Historisch Archief 1877-1940
M
r
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.1320
men ontkwam niet aan den invloed van
zgn logica. Nu is het wel waar, dat velen
van njn volgelingen toch nog wel oog
hadden voor het geheel; maar de
tweedeBoven en naast «ontleden", kome «ver
gelijken", in bouwkunst.
Toen ons dan ook de schellen van de
oogen vielen, toen ontwaakten wy en keken ;
De Foyer.
hands- en derdehands-menschen daaronder
wisten dan ook geen anderen maatstaf een ge
bouw aan te leggen dan de logica in hetdétail.
Wij, bouwkundigen, als kinderen van
dien tijd zagen dan ook alleen naar samen
stellende deelen. Als een talisman tegen
mateloosheid van het gevoel was ons mee
gegeven de regel, om te zien of iets al of
niet logisch was geconstrueerd, dat wil
zeggen: of al of niet elk onderdeel bere
deneerd voor het doel en de plaats was
aangebracht. Wii mogen daarmede ons
voordeel doen. Maar het is niet geheel
waar, dat het gevoel mateloos is. Juist het
gevoel kent maat in zekeren zin; maar het
redeneert niet; dat doet ons verstand. Het
gevoel rede-neert niet, het gevoel geeft geen
redenen >waar om", dat doet het verstand
(of tracht het verstand te doen, zij het dan
ook meer of minder dialectisch).
Büons stond dus ontleding voorop. Wel
is het regel, dat ieder in den beginne juist
z\jn aandacht wijdt aan het détail, daar
dat dikw\jla allén on d er zijn bevatting ligt,
doch ons was nadrukkelijk op ontleding
en beredeneering gewezen. Dat verzwakte
lansten tjjd het
gevoelOnrustige dingen kunnen nog weJ iets
te genieten geven, stuksgewijs bezien. Rus
tige evenwel winnen b\j het overzicht van
het was een genot te kijken ... zonder
redeDeering. Langzamerhand bemerken wij DU,
dat wij niet kijken konden; wij moesten
het weer leeren. Gevoelig als wij waren
geworden voor het détail, viel ons vroeger
alleen op datgene, wat door zijne
onderdeelen eprak; w\j liepen voorbij wat een
totaal rustig geheel was. Thans weten wij,
dat het juist de groote waarde van een
werk uitmaakt, als het niet de aandacht
vraagt, als het rustig zonder pretentie is;
nog beter als het niet hindert, niet rammelt.
Onze straten zijn vermoeiend voor het
gezicht, door de onrustige huizen. Wij vra
gen weer om rustige gevels. En dat kan.
Men wandele langs onze mooie oude grach
ten om dit te zien.
Is het daar nu alleen absentie van détail,
die zoo rustig maakt? Toch niet. Onze
moderne wijken met geheele rijen van onop
gesmukte huizen.bewijzen het tegendeel. Zou
den dan die moderne gebouwen zoo hinderen
door hun gloed van het nieuwe? De tijd
overtrekt toch alles met een waas, die veel
tonen tot bedaren brengt, welke vroeger
schreeuwden. Maar zoolang er zijn, die
gelooven, dat het alleen de tijd was, die
rust kon brengen over het werk van voor
heen, zoolang zullen zij green beter pad in
onze kunst betreden. Want kunst eiecht
niet meer om het stille alleen aan oude \ 9 , ?"?? jf ^^ f-\ *^^^ "f "f ^r ^m ^f mWm f^*
schilderijen toe te schrijven; in architectuur | ?* f\/m m m m m r4 m r*** m i m '^^^
Velen, die op een eng rationeel stand-1 ^ *"T"? ^""^ *?^^ ?"??? "?^" "? ?" ^^ *"* ^^^9
730?732 Keizersgracht, AMSTERDAM.
De werkkring van 't Modelhuis" onderscheidt zich van de gewone koopwinkels
doordat getracht wordt de belangen van den koof er te verbinden aan die van
den verkooper.
Niet door qoedkoope prijzen, doch enkel en alleen door eerste klas grondstoffen
te gebruiken en daardoor uitmuntend werk te leveren (Meubelen is toch een zaak
van absoluut vertrouwen} trachten wij dit doel te bereiken.
De enorme groote voorraden droog hout, welke jaren met zorgzame liefde
gekweekt zijn, stelt in staat, gesteund door een keur van de bekwaamste Hollandsche
werklieden, dit resultaat te bereiken.
De intelligente en beproefde afdeelingschefs, welke allen met liefde de hun toe
vertrouwde taak opvatten, zorgen in gezonden onderlinge» wedijver, dat een goed
harmonieus geheel verkregen wordt, en dat bij de uitvoering niets aan het toeval
?wordt overgelaten. Niet alleen dat alle hoofdmeubelen in uitmuntend ingerichte
werkplaatsen worden gefabriceerd, ook de vervaardiging der Gordijnen en Bekleedin
gen, Versieringen enz. worden door ons ze/ven daarbij ontworpen en passend uitgevoerd,
zoodat de kooper een bezoek aan de werkplaatsen brengende, daar alles
KAN ZIEH VERVAARDIGEN en zich alzoo een denkbeeld kan vormen met
welk een zorg en hoe beleidvol alles in het werk wordt gesteld om een bij elkander
passend en gezond gedacht geheel te voorschijn te brengen.
De wijze van werken van 't Modelhuis is volgender wij ze: Zoodra een aan
vraag gedaan wordt voor de meubileering van een huis of een gedeelte daarvan,
stellen wij ons allereerst op de hoogte der verschillende benoodigde afmetingen,
letten daarbij vooral op de situatie der vertrekken en op de bestemming aan elke
kamer te geven, houden rekening met dag- en avondlicht, denken aan de eischen
der Hygiëne, gemak, gezelligheid en vooral aan practisch nut, en verliezen niet
uit het oog om elke kamer afzonderlijk voor haar doel en het woonhuis in haar
geheel te doen zijn een passend encadrement voor den aanstaanden bewoner.
