Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1363
De Van Goyen-teiitoflnstelliDS in liet
Stedelijk" HnseuE
Het Stedelijk Museum maakt een uitzonde
ring op de meeste openbare gebouwen, dia
meestal reeds te klein blijken, voor ze nog
goed en wel in gebruik genomen zijn.
In dit museum z\jn gelukkig nog alty il enkele
zalen beschikbaar, waar tentoonstellingen van
zeer afwisselenden aard den kunstzin levendig
houden.
Thans heeft da firma Frederik Muller & Co.
er hare tenten opgeslagen en de tentoonstelling
van oude kunst, dia zy' onlangs in Arti hield,
doen volgen door eece van werken van
Jan v. Goyec.
Het waa een beele onderneming een expositie
op touw te zetten, uitsluitend van werken eoas
schilders, die een drietal eenwen geleden leefde,
ook al was die schilder zoo productief als Van
Goyen. Maar zelf in het bezit van verschei
dene zeer goede schilderyen van dien meester
z(jnde, en gebruik makende van de vele en.
goede connecties, die de heer Mensing in de
kunstwereld heeft, is het hem mogen gelukken
een belangrijk aantal schilderyen, teekoningen,
etsen en prenten van den meester bijeen te
brengen, die, loopende over een tijdvak van
rnim 30 jaren, een vrij volledig overzicht geven
ran het werk en de werkwijze van dezen
merkwaardigen schilder.
Er z\jn stukken van allerlei gehalte: Van
Goyens met vraagteekens, zulke waarvan de
tijd de spaarzame verf van doek of paneel
voor een deel heeft weggevaagd, andere waar
aan een te milde retouche door ongewen&chte
bijvoegingen geen meerder schoon heeft ge
schonken maar er zyn evenzeer enkele
schilderyen van het zuiverste water, die den
meester in zyn volle kracht doen kennen.
Ofschoon het bijeenbrengen van het werk
van menig zeventiende-eeuwer een loonende
arbeid zou zijn, is het niettemin gelukkig, dat
de keus op Van Goyen gevallen is. Niet ten
onrechte toch wordt deze schilder de vader
van het Hollandsche landschap jgenoemd, want,
afgeeien van zijn prioriteit hij was een der
eersten die het landschap niet meer gebruikten
als omgeving voor hunne figuren, doch deze
als etoffage er aan ondergeschikt maakten
was zy'n beteekenis als landaehapschilder zoo
groot, dat zy'n invloed zich zichtbaar in het
werk van zyn tydgenooten en van hen, die
even na hem kwamen, deed gevoelen.
Vond Ly ook al navolgers, overtr.ff.3n deden
dezen hem niet, want geen van hen heeft
werken nagelaten, die in da schaduw van Van
Goyens meesterstukken kunnen slaan. Toch
duidt het nog sterker op de deugdelijkheid van
z\jn opvatting, op de juistheid van zyn
bsgitselen, dat eeuwen later, by'eea
wederopbloei van de schilderkunst, zooala er geen
na onze zeventiende eeuw plaats vond, dat
de school van Barbizon zich richtend naar de
oude Hollanders, in Van Goyen weer den
meester vond, op wiens kunst ais een hechte
basis werd voortgebouwd.
En wie mocht betwyfolon, of ook orze mo
derne landschapschildcrs geen groota verplich
tingen aan Van Gnyeii hebben, by' bezie eens
aandachtig in het Maris- zaaltje van 't stedelijk
»De Veerpont" van Jacob Maris, een
overgangawerk, dat geheel op v. Goyen is gtïr.spireerd.
Wel wordt thans algemeen zy'n werk naar
waarde geschat, wel blijkt uit zya Dekerschap
van het Lucasgilde te 's Hage, dat ook zyn
tijdgenooten hem waardeerden, maar eveneens
z\jn er ly'den gaweest, dat zy'n schilderyen
vrijwel waardeloos waren.
Tijdens zijn leven, vermeldt de heer Bredius,
brachten zija schilderijen dikwijls zeer weinig,
soms niet meer dan 20 a 30 gulden op; later,
. toen voor ds kunat van z\jn tijdgenooten als
«oude kunst" hooge prijzen werden besteed,
deelde zy'n werk daarin Dief.
Zoo vonden we, dat in 1808 op de verkno
ping v. d. Pot te Ratterdam Van Goyens groote
iRiviergezictit" en zy'a »Valkenhor1', de beide
meesterstukken uit het Rijksmuseum, ieder
f 160 golden, terwijl op diezelfde verkoopiug
een stukje ven Adriaaa v. d. Weiffhet
dertigYoud opbrechf.
Wél teekenecd voor den kunstzin van dien
tijd, die het ziellooze, gladde, gepeuterde werk
van v. d. Weiff zoo hoog schatte, maar blind
bleef voor de kunst van v. Guyan, zoo sober
van aanzieï), mair zoo rijk aan innerlijk leven.
Toch is het begrijpelijk, dat het bescheiden
aspect, dat zy'u kunst get-ft, te loor ging in
een tijd van uiterlyk vertoon, ovenals het
bijna onmogelijk i?, dat ds roep dar menigte
dezen schilder ooit geleien zal.
Maar wie eens de bekorirg heeft geveeld,
wie eens weldadig werd aargedaan door den
vredigon eenvoud van zyn werk, tot wiea de
reine, hooge poëzie gesproken hatft. die niet
zoo'n opwekkende blijheid dooi dezen natuur
aanbidder in zyn lardschaupen werd gelfgd,
jj zal a!s een schat, de herinnering aan deza
gevoelens in zyn leven mced.-agan.
Meerdere steicmigheid, windere luidruchtig
heid is wel niet derkbaar dan by' een Van
Goyententoonateilirg, vooral wsar zooala hier,
zyn eerste werken niet den bosentoon voaren.
Want daarin vinden wo hem nog den cavolger
van Esaias v. d. Vslde, van dier.a nog Vl&amschu
neigingen tot veelkleurigaeio, tot !.<ijconbrer.gen
van veel figuren en irgswikkejde landschappen,
soms in klein bestek.
Van deze soort vinden we hier e»n paar
ronde pendant- stukj sa, gedateerd 1G21, een
winterlandschap ea do overrompeling door
struikroovers, alles tog werk, dat weinig de
vlucht vermoeden doet, die het genie van den
lateren v. Goyen nemen zcu.
In zyn duirtlandschap van l £2 J komt er al
iets los van wat hij eenmaal zou verbogen,
maar hoe klein en schraal zijn alle onderdeelen,
hoe weinig is v^ij de geheeie behandeling hier
nog. Eeret in zijn «Bruggetje", dat onlangs in
de Brakke Grond geveild werd en in de
pendant ervan, beide van een jaar later, vinden
we dat breede, zachte zonrehcht, die luchtige
bouw en dat graceiyk beweeg vsn lijnen, dat
zjjn later werk kenmerk». In het
laatstgsnoemde vooral is het licht wara en breed
verdeeld. liet eerste heeft, het entpl, dat zich
in mear zijner schiideiy'en voordoet e.i dat
waarschijnlijk het ge»oig van indonkering en
verkleuring is.
In velözijner landschappen toch gaat v. Goyen
met de belichtir.g zeer systematisch te werk:
vooraan een sterke woikoriwjhaduw, op den
middecgrond een zocplek caarreven en het
verdere landschap raeerin een e-jisle verlichting.
Wel wordt hiermee een mooie, gedwet
fchuiving der plannen verkiegsn, assr het bruin
op den voorgrond is me<?»tal zoo stejk geworden
dat door de te scherpe tegen stelling van dit
donker tegen de lichtpltk, da eenheid vun het
Bchildeiy lijdt en dit als 't ware in stnkken
verdeeld wordt.
Zooals ik zeide is dit bet geval in >het
Bruggetje" en men kan het in mindere mate
in andere schilderyen constateeren o.a. in hst
groote stuk «Boerderij in de duinen" van het
zelfde jaar, Ook de kleuren zalf, zooala in dit
schilderij de blauw-groene boomen, zyn waar
schijnlijk in den loop der tijden veranderd;
maar veel kan dit den algomeenen aanblik niet
gewijzigd hebben, want het gabruik van spre
kende kleuren ontzegde bij zich hoe langer
hoe meer en van de eerste vry' bonte stukjes
ging bij over tot enkele nuances van
blauwgry's, geel of bruin en 't is juist in deze sobere
toonaard dat zijn grootste meesterstukken
geschilderd zijn.
Het meest complete schilderijtje in dien geest
lijktme het kleine stukja in 'tbszit vanllumprey
Ward te Londen, een gezicht langs do Waal.
Met een prachtige wijking volgen de plannen
in dit panorama als van zelf aansluitend elkaar
op ; rustig dwaalt htt oog langs het vlakke
land, over de lichte riviorstreep naar het verre
verschiet, waar boveu een lucht zich welft,
heerlyk ruim, groot van bouw, tintelend vaa
licht. En hoe eenvoudig is die onmetelijke
ruimte in dit kleine stukja verkregen, boa
weinig maar het contrast van Hebt en donker,
hoe spaarzaam onderbroken, door een zeilend
schip, een enkel molentje is de strakke lijn
van 't schuiver.de land, hoe zonnig en kleurig en
blank straalt dat stukja in onaanzienlijk groenig
gry's. In een iets warmer gamma is No. 37
?Gezicht op Haarlem" geschilderd, dat veel
van de boven vermelde mooie qualiteiten
inhoudt. Het sterk rood-bruine «Vergezicht"
Xo. 4G sluit zich hierbij aan, al is dit schildery
minder kloek, de wazigheid en vederlichte
afteekenirgen der dingen in 't verre verschiet
van een meer moderne, weeke teerheid die we
by den stoeren voorvader by al zyn gevoeligheid,
niet gewoon zyn te vinden. Er is een heele
serie kleine schilderijtjes uit de jaren 1939 46
waaronder veel riviergazichten by Haarlem en
Dordrecht, by'ua alle in somberder zwartachtig
gry's en. minder luchtig en transparant, zwaar
der in de veif dan zyn andere werk. Maar
toch getuigen zy' van een mooien smaak en
groote vindingrijkheid by' het stoffeeren met
schepen of figuran of het teekenen van afwis
selende oever lynen ea lichte verschieten met
ranke torenspitsen.
We kunnen hier niet alle schilderijen ver
melden, hoe wei er weinige zyn, dio niet de
bizondere aandacht verdienen, maar toch willea we
nog wijzen op zijn «Gezicht op Lsiden" eea
levendig ry'k gestoffeerd schilderij, waarvan
een uitvoerige teekening, eenigezins gewijzigd,
mede saLK-ozig is, op hst groota panorama
van Rijenen, mat de forsche hoog opgaande
toren op den voorgrond en het kalme, glooiende
landschap in de verte; dan dient nog ver
meid ean klein, vlot geschilderd schetsje
>0?erzetveer" eigendom van den heer Breffiiaer,
verder no. 18 de Zwyuonhoedern, dit by'na
een Daubigry kon zyn, het »IJs vermaak" een
stemmig stukje uit zy'a middentijj, vol
schaatBanrijders eu groepjes, die zich met s!ede;i
of kolven vermakan, figuurtjes zoo geestig en
ODgedworjg9r>, d./t ze voor het werk va. i v. d.
Neer of Ayerkamp niet onderdoen. Dit stuk
behoort aan ea hser Mansirjg, evenals het
groote «Landschap met de roïue van Brederode",
wanrin we, hoewel niet zoo ateik, het grootscha
kuiiuea wearvindcn, dat wa in zyn landschap
van hat legaat Dupper ia hat Rijksmuseum
bewonderen. Maar rie?r,, vau zoo'n machtige
visia als uit schildflry' is er gsen op dsue
tentoonstelling ; zooals daar die oude eiken
hun verweerde kruictn serhtffjn in de groote
ruimt?, waardoor de stormen woedden, waar
tegen ze worstelden honderden jaren laiig,
tot ze werden tot verminkte, mishandelde
reuzen, raaar toch nog reuzen, forsc'a en fier,
zóó machtig en groot pprsekt do meester op
dezo tectoor.stellir.g rdfit tut ons.
Maar dat veikleiiit iiave waarde niet, even
min als het ftiit ik kar. het niet ontkennen
dat ik mot zekere voldoening constateerde, hoe
het groote ri*ierggaicht aan don achtersten
zy'watd maar een zwakke afschijn is van zijn
heerlijk Valkethuf in het Rijksmuseum en nat
do Bouoruüid van middelen, die bij behoefde
OEQ iets meestei'ly'ks te maken hier door geer,
werk zoo zec-r uitkomt als door zyn groote
riviersfedrht in hetzelfde museum.
Dai.kbftar mosten wij het initiatief van den
hear Mafisirg zrj", die ons d^n m^aster zooveel
vollediger leerde kennen, maur dankbaar niet
minder, dat, als deza tentoonstelling voorbij
zal zijn. het Iljksmuseum ons blijft taet drie
vsa v. G lyan'fi allerbeste werken, die velon
daarna eteliig met meerdere ker.r.is en bela:
gstelling zuilf,1 bezien dan ta voren.
De aantrekkelijkheid der tentoonstelling
wordt niet weinig veihoogd door de belai.grybe
iniar dingen vr.n teeke: ingen, etRen on prenten,
die zeldzamer dan do schilderijen onder de
oogra van het puMiek komen.
Oak het Ky'k3-Pft)::te.' kabinet geeft hier fien
kknn deel vnn zi,in verborgen sehiUt.'n te zien.
Mogsn we hifcrin enn ruis;» opvattin?; v«n dan
actieven, risuwwj diiecic-ur b^grof-lh'p, il i s wol
o;'ertü;;;d moit zijn, hocveien wenrhouJfn
worden door de enkels foraialiteiten, io no'xli^
zijn om de presten in het rouseuia ta gaaa
zit n; dio het eriormo verschil moet kennen
tnssvhpn bpt aat.tüscbildei'ijen- en prent
snkr.kei'3, dat hat museum trekt en die bot net
mij zal batrearen, dat z; oveel moois, s!a waar
van we hier msa- een heel hlrin deel te zi'.n
krijgen, bijna aücen au materieel dient voer
er k«'ie vakmannen .
Al? hij voort wii<:3 pani niet J n of l.'uiton
hf-t miiaPiim op dtze wy'za da prenten \ar
bezichtiging te stellen, dsin zou de belangstel
lirg van het publieli niet ontbreken en zoutien
velen hem darkbaar zijn.
IIco leerrijk en ganotvoi te-er;8 is het dia
eenvoudigs votloodwfkpcirgstjjs af ta zien.
