Historisch Archief 1877-1940
No. 1350
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
U N T N IJ VEELHEID.
Moderne Meubelen.
Onder den St. Maarten.
III. (Slot.)
De vorige maal werd door mij een en
.ander meegedeeld over het vervaardigen
van meubels, waarbij ik tevens aantoonde,
dat de werkman, die het werkstuk geheel
gereed zal afleveren, van den aanvang af
zich uitsluitend met dat ne stuk werk
bezighoudt, en dat de machines slechts
?dienen, om zijn arbeid te verlichten en te
bespoedigen. Met het materiaal zelf, het
hout, hebben we echter nog niet geheel
afgedaan. Dat de geaardheid van het hout
van enormen invloed is op de samenstel
ling der meubelen, ligt voor de hand. En
toch, hoe eenvoudig het ook schijnen moge,
dat men rechtgegroeid hout, bij het zagen
In kromme stukken verzwakt, doordat men
?de meeste houtvezels doorsnijdt, welke
vezels juist aan 't hout zijn stevigheid
verleenen toch geraakte dit zeer elemen
tair begrip van constructie in den loop
der 18e en 19e eeuw meer en meer in
vergetelheid. DeGothiek hield wel degelijk
Tekening met den aard van het hout, en
?de meubelen uit dien tijd wijzen, evenals
de gebouwen, op een hoog ontwikkeld
?constructief gevoel. De strenge rechte
lijnen, die de hoofdvormen der Gothische
meubels vertoonen, zijn geheel in overeen
stemming met de houtstructuur. In latere
tijden week men meer en meer hiervan af;
in de- 19e eeuw vooral ontaardde of
beter, verduisterde dit begrip steeds meer
en daaraan hebben wij de kromme
stoelpooten en leuningen te wijten, welke nu
gelukkig beginnen te verdwijnen. Vóór van
moderne kunst sprake was, verdiepte men
zich in de studie der oude stijlen, liefst
Louis XV, Louis XVI of Empire. Con
structie werd als bijzaak beschouwd; im
mers, de gekozen stijl bepaalde vorm zoo
wel als constructie. Men kon daarvan niet
afwijken, zonder tevens ook van den stijl
af te wijken. Nieuwe samenstellingen uit
?te denken, was onnoodig, omdat het aantal
meubelvormen door den toegepasten stijl
zelf beperkt was, en van deze vormen
kende men de constructie volkomen. Toen
de behoefte aan andere meubelvormen
dwong tot zelfstandiger arbeid, en men de
oude modellen niet meer kon volgen, ont
stonden die kromme vormen, buffetten met
?ovale paneelèn. ovale portretlijsten, uitge
zaagde ronde tafels en dergelijke afdwa
lingen van het menschelijk vernuft.
De moderne kunst bracht in den aan
vang die zucht naar kromme lijnen nog
tot grooter ontwikkeling. Onder den invloed
van Belgische sierkunstenaars, voorname
lijk van^Van de Velde, doorliep de Hol
landsche kunstnijverheid een, hoewel zér
korte, periode van kromlijnigheid; dat is
gelukkig alweer voorbij! De spottenderwijs
genoemde «vermicelli stijl" had tengevolge,
dat men hier te lande wakker werd en
begon te zien, langs welken weg verbete
ring te bereiken was. Daartoe ging men
terug tot de primitieve vormen, welke
direct voortvloeien uit de constructie van
een of ander meubel.
Men begon te begrijpen, dat eerlijkheid
.in constructie noodig en rationeel was;
onoprechtheid was het kenmerk van vele
negentiende eeuwsche meubels. Kromme
en gedraaide pooten hebben nu afgedaan;
mét {hen verdwenen knopjes en spijltjes,
de uitdrukking lang niet op hun gemak.
