Historisch Archief 1877-1940
DE AM8TEBDAMMKR WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1345
scheidt zich in niets van gelijksoortige i
voorwerpen: neem er twee, of honderd, j
allen hebben 't zelfde onpersoonlijke ka- j
rakter, zoo getypeerd door het woord: \
fabriekswerk. De fabriek ingewikkeld
arbeidsverdeelingsmechanisme! leverde
het af, niet de werkman. In vorige eeuwen,
toen het handwerk bloeide en alom in
eere werd gehouden, was het juist de
handwerksman, die zonder tusschenkomst
eenvoudige meubelen. Vereischte voor al
deze dingen is echter een rustig leven;
het koortsachtig-haastige leven van dezen
tijd is weinig geschikt om de menschen
te brengen tot kalm, gestadig arbeiden,
hoofdvoorwaarde voor 't ontstaan van
hoog-artistieke voorwerpen. We móeten
ons wel gewennen genoegen te nemen met
practische, smaakvolle meubelen, die uit
den aard der zaak niet duur kunnen zijn,
Dresscir.
van patroon of handelaar, in eigen werk
plaats met eigen gereedschappen voor
eigen rekening meubelen en huisraad ver
vaardigde. Hoogstens was de gezel in dienst
van den meester, doch samen werkten zij
aan n doel. Toen waren de handwerks
lieden nog kunstenaars in hun vak,
brachten zij, onbewust van hun kunst,
dingen voort, die nu nog gelden voor
meesterwerken, welke thans hooger worden
geschat dan in die oude tijden. Het
gezoowel met 't oog op den korten tijd welke
beschikbaar is voor hunne voortbrenging.
als uit een oogpunt van zuinigheid. Met
bescheiden middelen moet men trachten
zich smaakvol in te richten, vandaar 't
feit dat over 't algemeen de moderne
meubelen een groote mate van soberheid
vertoonen, welke evenwel gepaard gaat
met degelijkheid van grondstoffen en
soliditeit van constructie, Zoo dikwijls
hoort men der moderne kunst verwijten,
Bureau (eiken).
heira van hun werken schuilt in het feit
dat zij genot vonden in hun arbeid, dat
zij de werkstukken onder hunne handen
zagen groeien van begin tot einde. Het
was het genot van den maker in zijn
voltooiden arbeid. Hunne pogingen tot het
vinden van nieuwe vormen, tot versiering
en verbetering van de voorwerpen, ont
wikkelde hun hoogere vermogens, terwijl
de lange leertijd hen reeds vanzelf een
groot meesterschap ovef de techniek
verdat zij sober is, dat zij geen rijkversierde
voorwerpen k&n geven. Doch men vergeet
daarbij hoe enorm de kosten van een
meubel verhoogd worden door een eenvou
dige versiering, 't zij door beeldhouw- of
snijwerk, of door fijnere profileering der
onderdeelen. Wil men werk leveren dat
in breeden kring koopers vindt, dan is
men wel gedwongen, om de kosten, zich
zeer te beperken in versiering, en dat is
op zichzelf reeds een zeer moeilijke opgaaf.
Schets voor een werkkamer.
zekerde. Zelfs nu nog kan men in eenzame
streken menschen vinden die zich gedu
rende de lange winteravonden bezighouden
met houtsnijden en 't vervaardigen van
Slecht aangebrachte versiering kan soms
mér aan een meubel bederven dan geen
versiering, en ik zou geneigd zijn te bewe
ren dat het juist de verdienste der^moderne
kunst is, dat zij wederom de aandacht
heeft gevestigd op de ondergeschikte plaats
die versiering moet innemen. Op den
hoofdvorm, op juiste verhoudingen komt
het aan;
practisch bruikbare
meubelen, sterk
en eenvoudig,
goed van pro
portie, zijn op
zichzelf reeds een
sieraad voor een
vertrek. Meer en
meer dringt de
overtuiging door,
dat eenvoud en
degelijkheid ken
merken zijn van
hooge beschaving,
geen wonder dan
dat ook de omge
ving van be
schaafde
menechen dien stempel van eenvoud draagt.
Ook dat is een der groote oorzaken voor
die zoozeer verworpen soberheid.