E?ri erkol Oost-Indisch irkttin'j'J, oen psar
potiood)ij)i(jf a waren P. mec^t^r voi'Jourdo
voor do compositie van. ei-'.n I«n0ach.-<p.
Uit die tetkerii gen ken msn lesren. hoe
v. (i. '.yen trouw (ie natuur bestudeerde, haar
gadesloeg sn bewonterJe, maar haar r.ooit
slft&is ravo.'gde.
Wat h:.i van haar opram, overwor.» en
?erwerkte bij, tot in ziin gse»t, de dealen iin
het beeld dat ever.wisbt pr.lar^iie?1, dut in zyn
schilderyen hesiolen ligi, die, wa>-(:-i! ze eenmaal
in zijr. geest gerijpt, zov.der anrzalirg, vif't; en.
vrij werden gepai t'fsld met c-en meerster schap
er, een gemalskeitka zekerheid, d:.e ciinmer
En w i 3 in dezen ?.omr-r!ijd verctoVer. mocht
zijn van het t;e! ot, dfi hoc.fit-ta;l to kur.n>. n
ontvliedt n r.w*i h.ndfly'ker oord, Lij zccke
zijn troont ir. r.w oase te ruidiJcn van het
»tadfi<;ewoei, bij fcet psatorale fchuon der v.
Gfyer.s en rrocht hij oritvarikoiijk zijn voor
de vndige kalmte, di« van deze toi.toorisie'Jipg
uitgaat, dan geen landelijke otïgevirg heul
heilzamer gemoedsrubt kniiiieu sthnnken.
J. W. N.
Vereeniging Tot Bevordering van
Beeldende Kunsten, onder beheer j
van Bestuurderen der Maat- j
schappij Arti et Amicitiae". i
De bovengenoomda vereeniging koos voor
hare premie uitgave in dit j&nr een plaatweik
over da verzameling berustende in het
Mauritahuis te 'a-Gravenhage.
Opgericht in het jaar 1845, verspreidde zij
tijdens haar 50 jarig bestaan ouder hare leden
plm. 2800 kunstwerken. Bovendien deed zij
45 gravures waaronder verschillende etsen
vervaardigen, die telken jaren als premie zija
uitgereikt Da promia 1902 bestond in een
plaatwerk over do collectie «Stedelijk Museum"
te Haarlem, dat allerwege met groote ingeno
menheid is ontvangen en in esn aantal dag
en weekbladen op de meest vleiende wijze
is beoordeeld.
Met recht kan dus gezegd worden, dat zy
een belargryk deel heeft gehad in het ver
spreiden van beeldende kunst hier te lande.
Sedert hare oprichting werd alleen voor 't
aankoopen van kunstwerken als prijzen dor
verloting een bedrag van ruim o tonnen gouds
besteed. Voor de verloting zullen alieen kunst
werken worden aangekocht, vervaardigd door
Nederlandsche meesters. Van eiken verkoop
wordt 5 pCt. gestort in hat Weduwen- en
Weezenfouds der Maatschappij «Arti et
Aoiiciti-ie", waardoor eone niet onbelargiijke som
aan geaield fonds teu goede is gtko.nen.
Bivendien is da belangstelling van hat publiek
in da laatste jaran buitengewoon toegenomen.
Sadert 1892 is het ledental met 2875 ver
meerderd, terwijl het aantal correspondenten
steeg van 1J5 tot 352. Deze ey'fors spreken
voor zich zelf. Hoe giootar hst aantal ledon,
des ta beter zal zij aan hot werkelijk nuttige
dos! kunnen beantwoorde.".
Hat lidmaatschap bsdraagt niet moer dan
?5 'tijiara, waar?cor raea et-n lot ir. de,
togen hot tir.da van Dscembar ta houden, ver
loting ontvangt, benevens ais premie 1903 het
plaatwerk over da vorzamalirg berustende in |
het «üauiitshuis", ta 's-Graveiïhage.
Ome Eiuw, tfl 8 : Oiide briacon uit Florence,
door Anna Poitk. Gijabert Kurel var;
Hogendorp in ziju rij.osn ler.f,yj, door dr. II. F.
C;le;ib;an;!er. AescL-jr'ïis, door dr. II. M.
van NtiB. Verzen van G. C. Hoogeweiü'. .?.
Da abtdy van Holduc door dr. prof. F. J. L.
K.-iiner. Uit het rijk der tonü;:, door. dr.
J. da Jong.
Da Ticmtiytte Eeuw, dl. 8: Vtrsiar.d en
Rfliie, door G. J. P. J. Buliand. Da nieuwe
dage, door L. vat D.ysw). Sjnnctie.n, door
Jatq. v. L- -rj Veruwaaid«i, door Fi-ans
Mijassen. Brasj op, door II. Baarru.
Cico^raphiër, door L. vuu D-J-ÓSH!. Sociala
crisis in E-.g^.atiJ. door JOB. Lsopi-y;
Muv.u-k, Ooov'j. C 'Hul.
