Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.1337
grnvrkt als een /endenz-geschrifi". S'echts
gr.)3te belangstelling in onze O >st, die in het
moederland nog zoo weinig bekend is, gaf ons
de woorden in de p^n. We heSbea alles wat
we voerloopig te zeggen halden zoo kalm mogelijk
neergeschreven ? zonder pa'hog, me; feiten.
Waar ons va'i offineele zijde namen gevraagd
moc'iten worden, zullen wij niet aarzelen die
te no;m3n. DJ ve'.e jaren, dat wij gelegeiheid
hadden, ia ladiëgegevens te ver amelen voor
de bf spreking van dit droevige onderwerp, hebben
wij niet ongebruikt laten voorbijgaan.
//Mocht dit stak j 9- er een weinig toe kunnen
bijdragen, dat in de toekomst da Javaan ala
mensch worde behandeld."
(Wordt vervolgd).
De geschiedenis v, 'd. staking der
arteidwsin het Transportbedrijf.
Wanneer in 't begin der vorige week
voorspeld ware geworden, zelfs aan een dar
leiders van de spoorweg-organisatie, dal
Ziteidag en Zondvp het spoorwegverkeer
op de drukste H jllaadsche lijnen zou stil
staan, en het maar een wenk behoefde te
konten om- een, algemeene staking- onder
spoorwegpersoneel te. dnen: uitbreken h\j,
zoui tbngene die- ham dat voorspelde, ge
woon-weg, hebban uitgelachen. En nog
than^. nu alles. waar zijn gewoon verloop
heeft, cóg Kunnen, we nauwelijks gelooven
datr het nu inderdaad gpbeurd is, wat voor
het eerst in dra geschiedenis der- arbeiders
beweging voorvalt: dat de- epoorwegarbei*
deur, met vefbluftinde eendracht hande
lende, deni arbeid^ hebben, neergelegd, en
daarmee, uit organisatorisch osgpunt, een,
enorm sterke positie tegenover de directiën.
der spoorweg-maatschappijen hebben weten
in te nemen !
Hal is alles? verbazend, ja overweldigend
snel' in zqa werk gegaan ; en nog thans
zal' manie, burgerman,, wanneer men hem
zeg,t dat alt een staking uit solidariteit was,
er niets van. begrijpen en stom en
onbegr'üpeliik staan., tegenover dit motief, dat
zulteen overweldigend, momentin 't leven
riet», zonder, dat het dan spoorwegplannen
ook, maan n, c«nt. direct voordeel
ople.ver,t,... Zk kwam, de staking, als een
donder.bni _____ Za. overrompelde allea !
QFjn. niet alleen de. oorzaken, van dezen.
strijd dar transportarbeiders, maar ook de
mogelykfieid eener zoo. grootsche en
eandraektige handeling goed te kunnen begrij
pen* moet men althans, in hoofdzaak weien,
?«at, ei in. ds, laatste jaren aan vooraf is
.
eerste pJaats.dan.de Amsterdamsche
dok-. en. veemr arbeiders» en boot-werkers.
Da, Amaterdamsche bootwerkers-organisatie
i» nag betiaktelijk jong.. Terwijl b.v4 in
189G te Rotterdam bestond de Nieuwet
Nederlawdsche Bootwerkers- bond, een
reus.achtige organisatie niet gesalarieerde be
stuurders, was er, te Amsterdam nog geen
F p rak e van, eenige organisatie onder da
bootwerkers, en, keerden de -Rotterdammers
die- daartoe een. poging deden, moedeloos
terug. Met de Amsterdammers was niets te
beginnen, en. tegelijk- niet da groote staking.
te Rotterdam in dat jaar, brak er ook te
Amsterdam een staking uitonder de
hav-enarbei.lftrs, georganiseerd door, ds toen nog
maar. p.w opgerichte vakveresniging.
Qp beida plaatsen eindig.ie de staking
met een. overeenkomst met de patroons die
te Amsterdam echter in haar wezen meen
het. karakter had. van een overwinning, voor.
de- werker», e Rotterdam zakte de staking
gpoadig. ineen. Te Amsterdam bleef ze echter,
bestaan, en zelfs in zeer omvangrijke mate.
