Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.1325
ling thans steu
nen kan. Talrijk
zijn de meubels
en metalen voor
werpen door
Berlage ontworpen,
zq dwingen ons
respect af voor
een talent en zoo
groot een werk
kracht als dezen
man eigen is. Al
zijn arbeid is door
dacht, hij ziet het
voorwerp in de
ruimte, kent zijne
eigenschappen en
weet uitdrukking
te feven aan het
doel, waarvoor
het bestemd is in
juiste maten, ver
houdingen en vor
men. Van den
heer van den
Boscfc zqn er
eveneens vele goedgeslaagde meubels, die
van juist inzicht getuigen wat het doen
en kunnen van het materiaal betreft.
te] verbinden, die
zonder t wgfel ern
stige werkers zijn,
men noemde mij
de namen van
Bünksma, me
taalwerker en
Van der Hoef
als de artiest die
de zeer fraaie
voorwerpen van
aarde werk maakt,
waarvan hier en
kele specimen zijn
gereproduceerd,
en al mogen deze
slechts binnen
het bereik van
»n kelen vallen,
ook de voorwer
pen van meer
dagelijks gebruik
zqn niet minder
i begeerlijk te
noemen.
Waar het boek
en zijn uiterlijk reeds lang de aandacht
onzer artiesten heeft getrokken mag het
ons niet verwonderen ook hier enkele
Vooral in den laatsten tijd zien wij
dik.wgls 'meubels, waarbij overdaad, mate
riaalverspilling, den indruk moeten teweeg
brengen van dege
lijkheid en stabi
liteit.
Zooals een goed
musicus zqn instru
ment kent, zoo
moet ook een ont
werper de eigen
schappen der mate
rialen kennen
waarin hij zijn ont
werpen belichaamt.
Het slaapkamer
ameublement van
J. Kagelvoort, hier
afgebeeld, vormt
een mooi rustig
geheel; de keuze
der materialen is in
dit ensemble geluk
kig te noemen.
Sommigen der meu
bels zouden door
eene rustiger ver
deeling hebben ge
wonnen, terwijl
zeker bedenkingen gemaakt kunnen worden
tegen een linnen kast waarbij men steeds moet
klimmen, terwijl door de hoogte vau den bo
dem de reinheid niet in alle opzichten kan
betracht wordan. Da heer Hoeker is er in
geslaagd, aan zijne werkplaatsen artiesten
welgeslaagde proeven aan te treffen van
fraai bindwerk o. a. van Loeber en de
Roos.
Met zoovele ge
gevens kan' men
dus in 't Binnen
huis intérieurs sa
menstellen, die
door hun geheel en
' détails bekoren.
Zonder twijfel is
de oprichting van
deze vennootschap
van invloed ge
weest op de bewe
ging en richting
der gebruikskunst
in ons land. Het
heeft tegenover het
opdringerig gedoe
van
buitenlandschen arbeid, onze
artiesten
gelegenheidgegeven,hunne
kunst bekend te
maken. Bij het pu
bliek heeft het op
voedend gewerkt
en veler oogen geo
pend voor wat onze kunstenaars presteeren.
Aan deze beginselen willen we hopen zal ze
trouw blij ren, om de plaats te kunnen inne
men van thans en niet geheel op te gaan in
eene commercieele onderneming.
H. ELLENS.
Gtoles vaa Wijt büVosknil.
Ze behooren tot de zeldzame geb urtenissen
de tentoonstellingen van louter beeldhouwwerk
en dan nog wel van Hollandsche meesters; ze
komen tot ons like angels' visits few and f ar
between en mogen daarom op onze volle be
langstelling aanspraak maken. Niet dat we niet
te hooi en te gras een enkel stuk beeldhouw
werk te «ien krijgen, ge- n schilderijen of
teekeningen-tentoonstelling die niet .opgeluisterd"
wordt door een paar beelden, die daar de
plaats innemen, welke by' hun afwezigheid door
een vaas of plant bezet zou zyn. Er zyn ook
enkele bezoekers, die, als ze er om denken,
er een blik aan wijden en in besprekingen
schieten er in den regel een paar regel» aan
het eind voor over; maar de algemeene. ernstige
aandacht, neon, die geniet het beeldhouwwerk
by' zulke gelegenheden niet. Waarom?
't Ligt voor de hand, kleuren en tonen trek
ken het oog sterker, takken eerder en
gemakkelyker dan de strengere schoonheid van het
beeld, die diepere be racbtii g en fijnere waar
neming vereischt om tot den beschouwer door
te dringen.
