Historisch Archief 1877-1940
ii i
?.l
?
DB AMSTEKDAMMEB WEEKBLAD TOOR NEDERLAND.
No. 1367
Tentoonstelling van voorwerpen betrekking hebbende op de geschiedenis Tan het bedrijf der firma Joh. Enschedéen Zonen.
Haarlemmers »van ouwer-tot-ouwer,"
sprekende over leden van het geslacht:
Enschedé, zeggen steeds: De heer en
Enschede. Het klinkt even deftig en voor
naam alsof men te Amsterdam spreekt
van De Pakhuismeesteren van de thee. De
toeren Enschedézijn even klassiek als de
Pakhuismeesteren. De heertn Ensched
en Haarlem, zijn bijna synoniem. Wat
in meer dan twee honderd jaar in Haar
lem goeds en groots tot stand gebracht
werd, is niet geschied zonder dat de
Ensohedé's er werkzaam aandeel aan namen,
of er den stoot toe gaven. Hunne namen
komen voor als eersten op lijsten van
regeering, van kerkbestuur, van handel
en nijverheid, van kunst, van leger;...
alleen niet op die van vloot. Zij zijn geen
bevaren lieden.
In de meer dan tweehonderd jaar zijn
de Enschedé's niet veranderd. Niet alleen
de type is gebleven, maar de volkomen
gelijkenis, zelfs het wezen. De gelegenheid
biedt zich om dit te ervaren.
De oude zetterij der Enschedé's, gelegen
aan den kant van het Klokhuisplein, na
meer dan 140 jaar als zoodanig in gebruik
te zijn geweest, is thans ingericht tot
tentoonstelling van al wat tot het geslacht
en het bedrijf der Enschedé's in betrek
king staat.
Daar hangen de portretten, geschilderd
of gegraveerd, van het geheele geslacht.
Wie deze galerij van voorouderen slechts
vluchtig beziet, treft de gelijkenis, de
sprekende gelijkenis van dezen of genen
voorouder met een der thans levende
Enschedé's. Een dezer, een Johannes,
hervindt men in Mr. Joh. van thans;
een ander toont dezelfde trekken, heeft
dezelfde gelaatsuitdrukking van den
Enschedé, die den grondslag tot de
wereldvermaarde drukkerij legde, en
wiens beeltenis, gebloemde samaar aan,
steekje op het hoofd prijkt op den
omslag van den katalogus. Dat is Izaak
Enschedé, de vijfde van de negen zoons,
nagelaten door vader Johannes, die in
1670 Groningen had verlaten om zich te
Haarlem te vestigen. Izaak Ensched
had zich eerst aan het weven gewijd, om
daarna leerjongen te worden bij den boek
drukker, meester Gasteleyn, wonende aan
de Groote Markt, hoek Groote Houtstraat,
>in de ' Blije Druck," in welk huis thans
een sigarenwinkel is gevestigd en boven
op den daklijst een opengeslagen foliant
heeft, op welks bladen men genoemde
woorden leest.
Izaak legde 21 Juni 1703 voor de
broeders van het boekdrukkersgild zijn
gildeproef af.
Dien 21 Juni 1703 is de datum, wairop
de Enschedé's het ontstaan van hun be
drijf rekenen.
De kop van Izaak teekent: »verstand,
nadenken, sterk-willen, en geloof aan- en
vertrouwen in zich zelf." Met deze eigen
schappen heeft hij het ver gebracht, van
meet af, klein begonnen, heeft hij veel
groots vermocht, en den grondslag voor
de groote zaak gelegd.
Izaak had ten zijnen huize, in de Fran
kenstraat een drukpers, waarop hij kleine
werkjes drukte.
Het eerste werk van eenigen grooteren
omvang bestond uit de «Psalmen Davids,
ten dienste der Doopsgezinde gemeente
(1713). Hij drukte die met Izaak van
der Venne in de Warmoesstraat. Van
Izaaks kleinere werken, door hem alleen
gedrukt, liggen ter tentoonstelling bruilofts
liederen, begraaf nis brief j es, enz. De over
levering verhaalt, dat Izaak ten zijnen
huize een boekdrukpers had, waarmede
hij de kleine werkjes drukte; alsdan stond
bij hem Johannes, zijn zoon »in een ton
naast de pers, en werkte zijne huisvrouw:
Beeltje van der Lucht, dochter van een
Makelaar in lijnwaad, met de drukballen."
