Historisch Archief 1877-1940
UK AMSTERDAMMER W U E K B L A D VOOR NEDERLAND.
No. 1376
dan al gruwelijk veel!" Dat leert de
geheele tentoonstelling, thans bij Frans
Buffa en Zonen te Amsterda:n gehouden.
Het eerste nommer: Voor de Vttstm
geeft een heel gezin te aanschouwen.
De moeder zit pannekoeken te bakken,
het oudste dochtertje, met het jongste
zusje achter haar, kijkt de kunst af;
een ander zusje en broertje staan naast
elkaar verdiept in wat er gebeurt; een
andere kleuter, moeders lieveling, lacht
tegen de pannekoek; op een stoof je of
bankje zitten met geloovige en gehoor
zame gezichtjes, twee andere kleuters,
ze zijn in de stemming, eu stil van liet
feest. Als ze ouder zijn, zullen /.e luid
ruchtig wezen, en zingen :
I U- Yastelavoud, die komt tin.
Ho, nuui, lm!
Geef mij een pannekoek uit <le pan,
Ho, mtui, 11 o!
Toevallig dat Pieter van Laar eenzelfde
sujet, eveneens, zeer uitvoerig geschil
derd heeft, vrij zeker in een Hollandsch
interieur.
't Kuxje spreekt weer van het goed
waarnemen van kinderen. Klein broertje
zit op moeders schoot. Het zusje zoent
het en. legt haar heele wangetje tegen
het ventje aan.
De liefde van moeder en kind drukt
Wally Moes treflijk uit, op de schilde
rijen, waar de moeder het kind de borst
geeft en er geheel in opgaat, eu met
welbehagen naar het kind ziet.
Mo<(Jfi'irt'fldf noemt de schilderes het,
onbewust een illustratie op hot fraaie
gedicht van den /uid-Xoderlandschcii
dichter Frans de fort, i u het welk hij
een vader, bij de aanschouwing van
moeder en kind, zeggen laat:
Wanneer ik. weelde-dronken.
-Mijn blozend kind aanschouw
En die het mij heeft geschonken.
Mijn aangebeden vrouw.
Dan vraagt niet wie van beiden.
Mijn hart het mecsl tieiuiud.
Mijn hart en kan niet scheiden
De moeder van het kind.
De liefde voor het kind, en het groote
kunnen der artieste blijkt uit
/u'i«Arkopjf. Daar ligt een heerlijke poëzie
over dit in waas gehouden zacht, echt
vleeschkleurig blozend snoetje.
Moeders, in dagen van weelde eu geluk,
in dagen van ziekte en zorg, -?de moeder
het gezonde kind in stille dankbaarheid
beschouwend; de moeder het zieke kind
in de bedstee, mer een hart kloppend
van angst, lafenis of drankje brengend;
de moeder de hongere mondjes stillend,
niet genoeg van het eigen gebakken
brood kunnende snijden: een viertal
vrouwen Ju nfinichti»// ('2), vrouwen van
verschillenden leeftijd: eone in de schaduw
met een kind op den arm, gelukkig in
haar kind, het wachten vergetend; een
jonge vrouw of meisje, sterk nog door
jeugd; eene oudere vrouw, de moeder^)
naast'haar, beproefd'door het leven,
heel het gelaat drukt hot uit, nog meer
het oog, en achter allen de oude
vrouw, grijs van haar, de grootmoeder l:1)
weinig meer verwachtend, eu zich bij
iedere uitkomst kunnende neerleggen,
haar leeftijd loerende berusting, wetende:
aangaande nu de dagen on/es levens,
de tneesten zijn moeite en verdriet''
door Wally Moes geschilderd, 'cvon ecu
diepen blik in het vrouwen- on kinder
leven. Om dat te vermogen moet de
schilderes zelve dat leven diep hebben
gepeild, maar... Schaapherder heeft hot
gezegd: ze houdt zoo "rnweljjk veel
van kinderen."
Opmerkelijk, dat, zooals vaak geschiedt.
geen der vrouwtjes de handen aan een
kooltje vuur warmt, dat 'ecu der oudjes
in den bijbel leest, dat aoem der vrouwen
of kinderen aardappelen schilt.
"VN ally Moes heeft een eiacn begrip,
een eisen overtuiging, een eiueu kijk op
de dingen, iets porsoonlijk.s.
Al haar vrouwen eu kindereu bevestigen
het oordeel van Dr. A. Hredius over haar:
Wally Moes is cenc degelijke
figuurschilderes, die jicrxiiDiilijh' werk te aan
schouwen geeft, eigenaardig van onder
werp en kleur. Soms ligt er eene groote
levendigheid van uitdrukking in hare
goed gemodelleerde Laarder vrouwtjes;
en hare portretten -- ik donk b. v. aan
het portret van hare Moeder *.) ? zijn
vol leven en karakter."
Lettend op de kunst van Wally Moes,
ontwaart men uit al de vier-en-twintii;
schilderijen de liefde, de wijd i n»1 en de
zorg. waarmede alles gedaan is, - en
eene bekoorlijke; bescheidenheid. Som
migen meenen in enkele schilderijen in
vloed van .Jan Veth op haar kunst te be
speuren. Dat zou vooral zijn bij de /jaarder
vrouw in Zonda<rsche kleeding en in
het zeer mooie beeld van den neüouti
'jarigo, met doorgroefd gelaat, dof oog',
de handen «wouwen.
Zelfs het kleinste en geringste is met
liefde en zorir gepenseeld : de materie van
ieder voorwerp is overeenkomstig haar
aard, de stof <roed uitgedrukt; de steen
tjes van den vuurhaard, het ijzer van
den kachel, het doffe van do buitonzij
van de pot, waarin het beslag is voor
de Yastelavendpaunokoekon, de zijde van
de kleedij der vrouw op Zondag, de
veertjes mm do voennuts, onx.
De kleeding der Laarder vrouwen kan
verloren gaan. op de schilderijen van
Wully Moes /,ou men die terugvinden :
de blauwe borstrok of het zwarte jak,
de roode dook (driehoekig), de witte
kraplap, do diep-blauwo rok, de
boetselaars van verschillende kleur ; liet haar
kort geknipt, de zwarte kap or op, en
daarover de. roude muts dus genoemd
in tegenstelling niet de muts der vrouwen
uit Huizen, de zoogeuaamde?lsabee",?en
is de vrouw welgesteld, onder de ronde
muts het zilveren of gouden oorijzer met
de spelden naai' beneden; bloedkoralen
om, met gouden broche, een driehoek van
bloedkoralen er onder, saamgebondcn door
gouden slot, waarvan een gouden ketting
afhangt met kruisje.
Vóór Wally Moes te Laren kwam,
heeft zij gestudeerd aan de
llijksakadeinie voor Reeldende Kunsten te
Amsterdam. In 18(S4, zij was of werd
toen, l (i Xov., zeven-e.n-twintig jaar,
vermeldde de jury der [faagsche ten
toonstelling haar met lof voor het portret
van jutf'r. l'erk. l u 1<S>S2 had zij reeds
de zilveren medaille verworven voor:
De schoone kaartlegster". Hij voort
during trokken haar schilderijen de aan
dacht; kunstvrienden kochten (ir een en
schonken dat aan het museum lioymans.
De tentoonstelling van 24 door haar
geschilderde schilderijen, thans bij l'Yans
Huff'a en Zonen gehouden, zal haar
naam voor goed vestigen als de schil
deres van Karen, die zoo gruwelijk
veel van kinderen houdt,"
Zoo goed als de aangeklecde beelden
in de gewelven van liet Rijksmuseum,
de oude kleederdrachten, de oude t\ pon
der bewoners van Xedorland bewaren,
even goed, nog meer en corrector zullen
dit de schilderijen, als de typen on klee
derdrachten uit Laren, uit liet (Jooi,
van do bewoners afstammende van de
Sassisch-Frankiseho-Friozon. Voorde Friezen
spreekt hot oorijzor; en voor de Sassen,
do voermuts dooi' do kinderen gedragen.
voor het Frankische misschien hot
taaleigcn. Met geslacht is ontwtaan uit do ver
menging van de/.e drie hoofdsfammcu.
Door toevloed van lioileii uit andere streken
ontstond vorsehoidonheid. (Jelijk bij do
Sassen is hij de Laardors lief weven on
spinnen, en de landbouw nog in oero.
(iolijk do Sassisehe dorpen is Laren om
oen brink" gebouwd, en hooft liet zijn
eng".
\\ at ook vordwijno en vorbastore, iets
van
lietoor
sproiikelijke blijft al
tijd over.
I ja ren
dreigt een
groot go
vaar, dat
het te voel
door stede
lingen be
woond en
bebouwd
zal w orden.
Dan ver
dwijnt hof
((enig
uatunrsclioon,
dan blijft
hot geen uitverkoren verblijf voor schil
ders meer. dan is hot uit met de heer
lijkheid van Ifaiidorf, don sehildorvader.
Dan schudt hij het L.-uirdorstof van do
voeten, on trekt, met den laatsteii schilder.
elders hoon.
*) Dit hangt in haar atelier.
La Femme a la Lampe.
Ik weet nicl nf' hel heeft stormu'eiiK!in-n
om di' Millel hij Prevel1 1e /ien ik vrees
v;ui niet: er n schilderij voor Ie zien is
z'n kwartje waf .nauw versiioepen. als je eens
: x.iet. wat je voor hetzelfde geld oo do
vierjaarlijksche genieten kunt !
.Maai' die ei' geweekt zijn. hieven bepaald
goede vrienden van dit goddelijke schilderij
en /ij zullen g'aarne vernemen, wat het
kunsthijvoegsel van de .Y< u- )"';/?/,- 11,,-iiltl er van
vertelt.
Het hlad geeft aan de voorzijde een groote.
niet te lies! geslaagde reproductie eu doet, na
een geestdriftige beschrijving, de geschiedenis"
van het schilderij volgen. Daarin is
opmer| kelijk. dat .Millet. die nog al eens wordt
voorgesteld als tot zijn dood toe voor een
hongerloon te hebben gewerkt, van
DurandUuel er t'rs 14UOO voor ontving. Daarna is
het M-hilderij een melkkoetje voor de/en
| knnstkooper geworden, die het tol drie keer
toe de wereld inzond, het telkens tegen veel
| hooger prijs terugkocht, om het weer niet
een aardig winstje van de hand te doen.
Als laatste cijfer wordt genoemd de som van
l'rs loo.ooo, waarvoor hij het aan den heer
Kop Smit verkocht. De firma I'rever deed
het over uan den Amerikaansehen kunst
handelaar Kdgène rfilaenzer en het b!ad
oppert het vermoeden, dat het nu weldra
een plaats zal vinden in een Amerikaansche
collectie, hef eindpunt van zoo menig mees
terwerk uit de oude wereld.
i Dit nn lijkt mij een treurig' eind. of is
i bet niet grnw/;aum leelijk dat zoo'n sltik
vast gelegde zielenadel '-"tl begeerlijke rari
teit wordt, die de trnstniunnen elkaar met
vermogens betwisten, om het genot te hebben
te bezitten, wat een ander niet betalen kan
\ tenzij dan dat hun kunstbegrip zich
eveni redig ontwikkelde aan den enornien aanwas
| vuil bun kapitaal. Maai' benijden we die
eroosnsson niet, tot wie wellicht nooit de
i schoonheid van het schilderij /.al doordringen
' wil' het schoone er van waarachtig heeft
gevoeld, heeft het schilderij in eigendom,
zijn leven lang. .1. \\". N.
UIT DB NATUUR.
XXXVIIJ. Van de Maan.
\ We hadden van de week een paar
prachi tige heldere avonden: en meer dan gewoonlijk
! 'heb ik omhoog gekeken, naar de Maan en
| Jupiter vooral, omdat ecu paar lezers van
mijn vorig opstel om nadere aanduidingen
en naar bijzonderheden vroegen.
Als dit opstel verschijnt is de maan al niet
meer vol, maar zo is, indien de wol
ken het believen, tegen tien uur hoog aan
den Zuiderhemel nog in volle pracht te zien;
zoo hoog ongeveer en op dezelfde plek als
naar ons toe is gekeerd. Xu verlicht de zon
(behalve bij verduisteringen) voortdurend
ruim den halven maanhol, en daar deze, om
onze aarde heendraaienct, ons aardbewoners
altijd dezelfde helft toekeert, hangt het van
den stand, dien zij bij haar wandeling om de
aarde ten opzichte van de ;;on en ons inneemt
De Maan, naar de (ilobe van l', vou Lades.
in .Mei (een halfjaar geleden du>>, tegen IL'
uur de- zon stond. Ver in 't rond verbleckcn
bij ha:ir licht de sterren; alleen .lupHerlaat
zich niet verduisteren.
Heerlijk spreidde gisteravond de \\a--ende
maan oen /acht goudgeel licht om zich heen
en in 't hereik van dit licht, recht er onder
een tiental maandiameters ongeveer;, hing
?lupiter te glanzen in bleeken groenaehtigon
schijn. <terk, stil en prachtig dreef hij mee
alsof hij bij haar hoorde. Dunne zilveren
v\ olkenshiiers scho';en voorbij; maarMaanen
de sterren schuil gingen. De meu-chen hier
spraken van .Inpiler als il, r, ,?/?''/'/,?/?,,?. waar
schijnlijk. omdat /c meeden, dal er regen
volg! op 't verschijnen van '/,' */i'r "ml, r </r
in, i", i. Nu is de maan al weer een heel eind
achter.
Op zulke avonden wordt het verlangen
sterk, 11 ui ook een? oen poosje de. maan oi'
de planeten te niogcnyesUideeren dooreen van
die moderne reii/.cn-telescopen, waarvan alleen
reeds ,1e afbeeldingen respect inboezemen.
/ooicis kan ik voor- mij /elf stellig wel
noteeren bij zoovele andere pia Vota op
wetenschappelijk gebied, maareen vergoeding
brengt uns de photogr.xpuie. Door de gebroe
ders Jlenri van deJI'Sblaie wacht vi'tn l'arijs,
en al eerder dool'. ^i|;^FÜr§noineil \ an de l/ick
sterre wacftf-, zijn met nBUKt'Ti'refractors'prachtige
foto's van de imufu <i-eWomen. -Met de eliché's
van de/e ne0i<ie*.erft*'e!>vi maïfiikaart samen
gesteld-, waarop dj- maangebt'i'gk'H met hun
verba/ende kratt-rucUtixe kommen, de wijde
maasvlakten door Li.'^ge walton omgeven,
op versrhilJontle ly'flztm' door .do zon verlicht,
buitengewoon dnHliali.ilC'.uitkcmen.
Deze kaarten zijn. lift: d>'U la;ü.st.eu tijd nog
vollediger gemaakt door. het, bijteekeiien van
bijzonderheden, lagere bergmas.-a's. lange
-rechte kli'tvjf1» en, iill^i,:iity.(.'nd<;j;li.ik^.' toppen
die de plfok)grajihie niet weergeven kan en die
' ' ' ''-
af, of wij het verlichte gedeelte van de maan
in zijn geheel of .-leehts gedeeltelijk /uilen
kunnen zien. Dat kan ieder aan zijn kinderen
gemakkelijk duidelijk maken door een gladden
donkeren bal :\an een touije lanL-./.aam om
een heldere kaars te Mm^'eren. Zoódat de
hand zich bo\-en de viun: l^-vinvlt en ile
bal op de hoogte van de vlam blijft.
Toch is er ooi; som-, wanneer wij van de
lichthellt van de maan slechts een randje
k linnen /ie u 'hij d<'U M k kei v o r n MI. i. i. de d f ?!] ?
kore rest op Ie merken. Daarbij lijkt de
heivcrlichte sikkel een napje. waarin een
/.wakverliehte rondo eikel ligt. Uil bekende
Versch ijn-ei. de a<c!i'jraii \\ e m;-an gelM'co-n.
"Ui.siaal. dnor,l;i[ hel lichi. «aai-mee d
zon de aarde iie~iraail. door deze naar het
donkere maangedeelte Wordt ternggek.ial-t.
liet is dan aard-M-liMi r>o de maan. /oi .a!--\\ ;i
maneschijn op de aarde hehlieu. l li] uun -i iue
stellingen en mei '.Mede kijkers /.ij n i u dit li;n!\\e
lielit. dat evenwl nog ongeveer l-l maai .?:<"'
s! ork is al- de ma u e-o f i ij i:. 11 i en \\ ij out v i ic_!' ?! i.
de schaduwvli-kken en de imoüonhcdcu op
ile maan nog te onderscheiden.
Door een tweeden gladden bal. een glaxeii
knikker b.v. olie diclit hij de andere moei
u-ebonden W'.H'deH', is dit ivHexic-vci'M'hiiii-el
ook eenigszins na te bootsen.
Telescopen zijn geen artikelen van
ilagelijksch gebruik, en worden ook liever niet
uitgeleend, maar \\ ie een (riëdcr-binocle o!'
een goeden veldkijker heeft, moet bij een
maansikkel niet duidelijke ..luue eendn'c" de
lijn tnsschon licht en donker eens goed
o]inemeii ; de binnenrand blijkt dan duidelijk
gehakkeld door de oneffenheden van de
lïuianoppervlakte. Wie een sterk
vergrootenden kijker niet goed stil kan houden, bindt
die maar op den verstelbaren poot van een
camera vast; dat gaat best. Met zes of
negenmaal vergrooting is er met zoo'n ge
mproyiseerden sterrekijker al heel wat merkwaar
digs aan den hemel te zien.
Dat liet uscligraiiwe gedeelte te klein lijkt,
als omsloten wordt door den fel verlichten
sikkel met zijn horens, is hetzelfde gezichts
bedrog, dat ook zijn werking doet wanneer
beurtelings witte strookjes papier nauw aan
eensluitend gelegd worden tusschen
evenbreede zwarte reepjes; de witte schijnen dan
grooter door liet meerdere licht dut zij
terugkaatsen. ook over de randen van de zwarte
hem.
liet overeenkomstig verschijnsel van een
door reflexie verlichte donkere massa, zal
zich op de maan zelf ook voordoen, daar is
het dan <w//</,?<(/;»-, niii-'/i'. De tweede afbeel
ding hierbij, een reproductie van een schilderij
van Krans in de laatst verschenen aflevering
van ll'c/m// umi M, nxt-h/n'if, stelt dit
phenouieen voor. De aarde staat laag en de zon
hoog. <le aardsikkel is een smalle verlichte
hoog, en in de l,v/v n'iidm' was heel duidelijk,
misschien te duidelijk den vorm van Amerika
te zien. Door de reproductie is er echter al
vee! ver/\\akt.
Als er mcnsehen als wij op de maan
woonden, zouden zij waarschijnlijk, althans
met het ongewapend Oog, meer door het
aschgranwe deel dan door do zoo fel verlichte
volle aarde van 011/0 pluneet, te weten komen ;
maar onze bewolkte luchten zouden de waar
nemers daar ginds nog al eens teleurstellen.
Da i de maan een volmaakt doode en
onveranderlijke wereld zou zijn, wordt tegen
woordig doo-,- ,1e astronomen betwijfeld. In
's<i is door Herman Klein een donkere
viel; ontdekt in de nabijheid van een groote
bergmassa. waarschijnlijk een nieuwe diepe
krater. Kn eenige jaren geleden is door den
xooeven genoemden Kriegel- daar diclit bij
weer een dergelijke verandering in de
maanoi,-..ei-vlakte waargenomen, /.oodat bet niet
onmogelijk is. dal daar in de buurt nog
vuleain-eiie werkingen plaats u-rijper..
i'. !>? de K. Stellig bestaan er ook in onx.e
taal werken o,-.-r folklore, betreffende planten
en 'ii'Ten. Da', van lïaron Sloot, ..De Dieren
in ! < ?'.-rmaan-che volksgeloof" iSijthof,
Leiden is vrij uitvoerig. Venier zult u wel
ie'.s hebben ji-ui l>,-'miiiiniilt'l//l,:irl?' hlmii n ;
niluegoven door de Veiveiiiging tot onderzoek
van iaal en volksleven in het Oosten van
Nederland.
i H b. nfe kraaien zijn gisteren i \Voeiisdag)
te \m-ierdam 'gearriveerd.
De j: nu e re u/e n sa l a mande i's van A rt i s staan
?'p uilkomen. '/A' krijgen al kleur en oogen
en duikelen l u-!ig rond in d e glazen e i eren. Het
ni'.oinelje h lijd de /.e ne.g steeds omwentelen.
y.U'h ulSliï' i u de' s'teWstè'- kijkers vei-tooueii.
De Usjw.moorn Kriegel' in Trii'st heeft dit
groote werk ondernomen en zijn Maanatlas
waarvan al eenigc doelen klaar zijn. is een
Wonde r \\ er k van knnsf en \\ etenschap samen.
( icdecftelijk naar d'e/.e foto's lieef! Ivluard
von l.ades in Berlijn een groote relief-
maan.Maanlandschap bij hoogeii zonnestand, uit
Weltall u. Menschheit.
i
globe samengesteld, waarmee, door doelmatig
belichten, alles, wat op de schijngestalten en ]
de schaduwteekeniiigeii van de maan betrek
king heeft, aanschouwelijk kan gemaakt
worden.
Jüjstuande afbeelding geeft door heliogra- j
vu re eenigszins een denkbeeld van wat deze j
globe en relief van de maan vertoont. .Met ;
(?enige moeite y.ijn de plaatsen der grootste, !
schaduwvlekken. laten we zeggen oogen, neus
en mond. van de maan, op deze afbeelding l
wel terug te vinden; wat den schceven mond
veroorzaakt is in elk geval goed te zien.
ledereen weet. wel, dat de schijngestalten
van de maan (sikkel, eerste en laatste kwar- ,
tier en volle maan) ontstaan, doordat wij van }
dit hemellichaam alleen liet gedeelte kunnen
zien, dut door de zon is verlicht en tevens
MEÜBKL-BAZAfi
SINGEL 263 283.
bij de faleisstraat
MASSIKF KIKKN".
140 X 80/65.
Telefoon 8968.
Kantoor-Meubelen enz.
J. MEIJERINK MEIJER.
Fanorama-G-eTDOU'w.
Amsterdam, Plantage.
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Perzische Tapijten.
Vaste prijxen. Toegang
DE PHOENIX
234 Spuistraat, Amsterdam.
Meubileeringen.
Geïll. prijscouranten en begrootiugen gratis.
Levering onder volledige garantie franco
geplaatst door geheel Nederland.
L BINNEN-!
INRICHTING TOT
HEUBELEERING
EN ? VERSIERING
S5DER- WONING»
12O-ROKIN-12O
rTFv
EN TEGEL
J FABRIEK
hOLLAND
NAAMU-VENN-CÊV-TE
UTRECHT