Historisch Archief 1877-1940
No. 1374
DE A M S T K R DA M M KR WEEKBLAD VOOR N E D K R L A N D.
Meubeltentoonstelling van Th. Nienwenhnis door de Firma Van Wisselingh & Co. in Arti et Amicitiae.
Zeer welkom was mij het verzoek der
redactie om een kort begeleidend schrij
ven bij deze reproductiën van enkele
voorwerpen op de Meubeltentoonstelling
van Nieuwenhuis, dezer dagen in Arti
gehouden. Niet zoozeer omdat ik mijzelf
den aangewezen man acht, om zuiver
technische besprekingen over dit werk
te leveren (wat ook in dit Weekblad
minder op zijne plaats zou zijn) dan wel
omdat ik het willen en het doel van dit
werk op zoo hoogen prijs stel, bijzon
dere liefde er voor heb, en reden om
zeker te zijn dat de constructie even
hoog staat als de uitvoering. Ik heb het
geluk gehad al sedert jaren den heer
Nieuwenhuis in zijn werken en streven
van dichtbij te kennen. Wie hem kent
weet dat hij werkt met de overtuiging,
dat het voornamelijk de bouw, de con
structie is, die, zooals in elk ander ding,
ook in meubels en andere gebruiksvoor
werpen, er het goede van uitmaakt, en
ik ben er zeker van, dat ieder die van
dit soliede werk bezit, het ook lang met
zekerheid en gemak zal kunnen gebrui
ken, buiten en behalve de dagelijksche
vreugde voor zijn oogen, die het hem
geven zal.
Dat Nieuwenhuis in zijne jeugd reeds
praktisch (bij het smids- en horlogevak)
werkzaam was, zal hem zeker in zijne ver
dere ontwikkeling zijn ten goede gekomen.
Het materiaal te gebruiken waarvoor.
en zooals het gebruikt moet worden,
de constructie noodzakelijk gevolg van
materiaal en doel, de versiering bepaald
door die beiden, deze zijn de groote kwali
teiten die zijn werk zoo bijzonder maken.
Zoo wordt bij allen rijkdom van ver
siering de grondstof nooit misbruikt of
het gebruik belemmerd. Een gevolg van
het samengaan van deze bijzondere eigen
schappen is, dat wie ooit een interieur
geheel door Jfieuweuhuis uitgevoerd zal
zien of bezitten, daar niet in zal vinden,
ongezelligheid of koudheid, maar een
voortdurend intiemer worden met en
liefkrijgen van het geheel en de
ouderdeelen, omdat de geest die er spreekt
uit het innerlijk en uiterlijk daarvan, een
is waarmee het goed is om te gaan.
Ik weet dat er enkelen zijn die aan
merking maken op den rijkdom en bijge
volg op de kostbaarheid van deze dingen,
maar men bedenke dit, de geldswaarde
is nooit eene innerlijke eigenschap
deidingen, en hangt van omstandigheden
daarbuiten af.
In dezen tijd zijn de deugdzaamheid
der grondstoffen, de soliditeit van uit
voering en het meesterschap over het
handwerk reeds oorzaken van kostbaar
heid. Deze kostbaarheid is ook slechts
gedeeltelijk bestaande, omdat duurzaam
heid en daardoor kans op weinige repa
ratie hier tegenover staan.
Het ligt niet in mijn doel en buiten
dien zou plaatsgebrek mij dit beletten,
over enkele voorwerpen afzonderlijk te
spreken. Zij doen dit voor zichzelf zooals
elk goed werk dat doet. Ook ligt het
niet op mijn weg sommige onvolmaakt
heden aan te wijzen. Wie beter dan de
maker zelf ziet ze, en tracht ze in een
volgend werk te overwinnen.
Ik eindig met te verzekeren dat het
mij bijzonder aangenaam was iets over
dit zoo hoog te waardeeren werk te hebben
mogen schrijven, en hoop dat wij in de
toekomst nog veel van Nieuwenhuis te
zien en te genieten zullen krijgen.
De korte duur der tentoonstelling,
waardoor deze bespreking eerst na de
sluiting het licht ziet, zal wel veroorzaakt
hebben, dat velen de gelegenheid ontbrak,
het werk van Xicuwenhuis aldaar te gaan
bezichtigen. Ik vertrouw echter, dat niet
al het geëxposeerde besteld werk geweest
zal zijn en belangstellenden bij de firma
E. van Wisselinsh & Co., Spui te
A.msterdaTTi, nog wel een en ander te zien
kunnen krijsen.
M. W. VAX DER VALK.
Donker mahoniehout in ut ebbenhouten paneelen.
Album en inktkoker.
Kikenhout. niet leder.
(Gebatikte zijde.
Donker muliimit'himt met ebben paneeleu.
Salonlanip.
Kroon voor Eleetr. licht, niet verschuifbaar iniddenlicht.
Eikenhout met leder.