Voor hen is er geen plaats meer, om en
bij die eenvoudige, ernstige meubels. Die
wufte dingen uitvindingen van een
eer tracht naar innerlijke, geestelijke ont
wikkeling. Duidelijk is deze strooming
merkbaar, in bouw- en Bierkunst, op litte
rair gebied zoowel als in 't maatschappelijk
Binnenbetimmering eetzaal van een landhuis by Arnhem.
gebroken frontons en kroonlijsten, krullen
en guirlandes. Stevig staan de nieuwe
stoelen op hun vier pooten, de tafels draaien
niet meer om n middenpoot en kreunen
niet als men erjop leunt. Ze hebben er
ook vier, en stevige, rechte. De rechte lijn
is weer in eere hersteld en geeft aan de
meubels het strenge,
ernstige uiterlijk der
Gothiek, hoewel de
hoofdvormen volkomen
van haar verschillen.
De versiering is, zooals
het behoort, onderge
schikt aan het meubel;
de vorm, de juiste
verhoudingen moeten
hetdoen. Koperen slot
platen en scharnieren
geven een solide aan
zien; ook deze
onderdeelen zijn vlak be
werkt.
Daar men volkomen
vrij is bij het ontwer
pen en niet langer is
gebonden aan een zeke
ren stijl, zij a nieuwe,
praktische combinaties
ontstaan, waarvan men
voorheen niet droomde.
Daardoor biedt een
modern vertrek een
gansch anderen aan
blik; de grootere af
wisseling in de indeeling der meubels
zelf, hun harmonische vorm en eenvou
dige, logische samenstelling, geven een
indruk van ernst en rast dingen die
in ons haastig, zenuwachtig leven zoo
hoog noodig zijn. In zulk een vertrek zijn
de ouderweteche vaasjes, portretlijstjes en
dergelijke »stofnesten" men vergeve mij
bedorven smaak moeten hun plaats
afstaan aan degelijker, rustiger voorwerpen,
potjes van Brouwer bij voorbeeld.
Wij zullen weder op onze wij ze, met onze
meubelen de ernstige, rustige omgeving
moeten scheppen, die in den bloeitijd der
17e eeuw in ons land het kenmerk was
Schets voor een klein vertrek.
van beschaving. Niet kunstmatig moet dit
geschieden, het moet niet zijn 't volgen
van een mode, doch het moet voortkomen
uit het, meer en meer dóórdringende besef,
dat de woning voor ons is de plaats bij
leven. Alles wijst op een streven naar
dieper doordringen in de levensraadselen;
wat is natuurlijker dan dat dit gelijken
tred houdt met 't verwerpen van uiterlijken
schijn, en dat in de eerste plaats de woning
den invloed onzer denkwijze ondergaat. Dit
is altijd zoo geweest, door alle eeuwen heen
ziet men het leven en
streven der menschen
afgespiegeld ia hun om
geving, en wij maken
geen uitzondering op
dien regel. Zoo zou
men kunnen zeggen,
dat het dorre materia
lisme der negentiende
eeuw getrouw weer
spiegeld wordt door de
eentonige interieurs van
dien tijd. Wij staan,
zooals ik reeds zeide,
aan het begin van een
nieuw tijdperk; wellicht
zal de ontwikkeling
der negentiende eeuw
verre worden overtrof
fen door die der twin
tigste, ook wat snelheid
van evolutie betreft.
De enorme opbloei der
kunstnijverheid hier te
lande, in enkele jaren
bereikt, belooft veel
voor de toekomst. Doch
veel zal afhangen van
de wijze, waarop die kunstnijverheid ge
steund wordt door ons, Nederlanders.
Wanneer wij maar eerst tot de over
tuiging konden komen, dat men in ons
land volkomen in staat is, artistieke
voorwerpen van elke soort voort te bren
gen, dat onze kunstnijverheid met de
buitenlandsche op n lijn gesteld kan worden,
en wij toonden dat door de producten van
Weener wansmaak en Duitsche overdrijving
mét die [van Fransche wuftheid, stilletjes in
de winkels te laten staan en vergaan wel,
dan moesten die winkels wel volgen, dan
móest men wel komen tot Nederlandsche
artisten, en dan, dan zou onze kunstnijver
heid weer kunnen worden wat zij was eer
tijds! Wij zijn hard bezig onze nationaliteit
te verloochenen, wanneer wij ons omgeven
met vreemde voorwerpen. Hoe dit reeds
doorwerkt, blijkt bij voorbeeld uit de op
schriften der winkels: in alle talen ziet
men ze en bijna geen Hollandsche.