Er, vormden- zich daarnaast de gemengde
boot werkers- vereeniging »R-echt en Plicht'1,
veischillendeoategorie vereenigingen :
Hinidelsr en pakhuLsb^diendfln, schuitenvoerders^
dok- en. veeoaarbeidera, houtwerkers, ent
Deze te zamen vo 'mden den Ned. S
jheep*en Bootwerkers- bond, die later ook te
Zaandamt onder de houtwerkers en zakkendrar
g-u», een sterke afdeel ing kree#. Dezeprgar
nisaties waren sterk genoeg om controle te
oefenen. op de naleving der in 1900 overr
rengekomen. voorwaarden, en ze hadden
die teracht vooral, te danken aan den sec
retaris A. C. Wesselsj een zeer ontwikkeld,
bontwerker met helder, doorzicht en
groote.schranderheid, die z:ch onderzijn kameraden
eau, gioot vertrouwen heeft weten te ver
overen. Hij is een stille wtrker, die de
voorzitters- en sprekers- f anctiën miar,
liever aan. anderen overlaat, doch dei ie
meer kracht osient op het »kantoor" d,ec
organisatie, waar hij de ziel is van elke actie.
DJ Ainsteidatnsche-organisstiea der
trangporti- aïbeiders hebben moeilijke dagen te
doorworstelen gehad, toan de malaise ia
het verkeer in 1001 intrad, en ook den
vorigen- zomer aanhield. Slapte is immer
noodlottig voor da vakorganisatie. Ei
meermalen ontstond er confl et tusschen
de organisatie en de werkgevers, wanneer
de laatiten vaa de slapte gebruik trachtten
te maken om voor mindere dan Ai eens
overeengekomen voorwaarden te laten wer
ken» D-dze zich telkensiherhalende moeilijk
heden deden, ten sjotte de organisatie in
'i laatst van 't voriae jaar het krasse be
sluit nemen, om niet meer te werken met
ongeorganiseerden!
Inmiddels was- er. nopt een andere organi
satie ontstaan, n l. de Transport-federatie.
De oprichters hiervan* gingen uit vaa het
gezonde beginsel, dat in het transport
bedrijf de eene tak de andere onmisbaar
noodig, heeft; dat d» verschillende
ondecdeelen van. het transportbedrijf in elkaar
grijpen als- een tandrali, en het dus 't
verstandiigste- zou aij»i een. verband te brengen
lussehen de v-ereem^ngen. die onmiddel lijk
bij, het. tBanaportbedx^ batrokken EI) a.
A!du* w«rd i» de» zpmer van het vorige
j*aiv geitick-t ds Naitioniale Federatie vai
Transportarbeider», waarbij zich, behalve
de Scheeps e» B )Otwerfcersbond, ook aan
slotende Zeelieden Band, en de Vereeniging
va»; Spoorweg machinisten »E°ndracht
maakt Maoht." Aldaa was de schakel ge
legd tussehen de bootwerkers en de spoor
weg' beambten. E-i. het spreekt van zelf,
dat deze organiaa-ties, vweenigd in n ver
band, o>k d« verplichting op zich namen
om elkander in dagen van strijd zooveel
mogelijk te steunen.
Hier komen we op het terrein der spoor
weg beambten, en is een korte toelichting,
hoe daar de organisatie zich ontwikkelde,
noodig.
Vroeger heeft er bestaan de
Spoorwegvereeciging «Steeds Voorwaarts" ; dat
was in de eerste jaren na 1890, onder
den invloed van de toen opkomende eerste
socialibtische beweging in ons land. Maar
deze organisatie, die uitgesproken socialis
tisch was, is ganschelijk verdwenen, en
heeft geen ander gevolg gehad dan dat er
is opgericht een antisociaal-lemocratische
spoorweg vereen. «Recht en Plicht," onder
geestelijke voogdij van pater Weijers te
Utrecht.
Miar in de laatste jaren is er een nieuwe
organisatie gekomen. In de eerste plaats
is gesticht de »Ned. Vereeniging van
Spooren Tramweg-personüel", onder leiding van
den heer Oadegeest, een begaafde en in
zijn omgeving zeer gezienejongeman,ambte
naar aan het Hoofdbureau te Utrecht, in
welke stad hij ook tot lid van den Riad
werd gekozen. Dit is de grootste vereeni
ging, die vooral de laatste twee jaren zeer
aan kracht heeft gewonnen. Zij is een ge
mengde vereenigtng van thans veel meer dan
5000 beambten en ambtenaren- Daarnaast
staat de machinisten vereen. «Eendracht
maakt Macht", die dus een bepaalde cate
gorie omvat, met 3000 leden, vervolgens
dfi vereeniging »Ons aller Bjlang", voor
namelijk bestaande uit tractie personeel
van de Holl. Spoor, met ± 1000 leden,
en dan nog eenige andere,
kleiuerecategorievereenigingen.
