Historisch Archief 1877-1940
Nö. 1348
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
*»
Moderne Meubelen.
Onder den St. Maarten.
II.
De nieuwe werkplaatsen te Haarlem
bevinden zich in de nabijheid van den
Schotersingel; geheel door huizen omringd,
staat het gebouw in een rustig hoekje.
Een ruim voorplein scheidt het van de
nog in wording zijnde toegangspoort.
Beneden bevinden zich de modelkamers
aan de voorzijde terwijl het achtergedeelte
de verschillende machines en kracht
werktuigen bevat. Een breede trap voert
uit 't midden der machinezaal naar de
eigenlijke werkplaats, die nagenoeg de
geheele bovenverdieping beslaat. Aan de
voorzijde bevindt zich de werkkamer van
den eigenaar, den heer Pool. Na ditover
zicht over de indeeling der werkplaatsen,
zal het gemakkelijk zijn, den weg te volgen
dien het hout moet doorloopen, om, na de
machines gepasseerd te zijn, in handen
van de eigenlijk gezegde meubelmakers
te komen.
Doch zoover zijn we nog niet. Een
belangrijke arbeid gaat de bewerking
vooraf: het meubelstuk moét eerst geheel
geteekend worden. Wat wil dit nu zeggen ?
Stel, dat een boekenkast moet worden
gemaakt. In de eerste plaats dient van dit
meubel een schets te worden gemaakt,
een ontwerp. Deze schets geeft in algemeene
trekken den vorm. en 't karakter aan:
in hoofdlijnen ziet men het meubelstuk
voor zich. Vervolgens begint de ontwerper
de schets uit te werken, d. w. z. hij
teekent de kast zuiver op maat, op
verkleinde schaal bijv. op 1/10 der ware
grootte. Zoodoende neemt de schets
vasten vorm aan en wordt het mogelijk,
de plaats en constructie der
onderdeelen, met hun versiering, nauwkeurig
te bepalen. Doch ook nu nog ont
snappen kleine onderdeelen aan nauw
keurige behandeling; deze komen eerst
tot hun recht, wanneer begonnen wordt
aan den »uitslag" op ware grootte, de
zoogenaamde werUeekening. Het
meubelhem liggende werkteekening. Elk onder
deel gaat door zijn handen en voor zijn
verantwoording is niet alleen de juiste
waarover [het te zagen hout wordt
voortgeschoven. De zaag doorsnijdt in een oog
wenk de plank met snerpend geluid. Weer
' n in ge n en schuine kanten in en aan de
stijlen en regels te maken, waaruit het
meubel zal worden opgebouwd. Na het
Eikenhouten stoel.
stuk^wordt nu, voor zoover noodig, op een
enorm vel papier op ware grootte getee
kend. Elk onderdeel, elk verbindingsstuk,
elk stijltje en plankje kan op deze
teekening ^worden gemeten en op het hout
worden afgeteekend. Men heeft dus als
't ware de boekenkast vóór zich, zóó als
zij in werkelijkheid zal worden. De taak
van ontwerper en teekenaar is nu
afgeloopen behoudens het toezicht op de
uitvoering! j?en allereerst komt nu de
arbeid van den houtuitgever aan de beurt.
Deze werkman heeft de zeer
verantwoordelijkejtaak, uit het aanwezige hout, die
stukken'^te kiezen, welke voor elk
onderBinnenbetimmering van een landhuis by Arnhem.
Boekenkast.
deel4'van het meubel het geschiktst zijn.
Op het gekozen stuk hout teekent hij de
verschillende stijlen enz. in hoofdvormen
Af, welker maten hij afleest van de vóór
keuze van het hout, doch tevens de
voordeeligste wijze van verdeeling der onder
deelen op de beschikbare platen hout, zóó,
dat zoo min mogelijk
hout verloren gaat.
Immers, indien men uit
een groote plank stuk
ken zaagt, kan het
gebeuren, dat een stuk
waardeloos hout over
blijft waardeloos
bijv. doordat de lengte
in de richting der vezels
te kort is geworden,
in verhouding tot de
breedte. Zulk een plank
kan men gemakkelijk
met de handen stuk
breken en is alleen nog
te verwerken in kleine
stukjes. Daarom heeft
zulk een overblijvend
stuk zijn waarde vrij
wel verloren, en het is
de taak van den hout
uitgever dergelijke te
genvallers tot een mi
nimum aantal terug te
brengen. Men zou ver
baasd staan wanneer
men de stapels hout
zag, die deze man in
n week verwerkt.