Niet wat wij ze/ven bovenal mooi vinden of gaarne ?willen kwijt zijn wordt
den kooper aangeprezen, doch ons streven is om door gezonden zin en practisch
overleg voor niet al te veel geld een degelijke inrichting te leveren.
Zoodra wij ons een juist denkbeeld van de woning c.a. hebben gemaakt, over
leggen en bepraten wij een en ander met onzen toekomstigen cliënt en leveren
vervolgens eenige plannen in, waarop men van elke kamer en van elk onderdeel
dat daarin komt een specifieke omschrijving vindt en tevens van hetgeen
alles geheel gereed en geplaatst kosten zal, zoodat men vooraf weet wat men te
betalen heeft.
Lijkt onzen kooper een dezer plannen, dan noodigen wij hem uit tot een
bezoek aan 't Modelhuis", alwaar hem in de verschillende gereede modelkamers
alles in natura wordt getoond hoe zijn inrichting worden zal.
Bevalt 't, dan koopt hij, zoo niet dan blijven wij' even beleefd.
De eenige schaduwzijde voor den kooper is dat deze manier van zaken doen
alleen wat langer tijd vraagt dan gewoonlijk, want goed werk vordert tijd.
Naar buiten wordt alles vrachtvrij inclusief emballage geleverd.
Gaarne wordt op aanvrage 't Modelhuis", met zijne werkelijk eenige inrich
ting getoond, en dringend verzoeken wij de fabrieken etc. mede te willen komen
bezichtigen, opdat men zich overtuige dat geen ongezonde reclame doel van deze
publicatie is.
punt staan zijn nog niet eens op weg om i
te kijken. Natuurlijk degenen die eng
rationeel zijn. Logisch construeeren is noodig; i
maar de logica van vele rationalisten gaat i
niet verder dan hetgeen uitsluitend die |
constructie aangaat. Hun regel is, dat men i
moet aanbrengen allén wat die constructie |
eischt. Doch waarom zou men niet tevene l
aanbrengen wat het oog vraagt V Het moge |
dan evenwel niet met logica, in uitgebrei- l
deren zin, in strijd komen. Doch velen l
maken ervan, dat d? vorm niet in strijd i
mag komen met het verstand. En dat is l
voor hen zeer juist. Het verstand bemoeit i
zich met wat het verstaat, dat zegt het f
woord. En zij verstaan niets van de eischen, l
die het oog ook heeft, want zij kijken niet;
zij ontleden en redeneeren slechts. De |
goeden niet te na gesproken natuurlijk, i
want hun was het uiten van de constructie i
juist een aanleiding om althans sober te l
zijn; en was dit nu al niet uitsluitend een |
middel om een goed geheel te bewaren, er i
sprak uit het respect voor het groote en i
voor eenheid. E
Vele rationalisten namen de functie te i
baat om daarin aanleiding te vinden iets i
nieuws te maken. Toch zal het nieuwste |
op het gebied der nieuwe kunst wel dat- i
gene zijn, wat het goede oude evenaart, i
Fabrieken:
Rokin 87-89,
I Stadhouderskade 114.
het geheel, wanneer de blik er als het ware
overglijdt, de totale indruk «doet het" hierbij.
jOnze schilderkunst heeft bij haar fout:
weinig détailkennis, juist dit op architectuur
voor, dat ze naar een goed geheel streeft.
K|jkje in de zaal.
het kunnen bereiken. Zoowel schilder, als
beeldhouwer, ah architect hebben iets te
bereiken; zoo niet meer dan toch minstens
te maken iets wat niet hindert.
In schilderkunst is men al zoo bekrompen
Maar zelfs aan die opvatting van nieuw i
hebben de rationalisten in het algemeen
niet voldaan. ;
Daarbij kwam, dat, afgaande op bere- i
deneerden vorm, dikwijls wat niet schoon
H. L E GRAND,
A.rch.-Int.,
Meubelfabrikant
Men gelieve op bovenstaand wettig gedeponeerd fabrieksmerk te letten, en
voor namaak zich in acht te nemen.
Yertoop i contant
fflEUBILEER-INKICHTIÏG
de (j$hoenix",
234 Spuistraat,
AMSTERDAM.
Grootste Inrichting
voor
tortii.
Compleete Meubileering
tegen vooruit bepaalden totaalprijs.
Volledige garantie. Voordeelige prijzen.
Levering en plaatsing door eigen personeel door geheel Nederland.
Zunstsaal Panorama.
Panoramag-ebouw, Plantage.
ANTIQUlTEITfil.
Bijzonder fraaie KASTEN, BUREAUX»
BUFFETTEN en andere Meubelen,POROELEIN
en AARDEWERK, PERSISOHE TAPIJTEN.
Entree vrij. Zondags geopend.
91 FAIENCE
l EN TEGEL
-J FABRIEK
IMOLLAND
l NAAML-VENN-CEV-TE
k. UTRECHT
L BINNEN-:
INRICHTING-TOT
MEUBELEERING
EN -VERSIERING
^DER- WONING
I2O ? ROKIN
KUNSTZAAL
PRISSEKGRACHT «71.
GOUDEKET & C°.
Schilderijen,
tsen en fëravuies,
4461.
12 Etsen van
WILM STEFLINK.
Met Tekst van J. F. VAN SC MEREN,
Bibliothecaris te Utrecht.
Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst
in rood kader met vele vignetten en
baodteekeniiigen, kost dit prachtwerk
(groot folio iorm.) gebonden slechts
t??12.50.