Tot vóór eenige maanden nu, heeft er
tusschen deze verschillende vereenigingen
een scherpe strijd bestaan, voornameïijfc
over deze twee punten : moet het spoorweg
personeel zich vereenigen in afzonderlijke
organisatie» van machinisten, conducteurs,
enz7., of in n groote gemengde organisatie.
De- Ned. Vereen. (Oadegeest c. s.) meenden
het laatste, de categorie vereenigingen het
eerste; EQ dan nog wa* er strijd over de
vraag, in hoeverre de vakvereeniging zich
mocht inlaten met de politiek.
Maar ruim een maand geleden werd deze
onderlinge strijd gestaakt; de geschillen
werden bijgelegd, en in beginsel besloten,
een federatie te stichten van spoorweg
personeel vereenigingen. D.t gelukte, en
juist n weetfc vóór de staking, was aan
deze- federatie die de verschillende organi>
satie» in n verband' en onder a leiding
bracht, de laatste band gelegl. En wijl
nu eenige (niet alle) dez«r gefedereerde
vereenigingen1 óók waren aangesloten bij
de Nationale Federatie van
Trans-portarbeiders^ was> er een stevige schskergelegd
tusschen de georganiseerde spoorweg-arbei
ders en1 de georganiseerde bootwerkers.
En nu teru» naar het cor fl et.
Db Bootwflrkers hadden dus het krasse
besrflrt genomen, niet te werken met onge
organiseerden, om aan de zich telkens
herhalende rusie^es en ontduikingen van
overeenkomsten voorgoed een einde te ma
ken. Daarover ontstond staking, maar deze
had tengevolge, dat op dat punt overleg
werd verkregen met de werkgevers, en die
strijd zou w«l als beslecht beschouwd hebben
kunnen woeden.
Ata«tr het Blaauwhoedenveem beging isa
die: overeenkomst da onvoorzichtigheid een
tweetal werklieden uit te zenden om werkr
zaamheden te verrichten aan een pakhuis.
Daarop legden 26 georganiseerden aan dat
pakhuis de*r arbeid neer, met de verklaring
niet met deze twee ongeorganiseerden te
willen werken. Deze 26 weigeraars werden
ontslagen, en. vervangen door 26
»arbeidswilligen^', maar dize. raakten spoedig vaat,
want toen zij. de goederen: moesten laden
in de spoorweg; waggons, weigerde'het geor
ganiseerde spoorweg- personeel,, die wagons
te behandedeiu riet was »besmet'J.
EB het vervolg weeb eikeen. Wat; tot nu
toe. een: zeer lokaal conflict; wa* g&weeBt,
zich beperkende tot het haven- en handels
terrein, werd eensklaps een reusachtig natio
naal cocfl et. Want toen eenmaal de
spoorwegarbeiders den dienst weigerden,
moest' er wel van komen, of dat zij door
hua overige kameraden te Atnsterdam in
dern steek werden, gelaten, of... de^taking
zich binnen een oogenblik tot alle spoorweg
arbeiders te Amsterdam uitbreidde.
Hat laatste geschiedde, en dat kwam
door de organisatie, die de eolidariteit ge
biedend voorschrijft als ten moreelen plicht.
En zóó kwam het, dat A-nsterdam, het
middelpunt en het centrum van
personenen goaderen-vervoer, van hetov^rig Neder
land geïsoleerd werd, en aan enorme, onge
kende verwarring ten prooi bleef.
Z'iedaar een beknopt overzicht van de
dingen, waaruit zich de
plotselinge-gebeurtenis, die heel Holland deed ontstellen,
heeft ontwikkeld. Vanwaar nu die snelheid,
waarmee alles in zijn werk ging? Hoe
kwam het, dat op alle stations: Ritterdam,
Utrecht; den Haag, A'nersfoort, Haarlem,
het personeel als 't ware in 't gelid stond,
wachtetfde op het sein om den arbeid neer
te leggen ? Was dat alles afgesproken werk ?
