Historisch Archief 1877-1940
No. 1363
DE A-M STEK D A MM E R WEEKBLAD YOOR NEDERLAND.
van het bestaan der ziekte in de
woning geen .kennis te dragen noch geacht
moet worden daarvan kennis te dragen,
Ke&tiaft worden met een geldboete van ten
hoogste 10 pond. 110 zegt o.a.
Wanneer de bewoner van een huis aan
een bepaalde besmettelijke ziekte lijdt, kan
met betrekking tot de bedoelde woning het
Kreisamt verbieden, dat eenige arbeid
waarop deze bctiekkisg heeft, worde
yeiBtrekt aan in het huis of een deel er
van woEerden persoon.
Eveneens bepaalt 50 van de wet van
21 .November 1901 te Massaehusetts, dat
iedere wocing of elk vertrek waarin
kleedingstukken vervaardigd of heisteJd worden,
lein gehouden ncq%t worden en onderworpen
is aan het toezicht der iLSpectie, opdat
geconstateerd worde of dekleedirgstukken
vrii ziju van ongedierte en ziektekiem.
Ook de Atnsterdamsche Raadscommissie
heeft stilgestaan bij de vrees voor besmet
ting en daarom heeft zij het oordeel inge
wonnen van prof. dr. Saltet, die het vol
gende antwoord gaf:
»In antwoord op uw schrijven van
18 Maart j.l. ban ik uwen commissie be
richte», dat mij tijdens mijn werkzaamheid
bi> den gezondheidsdienst geen gevallen
aijn ter oorp gekomen, die met groote waar
schijnlijkheid wrepreiding van sicetstofïen
door in de woningen der arbeiders ver
vaardigde kleedingatukken, zouden
aantoonen. Ik houd evenwel overbrenging van
stnetstoflen door zulke voorwerpen zeer
goed voor mogelijk en schrijf aan de
moeilijkheid van de opsporing van den
oorsprong van een besmettelijk ziektegeval,
de zeldzaamheid toe van goed geconstateerde
gevallen als in uw sch)ij?en bedoeld.
Wettelijke maatregelen, vermoedelijk van
ontsmettiug, zullen m.i. wellicht hier en
daar, maar niet geregeld bunnen worden
toegepast. Te minder omdat pene geheel
bevredigende methode van kledingstukken
te ontsmetten nog niet algemeen toepassing
heeft gevonden".
Al is dus het bewijs van besmetting door
middel van de producten, die in de woningen
der arbeider;? worden vervaardigd of hersteld,
niet of moeilijk tegeneis, toch bestaat de moge
lijkheid, dat op deze wijze beemetting wordt
overgebracht. Waaneer derhalve nieuwe be
palingen bfctrt ifende den huisarbeid in de
wetgevingen worden opgenomen, dient er
zeker bg (ut pu>ït, te worden stil gestaan
ten einde te trachten preventieve maat
regelen te crtësren.
Ik meen thans het licht te hebben laten
vallen op de voornaamste nadeelen, die
voortspruiten uit den huiaaibeid. Nu spreekt
het van zelf, dat niet elke arbeid in de
woning al deze nadtelen met zich sleept.
Dikwijls zal het voorkomen, dat de woniug
of werkplaats goed is. dat het loon er
door kan, de arbeider zich «iet overwerkt
enz,, maar dit doet nieta te kort aan de
bewering, zoo dikwijls door de ervaringen
hier te lande en in liet buitenland gestaald,
dat in de meeste gevallen de huisarbeid
werkelijk gepaard gaat met de boven
geschetste, Eadeelen. Ongelukkig zijn er bij
ons te lande nog zoo weinige onderzoekingen
betreffende den toestand der huisarbeiders
gedaan, zoodat ik deze niet kan mededselen.
Wel kan ik een ieder die belang in dit
onderwerp etelt, aanrader, de verslagen van
? de inspeelturs daarop ter:s na te lezen.
K a rn p e u. Mr. dr. II. S. VELDMAN.
ItlflUtlllHltlMtlttlMllllllllllllltlfUlllllllllllltinlUllltMIIIIIMHHItlllll'JI
Oud mal, gaat bovenal".
Een verhaal uit Amsterdam,
BOOR
J. F. DE WIIT.
I.
Vpérderiig jaren geladen koti mrn ir, de
Utrechtschetiwarsstrp.at, tus^chen Binnen-Auijtel
en R-guürr-gracht, e*n klein grauw
winkeltjövindBn. Om er in ta komen ir.oesr ja
eerst ren iiontdii trapje vau itrie traden op,
dan kivi-rn j^ op esn sro;;pj,> met ton houten
bank terzijde, dan nog con tr^d.s van steen PU
je stond in een B re ai, maar vrij diep winkeltje,
waar tegen de wanden groote ladtkasism waren
getimmer.l en waar, boven een cfxeslfct&u doch
krijfheldere toonbank, eo:,iret;!immen(!gepoetste
w."eg«ch&!ea hir;g;n. Er heer>chte iv; iiet ?«!.-;?
kelije een zwars lucht v»n vetli:'.ftrw,n, vcrtxier.^d
met die van sterke tabak. Verder onderscheidde
men de geuren vars kt-in;, krenten en vi;gsa
en op hst venster wa» dan ook met fte'.'ig^ii, s
ongfilyke, maaf du.d--'lijke letters gcschililerd:
KOFFIE THEE, EN
TABA.K EK S J SC EI A \FSMA. KRUIDE
SIGAREN NIKRSWAREN.