Een volgende maal hoop ik een en ander
mede te deelen over de wijze waarop een
meubel vervaardigd wordt, waarbij ik dan
tevens gelegenhsid zal vinden de juiste
DEN 3\. AIAARTEN * HAARLEM
Werkplaatsen te Haarlem.
plaats aan te geven, die de machine in
den loop van 't bedrijf toekomt.
P. J. W. J. VAN DER BüEGH
Bouwk. Ing.
Haarlem, Maart 1903.
Het legaat des Tombe en verder nienws
ia
Behalve de verzameling familieportretten,
die Jhr. mr. J. de Witte van Citters in 1875
aan het Ry'k vermaakte, onder beding, dat
een 23 tal in vruchtgebruik zou blijven bij
zy'n zwager den heer A. A. des Tombe, en
die thans weldra in het Museum zullen worden
geplaatst, is door den dood des heeren des
Tombe volgens diens beschikking een
evengroot aantal schilderyen uit de eerste helft
der 17de tot het laatst der 18de eeuw u''t zy'n
eigen kabinet aan het Rijk overgegaan.
Deze schilderyen zy'n by'een gehangen aan
een schot in de regentenzaal, waarschijnlijk
een ty'delyke plaatsing om het legaat in zy'n
geheel te kunnen overzien.
Mogen we een gegeven paard al niet in den
bek zien, als het beestje speciaal te pronk
wordt gezet, kan men dit niet vermeden en
in dit geval moet ons van het hart, dat de
verwachting wel wat hoog gespannen is ge
weest en de belangrijkheid van het geschenk
niet meevalt.
Het tijdperk, waarover deze kunst loopt, is er
een van verval en om dit te constateeren is het
meer dan voldoende in het Museum vertegen
woordigd en de aanvulling door de werken van
drie nog ontbrekende schilders, Cornelis de
Heem, A. Coorte en Balth. v. d. Ast kan alleen uit
een kunsthistorisch oogpunt als een aanwinst
beschouwd worden, 't Is mogelijk, dat deze
schildere stukken van meer belang gemaakt
hebben, in dat geval is deze eenige represen
tatie al evenmin een gewenschte aanvulling
van bet reeds overvolle Museum, als wanneer
dit goede specimen Van hun werk zouden zy'n.
Het meest interessante ly'kt my het groote
stuk van Leonard Bramer, >De Verloochening
van Petrus", dat by al zyn rauwheid en op
pervlakkigheid toch een sterk persoonlek
karakter heeft, dat verfrisschend aandoet naast
de wel knappe, maar zoo niets nieuws ver
tellende stillevens en bloemstukken.
Van den tot een vorige generatie behoorenden
dierenschilder 6. A. van der Brugghen is een
verdienstelijke studie van honden en een har
monisch schilderijtje, een hond op een stoel,
dat als het nog ietwat de methodische werk
manier van zy'n ty'd miste, zonder schade
voor zich zelf naast goed zeventiende-eeuwsch
werk gezien kon worden.
Van de kleinere portretten eisenen er geen
een bizondere belangstelling; het grootere
zelfportret van Johann Friedrich August
Tischbein heeft als beeltenis van een meester,
die in zyn ty'd veel beteekende, «eer voorna
melijk groote historische waarde.
Aan den wand tegenover het schot met het
legaat des Tombe hing tot voor enkele dagen
een schilderij van den verder geheel onbe
kenden zeventiende-eeuwer N. v. Galen, een
stuk zoo uiterst merkwaardig, dat het my ten
zeerste zou spy'ten, als het nu reeds voor
goed uit het Museum verdwenen was.
Het behoort aan het stedeke Hasselt, waar
het zich in eenigszins desolaten toestand op
het raadhuis bevond. Daartoe door de
vereeniging Rembrandt in staat gesteld, heeft de
gemeente het doen reataureeren en na die
opfrissching heeft of had het Ryksmuseum het
eenigen ty'd in bruikleen, vóór het zy'n vroegere
plaats weer ging innemen. Het stelt voor een
baljuw die op last van graaf Willem den Goede
wordt onthoofd, omdat hy aan een boer, wien
een vette koe was ontnomen een magere daar
voor in de plaats had gegeven.
