Historisch Archief 1877-1940
?TT-V
1311
DE AMSTERDAMMEE
A°. 1902.
WEEKBLAD
NEDEBLAND
Dit nummer bevat een bijvoegsel.
Onder Redactie van J. DE KOO en JUSTUS VAN MAÜRIK Jr.
, UitgeTers: VAN HOLKSMA & WARENDOEF, Heerengrracht 457, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt verzekerd overeenkomstig: de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 124).
Abonnement per 3 maanden / 1.50, ('r. p. post f 1.65
Voor Indië^per jaar n mail 10.
Afeonderlyke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.12 V'
Dit blad i» verkrijgbaar Kiosk 10 Boulevard des Capuciuea tegenover het G rand Café, te Parijs.
Zondag 10 Augustus,
i
Adverlenliën van l?5 regels f 1.10, elke regol meer f
Reclames per regel 0.40
Anücea uit Duitschlaud, Oostenrijk en Zwitserland worden ii'tsluitefid aangenomen door
de firma KÜDOLF ilOSSE te Keulen en door alle filialen dezer firma.
Tot 15 Augustus aanstaande
gelieve men brieven en stukken
bestemd voor de Redactie,
uitsluitend te zenden aan het
Bureau van het Weekblad
HEERENGRACHT 457.
INHOUD:
VAN YERBE EN YAN NAEIJ: I?S .nieuwe
«Gezondheids-commissiën. door dr G. "W. B.?Java's
?economische toestand, door C. v. d. Pol. Een
belangwekkende stryd, door S. WETENSCHAP :
Jleue belangrijke dissertatie, door Armand Sassen.
KDN8T EN LETTEBEN: Mnziekbeoordeeldingera,
?door Ant. Averkamp. In het Stedelijk Museum,
, door J. W. N. Koloniale tentoonstelling, door
A. T. De wonderbare wereld, door Herman
Teirljnk, beoordeeld door Cyriel Buysse. Ons
.geschoolmeester, III, (Slot), door J B. Schepers.
Hulpmiddelen bfl het aardrijkskundig Onderwijs,
II, door H. P. Geerke. De pokken te G-loue ester,
?door dr. Y. v. d. Plaats. FEUILLETON: 'n Slacht
offer. Oorspronkelijke schets van F. de Sinclair.
BECLAMES. YOOB DAMES: Internationale
iünder-litterataur, II, (Slot), door N. van Hichtum.
De teleurstelling, (Hist.), door G C.
StellingwerfJentink. Allerlei, door Caprice. SCHAAK
SPEL. FINANCIEELE EN OECONOMISOHE
KEONIEK, door D. Stigter. SCHETSJES : De
deserteur. Scbets van Wilhelm Muller Weiltof rg.
INGEZONDEN. ADYEBTENTIEN.
iliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiDiii
De nieuwe
Gezondheids-commissiën.
Nu met l Augustus de
Gezondheidsen Woningwet in werking zijn getreden,
zullen dezer ? dagen de
Gezondheids-commissiën moeten worden benoemd, waaraan
een groot deel der werkzaamheden onder de
nieuwe wetten worden toevertrouwd. Haar
aantal i- in de wet zelve niet aan
gegeven; vooreerst komt er eene commissie
in iedere gemeente met 18,000 of meer
inwoners en bovendien kan eene afzon
derlijke commissie worden ingesteld in
elke gemeente, waar dit om de eene of
andere reden wenscbelijk moet worden ge
acht; bij Kon. Besluit zijn reeds Maas
sluis en Harlingen als zoodanig aange
wezen, terwijl 33 gemeenten vallen onder
de eerste categorie. Het overig deel van
Nederland wordt verdeeld in kringen van
een meer of minder groot aantal gemeen
ten, te samen met niet meer dan 40,000
inwoners, terwijl voor elk dezer kringen
ne commissie zal werkzaam zijn. De
samenstelling dezer kringen is geschied
naar de aanwijzing van de Gedeputeerde
Staten in de verschillende provinciën,
terwijl door den Minister was te kennen
gegeven, dat er naar moest woiden ge
tracht zooveel gemeenten bijeen te voe
gen, dat dit maximum cijfer der bevol
king van 40,000 inwoners ongeveer zou
worden bereikt. Ten gevolge hiervan
zullen, behalve de bovengenoemde, nog
worden benoemd: 14
gezondheidscommissiën in Noord Brabant, 12 in Gelderland,
12 in Zuid Holland, 9 in Noord-Holland,
8 in Zeeland, 4 in Utrecht, 9 in Fries
land, 7 in Ove)ijsel, 8 in Groningen, 4
in Drente en S in Limburg; in het ge
heel dus 95 en te samen voor geheel
Nederland 130 commissiën.