E;i het was een degelijk, goed b klant
\vinkel'je. Sjoerd was op vijt.ierjarigen l'-ef;:jd in
de ho:-fdrtad des Rijks gc--ko;5iün, als e -n (loo
'arme Fx-iesche jongen, die echtf r <iet vas'e voor
nemen in zich droeg nog eer-maal iets anders
te worden dan boerenknecht o! veenv-'erker, en
bij had met mannenmoed ziju schoulers ge
bruikt om zich een plaats ir, de groot3 ttad te
veroverer. Kerst was bij bij eer. kruidenier aau
den Nkuwer.dy'k pakjeycingen ^ew^est. Hij had
dag in, dag uit met oen mand aan zijn am
of op het hoofd door de desiijds ,iog zoo onge
lijk geplaveide straten galooper, e:i als hij
thuiskwam kreeg bij tot fwi^-ürg een hoop
krenten ora er de steer.'jis uit te zoeken.
Oak moest tij stijfsel kokr-n en zakjos plak
ken en hij einüigde ied,.rin dag mat het aan
vegen en b'?pro6K-n van den wrrk-*l. Lafer
werd. hij groote knecht en liep hij met de kiir,
in het zwc-et zijns aarseMJDS die opduwen Ie
tegen de zoo beruchte Amsterda-asche s-iulzen.
Eindelijk bracht hij het tot winkelkr.ecUt en
mocht hij mélanges van koffie fn thee maken,
afwegen en verkoopen. En oaiiat hij zsif van
onderen, op begonnen was, k-jn hij goed iïc
leiding in den winkt-1 voeren, en wss h\j eon
dikke boterham met roggebrood en e;-n groots
kom slappe koffij reet hruine suiker test
waard. Maar vele honderden avoi^d-n sliep hij
doodmoede in op het zolderkamertje, waar zijn
slaapplaats was, voor hy zich zoover opge
werkt had.
Toch, hij kon getuigen, dat hy steeds was
JULIÜS RÖNTGBN. S-)üate voor piano en
violoiicel. Op. 41. A A Noske. Midieibnig.
LJZE KUYPEB Sonate voor piano en viool.
A. A. Noste. Middelburg.
ALEIÜUS COENEN, Sonate voor viool en
klavier. G. H van Eek. 's Gravenhsgo.
C. F. HEKDBIKS. Andacte e-pressivo. Op. 17.
Pour violoa et piano. De Algemeene
Mu:?iekhar dft1. Arr.s'erdtm,
EMILE VON EKUCKBN FOCK. Seleneia. Muziek
drama ia n bedrrjf. Woorden van M.
Co:it,tant A. A. Not,ke. Middelburg.
J. A, S. * AH SCHAIK, Hymrms Ambros)iar.us.
J, R. van Roseum. Utrecht.
JULIUS EÖNTGKN, Zeg oiid-Nedeilaridsche
volksliederen voor meerstemmig koor.
Op. 42. De Algemeece Muziaknandel
Amsterdam.
J. F. HuMALBi VAN EYSINGA. Het Lied.
Voor vieiRteramig gemengd koor. G. H.
vas E.k. 't,Gravenhage.
M«t hot yor|tstc ger.oegfii heb ik de cello
sonate van r.öf.tgen, thans nu z\j gednikt is,
wederom doorgelezen en gespeeld. Na de eerste
uitvoering door den componist en d^n h«er
Moaeel, san wien de sonats opgedragen is, heb
ik er uitvoerig over geschreven en in het Hebt
gesteld dat Röitg.-n doe-r het gebruiken van
n hoofdmotief, hetwelk het geheolo werk
bcheerscht, er in slaaft tvn grootere mate vaa
eerheid in zijn werk te verkrijgen, dan gewoon
lijk het ge"»! is hij kü.wc.r^uzitk cogipositiën.
Hft is als hfit .Leitmotiv" bjj de dramatische
werkan va;; Wagr.er tpgcnover i5e oude opera
echter met dien verstande dat Wagner's
IJfitrcotiv" steeds optreedt als de psychologische
situaüa van }.ic,t geheel r.ulks eifchen, fprwijl
de absolute musiker zijn hocfdrnotinf kan laten
optreden als zulks slechts mot den vorm van
z\jn toorpDtëoi in overeenstemming te breng»a
is. D'it Rö.!fg«n zijn motief op alleriiaods vvij^-.n
weet te veranderen, vooral door rhythurïscha
wijzigingen, Isert ons op nieuw zijn cello socata;
buitendien klingt zij prachtig, zood M gemoed
cri verstand beid'-n voldaan vrorlen, Anu de
uitgave H niets gespaard. Druk anp-ipicr Muk_-n
een roy.ilen indruk.
Dit is ev?n:;p,rs h^.t geval met de vi sol-sor.ate
van Lize Kuyper. Toen het werk ten vorigen
j'sre, bij h-l-.-genhoid van het muzicsftest der
Ned Toorkiinüter,aarsvHre«tigirg te NymcgCTi,
is gespeeld heb ik er ir; dat blad o f er gercfc<-aét-d,
Da gunstige n.'tcr,irg welke ik tosa ov^r he,t
werk heb uit^fsprokep, b thans bevestigd, nu
do fO< ate druk vcor mij ligt. Da DIOJR, echt
mu^ilsale mi.tisven on >!e pittige bowtirking
tfkk ^n ook thans in hcoge mate de aitdacht
en doen de be'argülwlKng in deze jonge compo
nist c levendig gaanda houd?a.
De so.ïate voor pia'M en vsool van AleMua
Coci,pri komt mij voor nog i'i--.t gehwel rijp te
zijr. De componi«,t is nitt aóövertrouwd 'nft
de vormen, dat fcij thans raeds rnet goa;i succ -s
den sonate-v-jra» in tospassiug kan brfr,jRn.
Ik vd! hjra hst e3r.i:,gzir:8 ongsmotiveerds van
het optroilen dpr piraso in E (pa;;. 4), tusschen
htit hoofrlmo'iff ir, i) en h'-t tweede thfl.ra in
A, riiat i-en k-s-a-ia duid in. Echter dat zyr.e z g.