Zeer opvallend is het felle zonlicht,
waarin die voorstelling geschilderd is. We zy'n
gewoon dat waar de oude Hollanders een sterk
licht gebruikten, dit zich op een enkel punt
concentreerde en omstuwd was door milder
halflicht en schaduwen; maar op dit doek
klatert het licht in feilen schy'n aan alle hoeken,
volle gulpen zon verdeelen het stuk in brokken
brandend rood, geel en groen en breede niet
minder kleurige, aeer transparante slagscha
duwen zonder ergens eenige overgangstinten
en brengen een rumoerige werking te wes-g,
die als het licht in de zaal wat schel was, de
oogen by'na pyn deed. De schuttersstukken er
om heen, de groote v. d. Helst b.v., waarin de
kleuren toch waarlyk niet gespaard zyn, werden
er groezelig en mat by; het stuk ging te keer
als een razende en sloeg dood wat in zy'n
nabyheid hing. Maar met dat al waren sommige
deelen prachtig geschilderd en op zich zelf
volstrekt niet hard en ongevoelig o. a. het
opengeslagen groote boek heel teer van toon,
de knielende baljuw zaer expressief in zy'n
houding met de m devotie geheven handen en
daarby meesterlyk van strenge teekening. In
malle tegenstelling daarachter de woedende
beul, met zyn monsterlijk grooten kop, zy'n
onheilspellend gefronste wenkbrauwen en wilden
haardos, als een bezetene het geweldige zwaard
zwaaiend. En zoo was dit stuk vol van zoo
groote tegenstrijdigheden als ik nog ooit op
n zelfde schilderij byeen zag. Het is ook
met geen mogelijkheid onder een zekere school
of by' een bepaalde groep te rangschikken,
alleen in het werk van P. Quast vond ik
eenige hoewel zwakke overeenkomst, 't Zou
hoogst, hoogst jammer zy'n. als die zeldzame
vogel nu al voor goed gevlogen was en men
bepaald in de buurt van het vergeten Hasselt
moest zy'n, om er toe te komen het schildery
te gaan zien.
Als blijvende aanwinst zy nog vermeld de
bronzen buste van Bouwmeester in den rol
van Coriolanus, door eenige kunstvrienden ter
gelegenheid van zyn jubileum aan het museum
ten geschenke gegeven Het is een werk dat
den beeldhouwer Toon Dupnis alle eer aandoet
door de wy'ze, waarop hy zich van zyn
moeielyke taak heeft gekweten. Den kunstenaar
uit te beelden ie de uitoefening zy'ner "tunst
is een eigenaardige hulde die men alleen den
tooneelspeler brengen kan. Men kan een schilder
een palet in de hand geven, den musicus een
instrument, den schrijver een pen, den staats
man een wetboek, dat blijven algemeene aan
wijzingen, maar karakteriseeren de kunstenaars
in bun kunst niet en geven allerminst te zien
wat zy' in die kunst presteerden. Door den
acteur in een rol af te beelden, kry'gt men
niet alleen het beeld van den kunstenaar, maar
van zyn creatie tevens. En de beeldhouwer die
dit onderneemt schept zich een moeielykheid
die wel door niemand onderschat zal worden.
Zooals ik zeide, Dupuis heeft dit probleem
bewonderenswaardig opgelost. In het beeld dat
we hier zien treft ons niet minder de nistekende
gelijkenis van den bekenden acteur, als het
fiere, trotsche type van den Homeinschen veld
heer, wiens gekrenkte trots Rome met den
ondergang bedreigde. Niet alleen dat de
onaesthetische moderne kleeding achterwege kan
blyven en daardoor de sterk gespierde nek
fier en krachtig uit het lage overkleed kan
opry'zen, ook de geheele bouw van den kop
met het vlakke achterhoofd, den kloeken neus
het rechte voorhoofd beeft een sterk romeinsch
type, waaraan, by de gelaatsuitdrukking, die
alleen een kunstenaar als Bouwmeester zoo'n
beslist karakter kan geven, geen bizondere
grime toegevoegd behoefde te worden, iets wat
op den duur zeer hinderlijk zou geweest zyn.
Dit beeld is een waardige hulde, den
gevierden acteur gebracht.
J. W. N.
UIT DB NATUUR.
Een curiositeitje.
Een paddestoel van sneeuw! De zonder
lingste dingen kan men met sneeuw en ys
zien gebeuren Onder den invloed van de
regelatie, dat is de herbevriezing, waarbij het
ys onder drukking smelt, om terstond weer
vast te worden, als de drukking ophoudt,
waardoor de plasticiteit van het ys ontstaat,
ziet men vaak belangwekkende verschijnselen".