Wist men op die plaatsen een weet, of'ook
maar een dag te voren, dat er zulk een
staking zou losbreken? Had men, gelijk
de Xieuioe Courant of de Haaarsche
hoefijzer correspondent van 't Handelsblad
schreef, de »3takings-machine" gereed?
Nuen ! neen! reen! Wat er gebeurde, ge
beurde spontaan, instinctmatig. Alleen
toen het losbrak, was de organisatie er,
om de leiding d^r staking op zich te nemen.
Ei de niet-vereenig'le spoorwegmannen
handelden volkomen homogeen met hetgeen
de organisatie hun oplegde als plicht.
Het woord: »3olidariteit" heeft in de
industrieele arbeidersbeweging in de laatste
jaren een groote beteekenis gekregen. Reeds
bij de staking te Enschedémanifesteerde
zich dit op treffende wij*e. Maar daarbij
was er nog een gevoel van medelijden in
het spel, met de arme wevers tegen den
millionair. De hier aan den dag getreden
solidariteit echter wa» van nog andere soort,
hier wa* het de solidariteit die de organi
satie oplegt ah zware plicht aan hare leden,
om, indien er onderkruipers in het spel zyn,
zich daartegen gezamenlijk te verzetten.
En ds pa» verkregen eendracht der spoor
weg-vereen i gin gen had het mogelijk gemaakt,
dat deze solidariteit zich zoo eensklaps en
eensgezind demonstreerde!
Daar komt nog iets bij, wat niet vergeten
mag worden. Da spoorwegdirectiën hebben
tot nu toe een zeer hooghartige houding
aangenomen tegenover de organisaties.
Aanvragen om lotsverbetering of om oprui
ming van grieven werden f verwezen naar
de snippermand, of van zeer uit de hoogte
behandeld; telkens liet men de organisaties
voelen dat ze niets hadden in te brengen,
dat ze niets beteekenden. En er waren zeer
vele grieven ; men leze maar eens na wat
er onlangs in de Tweede Kamer over den
toestand van het spoorweg-personeel tus
schen den heer Melchera en den Minister
De Marez Oyens is gesprjken. De grieven
kropten tot aan de keel. Miar er is nooit
aandacht aan geschonken. DJ loonen van
het stationspersoneel, van weg- en
seinwachters eni. zijn zeer ^g, de diensttijd
is lang. E-i de ontevredenheid baperkte zich »
niet tot het beambten personeel, maar
heerschte ook onder de beambten, tot zelfs,
in sterke mate, aan de stationschefs toe.
Vandaar laat ik zegden de geestdrift,
waarmee het werk werd neergelegd, en
vandaar ook de mosite die de leiders op
verschillende plaatsen hadden om den arbeid
weer te doen opvatten zonder dat er een
nadere looneisch werd gesteld.
Wat van dezen geweldigen, plotselingen
strijd, die eindigde met eene volledige on
derwerping der directiën aan de organisatie,
het gevolg zal zijn, is nog niet te zeggen. In
de eerste plaats moet wél in aanmerking
worden genomen, dat de organisaties in
ledental reusachtig versterkt zijn, en de
kracht der organisaties enorm toegenomen
is. Op dit oogenblik reeds is de spoorweg
federatie de grootste, en uit zijn aard de
machtigste vafcvereeniging des. lands. De
klacht der groote dagbladen over terro
risme, anarchie en machtsmisbruik:, heeft
geen grond Dd leiders dezer machtige
federatie zijn geen nieuwelingen in de
sociale actie. Ze zullen wel zoo verstandig
zijn van hun oogenblikkelijk succes geen
zoodanig gebruik te maken, dat het aan
de ondernemers en aan de rfgeering daar^
door wapenen in de hand zou geren om
hen te trtffen.
Zoolang de spoorweg-maatschappijen
blijven particuliere ondernemingen, kan
men den beambten het volle recht van
organisatie niet ontnemen ; en zelfs wan
neer wat wel waarschijnlijk is- deze
staking aan de verwezenlijking van staats
exploitatie een flinken stoot heeft gegeven,
dan no^ zal het niet zoo gemakkelijk ge
lukken, het recht tot staken te bektotten.
