Historisch Archief 1877-1940
No. 1355
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
U N jS T N IJ . E $ H E I D.
De Kunstinrichting van
X. van Leer & Co. te Amsterdam.
I.
Als men van den Amsteldijk af de
Rustenburgerstraat inloopt en de remise
der Gemeentetram is gepasseerd, ziet men
aan zijn linkerhand een inrjjpoort waar
boven het opschrift Stoom steendrukkerij
L. van Leer & Co.; een gewone deur
Klein gedeelte vooraanzicht der fabriek,
links de photochemigrafische afdeeling.
geeft toegang tot de fabriek. Deze een
voudige entree doet weinig vermoeden dat
daarachter een inrichting verrijst die tot
de grootste van dien aard in Europa
behoort en wier voortbrengselen met het
beste wat het buitenland levert, kunnen
wedijveren.
Welke die voortbrengselen zijn behoef
ik den lezer niet te vertellen. Iedereen
kent ze, de fraaie boekillustraties, de veel
kleurige sprekende reclameplaten, de artis
tieke kunstplaten, de
photochromo-portretten en de prenten voor aanschouwelijk
?onderwijs, welke uit de drukkerij van Van
Leer komen. Minder bekend is het, welke
reusachtige hoeveelheden de firma aan het
buitenland levert, en hoeveel daarvan hier
<weer wordt ingevoerd en dan als
buitenlandsch werk wordt bewonderd. Wanneer
in het begin van den winter de
KerstNummers der Engelsche tijdschriften voor
de ramen der boekwinkels prijken en door
hun fraaien druk en eigenaardige
teekeningen de aandacht van het publiek trek
ken, kan men dikwijls de opmerking hooren:
«Zulk werk maken ze toch maar alleen in
het buitenland." Maar de meeste zijn bij
v. Leer gedrukt, die het even goed kan als de
beste Engelsche drukker. Van dezelfde her
komst zijn de typische Engelsche modeplaten
waarop onze kleermakers de latest fashion
bestudeeren, de Fransche catalogussen van
piano's en automobielen met hun keurige,
nooit te zien krijgt omdat het uitsluitend
voor home eonsumption bestemd is; ik
noem slechts de show aards, de religieuze
tekstkaarten en de Every day Scripture
books in veelkleurige Gothische karakters.
De firma werd in 1869 te Haarlem
opgericht; twintig jaar later verplaatste
zij hare zaak naar Amsterdam, waar op
een terrein van 3000 M2, aan de Rus
tenburgerstraat een groot gebouw van drie
verdiepingen was opgericht. Kaast dit hoofd
gebouw der steendrukkerij werd acht jaar
geleden een tweede groote inrichting gesticht
voor de photochemigrafische procédé's, die
eerst van den lateren tijd dagteekenen.
De reusachtige zaak, waarin ongeveer 250
personen werkzaam zijn, wordt beheerd
door drie firmanten.
Voor den lezer die belang stelt in dezen
tak van kunstnijverheid, zullen we een
beschrijving geven van deze uitgebreide
inrichting, beginnende met de oudste af
deeling, de lithografie. Tot goed begrip
van een en ander volge hier eerst een
beknopt overzicht van de techniek in dit
kunstvak.
Het lithografisch procédé, door Senefelder
in 796 uitgevonden, berust op de
onverraengbaarheid van water en vet. De
lithografische steen, een bijzondere soort van
kalksteen die hoofdzakelijk bij Solenhofen
in Beieren wordt gevonden, kan even goed
vet als water inzuigen, maar op de plaats
waar het vet is ingetrokken, neemt hij
geen water meer aan, doch alleen vet,
terwijl omgekeerd de met water gedrenkte
plaatsen geen vet meer aannemen.
De afbeelding die gereproduceerd wordt
teekent men omgekeerd op den steen met
lithografisch krijt, bestaande uit een mengsel
van schapenvet, was, zeep en zwartsel,
of met een pen met lithografischen
inkt, die ongeveer dezelfde bestanddeelen
in vloeibaren toestand bevat. De steen
zuigt het vet uit het krijt of den inkt op
en is daardoor in staat, op die plaatsen
den vetten drukinkt aan te nemen die er
met een rol opgebracht wordt; om de
overige plaatsen blank te houden, maakt
men den steen nat. De teekening kan dan
op papier worden afgedrukt.
Op deze manier worden, om een algemeen
bekend voorbeeld te noemen, de
wekelijksche prenten van Braakensiek de losse
namelijk, de prent op de voorlaatste pagina
is een zincografie gedrukt, en iedereen
weet welke mooie effecten met dit procéd
te verkrijgen zijn, door de eigenaardige
weekheid welke deze steenkrijtteekeningen
bezitten. Om het effect te verhoogen, is
de steen vooraf door slijpen met
vuursteenpoeder gegreind, waardoor de teekening
een puntachtige textuur krijgt; om de
plaatsen die blank moeten blijven, te be
schermen tegen het aannemen van inkt,
worden zij geëtst en gegomd met
salpeterzuur en gom.
