De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1904 7 februari pagina 10

7 februari 1904 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

10 I>£ AMSTERDAMMER 'WEEKBLAD 'V<0<) E NEDERLAND. No. 1389 I>e .St. Louis en San Fianeisco Mjj. keert ?wedewna .een kjvartaalsdïvidend van l pCt. op 4,e .preferente, betaalbaar l Maart, uit. Het nalfjaarfijkseb. dividend op de prefe rente Mineapolfs is wederom 3 % pCt. en op de Commons 2 pCt. Het 38e dividendbewijs van de certificaten van aandeelen Mjssouri Pacific is betaalbaar met ? 60.75 tot uitbetaling van 2% pCt. dividend en het 27e dividendbewijs van cer tificaten van pref. Denver Kio is betaalbaar met ? 61.?, ?30.50 en ?6.10, onderscheiden lijk voor 10, j> en n aandeel. Over de nieuwe beursintroduce'e de Costa Rica zal men maar betrekkelijk weinig ver heugd zjjn. Misschien geeft ze wel wat te Kopen, maar zeker is 'n afwachtende houding tegenover haar voorloopig nog gewenscht. Maar dat is zeker, als papier voor pater famUias is 't niet geschikt. Nu als zoodanig verwacht 't ook niet beoordeeld te worden. Behoefte aan zulk beursmateriaal bestaat niet. Dat te leveren zal ook niet de bedoeling van de introducteurs zijn ; wol om zaken te doen. Wie kan hen dat kwalijk nemen ? De prijs is niet hoog. A. v. d. E. te Leuven. Houden zal voor loopig in uw geval 't meest aanbevelens waardig zijn. Medan : Wellicht kan ik de volgende week de verlangde cijfers meedeelen. Anonymus. Wat is uwe bedoeling met de toezending van de u bekende 2de memorie en van het artikel van den heer B.? Kom eens praten of wil mij schrijven. Hulde aan tef I&raëls. Ter gedegenheid van den tachtigsten verjaardag van Neerlands grootsten meester, Jtiie^en wij onzen abonnés een fraaie premie aan. Deze premie bestaat uit een prachtig uitgevoerde lithographie naar de be kende schilderjj van leraëls, ..Daviden Saul", uitgevoerd in 14 kleuren, op de ateliers» van de drukkerij Senefelder. Deze lithographie (drukoppervlakte 54 X 36) zal geëncradeerd een sieraad voor elk salon zün. Terwyi de handels waarde meer dan zes gulden bedraagt, wordt de lithographie aan onze abon nés voor ? 1.50, franco per post in koker, aangeboden. De toezending geschiedt na ontvangst van een postwissel a ? 1.50 naar volgorde der ingekomen aanvragen. Er zjjn slechts 1000 afdrukken van deze lithographie gemaakt, en de steenen zijn daarop afgeslepen. De lithographie wordt geëxposeerd by de voornaamste boekhandelaren te Amsterdam. De Uitgevers van .,De Amsterdammer Weekbl. v- Nederland*'. Inhoud van Tijdschriften. Groot Nederland, Febr.: Louis Couperus, Endymion. M. Constant, Liefde. Frans Bastiaanse, Verzen. L.van Deyssel, Jongensechetsen. Van Elring, Busken Huet's bepordeelingswijze. G. Simons, Panharing visschen. Litteratuur en Bibliografie. Nederland, afl. 2 : Frans Xetscher, Uit het rijk van den draak. G. H. Priem, Langs donkere paden. Henri van Wermeskerken, Bladen uit een schetsboek. Alice de KeyserBuysse, De berechting. Emma van Es, De scheurkalender. V. v. Geusau, Visioen. Kroniek. De KathoVd; Febr.: Uit de hoogte . .. Het raadsel des levens, door J. M. L. Keuller. Patriarchaat of matriarchaat. Dr. Jos. Aan Tbéa ea Lonise. (Ingezonden}. Lieve Théa en Louise, ik geloof, dat dat vriendinnetje van jullie, die Albertine Madeleino een petillant ding is, een beetje hyp" un tout tros petit peu hyst", i'antast-romanesk, maar overigens zoo kwaad niet, ondanks de zeer hoogst vleiende, hcuschègetuigenis van oom Mari, dio sprak van een tang van