Maar ondanks die grootere populariteit, die
het schildery' geniet boven het bee'd, blijft het
onverklaarbaar, als we de bestemming van beide
nader nagaan, hoe het laatste door het eerste
zoo ganecbeluk overvleugeld wordt.
Sinds schilder- en beeldhouwkunst zich uit
hun verband met de architectuur hebben los
gemaakt en er door de formatie van kabii
etschilderyen en statuetien uit die beide kunsten
producten zyn ontstaan, die in den regel de
bestemming hebben als luxe artikelen by
uitnemendhe d het weeldeaat zien der moderne
salons te verhoogen, zal toch de laatste soort
in veel honger mate in die omgeving tot ha ir
recht komen en bare goede hoedanigheden
kunnen kenbaar manen dan de eerste.
Van een schildery' by fel atelierticht geschil
derd, geëxposeerd in een niet minder hel ver
lichte ten: oonstellingszaal moet per se veel ver
loren gaan als het terecht komt in een kamer
of salon, waar het licht stelselmatig door vele
en velerlei gordyaun wordt bui engesloten.
Binnen het ka Ier der zacht se litterende gouden
lijsten is meestal geen sp >or meer te ontdekken
van 't geen het schildery in zich heett en dom
melend in de kamer chemering wacht het ge
duldig aan den wand ot het wellicht eindelyk
in een spec aal daartoe inge icht kabinet of
museum zyn langrerholen schoonheid weer ten
toon kan sprei Ien.
Anders de sta'uette. Zonder veel moeite is
zij ook by schaarsch licht zó} te plaatsen, dat
de vormen gunstig uitkomen en het geheel goed
bekeken kan worden. Kn zou het niet van
verkuisching van den smiak getuigen, als de over
vloed van p uilig g«rei uit bazara en galanterie
winkel», waarmee de m >oie" kamers thans
gevuld zyn, plaa's maakte voor een enkel goed
beeldje; zou a'S tot het b*sit (Uatvan neigirg
bestond by' hen, die nu alleen kunst aan de
winden hunner vertrekken verlangen, die
meerdere erkenning niet velen opwekktn de
technische en materieele moeielykhei n te
overwinnen, die de thans weinig dankbaarheid
oogstende beeldhouwkunst tot een terrein m takt,
dat slechts door zeer enkelen optreden wordt ?
Men zoese in dit pleit voor het goed recht
van bestaan der b« ld bouwkunst in den vorm
der statuette ge«n D'wsaeering van het werk
van Charles van Wyk, diéthans eenige bronzen
in Voskuils kunstuandel tentoonstelt. Z 10 ik
vernam, behoeven zy zulk een aanpryzing
geenszins en vinden de enkele afgietsels in
brons, die de kunstenaar zeer minutieus zelf
bezorgt gereedelyk hun we$. Te verwonderen
is dat niet, want ti* kunst van v. Wyk is van
zoo'n natuunyken eenvoud, zoo echt
menschelyk en mist in keuze van onderwerp en in de
uitvoering zoo teii renenmale alle zucht naar het
ongewone, dat zy «el vele harten veroveren moet.
De collectie, uitsluitend nieuw werk, is maar
klein in vergelijking met 't geen de heer
Vbskuil een vorig jaar van hem te zien gaf.
Een zelfde model, een Nunspeetsche boerin,
diende tot model van verscheidene dezer wer
ken. Een bubte geeft haar type, het geslotene,
achterdochtige boerentype, zooals de dieplig
gende oogen, wantrouwend staren en de vast
gesloten moni, de spaarzame woorden schijnt
terug te houden, is zy' wél van het ras, dat ziel
en lichaam offert in den levensi.angen,
dagelykschen stry'd met den armely'ken grond, om
dien te ontfutselen het weinige dat het
nooddruftig bestaan toch eischen bly'ft, een La
Terre figuur in beeld gebracht.
Het komt my rationeel voor, dat Van Wyk
zyn beelden uit het landleven kiest. In die
passie re, rustige omgeving wordt elke stand,
elk gebaar van het mensch-figuur tot iets
treffends, soms iets plechtigs en, waar zoo'n actie
juist gevoeld is en weergegeven, plaatst onze
verbeelding als van zelf de handeling in het
milieu waarin ze geschiedde.
