Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOORNEDERLAND.
No. 1357
GOTA: Portret van Ruiz y Fadro. (Uit de verzameling Pacully, zie het vroegere artikel).
modernisme, van grootschheid, van den voor
uitgang, van het voortschrijden van het me
chanische, van bet met het toenemen der
beschaving steeds kunstmatiger en practischer
georganiseerd zijn van de wereld.
Men heeft akelige poppekast-torentjes by
den ingang van het wandelhoofd gebouwd,
des avonds kinderachtig verlicht. Dergelijke
torentjes nu zy'n men begrype my wel
uitstekend voor tentoonstellings- en andere
vroolyk-luchtige gebouwtjes en ze kunnen zeer
fraai zyn en doen dan uitnemend prettig aan,
maar hier hooren ze niet by het overige, want
tot overmaat zyn ze verbonden in een anderen,
te overladen, niet-zuiveren stijl met het terras
van het Kurhaus, dus met het Eurhans zelf.
Dit is een groote fout de stijl van dat
verbindingsstuk , maar het allererergste is
dat men zelfs de muur van het terras met
bybehoorende lantaarns heeft afgebroken, dus
het Kurhaus zelf beeft aangetast en er iets
voor in de plaats heeft gesteld in een stijl, die
volstrekt niet bij het Kurhaus past het zy
nog eens herhaald en die, hoewel met goede
moderne bestanddeelen, zwak en middelmatig
is door overlading; wanneer er heel wat weg
genomen werd, zou er op zich zelf iets goeds,
sobers en werkelijk gevoelds kunnen overblij
ven ; in zooverre heeft het, afgezien dus van
het Kurhaus en ofschoon het geen groot werk
is, zekerlijk verdienste.
Het Kurbaus is dus geen geheel meer. Men
heeft iets uit verscheidene bestanddeelen
saamgesteld, aaneengelapt.
Maar voorts heeft men van de winter de
onvergeeflijke daad begaan de bekende
Kurhnusbar midden in het plein vóór het gebouw
te plaatsen, waardoor allervreemdste toestanden
ontstaan en de ruimte van het prachtige plein
verdwenen is. Dit plein met het grootsche
gebouw tot achtergrond was een van de
wereldsche pleinen in ons kleine land, die in
waarheid eanigszins grandioos zyn en behoorde
zeker onder de schoonste die bestaan.
Zoowel de voorkant als de achterkant van
het Kurhaus zyn dus verloren.
Met het bovenstaande voor oogen is van de
tegenwoordige groote werken, die in
Seheveningen worden uitgevoerd, het ergste te vreezen f).
Er mag, dunkt my', wel eens op worden
gewezen, dat Scheveningen, dat met den Haag,
trots groote achterlykheden en hoewel klein,
toih een van de in den hoogsten zin, uit een
artistiek oogpunt van kleur en ly'n schoonste
moderne steden der w>reld is, zoo niet de
mooiste, de meest artistieke en meest bekwame
menschen waardig is en noodig heeft.
J. A. I. G.
*) De telephooopalen in den Haag zyn in
hoofdzaak zeer mooie stukken werk; mooie
gry'ze ijzeren constructies
t) Wat er nu al van de Oranjegalery te zien
is, maakt een zeer goeden indruk.
Een kijkje op de Tentoonstelling
Den Haag" in de XlXe eeuw,
in het voormalig Paleis
Buitenrust.
II.
Het eene vertrek, eveneens aan de eerezaal
grenzende de zitkamer indertijd van Anna
Paulowna, van waaruit men een prachtig gezicht
in het Park geniet bevat curieuse dingen.
Daar zie ja dingen, die je nog nooit h«bt
gezien, daar hangt een stad- en boschgezicht
van Mesdag tegenover een strandgezicht van
Bosboom. Deze schilderijen alleen zyn reeds een
gang naar de tentoonstelling waard.