In de meeste gevallen werden 8 tot 12
gemeenten bijeengevoegd, enkele malen
echter, zooals bij de eigenaardige verhou
dingen in Friesland feitelijk slechts een
twee- of drietal, die echter elk toch uit
meerdere dorpen bestaan. In
Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht en Limburg zijn
sommige kringen gevormd van 20 en
meer gemeenten.
Het aantal leden dezer
gezondheidscommissiën is niet door de wet beperkt,
doch moet minstens 5 bedragen; de Com
missaris der Koningin in iedere provincie
heeft de beslissing; die van Zeeland heeft
?voor alle kringen zonder onderscheid het
minimum-cijfer behouden, terwijl die van
Friesland, al naarmate de verschillende
grootte, ligging of beteekenis der kringen,
een cijfer van 5 tot 11 heeft vastgesteld.
Ook de benoeming geschiedt door den
zelfden Commissaris uit dubbeltallen op
gemaakt door den gezondheidsraad, die
echter verplicht is Burgemeester en Wet
houders van iedere gemeente in de gele
genheid te stellen eene aanbeveling te
doen.
De leden worden benoemd voor een
tijdperk van vijf jaren; zij treden af vol
gens rooster, doch zijn terstond weder
benoembaar.
Een der leden wordt door den Commis
saris als Voorzitter aangewezen en aan
iedere commissie wordt door denzelfde
de eerste maal een Secretaris toegevoegd, '
later op aanbeveling van de commissie '
zelve; ook een der leden is tot secretaris
benoembaar.
Deze Secretaris geniet een salaris, waar
van een bedrag van f 400 door het Rijk
wordt vergoed, terwijl een evenredige som
door de onderscheidene gemeenten, tot
denzelfden kring behoorende, wordt
betaa'd elk in verhouding tot hare bevolking.
De leden der commissiën nemen hunne
betrekking kosteloos waar en genieten
alleen reis- en verblijfkosten; toch zijn
de werkzaamheden dier commissiën zeer
omvangrijk en van groote beteekenis.
Volgens art. 27 der Gezondheidswet die
nen zij aan den hoofdinspecteur en de
verschillende inspecteurs van bericht en
raad in alle zaken, de volksgezondheid
betreffende, houden zich op de hoogte van
den staat der volksgezondheid in elke
gemeente waarvoor zij zijn aangesteld en
overwegen alle klachten ter zake van
benadeeling der volksgezondheid tot haar
gekomen, terwijl zij de inspecteurs en de
besturen van provincie en gemeente moe
ten wijzen op maatregelen, die van over
heidswege zijn te nemen in het belang der
volksgezondheid.
Bovendien doen zij zelf de onderzoe
kingen die haar noodig voorkomen, zijn
den inspecteurs behulpzaam en verrichten
overigens alle werkzaamheden, die haar
behalve de bovengenoemde krachtens de
wet worden opgedragen.
De taak dier commissiën is dus zeer
omvangrijk en van groote beteekenie; te
recht is reeds gezegd, dat de goede wer
king der nieuwe wetten voor een groot
deel afhankelijk is van de activiteit dezer
colleges. Het valt echter niet te ontken
nen, dat de algemeene bewoordingen,
waarmee deze rechten en plichten der
nieuwe gezondheidscommissiën omschreven
zijn, de gelegenheid open laten om in
menig opzicht den weg in te slaan van
het vroegere geneeskundig Staatstoezicht,
waarbij ook de Geneeskundige Raden be
voegd waren tot velerlei onderzoek en
bemoeiing, die nochtans door de omstan
digheden meestal tot een doode letter zijn
gemaakt.
Het valt echter niet te ontkennen, dat
de gezondheidscommissiën in veel beperk
ter kringen werkzaam, beter in staat
zullen zijn de algemeene gezondheids
toestanden te overzien en dienovereen
komstig te handelen, terwijl bovendien de
verplichting der gemeentebesturen om haar
in kennis te stellen met alle verordenin
gen, de volksgezondheid rakende en haar
advies in te winnen, de kracht dier com
missiën grootelijks vermeerdert.
