Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.1334
Een inleiding tot Rnte.
In Onze Kunst" een merkwaardige «Inlei
ding tot Bubens door JAK VBTH" ...
Onvereenigbare namen zal men zeggen,
on vereen i «baar voorzeker in zoover Veth's
persoonlijke schilders-lust en -voorkeur andere
wegen van schoonheid zoeken, onvereenigbaar
nimmer in dien zin, dat Rubens' geweldig
schilders-vermogen buiten des schrijvers
aandachtafeer zou behoeven te vallen.
Integendeel. Van Veth als schrjjver-over-kunst,
is het immers lang niet de minste verdienste,
niet slechts dat hy waar hy kon voosheid of
onechtheid trachtte te signaleeren, wanneer die
zich met echy'n-schoone of den tyds-smaak
streelende onthulling zochten te bemantelen,
maar vooral ook en daar komt het hier op
aan dat het hem steeds aan het hart heeft
gelegen veler tijden grootste en wezenlijkste
uitingen te leeren verstaan en bewonderen, ook
waar grootheid en kracht verborgen lagen achter
wat ons vervreemden kon, ook waar de taal,
waarin zjj zich manifesteerden op het eerste
abord onverwant scheen aan onzen t\jd.
Zou hier niet juist tot schrijven geprikkeld
hebben, die thans weinig verstane grandeur in
den Vlaamschen meester, niet verstaan, omdat
Rubens inderdaad allerlei heeft, dat ons stuiten
moet en weinig dat onze schilder-verlangens
dadelyk bevredigt ?
De schrijver vindt veler afkeer verklaarbaar.
Wij, zegt hq, met onzen lichtelijk decadenten
zin voor het uiterst zuivere, het verdiepte, het
verfijnde, wy met onze neiging tot het onge
meen e, het ongemengde, het onnaspeurlijke, wy
met onze liefde voor de fier-trouwhartige Van
Ey'cken, voor den gémoeds-innigen Memling,
voor den sober statelyken Buuts, voor den
waardig-weemoedigen Rogier, WQ hebben aan
den onrustigen, onrustharenden Petrus Paulus
ronduit gezegd een beetje een broertje dood."
De zaal met de Rnbensen uit het A.ntwerpsch
museum is door Hollanders wel eens smalend
de Vleeschhal genoemd, wy begrypen de over
levering, die Ingres zijn parapluie laat opste
ken als hu de befaamde galery met de tafereelen
uit het leven van Maria deMedicis door moet,
wy voelen met Rossetti. die in zy'n ongetemperde
ontzetting over watby', een-en-twintig jaar oud,
op een vastelands reis zag in een soort
vloeksonnet uitriep; Hy of ik, if these, not we l"
Rubens mist zooveel wat wy begeeren. By
hem dus klagen wij, als wy alleen nog maar
op zijn vormentaal letten: nooit eens een stuk
strakheid, een steile houding, een straffe ex
pressie, altijd die smakeloos-kwallige uitbuitin
gen, die los en lieber zwiebelende kontoeren,
die onrustig verwrongen bewegingen, dat luid
naar buiten werkende gebarenspel." »Wy zy'n
nu eenmaal zoo: onze weinig pieire tijd buigt
zich liever voor uitingen van inniger vroomheid,
de ongestrafte tuchteloosheid, waarin de kunst
zich heden ten dage vermeit, wreekt zich
heimelijk in een kieschkeurigheid van
kunstsmaak welke de ongebreidelde kracht van
Rubens weinig beter dan degoütant noemt; de
bloedeloosheid van het moderne schilderen krijgt
van zulk een overladen verre de koude koorts
op het lijf...'"
Doch het valt ook niet te ontkennen : onder
al wat de schilderkunst van de laatste halve
eeuw beïnvloed, wat de beste schilders van
dezen tyd voor oogen gestaan heeft, speelt
Rubens' kunst geen rol."
Maar mag men de absolute beteekenis van
iemand als Rubens daarnaar afmeten ? Kan
men volstaan met te vragen of wy zijn figuur
sympathiek of niet vinden?
Immers neen: zelfs in buien, waarin wy
ons met den meest beslisten wrevel van hem
wenden, blijven wy beseffen met een reus te
doen te hebben. Dit laatste zal ons altijd dwin
gen tot hem weder te keeren. Den Homerus
der schilderkunst, vinden wij hem door Delacroix
in zyn Dagboek tot driemaal toe genoemd, en
inderdaad leeft en ademt er in Rubens iets
van dezelfde elementaire kracht, die het antieke
epos draagt, en deze is het, die elke wezenlijk
betere kun s t conceptie altoos dwingen zal,
rekening met hem te houden."