De steendruk houdt dus, wat het relief
betreft, het midden tusschen den
koperdruk en den boekdruk. Bij een kopergravure
of een ets staat de teekening diep in het
metaal; de inkt, op de plaat gebracht en
daarna weggewreven, blijft alleen in de
diepe gedeelten zitten en wordt bij het
drukken daaruit opgenomen door het papier.
diamant, maar dit behoort niet tot het
procédédat we hier beschrijven.
Om een afbeelding in toon te krijgen,
wordt het papier eerst bedrukt met een
ondergrond in de geelachtige kleur van
den steen, waarbij de zeer licbte gedeelten
open worden gelaten; op dezen onder
grond wordt dan de eigenlijke teekening
l gedrukt.
Uit dezen z. g. toondruk heeft zich de
kleurendruk (chromolithografie) ontwikkeld,
paalde kleur behooren, waardoor die plaat
sen geschikt worden om de vette verf aan
te nemen. De teekeningen op de verschil
lende steenen komen dus niet met elkaar
overeen, maar vormen te zamen de teeke
ning van het origineel. Het aantal
benoodigde kleurensteenen is dikwijls vrij
aanzienlijk. De kleuren worden n voor
n op de pers gedrukt.
Het origineel kan ook met behulp der
photografie op den steen worden
overgeoker gedrukt, waarop voordat hij droog ia,
het brons komt.
Kaast deze zaal, in een afzonderlijk ge
bouw, is de machinale steenslijperij. De stee
nen worden eerst machinaal met grof en fijner
zand geslepen en vervolgens uit de hand
met puimsteen. Daarnaast is een
steenenbergplaats, waar de steenen die voor een
eventueelen herdruk in aanmerking komen,
behoorlijk genummerd op rekken staan;
de zeer zware staan in de onderste rekken
doordat men kleuren nam in plaats van
een eenvoudigen toon. De daarbij gevolgde
methode is in 't kort deze.
Op het gekleurde origineel legt men een
vel doorschijnend gelatine-papier, waarin
met een naald de omtrek der kleuren
gekrast wordt. Als men met vlakke naast
elkander geplaatste kleuren te doen heeft,
is dit eenvoudig genoeg, maar lastiger
wordt het als men een afbeelding moet
reproduceeren met samengestelde kleuren,
die uit een combinatie van verschillende
andere ontstaan zijn. Er behoort jarenlange
routine toe om dan nauwkeurig aan te
geven, welke kleuren men over elkander
moet drukken om hetzelfde resultaat te
verkrijgen als op het origineel Is deze
bewerking afgeloopen, dan wordt het
gelatinepapier met vetten inkt ingewreven, op
gevignetteerde clichés in Amerikaanschen
stijl, 't Is alles in Amsterdam gemaakt, even
als de aardige, bontgekleurde kinderboeken
in dertien talen die de jeugd van even zooveel
landen in verrukking brengen, en al dit
werk heeft een artistiek cachet; het behoort
tot het beste wat er op dit gebied gepres
teerd wordt. Verder levert de firma aan
Engeland nog een massa wat men hier
Zuidelijke vleugel der drukkerij.
Bij den boekdruk staan de letters in relief,
wat wit moet blijven, de spaties, interlinies
enz. zijn lager en worden niet door de
inktrol geraakt. Bij de lithografie daaren
tegen drukt men van een volkomen plat
vlak, waarop alleen de vette gedeelten
inkt aannemen. Voor bijzondere doelein
den, b. v. voor visitekaartjes, worden de
letters in den steen gegraveerd met een
een steen overgedrukt en hiervan afdrukken
gemaakt op papier; deze contour-basis dient
alleen als hulpmiddel voor den teekenaar
om te zorgen dat elke kleur precies op
hare plaats komt. Voor elke kleur wordt
nu een afzonderlijke steen gereed gemaakt,
waarop die contour wordt gebracht, en
met lithografisch krijt of inkt worden er
die deelen op uitgewerkt die bij een
beNoordelflke vleugel der drukkerij
bracht; dit procédé, de photolithografie,
wordt in 't bijzonder toegepast voor de
reproductie van zaken waar het op groote
nauwkeurigheid aankomt, manuscripten,
autografen en opnamen naar de natuur,
want het geeft het origineel weer met eene
getrouwheid die door den knapsten teeke
naar moeielijk te bereiken is. De steen
wordt daartoe geprepareerd met een licht
gevoelige laag en onder een photografisch
negatief van het origineel belicht, naar
dezelfde methode die wij later bij de
photozincografie uitvoerig zullen bespreken. De
photolithografie kan men verder met den
kleurendruk combineeren, ter reproductie
van schilderijen enz. Deze photochromo's
worden dikwijls zóó artistiek uitgevoerd
dat ze geheel den indruk maken van een
schilderij; men denke slechte aan het be
kende portret van Koningin Wilhelmina
(uitgave Allert de Lange), dat door de
firma Van Leer & Co. vervaardigd is naar
de schilderij van Thérèie Schwartze.