Een sfadgezicht van Mesdag, 't Is een kijkje
op de Wassenaarsche straat in Scheveningen,
een van de eerste groote schilderyen van Mes
dag. Goed van kleur en knap geteekend. 't Is
een doek dat aangenaam aandoet en dat ik
gaarne voor een van zyn allerlaatste zeege
zichten zou willen ruilen.
Mesdag heeft hier evenals Zilcken den ijsdam
te Scheveningen. Een herinnering aan den
kouden winter van 1891.
Mevr. Mesdag is hier vertegenwoordigd door
een gezicht op het park achter Buitenrust vóór
den aanleg van het station Anna
Paulownastraat.
Maar wat vooral de aandacht trekt is het
strandgezicht van Bosboom. Bosboom, dien wy
kennen uit zyn juweeltjes van kerken en intieme
interieurs, geeft hier een kijkje op het zonnige
strand, 't Is een stukje den meester waardig.
Een kleine aquarel er naast door J. Denick
Patyn heeft niet de pretentie van groote
artistieke waarde, maar 't is desniettemin een
van de merkwaardigste stukjes op deze tentoon
stelling omdat het de voorstelling is van een
historische gebeurtenis, waarvan voor zoover
my bekend is, geen tweede afbeelding bestaat.
't Schilderijtje stelt voor de aankomst van twee
Engelsche fregatten voor Scheveningen, afge
zonden door het Engelsche gouvernement tot
hulp van Nederland, weinige dagen vóór de
omwenteling in 1813.
De overige schilderyen in dit vertrek geven
kijkjes op Scheveningen o. a. een aardig
doek van Moerenhout: de renbaan ten Zuiden
van den tegenwoordigen Gevers Deynootweg in
1846 of op de buitenwijken van Den Haag
voordat zy bebouwd waren.
Zoo zien wy hier de Beeklaan, waar Toorop
een van de eerste bewoners was, den
Schenkweg met het commiezenhuisje op den hoek van
het Bezuidenhout, waar de stadsaccyns werd
betaald, het zoogenaamde Torrenlaantje of
Uitpad, dat van het Bezuidenhout met een recht
hoek naar de Laan van Nieuw Oost-Indiëloopt,
waar menig zoet woordje is gefluisterd en waar
menig kusje heeft geklonken. Knappe studies
van Nakken van het Dekkersduin, o.a. van de
plek waar thans het Sweelinckplein is.
En nu zyn al die mooie buitenplekjes ver
dwenen. Zy hebben plaats moeten maken voor
lange huizenrijen, 't Jonge geslacht kan zich
dien ouden toestand byna niet meer indenken,
en toch ligt deze betrekkelijk nog zoo kort
achter ons.
De tweede schilderijenzaal, de vroegere ont
vangkamer van het voormalig paleis, bevat veel
belangrijks.
Een groot doek aan den zijwand, waar het
eerst onze aandacht op valt, is een inspectie
van de Haagsche Schutterij door koning Willem II
in dea Koekamp op 23 Mei 1848.
Alle figuren op den voorgrond zyn portretten,
tot de muziekanten en de tamboer-majoor
Goddé, met zyn hooge pluim, welke hier tot
byna boven de boomen op den achtergrond
uitsteekt, incluis.
De dapperen worden aangevoerd door den
kolonel Van den Oudermeulen, die het doek
geschilderd door Monpezat, aan het officiers
corps der schuttery ten geschenke aanbood;
naast hem gaat de kapitein-adjudant Pauwels.
De figuren zyn kranig geteekend en tot in
de kleinste bijzonderheden volkomen correct.
Een schilderij van meer bescheiden afmeting
dat er vlak onder hangt en van denzelfden
schilder is, stelt voor een revue op het
Alexanderveld voor keizer Nicolaas II van Rus
land op 11 Juni 1844.
Op den voorgrond de keizer en koning Wil
lem II met zyn staf. Links koningin Anna Pau
lowna en de prinses van Oranje in open calèche.