Het hout eiken,
noten of pitchpine
moet voor meubelen
van uitmuntende kwa
liteit zijn en volkomen
droog. Het is daarom
noodzakelijk, jaren van
te voren reeds den
noodigen voorraad aan te
koopen en steeds aan
te vullen, om ten allen
tijde de beschikking
over goed materiaal te
hebben.
En nu komen de
machines. Zij dienen
in hoofdzaak tot arbeidsbesparing; met
het afwerken van het meubel hebben zij
niets te maken. Zij verrichten slechts de
voorbereidende werkzaamheden en ver
lichten den arbeid van
den meubelmaker in
hooge mate. De
schaafmachine in hoofd
zaak een wentelend
stel scherpe messen
verslindt met helsch
geloei de eene plank
na de andere. De ma
chine voert de planken
door zichzelf heen, een
werkman behoeft ze
slechts aan 't eene eind
er in te steken, en ze
schuiven er geschaafd
uit aan den anderen
kant. Prettig werk is
dit niet, doch ook niet
vermoeiend zooals het
schaven uit de hand,
dat zich nu slechts be
paalt tot gladschaven.
Het ruwe werk het
zwaarste verricht de
machine. Nadat het
hout »van dikte ge
schaafd1' is zooals
de technische term
luidt en de ver
schillende
constructiedeelen op de planken
zijn afgeteekend, komt
de beurt aan de
lintzaag. Dit werktuig be
staat uit een smallen
stalen band zonder
eind, van tanden voor
zien, welke band over
een stel schijven loopt,
die hem met groote snelheid rondvoeren.
Een klein deel slechts is onbedekt, en
passeert in vertikale richting door een
gleuf in een breede horizontale plaat,
[ een andere, en weer een andere. Met
j eenige oefening leert men spoedig, langs
( een rechte lijn te zagen. De afgezaagde
Boekenkast.
stukken verhuizen nu, mét de werkteeke
ning, naar de werkplaats boven, waar de
meubelmaker de juiste lengten der stukken,
hun verbindingen enz., op het hout
aanteekent. Het afzagen, dat anders met de
handzaag zou moeten gebeuren, doet nu
weer de machine. Daartoe worden de
stukken hout naar omlaag getransporteerd
en passeeren weder de lintzaag. Hierna
komen zij in handen van den werkman
bij de fraismachine. Dit eigenaardige
werktuig ziet er als volgt uit. Wanneer
Eikenhouten fauteuil.
het in beweging is, ziet men niets dan
een ronde vlakke plaat, uit welks midden
een dikken stalen stang steekt; schijnbaar
staat deze stil, doch in werkelijkheid draait
de stang met groote snelheid rond. De
snelle beweging belet, het kleine beiteltje
te zien, dat buiten het ronde oppervlak
uitsteekt. & -H
Met behulp van dit werktuig is het
mogelijk, inleen oogenblik gleuven,
sponbeiteltje op de vereischte hoogte in de
vertikale stang te hebben vastgezet, en
nadat er voor gezorgd is, dat het evenveel
buiten de stang uit
steekt als de diepte
der sponning moet be
dragen, beweegt de
werkman het stuk hout
langzaam langs het
rondvliegende beiteltje
heen en weer, waar
door de uitgekapte
stukjes hout in 't rond
vliegen. Ten slotte
drukt hij het hout ge
heel tegen de vertikale
stang aan, nog eenmaal
een heen en weer schui
vende beweging, en
de sponning heeft de
vereischte diepte en
breedte. Een ruime
collectie beiteltjes van
verschillende breedte
en vorm behooren bij
het werktuig, dat ook
alweer een groote be
sparing van handen
arbeid en van tijd geeft
ea beide zaken zijn
duur, zooals bekend
is! Voor zeer fijn werk
is ook een cirkelzaagje
aanwezig, dat op de
spil vastgezet, zeer
nauwkeurig pennen aan
de stijlen snijdt, veel
nauwkeuriger dan met
de lintzaag mogelijk is.