Darcüiüirurg"' zoo onbeduidend is en dat hij
daarna j'ifit. minder d-tr, de eerste <0 maten
letterlijk cfpio^rt zist, dat zijn vf-rorijv-'n
of tekGriko.Hire?n, wawop de kritiek rtfin
coinpo':i;-t dier* to wijznn, La'er worden dan
nos; (in t*int.'Kti! ma*f3n g«tran--pO!ip«ird. Had.
de ac',hrij,'er den vavlütisvorrn s'i'.cius c'.ucbty
beo«t'-'n'i, din 7011 hij sekc-r rijkere
cor.'repti^tïifbrt corabiria-iëLobben kur.nen virdsn voor
de DurcMührung" en voor»!, dan z:>u hij den
terugkeer der twee hoofdmot.'eve:', niet fe
ijkluideiïd met het begin gemaakt hebben. Overi
gens spreekt er uit het Allegro, i;n r;o^ meer
uit het Adagio, wel talent. Waaróm gebruikt
dn componist op pag. 16, in de fis-ae maat
een es tus ;che-n die twe-3 e kl. 3 drieklanken ?
Me dur.kt hier ware dis j^intorgeweêst. Gaarne
erken ik (Jat de roeiodierorming BE de eenvoud
ii de hanrionische bewerkir.g een «u -srigen
indrnk maken. Hot Allegretto acht ife hut
minst g-'slaagd. Overigena ook d?ar «e letter
lijke copie van het bsgin bij den terugkeer der
motievin. Voorts wil ik den componist er op
wijzfn rtat hij in <le onderdeelen zija^r wcrktsn
meer rbytr^ische verBcheidcuhrtid a&n den dag
legge. De eerste Sata h-?eft ':,'s maat, de tweede
?', i maat, met veel'.uld'go tnolo:.fi:;uren, dus
nagenoeg 12,; m?at en het Finale wsderom ''j<
maat. Zu'ks w?rkt op den duur monotoon.
Vermoedelijk is de componist nog jor.g. In dat
geval wil ik wel een woord van aa moediging
tot hera richten, doch gepaard aan de ver
maning om nooit meer iets uit te geven, zonder
esn duchtige zelfkritiek in toepassing te hebben
gabracht.
Een-fraai, melodieus'en dankbaar stuk voor
viool is het Andante op pag. 17 van C. F.
Hendriks. Het kon een deel uitnmken eener
viookonate, maar zal, als zelfstandig muziek
stuk, zeker nog gemakkelijker zijn weg vinden.
Het is niet moeielijk op rse viool te fpelen,
ten^y dat voor dilettanten de toonaard van
(in het middengedeelte) B misschien eenig
bezwaar mocht opleveren.
Het muziekdrama Saleneia" van Emile von
Brucken Fock ligt thans voor mij in
klavieruittreksel. Reeds vroeger heb ik dat
pracbtvulle werk uitvoerig besproken ; ik wil echter
niet. nalaten raijn voldoening er over uit te
spreken dat het thans in druk verschenen ;s.
Het gebeurt toch te zeldzaam dat een drama
tisch, werk van een N<5derland;ch componist
gedrukt wordt. Het drarr:a van v. Brucken Fock
heeft mij ook thans meer geboeid door de
muziek di-n door den tekst. Het iMavieruittrefcel
werd door den curaponist ze!t bswcrkt. Dat
er menigmaal drie balken, ja ef on ioo zoifs
vier gebruikt worden ora 's coapsnisten
orchc-stratio op hot klavier weer te ge/en, moge
sfr?kke:i als b^/iji van de volledigheid dor
pianopartitie. Da gemakkelijke en vloeiende
bebandïling van hot Lsitn-o'iv". \rrc-":ftr bij
eene miva-ring alleen hoorbaar, is ihar;a ook
z'ch'br-'r gewordsn. D'; fii-nia Kasks sorg !s
voor ecu m^c'crv druk, in har.<'Jg oc.ti.vO'
formaat.
Ein zeer bf.langdjk werk op het ge'-icd der
kerkmuziek ziju wij yur^c';uidigd aan den
Utrechtschen comp v. ist J. A. S. van Scasik.
Ik meen zijn Te rVum hetvjrJk vrrlcdeu ja,';r
in druk verscheen. Da componist gebruikt twee
geaergde koren, een solo-quartat en orgel;
het laatste echter nii-t oblï^a^it allesn r.ls a
.nvulling en vfr.-.{er':'in;j der Eang;,te:a3ii.n. Ds
eerete woorden vau dra Ilypiuui Te Densa
lauriamus" zijn door den eer-A', hoer Van Sr.-haik
niet gecorapoaeerd, maar aooals dit f:,ij uitvoe
ringen onder rten godsdit-nst steeds ge&cliiedt,
aan den dienstdctmde geests'ijks ovf.rè.fc'afcn.
Daar.yiede beeft de componist reeds dadelijk
gedocum:;nterr:i d;it hij zijne cnnpoiitie niet
als conceriKummer wör::Cht beöchcuwd te
zion, doch harr f od-s,r>.t S erft als 'ieei van
den difiiet. 'fr,u',"C!':; :i do r,;ij', a de
verwantschap der ia«lodië:i net het ksikd.ojke
gczacg brengc-n -:!;lks cok cluicclijk goroeg
voor den d-'g. Da compo iet bchesrDCht ('o
schrijf wij se voor zangE-temm-n met de grootste
virtuositeit. SU'eds kiïcker, do etemmen niüoi,
o;n lipt evon nf a!!e };:cr!;]:;') i-^o}"^ zis^en
of dat ie'lfïkoor r.ps^t optrttdt cittf.t er nlcclita
erkele stemmen u't de vers'cbüic'ndüLc'.T.^roc-pt-n
gebruikt wordsn Uit dcïo woordcr; Iw d- 1;'
etevens sien (Jat do.)r eva com>jc HH de f^-jofet
mogelijke fifTiss^ing is gebrfieht in do be
handeling dor f:^V:g'-temTaf:r.. Esi-od."a eooals
men die in het Te D: ui» vir.dt hij d-j woordo;:
voce proclamattt" een daarea b\j
glorias taae" en vooral bij de slot
woorden non confuudar in aeternura" met zyn
geweldigen climax, behooren te worden be
schouwd als zeldzame pagica's in onze koor
litteratuur. Het Te Deum is reeds te Utrecht
uitgevoerd bij gelegenheid vau het 25 jarig
Pausfeeat van wijlen Z H. Lee XIII. In Sep
tember bij het feest van het 25 jarig bestaan
dor Nederiandsche Sint Gregoriusv -reeniging
zal het wederom te Utrecht worden ten gehoore
gebracht.