een niclif een naïef' vrouwelijk natuurtje, een uit die steeds breeder wordende schare hyper moderne wezentjes, die om strijd zich reppen voor do dusgenaamde vrouwenbeweging. Zooals ze daar zit in haar forsch geplooiden hobbezak, in haar lekkeren Penaatstoel, do beenen over elkaar, de han den om de knie, het hoofd in peinzende houding, staroogend, de haren a l;t Cléo, den poez'len hals bloot, bloot ook iets van dat zoete mysterie... is ze inderdaad koste lijk, en haar dan to hooren pariasanten ovor de mannen on hot huwelijk, als 't vinkje in de abeelen Iiaar to hooren doorslaan over allos on nog wat, over Borel, Bolland, Yan Deyssel, dan wordt ze gewoon weg onbetaalbaar. En toet), met al haar drukte eu gedoe, haar maling hebben aan, haar jakkes en nog eens jakkes, piept hot uit eiken regel uit, staat het daar tusschon alle regels door te lezen: O mijn eono noodigo, Henri, waar ben je, waar toef je, waarom talm jo? Het gaat Albertine als haar Pa Floor, die zwaar verkouden was on hippend on bevend tegenover Ma en Bertha stijf staande hield, dat-i absoluut niet verkoudon was: Bertha, hoe kun je, hoe durf jo beweren, dat ik verkouden ... oen hevige nies en hoestbui je herinnert je nog wel Louise, belette toon, koddig genoeg, Paatjo Floor de voltooiing van zijn vermetele vraag. Maar om op oom Mari terug te komen, ik begrijp niet wat Albertine op oom's blauwe das met witte moesjes to glossen heeft. Een elk is koket opzijn manier. Draagt Pa Hector ook niet een dito das, zij het dan ook in 't zwart? Zoo min als ik mij mijn vriend Boellaard kan voorstellen zonder hoogon dop en ietwat «eheef op hot hoofd geplant, zoo min kan ik mij de Treubs donken zonder de cravate artistiquo. Kodolphe, Schuunurd on later ook Barbemuche droegen zulke dassen, echte Loli mcfjehrijpen. Het koppelteek en der modernen, door H. Linnebank, O. S. Cr. 's Kcnings naam, door Ca. Lolimeyer, Er. De Godslamp, door P. F. M. Vreeswijk, O. F. M. Eigen Haard. No. 6: In de Branding, door Marie de Negri. VI. ? De geschiedenis van ILpendaia en het slot Ilpenstein in verband niet die van Waterland, door J. C. A. Fetter, niet af b. I. Mr. P. Brooshooft, door Era. ? Jozef Isuaëls. Het Naaistertje, naar de schilderij in het Stedelijk Museum te 's Gravenhage. ? Op de Rivier, door A. Peaux. Jozef Israëls, tachtig jaren, door Jer°. de Vries, met portret ten en af b. ? Verscheidenheid. Feuilleton. iiilliHiiilimiiiiiiHiHiiimiiiiiiiMiiiiiitnuimiimiiiHimimiiii <? llllinillllllllllllllllltllllMIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIMHIIIIHMI m ie bttttoE-pcfflore, Een heel oppervlakkige lezer van het door den heer Gerard G. Lenselink over de vereenvoudiging der Kantongerecht procedure ingezonden stukje in uw blad van 24 Januari j.l. komt tot de conclusie, dat een griffier bij het kantongerecht een procedure erg duur maakt. Er wordt daarin gesproken, dat bij vor deringen van ?200, wanneer het vonnis bij verstek gewezen wordt, de gerechts- en executiekosten f 10 h f80 bedragen. Dit wil ik niet tegenspreken, maar heel oppervlakkig gelezen, zou dit aan den griffier te wijten zijn. Ik geloof dat ik niet ver van de waar heid af ben, wanneer ik vermeld, dat bij dergelijke vonnissen aan den griffier slechts wordt betaald aan emolumenten voor de aanteekening in het audientieblad het vonnis en de grossen hoogstens ?3 en in dien de vordering ?25 of minder bedraagt slechts aan emolumenten voor de grosse wordt betaald en wel ?0.80 a ?!. Terwijl daarenboven moet betaald worden aan zegel-registratierechten on rolrecht van den deurwaarder: 1°. voor vorderingen boven de ? 