Vader Izaak bereikte, waarnaar hij ge
streefd had. Toen hij stierf, had hij eene
drukkerij gevestigd, en een handelszaak
met het bedrijf in betrekking, die beiden
een toekomst hadden. Aan zijn zoon
Johannes Enschedé's, die hij als com
pagnon in de zaak had opgenomen, kon
hij bij zijn verscheiden, alles met een ge
rust hart overlaten, wetende voor het nage
slacht gewerkt te hebben. Dat is Izaak's
ideaal geweest voor de geheele zaak, gelijk
hij het, in betrekking tot de lettergieterij,
voor welke, door den kundigen
stempelsnijder Fleischman letters werden ver
vaardigd, heeft uitgedrukt:
«Dit alles is een voorzorg en arbeid
voor het nageslacht voor verscheidene
komende eeuwen, en indien het de God
delijke Voorzienigheid gehengt, dat deze
lettergieterij in goede handen blijft en de
bezitters die in goeden stand houden en
niet verwaarloozen, zal na verloop van
verscheidene honderd jaaren de naam en
kunst van Fleischman nog in achting
zijn en zijne bevorderaars daarbij gedacht
worden.1'
Deze voorzegging, steunende op goede
gronden, heeft zich in alle deelen bewaar
heid. Zelfs de door Fleischmann gesneden
letter, de zoogenaamde «Duitsche letter,"
is, na 103 jaar nog eene veel gezochte,
zelfs in Duitschland, Oostenrijk en Rus
land, waar men die zoowel als hier
te lande roemt als buitengewoon nauw
keurig en zuiver gesneden.
De lettergieterij is de roem der Enschedé's
geworden en gebleven. Ieder volgend ge
slacht heeft er alle zorg aan besteed, en
tot voorbeeld van allen gemaakt. Niets
sparende, hebben de Enschedé's van ver
schillende gieterijen de oudste lettersoorten
opgekocht. Zoo kochten zij aan de letter
gieterij van Wetstein, in 1748; de gesneden
stempels van Jean Francois Rosart, ook
afkomstig uit de gieterij der beroemde
Elzeviers te Leiden; de Monnikenletter
(Gothiscb) gesneden omstreeks 1480, in
1496 gebruikt door de Reguliere monniken
te Gouda; de lettersoort van Plan tij n te
Antwerpen, de »Caractères de civilités."
In Enschedé's letterproef van 1748 komen
voor de letters, bekend onder den naam
van »Calcographia," letters gegoten uit
looden matrijzen. Bij deze letterproef staat
aangeteekend: »De stempels van deeze
Letteren zijn in Kooper gesneeden, en in
Loode matrijzen geslaagen en gegooten,
gelijk zulks in den beginne, na de uit
voering der Houteneden, door de eerste
Lettergieters is gedaan; daarvan heeft de
Manier, door de vroegere Geleerden,
nameS"'k Bergellamus, en andere, die van de
itvinding der Boekdrukkunst gemeld
hebben, de Naam van »Calcographie"
gekregen. Deeze matrijzen zijn omtieut
250 Jaaren gemaakt geweest; zijnde in
dezelfde smaak en manier als die van
Albert Durer, die een bijzonder Tractaat
over de Figuur en Proportie der Letteren
in 1525 uitgegeven heeft."
Verder kochten de Enschedé's aan; in
1799 de gieterij in Hebreeuwsche letters
van Willem Cupy te Amsterdam; in 1818
de gieterij afkomstig van Jan Smid,
'sGravenhage; later de gieterijen van
Isaak en Hendrik de Bruyn, Amsterdam;
die van den wijdvermaarden
Amsterdamschen drukker Blaeu, afkomstig uit de
17de eeuw, later van die van Ploos van
Amstel, enz. enz. Op de tentoonstelling
kan men velerlei lettersoort zien (gebruikt
in Rusland en andere vreemde, verre
landen) waarmede de firma drukt.
De lettergieterij der Enschedé's is vooral
onder Christiaan Justus Enschedétot
hoogen bloei gekomen, dank zij de medewer
king, de kennis en de liefde voor het vak
der gezellen Hübner, vader en zoon: Johan
Heinrich en Martinus Hübner, van 1799
1869, in opvolging bij de firma werk
zaam, als hoofden der afdeeling. Beide
Hübner's waren hoogst bekwame technici.
Martinus Hübner, die in 1869 overleed,
muntte vooral uit als stempeisnijder, waar
dig navolger van den grooten Fleischmann.