U-.eds meermalen heeft de heer Julius'Röntgen
zyn groote litfe voor oo» oude Nedfrlandache
lied »»n di^n t'iag gelegd. De eerste uitgave
onzi.-r Valcrius-iieaeren had plaats met zijne
mtjiiewe; kinj; L ster heeft hij ze nogmaals niet
rijdere klavicrbcgeleidiug bewerkt en uitg? geven.
Oniaiigó he?it hy er enkele van vcor mannen
koor ca o.-'cheit bewerkt. Een der liederen uit
den Gidecck ch'.nck heeft hg a!a motief voor
een orche-t- phaatesie genomen. Dan heeft hij in
opdracht dor vereei.Jging voor Noord-NedBilands
Mujsieigeschiedenis nog twee bundels
bocreiilleiljes voor viool en piano bewerkt, alsmede
de vropger door ni^j besproken danswi'zen uit
de 16 i eeuw. Thans Hg^cn voor mij zes
oudNederlandscha liederen voor meerstemmig koor
a cappüll.', die allen getuigenis afleggen yan
den fij-ien ziii waarmede Röntgen de melodie
voor ons oude lied west te bewerker, en die
mij persoonlijk zeer na aan het hart liggen.
Het eerste lied lek wil me gaen vertroosten"
is vijfstemniig (raet twea tenoren). B^halfe de
schoo.ne klank van het geheel, trekt hier vooi'al
de aandacht de mooie zelfstandig melodische
l^u va\i den eersren tenor. Het twsede lied
draagt tot ti'el o Jeeu soct"; het is vcor twee
koren geschreven ; hot eerste koor beitaat uit
twee s vpruuen en tweo aiteu, het tweede uit
twse tenoren en twee bassen. Z:er kunstrol is
hier door don 'comp.mist da achtstemmige
Sitz," bafcs-adeld W-jl hebben alle etetuuien
hier ean tftmdijk lags ligging, maar dat zal
wel do.T den componist beoogd zijn tei?/i!le
vau de soort van kla: k ; zoo niot, dan zou
traüf-poiitie (é'i toon hoo^si) hieraan tegemoet
kur.r.en kon;ei!. No. 3 is een keisiüed. Ean
kind is ons geboren" hut is zsa.stcmmig voor
twee snpvane;.', alt, tenor eu twee bassen, He;
pastoraio karakter der melodie, kotiit bier, by
da bcvfi-.rkiüg voor koor al zesr mooi uit. Hat
schooRe, eenvoudige vi&rsteïBicïge Van liefden
comt j;;oot iiden'' heb ik als ik mij aict vergis,
reeds vroeger ir het Album der Nederiand«cUe
K'jc.rv^rceiü^ir.g or (riiO;',t, maar is hior ricg bc! ar
op ;:ijn plaats. Het vijlde nummer begint mot
de weerden Den usg en wil r.itt verborgen
sijn". hui l: zet!St.u:;iaig (twee alten en twee
bar^c-r,j; ook hier bewegen zich alla Btcmn.en
in orgübowl'/n vrijheid en met het gruotste
II y t slotüumiuür is het frisache, Sijt
groot en
in
mige bezeUhij als het vr.i';j,e.
Rür;tj,eu I-eeit ut of, (k;2e bcv,erk;Bg .or.zer
os-de Kedcrlaiii'scLe lic:it':oa cca weldaad
l>owe^en Ka« oiiae a cappt-li^koren. Zij ;:ijn
dank1 sar voor ko.jr gcschrcvun, en klinken prachtig.
Bt-u ik onbescheiden s.!?, ik zsg d&t Rij ut gen
lieg cscer dr,;er li-Jrron kant eu klaar hev/o kt
in portcfauiiie heel' ? Zjo niet, laat mij de dan
r-rj/oRgen don wcusca dat co:>- deze tipoedig in
druk iopca vei'ï(;:.ij:icu.
Het Li.'d" \;,a:-,r-'H;i t-kst tn nii',/.i'.-k door
j ar. n. r. J. F. IluaiaUa vni Ey^inga zijn
vtrviïanli^d en dat is o^gti'-nx^eu aaa clegtmen^-le
zanf.vc-rc-ei'igir'g »?rt-io-'V'iiji" te 's-Gravenhüge
bs-schcuw ik Biour ab tv:i inti-.'rne hulde van
der; coinpoi.ist aiin g:;i;o.';ade zatigvereenigir.g.
geven .t 111 i. duid-, lijk iek<;r>ren
en dap.r ik mesüo&t
gen niet bukrkisecrd
iiiiieiue
uitinn worden wil ik
ns/Jer 'op .ie cow ositie iiiguan en niet
wocrdou Hot Lic u" gjantior coerd schten.
ANT, AVEUK.VIIP.
voorUitgogasn, voo:uitgegaan in hui.-r.is v:ir. hot
vak, en vorruïtgüg'iAri ir. financ'flo'e ir.i-Jiielcr.
eii schoon er toe;i no;r neen Rykop'.isrspaarbaiilj
bpstc'd, dio van da S ad AiastfT.i'an wa" er
wei tn Sjoerd wïst den weg eriiee:i bast ca
vindan.