Ik voor mij zie van deze gebeurtenis
geen ander dan dit zeer heilzame gevolg*.
dat voortaan een twijg van de
Nadeilandsche vakbeweging zeer aan kracht heeft
gewonnen, en de spoorweg directiëa voortaan
bij de vaststelling barer begrooting ten
deze rekening zullen moeten houden met
eene verbalering van de levens-- ea arbeids
voorwaarden van het parsoneel.
Alleen, dwangmaatregelen, als waarom
sommige bladen zoo dringend vragen, alleen
die zouden gewis een herhaling; van het
gebeurde in 't leven roepen!
? H. S.
Solidariteit.
Nu de. staking der spoorwegmannen is
geëindigd, en het publiek van den eersten
schrik een weinig) bekomen is, bevatten
de bladen tal van beschouwingen over
den aard dezer arbeidersbeweging, over
de wijze waarop z'j tot rust werd gebracht,
over de houding der R°geering, over de
waarschijnlijke gevolgen van de zegepraal
van het spoorweg- en transportpersoneel,
enz. enz.
De R^geering schijnt ditmaal de
zondenbok te moeten wezen, nu niemand ont
kennen kan, dat het solidariteits-bsginsel
der werklieden hen veel krachtiger tegen
over de werkgevers ? wil men tegenover
het kapitaal heeft gemaakt dan tot
dusver het geval was. Dit, zoo luidt veler
uitspraak, had de Regeering behaoren, te
voorkomen.
Welnu, dat de R-^geering, indien %ij
het mogelijk had geacht, gaarne in die
richting zou gestreefd hebben, wij twijfelen
er niet aan. Ten opzichte van dr. Kuyper
alleen, zou men, hadde Lij zijn oude
plunje niet aan kant gezet, misschien nog
het tegendeel mogen onderstellen, doch
het ministerie, een coalitie-ministerie van
Roomschen en Calvinisten, door vriend en
vijand erkend als een conservatief'-liberaal
ministerie, betreurt natuurlijk den afl >op
der staking evengoed als elk teleurgesteld
werkgever, en keurt de handelingen van
het personeel ten strengste af Men heefc
de katholieke en de anti revolutionaire
bladen maar te lezen, zoo man zich hiervan
overtuigen wil.
Nu had men, om de Regeering aan
't werk te krijgen, ean plannetje bedacht,
dat voor de H. IJ. S. M. een ware red
ding in den nood kon heeten. Als het
Rvjk maar tijdelijk haar spoorwegbadrijf
overnam, dan was zij van de sousah af,
en daar voor het R'jk in dit geval de
wetsbepaling niet bestond, die de H. IJ.
S. M. verplichtte haar contract met de
veemen na te komen, kon de R'geering
dus zich als een vrij man tegenover die
bevrachters stellen, hun goederen weigeren
te vervoeren.
Eere het brein dat dit juristerijtje heeft
uitgebroed!
Da Regeering zou derhalve, om de
H. IJ. S. M. voor de mogelijkheid van een
proces te behoeden, door deze manoeuvre
een wetsbepaling moeten opheffen, welke
door de Wetgevende Macht als juist en
onontbeerlijk wa» gesteld. De conservatieve
Rugeering zou, als het hoogste gezagsorgaan,
de zijde van de stakers moeten kiezen. Zoo
iets te vorderen, om de H. IJ. S. M. uit
den klem te helpen... en aldus, tegen eigen
principes in handelende, het einde der
staking te bewerken... het was toch al
te dwaas.
En indien de Regeering, waartoe zij, als
J?egeering, zoo zij zich ia de zaak had
gemengd, gehouden was, de niet voor haar
geschreven, maar de door haar als juist en
onontbeerlijk erkende wetsbepaling, had
willen handhaven... welke middelen ston
den haar dan ten dienste? Welbeschouwd
geen enkel. Bij haar optreden met zulk
een doel, zou aanstonds de algemeene
spoorweg-werkstaking zijn u'tgebroken en
de ellende ware niet te overzien geweest...
Maar zij had een scheidsgerecht en een
wapenstilstand kunnen aanbieden. .. A.lsof
de stakers niet wisten, dat zij maar luttele
dagen hadden vol te houden, o.n zelfs de
Regeering tot toegeven te d wingen.