Elseziern Giï'lit-lreerd It'aar.iLclirift. r.r 8:
Graadt vaa Rvgan, dour P.i. Zilcken (14
illustratie»'). Ned6ikndsct.e historie i>renton,
door dr. II. Brugtcsps en dr. W. W. v. d.
Meuiüa (11 illusttat.iëi ). Uit het a\\,um ir.et
herr;r.nnir gon. door F. J.v. TJudriks (3
ijiustratiën). Gadichfö!, door Jia'.'ï.ette Nijbuis.
So-'net, door Beï,.y Juta. Kor i; s \V;,-d,
Drassa in vcrzrn ia 3 bedrijven, dortr Birnavd
Ciutir. DJ doodar, door P. van Asscae.
Vai; de r«Msicfin (3 iiliiBtratie»),
Onze Kunst, No. 8 : T e k e t : Jan Veth.
Nieuwe graveerkunst in Nederland. Ivlax
Rooses, De teekeningan der Vlaarnsche mees
ters. Kui;8tbcrichttui. Platen: P.
Dupont, Ploegende ossen : Omnibuspaardtn ; Het
gevallen paard; Werkpaarilen aan de Seine.
Prtard pn Ploeg. P. P. BubenB, Ds markies
vp.n Léjanss. Studie voor don val der
verdoemdkn. Studiehoofd ; slurlie voor een
Christus aan hnt kruis. Rubocsop GOjingsn
ouderdom. Nicolaan Rubens. Jacob Mtiriti,
Snoepend mei-jo. . Tcntooi:stellir,g var, Holl.
kunst to Krefeld ; tweo ki;kj-3s in de
cer.tooristeiiingsziüen. Jan Eiserilo!iï..l, Bjuüloer.
Europa,, hu.. 8 : Viere. door P. van A&chi'.
Yarib, eeno Algerijiisclie gescaifidenii», docr
Guiscppa. At Dnviin, uit het oorspronkplyk
Raasincb, door Wladiamir Korolenko. Do
Vawrpiyr, uit hut XffseJsck van Ha^o Gyi!»rder.
Eï'i bopkojiprasije, door Csnntof.
Nederland, ffl. 8: Cor.j.tar.ca W, zij a
moeaprije. Sophia van der Hark,
Oa.k-jaars»voni'. F. do Sinclair, a Zwak. P o e s i e :
Van B, beiln. T,vee farur.siën. Aan tien
Y/ir-d. B-tty Juta, Sor.üt-tien. Van B.,
Stütö. W , iiar.s rust.
De IloUandxckv lltVKe, rr 7 : L»o XFII,
Frontispicp. \Vere!'Jg--sobiaoGr;is.
Bsian(-rijko ondcnvrrpcn : I'-ts over Bondcr.
Het koninklijk conserv&toriura voor munck So
's Gravênhat-o. E p n cchïp met veertien
raa.-ten. Serviëen de Ser.-iers.
KJvrakterschftfi : Joh. van der Steur. Revue der
Tijibchrittflp.
?); L-vttide JVafunr, AU. 5 evi (>: Op een
duiKtop (13 ill.). door Jac<]. P. Tüijss?.
Ilr-t nut Her lirar.dnetels, ilour M. Gresh' il'.
Aquarium er trrrarium (met 5 ill ), door E.
lleunans. Overzicht der voorraamato
wsarreicirgau op orr.itholotsisch gebied, door
Snouckaert. Moeielijke bloemen (met 4 ill.),
door E Ilei-nan-i. K.ar.iende hennen, door
W. F. van Wssren. Aquarium en terrariurn
(met 10 ill.), door E Hei uann. Voor
a-nattuirentoaiologen (mat 4 iil ), door H. Martin.
Bloemen aan dsri waterkant (met l lii.), door
E. Iljimuns. Vragen er,z (wet '2 jij.
Ue Vrije Z'nbnne, til. 7 : G. Xito Gunzberjr,
Esn ciouwu laer en eone taal. Ojibokkink,
Dn klok in bet wond iW tijden. J. J.
Hoog«nwe.ff, Maatucbsppeiijii'j hevvormingsn.
G. II, van Sor.(i'--T), o^er sjnoukj:1?. Lux,
GszHir. Jtf Mentetei;?, De torerss. A.
Doifers. Sor.r.ettri!. Arr.old (la Lisso. Geen
zelfvêvdfiilig'j g.
Vlaw.dtrcn. Aa?. 1903: T>orp3«flb»imei), door
S'ijn S:reuveli=. ? Verzen : Ia de dreven ; Zijt gij
nog wr>re.;iji(; Siasnajing, door Kenéde Clercq.
Troo&tliedtken. door Ftmand Toussaint.
Elegie, door A:ij Daler. Maar.rondekens,
door Karel van den Oever. Kroniek.
PiiticulariBrae, door Aug. Vermeyleü.
Een kleine wovderieerdd, s.tl.4: Natunr en
kunst in onzs woi:irg van Max Eachner en
J. Hendrik van Baaien.
Jeugd, afl. 8: De portier van de
Langepoort. Geen hemd. ??Vreemd en eigen.