In :i opzicht echter zal de invloed
der nieuwe commiseiën van groot gewicht
zijn en is hare taak om in goede richting
werkzaam te zijn duidelijk omschreven;
het betreft de verbetering der volkshuisves
ting ; daarbij heeft de wet haar de macht
gegeven om de gemeentebesturen, die na
latig mochten blijven, tot werkzaam op
treden te verplichten.
Volgens de Woningwet toch moet in
iedere gemeente een verordening worden
vastgesteld betreffende de eischen van be
woonbaarheid van woningen. Deze ver
ordening moet bevatten, voorschriften be
treffende: de plaatsing van de gebouwen
ten opzichte van den openbiren weg en
van elkander, het hoogtepeil van den
vl er en de hoogte der gebouwen, de af
metingen der vertrekken, van trappsn en
portalen. Boven iien moeten voorschrif
ten worden gemaakt betreffende privaten,
beschikbaarheid van drinkwater, vo
,>rkoming van brandgevaar, voorkoming van
vochtigheid, hechtheid van fundamenten,
muren, vloeren, trappen, zolderingen en
dak, verwijdering van rook, water en vuil
en toevoer van licbt en lucht. Blijven
de gemeentebesturen nalatig, dan gaan
de Gedeputeerde Staten zelfstandig tot
vaststelling van zulke voorschriften over.
Bij de hier besproken voorschriften
worden ook eischen gesteld omtrent de
zuivering van ongedierte in woningen, de
afscheiding van slaapplaatsen, alsmede
omtrent het aantal bewoners in verband
met de ruimte.
De gezondheidscommissiën nu hebben
tot taak nauwkeurig toe te zien op de
naleving dezer voorschriften en zij zijn
daarbij geheel onafhankelijk van de ge
meentebesturen; zij wijzen aan die be
sturen de woningen aan die aan deze
voorschriften niet voldoen en de gemeente
raden zijn verplicht daarvan nota te ne
men en maatregelen te nemen om in de
gebreken te voorzien op de wijze zooals
de wet hun aan de hand doet door
onbewoonbaarverklaring, ontruiming, sluiting
en afbraak.
Wordt aan de adviezen der gezondheids
commissie geen gevolg gegeven door de
gemeentebesturen, dan hebben zij zich te
vervoegen bij Ged. Staten, ten einde door
hunne lusschenkomst de verbetering te
verkrijgen, die zij noodig achten.
De bemoeiingen van de leden der
gezondheidscömmisstën kunnen nog op eigen
aardige wijze worden geprikkeld door de
medewerking en het initiatief hunner
medeburger?.
Drie of' meer meerderjarige ingezetenen
eener gemeente hebben toch ten allen
tijde het recht het' gemeentebestuur bij
gemotiveerd bezwaarschrift te wijzen op
den toestand van woningen, die blijkens
hun persoonlijk onderzoek niet voldoen
aan de bestaande voorschriften of die
uit anderen hoofde ongeschikt ter bewo
ning zijn, of waar bepaaldelijk aange
duide verbeteringen noodzakelijk zijn of
waarbinnen meer personen zijn gehuisvest
dan volgens plaatselijke verordening ge
oorloofd is. Voor den 15ien van iedere
maand worden al deze bezwaarschriften
in handen gesteld van de betrokken ge
zondheidscommissie, die na behoorlijk on
derzoek binnen eene maand daarover ad
vies uitbrengt.
Hetzelfde geschiedt wanneer het hoofd
van een gezin of een afzonderlijk levend
persoon zulk een bezwaarschrift heeft in
gediend betreffende de door hen: bewoonde
woning.
Allerlei vereenigingen van
philantrojjischen aard, van zieken- en armenzorg,
wier leden gewoon zijn aan huisbezoek,
kunnen dus medewerken om door
tusschenkomst der nieuwe officieele gezondheids
commissiën de misstanden in de achter
buurten, wat de volkshuisvesting betreft^
op te ruimen.