En de Rpgeering, die, weigerde voor de
H. IJ. S. M. de kastanjes uit het vuur te
halen, had immers, evengoed als ieder die
de toestanden kende, de zekerheid, dat de
H. IJ. S. M. en het Blauwhoeden vee m met
diens bondgenooten, deze beide zóó
bsvriende mogendheden te samen in de knel,
de zaak wel dadelijk zouden schikken, als,
gelijk Zaterdag bleek, de nederlaag tegen
over de transportarbeiders en het spoor
weg-personeel op geenerlei wijs te ont
gaan was...
Had dan de Regeering de H. IJ. S. M.
moeten steunen... met een proclamatie ?
of de hemel weet met welk ander middeltje,
dat nooit meer dan een schijn van hulp
kon brengen maar allicht den Itopelooxen
strijd nog een paar etmalen langer KOU
hebben doen duren?
Gelukkig heeft zij dat niet gedaan.
Haar kalmte en bezonnenheid hebben
het land voor groote nadeelen en gevaren
behoed.
Al behaoren wij allerminst tot de be
wonderaars van dit Ministerie, wij zij u er
ten. zeerste van overtuigd, dat het door zich
in het juiste besef zijner onmacht te ontr
houden, nadenkender, ernstiger en kloeker
zich heefc betoond, dan zij die het tot een
lichtvaardig optreden wenschten te verlei
den, en die nu den bijval van sommigen
geïnteresseerden oogsten.
* *
*
Sjlidariteit weg met de onderkruipers !
ziedaar in onze dagen het wachtwoord
van den werkman.
Het gemeenschapsgevoel keert zich tegen
alles wat hen tot dusver, als. loontrekkenden
van elkander scheidde, waar hun belan
gen behartigd moeten worden.
Welnu, wie die voor verbetering van de
arbeiderstoestauden ijvert, zal zich over
de versterking van dat solidariteitsgevoel
niet verheugen ? Immers zonder de be
sliste gezindheid om het voor elkander
op te nemen, als kameraden te zarnen
denzelfden strijd te vosren en tot offirs
bereid te zijn, blijven de arbeiders over
geleverd aan de willekeur en de hardheid
hunner werkgevers, waarvan zoovele voor
beelden te noemen zijn.
Eendracht maakt macht. DJ pijlenbundel
is onbreekbaar.
Onder de ellende, de ontbering, de ter
neerdrukkende dienstbaarheid en den
verstompenden arbeid waarbij zoo veel goede
eigenschappen van den mensch verschrom
pelen groeit het solidariteitsbesef, wordt
dit zedelijk beginsel sterk en profeteert een
betere toekomst. Hiermede is natuurlijk
niet gezegd dat alles wat de arbeiders,
in solidariteit handelende, doen en beoogen
verdedigbaar zou zijn. Gaenszin*. Elke
kracht, ook zulk een groote kracht,, kan
ondeugdelijk worden aangewend.
Neen, alleen mag men coustateeren dat
xonder die solidariteit, zonder het ver
eenigen en het gemeenschappelijk werken
naar een vaH plan, de arbsider machte
loos tegenover het kapitaal moet blijven.
Wie ziet het niet in, eerst wanneer de
arbeid zich als een niet minder krachtige
factor dan het kapitaal kan doen kennen,
zal er sprake kunnen zijn van samen
werking, in plaats van overheersching en
onderdrukking.
Hoe men ook over het recht van een
staking van het spoor weg-personeel moge
denken en wij geven gaarne toe, dat
deze q'iaestïe niet met enkele woorden is
af te doen als het voordeel van de
geschiedenis der laatste dagen dient men
te boeken ... de zoo duidelijk gebleken
versterking van het solidariteits-besef on
der de Nederlandsche arbeiders.
Immers juist ten onzent liet dit zoo
veel te wenschen over. Meermalen hebben
wij over deze zaak in het breede geschre
ven, en dan daarbij er op gewezen, dat
in ons weinig-industrieel land met een
zoo verspreide arbeidersbevolking, vooral
ook de scheuring, door de kerkelijken be
vorderd, de arbeiders als i groep van
gelijke belanghebbanden zoo treurig ver
zwakte. Ei zij 't ook niet moeilijk te
erkennen, dat de kerkelijken daartoe door
hun beginsel gedreven werden, de warking
van hun bemoeiingen met de
arbaiderswereld, welke daardoor in zooveel vakken
werd gedeeld, kon geen andere gevolgen
brengen dan die steeds zijn waar te nemen,
waar het divide et impera wordt toegepast.