25. Van af ? 4.25 (resp. ? 3.50) tot ?7.65 (resp. ?6.90). 2°. Voor vorderingen van ?25 en minder vanaf ?3.75 (resp. ?3) tot ?4.05 (resp. ?3.30), zijnde bij deze geen rolrecht verschuldigd. Hieruit volgt mijns inziens dat allerminst do gerechts- on executiekosten door den griffier zoo enorm duur worden gemaakt. Zouden de gerechts- en executiekosten zooveel v minder. worden, wanneer de emo lumenten der griffiers kwamen te vervallen-' Een ijrif/io'. Artistiet eigendom. Haarlem, Jan. 1904. Geachte Hedaclie ! Vergun me met enkele woorden te be antwoorden het artikel van den heer W. Penaat, in De Amsterdammer van verleden week, en wel hoofdzakelijk wat betreft, do zinsnede, dat de verdere exploitatie van Arnstelhoek in dien zin gebeurde dat de oorspronkelijke modellen van Eisenioeffel door een ander wel'dên veranderd en ver handeld. Het is me een zeer welkome ge legenheid, vooral Jen heer Eisenloeffel in gemocde te raden eens een toontje lager te zingen. In den laatsten tijd is het tocli we zenlijk al zoover gekomen, dat er in binnennoch buitenland de weerga van den heer E. is te vinden en vele, waaronder ernstige rnenschen houden dien heer voor den pio nier der moderne kunstnijverheid. Wij echter, die don heer E. hebben gadegeslagen gedu rende zijn artistieke loopbaan, vanaf den tijd dat hij daarop zijn eerste schreden zette, kunnen niet anders dan hierom lachen. Wat toch is eerste voorwaarde voor den kunstnijveraar om iets goeds te maken. Im mers, dat men zijn materiaal door eu door kent, en dat men, zoo niet geheel dan toch voldoende op de hoogte der techniek is om te kunnen beoordeelen of iets goed of slecht is gemaakt. Van dit alles is bij den heer E. geen sprake. Bij al zijn pogingen, die echter nimmer ernstig werden opgevat, heeft hij nooit ook maar de geringste notie kunnen krijgen van de techniek der metaalbewer king. Dit gebrek werd echter gedeeltelijk verholpen, doordien hij, lijdens zijne werk zaamheid aan Amstelhoek, de beschikking had over superieure werkkrachten, die de door den heer E. gemaakte fouten herstelden. Niet zoodra echter kwam de heer E. op eigen beenen te staan, of zijne onbekwaam heid sprong voor ieder die eenigszins tot oordeelen bevoegd is, duidelijk in het oog. Het werk, wat thans onder den naam metaal werk Eisenloeffe), in den handel wordt ge bracht, behoort tot het slechtste wat de markt oplevert. Dit is jammer, want vele zijner vormen konden bij fraaie uitvoering werkelijk aanspraak maken op den naam van mooi werk. Nu echter zijn liet prullen, die geenszins den naam mogen dragen van kunstnjj verhei dsproduu-ten. Wat aangaat het veranderen der modellen van E. zou ik willen vragen, met welk recht beweert ge dit? Nimmer heb ik getracht een model van den heer E. voor het mijne te doen doorgaan, of door eene kleine wij ziging het op mijn naam te brengen. Het ware te wenschen dat de heer E. .dit ook kon zeggen. Ik zou, alhoewel ik er geen studie van heb gemaakt, toch het v'oorbeeld van den heer Penaat kunnen volgen, en een geheel lijstje kunnen samenstellen, van zoo genaamde oorspronkelijke ontwerpen Eisenloefi'el, met vermelding van de bron waaruit geput is. Ik noem alleen slechts, het meest bekende theeservies, 't welk tot in de geringste bizonderheden een navolging is van een Japansch stuk werk, zooals ik dat zag in den kunst handel van Wisselingh en ook is in het bezit van den heer C. W. II. Verster, te