Vaderlandsliefde. Joseph Haydn. Een
kijkje op de Gror>ing°r tentoonstelling.
Rijnhndsche S.igen. Do Moezelbrug hij
Koblopz. Eon zee-oorlog in de
zomcrvacantie. Waarheid en phnntasia. Bij
de plaat (met bijlage) Slöjdwork (met bij'age)
KunRijes en Spelen. Raadsel. Ouze
ruilhandel.
TetJcenen des tijd*, sfl 4 : De toekomst ven
het protcstantisois, door II. U. Msijboom.
Wat de vergelijkende godsdienstwetenschap
ona leerde, door P. Sybolta. Mijmeringen,
door C. G. Cshavannes. Bofkaankondigirg,
door P. en A. R. L. Kroniek, door
A. R. v. d. L. Az.
Tijdschrift voor Boek- en Bibliotkeehoesen,
no. 4: Schuilnamen en dnviezen uit vroager
tyd, (Alst Godt belieft), Frans Fraet.
Steur recht, (Jan v. d. Veen), God dienen is
rageerer, (Frans Goden), Autoer des Boecx,
(Frans Vervoort), door V. A. Da la Montagne.
Eeco uitgave van den A'ïifiterdaiüf.chen boek
drukker Doen Pietersz. teruggevonden, met een
reproductie van het titelblad, door Emm. de
Bom. Moderne bibliotheken. I. Do univer
siteitsbibliotheek te Luik, met eene reproductie,
door Van Veerdeghem. Van den
BrandesAbraham Verhoeven, door Eiara. de B DB.
Een tiental oude plalialmanakken uit de IGj
en 17e eeuw, door Paul Bcrgrnans. Nog
Antwerpp.che almanakken, (loor Emni. de Bom.
Bibliotheken uit vroeger tijd. Ie een openbare
bibliotheek te Kortrijk in dn 163 eeuw, door
Theodoor Sever.s ; 2e de bibliotheken van Jan
Baptist Verduteen te Antwerpen, (18a etnw),
met een tx libris van Bi-n Linnig.
Mededeeling«n over Mbliotheken.
Tijdschrift der Maattchaj>ii$ van Nijverheid,
nr 8: Handelingen van ris l'2Gg algemeene
verïsdsrir.^ De chfimisr-bo rijverhoid Da
tentoorjsteliing te Grorirgen. E-ho'a der
12(5 s alf/errjeeT e vergadering. Tf-xtis)
Tochr.isch onderwas. Onze advertsctiarabriek.
Sociale politiek in Duitschland 3n Amprica.
Tentoorstellingsagecds. Appreciatie van
eigen nijverheid. Uit biunen.'ardscho
gsschrifteu. Landbouw en nijverheid in
Amsric». IÏ3t suikernuraraer.
Interratiorale vereeniging voor do beschsriiing rai den
industrieelon eigendom. Verbetering van
ds haren van Delfjij). Bescherming tfgen
vuur.
De Militaire Gids. 83 r.fl.: Van eigan bodem.
(Efrigc beschouwingen over onzo weermadit.)
Allen weerbaar er. het volksleger. Middel
en doel. Het exsrceercn. Militaire
?oeding. Da Piiamakijker van Go?rz voor
legergebruik, (met fronüspieae en afb
eWingor), door W. E. Asbeek Brusse. D3
weermacht in de Vo!ksvert8giinvoordiging: De
verlengingRwc-tten.
Cosvws, O Ar.eé: Mary P-'tt;is ThoLiss, The
w&y shs went. Dora G-irin, Oi ! (i'ia 39
plains CGIÏX, q »i u'ont PPS de Jardin. Dr.
Kar! Credner, Dbtlev von Liliar.cron. S. J.
B >ren»z-Schönberg, Na het hal. Maia Pettas,
Geraidine. Matthias Frerc.le, Monreals.
Heinrich Muller, Roisebrieföaus
OsierreichUi.garn. D. Asté, L'JB brave.? gor^s.
Fernan.i Morceau, Li potipés de Sslon.
Critiquo littéraire, Karl Variselow, Dis Sd'
nheit F. A. Supplément artist:q:ie: Intérieur
avec une femme qui file.
ff '
?
<^y-~ Befclaar,
Hol geklots van klompen iiifgesehopt op de
eteonen vloer benorieii ia do gang kioi'.k door
het lange smalle traptat in de rechtszaal.
Duidelijker sleed i weri d.a' fpvcnund van
voeten ia kouden op houten u eek'n. Langzaam
rei-3 hij op uit het g.-ït tu^cben het hek van
ijveren in hout gezette biantju1'. lisvend,
voorziriiti,! greep z'n hand telkers honger <;e
l.uuii-g Slraci bogeij z'n ki'iecn bij het opgaan.
Eindlijk was hij er, stond hij bov-n aan de
trap. Eerbiedig lei bij den v.-ljsvinger van z'n
kn'jkolu-e rerhterijarid eve.i tct-en het voorhoofd.
Mur^en achbare", k!o:ik 'c M-.hor.