Zoo gin en de j*;ei "onrbij, totdat fj'jsrd,
nadat, Isy op ep.n w^r.'nsn zomeravond «set
goedvinden van den lua? cp hot trottoir voor
den winkel op (jon s; oei, luinenda rafit iler,
rug tegen de i/onui, een pijpje had zitton
rooksn, tot d;; l;.;3^,iii,,g kwaisi, dat Kijn levsn
toch erg eer.ig wr.s. H g was »1 bijna f'.'i: tig
j.ireii e i de snei ju», iii'; in dea wiv,kei b v? a
man, maakten al ^-.kheid tng»n hem. Er kwam
op disn v.-;-.rrasn zomnrayond eoii'n g-i--oei hij
Sjisr.l op, dat bij riet goud in woorden kon
breng'-n, r.'Aar dat hsm d.3 bfli.eekc-nis ieo;d3
vat'c.'i van het bakai.du: Hft is nii?t ;,oed t!;'.iL,
rie iiieii.sf.h aiifcr; zij". DSORII lang s. es.ie
Sjo;;rd daarover i.a, lij kreeg zoo'n p-czier < ra
de ni3ifijt-3 i-ij hut t;i;!d tenigt-even e v r n b\j de
hai.d te vï-tfen ; h\j ksaui t je de overtnigini,',
dat het to''ft niet zoo erg fl*uw is, wat hij wel
eors gedacht h.ïd, O'a eens in zoo'n w.-rtna
sterfte waoi; te kcijpen Sjserd keerde om als
era b'.ad op nen :>oo r-. Hij werd van een sullen,
eeijigsïirs in ziebzi'.'lt g^Ji-.-erden jongen een
grappenmaker tegrn a'lo>i wat een schort droeg,
Kood&t ar bijt;a oaririr.'-':nd een psgirhal en
esn gejoel in (ien d f-'fg-n wi:'.k-:;l aan oen
Xifiiws!:(?iïk was, er, ti;,.-n ra-'nen d:; f:«,troon
on da juffrouw Sjoird cenf' onti ;r Lar.d:-u. Zy
bra'ïbtsn hc:üaan het varstand, dat bat, ah
het z 'O !*:.?! hf:ia gesteld w--«, hater ?c u Z-IA
als hij eerlijke ?&:}?.?&?{;,.;>'' zocht. N;i v/as
Sjoerd van buis uit een, verstandige jonden en
een goe-Jn w.d vond b-j hotu gcTtu fji-boor,
zoorlat hij bcblcot iu-, ia zijn oai«-?vi.-K eoi s
goed uit te kijki-iv i>, IÜ-ÏH bimsritte hij, viut
er vaak in de;i winiei esn het' eteuira!,» nieisj??,
kwam, dat zich in zooverre v»n de a'rü^rs
clieaicla or.deracheid.ln, dat zij oen btcff-jn
japon ia p aatj v.S'i r.ei: krcoer-j-i droeg, ea
dat baar hoofd niet waa gejokt, D ch t!o ir do
oude'.wetsc'':e kornet, noci door het ruuden e
mut~jo. K', dat mei^j : wo -n-ie niet ver van den
wink;'.i t.ij een ouao t.iüte, die co;; langhaam
stervende »a:en-en-baT:d-zaak dreol'
Amsterdam was de-stijds nog r.iet do a'ad
van zoOïS'jl haast en «irukte, zooals man dia
nu kent. en het wtM i i-.-t 20) erg vreemd a;3
iema-id eens in z'n wi;,kpïja"j^, met, 7.ij". viipjo
in don mon-1, eer. paar huizen \è- d er.t^idt!
en even CKT. buurpraaijs maakte. En zoo deed
Sjoerd nu, terwijl de avonden nog ?.M MOO
waren. Hj drenrelda wat. op en mè-, PP. nl
h^;el gnuw werd het gewoonte dat hij dan hfit
nichtje in den garen-en-band-winkil toesprak.
Natuurlijk, ah men zoo iets doet in een win
kelstraat heb je allercaiisgezeg, ze kijken
je vau alle kanten op de handen, en Let was
dan ook weldra bekend, dat Sjoerd naar Greta
vreei".
Sjoerd stak het niet ouder stoeJon en bar.k<?n
c-n op zekeren Zondagochtend, kwam bij iu zyn
mooie zwarte pas, en met een hoad in plaats
van een pet op hot hoofd, m*t een gouden
hcrloïekeüirjg op zijn vost, en een witten boord
n:''.t eo.n stropdas om, Greia p.f!:s!«H om haar
a';-* zij:! verloofde £:\:i i;n ps'i'OJ-i voor te
stc:U;n. Da>;i"!a s'ngMi «y s n ui f. n kuit-ren en
voorcvaroiid uis t'jser.l kon sijn, b"f>oi>;ieu r,ij
(Ia lelijk naar een ge't i;-::; hniii a;t f u zien om
eeu eigen winkel je, se vesii;;cn. In pistes dus
w~'g!''s te ?Aarde-1';'', iif-p n ir il '.-?'. 'l-.var'atwt.Bn
van de groote s'r?.r.-'-;i ii<>or t-r- k kvvi i'.ïi
ovc-rle!j/ïen, arte. bk'r ol drar ee-i ??>iüsi:l"je r.'a-j-'OTi
«i] een bur-s hizls* s iaeus! wir,',,,- fjo in dv
Utrfc.htsche Djvar^s'rstti. 1%'it, <ie p-tronn, dia
f. «ili's van hoji.lt;, wa-t Sj -e ii; w:crs iftiMiiK
ii! FrJ"s!a d *r /.vel wat,; feVcr,',':; i'f.-.'-xi.-ouwdr)
h-'-a «I-i ij;-ii c; rlij.'c ra&.i-mcri, iiv-.l v ;l spijt
u,'i i bij SjOï-d verLeawn z-.ni, vna.'ir", zvide de
goïvniood go man ,/iat iange v;ij;n isOüktiiks
^e <:;.a': rn a;s j-i je vesii^un -Ail, ben ik noj;
Tentoonstel!!])! yan onüe portretten in flen
. Haagscnen Kunstof.