Dat typeert. Het móet eens veranderen,
onze lauwheid moet worden omgezet in
belangstelling, willen wij nog aanspraak
kunnen maken op het recht, een zelfstan
dige natie te vormen! Wij zullen goed
doen, te werken aan het in stand houden
en opbouwen van ons nationaal karakter,
waartoe zeer zeker behoort het bevorderen
onzer eigen kunstnijverheid; dat zal een
betere waarborg tegen annexatie zijn?daar
voor zijn we immers zoo rg bang? dan
de grootste legers. Hooge geestelijke en
verstandelijke beschaving beschermt beter
dan welk machtsmiddel ook, dwingt eerbied
af bij de naburen en wekt de sympathie
der geheele beschaafde wereld op!
Wanneer wij ons dit helder voor den
geest brengen, zal een ernstig streven naa
verbetering niet uitblijven. De Hollandsche
kunstnijverheid zal, wanneer het publiek er
belang in gaat stellen en hiervan blijken
geeft, een groote, een schitterende toekomst
tegemoet gaan. Wanneer dan door ver
hoogden omzet mogelijk wordt, moderne
meubelen nog goedkooper te leveren, of
voor denzelfden prijs fraaier versierde werk
stukken te maken, zullen de oude vormen
vanzelf verdwijnen, zal men niet langer de
Duitsche renaissance-meubels in zoo grooten
getale aantreffen als nu. Ook behoeft men
reeds nu niet meer modern koperwerk uit
Engeland of Duitschland te betrekken;
zulk werk leveren o. a. de werkplaatsen
»Onder den St. Maarten" even goed. Dit
koperwerk, waarvan enkele afbeeldingen
hierbij gevoegd worden, munt uit door
origineele conceptie, terwijl de uitvoering
onberispelijk mag genoemd worden. Inte
ressant is het, te zien hoe de schijnbaar
onbeduidendste dingen door moderne kun
stenaars nog van genoeg belang worden
geacht, om er hun gedachten over te laten
gaan en zoo te komen tot een praktische,
sierlijke oplossing. Ter illustratie hiervan
beschouwe men het verbindingsstuk van
een gaskroon met het plafond. Hoe logisch
is het, de kettingen der gewichten te doen
loepen over katrollen, aan de zoldering
bevestigd in plaats van alles te doen dra
gen door de gaspijp. De heel oude con
structie (?), waarbij de gaskroon schijnt te
hangen aan een soort slurf van geplooide
stof, is reeds nagenoeg verdwenen. De
moderne oplossing in koper uitgevoerd, is
aardig bedacht; zij geeft aan de gaskroon
meer stabiliteit voor 't oog, meer zekerheid
dat niet op 'n oogenblik het geheele ge
vaarte naar beneden komt. Het dunne
pijpje, waaraan deze zware voorwerpen
thans meestal hangen, geeft altijd een
onsoliden indruk. Ik behandelde dit onderdeel
even uitvoeriger, om te doen uitkomen,
met welke slechte constructies men tot
nu toe genoegen nam, hoe weinig bij al
deze dingen vroeger werd gedacht. Thans
is elk onderdeel waard, bekeken te worden.
Vergelijk bij voorbeeld de oude, oneindig
herhaalde, deurgrepen bij de hier afgebeelde
moderne werkstukken. Men zal toch dade
lijk moeten toegeven, dat zoowel uit een
oogpunt van praktische bruikbaarheid als
Buffet.
Geelkoperen staand klokje.
uitnemendheid, waar wij leven, vanwaar
wij iederen dag weer met frisschen moed
de dagelijksche bezigheden aanvangen. En
Koperen hangwerk voor een gaskroon.
de belangrijke plaats, die de woning in ons
leven behoort in te nemen, is weer 't gevolg
van een levensopvatting, die niet zich richt
op 't bereiken van hooge maatschappelijke
posities of andere uiterlijkheden, doch
veelSetkamer.