Aan zijn talent dankt de firma tal van
fraaie schriften, waaronder in de eerste
plaats uitmunten de vier Javaansche Schrif
ten, gemaakt in opdracht van het gouver
nement.
Hoewel de firma Enschedéde verschil
lende en de hoogst zeldzame lettersoorten
nog aan alle landen der wereld levert,
wordt het behoud van het recht op de
lettersoorten door de Regeering niet be
schermd. Ieder kan het met zorg, kennis
en geld verworvene, straffeloos namaken!
Specialiteit is de firma Enschedéin het
drukken van papieren geld en postzegels,
waarvoor zij zeer bizondere machineriën
en hoogst vertrouwde personen heeft. Niet
alleen voor Nederland drukt ze die, ook
vooi Perziëen vroeger voor Transvaal.
Eigenaardig is het hoe de Enschedé's
door het drukken der Bijbels en kerk
boeken tot het drukken van geldswaardig
papier zijn gekomen, uit den hemel op de
aarde.
Voor de kerkboeken had de eerste
Johannes Enschedé, door den vermaarden
graveur Fleischman zijn psalmnoten laten
graveeren, later gevolgd door het groote
werk van dien kunstenaar: de pianomuziek,
een stel van meer dan 500 stempels, dat
met de muziek van den Duitscher
Breitkopff de eerste pianomuziek was, die ge
sneden werd.
De muziek van Fleischman is een der
hulpmiddelen geweest, waardoor bij de
Enschedé's een nieuw soort drukwerk tot
ontwikkeling kwam: het geldswaardig druk
werk, dat, althans voor zooveel 's Lands
Regeering betreft, tusschen de jaren 1790
en 1795 zijn oorsprong vindt. Tot dat
voor geldswaardig papier bestemde
drukmateriaal behoorden verscheidene schriften,
doch de groote kracht lag in de muziek
van Fleischman, welke men op het denk
beeld was gekomen te bezigen tot het
samenstellen van randen, die uit duizenden
kleine stukjes bestaande, ook ruimschoots
gelegenheid boden tot het aanbrengen van
de zoogenaamde geheimteekens. Men kan
van deze kunstrandeo, in het bedrijf der
Enschedé's nog steeds als »Muziekrand"
bekend, gemakkelijk kennis nemen, omdat
zij nog heden ten dage geheel op de manier
als Enschedévóór ruim honderd jaar be
dacht, in ons geldswaardig drukwerk toe
gepast worden.
De groote uitbreiding, die de zaak in
den loop der jaren nam, dreef Jobannes
Enschedé, den zoon van Izaak, den grond
legger, er toe, zijne zonen tot firmanten te
maken, en zóó ontstond de firma: Johannes
Enschedéen Zonen. Dat was in 1774.
Een dezer, Mr. Johannes Enschedé, de
eerste van het geslacht, die eene Akade
mische opvoeding genoot, hetft door kennis
en ijver, en door liefde voor het vak, het
meest bijgedragen ter bevordering van de
grootheid der zaak.
Behalve door lettergieterij, drukkerij,
enz. is er nog n gegeven, dat den naam
Enschedéalgemeen bekend en geacht
heeft gemaakt: »De oprechte Haarlemsche
Courant". Deze krant, in verschillende
exemplaren ter tentoonstelling aanwezig,
bevat in de wijziging van vorm en in
houd een groot stuk beschavingsgeschie
denis, naast de historie van het bedrijf
der Enschedé's zelve.
De oprichter der «Haarlemsche Courant"
was Abraham Casteleijn. Hij deed 8 Jan.
1656 er het eerste nummer van verschijnen,
ilMnimiiiiMMmimniiiiiiiMMMtHiiiiiiMiii
C HO C O L AT-V EEN
ART1STIQUE
LE PLUS DÉLICIEÜX CHOCOLAT POUR CROQUER.
Panorama-Gebouw.
Amsterdam, Plantage.
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Perzische Tapijten.
Vaste prijzen. Toegang vrij.
DE PHOENIX
234 Spuistraat, Amsterdam.
Meubileeringen.
Geïli. prijscouranten en begrootingen gratis.
Levering onder volledige garantie franco
geplaatst door geheel Nederland .
l BINNEN-!
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
EN ? VERSIERING
P3DER- WONING
I2O ? ROKIN
12 Etsen van
WILM STEELINK.
Met Tekst van J. F. VAN SOMEREN,
Bibliothecaris te Utrecht
Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst
in rood kader met vele vignetten en
handteekeningen, kost dit prachtwerk
(groot folio form.) gebonden slechts
?12.50.