IL
Blijvend ia de sfeer van Rsmbrandt, wijzen
wij op eeiie belangrijke seiis portretten van diens
leerling Govert IMinck (1615?1GCO), die
Kembrandts invloed ondtrgitg en wel zoo, dat over
hot werk van den lerrling de glav,.s
vansc!;o'mLeid kwam van dtu Meester. Merkwaardig is
daarom no. 25, bet portret van een jongmenach
met een semiitis:h voorkomen, gedateerj anno
1037, en dat geh^fil en al aan liembrandt doet
denken, zoowel wat, de voordracht, de
penseelbehandeling, de belichting als den toonaard be
treft. Govert, h.ek, de man van stand, die iu
relatie stond met deu Keurvorst van Branden
burg cu met den Hertog van Kleef alsmede
met Maurits van Nassau, onderhield ook den
omgang met de oveihtden van de stad zijner
iuwoning en zoo zien wij van hem de portretten
vsn Jan Huy.iecooper, burgemeester van
Arasterdam en van diens ecbtgenoote (uo. 28 en
29), waarvan het Ie van 161-3 gedateerd is.
Deze portretten geven meer den individueelen
Fiuck te zien. Sterk <s dat forsch en pittig
geschilderde portret van die 17e eeuwsche bur
gemeestersvrouw met die heldere, krachtige,
levenslustige oogen, m -t die roode
buiteiiluclitskleur, wier ietwat grof type naar ouzs opvatting
kwa'ijk doet denken uj-n eene burgemeesters
vrouw van Amsterdam, doch eer aan eene
boerendeetuo Uit de Zaaustte<k. De rustige
achtergrond van eene teutraal wtnugrijze kleur steunt
den hoide.Tn to-n van het vleesch van dit, tterk
sprekende portret, harmonies rt met het di-ft'ge
d!;p in toon gehouden «aart es wit der kieeiij,
en brengt den kop sterk naar voren, doch zóó,
dat, deze binnen de lijst blijft. Een paar andere
portretten vaa 1616 doen wtcttr een anderen
PiiLck krnnrn; 7,y zijn geschilderd r;aar de meer
VlaamiCiie opvattiug ooi in de acliiergronden
IsndscbappCE en tirsp:ri(.ëu aan te brötgcn.
Bsdoelde portretten zrn in ten goudiCutig
gecl.bruimn toon geschilderd, zij zijn mooi omhuld,
J.ebben zeer bijzondere kwaliteiten a's teekenmg,
maar misten voor mij dien beerlijken rustieken
eenvoud vsn het vorige portret. Van Areiit de
G-.-ldtr (1015?1727), den Dordtschen schilder,
evenzoo een leerlij vau Rembrandt, wier.s
scbilderwij.se Lij getrouw b'eef, is ecu
me:kwaardijr poitret uil, 1BS5 rau den bureemi tster
van Dnr'lt, Etnf-t van Beteren. Het, 'n geschil
derd mtt, et n lijk, gloedvd, macr ietwat
g'oe:i"'ig paU:t, g'-oezol;^ Ksk'cluei; door de bitome
waarmede de kleuren tot toon vrrwcrki t-cliiji.en.
Maar er gar»t vau dit suggestieve portret, dat
bij laijge nitt de bcsli-th.'id en va^tbdd heeft
van de Cuyp, ei: er i.aast hingt, zulk eene
wond--re a&iiT.rekkiug uit, dat het is alsof er
iets van hti wezea vsu den peisopu. liie
a%ebi-tld wini, ia h;;t EeSiiIderij is ovurgegaau en
hier a!s het \rare van uit hot verre verled,-n &ls
eene versphijajng Ofdotnit uit het lader van
het dork. K:c?,Ssa3 ME.-.S, Bjl, Job. V.c'.or,
Jacobus Lemij e-u ALikLam AU Vries, die
Ijerlingeu waren v nu R inbrandt of zich o!id'-rziin
iuvlotd oiiówikkvld hrbbcE, E ij si door eeu of
meer goede stulen vau hun kunst vertegen
woordigd.
E-na machtig;; ptrsuuElijkhtil trekt ru onze
aard^cht er, wel du: van aorn",? de Krijser
(1590?1607), van v,ien e^n pDi-tr^t aanwezig
it., aor.ais er «vaars-chiJLlijk maar wtiM ' gfi
oii(!i:n Wüdrü. Ik b'.do.:l dat pïacl.tige portret
No. 07, dieu s'.owen m(:t ycrf gcbycts;:, rJea
inaiiiicnkoj', over wicua brce.ie, uiig;groeide,
vasv, geino-tellctrds vsrmiu l.eïbloide daglicht
g'ijit en dien kop doet 'eren. Het is
etnrgloiiiust; verschijuijjg', een levend be^ld van don
tijd, voor ons bewaard gebleven om de
buit-.ngi-.woue kuuiie ca het micbtige
uitb-:eldir,grvcrrapgfu vau den meester t B kuijnm
hewondersn. De toon van dit portret is van zaidzame
var'theid, de plajjntn van htt geji-at gaan prachtig
iu tlkfiar over en vormen een emrah-cutig
oppervlak, waarop hier en daar, mot groote zeker
en te benauw! gf,v;s;iden. Daarom spijkerde
bjosrd. aan t.e dvar een bor-.-jo: Kulder van
Sj. Sehaafmuft. Ziühi;;ibov*c:ri", en mf-t groote
voldot^.irg rol te hij 7 ij n ;,-;,;(:;.? vat-^P e.i br.l«n
zoo van den b::ste;«;! ;..-..- d..:i !.:;:»^r in.