Hilver sum. Het bekende moccakannetje, waarvan ik de bewijzen heb, dat het geen ontwerp E. is. Een zilveren kandelaar, die men kan vinden in het plaatwerk Colloctioa Spitzer". Een zilveren fruitschaal, bijna zuivere copie van een exemplaar in het Rijksmuseum. Ook het Etuographisch Museum te Amsterdam is blijkbaar een vruchtbaar veld geweest voor des hoeren E's artistieke grasduinerij. Ik zou kunnen doorgaan, maar vind het niet noodig. Doel was alleen maar om de breed uitgemeten bekwaamheid van den heer E. tot zijn werkelijke grenzen-terug te bren gen, 011 ik meen dat dit, meer dan tijd werd. Wij staan hier in Holland aan het begin van een periode dat de kunstnijverheid door slimme kooplieden en fibrikanten als een schoon object van winstmakerij wordt be schouwd." Alzoo een zinsnede van den heer Penaat in een ander artikel. Waar, zeer waar, heer Penaat ; maar ik vraag u, aan wien de gehuld ? Aan niemand andera, dan aan uw vriend Eisenloeft'el, die met zijn werk bijna alle fabrieken i n Neder land heeft afgeloopen, om te probeeren waar men het goedkoopste, dus tevens ook het slechtste werkte. Het gevolg daarvan is ge weest, dat al die fabrikanten liet ook eens gaan probeeren, en dat men tegenwoordig in lederen winkel of' bazar, naast allerlei andere prullaria ook zoogenaamd modern' koperwerk ziet staan. Ik ben er van overtuigd, dat indien ge vast had t gehouden aan het be ginsel, gebruiksvoorwerpen te maken, uit muntende door eenvoudigen vorm, bruikbaar heid en deugdelijkheid van bewerking en materiaal, ge thans niet zelf de gevolgen van eigen werk behoefde te duchten. Maar ik geloof dat winstmakerij ook door u niet zoo tut den booze wordt geacht, Moge liet u overigens gelukken uw zuiveringsproces tot een goed einde te brengen, en de kunst nijverheidsbeweging gezonder en sterker te maken. Maar eerst de hand in eigen boezem. Achtend, J. BI.I.WMA. * * Daar ik vermoed, dat de directie van het Binnenhuis geen kennis draagt van dezen uit val van den chef der werkplaats, die thans voor haar het koperwerk vervaardigt, zal ik op dit schrijven niet eerder ingaan voor ik de directie van het Binnenhuis in de gele dassen : c'était fièrement beau et tres cliic! Als Kuyper op reis gaat en zijn Tiroler costuum aantrekt, draagt-i ook zoo'n das, dus op oude op een das u p to date, een professorale das, een ministrieele das, een artistieke das, een das, die ik in 't vervolg de das Mari'' zal noemen, op het voet spoor van onze boordon-fabrikauten, die hun onderscheidene fabrikaten ook noemen naar \ de meest roemruchte personaadjes: Loubet. ; Bülow, Deleassf', V;ui Lyndeii, K u y per, ; Léopold, Van Deyssel. Apropos van Van Deyssel, ik vind dat praatje van Albertine over Kurol Lodewijk's \ gezellige speknekje, ja, hoc zal ik het noe men, een tres petit pen gewaagd. De j dauwdruppels op Karel's snorhnron en Lodewijk's rood gesnoten neus kunnen er ] nog even jnee dooi', r/mar het willen zoenen , goddank, is het nog niet tot zoenen ge komen ik /eg, het willen zoenen op of ', in het speknek-je -?neen, dat is to erg, dat is zoo vrcosolijk, zoo ijselijk, dat ik onwillekeurig naar mijn eau-de-cologno- .' floschje grijp. Jij, Thérèse, als do meest , onverdachte raadgeet'stor van je vriendin, i je moet Albortino er op wijzen, dat ze hier i staat op oen. helling, een zeer gevaarlijke j helling. Holland, noch zijn ,,Kleine Logick" kun- ; non hier helpen. ; Aanschouwelijk onderwijs is misschien het ceuigc, dat hier uitzicht op redding opent, want Albertine met