Een hoogst dankbare en bij uitatek
nuttige taak wacht dier commissiën dus
in de naaste toekomst; deze overtuiging
zal trouwens ook de Ie.» ,£ moeten
a»nsporen een benoeming te aanvaarden;
want gemakkelijk zal hun werk, vooral
in den eersten tijd, zeker niet zijn en het
zal allicht moeite kosten zooveel perso
nen bijeen te krijgen, die zonder vergoe
ding zich beschikbaar willen stellen. Zoo
als wij zagen zijn er toch 130 commissiën
waarvoor te samen minstens duizend
personen noodig zijn. Of er ook vrouwen
tot leden zullen worden bïnoemd is eene
vraag, die veler belangstelling gaande
houdt. De wet verbiedt het niet en de
werkzaamheden zullen voor haar niet te
zwaar zijn, terwijl velen harer allicht
meer tijd ter beschikking hebben om zich
ernstig aan deze bezigheden te wijden.
Aan niet weinige mannen toch, ook die
van goeden wil zijn, zal te mid len van
hun eigen werkkring d-3 tijd ontbreken
om minstens iedere maand eene ver
gadering bij te wonen en de onderzoekin
gen te doen, die van hen gtëischt worden.
En zelfs wanneer het groote leger van
leden der nieuwe gezondheidscommissiën
in alle provinciën bijeen is, zal het waar
schijnlijk spoedig blijken, dat het toch
nog te klein is om te doen wat voor de
hand ligt.
Hoe toch kan, zooals wij zagen, dat
nu reeds hier en daar bepaald is, een
college van bijv. vijf personen een kring
overzien van 10 a 20 gemeenten niet
alleen, maar op zich nemen, zooals de wet
van hen eischt, om zich op de hoogte te
houden van alles wat schadelijk is voor
de volksgezondheid en de woninginspecties
houden oveial waar het noodig is of ver
langd wordt om naar gelang van omstandig
heden al die maatregelen aan te geven,
als noodzakelijk zijn ?
Doch hoe dit zij; het begin is er en
de practijk heeft reeds herhaaldelijk doen
zien dat vele zwarigheden het best oplos
baar zijn, wanneer men er voor staat;
zoo zal het ook hier wel geschieden en
sposdig duidelijk, hopen wij, blijken, dat
de weg tot de zoo noodige verbetering der
volkshuisvesting is aangewezen door de
nieuwe wet en het alleen afhangt van de
smennekes," in de gezondheidscommissie.1
vooral, om den gewenschten uitslag te ver
krijgen.
Aug. 1902. G.W.B.
Java's economische toostand.
Op 30 Mei werd te Bitavia de alge
meene vergadering van aandeelhouders in
de Javasche Bank gehouden. Hoewel deze
heeren reden hadden om zeer voldaan te
zijn de bank keerde toch over het
boekjaar 1901 8J4 pCc. dividend uit
zoo wa? het jaarverslag, door den president
der bank, den heer J. R-ysenbich, uit
gebracht, wel geschikt om tot ernstig na
denken te stemmen. IQ zeer kalme be
woordingen toch wordt daarin te verstaan
gegeven, dat Indiëin 't algemeen, doch
bizonder Java, nog een aantal magere
jaren wachten.
Het is aldus de verslaggever een
in algemeenen zin voor Nederlandsen
Oost lodiëniet voorspoedig jaar geweest
waarover het verslag loopt.
»Waar toch in onze kolonie, welker
hartader de landbouw is, mis-oogst van
het hoofd voedingsmiddel de bevolking hier
en daar op de grens van hongersnood
bracht, en dit samenging met lage prezen
voor de meeste uitvoerproducten en met
epidemische ziekten, die een groote steifte
veroorzaakten, is het duidelijk, dat de
welvaart niet kon toenemen en slecbts de
hoop op betere tijden de beproefden kon
staande houden."
Ia dezen passus is geen woord dat doet
denken aan effectbejag. Alle schrille kleu
ren zijn hier vermeden. Het »hier en daar1'
en »op de grens van hongersnood" moeten
zeer ruim genomen worden, ruimer dan
het gewone spraakgebruik het wil.
Doel van het verslag is dan ook niet
een beroep te doen op het nationaal ge
voel ten behoeve van de millioenen Java
nen, die ten prooi zijn aan honger en
siekten, zelfs niet om de middelen aan
te geven tot leniging van den nood, waarin
de suikerindustrie verkeert; doch om den
aandeelhouders duidelijk te maken waarom
de Bank niet in staat is een nóg hooger
dividend uit te keeren. De bloei van
ndië's grootste geldinstituut houdt toch
zeer nauw verband met den econotnischen
toestand der bevolking van Java; de ver
melding daarvan kon dus niet achterwege
blijven in dit jaarverslag.