Stel u een boomstam voor, die vry op de'
eene of andere helling staat, waar de sneeuw
zich tegen kan ophoopen. Eerst is hy geheel'
bedolven onder de witte massa, die hem, om
zoo te zeggen, gansch beeft opgeslokt; maar
als er nu langs de helling beweging komt,
zoodat de massa instort, waarby de voet van
den boom meer of minder vry komt van sneeuw,
kan het zeer goed zyn, dat de kruin een groote
massa sneeuw blijft dragen, bijeengehouden
door de adhesie van de deeltjes sneeuw onder
ling, en gelykend op een forsche heremuts.
Een paddestoel van sneeuw, zoo zou men ook
kunnen zeggen.
Het is niets ongewoons in het hooggebergte,
zulke sneeuwchampignons te zien op bepaalde
terreinen, die voor de vorming gunstig zyn en
deze, die wy hier afbeelden, heeft een
middelly'n van 2 meter 70 centimeter en werd
door den engelschen natnuronderzoeker dr.
Vanghan Cornish aangetroffen in het Rotsge
bergte op CanadeeBch grondgebied.
In Canada vindt men veel voorwaarden ver
vuld voor het ontstaan van dergelijke vormin
gen, daar het land by'zonder sneeuwryk is in.
den winter, en daar men er in de uitgestrekte
bosschen op de bergen uitgestrekte terreinen.
aantreft, haastig geëxploiteerd, als te verwachten
is by den grooten woudrykdom. Er staan dan
vele hooge boom&tompen, die juist geschikt
zyn, om zulke sneenwpaddestoelen te doen
ontstaan.
Dr Vaughan Cornish heeft veel studie gemaakt
van verschijnselen uit de wereld van sneeuw
en gletschers in de Canadeèscbe berden, en,
hy heeft daarover allermerkwaardigste bijzon
derheden kunnen mededeelen in het Aardrijks
kundig Genootschap te Londen.
Allereerst trof hem het verschijnsel, dat de
sneeuw zeer verschillende eigenschappen ver
toont, en dat de onderlinge samenhang der
deeltjes een heel andere is' naar gelang de
temperatuur, waarby de sneeuw valt, hooger
is of lager, een feit trouwens, dat wy in onze
weinig sneeuwry'ke winters, ook reeds kunnen
waarnemen. Sneeuwt het bij een temperatuur
van om en by de O graden, dan is de sneeuw
sterk klevend en vochtig, terwy'l ze droog en
onsamenhangend is by 15 graden onder nul
of by' nog lager temperaturen. Allerlei wijzi
gingen kunnen zich daarby' voordoen, ook in
verband met den winddruk.
Men ziet op de af beelding, dat een geweldig
dikke «neeuwlaag hier gevallen is, en daar de
boomstam, die is blyven staan op de helling,
betrekkelijk hoog was, vormde zich de prachtige
sneeuwcbampignon, veel meer in 't oog vallend
dan de vele kleine verhevenheden, die, ook
paddestoelachtig van vorm, telkens weer op
lagere stompen den hoed dragen.
Deze hoe'l, bestaande uit de aaneengevroren
sneeuwkristallen, beschut als een afdak, wat
eronder is, voor uitstraling, en zoo verdwijnt
langzamerhand de sneeuw geheel aan den voet
van den boomstam, ten minste als de wind
haar er niet heen drijft en haar daar niet
ophoopt, wat aan het schilderachtige der curi
ositeit zon afbreuk doen. Er komen ook zeer
groote champignon < in Canada voor, die in den
Eunstsaal Panorama.
Panoramagfebouw, Plantage,
TIJDELIJK
UITVERKOOP
van Oostersche Tapijten.
v
Kntrée
DE PHOENIX
234 Spuistraat, Amsterdam.
Meubileeringen.
Geïll. prijscouranten en begrootingen gratis.
Levering onder volledige garantie franco
geplaatst door geheel Nederland.
L BINNEN-!
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
CN ? VERSIERING
5SDER- WONING8B
I20-ROKIN-12©
12 Etsen van
WILM STEELINK,
Met Tekst van J. F. VAN SOMEREN,
Bibliothecaris te Utrecht.
Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst
in rood kader met vele vignetten en
handt eekeningen, kost dit pracht werk
(groot folio form.) gebonden slechts
? 12.5O.