Het sterkst komt dit uit in de vrouw, die
het kind draagt. Zooals die pootige vrouw
zonder merkbare inspanning het tamelyk groote
kind met zich draagt, met flinke groote stappen
voortschry'dend, is zy voor ons het sterke
moeder-mensen dat op den langen landweg het
moegeloopen kind plotseling in de gespierde
armen neemt en het zonder veel omhaal op de
vooruitgezette heup plaatsend, als een gewoon
vrachtje meedraagt. Een sentimenteeler op
vatting had die arme vrouw doen zwoegen
onder den last; maar van Wyk's interpretatie
ly'kt my mooier en gezonder.
Hetzelfde direct naar de natuur geziene en
vastgehoudene bekoort in zijn Schovenbindster"
en zyn Maaier" met het ernstige oude kopje
en wellicht hindert juist in deze omgeving te
meer de conceptie van zyn grootere groep in
gips Moederzorg. De moeder, op de eene knie
een zuigend kind, houdt aan de andere zijde
een grooter kind, geheel naakt, tegen zich
aangedrukt. Ontegenzeggelijk geeft deze groe
peering een mooi, vol geheel, maar natuurlijk
is ze niet en geen oogenblik verplaatst ze ons
in het werkely'ke leven en doet ze vergeten,
dat het een compositie" is. Het lichaamlooze
lijf van den Scbepenjager" moge naturgetreu
zyn en zich in die houding zoo voordoen, mooi
is het niet. Met meer genot bezien we dan
ook het knap gemodelleerde oude sjokkende
jaagpaard. Deze groep is mooier van lynen van
voren dan op zijde gezien.
Behalve zyn bronzen en de bovengenoemde
groep in gips is er nog een schets in klei,
een slapend kinderkopje, aangevleid tegen de
wang van een ouder meisje, het kopje van het
laatste slechts in ruwe trekken aangegeven.
Aangrijpend mooi is de weldadige rust in dat
slapende kopje uitgedrukt, het zachte sluime
rende leven onder die geloken oogjes, het
kleine, halfopen mondje weggedoken tusschen
de stevige dikke wangen. My dunkt het groepje
kon er niet door winnen, als het tweede kopje
eveneens werd afgewerkt, nu dient het als het
ware alleen voor achtergrond en om de houding
te rechtvaardigen, zonder de aandacht van het
andere kopje af te leiden.
Twee beeldjes stonden op gely'ke piedestals,
die door vorm en maaksel aanstonds een
bizonder prettigen indruk maakten. Zy' bleken
my het werk van den heer Nieu «venhuis en
uit de fabriek van ven Wisselingh te zyn.
Zonder ander ornament dan vier zeepaardjes,
die als consoles dienen, bestaai hun bekoring
in juist gevoelde verhouding en sterke solide
constructies, niet tuitelig noch plomp, rank zonder
spichtigheid en ook de keuze der houtsoorten,
warm mahonie en koeler donker asphaltkleurig
hout, is zeer geluknig.
We constateeren hiermede een ware vooruit
gang en stellig zal het 't geheel ten goede
komen als het beeldje niet meer gedragen
wordt door een kunst- en vaak smakeloos
voetstuk soms van pluche of andere weekestof en
voor den fijn voelenden meubel-kunstenaar moet
het een waardige en animeerende opgaaf zyn
een piedestal te ontwerpen die, passend aan
den aard en aansluitend aan de hoofdvormen
van het beeld, daarmede een harmonisch geheel
geeft. Dat dit by' de piedestals, die hier te zien
zyn, nog niet volkomen het geval is, sluit niet
uit, dat we ook in deze van het kunst-ambacht
in de toekomst iets schoons verwachten mogen.
J. W. N.
Nu komt eon phase in de loopbaan van den
kunstenaar, waar de lente en bloemenweelde
in combinatie met het vrouwennaakt zyn kunst
gaan beheerschen. Hier is eene weifeling in
zyne richting sterk te bespeuren, Of het naakt
te gebruiken als een rijke kleurnoot in zyn
schildery (No. 33, 53, 65, 66,8ö), bf het graciele
van jonge vrouwenlichamen in de cadans van den
dans in verschillende houdingen, in rhytmisch
lynenspel te doen overgaan, en daarmede te
doen samengaan de spelende lynen van
doorschy'nende, wapperende draperieën (No. 2
Fioralia, 1898, en No. 6 Consul Sullate Puteoli).