al haai' vroeg rijpe wijsheid, zo heeft niet liet minste benul van wat zoenen is, hoe zoenen toe- \ gaat. In dit verband begrijp ik niets van \ de onbesuisde vituperatie 'harcr papa, die haar voor de voeten wierp: hoekom jij aan die wijsheid, waar een fatsoenlijk meisje niets van afweten mag vóór ze drie maanden getrouwd is. j Laat Albertino eens met mij meegaan naar Zaza", de Zaza van Mine. Marignan. Ah (juelle Zaza! "Wij gaan eerste rij stalles zitten om goed i scherp te kunnen zien; .jij, Thi'a. gaat ook mee tres faeiunt collegium - ik in 't midden, heel knus, om, waar het aan- l schouwelijk onderricht te kort mocht scliio- j ten, nog links en rechts met de grauwe ! theorie to hulp f.o kunnen komen. Met spanning volgen wij liet eerste bedrij!'. | vrij zijn ^oiiiidord lot het moment »-a;ii\ip Marcel het keurslijf lo-gespt van Za/a. Zaza's délicieuse rug leunt zaehtkens tegen Mareei's breede borst; Zaza wendt li H ar hoofd nu rechts dan links, haar oogen ontmoeten dio van Marcel. Machtiger wolft zich Za/a's boezem, hcur smijdige hals valt terug op Marcol's schouder oh, cjest trop! Marcol's brandende lippen drukken een vurigen hartstochtelijke!! kus op dat verrukkelijk heerlijke lichaam ('uiiaille'. roept een meneer achter ons, poiirtant siiblinin, surperbe fluistert hij: Duin fliyraulia dclorquct «d u=cula (Vrvii ein, aut facili saevitia iK'gïit, Qiine p 'Scenlc m.iu'is gamli'nt tM'ipi liitoriliim iMperc ornipat." Hoc fijn, hon geestig wist Horiitius to teekenen, en dat zijn me nu meisjes, gevoed met het merg dei- ouden, ja die dan nog durven uitroepen, <">, dut ellendige systeem van nioisjesopvoodin" in totale onwetend heid. llooigriovond, hoe onuitsprekelijk ondank baar kan toch het inouscliolijk hai't,in 't bij/ou der een vrouwenhart zijn. Wat helpt het, of Lfvy zkdi al de vingers lam peut overliet uut," de noodzakelijkheid der studio dor klassiek"!], als jullie perséniet lezen wilt. .Ie hebt Konu'inseli Recht goloopen bij (.'onrat en zoo dikwerf ('onrat je vroeg Wilt is ein Klier" heb je toch stoods netjes correct geantwoord. Vanwaar dan toch opeens die onbeholpen heid, die krasse onwetendheid nopens de allerinteressantste en meest gewichtige y.iikcu des huwelijks. Xu jij lieve Louise je candidaats hebt ge daan, op weg bent je doctoraal to doen, straks do indrukwekkende hooge en schitterende rij on/er magistraten zult schakeeron, toont toch, dut je den ernst dor tijden begrijpt, dat het lot der vrouwenbeweging, aan welker spits je staat, wier geestelijke leidsters je, bent, je heilig is. Verwoest niet op wreede wijze de liooge eu scliooiie verwachtingen, die het vader land op jullie bouwt. Ik ben nog geheid vervuld van, verkeer nog geheid onderden indruk van de dingen, dii> ik laatst to hooren ou te zien kroeg in de gei'echtszaal, waar een stuk of vijf rochtfidijk" ambtenaren ..plechtig" worden -?:.'instiil!(!c:-d. Ik goh;,»!' ni''t dut er ecu genheid heb gesteld toch nog mijne opmer kingen te beantwoorden. Het zou mij dan tevens zeer aangenaam zijn van den heer Berlage zelf een oordeel te hoeren over het m. i. grove misbruik dat o. a. op de werkplaats Amstelhoek van de oorspronkelijke modellen van Eisenloeffel gemaakt is. Ter wille van een juist begrip der questiej wil ik hier even aan toevoegen, dat mijn schrijven in dit blad gericht was tot den heer Poot en de directie van het Binnenhuis en niet tegen den heer Blinxma, die blijk baar de teekenaar is van de door mij ge maakte metaalontwerpen. Het is allerminst mijn bedoeling teekenaars, wier afhankelijke positie ook in artistieken zin mij te goed bekend is, van zelfs* ongeoorloofde copie oen ernstige grief te maken. W. PION A AT. ?????