Na deze bewerkingen
komen de verschillende
deelen weer terug bij
den meubelmaker, die
nu begint met het pas
klaar maken en bij
werken dezer stukken
hout; tevens teekent
hij nu op de stijlen de
plaatsen aan, waar de
verschillende gaten moeten komen, waarin
de stijlen met hun pennen moeten grijpen,
om de verbinding tot n geheel tot stand
te brengen. Dit werk geschiedt alweder
volgens de op de
werkteekeuing aangeduide
wijze, en vordert van
den werkman een
groote mate van nauw
keurigheid. Trouwens.
dit is het geval met
het geheele Meubel
makersvak, daarbij
evenzeer inbegrepen de
werklieden, die de ver
schillende machines be
handelen. nmaal te
veel weggezaagd of
uitgef'raisd, is het stuk
hout waardeloos, ten
minste voor het betref
fende meubelstuk.
Nadat de gaten van
de verbindingen zijn
aangeteekend, komt het
hout weder bij de ma
chine, ditmaal om ge
boord te worden. Een
horizontale boor, die
zich zóó laat stellen,
dat zij slechts tot
zekere, gewenschte
diepte in het hout kan
dringen, boort op de
bestemde plaats voor
de pen een gat. Zulk
een pengat heeft een
rechthoekigen vorm, en
nu boort het werktuig
eerst aan het eene,
daarna aan het andere
eind van den recht
hoek een (rond) gat.
Met een hefboom beweegt de werkman
de draaiende boor en doet haar nu ook,
tüsschen beide gaten in, een reeks andere
gaten boren. Door ten slotte de hefboom
heen en weer te bewegen, snijdt de boor
de overblijvende dunne scheidingswanden
der gaten weg, en men heeft het ge
wenschte rechthoekige pengat, wel is waar
met ronde einden. Dat alles gaat veel
sneller dan 't zich laat beschrijven. Dit
werktuig wordt om de lange gaten die
het boort, langgatboormachine genoemd.
Hiermede is de machinale bewerking
afgeloopen, en worden de deelen voor
goed naar de eigenlijke meubelmakers
werkplaats gevoerd. De geboorde gaten
worden zoo noodig, zuiver rechthoekig bij
gewerkt, waarna de meubelmaker de ver
schillende deelen zuiver inpast en afwerkt,
zoodat eindelijk het meubelstuk als geraamte
van stijlen en regels geheel los in elkaar
staat. Intusschen zijn de verschillende
paneelen en schotten, deuren en laden in
voorloopige bewerking geweest; bij breede
schotten en paneelen komt de lijmpot te
pas, daar het voorhanden hout in de meeste
gevallen niet breed genoeg is, om die
schotten uit n stuk te maken. Vreemd
zal het klinken, dat die aan elkander
gelijmde stukken hout sterker zijn juist
op de gelijmde plaats, dan het hout zelf:
proeven hieromtrent bewezen dat het hout
eer scheurt dan dat de beide gelijmde
deelen zich vaneen laten trekken. Hier
heeft het begrip »lijmen" dus niet de
verdachte beteekenis, die men het overigens
toekent!
Na het inpassen begint de werkman
het meubel definitief in elkander te zetten;
schotten en paneelen worden in hun
plaatsen tusschen het regelwerk en de
stijlen opgesloten, terwijl de laatstgenoemde
deelen, behoorlijk gelijmd, tevens met
ebbenhouten of ivoren pennen worden
vastgeslagen. Het zijn deze pennetjes, die
men als ronde puntjes op de meubels
waarneemt, en die als constructie-deelen
tevens een versiering, zij 't ook een een
voudige, vormen. Men mag immers wel
laten zien, hoe iets in elkander zit! De
indruk van soliditeit wordt er door ver
hoogd, men gevoelt dat elk deel onwrikbaar
aan 't andere verbonden is. En dat moet
Eikenhouten stoel.
ook; wie zat er nooit eens op een stoel,
welker schijnbaar uit n stuk bestaande
leuning, na verdacht zwiepende beweging,
den bezitter op onaangename wijze het
bestaan der zwaartekracht in herinnering
bracht? Vertrouwelijk hadt gij er tegen
geleund, en nu ontviel u opeens die steun
en toeverlaat, en liet u achter in de
positie van «Cornelia, die een glas had
«gebroken"! hoe ook de stukken waren
»verstoken", het mocht niet baten. Ook
hier was weer eens bewezen dat schijn
bedriegt n de meubelmaker!
Maar ik ben het slot dezer meubel
historie ] nog schuldig. De verschillende
Bureaus t oei.
stukken, in groote klemmen (lijmtangen)
tegen elkander gedrukt, hechten zich door
de lijm aaneen; na eenigen tijd worden
deuren aangebracht, laden ingepast en