Een warm rood, een goudachtig geel, ziedaar
de twee kleuren, waarin hy het vrouwennaakt
tracht te vatten om te doen schitteren. Hij
bereikt het maar gedeeltelijk. Zoo in No. 53
in gepeins", waar hy wel even de emotie voelt
van het mooi van het naakt, doch dat hy niet
krachtig en vol weet weer te geven, zooals
Breitner dit weet te doen met de sensueeie
rijke kleurenpracht van zyn palet van sommige
zyn er naaktstudies.
Over 't algemeen ontbreekt aan het naakt
van Hobbe Smitn die heerlyke vastheid der
stof, zooals Rembrandt die zoo goddelijk moot
weergeeft in zyne Susanna in het bad"; want
juist daarom is het naakt zoo mooi, omdat
het vleesch zulk een mooie stof is om licht
uit te drukken, en dit toch moet hoofddoel
zyn van den schilder. Het vrouwennaakt van
Hobbe Smith heeft een geur van serailpastiiles,
en men voelt er te veel verwantschap in met
een zeker theatermooi met het travesti, dat
er byhoort. Dat nu is het niet wat de schil
der wil bereiken, hy wil meer. In No. 33,
Romeinsch bad, waar hy' het naakt brengt in
eene omgeving van warm rood, geel en wit,
bly'kt dit duidelyk, en eene vaste stofuitdruk
king, een voller toongehalte en meerdere om
hulling van de figuren, hadden dit knappe
werk, zeker aantrekkelyker gemaakt. In zyne
studie 28, Hagar, is de hchtexpressie van het
naakt beter bereikt.
Hobbe Smith schynt iemand te zyn Van
onvermoeide werkkracht, doch een, die te
gemakkelyk werkt, waardoor zyn werk vaak
een oppervlakkigen kant uitgaat, wat jammer
is, omdat hy over zulke groote gaven beschikt.
Misschien zyn de omstandigheden daar schuld
aan, ten minste afgaande op het uiteenloopende
zy'ner werken, doen vermoedens ontstaan naar
werken voor de kunstkoopera wereld, waarby
de kunstenaar om te kunnen leven, voortdurend
maar concessies moet doen aan het publiek,
waarvan hy afhankeJyk is en w&arby zyn kunst
gevaar loopt. En dit gevaar is niet gering,
cenzy hy van het gehalte is van een Jaap
Maris, die zoo groot en sterk was, dat hy het
publiek van zich afschudde door onvermoeid
zyne groote persoonlykheid in zyn werk over
te brengen en zóó het publiek onderwierp aan
zyn wil.
L. LAOOMBLÉ.
Het pscMeflkufiute
mefliscli-pliaraacentisclit. Müseni te Amsterdam.
Het »Suasso"-Muaeum is verrijkt met eene
zeldzaam mooie historische verzameling, een
klein museum op zich zelf, door de goede zorgen
van den volijverigen en bekwamen Dr. C. E.
Daniels bijeengebrjcht.
In 1899, op de Historisch Geneeskundige
tentoonstelling te Arnhem, waa veel belangrijks
te zien.
H. M. de Koningin-Moeder, die daar door
Dr. Daniels werd rondgeleid, sprak toen den
weusch uit, dat de daar verzamelde historische
voorwerpen niet na afloop der tentoonstelling
naar alle windstreken zouden worden verstrooid,
maar de kern 'eener blijvende collectie zouden
vormen. Die wensch is in den korten tijd van
drie jaren meer dan vervuld, ofschoon de
Arnhemsche tentoonstelling voor het heden geopende
museum slechts weinig heeft geleverd. Dr. Daniels
verkreeg de beschikking over vier zaten van
het Stedelijk Museum, den steun van het
Gemeentebestuur en daarbij de toestemming
om te grasduinen" op de zolders en
rommeikamers van allerlei gemeentelijke inrichtingen,
waar hij op de merkwaardigste zaken van onbe
twistbare authenticiteit voor zijn doel beslag
legde. Daarbij bewezen zijn speurzin en zijn
historische kennis hem groote diensten. Zijn
ijver voor de zaak werkte aanstekelijk; tal van
- iimlllliim
Tentoonstelling Hoüe Smitn in Pnlchri. l
Een echt schilderstemperament, een kunste- E
naar beschikkende over vele garen, die hem i
in staat stellen bevrediging te geven aan zy'ne E
nog al uiteenloopende kunstenaarsneigingen. I
Nu eens aangetrokken do ar het typische stads- f