«Lichtpunten in deze zijn zegt de
heer R. in zijn verslag de afschaffing
uitvoerrechten op koffie en indigo en het
voorloopig succes van de suikerconferentie
te Brussel, die althans leidde tot een
conventie, welke, eventueel door alle par
tijen aangenomen, het behoud verzekeren
kan onzer suikerindustrie."
Het is duidelijk dat de goede gevolgen
T»n een en ander voor de bevolking nog
niet merkbaar zijn. DJ eerstgenoemde
maatregel, pas op het einde van het vorig
jaar genomen, kwam daartoe veel te laat,
en de tweede is nog bij lange na niet in
werking. De heer R. stelt dan ook den
aandeelhouders geen dadelijke voordeelen
van de gencende lichtpunten voor ooge..,
want hij zegt:
»Doch zelfs aannemende, dat alles zich
ten beste schikken zal, dan nog kan alleen
gezegd worden, dat wij een overgangsjaar
hebben doorgemaakt waarop wij
onderstreepen waarschijnlijk nog meerdere, na
genoeg gelijksoortige zullen moeten volgen."
Indien iemand het recht heeft in deze
voorspellingen te doen, dan is het zeker
een president van de Javasche Bank, wiens
onderhebbende instelling aangemerkt mag
worden als de pols, wier kloppingen den
toestand van geheel het Indische lichaam
aangeven. Djch na zulke uitspraak vraagt
men zich ontzet af, hoe het dan in die
jarendurende crisis zal moeten gaan met
de millioenen bewoners van Centraal Java,
die, economisch geheel uitgeput, over geen
enkel middel meer beschikken om den
harden strijd vol te houden. Publieke lief
dadigheid vermag hier niets meer, ook al
voelde ieder Nederlander de verplichting
wat helaas niet het geval is! om
alles te doen wat mogelijk is, om hulp te
bieden. De nood strekt zich over een
grooter aantal menschen u't, dan Neder
land inwoners telt. In de eerste schrik
beeft de I idische regeering wel bijna een
paar millioen gulden verbruikt om in den
nood te voorzien; doch dit beschiet niet.
Slechts tijdelijk afdoende hulp eischt reeds
tientallen millioenen. Ei waar moeten die
van daan gehaald worden !. ..
Waarop dit. alles voor de uitgeputte
bevolking zal neerkomen de heer R.
beantwoordt in zijn verslag deze angst
verwekkende vraag niet. Als zakenman
heeft hij meer bizonder het oog op den
mercantielen kant van de q'iaestie. Hij
schildert de gevolgen der crisis voor de
suikerindustrie.
E'inige suikerfabr'eken kuanen nog
bescheiden wineten maken bij prijzen als
de thans vigeerende, welke meer dan twee
galden per pikol lager zijn dan die van
een jaar te voren; vele ondernemingen
zullen zich kunnen staande houden tot
betere tijden aanbreken, doch verscheidene,
die in de voorspoedsperiode geen flinke
reserves maakten voor de tijden van tegen
spoed, zullen moeten te gronde gaan of
van eigenaar verwisselen, als de toestanden
niet spoedig verkeeren." 1)
1) Da verslaggever had hier nog kunnen bijooegen,
dat thans beter dan ont bleek, koe noolig Int is
van de regeerinj zulke wijziging van h:t Octrooi
te vrujen, dat hit voor de Bank mogelijk zal
worden de iti nool verkeerende ondernemingen bij
Ie ipringea. De regeering zou zich daartoe onge
twijfeld laten vinden.
Dan wijst de verslaggever op de groote
moeielijkheden die de importhuizen door
maakten tengevolge het gebrek aan koop
kracht bij de inlandsche bevolking, waarop
de groote beschuldiging volgt zij het
dan zeker niet als zoodanig bedoeld!
tegen de heerlijke orde in ons anarchis
tisch handels wereldje: Dd geldmarkt was
ruim "
Djch in de dessa werd het laatste pen
ningske opgeofferd, om, zoo lang als hefc
eenigszins kon, rijst te eten. De heer
Bvertelt het op droog zakelijke wijze:
»De buitengewoon groote rijstinvoerea
wegens het mislukken van den oogst
ten slotte door de danraan behoefte heb
bende bevolking betaald hier en daar
d. w. z. vooral :n het dichtbevolkte
MiddenJava wellicht mei de laatste ten
dieastestainde middelen, deden niet alleen
bankpapier, doch ook in hooge mate stand
penningen en pasmunt uit de circulatie
terugvloeien en vermeerderden de behoefte
aan remise, die zich bij de banken steeds
meer doet gevoelen, naarmate de suiker
crisis de realisatie van dat product be
lemmert "
Genoeg.