Het liv-p bat ]>.??;--.! ptttir in tiJti-'c jweu
bijzonder uw.w, tn tt» c,'-- igo vsrdrieti,t;.~
oog^nbiikken w&rcn, als i'.'-iia'-d hun V.MK^ c,f de
ooinvti'ir er , Oi; P;,-r w:n gsw?csf. D ui kv,ram
er een veid^cïi'o tri'a.";^ in du br.vi-üiip vfta
het zachte. ti:,cb rlc.--^!^!!:^ j'jji^e vnjMW''j"., rnfinr
bj-ierd r.;."."!i;B tr ec/: pr-eljs van en xeije:
XuJii, 't is M1-i ve-,-1 te dri-k. Lv KAU ij>ij"!
vrou'if T ou iii.'.-f. a-iitcf toonbünk Ksiivvcin,"
i-n dan t.taV: G ;ra he:n tav i:n ;-.( to,-, waiit.
hij was, een r> ^n i.-t <! .j.:er.d. 'j:oc'.i v&s hei
ja.-.'.cicr, f.at a;j 2 -o niet hii:s tft'3t:t;;i biovcM,
lui KT fier, v.','»-: vo/r wei viiv*. . .
_ iir.ii -, ^jo-rd o.- -i.-;C!i l)s-gro.-on, dut zij er
zich bij m/'aten :?'??..i;s/ge.i, ra zij werkten
c;; woi.j.en g:-''i c u i;j.wa-'u in de hOuT», d«t
toch i)c;j fie;.j-.'*&! vo i' de ui: zet van (?er: kleine
n;aar blij dac Lv.t niüt i:ü:-.3t ol O'.'(;r «;y
b-uri."
Zoo waag'e Sjoerd il.^u f tap, L-y.f.V,'- on bo^on
ofiüzaak. c') Ie. i<3e verder irct zr.n joi.j-;e
vrouff, zoo af,c e. cboj'den '-au do ^ert-l-t t.iMof
zij ccri pnar jiCiiipbrcuktlingtüi op f:en oube*'0'':i.d
Sjiord zmfïz vr.or den wlr.k-1 on d?
wiiikclwar-'?n en G:t>'a hitH aiies sr-hco:; en ?.-oht-erae
d' lieuk-n. Pin wt-! ra fcin^ ^r een zekere ror p
ui- vc.ri het v. inPitiiij;! ,ura dvn hoek" ;:r;oa's de
<i "ii-tm-^i j-:'.s hst, iinoiiuu-r, in tMüer^U-ilirn; raet
d;; a;ror,:: v'.i'ke's Ui de .',0' f 1-traat.
Dedievht
h'itii 11 ",'ircn vc'ir ii« ,7rü.i) ?>>.'?.);? -::vüeens in
j-ur.i nu:-!-a-l/ri^teid cr.i tcns ;P zien wat voor
vruu l' tiie jrroote. knappft, jonpc i;is-.i gorrou -,d
z;!,'i i-i'ii'ion, maar hu.. Jiifluifi.,ii-r;jjhui.d gii'.g
uv;r in be'ang. tyüirig, toen hlsrk, óat hij cxfra
f-f'-irigs k<i'fi^iii6Ia:if;e ve;kocht. Kn *oen dR
nc:vr('.u .-/on bernc-ritfn, dat in de iji'uk,T,s «oo'ti
Ir-kiere kr,ifi;ig'-ur o\\,s., w.lden zij d:'.a;-va'i Oi,k
eens wat h..|jw;n Aldus kwam let, dut Sjotrd
v t',1-1 :<iin oi ;crigf.-maak:o K^.kj'-s güuv gpnofg
l:ad. E"ii rr;cvj'0i;w moet cci: b- crci. Z'.vk 'ii..bb-"-n,
d;-,j.r/ior zorgde )ij e-i toen naoettcn de .:al:kGn
wri.ii'.?; <:ro;ïcer worden. DB koi'li; trok du thee
en c th'.e trok de uiiker p,n Sjicrd kreeg
b-s's-Uiiver: van vijf en ti?u pond tegelijk.
Sjoïvd'n gBr;icht g'oia van voldoenü'.S;. Hij
wou» e n pakte in en sjouwdo KCÜ\vecr met
de aiftnd op z'n schouder t'oor de ttf;d, en hot
was een trotsch oosenblik iu zijn leven, toen
hij eens thuis komende tegen zijn vrouw kon
zeegen : Als bet z^o voort gaat, moet ik er
d en keld'. r bij huren." Nu was dip kelder wel
eea gniaile piiptnia, laag van verdieping en
doiiker, maar hij was droog en kostte niet veel,
want de schoenlapper had net er zelfs te duister
h.-id xviis i'1-; ^owooi:!.:; motue uulibelij-s
op te spsrw, to' ij i.;::-r,o?g bid om 20 in to
ruilen v,or e'.r. -, .au,;n lisritjc, on dairvan
wisde z-y h-ei i i iiti ye-it-im oen vtrzaiueii.ig
aanlop;,.;^.!! in e.'T. &-ja>, w-Jks zij iu haar lia
ne: k&jt -fji--';org .r, hfta.
Da tij!} jvi'-g voorbij. Auietcr.'«.ni gi'ïvoorui1.
Men bug ".n r.r-n oen i i-us*e u^icygii ^ y::u rtrf
si ad lo ('.erk-i'. Achte.' het Pï-it-is v,',or
Vui'-:svlijt vc-rr.'fs her corïtfl gadeclse van nuurt VY
en in u 'i eersten t;;d wanicu j-.ot! hoel wat
hew-'--neri van ai-: r-tr..'.*cn ir.kdrpen dom iu
stfid", e;i v;>o;.',l !!-?'.(] n: ;u d.",f.r p'n p,)&ïe
berinntri'g cai: sr. li-ii:-eren hiui<l:-:n;cr'' in
de C>ri.'cb':',c.be dy.-ü!>.s!raat, w&nt onder de
nif oo b:É*<o e>'s v.;iïde Ja( ob van Cainpenst:1» ,t
en o:;t!.e.ir,g b?.iio.-rdtf.i velo gchu*dj
diiynstm^ifjes.
Toen gebeurde }i^'', tl:it in ris U :'?
c'^t-ciestraat zslt' cou groot wïi ktlhuis te hucrkwasi.
Er wa-i pen oudarwct-che z?,sk ce-. OHtig-i
f-'-:w.'e_t, ccn zaak in wollen en linnen s.rtik. Ion,
wPÏite h-t n;i:t krm houden te^en de toen
moderre fiibrK-kystc-ffan uit het buitenland ii
govoi'.ti, nn (i-- ouüe winkelii r deed het beste
wat hij doen kon. Hij deeJ de zaken aan kant
en giiiT YV. z.jn fp'.arduitjfla loven in een
ordv-.rbuisJB in de Jordaan, waar hij :djn tij l
d"o:brACht iait papjes rook;n op d--) bank aan
Xatuu.'üjk was het reeds goru'men tijd in
de l.uurt bekend geworder,, dat de zaak niet
goed gï'ng en telkens ah Sjoerd langs het huls
gi'-g, had hij er over moetaii denken, wat daar
een kar,s voor hem openlag oin groot winkelier
te worden. Hij was van de gehecle samen
stelling van het huis op de hoogte. Het geleek
wel heel forsch, maar niet alle verdiep'ngcn
behoorden bij den winkel. Deze was breed en
j diep, er waren twee flinke uitstalkasten,
waarj tusschen de winkeldeur, achter den winkel was
een opkamer, er boven wat men in \tns>erdam
een wsieek" neemt, ecu vertrek ter halve
hoogte van een gewoae kamer; achter de
opkatr.e'r' efn b'.pvcr.plaats en dun een keuken
ir.et een k^oit-r er bovsn. Oaclrr den winkel
lii-p een d:rp', kolrJer, uitkomsnde niet stuenan
traden aan ,se s nat, en o/er deopenir.g
waarvaa rj-jercn ir^u-luike:i lagen. AÜes wat b >ven
do ii.j-ieek" v/t-s, behoorde aan het boventuis
waar'8:1 de di'iir liaa^t de w:i,k-''ka3t ti'i' linker
zijde v RH te vl- !icn.
Sj erd IL}<-.?? de ccrsti z'n bestellingen
roridiireiiijeiii'p, bij :^c,!,xelv';n na, of hij het zou
durverv vïajfn. S H.IS U r. p bij zoo rtkïi.c.rda
wel PPHS D;OI z''i mird met hru;dei:iersiRrren
aan tpgf!!i een voorbij ??&;'.£? r, die h*.m een
verv,-^i'Schi,'ig tazond. As n ij ergens moe t w&cMen
to dat h.".t d3 (iii'.iütbode gelegen kwa'n hora
open te doei-, zotte hij oiiwillok urig we! eers
een paar cijhTs ii;et een potloodjs op de
witge:-'cbild«rde iladi-s.'ijleii vau zijn afnemer.
Toon hij tot da «or.clj i;-; gekomen was, d.'it
hi,i de Kaak wel zou aanturver, cprais hij er
niht ziju vrouw over. en rtker,du b\j met h-^ar
alles weer ui* ; bij met zy-:; breede schouders
ovf-r de trJel leur.Ri.de, met z'n rerhtei-hand
Kffcrijveiide, (crwijl ziji-, v;ovn,v zijn linkerhand
vf&tliield en f,\ «e citers raglng. \Vaariij«, er
werd veoi p^v.-ikt en gewogen voor er wat ge
waagd wero. Het eind waa echter toch dat
Scuftftfbmn z^ju Zn;,dagsch pak amitnk ei'r.aar
don e:g ,11 aar van het Luis girg om zich als
huurder aai te bieden. Toen dij zijn i.aam
upesJ om ai',:ig(>li,'n:l te worden, bekeek de
huisknecht hem, aienf bij zegden wilde, wat. r»oet
jij hier? n.'aar tien een di'r dierstrue.ifjcs hera
zag en «itrii-.p: O, dat is de kruider.ier van
0,11 den hoek l'' was hij dadeli/k bekend. Ja,
roer. kan een fatsoenlijk K!.",U zijn, goede zaken
waken en groote plannen hebben t-n toch voor
voic n:er>fc:i<3n j iet anders zijn dan de kruide
nier 0,11 dpr. hoek". In dit geval br-ek d:e
r.*'a,a t-e:i aaribetv iir.g. O.ik de ?»rouw des i-iv.zes
wiiit de kolfn uit het eenvoudige wirkel'je te
waardf-ereri. l^n r,a een p&ar dagen wi.it ae
geh^ele Utrerhtschedwar::sLraat dat baaa Schaaf-swa
een gro.'te ?aak begon in de hoofdstraat. Of
hè: kleine winkeltje dan verlaten zou worden?
Neen, er kwam eer> gepcnfaonr.c-erd L disch
militair reet een s'ijf been Schaafsma opzoeken
met de lede cm hem san een broodje te helpen
door hern do kleine zaak te laten drijven, en
Sjoerd, die dcii man gaarne wilfle helpen, «n
bfcgreep dat hij dan tevens zrjn kleine klanten
kon ftchtcrlaten, zoodat, zij nist in zijn riieuwen
wii.kel kwamen, Sjoerd gaf toe en zei lachend
tegen zijn vrouw: Nou, hebben wij meteen
een fiaaal."
(Wordt vervolgd).