karakter van het nooit volprezen Amsterdam, E
dan weer getroffen door het schoon van een i
eenvoudig, stil landschap- buiten, soms zyne i
sujetten zoekend in de wereld der typen, en i
die dan afbeeldend in den schilderachtigen
toon van hunne binnenhuizen; of geheel over- E
meescerd door het naakt van mooie vrouwen- =
lichamen, wier graciele lynen hem nog meer =
schynen te paktten, dan de kleur van het i
vleesch en het »aste moieléder »ormen, en l
deze lynen vastleggend in groote composities
of in meer intiemere kleinere doeken. Opmer- =
kely'ïde verschillende phasen in 's kunstenaars i
loopbaan. Benige jaartallen geven hieromtrent E
aanwyzingen. Zoo dateert No. 14 .aan het |
spinnewiel" uit 1887, een schilderytje van
mooie, breede factuur, vast van toon, dat als
coloriet zeer sterk aaa Ribot doet denken, en =
dat als bouw en vooriracht bewondering ver- |
raadt voor de Oud-Hollandsche meesters. Uit E
1889 dateert No, 13 Waarzegster. In het i
hoofdfiguur huldigt de schilder nog dezelfde i
opvatting als van het vorige schilderij, de E
andere daarop voorkomende figuren m mooie i
gebroken tonen geschilderd brengen my de ten- |
toonstelling van 1889 van Amsterdam in herin- i
nering en de op die tentoonstelling gehuldigde i
op »atiing vaa het portret door Jan Veth. |
De harmonicaspeler van 189Übehoort nog
tot deze serie. De laatste twee zijn breed
aangepakte schilderden, waar het hoogste licht |
wel wat sterk contrasteert met de diepe, wel |
wat zware en niet genoeg verzadigde tonen van
de schaduwen. Mede uit dien tyd, maar waarin |
de Ribot-Remb andt-achtige verlichting achter- |
wege blyft, is het wel gevoelig getoetste
meisjasportretje van 1890, waarby overeenkomst met i
de opvatting van Veth meer in het oog valt. =
De stalagezichten zyn niet gedateerd, zij |
treffen my' niet door lichtexpressie; oirer het =
algemeen zyn zij wat bruinachtig geel van toon,
als stofuitdrukking minder goed geslaafd, en E
mhiende de friachheid van het plein air. Als i
bouw zyn deze scailderyen over het algemeen l
goed, en aan sommige luchten weet hij mooi E
de beweging mede te deelen. Dat hy' toch het i
plein-air mooi weet weer te geven, vertellen f
zy'n molen h;j Abcoude (No. 35) en zyn hooi- =
schelf (No 55), twee schilderytjes zeer zuiver =
van toon, waar het zilveractitige, de teere |
beving van het licht op een gryzen dag, heel i
mooi en zuiver is weergegeven. f
mannen van het vak stonden hem voorwerpen
af, die van geslacht tot geslacht in huime zaak
waren gebruikt en plaa's hadden moeten maken
voor meer wetenschappelijke, en zeker doel
treffende, maar minder teekenacbtige, vaak ook
minder kostbare toestellen en instrumenten. En
eikele Amsterdamscbe Maeceaaten, wier beurs
voor wetenschap en kunst steeds geopend is,
zorgden voor den nervus rerum. Want al is van
al het hier bijeengebrachte, waaroiider zeer kost
bare stukken zij a men zie slechts de unieke
collectie oud-Delftsch niets aangekocht, de
inrichting heeft heel wat geld gekost. -Maar zoo
is dan ook eene reconstructie tot stand gekomen,
die met het stuc-werk en het carton-fdtt van
moderne tentoonstellingen niets gemeen heeft.
De eerste der vier zalen is de oude apotheek;
de tweede het laboratorium een gstrouwe
kopie van het «Stoockhuys" der oude firma
d'Ailly en Zoon, dat ruim een eeuw geleden
door den veelzijdigen kunstenaar Jelgerhuis op
bet doek werd gebracht; het derde is eene re
constructie van de »hokketikamer" in het voor
malig Buiten-Gasthuis, waar krankzinnigen,
men kan moeilijk zeggen verpleegd, maar
gevangen gehouden werden. De vierde geeft
eene Oud-HoUandscbe kraamkamer te zien, zoo
als die in 1757 door Cornelis Troost ia beeld
en door Tanjéin plaat is gebrac.it.