«?*"^^?i Amstelhoek, 29 Januari 1904. Naar aanleining van een artikel in de Amsterdammer d.d. 24 Januari '04, waar ook wij in betrokken worden, zou ik den heer W. Penaat willen vragen, dat hij en de anderen, in zijn artikel, genoemde personen 't zy uit een contractueel of ander deugdelijk feit eens en vooral bewijze een rechtmatig en onbe twistbaar recht te hebben op de modellen van Amstelhoek, speciaal die van het aarde werk, om dezelve als hun werk te exploiteeren, zoodat wij, de fabriek voortzettende, iets onbehoorlijks zouden doen. Tegenover zijne opvatting omtrent artistiek eigendom staat die van industrieel eigendom en van dit standpunt uit namen wij de aardewerkfabriek, incluis de oorspronkelijke modellen over; natuurlijk niet als curiositeit maar met de bedoeling de zaak niet te niet te doen gaan en te trachten dezelve voor onze kunstnij verheid te behouden. Kunnen zij yén deug delijke bewijzen overleggen, waaruit blijkt dat zij bij hunne indiensttreding tegenover de vorige directie zich auteursrechten op hun werk hebben voorbehouden, dan zullen zij genoegen moeten nemen met den loop der dingen, zooals die zich nu bepaald hebben, zonder immer eenig recht noch op den naam noch op de modellen van Amstelhoek te kunnen doen gelden. Tot zoolang zal onzer zijds de beschouwing gehuldigd worden : dat wij kochten, dus ook de oorspronkelijke mo dellen, ons eigendom z4jn met het recht hier naar zoo dikwijls als wij zulks noodig en geschikt achten het aarden vaatwerk te doen vervaardigen en te verkoopen, al het andere als namaak beschouwende. Niettemin hopen wij, omdat samenwerking, in plaats van verdeeldheid, ons aller belang is, dat de kwestie in zake artistiek eigendom, zal blijken langs minnelijken weg opgelost te kunnen worden en 't mogelijk zal wezen elkaar, zoolang nog geeiie wettelijke bepalirgen den vrijen kunstenaar en zijn werk beschermen, wederkeerig die bescherming te verleeiien, tot eene betere eii afdoende rege ling is tot stand gekomen. Dn ilirectie van de aardewerkfabriek Amstelhoek". IIIIIUIIIIIIIMIIIII1IIIIIIIM Aan de amateurs damspelers. Ofschoon geen onbekende bij de dam spelers, zoowel in bet buiten- als binnenland, dien ik heden mij toch voor te stellen en met korte woorden aan te ge /en, het doel mijner werkzaamheden in deze rubriek op het gebied van het schoone meer en meer gewaardeerde dam«pel. Mijn doel is, om langs dezen weg mede te werken, niet alleen opdat bet spel meer en meer ingang zal vinden bij hen die uitspan ning zoeken door inspanning, maar inzon derheid om den weg aan te wijzen die be wandeld moet worden, om bet spel te spelen zooals dit door de ontwerper is samengesteld. Ik zal niet trachten uit te vorschen, door wien dit edele spel is gemaakt, dit y.ou mij misschien nood/aken meer eeuwen achteruit ee« heerlijk verschiet open voor jullie, Théa, Albertino, Louise! Xiemnnd minder dan Götbe heeft het gezegd: dor Unigang mit Frauon ist das Element gutoi' 'irron, en anu do zeden hier valt inderdaad iots to verbeteren. Zelden zag ik de banier dor humaniteit zoo woest gehanteerd als daar, on zo noemden elkaar maar allemaal zonder blikken of blo/en om eene haverklap, met hot leukste ernstigste strakste gezicht der wereld ci,;ineut!" Mot breed gebaar 071 zwiorigon zwaai van zijn lorgnet verklaarde do president door de Hooge