't P(i':)l;'ek op (ie tri'.mne lacht?, nauw be
dwongen, vostsehuivddc ir.arseiul over bet
vorsen gestrooide z.ind. Zo kt!;: n elkaar san,
b'y O:'i liet itrides.t, wanrcrn >:c koii'ior. iacben,
't Wa.i er vol ilanijcs van het ))E.:il>j<! en 'r,
paar amiisement-i;icuw3gia:ge:i. De velilwarbier
dawdo zacïit tc-gc-n js'n srm, I;e5ui«!ile h; s dat
hy i n het bruin geschilderde bar-k je itottt g&an.
Met onvaste stootcnde piuj-es gir.g bij er h-jen.
Steunend met z'n ha-.rfei; op ;e.j:i;'ï-: e;s ba
lustrade fctapte hij cp cieu vcrhor>gd?u vloer
va'i de 1-Rr.k. Grijs baar (U-kto i.ilc n a'nhouM
vaa acbteren en op zij. U« schedel was bijna
kaal. E-n ^ryzeiui?. ba"rd van per>iv-e dngen
stoppclde vies op hut tajiigs gezicht. lap
ploo-den z'n wa~ gr.p, l^pe nujpeU geul Jen in
z'n vo riicord. Boven het bruine ^evungeii^pak
groezeiis; geel een das om s'n hals. Ju z'n
Jinkerhar.d hield bij een zwart laerea
gevan^e
Hij rn ;est z'n r.aara opgeven.
Z'i; leeftijd 'l
Drie en ZBStif;, achbare en as 'k 't leef de
volgende rusar.d vier en zestig, om u tellieren,"
zei bij z'n rechterbard e.'esi optillend, met
krommen wijsï'ir.gpr cmhi>og, of hij Boeten wou.
Da*, deed hij telkens ala hij wat. zji.
E-m vasie woonplaats bad hij niet of het
moest Veenhuizen zijn om z'n periodiek, slechts
met erkele wekeii tu scltentij.i, t,a4r. en koinen.
De laatste tien jp.a- waa hij tcIkeAS
cp^'izoiiden vo-r een ot twea jaar. K-ain hij vry,
dan y?as 't slechts viior enkele dagen. Gauw
al weer zat hij in de geva!gvnis, opgepakt
voor bacleia-y, om daar te wachten op het
vonnis, dat hem voer ;n tijd uit de maatschappij
zou bannen.
Vroegfr was hij los werkman geweest, had
hij altijn met siouw n a'u brood verdiei.d. Maar
eens 'n trap opioopend met oen zak graan, sas
hrj gevallen en had z'n been gebroken.
Zwaar werk had hy' niet meer kunnen doen.
Hij had getracht lichter arbeid te krijger, maar
't ging tiet. Een vak keade hij niet. ilij hid
wat groente gekocht, was-gaan yenten, 't Bracht
weinig op en 't duurde niet lang of hij had
niets meer.
Toen wa? het begonnen. Eerst hechtenis, later
opf;o.zon(!en. A's hy' ontslagen werd hoopte hij
altijd iets te vinden om aan de kost tekoaien.
Etkele weken gelsden had hij ook gedach?,
dat het wel gaau KOU, maar 't was winter en
ds kar;s dus n-ig geringer.
Een week ru-in was hij vrij, toen werd hij
aan een dorpspastorie door een veldwachter
betrapt.
De eerste getuige, een stevige, blozende
buitenrneid kwam voor het hekje bij do
gr jen e tafel.
Schuchter glimlachend, keek ze de heeren
aan, trok ze zenuwachtig d'r zwart garen hand
schoen vaa haar rechterhand om den eed te doen.
De preoident, oud kitiig mannetje, met grijs
haar, trok aan het koordje het lorgnet van z'n
neus. Met kleine glunderoogjes keek bij naar
de getuige voor hem. Even plooiden z'ii wan
gen om de mondhoeken.
Hij was de kwaaiste' nog Bist. Alty'l was
hij vriendelijk tegen getuigen en beklaagden.
tot ergernis soms van een van ds rechters, die
meende z'n waardigheid beter te kunnen op
houden door scherpe uitvallen, nijdige streng
heid. De eene rechter zat poppetjes te teekenen,
als gewoonlijk. Byna de geheele zitting deei
hij dat. De 't riet wisten, dachten dat hij
altijd ijverig zat te tchrijven. De andere leunde
achterover in z'n stoel en trok eer.s aaj z'n
knevel, keek raar 't publiek, dan door de
hooge ramen raar buiten. Die scheen zich
altijd te vorvelen.
De griffier werkte aan het proces-verbaal,
do oïficier aan een nieuwe dagvaarding yocr
over drie weken.
't Zelfde verhaal van altijd : De man had
fievrasgd nsn (ie «Inir, zichtbaar i'an dtn
openb'tren. w g. in 1> delende homlirfi om e<>n klei
nigheid. Hij had gfzegd dat hij niet meer
werken kon oaidat hij z'n been had gebroken
en te oud was.
