma'.iti nieuwe (!) richting.
Zij sproot echter voort en hii;g zaaien met de
studie der ond-IIollar dsche architectuur der
17j en 18j eeuw. Da tentoonstelling van
kunstnijverheid in het Paleis voor Volks
vlijt, in het jaar 1877, (onder welke voor
namelijk de heer Du K ur.t'aiel meesleependen
yver zijn schouders had gezet) hielp veal
otn dat soort \an meubelen ingang te doen
vinden, die men raiaifsdi.es gedoopt hetft, en
dio in hun eenvoudige ci.iristructieiijr.en
herin"eren aan het deugdelijk zeventieneeuwsche
werk.
Ten behoeve van een bekenden meubelmaker,
die gaarne op deze tentoonstelling wilde
ttebsdingen, (de sedert lang ontslapen heer Entkei))
heb ik toen een volledig studeerkamer-ameu
blement ontworpen, dat een bekroning verwierf.
Het werd door my gtkocht; ik bezit het nog;
er mankeert niets aan, wsl een bewy's, dat het
goed ver.-aardigd was, degelijk in elkaar zit.
Wat my' toer.maals, de werkplaats van den
heer Entken bezoekende om bier en daar een
toelichting te ge«en, een prc-fi! of ornamentje
te schetsen cf te beoordeelen (er zyn trouwens
bijna geen versieringen aar) trof het my,
hoezeer de meubeSrcakersopvattirig van con
structie verschilt of verschilde van die eens
timmermans. De eerste vraagt vooral hoe en
waar iets gelijmd moet wordei;: maakt malletjes
om de lijmtan g te plaatsen, die totdat de lytn
zelf droog is-, de stukken bij elkander houdt
enz De tweede echter zoekt zaam te stellen,
te construeeren, met pen en gat en paneel of
tegen klossen enz.
Het is sedert natuurlijk wt-er anders geworden l
Wy' staan onder den invloed van wauwelaars
over kunst, soms van babbelende schilders, die
van alles verstald meenen te hebben, en we
voeren al vloekende tegen de
boeren-vsrnielende Engelschen engelucbe meubeltjes
in, of maken ze raar teekeninge'ij'is uit
Engelsche tydschriften, waaronder »Tne Studio",
als toorgever, en brengen ze aan den man,
met veel tromgen ff jl, in inrichtingen met
engelsche of hollacdsche titels, birmens- p.n
buitenshuis, als bieren of buitenarcbitekt!
Zij zyn de triomf der dubbele lat (Z% a 5
»duim") pootjes cf stylen zyn r.ooit zwaar
der : tafelblaadjöB en afscheidingen hebben
liefst de «volle" zwaarte van l centimeter!
en krullen, door de zaagnoachine geleverd,
(van de poezievoile sierlykheid als het
bekende kunsthoutzasgwerk, waarmee men
ons een vijftiental j*ren geleden verveelde)
vormen de overgangen. In guldens bij
aanschaifi g kosten die meubeltjes veel; aan
arbeidsloon weinig ; aan materiaal niets; geen
wonder, dat de toonaangevende
meubeifabriekanten ze gretig verspreiden Troosten we ons
met het denkbeeld, dat ze verbazend onsterk
zijn ; dat al dat dwarsdoorgesneden hout spoedig
het staan moede wordt, en zich er bij neer
legt; dat die phantasmsgorie, al die knufferige
combinatietjes van uitsteljes, > ersprirsgende
plankjes, teruggezette tafdlpoo'jes spoedig gaan
vervelen ; dat men het gevaarlijke zelfs er van
gaat inzien ! Men vertelt, dat iemand, die zich
verttout had op een voorwerp te gaan zitten,
dat er min of meer ah een stoel uitzag, niet
alleen onzacht viel, daar de achterpooten zich
hadden begeven, maar zoodanig in het gekrulsel
van leuningijee, vullirgtjos en overgangetjes
verward geraakte, dat men gpruimen (ijl noodig
had hem te verlossen ! Of de brandweer er
aan te pas was gekomen, wist myn bericht
gever nieU
Al die consideraties hebben zeker den beer
Doorn er toegebracht het boek te bewarken
aan het hoofd dezes vermeld.
