Historisch Archief 1877-1940
No. 1320
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Het Eembrandt-Theater" te Amsterdam.
Wie gedurende dezen zomer het
Rembrandtplein passeerde, heeft meermalen verbaasd
gestaan over de ongelooflijke snelheid waarmede
het toen in aanbouw zynde Rembrandt- Theater,
als uit den grond verrees.
Met echt Amerikaanschen spoed, werd de
opbouw van dezen schouwburg in 65 dagen
voltooid, een snelheid die des te meer
bewonring afdwingt, naarmate men de overwonnen
bezwaren kent.
Dooi bemiddeling van den architect Evert
Breman, namen wjj dezer dagen inzage van
een serie Foto's, die van het begin der
fundeeringswerken af, op verschillende tijdstippen
genomen, een belangwekkend chronologisch
overzicht geven van den voortgang der onderno
men werken!
Wjj" hebben gemeend onzen lezers geen
ondienst te doen, met de reproductie van een
viertal dezer Foto's, een beeld gevende van
den Voorgevel, de groote zaal, den Foyer
achter de loges en het groote lichtraam in den
Voorgevel.
* *
*
Het >Rembrandt-Theater" geheel aan het
Variété-programma gewyd, heeft zy'n ontstaan
te danken aan het niet te weerspreken feit,
dat er in het laatste tiental jaren een groote
omkeer is ontstaan in den aard der zooge
naamde publieke vermakelijkheden.
De trek van hét uitgaand publiek ten onzent
naar het Specialiteiten-Theater, valt niet te
ontkennen.
Het was naar aanleiding van dit
verschynsel, dat een aantal ondernemende mannen
zich den eigendom verzekerden van een bouw
terrein aan het Rembrandtsplein, een leelyken
uithoek, herinnering aan de voormalige
B.uermarkt, doch niettemin gedurende een 20-tal
jaren, de ergernis van 't vooruitstrevend Am
sterdam.
Door aankoop van eenige aangrenzende
huisjes, verkreeg het te bebouwen terrein ten
slotte een oppervlakte van ruim 1000 M2., en
weldra werd den architecten Evert Breman te
Amsterdam en W. Molenbroek te Rotterdam
opgedragen een ontwerp te maken, waarna in
begin Mei tot de uitvoering der
fnndeeringwerken werd overgegaan.
* *
*
Onze afbeeldingen volgende zien wij, dat de
eigenlijke zaal, drie gaanderijen of balcons
bevat, die met de beganegrondverdiepingen
ruimte bieden voor pl.m. 1700 genummerde
klapstoel-zitplaatsen.
Ieder dezer gaanderijen, wordt aan de achter
zijde door een zoogenaamd promenoir omgeven,
waaraan zich onmiddellijk de Foyers aansluiten.
Die achter de loges, waarvan wy°een opname
hierby voegen, is -geheel in Empire-styl
geFront.
meubeld, en maakt een zeer voornamen en
gezelligen indruk.
Aan de straatzyde is dezen Foyer afgesloten
door een groot glasvenster, uitgevoerd in ge
kleurd glas in lood gevat.
't Ontwerp dezer compositie werd opgedragen
aan den kunstschilder Co Breman en maakte
zeer uitgebreide voorstudiën noodzakelijk.
Het stelt voor een Javaansch spel, de zoo
genaamde Wajong-wong, een combinatie van
muziek, dans en comediespei, vooral aan de
hoven van midden-Ja va zeer geliefd.
Gewoonlijk worden de dansen door de prin
sessen en prinsen van den bloede uitgevoerd,
begeleid door de muziek van beroepsmuzikanten,
die de gamelan bespelen.
# *
*
Onze beperkte plaatsruimte stond niet toe,
dat wy' verdere afbeeldingen van dit bouwwerk
opnamen, gaarne hadden wy' anders eenkykje
gegeven 'van de kelderverdieping, ten deele
ingericht als café-restanrant.
Geheel in groen gehouden, zoowel wat
betimmering als meubileericg betreft, biedt
deze inrichting een gezellig zitje, zoowel
gedurende den dag- als voor den schouwburg
bezoeker vóór- of na de voorstelling.
Deze verdieping 4 M. onder de straat,
geheel waterdicht geconstrueerd, heeft in onzen
waterryken bodem iets van een waagstuk; zij
vereischte ongetwijfeld het oplossen van groote
technische moeilijkheden.
Uit den aard der zaak is, althans wat het
inwendige betreft, het gebouw niet in alle
finesses afgewerkt.
De kleinere architectonische détails ont
breken en het geheel moet nog decoratief
worden beschilderd.
Kaar wy' vernemen bestaat het voornemen,
deze ontbrekende werken gedurende den vol
genden zomer uit te voeren.
* #
*
Volledigheidshalve zy' nog vermeld, dat het
geheele gebouw, onder leiding van de architecten
Breman en Molenbroek, werd uitgevoerd door
de aannemersfirma De Haan & Cerly'n, die zich
met by'zondere toewijding van deze taak kweet.
Het ReibranJlt-Tlieater als kunstwerk,
Een rubriek onder meer, aan i Bouwkunst
gewyd! Zeker, voor hen, die dezeikunst be
minnen, een welkom besluit.
Zon het waar zijn, dat we op het ge
bied der kunstontwikkeling een nieuwe toe
komst tegemoet gaan ? Zou het waar zyn, dat
we nu eindelijk na een lang en droevig ty'dperk
van verval een opbloei der Bouwkunst gaan
beleven ? Zon het waar zyn, dat deze kunst
zich in de laatste jaren reeds zoover ontwikkeld
heeft,'dat zij weer de aigemeene belangstelling
begint op te wekken en deze waardig is,
gely'k dat in alle groote ty'dperken is geweest?
En zon het daarom nu mogelijk zyn geworden,
met eenigen kans van slagen, in een populair
blad over deze kunst te spreken; over de
kunst, die in welk stadium zy zich ge
durende de laatste eeuw moge hebben be
vonden steeds de luister der menschheid
is geweest en het beste heeft geleverd van
wat ooit door geest, vernuft en werkkracht
werd voortgebracht ?
Het is nog niet zoo lang geleden dat de
voortbrengselen dezer kunst niet in den minsten
aanzien stonden, zoo zelfs, dat de naamervan
slechts behoefde te worden genoemd om reeds
by voorbaat verzekerd te zy'n van een onwel
willend gehoor en de algeheele onverschillig
heid. Niet lang is 't geleden, dat deze kunst
als dood en begraven werd beschouwd
behoorend tot een lang vervlogen verleden, tot
een tydperk dat nooit weer overtroffen zou
kunnen worden De latere voortbrengselen
dier kunst werden in dien ty'd beschouwd als
van gelyke natuur met alles, wat dor, versleten,
?droog en onaanzienlijk is.
Is dan eindelijk de Lente gekomen?
Als in Je Natuur een nieuwe lente in aan
tocht is, dan beginnen de vogels nesten te
bouwen. Wanneer in de menscbwereld een
tydperk in aantocht is, hetwelk men gewoon
is eveneens te noemen: een nieuwe Lente,
dan doen de menschen hetzelfde wat de
vogels doen zy beginnen te bouwen. Doch
in de menschenwereld zyn het de steeds
groeiende en bottende gedachten, de verhel
derde inzichten, de tot werkelijkheid geworden
idealen die de nieuwe Lentes doen ontluiken;
en daarom zy'n hun nieuwe kunstgewrochten
in overeenstemming met, en de uitdrukking
van dit ideaal.
Zoo was het steeds, steeds deden nieuwe
tydperken van opbloei der geestelijke gedachten
nieuwe kunstperioden ontstaan, welke perioden
wy gewoon zyn dan met den naam van
?Kunststylen" aan te duiden. Zoo ontstonden
de tempels, de cathedralen, de moskeeën, en
in het algemeen alle werken, die van de ont
wikkeling der menschheid getuigenis geven.
Ook in dezen tyd openbaren zich nieuwe
gedachten, een nieuwe wereldbeschouwing
ontluikt, sinds lang gekoesterde idealen ver
wezenlijken zich met iederen dag. En daarom
ook is de hoop op een nieuw tydperk van
bloei der kunst niet vermetel.
* *
*
Wat au is de beteekenis van het
RembrandtTheater als kunstproduct?
De beteekenis van ieder kunstwerk, gelijk
van ieder ander werk, wordt door twee eigen
schappen bepaald; en wel, eerstens: door de
waarde van het doel dat het heeft; en
tweedens: door de wyze waarop het aan dit
doel beantwoordt.