De kleurige uniformen beschenen door een
helder zonnetje zullen een mooi schouwspel
hebben opgeleverd. Het Journal de la Ilaye
zegt er dan ook van dat het was un spectacle
aussi imposant que magnifique" en dat de keizer
over de houding der troepen, die gecomman
deerd werden door generaal-majoor Evers
uitermate tevreden was. Zou er wel ooit een
parade plaats vinden waar dit niet het geval was?
Aan den anderen wand hangt weer een groot
doek van Mesdag, 't Is een winterlandschap
dat een kijkje geeft in het park achter
Rustenburg. (De Russische kapel op den hoek
Anna Paulownastraat?Scheveningsche weg)
vóór den aanleg van den stoomtram.
Mesdag scheen vroeger zwak te hebben voor
winterlandschappen. De oude stal van Van der
Kuylen aan de Laan van Meerdervoort, die
hier eveneens hangt, is ook bij winter getee
kend, maar zonder hier in eenige beoordeeling
te treden over het werk van onzen grooten
zeeschilder, geef ik de voorkeur aan een superbe
wintergezicht dat Klinkenberg ons van het ispui
geeft. Een schilderij eveneens van hem dat er
onder hangt en de achterzijde geeft van den
hoofdtoegang tot het Heilige Geesthofje op de
Paveljoensgracht met volle zonneschijn is bij
zonder mooi van toon.
Naast het groote doek van Mesdag hangen
twee schilderyen van Schermer. Het eene is de
paardenmarkt in het Malieveld en het ar.dere
een ringrijdery op dezelfde plaats.
Die paardecmarkt viel samen met de Haag
sche kermis, die ook alweer tot het verleden
behoort. Twee aardige schilderijtjes, n van
Nakken en n van Apol, houden de herinnering
aan dit bij uitstek Hollandsen volkavermaak
levendig. Nakken geeft de laatste waarschuwing"
van Blanus en Dassie, zaliger nagedachtenis, en
Apol een menagerietent. Op een aquarel van
Schermer is Blanus eveneens vereeuwigd.
De kermis was ontaard. De verkapte Friessche
meisjes in de wafelkramen, die de kuischheid
der Haagsche jongelingschap in gevaar Drachten,
lokten by de Haagsche predikanten zulke hef
tige vertoogen uit dat de kermis weldra ten
doode was gedoemd.
Een mooi schilderij van Nakken, geeft nog
een kijkje in den stal van Koens op den
Fiuweelen Burgwal, waar de paarden van Carr
tijdens de Haagsche kermis van 1885 waren
gestald.
Twee kleine schilderijtjes van Behr brengen
ons van de kermis in de kerk.
Het eene geeft een kykje in de Hof kapel en
het andere in de R. C. kerk in de Oude Molstraat
gedurende den dienst.
Sadée is hier goed vertegenwoordigd door
het oude station van de Hollandscbe spoor.
De Haas Hemken geeft het oude stadhuis.
Arntzenius geeft een mooi schilderij van de
Brouwersgracht. Een schilderijtje van Nakken:
Sledevaart van de Haagsche aristocratie in het
l Lange Voorhout omstreeks 1858 herinrert aan
een eigenaardig oud gebruik om by avond in
het Voorhout te arren.
De sleden hier worden voorafgegaan door
twee ryknechts te paard met fakkels in de
hand, terwyl volgens den catalogus in de eerste
slede gezeten zyn baron van Goltstein en de
Alrika-reizigster freule Tinne.
Verder hangen hier nog een paar schilderyen
van Hardenberg, waarvan vooral het "eene een
gezicht op de Groenmarkt met de oude
vleeschhal niet onverdienstelijk is; een schilderij van
Waldorp: Gezicht op den Korten Vijverberg
met ysvermaak op den Hofvyver, wat we ook
niet meer te zien krijgen, en een schets in
waterverf van Bosboom: de Koninklijke Biblio
theek in het Voorhout.
Het spreekt van zelf dat wy lang niet alle
schilderyen hebben opgenoemd maar slechts
hier en daar een greep hebben gedaan.
Een beoordeeling van die schilderyen, daar
gelaten nog dat ik geen criticus ben, zou hier
natuurlijk geheel misplaatst zyn.
Integendeel moeten wij hulde brengen aan
enkele onzer levende schilders, die niet ge
schroomd hebben om studies en schilderyen
uit hun jeugd voor deze tentoonstelling at te
staan en zich daardoor en négligéhebben ver
toond, al moet worden erkend dat zij in hun
morgenjas best voor den dag mogen komen.
Nemen wy nu een kijkje in de zalen, die gevuld
zyn met aquarellen, steendrukken, houtsneden,
staal en kopergravuren en fotografieën.
De prenten zyn geplaatst op rekken en met
glas gedekt. Daar langs wandelende krygtmen
een juist denkbeeld hoe den Haag er in de
eerste helft der XlXe eeuw heeft uitgezien, en
wat er alzoo veranderd is.
Wy zullen hier niet te veel in bijzonderheden
treden, daar het alleen voor de Hagenaars, die
hun stad kennen of willen leeren kennen van
belang is alles op den keper te beschouwen,
maar slechts in elke afdeeling op de meest in
't oogloopende zaken wyzen.
De plattegronden, die de ry openen, zyn in
twee vertrekjes links van den ingang opgehan
gen. Het opmerkelijkste is een plan van de
goede stad den Haag", verdeeld in 22 wijken
en 4 kantons uit 1812, toen enkele straten op
hoog bevel een anderen naam hadden gekregen.
Zoo was het Plein verdoopt in Plaats des
Konings van Rome, de Vijverberg in
Keizerinnelaan en het Lange Voorhout in Napoleonslaan.
De tweede afdeeling omvat pleinen en straten
binnen de Smgelgrachten. Wy maken hier
kennis met de mooie steendrukken in kleuren,
die by Van Lier in 1838 en by Van
Langenhuy'zen 6 jaren later zyn uitgegeven, en die
een zoo nauwkeurig beeld van ouze residentie
geven.
Hier zien wy byv. de huizen aan de Nz. van
het Lange Voorhout tusschen het voormalige
Kalkstraatje en 't Vos in 't Tuintje, die door
baron van Briene van de Groote Lindt werden
aangekocht en op welke plaats in 1870 het
groote gebouw werd gesticht, hetwelk thans tot
H6tel des Indes" is ingericht.
Daar zyn wy op den Knenterdyk, waar de
oude diligence op Rotterdam 's nachts om 2
uur afreed. Van dit voorwereldlijk voertuig op
hooge wielen bestaat een alleraardigst prentje.
Verder verschillende gezichten op de Gevan
genpoort met de adellijke sociëteit de
PlaceRoyale" vóór de verbouwing; een curieuse
aquarel van Lintz: doorkykje in de Hofstraat
vóór de overkluizing der beek, die aan Veneti
doet denken ; de Scheveningsche brug met het
veerhuis, vanwaar men voor 10 cents per per
soon in een groote brik naar Scheveningen
werd vervoerd, maar waarvan het eenige
inconvenient was dat de passagiers moesten wachten
totdat de wagen volgeladen was, enz. enz.
Hierop volgen de pleinen en straten buiten
de Singelgrachten.
De Schenkweg met de koepel-atelier-van
Van der Drift, waar de Haagsche schilders
's middags wel eens thee kwamen drinken en
dan by 't naar huis gaan niet meer wisten of
den Haag links of rechts gelegen was.