Maar thans zag men allen ;i. 't Spreekt
van zelf, onder die allen ook vreesachtigen,
en verscheidenen die zich door den stroom
lieten mee slepen, zonder nu juist het besef
te hebben, dat zij een plicht vergulden,
en met het aangenaam gevoel dat aan
elke onderstelde plichtsvervulling verbon
den is. Toch, zelfs het kerkelijk geloof,
bracht geen veilammende scheiding.
])e 'lijd bevestigt in droevige stemming
dit feit.
«?Maar, zal misscnien dez; of gene opmerkeu,
cm spoorwegpsrsoneel bestaat toch gelukkiger
wijze, nog niet geheel en al uit socialisten:
daa-onder wordea bepaaldelijk ook veel Katho
lieken aangetroffen.
.Hat antwoord is smartelijk.
,;Ji, niet a'l en bij de bijeenkomsten dezer
dagen door het spaorwegpsrsoneel gehouden.,
maar rok in bijna alle andere opsnbare verga
deringen, met werkstakingen in verband staande,
waarin den laata'.en tijd socialistische sprekers
op*,radea, bevonden zich tal van Katholieken.
In die vergaderingen en raar buiten echter
blijkt hiervan niets ; de Katholieken houden zich
stil .... zoo zij ten minste de sprekers niet toe
juichen. Maar zelden ook vernamen wij iet&
van collectieve afkeuring der meest
ongenjntiveerde stakingen en van het optreden der so
cialisten in dergelijke oma'andighedea in den
boezem van katholieke werkliedenvereenigingen.
/,Eu loob, welk een uitmuntende gelegiateid
ware dikwijls voor Katholieke Ytireemgingen
ainwez'g. om door een openlijk protest openlijk
getuigenis af te leggen van hare eigene, aa,n
het socialisme tegenovergestelde beginselen. Geen
twijfel, of door dergelijk getuigenis, nu en dm
te bjkwainsr tijd uitgesproken, zou het prestige
van zulke verceuigingen ver'joogd en het ver
trouwen ia dan geest, welke Laar bezielt bij
geloofsgenoten, tot andere maatschappelijke
klasse behiorend?, aanzi'nlijk versterkt warden".
En de anti-revolutionairen zouden in ge
lijken geest kunnen spreken.
De werking van het solidariteits-beginsel
zal nog ongetwijfeld door het streven der
kerkelijken naar afzonderlijke groepeering
van de arbeiders geruimen tijd bemoeilijkt
worden maar op den duur zal het onmo
gelijk blijken de mannen van a leven
en a lot te weerhouden van een vaste
aaneensluiting ter bereiking van een meer
menschwaardig bestaan.
Hierbij zullen de arbeiders gelijk ook
de werkgevers nog vele f juten begaan.
Al wat mensch heet is onvolmaakt. Edoch
de eenig mogelijke weg tot de hervorming
der sociale toestanden is aangewezen en
de poort waarachter wel niet een Hof van
Eden, maar toch iets beters- dan de woes
tenij van het heden met slechts enkele
ciuen ligt, die naar 't weleer scheen als voor
eeuwig gegrendeld wae, sprang op haar ver
roeste scharnieren iets wijder open.
Een geluk voor den werkman maar
niet alleen voor hem, ook voor allen, die
hopen op een wijziging van de
macbtsverhou ling tuwchen kapitaal en arbeid,
opdat er- voor de maatschappslijfe-e samen
leving een rustiger toestand gebxxren worde,
dan nti, bij den kamp van de arbeiders
tegen de werkgevers, mogelijk is.
n.geluk, voor allen, doch in 't bijzonder
voor den werkman, met een groot gevaar
verbonden.