't Was VryMag, m'nheer," zei ze medelij
dend, schuchter, ik dacht dat 't dan we!
mocht."
Xern," lachie de president, z'c daftig zwart
gecoogdo en wit gebefte mederechters aan
kijkend.
De veldwachter beëedigflc z'n proces-verbaal,
vcrfelde nog nens in 't kort.
Kun ja werken, beklaagde?" vroeg de
president.
Door z'n eigen verklaring, moest het bewijs
geleverd worden, dat bij tot werken in staat was. '
Ja, achbare. As u me astebiicft met 't voor
jaar maar ontalaat, dan kan ik weer werk
krijgen."
Hij wist wel dat het mceïelijk zcu zijn. Hij
hal nu al <;oo dikwijls gehoopt. Maar bij zei
toch dat tij wei ken kon, dat bij gemakkelij1*
werk ton virdtn met 't voorjaar. Hy' viei het
in de v< rwachting daardoor gau's los te komen
en misifbisn gehikte 't hem dan we!.
Nierriard zou hem echter aannemer, dat
was hcco duidelijk ain to zien.
Wat vonr we'k ?" vroeg hem de poppetjes
tecker.er.de rechter, opkokend,
Bij <!?; bjeren, scUbire."
De o.'fljicr WAS a! opgestaan, trok ortge.inldSg
auu de mouwen van z'n tcga. Eerst keek bij
naar de klok; 't werd tijd voor de koifis, toe;i
naar den president of liij nog niet bfginnen
kon. Scherp, bits begon ty z'n requitiïoir.
Albiiterd de zinnen, zïi hy dat beklaagde al
meermalen, herhaaldelijk in de laatste tie;; jaren
was r.puczoiHien voor n en twee jaar.
't. S;:ajj:;i .p hoEii nog jjeen voldoende indruk
te hnliben f.einaakt. 't Zal nootiig zijn heui
veer Iwigeren tijd op te zenden om Jicm aan
m:er geregelden a-ib.td te Wtnnen.
Irit'lsartito zei hij bijna al; ij J, werktuigelijk
rft&r 't scheen.
Dris jaar, neer.do hy, moe.st hem worden
opgelegd.
Driu j-iftv, meer dan waarschijnlijk de laatste
van z'n ar;n zserver.d levec. Kaltn \rog, alu een
kind, dat aan .z'n wowler een appel vraagt
voor een ruakker, vrofg hij dat. K a S m we^.
zorrter e';;.igc aaridoening, eor.der s-c'oijn vaa
mfcïegcvnel, bebcbikto bij over de laa*fte lever
sjuren ian een ruedcmechcb, die geen ande:e
o-,'irfre(.Lrg hai bcgsan, daa door e^n onge
luk tut ftrmoedn gebjachi, de halp van een
meeras^^OPiie in te roepen.
Drie jaar, de laatste wellicht, ',:eroofd van z'n
vrijheid, hera even dierbaar als ieder ander.
Blijkbaar bfgreep hij niet, dat de arme
stumper t ui be&tw;i loog, toen bij vesklaarde
te kunnen wei ken, aiiecn met het doel gain*
z'n viyheiil io btrlnijgen. 't Publiek, verbaasd
over zulk een ciecb, Biomp; 1de even, luid.
Maar bij roet een ruim inkomen, wel door
voel, voelde niet, keude hier geen medegevoel.
Zoo hij ooit oio t-choone weekheid des gcnioetif:
had s-.tkend, dan waa bet verstikt, gedood in
de sleur va.n z'n werk.
Hij zag alleen den inau die sich vergrepen.
had aan do wet, ósn beklaagde;. Hy' voelde niet
het immoreel?, het schandelijk onmene-chelijke
van te beschikken op een dutidai ige manier over
het loven van een oud inavi, buiten z'n echu d
in dien toestand gekomen.
Kalm eUchte bi,i, alsof hij had gevraagd hem
ns weinig restende jare:. onbezorgd to verze
keren, in s'eda van hem te zenden naar een
plaats, alleen bestemd voor onwillige, luie
ir.duiduen, wel in staat, maar onwillig om te
werken.
N% z'n requisitoir g'ng hij weer zitten,
doorwerksritl aan nieuwe dagvaardingen.
Heb je nog iets aan te merken?" vroeg
de pce>ident.
Ja, Fcabaro. o( u astablieft zco genadig wil
zijn me ':ic t "c vooijsar los te laten," zei bij
no? eena deemoe.lig.
Over acht dage;! zou de uitspraak zijn.
Voorzichtig ging hij uit het bankje. Stram
bogen z'n kim en, onvast stompten z'n voeten
weer op ds treden, bij het neergaan.
Beneden in de cal werd hij opgesloten
tusschen de tale, grijze muren, o<n te wachten
tot hij naar de gevangenis zou worden gebracht
voor acht dageu.
Toen weer daniBltdea weg terug om de
uitspraak ta hooren die hem niet geradig'' was.
J. C. HÜSEOK.