Om niet te uitvoerig te worden moeten
wij het bij deze korte schets laten; ver
schillende bijzonderheden zullen op onzen
rondgang door de fabriek nog vanzelf ter
sprake komen.
Het hoofdkantoor binnengaande, pas
seert men eerst de kantoren en komt dan
in het kantoor der directie. Hier hangen
een paar reproducties die eenig in haar
soort zijn: het zijn de portretten van de
Koningin en de Kon'ngin-Moeder, vervaar
digd naar houtskoolschetsen van Thérèse
Schwartze, en waarvan er, tijdens het bezoek
dat HH. MM. in 1897 aan de fabriek
brachten, twee exemplaren gedrukt werden
in tegenwoordigheid der hooge bezoeksters.
In de benedenzaal naast de kantoren
is de afdeeling stoomsnelpersen voor kleu
rendruk, waarin onze af beeldigen een kijkje
geven. De groote pers waarvan men een
gedeelte op den voorgrond ziet, is een baas
in zijn soort: er kunnen platen opgedrukt
wordtn van 1.65 bij 1.15 M. Aan den
linkerkant ziet men de rollen die den inkt
uit den inktbak overbrengen op de
inktplaat, van daar komt de inkt op de rollen
voor den cylinder, die hem weer op den
steen overbrengen. Achter den cylinder
zijn de rollen die den steen met water
bevochtigen.
Op den steen ziet men dezelfde afbeel
ding een groot aantal malen herhaald;
dit geschiedt om tijd te winnen, als de
oplaag te groot is om de teekening stuk
voor stuk te drukken. Daartoe maakt men
met Je handpers een aantal afdrukken op
overdrukpapier, dat geprepareerd is met
een laag bariet en stijfsel; al deze afdrukken
worden gerangschikt op een plaat zink en
gaan dan eenige malen door onder een
overdrukpers, die ze op een steen afdrukt.
Telkens wordt het papier gevocht, zoodat
het vervolgens kan weggewasschen worden j
met de bovenste laag (couche); de zwarte
teekening blijft alleen op den steen zitten
en wordt ten slotte weggewasschen met
terpentijn. Met dezen steen kan men dan
zooveel platen tegelijk drukken als er af
beeldingen op staan.
Behalve gewone steendrukpersen staan
in deze zaal nog bronsmachines, waarmede
het verguld op de platen wordt gebracht;
daarvoor wordt eerst een ondergrond van
op rollen. Deze voorraad vertegenwoordigt
op zichzelf al een heel kapitaal, want deze
steensoort is duur. Er wordt wel
lithografische steen gevonden in Canada, Frank
rijk, Griekenland enz. maar de steenen
uit Solenhofen, Pappenheim en omgeving
hebben nog altijd de voorkeur.
In hetzelfde gebouw is de machinale
verfmalerij, waar de verf die in drogen
toestand van de fabriek komt, met vernis
wordt gemengd en tusschen walsen van
porfier heengaat, totdat ze behoorlijk
verwreven is. Een groote voorraad potten met
verf slaat hier gereed voor het gebruik.
Verder vinden we hier buiten het hoofd
gebouw het ketelhuis voor twee stoomketels
en de machinekamer met drie stoommachi
nes. Een daarvan, een machine van 45
paardenkracht, drijft de dynamo voor
de verlichting der fabriek en voor de
electrische lampen op de photografisch e ateliers.
We keeren nu naar het hoofdgebouw
terug en begeven ons op de eerste etage,
die vier afdeelingen heeft. In de eerste
zien wij de teekenaars en lithografen aan
het werk, in de tweede de handpersdrukkers
die proeven mnken van kleurendrukken.
De derde heet het papiermagazijn, ofschoon
de firma er eigenlijk geen voorraad op
nahoudt; alles wordt op maat besteld naar
gelang van de behoefte. Het papier dat
hier verwerkt wordt komt bijna uitsluitend
uit het buitenland, daar het chromo-papier
hier te lande minder aangemaakt wordt.
Er staat ook een grainingmachine, waar
mede reproducties van aquarellen worden
geperst om er de grein op te brengen.
Gedeelte der machinekamer.
Aquarellen worden op greinpapier gemaakt,
maar kunnen niet op dat papier gedrukt
worden; daarom worden de reproducties
gegreineerd als ze klaar zijn. De afdeeling
hiernaast, voor het vervaardigen van ge
voelige platen, slaan we ditmaal over, die
behooren niet bij de eigenlijke
chromoafdeeling.
Op de tweede verdieping vindt men