Wij beklagen de suiker-aandeelhouders
en andere geïnteresseerder. Velen vaa
hen staan.bange, zorgvolledagen te wach
ten. Maar wat beteekent het leed dier
enkelingen, vergeleken bij dat van die
milliosnen tellende massa, die, na
tientallen van jaren achtereen een voorwerp
van voortdurende verwaarloozing der
op>volgende regeeringen te zijn geweest, than&
gedoemd is te verkwijnen door gebre'i ?
Nu zegge men niet: de rijst oogst kan
goed uitvallen en dan is het grootste kwaad
weer geleden. De best gelukte oogst kaa
slechts een zeer tijdelijk en locaalloulaas
f even. Steeds is hij verre onvoldoende,
len herinnere zich blechts, dat in de laatste"
eeuw de bevolking van Java meer dan
verdubbeld is, doch dat de toename der
sawahgr onden bij lange na geen gelij ken tred
heeft gehouden met den aanwas der be
volking. Verder heeft de suiker industrie
zich van een groot deel der best
bewaterde gronden meester gemaakt, In rui
daarvoor kwam er wel veel geld onder de
bevoUing, doch dank zij een zeer gecom
pliceerd economisch proces dat ziclt
overal voordoet waar de groote landbouw
industrie haar intrede doet, en dat in dit
korte bestek niet uiteengezet kan wordert
strekte het loskomende geld u iet tot
vermeerdering van de volkswelvaart, De toe
stand is thans, niettegenstaande den om
vang die de suiker-industrie verkregen
heeft, zoo geworden, dat de regeering ziek
in letterlijken zin vastgewerkt heeft.
Want hetgeen zich thans voordoet, heeft
men reeds langer dan een halve eeuw
zien aankomen. Reeds lang is het uitge
maakt, dat de economische wanverhouding
op Java hoofdzakelijk moet geweten wor
den aan gebrek aan irrigatie. Zoodra het
beschikbare water behoorlijk verdeeld
wordt, zoodat hier de oogst niet verdroog*
en hij ginds niet door overstroomingen.
verdelgd wordt, zal er voor bevolking en
landbouwindustrie gelegenheid te over zijn
tot planten en oogsten.
Doch voor de regeering was het niet
de vraag: hoe de bevolking voor haar
ondergang te behoeden, ja, haar zoo moge
lijk, tot een hooge mate van bloei te bren
gen. Bij de Indische adviseerende autori
teiten stond op den voorgrond, hoevee!
directe baten door de irrigatiewerken aan
de schatkist verzekerd werden. Nu vijf
jaar geleden, toen er reeds periculum z/*
mora was, wist de Indische regeering niet.
beter te doen, dan ter beantwoording van.
deze laatste vraag de Rentabiliteits com
missie te benoemen, wier bemoeiingen sinds
iedere poging tot verbetering verlamden.
* *
Thans is het zoover gekomen, dat men
evengoed den oceaan leeg kan scheppen
als grachten middels particulier hulpbetoon
eenige noemenswaardige verzachting aaa
te brengen. Er is slechts n middel ottt
te helpen en te redden: er worde een
flinke leening gesloten, en ijverig en door
tastend al die bevloeiï^s werken onderno
men en afgemaakt die reeds tien
tallen van jaren verwaarloosd zijn.
De hulp die wij hier te lande aan den nood
lijdenden Javaan kunnen en moeten
bewijzen is: een krachtige pressie uitoefe
nen op de regeering .ten einde zij aan
vaarde de conclusie waartoe de heer JT.
Homan van der Heide op blz. 877 van.
zijn jongste werk Eonomische Studiën
en Critieken komt:
»In het tijdperk der ontoereikende pro
ductie waarin Java thans verkeert, is de
voltooiing der Solsvalleiwerken op onbe
krompen wijze daarom de meest urgente
en meest eff-ctieve maatregel, die genomen
kan worden."
Den Haag, 3 Juli. C. v. D. POL.