Het is maar, dat de afstand, die hen scheidt
van al wat wy het hoogste stellen, het ons zoo
moeilijk doet vallen Rubens waardeerend te
begrijpen. Bovendien staat men, ongeschikt als
wy blijken tot het benaderen van zijn grondaard,
op tegenstrijdigheden, als hu ons biedt, nog
minder voorbereid. Tot in onze toegankelykste
gezindheid blijven wy daarom bezwaren tegen
hem opperen welke zyn warmste bewonderaars
niét uit den weg kunnen ruimen."
Want by' een kunst als die van Rubeis zal
men altoos komen te overwegen of het luid
ruchtigst geuite gevoel, nu wel juist het wezen
lijkste is, en of niet het sprekende bij hem
vaak met een al te groot verlies aan waardig
heid betaald wordt."
De hevigheid van het drama dat maakt
de schryver ons met voorbeelden duidelijk
ligt by Rubens menigmaal meer in het tumul
tueuze van de voordracht dan in het aangrij
pende der gemoeds uitdrukking ; de pompeuze
zwaai der uiterlijke tragedie is dikwijls zóó
aloverheerschend dat er voor nypenden indruk
geen plaats meer is. Het blyft alles min of
meer: een mooi tooneelvertoon.
Zulke bezwaren onverzwakt latende gelden,
kiest de schrijver om nader tot Rubens te
komen, eens een niet larmoyant, niet bloederig,
ABRA.HA.M vanWTJI,ICK,tot Amftwla!p
^'
niet in slechten zin theatraal schilderij: de
aanbidding der Koningen uit het Antwerpsen
museum. Hij neemt zich voor nu eens niets
van den schilder te vragen, wat hij niet van
zins is te geven en wil dan eens zien of er
zoo niet beter met hem valt op te schieten.
Vlaamsche bedrijvigheid, uitbundigheid, drukte
en praalzucht, vindt hij hier dan vrijwel van
hun barok ontdaan en in werkelyken luister
omgezet. Wel te verstaan in vleeschelyken
luister. Want meer dan een aanbidding heeft
men hier toch een zeer wereldsch paradeeren
voor oogen en die ryk-uitgedoschte koningen
komen hun hulde brengen, waarlijk niet aan
een geestelijk begrip maar aan het bloeiende
leven zelf. Maar Rubens aspiraties naar het
bovenaardsche waren immers in den grond maar
gelegenheids-betrekkingen. Zijn hemel
foraci'Jaf *.fo/ia.nn£rJ.£-$i7ie[} a&ti ^^1
verhuurt en
i . . . , .
L&ri:,.c£,n. ledcrimcrzirii a^it-cn qcic4-f.-nn.ti.-i!.
* l & r (J i.' _
V\\ cfioe/t. twwmmtuidt J. "3ïuu Sftatt iiidc fi
*\ ^ " ' /
Den Cerften en Prin/epael dutneur om alle
longmans vt alle Steden comende by Coopliedeti?~J
" nptoren n dlderhande Neaotianten te helpen.
iiiimmiiimiiiniimiiiimiiiimii niiiiiimiiiimHiiiiiiimmiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiii IIIIIIMIUIIIIIIIIIMIIIMMIIIIIIMIMIINIIIIIIIHIIIII,
Kunstsaal Panorama.
Panoramagebouw, Plantage,
ANTIQUITEITEN.
Bijzonder fraaie KASTEN, BUREAUX,
BUFFETTEN en andere Meubelen,POROELEIN
en AARDEWERK, PERSISOHE TAPIJTEN.
Kntrée vrij. Zontlagtt
fflEUBILEER-INRlGHTIIG
de fêhoenix",
234 Spuistraat,
AMSTERDAM.
h £[]T]fgT|f Grootste Inrichting
a UUUlUlll voor
?M» Compleeteivieubileering
ui lulu. tegen Toornit bepaalden totaalprQs.
[Telefoon 3978 j Volledige garantie. Voordeelige prt)m».
Levering en plaatsing door eigen personeel door geheel Nederland.
L BINNEN-.'
INRICHTING TOT
MEUBELEERING
EN -VERSIERING
^SDER- WONING
12O-ROKIN
EN TEGEL f
FABRIEK t
MOLLANm
L NAAML-VENN'CEV-TE J
k^ UTRECHT A
EüNSTZAAL
PRINSENGRACHT 872.
GOUDEKET & C°.
(Schilderijen,
en ravures.
Telefoonnummer 4464,
12 Etsen van
WILM STEELINK.
Met Tekst van J. F. VAN SOMEREN,
Bibliothecaris te Utrecht
Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst
in rood kader met vele vignetten en
handteekeningen, kost dit prachtwerk
(groot folio lorm.) gebonden slechts
? 12.5O.