De meubels, die bij teekent, zyn werkelijk;
gelijk de titels vermeld geconstrueerd,
tezamengesteld volgers gezo; de regels; gelijmd werd
er alleen in de uiterste noodzakeh.kheid, bijv.
waar twcs lijsten, ieder onder hoeken van 45
een rechten hoek mollen vormen, en anders
geneigd zouden zijn open te krimpen. Met
eenvoudige voorwerpen, als een stoof, een
kleerenhanger, een keukentafel begint hy'; om
weldra tot meer samengestelde op te klimmen,
als een boekenkast, de zoo rnoeieJijk goed te
vervaardigen tafel met inschuif bladen, het
ciliticierbureaii, enz. Ba telkens, zijn de
geji'oote g'.,d;n! A's uu een dier.aar G ds
liar.d
Er, dar; zal hij zich rin hecle toodra<'bt laten
vertellev. 10 i dan als hy hoorr, dat hij,
Sohüevcn, don- dominee htt eerst lu-tf gt-s-laiiou
het minste-, wat bij bem voortp -H, is dat
zy" band eenmaal uit yu graf zal groeier: !
iiij b?eft d::n (5oroir,ee bet c;rst >:< s<!agrnt!
k:r!.Maar bad de kerel dat niet dubbel eu
dwars verdiend? lij, die zijn geniet-rite
scburuij nioorJ, djods'ag preeS:t ?
Dat bij hem teen by zijn borstrok pakte
j bij alle heiligen, dat was nu eenmaal zijn manier
j om met nadruk te spreken! Daarvoorzijn hand
te pakken en weg te duwen
j Hy moest wel slaan bij moest !
| E:i bij had er den ander een gpgevr-n die
i raaüwas ! Z'-ker de ander had behoorlijk
j te. uggeaaid, dat viel niet te ontkennen.
! Maar bij zou JMI kt rel geworgd hebben, als
dit vr,;e:.elijke h."m niet zoo onverwacht op het
lijf was gevallen. E.i als de podagra bs:m niet
zoo te gakken bad gehad
E a nu iueot.de de ar. der zeker, dat hij de
baas Aas gebleven l
Wnt di-org hij hc.t hoofd hoog, toen hij het
buis uit ging !
^ _ Va. er was reden genoeg zich te voelen!
Togen een Schiieven da hand te hebben
op»ebeven en nog adem te halen I Gsen sterveling
die zich daasop beroemen kon ! Een
bcniidenswa&rd:g tevoel inoe.-t het zijn - all machtig !
Maar wij zijn rog niet aan het eind.
Dit zou toch zelfs Malte moeten toegeven,
dat ze hier nist met een man des vred)', maar
eenvoudig met een man van de vuis. te doen
hadden !
En dat noemde zich nu dominee! Heidenen
en Tmken ! Een dominee die sloeg ! Wie had
dat van den ken l verwacht ! voir een verwijfden
potsenrnaker ha-i hij hem gehouden, voor' een
slappe dweil, W.;g illusie ! Hij had knokkels
en wist ze te gebruiken.
Hij liet zich niets welgevallen, die eer moest
men beiu nageven.
En daar hij nu eenmaal zoo was, kon men
ook van hem verwachten, dat bij voldoening
zou geven.
In weerwil van Malte en diens tegenwerping.
Die zou immers het uitdagen van een predikant'
niet slechts als heiligscbenris beschouwen, hy
zou het ook als ten eenenma'.e ongerijmd
'veroordeelen Een duelleerei de dominee breekt
toch dood gewoo.. uit zijn ambt en waardigheid
en uit de heele christelijke menschheid los ! De
veronderstelling alleen was al belachelijk!
En zich blameeren zich voor dea ander
blameeren juist voor dien
Maar bommen en granaten ! Waarom s'aat
hy aan ?waarom slaat by; ais bij de gevolgen
niet op zich wil riemen!
]?; i hedt hij zelf o;-k niet op zyn Luid ge
kregen ! Kan hij dat laten zitten, als bij een
ferme kerel is ? Of -was voor hem de ?aak met
bet terugslaan uit? Dacht hij dat ze r-u quitte
v, ar?n 't Daar was geen denken aan i Voor een
St-h.ieven was daar geen denken aan!
Hoe stetóe hij het zich eigelijk voor? M sesten
zij misschien doen. aisof er niets gebeurd was
eu op de ou > manier elkaar links laf en liggen?
Of naast elkaar door het leven sukkelen, in
tMlie denkend: dien tal de keiMiUmalnng met
mijn vuist heugen?
^ Dan had hy het mis. Dan hal hij bet glad mis.
Een Schiieven maakt een schoore rekening.
(Slot colgf).