regoering uit hot Hooge noorden geroepen to zijn tot zijn Hooge Ambt, on de zaal, klaarblijkelijk geroerd, diop onder don indruk dezer eminente wolsorokeudhoid, word stil als cou muis. K n tui zou jo denken, dat al dat eminente er voor do vuist word uitgegooid. Xoo kind, het word gewoon weg van een papiertje gelozou, not als (labriol Ilanotoaux plag to 'doen in do frnnscho kamer, als hij hoogst gewichtige verklaringen had te verstrekken, de hooge politiek on don vrede van Kuvopa rakende. Ja, hot ging zelfs zoo ver, dat do woorden van erkentelijkheid jegens do verschillende sprekers zoo maar vlug weg van hot roods oonigo dagen tovoron gopraoparoordo velletje, zelfs mot gevoel en zonder te haken konden afgelezen worden. Kn wanneer ik dan straks gezeten zul zijn in d'e presidentskamer aldus ruischto hot door do hooggowolfdo zaal in do presi dentskamer, aan wier wanden de af kontorfoitsols prijken van mannen als Wichers, Van Hall, Backor, Hoeth, Liiden... O, sterflijke on tegelijkertijd onsterHijke Louise, oen nieuw verrassend j n stralend licht ging voor mij op ovor liet dogma onzer onsterf! lijkhoid. Ook .jou afkontorfeitsel zal eens ' daar prijken, ook jou beeltenis zal eens daar insph'oorond werken. Verrukkelijke gedachte, sublieme paradox: gestorven to zijn on toch te loven! .Na dit oiistorrlijkheidspruatjo vod ik bohoofto aan een glaasje »N'ectar. Wellicht ontmoeten wij elkaar van avond nog in de ehampugiietont op do f oost markt in te gaan, dan ik j&ren getracht heb vooruit te werken in de beoefening. Ook wil ik niet onderzoeken waar dit spel het eerst i's in beoefening gebracht, hetzij in Azië, Afrika of wel in Europa. Wat ik wel kan zeggen ie, dat het epel bij ons in gebruik het Poolsch Daraspel" heet, en hier van uitgaande, mogen wij aannemen dat het van uit Polen tot ons is doorgedrongen. Nog wil ik even wijzen op het verschil tusschen het Fransche en Hollandsche Dam men. De (.erstgenoemden spelen op de witte, wij op de zwarte ruiten of vakken. Overigens is alles hetzelfde, zoowel de speelwijze als het noteeren. Wij plaatsen het bord met de zwarte diago naal onderaan links beginnende. De hoofdregels zijn: men schuift in sohuino richting voorwaarts hetzij naar links of rechts als daar open ruiten zijn. Men slaat in schuine richting voor of' achterwaarts ovor do schijf en plaatst het eigen stuk op de daarachter gelegen open ruit. Men moet altijd de meeste schijven slaan. Een schijf op de Damlijn gebracht zijnde wordt Dam. Deze mag in allen schuine rich tingen schuiven als zij niet door schijven van de tegenspeler verhindert wordt. Als slagstuk heeft een Dam niet meer waarde dan eeu schijf, men is dus vrij in het gebruik maken bij het slaan of van dea Dam of van de schijf. De schijf waarmede men slaat moet op de Damlijn komende, doch nog meerdere schijven kunnende slaan, doorslaan en niet rusten. (Van Embden) heeft getracht dit in te voeren. Men mag na den slag de schijven van het bord nemen, nooit eerder. Men noteert het bord als volgt: De bovenruit links 1. verder 2. 3. 4. en 5. De tweede lijn links 6. Verder 7. 8. O en 10 enz., zoodat 50 eindigt onder aan rechts. Wanneer men speelt, b.v. van 33 op 28, dan noteert men 33?28 of ~. Wanneer men slaat b.v. van 33 op 22 dan noteert men 33 : 22 of ~ :. Slaat men over meerdere schijven dan noteert men alleen de ruit van uitgang en die van plaatsing, b.v. 33 : l L of 33 : G of wel - : of ??: enz. . 11 b ?