Ia de beide eerste zalen komt men onder den
indruk, dat de oude artsenij bereiden zich in
heel wat teekenacbtiger omgeving bewogen, dan
hunne moderne collega's. De ingrediënten der
zeer samengestelde recepten werden door den
apotheker grootendeels zelf bereid, en den
uitoefenaar van dit geleerd bedrijf moesten niet
slechts een wei voorziene simplicia-kast en eene
groote collectie zalven en poeders en titcturen
ten dienste staan, waar ook een geheel arsenaal
van vijzels en persen en fornuizen en kolven
en retorten. In zijne werkplaats, tusschen vreemd
soortige opgezette dieren, bij een batterij van
de door Molière verheerlijkte lavemenUpuiten,
troonde hij als een alchymist uit den ouden tijd,
en al verstond hij de kunst niet, onedele metalen
in goud om te zetten, langs indirecten weg
gelukte hem de goudmakerij uit de zakken der
cliënten des te beter. Maar de goede man was
ongetwijfeld even als zijn cliënten overtuigd van
de deugdelijkheid der middelen, die hij met
nauwgezette vlijt bereidde, en zoo was ook deze
arbeider zijns loons waardig.
De oude ,hokkeukamer" uit het
Buitengasthuis, hier met groote getrouwheid uit de echte
stukken weder opgebouwd, mag wel een
gruwelkamer heeten. Hier zien wij het stelsel van het
restraint in al zijn hartelooze wreedheid toege
past. Als wilde dieren iu een menagerie werden
hier de arme lijders in nauwe en duistere hok
ken opgesloten, maar oneindig minder goed ver
zorgd dan de kostbare viervoeters. Men belette
bun, op de ruwste wij «e, zich zelven en anderen
kwaad te doen, maar daarbij bepaalde zich de
zorg voor de patiënten. Eu men vraagt zich
met eene huivering af, of ooit in zulk eene
omgeving en onder zu k eene behandeling een
krankzinnige is hersteld. Bet kijkje in 't ver
leden, dat wij hier krijgen, is de beste lofrede
op de humaniteit van onze dagen.
Ten slotte de kraamkamer. Een rijke om
geving; kostbare lambriseeringrn en
spiegelomlijstingen, een monumentaal bed, sierlijke zijden
gewadec, een weivoorziene linnenkast voor de
baby, een zorgzame baker, een oog-in-'t zeil
houdende grootmoeder, een ietwat kwijnende
kraambeer in chambercloak en met de slaapmuts
op 't hoofd, een vriendelijke, gelukkige jonge
moeder. Maar wat zal*het m die rijkelni'a kamer
benauwd zijn geweest l Kolen in de vuurmand,
in de stoof van de baker, in de stoof zelfs van
den kraamheer. En ... stellig geen raam open.
Eu dan torscht de baby op zijn onschuldig bol
letje het gewicht van niet minder dan vier
mutsen ! Gelijk de man der wetenschap in de
beide eerste vertrekken en de philanthroop in
het derde, gevoelt hier de hygiënist, dat de
goede oude tijd" rijk was in tekortkomingen
van allerlei aard. Maar wat zal men over
tweehonderd jaar van ons getuigen P
Het nieuwe museum laat ons het maar
kortheidshalve bet musenm-Dauiëls noemen, want
dien naam verdient het ten volle zal onge
twijfeld op stadgenoot en vreemdeling eene zeer
groote aantrekkingskracht uitoefenen.
Naar wij vernemen, zal het echter nog niet
dadelijk voor het publiek toegankelijk zijn, daar
voor een uitgang van de laatste der opeenvol
gende zalen moet worden gezorgd. E, D. P.
IIIIIIMIHimilllllllllMIUIIIIIIllllllllllllHIIIIIMIIIIIIMIIIIIIIIimilllllMIIHIMIinilll
MEDBILEER-INRIGHTIH6
de
234 Spuistraat,
AMSTERDAM.
Grootste Inrichting
ffl
Compleeteveubileering
tegen vooruit bepaalden totaalprijs.
pilefoon3978| Volledige garantie. Voordeelige prezen.
Levering en plaatsing door eigen personeel door geheel Nederland
Zunstzaal Panorama.
Panoramag-ebouw, Plantage.
iNTlQIUTElTEI.
Bijzonder fraaie KASTEN, BÜREAUX,
BUFFETTEN en andere Meubelen,POROELEIN
en AARDEWERK, PERSISOHE TAPIJTEN.
Kntrée vrij. Zontlaatt
i BINNEN-!
INRICHTINGTOT
MEUBELEZRING
VERSIERING
:20-ROKIN-120
KüNSTZAAL
PRINSENGRACHT 872.
GOUDEKET & C°.
Schilderijen,- (Aquarellen,
cgtsen en gravures,
Telefoonnummer 4455.