Hoe licht kan na het betoon, der niet
genoeg te roemen solidariteit), en de
bahaalde overwinning de meening ont
staan dat nu werkelijk de- poort wel aan
stonds volt open te. bonzen; lioe verleidelijk
is het voorbij te zien, dat drs staking van
een door den. aard van hun arbeid bij uit
zondering sterke klasse van arbeiders, ook
aan de overwinning het karakter van iets
exceptioneels geeft; een factor waarop in
den vervolge nietgerekend mag worden. De
Nederlandsche arbeiders-partij, voor ZOD ver
men ze een partij kan noemen, is, in ver
gelijking met vele harer zusters in het
buitenland nog zwak ; de deelen waaruit
zij is samengesteld hangen veelal nog te
los aan elkaar, terwijl de victorie thans
behaald, ook voor haar zelve onverwacht,
die van alle overigen te boven gaat; zullen
uu de beenen van deze zwakke sterk genoeg
zijn orn de weelde zulk eener overwinning
te dragen ?
Wat thans in de, hoofdstad, dadelijk na
dezen succesvollen afloop, voorvalt, eischt
de hoogste mate van voorzichtigheid bij de
leiders; immers hoe wenschelijk ware het
voor hen geweest eenigen tijd van rust te
genieten, om onder ongestoorde nauwge
zette overweging der gewonnen voordeelen,
en bij een juiste onderscheiding van rechten
en plichten, zich tot verder handelen voor
te bereiden. EQ. het zou zoo jammer zijn
a's de vurig gewensciite en lang verbeide
opbloei van het solidariteits-besef', dez\a
door allen bewonderde, althans met ver
bazing gadegeslagen, eensgezindheid, tot
rechtmatig beklag aanleiding moest gaven!
Zser gaarne laten wij hier volgen een
artikel van Mr. Levy, die van zijn stand
punt de staking beoordeelt, echter in zoo
milden en verzoenenden geest, dat in deze
dagen van wrevel na de geleden nederlaag,
vele zijner partijgenooten zich er aan
kunnen spiegelen.
Machtsmisbruik.
De paa geëindigde staking van het spoor
wegpersoneel geeft, gelijk ieder omvangrijk
maatschappelijk verschijnsel, aanleiding
tot ettelijke vragen, ter beantwoording
waarvan, ik een bescheiden poging wensen.
te doen. Dd kern, het brandpunt dezer
vragen, is die, naar de verantwoordelijk
heid. Natuurlijk, trouwens. Het
onbsvangen rechtsgevoel, dat in ieder onzer leeft,
is, uit zijn aard, afkeerig vaa brutale
machtsoefening. Dit bewustzijn zegt ons,
dat geweld hem deert, die het bezigt, ook
zelfi dau, als hij, schijnbaar, slagen mocht.
Vandaar, dat de geweldenaar op niets zoo
zeer bedacht en belust is, dan om zijne
daad, voor het minst, met den uiterlijken
too: van het R-jcht, te omkleeden.
Niet te verwonderen is het alzoo, dat
de verantivoordelijkheidsvraag vele ge
moederen bezig houdt. Amsterdam was,
gelukkig, slechts korten tijd, afgesloten
van binnen- en buitenlandscn verkeer.
Aan de befeekenis van dit feit, vele
woorder te verspillen, ware ijdel. Het verkeer
is de polsslag van onze maatschappij,
Belemmert gij het eerste, gij onderbindt
de hartader der laatste. Die daad heeft
het spoorwegpersoneel aaqgeduifj. Des
wege, twee vragen:
Had het machtwoord der regeering
tusscheubeide moeten komen ?
Hoe moet, uit zedelijk, oogpunt, de
handeling van het spoorwegpersoneel wor
den beoordeeld ?
Nopens de eerste vraag,, hebben
toongevende organen het gevoelen van een
geacht rechtsgeleerde, ajs Z.OH, ten deze,
een regeeringsplicht zijn verzaakt, tot het
hunne gemaakt. Ik kan van de juistheid
dier meening mij niet overtuigen.
Als grondbeginsel van de Wet tot rege
ling van dienst en gebruik der spoorwegen,
mag niet uit het. oog worden verloren, dat
beheer en toezicht, strengelijk en stiptelijk,
gescheiden zijn, dus onderscheiden moeten
worden. Beheer is zaak en taak der direc
tie. Toezicht over een verkeersmiddel van
die beteekenis, functie der regeering, (thans)
opgedragen aan den minister van Water
staat.
Het centraalpunt van dit toezicht is
vervat in art. ]:?! der Wet, dat den
minister »de bes'issing" verleent, indien,