* Wit opent altijd het spel, zoowel bij par tijen als problemen en eindsjrelen. Meerdere regels zijn meer toepasselijk bij wedstrijden 6n kunnen dus voorloopig ach terwege blijven. Het ligt in mijn plan om de theorie van het spel dikwijls te behandelen, gespeelde partijen, kort geanaliseerd te plaatsen, goed gebouwde problemen ea eindspelen ter op lossing aan te bieden en verder de Amateurs zooveel mogelijk op de hoogte te stellen met wat er in de Damwereld plaats vindt. C'orrespoudeutiën, oplossingen on verder alles wat met deze rubriek in verband staat, mo«teu opgezonden worden aan onderstaand adres. De beantwoording zal zooveel mogelijk plaats vinden in deze rubriek. Xa nog de belangstelling en zoo mogelijk de medewerking gevraagd te hebben van alle dam-spolers eu inzonderheid van de bestaande vereenigingen, acht ik deze rubriek voor geopend, hopende, dat zij zal voorzien in de reeds lang gekoesterde wensch van vele be kwame Damspelers bier te lande, de Redacteur, C. H. BKOEKKAMP, Damrak 51), Amsterdam. Club-match. tusschen het Ver. Amst. Damgenootsuhap en de Damvereeniging Ons Genoegen" van Edam. CO ^j ^ -^ ? "~* -i Eind-rtitslat; (2 séries). ~3 i-1 S* «3 a Amsterdam. Elain. 3" 2 4i! 2 4!, 2 1:' l 4 2 0: 4: i O 2 O 4'' 2! 2 J. (ie Haas O. H. B!'oe.\kaitijj Pli. L. Battefeld ?I. Meijer H.A.J.d.-OrebW K. van der .Meer A..1. v. d. W o 11 Ie J. il. Vos W. C. Drost S. S. vau Jianlcn contra N. Bjuwcr 10.1 W.düUoerSz. Oll), .Tb.dL'Boi-.rS/.. 0;0; P. de B. ei' 2|l! G.v. Gaasbeek O'O'1 K. UUHW.T D. Kikke S. Buis .T. Plas J. Kok 0|() 2!2 OIO' 2!0 ? 00 Volksvlijt. Zoo Albertine. Louis'' adtiio, Thóu, 30 17 13 winstp. totaal behaald winstp. 7 !i 10 Amsterdam. E.|t>m. De uitslag is voor het Genootschap van Amsterdam glansrijk, maar men mag niet vergeten dat de Edammer Voreeniging nog maar ruim n jaar bestaat. Hiervan uit gaande kan men constatoeren dat /ij zich roemvol heeft verdedigd, en waar de kans, sjhoon bleek, daar durfden de deelnemers hunner Veroeniging den aanval gerust onder nemen, en werd deze soms met succes ten einde gebracht. In hoofdzaak werd het positie-spel gevolgd, wel een bewijs van goede opvatting van het spel. Er werden vele sérieuse partijen uitgevoerd. lüj bord l en 3 zijn partijen gespeeld, die meer dan 5 uren duurden. De hartstocht voor bet spel was Luiten gewoon. Bij sommigen M erd bet bijna ecu levensvraag, zal ik winnen of verliezen''. Vooral was dit merkbaar bij de midden!» u-den, waar di; ouden van dagen plaats vonden. Men kon het hen aanzien, dat zij alles op het spel zetten om de eer te behalen of te behouden. .,Jongen, jongen, wat is het toch mooi ! wat spelen ze best!!" hoorde men een ruim Sü-jarig bezoeker uitroepen. Een ander kon niet nalaten na afloop der match te /.eggen: Dit zijn nu de schutters en mannetjesputters van Amsterdam", enz. Ofschoon er oogenblikken waren dat de groote zaal te Edam aardig bezet was, had men op sommige momenten een speld hebben kunnen hooreu vallen. Allen gingen modo op in het spel, vooral wanneer er iets fraais word uitgevoerd. Voor velen zal deze gehouden, match eeu Aansporing zijn, om ook als lid van een der Vereenigingeii toe te treden, daar het nut van in vereoniging dit spel te beoefenen, meer en meer blijkt. Spoedig zullen enkele de:!er gespeelde par tijen in deze rubriek opgenomen worden. Ik /.al evenwel niet schromen om daarbij op de fouten te wijzen, wetende dat dit ten Grutte komt van allen waren liefhebbers. Wij hopen spoedig woer op zulke schoone matches verbist to worden.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl