De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1902 12 oktober pagina 8

12 oktober 1902 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

M r 8 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No.1320 men ontkwam niet aan den invloed van zgn logica. Nu is het wel waar, dat velen van njn volgelingen toch nog wel oog hadden voor het geheel; maar de tweedeBoven en naast «ontleden", kome «ver gelijken", in bouwkunst. Toen ons dan ook de schellen van de oogen vielen, toen ontwaakten wy en keken ; De Foyer. hands- en derdehands-menschen daaronder wisten dan ook geen anderen maatstaf een ge bouw aan te leggen dan de logica in hetdétail. Wij, bouwkundigen, als kinderen van dien tijd zagen dan ook alleen naar samen stellende deelen. Als een talisman tegen mateloosheid van het gevoel was ons mee gegeven de regel, om te zien of iets al of niet logisch was geconstrueerd, dat wil zeggen: of al of niet elk onderdeel bere deneerd voor het doel en de plaats was aangebracht. Wii mogen daarmede ons voordeel doen. Maar het is niet geheel waar, dat het gevoel mateloos is. Juist het gevoel kent maat in zekeren zin; maar het redeneert niet; dat doet ons verstand. Het gevoel rede-neert niet, het gevoel geeft geen redenen >waar om", dat doet het verstand (of tracht het verstand te doen, zij het dan ook meer of minder dialectisch). Büons stond dus ontleding voorop. Wel is het regel, dat ieder in den beginne juist z\jn aandacht wijdt aan het détail, daar dat dikw\jla allén on d er zijn bevatting ligt, doch ons was nadrukkelijk op ontleding en beredeneering gewezen. Dat verzwakte lansten tjjd het gevoelOnrustige dingen kunnen nog weJ iets te genieten geven, stuksgewijs bezien. Rus tige evenwel winnen b\j het overzicht van het was een genot te kijken ... zonder redeDeering. Langzamerhand bemerken wij DU, dat wij niet kijken konden; wij moesten het weer leeren. Gevoelig als wij waren geworden voor het détail, viel ons vroeger alleen op datgene, wat door zijne onderdeelen eprak; w\j liepen voorbij wat een totaal rustig geheel was. Thans weten wij, dat het juist de groote waarde van een werk uitmaakt, als het niet de aandacht vraagt, als het rustig zonder pretentie is; nog beter als het niet hindert, niet rammelt. Onze straten zijn vermoeiend voor het gezicht, door de onrustige huizen. Wij vra gen weer om rustige gevels. En dat kan. Men wandele langs onze mooie oude grach ten om dit te zien. Is het daar nu alleen absentie van détail, die zoo rustig maakt? Toch niet. Onze moderne wijken met geheele rijen van onop gesmukte huizen.bewijzen het tegendeel. Zou den dan die moderne gebouwen zoo hinderen door hun gloed van het nieuwe? De tijd overtrekt toch alles met een waas, die veel tonen tot bedaren brengt, welke vroeger schreeuwden. Maar zoolang er zijn, die gelooven, dat het alleen de tijd was, die rust kon brengen over het werk van voor heen, zoolang zullen zij green beter pad in onze kunst betreden. Want kunst eiecht niet meer om het stille alleen aan oude \ 9 , ?"?? jf ^^ f-\ *^^^ "f "f ^r ^m ^f mWm f^* schilderijen toe te schrijven; in architectuur | ?* f\/m m m m m r4 m r*** m i m '^^^ Velen, die op een eng rationeel stand-1 ^ *"T"? ^""^ *?^^ ?"??? "?^" "? ?" ^^ *"* ^^^9 730?732 Keizersgracht, AMSTERDAM. De werkkring van 't Modelhuis" onderscheidt zich van de gewone koopwinkels doordat getracht wordt de belangen van den koof er te verbinden aan die van den verkooper. Niet door qoedkoope prijzen, doch enkel en alleen door eerste klas grondstoffen te gebruiken en daardoor uitmuntend werk te leveren (Meubelen is toch een zaak van absoluut vertrouwen} trachten wij dit doel te bereiken. De enorme groote voorraden droog hout, welke jaren met zorgzame liefde gekweekt zijn, stelt in staat, gesteund door een keur van de bekwaamste Hollandsche werklieden, dit resultaat te bereiken. De intelligente en beproefde afdeelingschefs, welke allen met liefde de hun toe vertrouwde taak opvatten, zorgen in gezonden onderlinge» wedijver, dat een goed harmonieus geheel verkregen wordt, en dat bij de uitvoering niets aan het toeval ?wordt overgelaten. Niet alleen dat alle hoofdmeubelen in uitmuntend ingerichte werkplaatsen worden gefabriceerd, ook de vervaardiging der Gordijnen en Bekleedin gen, Versieringen enz. worden door ons ze/ven daarbij ontworpen en passend uitgevoerd, zoodat de kooper een bezoek aan de werkplaatsen brengende, daar alles KAN ZIEH VERVAARDIGEN en zich alzoo een denkbeeld kan vormen met welk een zorg en hoe beleidvol alles in het werk wordt gesteld om een bij elkander passend en gezond gedacht geheel te voorschijn te brengen. De wijze van werken van 't Modelhuis is volgender wij ze: Zoodra een aan vraag gedaan wordt voor de meubileering van een huis of een gedeelte daarvan, stellen wij ons allereerst op de hoogte der verschillende benoodigde afmetingen, letten daarbij vooral op de situatie der vertrekken en op de bestemming aan elke kamer te geven, houden rekening met dag- en avondlicht, denken aan de eischen der Hygiëne, gemak, gezelligheid en vooral aan practisch nut, en verliezen niet uit het oog om elke kamer afzonderlijk voor haar doel en het woonhuis in haar geheel te doen zijn een passend encadrement voor den aanstaanden bewoner. Niet wat wij ze/ven bovenal mooi vinden of gaarne ?willen kwijt zijn wordt den kooper aangeprezen, doch ons streven is om door gezonden zin en practisch overleg voor niet al te veel geld een degelijke inrichting te leveren. Zoodra wij ons een juist denkbeeld van de woning c.a. hebben gemaakt, over leggen en bepraten wij een en ander met onzen toekomstigen cliënt en leveren vervolgens eenige plannen in, waarop men van elke kamer en van elk onderdeel dat daarin komt een specifieke omschrijving vindt en tevens van hetgeen alles geheel gereed en geplaatst kosten zal, zoodat men vooraf weet wat men te betalen heeft. Lijkt onzen kooper een dezer plannen, dan noodigen wij hem uit tot een bezoek aan 't Modelhuis", alwaar hem in de verschillende gereede modelkamers alles in natura wordt getoond hoe zijn inrichting worden zal. Bevalt 't, dan koopt hij, zoo niet dan blijven wij' even beleefd. De eenige schaduwzijde voor den kooper is dat deze manier van zaken doen alleen wat langer tijd vraagt dan gewoonlijk, want goed werk vordert tijd. Naar buiten wordt alles vrachtvrij inclusief emballage geleverd. Gaarne wordt op aanvrage 't Modelhuis", met zijne werkelijk eenige inrich ting getoond, en dringend verzoeken wij de fabrieken etc. mede te willen komen bezichtigen, opdat men zich overtuige dat geen ongezonde reclame doel van deze publicatie is. punt staan zijn nog niet eens op weg om i te kijken. Natuurlijk degenen die eng rationeel zijn. Logisch construeeren is noodig; i maar de logica van vele rationalisten gaat i niet verder dan hetgeen uitsluitend die | constructie aangaat. Hun regel is, dat men i moet aanbrengen allén wat die constructie | eischt. Doch waarom zou men niet tevene l aanbrengen wat het oog vraagt V Het moge | dan evenwel niet met logica, in uitgebrei- l deren zin, in strijd komen. Doch velen l maken ervan, dat d? vorm niet in strijd i mag komen met het verstand. En dat is l voor hen zeer juist. Het verstand bemoeit i zich met wat het verstaat, dat zegt het f woord. En zij verstaan niets van de eischen, l die het oog ook heeft, want zij kijken niet; zij ontleden en redeneeren slechts. De | goeden niet te na gesproken natuurlijk, i want hun was het uiten van de constructie i juist een aanleiding om althans sober te l zijn; en was dit nu al niet uitsluitend een | middel om een goed geheel te bewaren, er i sprak uit het respect voor het groote en i voor eenheid. E Vele rationalisten namen de functie te i baat om daarin aanleiding te vinden iets i nieuws te maken. Toch zal het nieuwste | op het gebied der nieuwe kunst wel dat- i gene zijn, wat het goede oude evenaart, i Fabrieken: Rokin 87-89, I Stadhouderskade 114. het geheel, wanneer de blik er als het ware overglijdt, de totale indruk «doet het" hierbij. jOnze schilderkunst heeft bij haar fout: weinig détailkennis, juist dit op architectuur voor, dat ze naar een goed geheel streeft. K|jkje in de zaal. het kunnen bereiken. Zoowel schilder, als beeldhouwer, ah architect hebben iets te bereiken; zoo niet meer dan toch minstens te maken iets wat niet hindert. In schilderkunst is men al zoo bekrompen Maar zelfs aan die opvatting van nieuw i hebben de rationalisten in het algemeen niet voldaan. ; Daarbij kwam, dat, afgaande op bere- i deneerden vorm, dikwijls wat niet schoon H. L E GRAND, A.rch.-Int., Meubelfabrikant Men gelieve op bovenstaand wettig gedeponeerd fabrieksmerk te letten, en voor namaak zich in acht te nemen. Yertoop i contant fflEUBILEER-INKICHTIÏG de (j$hoenix", 234 Spuistraat, AMSTERDAM. Grootste Inrichting voor tortii. Compleete Meubileering tegen vooruit bepaalden totaalprijs. Volledige garantie. Voordeelige prijzen. Levering en plaatsing door eigen personeel door geheel Nederland. Zunstsaal Panorama. Panoramag-ebouw, Plantage. ANTIQUlTEITfil. Bijzonder fraaie KASTEN, BUREAUX» BUFFETTEN en andere Meubelen,POROELEIN en AARDEWERK, PERSISOHE TAPIJTEN. Entree vrij. Zondags geopend. 91 FAIENCE l EN TEGEL -J FABRIEK IMOLLAND l NAAML-VENN-CEV-TE k. UTRECHT L BINNEN-: INRICHTING-TOT MEUBELEERING EN -VERSIERING ^DER- WONING I2O ? ROKIN KUNSTZAAL PRISSEKGRACHT «71. GOUDEKET & C°. Schilderijen, tsen en fëravuies, 4461. 12 Etsen van WILM STEFLINK. Met Tekst van J. F. VAN SC MEREN, Bibliothecaris te Utrecht. Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst in rood kader met vele vignetten en baodteekeniiigen, kost dit prachtwerk (groot folio iorm.) gebonden slechts t??12.50.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl