Historisch Archief 1877-1940
Ko.1383
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Theo Nenhiiys en zijn Atelier voor Versiëringskunst."
Het kleine tentoonstellinkje, voor eenige
weken te Amsterdam gehouden, waar
eenige werkstukken van den jongeu en
sympathieken artiest, wiens naam en in
richting ik boven dit artikeltje plaatste,
te zien waren, is een gereede aanleiding
tot het verleenen van eenige plaatsruimte
te dezer plaatse, aan eene appreciatie van
zijn werk. Zijn werk, en wat hij er door
tracht te bereiken, zal u klaarder zijn,
zoo ge de grond-idee kent, waarvan hij
Tegen dezen wansmaak en zijn
onmiddelijke oorzaak, het gemis van een ar
tistieke opleiding bij den Xederlandschen
typograaf, eene opleiding waar niet
zoozeer de ontwikkeling cener technische
handigheid dan wel die van den smaak,
tenminste op den voorgrond treedt, te
strijden en door dien strijd zich een ar
beidsveld te verschaffen, reeds bij het
verlaten der Normaalschool hadden
Neuhuys' verlangens in die richting gewezen.
Thee\varmer, uitgevoerd in bruin, grijs en blauw laken.
van den aanvang zijner zelfstandige werk
zaamheid af, bij zijn arbeid is uitgegaan;
waarbij dan blijken zal dat Neuhuys
mogen grooteren hem zijn voorgegaan,
en zijn trachten met dier intentiën in
verwijderd verband staan ten onzent
althans een der eerst arbeidenden was op
het, langen tijd braak liggend veld der
versiering van de in drukv.orm gegoten
gedachte.
. Want hier, in het streven naar schoon
heid en eenvoud van bouw in den
lettervorto zelf in de eerste plaats, naar logisch
vivêriJand tusschen dezen en de verdere
versiering der te bedrukken ruimte in
de tweede, li§t het zwaartepunt e»f de
faVzïjïi werk.'De' bbuw'vah een
drukwerk! 't Is nog niet /oo erg
lang" geleden dat ook de voorname"
drukker, wanneer hij voor eene circu
laire bijvoorbeeld, eens iets extra moois
leveren wilde, zoovele verschillende let
tertypen gebruikte als slechts mogelijk
was, waar het geval er zich eventjes toe
leende bovendien door middel van
prutserijtjes met kartonnen opvulseltjes, letters
?wier type daarvoor absoluut ongeëigend
was, in sierlijke bochten aaneen vlocht.
En met de verdere versiering der te
bedrukken ruimte" werd op even
hartverheffende wijze rondgesprongen.
Buitenlandsche clichés in olie stijlen, doch
by voorkeur in den draaierigen stijl, beste
en goedkoopste in het gebruik, deden
dienst ter verluchting van prijscourant
en adreskaart, boekomslag en circulaire,
alleen op doodsbriefjes ontbraken ze.
Hij wendde zich tot den heer Visser,
directeur der Teekenschool voor kunst
ambachten in de DaCostastraat en
overstuitte op bezwaren van plaatsgebrek.
Na nog eenige yergeefsche pogingen
werd de idee prijs gegeven en toog
Neuhuys aan het ontwerpen. Dit, in
plaats van het te verwaarloozen, feitelijk
op den voorgrond stellen van het zuiver
typografisch deel van het door hem te
verrichten werk is het hem kenmerkende,
in vergelijking met anderer pra>staties.
De arbeid van den drukker en van den
verluchter is voor hem een niet te schei
den geheel; samenwerking van beiden
de hoofdvereischte om tot een goed stuk
werk te komen. Met het eenvoudig
ontwerpen van ecu randje, het teekenen
van. een vignetje houdt de bemoeiing
van den laatsten niet op; tekst zoowel
als versiering dienen als n geheel door
den verluchter gedacht, ontworpen en
onder zijne leiding uitgevoerd te worden.
Aan dergelijk, uit den aard der zaak
kostbaar drukwerk, valt in ons land met
zijn steeds eenigszins beperkte oplage,
voor boekuitgaven zelden te donken. Dat
er met eene consequente toepassing van
zooeven genoemde principeu veel te be
reiken is bewijzen de talrijke firmakaa'rten,
catalogusomslagen, in n woord de
proeven van handelsdrukwerk, waarvan
door Neuhuys een aanzienlij k conti n gent
geleverd werd. De steeds grooter wor
dende belangstelling door den handels
man aan het druk werk/ijner onderneming
betoond, en die ontstaan moest uit de
gebiedende noodzakelijkheid van door
een aantrekkelijken, smaakvolleu vorm
zich in den stroom reclame drukwerk te
onderscheiden, heeft de opkomst van
een handwerk als dat der sierkunstenaars
in de liand gewerkt. En het is
Boekband, |uitpevocrdj in| perkament niet goudsrempel.
geliefd materiaal, het perkament, kleine
luxe-voorwerpen als visitekaartboekjes
e. d., waarop dan weer een hem
eigenwoog met dezen de mogelijkheid om
een cursus voor typografen, die in de
zooeven besproken leemte zou voorzien,
in het leven te roepen. Doch het plan
Schutblad^ ui t het Orelio-album, uitgevoerd in blauw en goud op bruin bufl'elleer.
Theo Neuhuvs.
juist door de boven beschreven denk
beelden aangaande tekst en versiering,
datj Neuhuys op dit .terrein veel
verdienstelijks geleverd heeft. De hier ge
reproduceerde opdracht uit het
Orelioalbum illustreert goed do uénliei<l uit
versiering en tekst ontstaan.
In meerder mate nog dan bij het voor
handelsdrukwerk bestemd ontwerp, komt
Neuhuys' decoratief' talent tot zijn recht
bij ontwerpen waar hij noch door tekst
noch door keuze van materiaal gebonden
is. Daar ontwikkelt zich geheel zijn
door ernstige studie verfijnde smaak,
waaraan alle geraffineerdheid vreemd is.
Bladen als het'schurblad uit het
Orelioalbum maar vooral die, bestemd voor
de handteekeningen der Koninginnen in
het Messchaertboek, zijn n door de
keuze van materiaal n door de bewer
king ervan, dingen van zeer eigen cachet.
Die twee pagina's uit het
Mcsschaertalbum, mot haar mooie kleurcombinatie
van blauw en bruin, er gaat een deftig
heid, een royauteit van uit, geheel in
overeenkomst met haar bestemming.
Zonder overladen te zijn, is het geheele
blad uitnemend gevuld en geeft door
die ingetogenheid zelve met het slechts
matig gebruik van goud tot een indruk
van rijkdom en weelde. Met anderen,
heeft ook Neuhuys bij de bewerking van
zijn materiaal, hier perkament, het batik
procédétoegepast. Een ander pracht
boek, dat, voor de' firma Enschedéter
gelegenheid van haar feestviering dit
jaar vervaardigd, werd geheel op deze
wijze bewerkt. Vooral iu dit laatste
boek geeft Neuhuys een overvloed van
motieven, een groote rijkdom van orna
ment.
Sinds korten tijd maakt hij van zijn
aardig ornamentje {gebatikt is. Ze zijn
aardig om te hebben,} als een proefje
van zijn werk, als herinnering aan of
belofte voor zijn groote uitvoeringen van
albumbladen of oorkonden. Een hier af
gebeelde theewarmer geeft bovendien een
staaltje van batikwerk op laken.
Zoo blijkt de heer Neuhuys, die ook
meubels ontwierp en uitvoerde, van veel
markten thuis en heeft het allen schijn
dat het onder zijne leiding staand
,Atelier voor Versieringskunst" eétó plaat»
in de kunstnijverhèidswpreld zal kunnen
innemen. Over den aard dezer inrichting
ten slotte nog een enkel woord.
Het atelier belast zich met het ont
werpen en uitvoeren van teekeningen
op decoratief en illustratief gebied, zoo
wel voor vermenigvuldiging als voor
enkele luxe-exemplaren: prachtbanden,
oorkonden, diploma's, monogrammen,
kunstnijverheidsproducten enz. Alle op
drachten aan deze inrichting gegeven,
worden door Neuhuys persoonlijk uit
gevoerd, zoodat alles wat het atelier
verlaat, zijn naam draagt. Ontwerpen
van anderen dan van den leider worden
niet onder den naam der inrichting uit
gevoerd.
Op het oogenblik werken op de in
richting, behalve Neuhuys zelf, nog slechts
weinigen. Blijft het werk op dezelfde
aanzienlijke artistieke hoogte, waarop
het tot nu stond, zich handhaven, en
daarvoor bestaat niet de minste reden
tot vreezen, dan zullen dikwijls nog ver
scheiden prestaties getuigen kunnen van
Neuhuys' waarde als decoratief kunste
naar.
J. H. I>E Bois.
Reproductie naar de oorspronkelijke teekening in kleuren uitgevoerd op carton.