Uit deze wy'ze van beschouwing volgt, dat
dit theater als soort behoort tot de bouw
werken van lager orde. Want het is geen
kunsttempel waar kunstwerken van verheven
orde worden opgevoerd, het vertoont geen
schouwspelen die ons een inzicht geven in de
bedoelingen en de bewegingen van het leren,
geen muziek die den geest verheft, geen tooneelen
die ons aan wat anders dan aan het
alledaagsche en tydelyke doen denken; het zyn geen
vertooningen die een inzicht en eene wereld
beschouwing geren.
Wat er wordt afgespeeld dient niet tot ver
heffing het is slechts tot verpozing en aan
gename afleiding bestemd. Het voldoet slechts
aan de, in onzen tyd van inspanning, uit den
aard der zaak steeds groeiende zucht naar
ontspanning. En als zoodanig heeft het zy'n
nuttige zijde. Vraagt men nu verder, hoe dit
gebouw aan de tweede voorwaarde voldoet,
namelijk hoe het 't vooropgestelde vraagstuk
heeft opgelost, dan moet gezegd, dat het dit
zeer goed heeft gedaan; en dat het als zoo
danig uitstekend is geslaagd. Want het is, wat
het wil zyn; het is wat het schijnt en het
is dit op waardige wy'ze. Het geeft een
aangenamen indruk, het is goed van verhoudingen,
eenvoudig en klaar in hoofdvorm, en zonder
banaliteit
Om een, misschien wat gewaagde, verge
lijking te gebruiken: Het heeft alle eigen
schappen van een goed ballet. Want het is
fraai, maar oppervlakkig, het is een >lust der
oogen", -maar ook niets meer. Schoone be
wegingen, die echter in den grond weinig te
beteekenen hebben. Verder is het echt
Hollandsch, als een echt Hollandsch ballet,
met een licht vreemd geur t j e. Het is niet
frivole als het Fransch, niet gloeiend als het
Spaansch, niet boerscb; en knoestig als het
Russisch, niet weelderig en droomerig als het
Oostersch, doch echt ? Hollandsch, als een
bruiloft van 'n moderne Klooris en Roosje.
Dit wat betreft het kunstgehalte een
waarlijk niet geringe lof.
De praktische doelmatigheid van het gebouw
ly'kt me eveneens uitstekend, want op uit
muntende wy'ze is gebruik gemaakt van de
beschikbare ruimte; de indeeling is goed, van
alle plaatsen is te zien, en als de nu nog
vochtige muren een bescheiden versiering
zullen toelaten, dan zal ook het inwendige
een aangenamer, indruk maken. Alleen de
ventilatie, ofschoon reeds veel beter dan in
onze andere theaters, iaat nog te weinchen.
Alles en alles te samen, behoort dit gebouw
dus tot de weinige goed geslaagde bouwwerken
van den laatsten tyd.
Met voordacht is in het bovenstaande niet
gesproken van «Nieuwe Kunst". Want een
groote verdienste van dit gebouw is mede, dat
het slechts in zeer geringe -mate de sporen
vertoont van de zucht naar redeloos
vormengescharrel, zooals we dat waarnemen by' den z.g.
>Style Moderne", die modezucht, die zonder
werkely'ke nieuwheid of oorspronkelijkheid,
als een echte oude cocotte, door liefdoenerij,
opschik en snuitverdraaiing tracht te treffen.
Het zy nogmaals gezegd: dit gebouw is wat
het schy'nt, en deze eigenschap verdient, gely'k
overal en in alles, den hoogsten lof.
Hooge Kunst is het niet; zy'n doel en be
stemming sloot dit ten eenemale uit. Het
is een ontspanning, 'n spel en dans 'n
vluchtige verpozing.
H. WALENKAMP.
Bonwknnst.
Gaan wij het afgeloopen tijdperk na van
de laatste halve eeuw, dan zien wij, althans
in ons land, de aandacht vestigen op het
détail; voornamelijk door een bepaalde
richting: het rationalisme, doch meer of
minder ook door de andere richtingen. Dat
was goed, wij zijn er dankbaar voor. Het
was een verschijnsel van den tijd en noodig
voor dien tijd.
Ter wille toch van wat reeels voor symme
trie had men in het tijdperk d&arvóór vaak
de waarheid vertrapt en de onderdeelen
verwaarloosd.
Een man als Viollet-Ls-Duc zag dat en
terecht wees hij op het détail en op waar
heid. Zijn streven werkte louterend op zijn
tijd. Want, al volgde men hem niet geheel,
Het gekleurde raam.