Historisch Archief 1877-1940
A MS T E R D A M II E R W E E K B L A D V O O R NEDERLAND.
No. ia-76
t
l
»?,
Het is dan zoover gekomen, dat geen
enkel politicu8 ook niet de reactio
nair en cynicus voor ladiëdfe hooge
noodzakelijkheid ontkent^ van
diep-ingrijpende sociale regeeringsmaatregelen. Er
is natuurlijk nog wel verschil van mee
ning nopens het waarom en hoe, maar
er zou toen heel wat kunnen gebeuren,
als, .... ja, als er maar geld was. Doch
men staat voor een uitgeputte schatkist,
voor een tekort van welhaast 100 millioen;
n in de naaste toekomst is geen
verhoogiag va« de opbrengst der Indische
middelen te wachten; wél gestadige
achteruitgang, omdat de financieele draag
kracht der belastingbetalende bevolking
minder wordt, en de voornaamste ouder^
nemings-wïnsten van het gouvernement
óf nagenoeg geheel verdwijnen, of zoo
speculatief zijn, dat daarop niet mag
gerekend worden.
Zoo staat: Indiëer op dit oogenblik
financieel en oecoaomisch voor, waarom
wij dan ook in Uit de doos van
Pandora" zie dit weekblad van 26 Sep
tember j.L dorsten te spreken- van
een. feta-as reeds onvermijdelijk debacle."
Onvermijdelijk n.L, wanneer niet een
brute kracht tijdig ingrijpt, en regee
ring en opperbestuur dwingt, den weg
van het treurig slendrianisme te verlaten.
Over die kracht beschikt het Neder
landsen kiezercorps. Dat behoeft slechts
zajn soevereinen wil te doen kennenven
er- zal geld zijit» ruimschoots zelfs; en de
ladische belastingbetalers zullen, zonder
te v-eraraten, met het grootste gemak
een budget kunnen bestrijden vier-, vijf
maal zoo zwaar als-het voor hefckomende
dienstjaar ingediende:....
Maar dan moet w de allereerste- plaats
fefoaroken worden met het tegenwoordige
naneieel beleid. Het protserige daarvan
hebben wij bereids in dit weekblad van
16 November 19Q2 in Indiëin Troon
rede en Begrooting" in 't licht gesteld.
Het allernoodzakelijkste moest tot dusver
onafgedaan blijven, omdat de Indische
regeering ziek stelselmatig volgens
oeeonoiaisehe begrippen die bij een
ouderwetschébaker nauwelijks door den beugel
kunnen! heeft ontdaan van de noodige
kasmiddelen. Terwijl men thans?nkel
door een rationeel beheer der geldmid
delen, zonder ook maar iets te hebben
gedaan om de oeconomischo misstanden
in de volkshuishouding te beatrijden;
? dus bij een voortgezet oeconomisch wan
beheer ; ? nóg met gemak over minstens
150 millioen kasmiddelen kon beschikken;
staat men voor een tekort, dat ovw ecnige
jarea mér zul bedragen, dan de
bcgrooting-zelf.... En dan?
Wij zullen de reeksen cijfers, waarover
. wij beschikken, tot later bewaren, en
thans- slechts wijzen op- het feit. dat,
wanneer de ^Tederlandsc.he geldmidelen
?waren behoord gelijk de Indische; ?
wanneer in Nederland ook geen' onder
scheid zou gemaakt zijn tussehen gewone
en buitengewone uitgaven en middelen,
en men daar stelselloos had uitgegeven
zoolang fiscus en bedrijven iets inbrach
ten; - thans nog de eerste moderne
haven, brug en school moesten gebouwd
worden.
Dat Indiö, ondanks een stelselloos be
heer zijner geldmiddelen en een onge
hoorde exploitatie ten bate van Neder
land, toch nog kan wijzen op een paar
honderd millioen waarde aan productieve
openbare werken, dat getuigt, beter
dan boekdeolcn vol beschouwingen en
berekeningen, ' van zijn oecouomische
elasticiteit. Dat reeds toont op zichzelf
voldoende aan, dat do oocoiiomische
quaestios, die daar om eindelijke oplossing
roepen, niet zoo moeilijk zijn, mits men
zich maar niet bepale tot platonische
urgonticverklaringen en lapmiddeltjes
zooals er b.v. dit jaar een in toepassing
komt: een renteloos voorschotje, dat niet
eens uitstel van e-xecutie verma;g te geven.
Het ontbreekt niet aan mannen, die
voor de Indische belangen moedig op de
bres staan. Nooit pleiterwmoe, toonen
zij staag de groote tekortkomingen aan
van regeering en bestuur, dringen tot
hervorming, maar.... het prsctisch resul
taat hunner bemoeiïngen is zoo goed als
nihil. Zokor, er bostaat eon streven naar
ethisch.... praten en schrijven over
Indische politiek, leder jaar kan men
zich vooral in de dagen, wanneer de
de Indische begrooting aan de orde is
daarover stichten. Er zijn ook hervormin
gen tot stand gebracht, ingrijpende ver
anderingen ; maar steeds zow, dat oen
zuigpomp van ontzettende kracht bleef
werken op de Indische yolks-huishoudiim;.
Al is bet cultuurstelsel prijs gegeven en
al trekt de .Nedcrlandwche schatkist geen
Indische baten meer, onze over/eesche
medeburgers zija daarop niet vóór- maar
achteruit gegaan. Nog vloeien ieder ja-ir
vele tientallen millioenen naar Nederland,
die in de Indische v-olkshuishoiuling be
hoorden te blijven, omdat /ij vertegen
woordigen de winst getrokken uit Indi
sche bodem, verkregen door Indische
arbeidskracht. Veel meer dan ooit dooi'
den Nederlandsehoii staat als baten"'
?werd genaast, ontnemen thans de
Envopeesehe kapitalisten aan Indië.
En wat doet het er toe door welke
kanalen het oeeonomisehe levenssap van de
Indische bevolking wegvloeit; of de
Nedeiiandsche staat spoorwegen en dijken
bouwt van de opbrengst van Indië's
bodem en arbeid, dan wel de tabaks- of
suikerlords, de petrolouuikoiiingen niet
hun heirleger couponknippers brassen of
potten of met hun geld de Europo.ewcha
armen voeden en klecden ??Indiëmoet
missen waarmee de natuur het heeft
bedeeld, eu kwijnt dientengevolge; ver
armt dusdanig, dat het niet in staat is
om in eigen allernoodigste behoeften te
voorzien.
Enkele rijke absenteïsten
overheerschcn millioenen en millïoenen lands
kinderen, omdat dezen ontbreekt de
intellectueele en oeeonomisehe knicbi om
als gelijkberechtigde!! in den strijd orn
het bestaan, mee te doen. Zelf heeft die
bevolking ook wel eenige schuld, maai
de hoofdschuldige is de regeering, die
tot dusver verzuimde te doen wat noodig
i*, om middels onderwijs en openbare
werken de Indo's en inlanders to wapenen
tegen de zware concurrentie van f
uropeesch intellect in dienst .van bestuur on
kapitaal.
En nu zijn wij niet naïef genoeg," om
van een regeeriug, gelijk wij die thans
bezitten, afdoende maatregelen van oeco
nomisehe beteekenis te verwachten. Al
had ze toch daartoe de ernstige wil en
het vereischte heldere in/icht, de tijd zal
haar ontbreken, want we zullen geen
tientallen van jaren worden geregeerd
in den geest des ontfermen»." Het is
dus Sbyphus werk aan te dringen op de
afdoening- van een zelfs niet meer te
benaderen eereschuld" of thans reeds
de hoofdlijnen aan te geven, volgens welke
regeering en bestuur de Indische huis
houding tot hoogen bloei zullen kunnen
brengen. Op z'n best verkrijgt men. wat
palliatieven,, schoo.rtjes die het wrakke
kavalje voor dadelijk omvallen behoeden.
Doch wat, iedere, na deze optredende,
regeerirrg gaarne als een erfenis zal willen
aanvaarden, het is eon weivoorziene
Indische schatkist, het allereerst noodige
voor ieder verlicht hervormer. En de/e
regeering, heeft het, volkomen in haar
macht Indiëzulk eene weldaad te bewij
zen, zonder haar teeder coalistisch christe
lijk geweten te verontrusten, of oen greep
te doen in- de Nederlandsche geldmid
delen. Zij beheere de Indische geld
middelen . volgens dezelfde methode als
zij het de Xederlandsche doet, strikt
scheidende van de gewone die buitenge
wone uitgaven, welke, te zwaar op de
gewone middelen drukken, doch pro
ductief genoeg zijn om den dienst eener
leening te bekostigen.
Dat is het eerst noodige, on daarbij
beloopt Nederland niet zooveel risico als
bij het peuterig renteloos voorschot.
AVant bij het thans gevoerde beleid zul
Indiënooit do ;i.) millioen kunnen
roititueeren, die men van plan is da-ara-m te
besteden.
Waarom de wnarlijk lielanghxvzc poli
tici niet reeds hing krachtig aandringen
op een gepast gebruik van Xcdorl-iud's
crediet niet van Nederland's geld!
ten-bate van Indië, is voor ons tof dusver
een raadsel gebleven, on eon onni^f/xtre»'/
raadsel. Daarmee toch zou de bijl a in
den wortel worden gexot. En wanneer
binnen eenige jaren naar wij durven
hopen ? het/ij .door den nood der tijden
geprest, hetzij gedreven door oen
belangloos occoiiomisch inzicht, oon rogocring
eindelijk aan Jndic zal gaan geven wat
het toekomt, moet toch een zich iu be
hoorlijken staat bevindend Indisch finan
ciewezen een niet genoeg te wa-ü.rduoren
hulpmiddel zijn.
En dit komt or nooit, zoolang het duffe
departement on do hoogo bestnursmannon
niet als voortgezweept worden.
De kapitalisten, wier belangen hot
meebrengen (Jut /ndiönooit geëmanci
peerd worde, zullen bezwaarlijk in die
vichting kunnen drijven; ook niet do
invloedrijke camarilla. Beide, zeer
nauw geparenteerde kringen hebben
tot heden , toe /" gemakkelijk grijpen !
Moe zouden zulkon Indiöop weg willen
helpen naar zijn intelloctueele en oeco
nomisehe bewustwording ?
Tengevolge van oen rationeel beheer
der Indische geldmiddelen toch zouden
de irrigatiewerken, do kapitalen, de eigou
ondernemingen, do
oiiderwijs-inriehtiugen, enz. enz., als bij tooverslug kunnen
ontstaan. Immer:;, gezien de langdurige
ongehoorde uitbuiting door staat en par
ticulieren; go/ion liet feit, dat jaarlijks
nog ongeveer eon vijfde dool dor Indische
kasmiddelen als eon gouden regen over
Nederland wordt uitgestort; is Indi
toch nog maar bezwaard mot een tekort,
dut ruimschoots gCiOijuivaloord wordt
door productieve openbare werken. Dit
toont aan wij wezen er reeds op
eon haast onuitputtelijke oeconomisehe
levenskracht. Als deze dus eens tot ont
wikkeling kon komen, wolk een
snellen opbloei is dau niette verwachten!
Natuurlijk komen dan als vau/elt'
krachtige itansprakon op
modozeggijigschap in het bestuur vun eigen
uangelegeuheden. Kn dan is het, spoedig uit met
de macht van cnergic-loc/s kapibi.-tl.
hoedanig er zooveel in Nederland i.;.
van camarilln on nepotisme, do stille,
krachten, die hot logge Indische
bestuursmechanismo aan don gang houden.
Nederland in 't algemeen zon door liet
bezit van zulke kolonies geen selt-.ido
lijden integendeel! doch do enkele
bevoorrechten wol. Dozen zullen dus liefst
allo.i bij hot oude laten 011 angstig do
rogeei'ing weerhouden van het zotten van
(iien eersten sfc-ip, door ons bedoeld.
L* i t do jongste troonrede eu
begrootingstukken blijkt trouwens, dat or van die
zijde voor onze concervatieven nog niets
te (luchten is, en ook in hot hoogambtolijk
Hatavia toont me a nog willig gestemd
jegens hor Indiëuitmergelend dool de.;
Nederlandse! i en volks.
Thans ruim zes jaar geleden werden
grooto verwachtingen gebouwd op den
tegenwoordigen vice-president van den
Ilaad van Indië, mr. De Meester. Deze
werd toen als een soort vau fiscale en
comptable wonderdokter naar Indiëge
zonden. Maar onder dien grooton man is
het beheer der Indische huishouding even
peuterig en bekrompen geblevjii als dat
vóór hem was.
Ieder jaar neigt Indiëmet zekere
spanning op 31 Augustus het oor naar
Batavia, in de hoop uit mr. De Meester'»
mond bij de plechtige audiëntie een
Eureka!" te zullen vernemen. Maar tot
heden tevergeefs-, Indië's oeconomisehe
wonden kankeren van jaar tot jaar
dieper in waar afgaat en niet bijkomt...
enz.! doeh naar mate mr. De Meester's
sonde telkens dieper zinkt, speecht hij
op 31 Augustus dos te optimistischer
namens .... de Indische burgerij nog wol!
Dit jaar heette het, dat er ingrijpende,"
dure maatregelen noodig zijn, maar ook de
nieuwe minister van koloniën verklaart dit
in te zien, en de Kamers zijn hetmet Z.Exc.
eeus, dus .de vice-president hoopt van
ganscher harte, dat de geldelijke hulp ...
met zóó milde hand zal worden verleend,
dat , zij volkomen kan beantwoorden
aan het door den minister beoogde doel."
Dat is niet meer of minder dan verdere
inzinking tegen te gaan en do bevolking
op een hooger standpunt te brengen."
En deze groote goederen moeten bij
stukjes en beetjes gekocht worden voor
den ei vielen prijs van ;{'J millioen, minus
het benoodigde voor militaire
zandvcrstuivingen tegen een buitenlandschen
vijand!
De gouverneur-generaal beaamde' in
zijn troonrede" do wijsheid van den
duxen rekenmeester en hoopte nog bij al
het reeds verhoopte op.... tijdige regens.
Daarvan is men afhankelijk, omdat
men het in en op den bodem aanwezige
kostbare water bijna overal nutteloos
ju vernietigend! Iaat wegloopen!
Ontwaakt, gij, die slaapt!
Dit moge ieder Nederlander, die beseft
wat /ij n uit zich zelf onbeduidend landje
zonder Indiëzou zijn, zich voor ge
zegd houden.
Armoede en gebrek nemen onder allo
klassen en landaarden der Indische be
volking hand over hand toe; on daar
mee de ontevredenheid; daarmee een
hartgrondige minachting en afkeer van
j hot Nederlandsch bestuur; daarmee
de zekerheid, dat bij oen ganschelijk
niet denkbeeldige! vijandelijke invasie,
geen enkel integveeremi dool dor Indische
'? bevolking oen hand zal uitsteken om het
bedreigde regime te holpen behouden.
Mon bo-seii'o wel, wat hier op hot spel
staat!
Don R a a g, lil (>;<t. C. VAX t>i:i; POL.
De heerea Sterck eri De Vries
in actie.
Voor ruim twee jaren is door den ge
meenteraad van Amsterdam besloten het
maximum aantal leerlingen per klas aau
: de zoogenaamde dubbele scholen, .lat tot
dien tijd evenals aan de zoogenaamde enkele
scholen 50 was geweest, op 40 te bepalen.
Aan do enkele scholen zou het maximum
(l vouvloopig gehandhaafd blijven, omdat
| hot te duur word, als de maatregel in eens
i op allo scholen werd ingevoerd. De heer
v. d. IJergli beert later oen voorstel
inge! d;end om ook aan do enkele scholen het
| maximum aantal leerlingen por klas oji 44)
vast te stollen. Het gaat hier om de scholen
J der Ie en 2e klasse, die voor do kleine
i luiden. Voor de scholen der lueergogoeden,
de .'Je on -i-e ki. scholen, is geen maximum
aantal leerlingen jior klas vastgesteld, daar
; het aantal daar steeds veel geringer is.
.\u zijn o..'htor do hoeren Sterck on De
Vries in actie gekomen. Y.\\ hebben hot
voorstel ingediend om het aantal leerlingen
por klas oji allo Ie on '2e kl. s'holen, dub
bele y.oowol als enkele, op -Ks te bepalen.
Schijnbaar zou dit voor do enkele scholen
i (tegenwoordig max. per klas 50) oen kleine
verbetering zijn, doch ook slechts schijn
baar, want hot maximum wordt daar zelden
bereikt. Voor de dubbele scholen
(togen! woordig lïiax. p. kl. 40) zou het echter eou
rum 11 ziju, indien dit voorstel werd aange
nomen. \ au de scholen voor den
\\orkmaiisstand komen de dubbele door hun
| betrekkelijk laag maximum aantal leerlin
gen pur klas nu juist in goode conditie. Kn
i deze t\vee hoeren willen alles maar weer
terugbrengen op don voet, zooa's bot was
voor oen jaar of' drie.
De argumentatie dei' voorstellers komt
j op het volgende neer.
i Ie. 7ij verwachten van hot terugbrengen
| der klissen van 50 op -!-0 niet dat groote
paedagogise.ho voordooi, dat anderen er in
: zien.
;' 't /al aan do voorstellers liggen. Iu hun
kwaliteit van schoolopzieners kunnen zij
zich anders dagelijks overtuigen, dat hut
zeer bezwaarlijk, zoo niet ondoenlijk is aan
; eon groep van 50 kinderen tegelijk goed
\ onderwijs te geven. Is het getal 40, dan
gaat het al boter, wa.s het :JO, dan /ou hot
[ nog veel beter gaan. De hoeren moeten er
zelf maar eens de proef' van nomen ; in hun
arrondissementen zijn wol grooto en ook
i wel kleine klassen te vinden.
2e. Huns inziens hangt veel moer af'van
' do persoonlijke toewijding van den onder
wijzer,
Mon persoonlijke meeiiing. W ut grootor
gevolgen heeft voor het onderwijs van elk
kind, het grootor worden van de toewijding
dos onderwijzers of het kleiner worden der
! klas, is moeilijk to zeggen. Beide hebben
zeer goode gevolgen, dat is zeker. Kr zijn
nog voel moor zaken op to noemen, die
voor bet onderwijs goede gevolgen hebben.
Docb bet gaat er hier niet om deze
onderi ling te vergelijken, het gaat er om, de
absolute waarde van het kleiner worden
; der klas vast te stellen.
i ;!e. Xog nimmer kwam hun van n vak
man tor oore, dat do resultaten op de groote
si-hnlon r.iot hot max. 40 por klas zooveel
beter waren dan op de kleine mot liet
max. 50 per klas en dat die resultaten
stel dat iemand zo had ontdekt dau toe
te schrijven waren aan de kleinere klassen.
De heeren begaan hier een groote fout.
Aan de dubbele scholen is., het max. 40 per
kl. nog maar 2 jaar geleden ingevoerd.
Aan elk dier scholen ziju dus op liet
oogenblik 4 klassen met 40 leerlingen eu 10 met
meer dan 40. Immers het nieuwe maximum
zou slechts gelden voor do nieuwe klassen.
die met liet begin vari eiken cursus aan de
school werden verbonden; de klassen, die
vroeger waren gekomen, moesten tot 50
worden aangevuld, als dit noodig bleek.
Hoe zou nu gebleken kunnen zijn, dat de
resultaten van het onderwijs aau de dubbele
scholen reeds beter waren dan die uan de
enkele 'i Mon meet die resultaten immers
af naar do vorderingen, die de leerlingen
na het doorloopou dor hoogste klasse bereikt
hebben 'i Willen de heeren zich op de
hoogte stellen met de goede werking van
het nieuwe systeem, dan moeten zij nog
5 jaar wachten, want dau hebben do leer
lingen, die onder dat systeem op school
zijn gekomen, alle klassen doorloopen.
4e. Het maximum van 48 komt hun
practisch voor, omdat 48 leerlingen geplaatst
kunnen worden op 4 rijen van 6 banken,
waaroji telkens twee leerlingen zitten. Dan
is het lokaal regelmatig in overeenstem
ming met den vorm gevuld.
Een kwestie van ~smaak. Vier keer 6
banken is werkelijk een mooie vulling voor
eon lokaal. "Wij vinden echter 4 keer 5
banken nog mooier. Kn practischer ook,
want dan is er achter de klas nog wat
j plaats voor noodzakelijke school meubelen,
een kast, oen tafel, enz. Over den smaak
willen wij echter met do hoeren niet twisten.
5e. Men spreekt zoo licht van die groote
klassen van 50 leerlingen. Doch de enkele
scholen tellen gemiddeld niet meer dan 42
leerlingen per klas-'.
Dit is het groote argument, waarvan de
hoeren blijkbaar succes verwachten. "Wat
/uilen de Amsterdammers oogen opzetten,
als ze lozen, dat de. klussen alleen in naam;
50 leerlingen tellen, doch in werkelijkheid
maar 42 leerlingen hebbon. Waarom toch
spant de heer V. d. Bergh zich nog in om
do klassen kleiner te maken 'i /e ziju immers
bijna reeds op het getal, dat hij wenscht.
Do heeren hebben goed _gerukond. Zij
hebben de cijfers geraadpleegd uit den
Staat dor schoolbevolking van 28 Aug. '02.
Wij hebben die cijfers ook nagegaan en
het komt precies uit; gemiddeld slechts
42 leerlingen hebben de klassen op de
scholen voor den kleinen man. Ter verge
lijking hebben wij e.-liter ook berekend,
hoe groot het. aantal leerlingen was per
klas aan de scholen voor do meorgogoedon,
j de 3 o en 4o kl. scholen. Wij vonden, dat
i daar het getal slechts 2!) bedroog. Eigen
aardig to,-h, dat deze t\veo hoeren do lie on
4e kl. scholen sparen willen, evenals bij
hun vroeger voorstel over de hoofden voor
j de klas, dat met groote meerderheid van
j stommen verworpen werd. Merk waardig,
j dat do zuinigheid altijd moet worden
tooi gepast op de s,'holen der armen. AN ij meenden
anders, dat hot tegenwoordig algemeen, als
een zeer wens -helijko zaak werd beschouwd,
dat do kinderen van een armen drommel
ook goed wat loerden.
Op de enkele scholen met hun 7 klassen
zijn (M1 5, do laagste, die zoowat 45 leer
lingen hebben, de zesde klasse heeft door
gaans wat min Ier dan 40, de hoogste ruim
,'iO. l'it den bovongoiioomdon Staat dor
schoolbevolking blijkt dat duidelijk. Dat
' de hoogste t\vo:' klassen minder leerlingen
tellen, komt trouwens beid goed uit, omdat
! hier het onderwijs moor individueel wordt,
[ dan in de lagere. Mocht echter, zooals do
boer V. d. liorgli wil, ook in de lagere
> klassen hot aantal leerlingen 40 niet
overI troffen, dan zou dit voor ons onderwijs
zeer groot voordooi geven. Mon kon dan
ook eens \v a t op do zwakkere leerlingen
letten, zoo.dat die niet altijd behoefden
j ..achter to blijven".
5e Voor do grooto scholen is er geen be
zwaar, dat hot maximum van 40 leerlingen
j per klas op -I-S wordt gebracht. Deze scho
len mogen volgens de wet in hun l-!-klassen
samen niet moor dau (>'.)() leerlingen tollen,
doch daar hof gemiddeld aantal leerlingen
por klas -(-2 is, is er geen gevaar, dat men
mot de wet in conflict zal komen; L4maal
42 to di is minder dan (iOO.
Doch mijne hoeren, 14 k-oor u w r,-;,iximum
4N is zeer voel moor dan G', 10. Kn nu zal
het u volstrekt niet onbekend zijn, dat het
vroeger, toon het maximum 50 was, dikwijls
gebeurde, dat oen dubbele school op den
gewonen tijd geen nieuwe klasse kon op
nemen, omdat dan het getal (iOO overschre
den zou worden. In zulk een school was
dan do geregelde opeenvolging dor klassen
verbroken, wat desorganisatie van het
geheel tengevolge had. Kn zoudt gij ons
willen doen geloovon, dat dit bij uw maxi
mum \an -!S niet zon gebeuren!"
(in De zuinigheid.
Indien de liaad mot de voorstellers moe
wil gaan, zal dit oen enorme besparing van
kosten tengevolge hebben, .'a zeker, maar
zouden de hoeren nu werkelijk nioonen, dat
do meerderheid in den Kaad er voor te vin
den zal ziju om de s-dioleu voor de armen,
die nu op verre na niet zoo goed ziju als
die voor de gegoeden, nog slechter te maken:'
Wij golooven het niet.
Klassikaal onderwijs hooft groote bezwa
ren. W i o vlug of middelmatig is, gaat r.ioe,
doch die even beneden do middelmaat staat,
moet a.'htorblijvoii, als bij niet nu. en dan
afzonderlijk wordt toivcht gewezen. Mon
behoeft waarlijk geen schooimau te zijn om
dit to bogrijjion. Hoe kleiner nu do k (assen
worden gemaakt, hoe meer gelegenheid do
; onderwijzer verkrijgt on'i wat extra zorg te
wijden aan do zwakkere leerlingen, Daarom
is hot kleiner maken der klasse dringend
noodii:. !''.n niet het minst op de scholen
voor do lagere volksklasse, want or hangt
veid ai' van hot peil van ontwikkeling, dat
de toekomstige werkniansstand bereikt zal
hebben. II.
Over Kotterdam's financiën.
De begroetingen onzer grootste steden
leveren de laatste jaren oen droef'geestigen,
ontmoouigonden ivauhlik. 't Ware geen won
der indien ook bij diegenen onzer stads
bestuurders, die zoo gaarne den vooruitgang
op allerlei gebied willen bevorderen, de
energie verslapte on zij mismoedig hun
liefste denkbeelden den rug toekeerden.
'Ikon staji dien /ij voorwaarts
willen doen, om het stoffelijke, verstandelijke
of hygiënische belang der groote massa
nrisdeelden meer dan tot nu toe te bevor
deren, doemt dreigend op het tekort der
getneentefinanciën, de dringende noodzake
lijkheid om.zieh, wil men de begrootingen
sluitend maliën, tot bet strikt onvermijdelijke
te bepalen. Elke poging om mér te doen,
om iets nieuws, al is het nog zoo goed,
te ondernemen of in te voeren, wordt, zoo
er kosten aan verbonden zijn, niet hoonlach
en sarcastisch duimschuiven, begroet...
Doeh niet alleen de geprononcoerden, do
aanhangers van nieuwe denkbeelden, voelen
zich de handen beklemd; ook do behou
denden onder onze grootostads-bestuurders,
zij die uit principe of' vooroordeel, nog
afgezien van de geldkosten, steeds tegen
proefnemingen" (zooals zij dat
qualificeeren) gekant zijn, geraken zoodanig in oeno
impasse-, dat zo nu en dan wel oen schreeuw
om hulp moeten geven! En nu de
Regeeringor blijkens do benoeming eener zeer
conservatief getinte Commissie -?blijkbaar
op uit is, on/ de lastige kwestie eener betere
en lillijker regeling tusschen (Hemeent« en
Hij k zoo eer mogelijk te eer-ichitf-cMi, wetende
dat elke. oplossing die hulp zal brengen,
aan 's- lands schatkist zware offers kosten
za), nu is het plicht, dunkt mij, bij voort
during, en met cijfers in do hand, het
onhoudbare van'den tegewoordigon toestand
aan te toonen, aan te toonen ook, dat zelfs
eon verschuiving van de . kwestie tot ket
Rapport dor Commissie bij do
Regeeringon een Rogeovings-ontwerp bij do Kamer
zal ziju aangeland waarmee al gauw
eon vijftal jaren verloopon, vóór langs
dezen weg een andere wettelijke toostancl
is ingetreden al even onmogelijk is,, wil
men niet don grooto stads-besturen hot be
hoorlijk vervullen hunner taak, on het vol
doen aan de verpliulitingen die de wet hen
oplegt, onmogelijk maken!
Amsterdam doet, in dit koor van klaag
liederen, veel van zich spreken. Maar waar
lijk, Rotterdam staat er niet beter voor.
Er moge on Rotterdam's
gemeentehuishouding minder aandacht vallen, maar in
de jMvmrie zit zij even erg' als do
Amstetdamsahe, al is ook haar Bestuur van allea
behalve buitengewone vooruit.strevend.hoid
te.... betichten.
Het is zelfs don boer lïintzen. die deze
week voor 't laatst zijne begrooting- zal
verdedigen, wien niemand buitengewone
knapheid kan ontzeggen en wien het steeds
is gelukt, beteekenende uitgaven voor
meuwerwetsuhe proefnemingen" die hij
niet wenscholijk achtte, te weren, niet ge
lukt, zijn1 weinig benijdenswaardigon opvol
ger iets anders na te laten dau een vrij
hopeloozen toestand ; een financieele huis
houding, waarin thans reods, bij al de orde
en helderheid die er heorscht, voortdurend
gel rek is, en waarin dat gebrek aan gold
voor do m;>est noodzakelijke uitgaven' om
do huishouding in bidioorlijk-buivgerlijken
' staat te houden, binnen een jaar iiii/ieml
j zal zijn geworden.
/ooals gezegd: den hoer Hinfzon mag
deze lof niet ontbonden worden, dat hij,
vóór hij her-nging, niets onbeproefd hoeft
gelaten om aan de gomeeiitenaren eon
duidelijkon blik op don financioelen toestand
der gemeente Rotterdam te geven. Kn dat
i wiis dan ook de boste wijze, om liet
onliou/li Ixire vau don tegenwoordige!! toestand to
j botoogen. Do deze week in behandeling
komende gomoente-bogrooting is zoozeer
n klacht om inkomsten, zóóze'T n
bo\ roep op de regooring, dat voor wie lezen
l on rekenen kan, geen motie of discussie
meer noodig is om te begrijpen (Int nok
\ Jiot-il rillllll'x /illltHrii'» 100 rilxl- limt'teH Ilill/lf»,
j il ','i' '/t hiu.x. eu f/tff H'i'! /.>!/t>'eii 'r-}1 evh'elv
\ >ij do bogre.oting voor 11)04 is eon
waar1 devol financieel overzicht gevoogdt, waaruit
! in do eerste plaats do onrustbarende
stij| ging- van don schuldenlast blijkt. De geza
menlijke schuld /:;:! op l Januari 10)4
boI dragon ? (12,427.200. Deze enorme schuld is,
i op nog geen (i miliioon na. aangegaan iib
j of na l S! 14, dus in de laatste ticii jaren. Kn
in het vooruitzicht staat, dat voor tal vau
noodzakelijke, onafwijsbare werken: bouw
j van een tweede ziekenhuis, bouw van een
krankzinnigengesticht, uitbreiding gasfa
briek en oloctris-'he installaties, verbinding
van den re. liter Maasoever met do lioll.
Spoor, subsidiering bijzonder
bevvaarschooli onderwijs, en vele andere zaken, waartoe
of reods besloten is, of' spoedig- besloten
moet worden, in de eerstkomende jaren nog
tal van niillioen ije/eein/ moeten worden.
Thans reods is de post voor rente <>n
otlossïng op de begrooting verreweg de hoogste
post; /.ij bedroog in' KI2 ? 2,7*7>S7.1!)X ;
zij zal voor I.i.104 bodra-gi n : J :i.212,375.2(1.
Kn zij zal binnen vijf jaren, wil men do
noodzakelijke werken uitvoeren, tot
minsj tei's 41A millioen zijn gestegen, on tot een
\ verre toekomst op de begrooting als een
drukkende last lilijreii purnissoercn.
De inkomstenbelasting is, sedert -!e enkel»
jaren van des hoeren Hintzes' behoor, ik
| bedoel : in weerwil van diens neiging tot
l zuinigheid, toc.li nog tweemaal verhoogd
i moeten worden, ou de straatbelasting,
bedoeld als belasting op waardevermeer
dering, maar in do werkelijkheid betaald
: dooi' de huurders, heeft het aantal
be| lastingbronnen met n, en wol een zeer
belangrijke, vormoordord. De s.-dieopvjiart
is gedurende U«).-> betrekkelijk zeer gunstig
geweest, en do inrichtinticH van eigen
beheer: gasfabrieken, waterleiding, havens
i on kaden, on ovorzetdionsf, hebben belang
rijk hoogere bedragen opgebracht, dan was
begroot. Kn desniettemin verklaren l!, ou W.
</<ff C.'/ lle Itrtj roof t tttj ,s,Vr///.-,' tt'i'ti» -'htifrttd'
Ittlinn'll IIKl'.'ill. rilll/i'll /II- lt<t</<l, i: il'' ? flil':l/ll<lt
rooi' ll'nf lit-ef /:oixhit!i'e/ij/,- r'iiir In f b^lii'er
iler (iiiin-t'iiti' i.oo'lig i'.
Houw van hot Xiekenhuis uitgesteld;
krüii/innigotigosticlit - uitgesteld : open
bare bibliotheek ?-- Uitgesteld: uit
voeringdor woningwet, door bouw van betere wonin
gen in de plauts der krotten, -uitgesteld;
kindervoeding, bitter noodig, uitgesteld;
ver| bonwing van 't leolijke, bedompte stadhuis
J uitgesteld ; om dan nog maar niet te sproken
; \nn loonsverlioogiiig' voor eenigerh'i
katogo! rie, \\aarvan hoelonnial geen sprake kan zijn.
: De meerdere inkomsten worden geheel in
j beslag genomen door de stijging der gcn-<»;<>.
posten vau uitgaaf: armenzorg, onderwijs,
politie, brandweer en de geduchte stijging
van den post voor rente en aflossing.
Klkc hervorming in voornitstrevenden zin,
i elke bemoeiing om ook do Woningwet en
i do (ïezoiidswet tot mér te mnk>'n dan tot
een troiii'il. elke stap Op den \veu v;iii
voor