De brug over het Kanaal, officieel als
Koninginnebrug gedoopt maar die weldra algemeen
als Witte brug bekend stond, omdat zy des t y ds
geheel van hout en wit geverfd was. In het
Kanaal ziet men den snelvarenden" gondel
De Batavier", die de liefhebbers van een water
tochtje in drie kwartier uurs van den Dierentuin
naar Seheveningen vervoerde.
De schilderachtig gelegen tol aan den ouden
Scheveningschen weg met de rockende turf
voor een der pilaren, ten gerieve der
Scheveningers, die hun pijpje wilden aansteken. De
voetgangers, die hier passeerden, moesten tot
1837 4 penningen tol betalen. De tol op de
voertuigen werd eerst in 1889 afgeschaft. Wy
hadden zoo langzamerhand tusschen den Haag
en Scheveningen vier tolboomen gekregen. Die
toestand was onhoudbaar geworden, de stad
groeide ons over 't hoofd.
Als een eigenaardigheid zy hier nog vermeld
dat wylen mr. A. de Pinto, deken van de orde
van de advocaten altyd de geldigheid van deze
tollen betwist heeft en zelf nooit tol heeft
willen betalen.
(Slot volgt.) PIET MOBEBLSE.
NIEUWE UITGAVEN.
Ilattegrond van Amsterdam in 1903 met
alle noodzakelijke aanwijzingen voor vreem
delingen. Op nieuw naar officieele bronnen
bewerkt door J. H. SCHMÜLL. Amsterdam, Van
Holkema & Warendorf.
Netherlands- India at the fifth National
industrial exhibition of Japan, held in the
Town of Osaka in the year 1903.
Geschiedenis der wet op de ouderlijke macht
en de voogdij. 8e afl Groningen, J. B. Wolters.
Vademecum. Practiscbe 10 cents bibliotheek,
onder redactie van J. A. H. JOCKIN : No. 4.
Over kanaries en volière-vogels, door R. J VA.N
HOOYDONK. No. 5. Handleiding voor
itenografie, door W. A. PALM No. 6 Handleiding
voor het teekenen en schilderen, door H. M.
KRABBÉ. Amsterdam,Van Holkema & Warendorf.
Inhoud van Tijdschriften.
Eigen Haard, No. 26: Janneke, de Pio
nierster ! door Louise B. B., III. De
Amsterdamsche Bond voor Lichamelijke Opvoeding,
door S. Abrahamsz , met afb. naar foto's van
den amat.-fotograaf P. van der Laan, (slot).
De Appelschilster van Cornelis Bisschop, door
Jer°. de Vries (by de plaat). Flirt, door
Nelly Bohn. De Appelscbilster, naar de
schildery van Cornelis Bisschop. Een merk
waardige brief, door N. Kluyver. H. J.
Schimmel, door mr. M. G. L. van Loghem,
met portret. Een voorstelling van de Comedie
Stamboel. Een Opera-avondje in de binnenlan
den van Java, met afb. Verscheidenheid.
Bericht. Feuilleton.
iimuiitmHmiimtii
Panorama-Gebouw.
Amsterdam,
PlantageAntieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Perzische Tapijten.
Vaste prijzen*
vrij.
DE PHOENIX
234 Spuistraat, Amsterdam.
Meubileeringen.
Geïll. prijscouranten en begrootingen gratis.
Levering onder volledige garantie franco
geplaatst door geheel Nederland.
L BINNEN-!
INLICHTING -TOT
MEUBELEERING
EN -VERSIERING
?SDER-WONINGsS
120-ROKIN-12O
12 Etsen van
WILM STEELINK,
Met Tekst van J. F. VAN SOMEREN,
Bibliothecaris te Utrecht.
Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst
in rood kader met vele vignetten en
handteekeningen, kast dit prachtwerk
(groot folio form.) gebonden slechts
? I2.ÖO.
C HO COL AT- VEEN
\KDIN, Portret. (Uit de verzameling l'acully, zie het vroegere artikel).
LE PLUS DÉLICIEUX CHOCOLAT POUR CROQUER.