Historisch Archief 1877-1940
10
I>£ AMSTERDAMMER 'WEEKBLAD 'V<0<) E NEDERLAND.
No. 1389
I>e .St. Louis en San Fianeisco Mjj. keert
?wedewna .een kjvartaalsdïvidend van l pCt.
op 4,e .preferente, betaalbaar l Maart, uit.
Het nalfjaarfijkseb. dividend op de prefe
rente Mineapolfs is wederom 3 % pCt. en op
de Commons 2 pCt.
Het 38e dividendbewijs van de certificaten
van aandeelen Mjssouri Pacific is betaalbaar
met ? 60.75 tot uitbetaling van 2% pCt.
dividend en het 27e dividendbewijs van cer
tificaten van pref. Denver Kio is betaalbaar
met ? 61.?, ?30.50 en ?6.10, onderscheiden
lijk voor 10, j> en n aandeel.
Over de nieuwe beursintroduce'e de Costa
Rica zal men maar betrekkelijk weinig ver
heugd zjjn. Misschien geeft ze wel wat te
Kopen, maar zeker is 'n afwachtende houding
tegenover haar voorloopig nog gewenscht.
Maar dat is zeker, als papier voor pater
famUias is 't niet geschikt. Nu als zoodanig
verwacht 't ook niet beoordeeld te worden.
Behoefte aan zulk beursmateriaal bestaat niet.
Dat te leveren zal ook niet de bedoeling van
de introducteurs zijn ; wol om zaken te doen.
Wie kan hen dat kwalijk nemen ? De prijs
is niet hoog.
A. v. d. E. te Leuven. Houden zal voor
loopig in uw geval 't meest aanbevelens
waardig zijn.
Medan : Wellicht kan ik de volgende week
de verlangde cijfers meedeelen.
Anonymus. Wat is uwe bedoeling met de
toezending van de u bekende 2de memorie
en van het artikel van den heer B.? Kom
eens praten of wil mij schrijven.
Hulde aan tef I&raëls.
Ter gedegenheid van den tachtigsten
verjaardag van Neerlands grootsten
meester, Jtiie^en wij onzen abonnés een
fraaie premie aan.
Deze premie bestaat uit een prachtig
uitgevoerde lithographie naar de be
kende schilderjj van leraëls, ..Daviden
Saul", uitgevoerd in 14 kleuren, op de
ateliers» van de drukkerij Senefelder.
Deze lithographie (drukoppervlakte
54 X 36) zal geëncradeerd een sieraad
voor elk salon zün. Terwyi de handels
waarde meer dan zes gulden bedraagt,
wordt de lithographie aan onze abon
nés voor ? 1.50, franco per post in
koker, aangeboden. De toezending
geschiedt na ontvangst van een
postwissel a ? 1.50 naar volgorde der
ingekomen aanvragen. Er zjjn slechts
1000 afdrukken van deze lithographie
gemaakt, en de steenen zijn daarop
afgeslepen.
De lithographie wordt geëxposeerd
by de voornaamste boekhandelaren te
Amsterdam.
De Uitgevers
van .,De Amsterdammer
Weekbl. v- Nederland*'.
Inhoud van Tijdschriften.
Groot Nederland, Febr.: Louis Couperus,
Endymion. M. Constant, Liefde. Frans
Bastiaanse, Verzen. L.van Deyssel,
Jongensechetsen. Van Elring, Busken Huet's
bepordeelingswijze. G. Simons, Panharing
visschen. Litteratuur en Bibliografie.
Nederland, afl. 2 : Frans Xetscher, Uit het
rijk van den draak. G. H. Priem, Langs
donkere paden. Henri van Wermeskerken,
Bladen uit een schetsboek. Alice de
KeyserBuysse, De berechting. Emma van Es, De
scheurkalender. V. v. Geusau, Visioen.
Kroniek.
De KathoVd; Febr.: Uit de hoogte . .. Het
raadsel des levens, door J. M. L. Keuller.
Patriarchaat of matriarchaat. Dr. Jos.
Aan Tbéa ea Lonise.
(Ingezonden}.
Lieve Théa en Louise, ik geloof, dat dat
vriendinnetje van jullie, die Albertine
Madeleino een petillant ding is, een beetje hyp"
un tout tros petit peu hyst",
i'antast-romanesk, maar overigens zoo kwaad niet, ondanks
de zeer hoogst vleiende, hcuschègetuigenis
van oom Mari, dio sprak van een tang
van een niclif een naïef' vrouwelijk
natuurtje, een uit die steeds breeder wordende
schare hyper moderne wezentjes, die om
strijd zich reppen voor do dusgenaamde
vrouwenbeweging. Zooals ze daar zit in haar
forsch geplooiden hobbezak, in haar lekkeren
Penaatstoel, do beenen over elkaar, de han
den om de knie, het hoofd in peinzende
houding, staroogend, de haren a l;t Cléo,
den poez'len hals bloot, bloot ook iets van
dat zoete mysterie... is ze inderdaad koste
lijk, en haar dan to hooren pariasanten ovor
de mannen on hot huwelijk, als 't vinkje
in de abeelen Iiaar to hooren doorslaan
over allos on nog wat, over Borel, Bolland,
Yan Deyssel, dan wordt ze gewoon weg
onbetaalbaar.
En toet), met al haar drukte eu gedoe,
haar maling hebben aan, haar jakkes en
nog eens jakkes, piept hot uit eiken regel
uit, staat het daar tusschon alle regels door
te lezen: O mijn eono noodigo, Henri, waar
ben je, waar toef je, waarom talm jo?
Het gaat Albertine als haar Pa Floor,
die zwaar verkouden was on hippend on
bevend tegenover Ma en Bertha stijf staande
hield, dat-i absoluut niet verkoudon was:
Bertha, hoe kun je, hoe durf jo beweren,
dat ik verkouden ... oen hevige nies en
hoestbui je herinnert je nog wel Louise,
belette toon, koddig genoeg, Paatjo Floor
de voltooiing van zijn vermetele vraag.
Maar om op oom Mari terug te komen,
ik begrijp niet wat Albertine op oom's
blauwe das met witte moesjes to glossen
heeft. Een elk is koket opzijn manier. Draagt
Pa Hector ook niet een dito das, zij het
dan ook in 't zwart?
Zoo min als ik mij mijn vriend Boellaard
kan voorstellen zonder hoogon dop en ietwat
«eheef op hot hoofd geplant, zoo min kan
ik mij de Treubs donken zonder de cravate
artistiquo.
Kodolphe, Schuunurd on later ook
Barbemuche droegen zulke dassen, echte Loli
mcfjehrijpen. Het koppelteek en der modernen,
door H. Linnebank, O. S. Cr. 's Kcnings
naam, door Ca. Lolimeyer, Er. De
Godslamp, door P. F. M. Vreeswijk, O. F. M.
Eigen Haard. No. 6: In de Branding, door
Marie de Negri. VI. ? De geschiedenis van
ILpendaia en het slot Ilpenstein in verband
niet die van Waterland, door J. C. A. Fetter,
niet af b. I. Mr. P. Brooshooft, door Era. ?
Jozef Isuaëls. Het Naaistertje, naar de schilderij
in het Stedelijk Museum te 's Gravenhage. ?
Op de Rivier, door A. Peaux. Jozef Israëls,
tachtig jaren, door Jer°. de Vries, met portret
ten en af b. ? Verscheidenheid. Feuilleton.
iiilliHiiilimiiiiiiHiHiiimiiiiiiiMiiiiiitnuimiimiiiHimimiiii
<?
llllinillllllllllllllllltllllMIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIMHIIIIHMI
m ie bttttoE-pcfflore,
Een heel oppervlakkige lezer van het
door den heer Gerard G. Lenselink over
de vereenvoudiging der Kantongerecht
procedure ingezonden stukje in uw blad
van 24 Januari j.l. komt tot de conclusie,
dat een griffier bij het kantongerecht een
procedure erg duur maakt.
Er wordt daarin gesproken, dat bij vor
deringen van ?200, wanneer het vonnis bij
verstek gewezen wordt, de gerechts- en
executiekosten f 10 h f80 bedragen.
Dit wil ik niet tegenspreken, maar heel
oppervlakkig gelezen, zou dit aan den
griffier te wijten zijn.
Ik geloof dat ik niet ver van de waar
heid af ben, wanneer ik vermeld, dat bij
dergelijke vonnissen aan den griffier slechts
wordt betaald aan emolumenten voor de
aanteekening in het audientieblad het
vonnis en de grossen hoogstens ?3 en in
dien de vordering ?25 of minder bedraagt
slechts aan emolumenten voor de grosse
wordt betaald en wel ?0.80 a ?!.
Terwijl daarenboven moet betaald worden
aan zegel-registratierechten on rolrecht van
den deurwaarder: 1°. voor vorderingen boven
de ? 25. Van af ? 4.25 (resp. ? 3.50) tot
?7.65 (resp. ?6.90).
2°. Voor vorderingen van ?25 en minder
vanaf ?3.75 (resp. ?3) tot ?4.05 (resp. ?3.30),
zijnde bij deze geen rolrecht verschuldigd.
Hieruit volgt mijns inziens dat allerminst
do gerechts- on executiekosten door den
griffier zoo enorm duur worden gemaakt.
Zouden de gerechts- en executiekosten
zooveel v minder. worden, wanneer de emo
lumenten der griffiers kwamen te vervallen-'
Een ijrif/io'.
Artistiet eigendom.
Haarlem, Jan. 1904.
Geachte Hedaclie !
Vergun me met enkele woorden te be
antwoorden het artikel van den heer W.
Penaat, in De Amsterdammer van verleden
week, en wel hoofdzakelijk wat betreft, do
zinsnede, dat de verdere exploitatie van
Arnstelhoek in dien zin gebeurde dat de
oorspronkelijke modellen van Eisenioeffel
door een ander wel'dên veranderd en ver
handeld. Het is me een zeer welkome ge
legenheid, vooral Jen heer Eisenloeffel in
gemocde te raden eens een toontje lager te
zingen. In den laatsten tijd is het tocli we
zenlijk al zoover gekomen, dat er in
binnennoch buitenland de weerga van den heer E.
is te vinden en vele, waaronder ernstige
rnenschen houden dien heer voor den pio
nier der moderne kunstnijverheid. Wij echter,
die don heer E. hebben gadegeslagen gedu
rende zijn artistieke loopbaan, vanaf den
tijd dat hij daarop zijn eerste schreden zette,
kunnen niet anders dan hierom lachen.
Wat toch is eerste voorwaarde voor den
kunstnijveraar om iets goeds te maken. Im
mers, dat men zijn materiaal door eu door
kent, en dat men, zoo niet geheel dan toch
voldoende op de hoogte der techniek is om
te kunnen beoordeelen of iets goed of slecht
is gemaakt. Van dit alles is bij den heer E.
geen sprake. Bij al zijn pogingen, die echter
nimmer ernstig werden opgevat, heeft hij
nooit ook maar de geringste notie kunnen
krijgen van de techniek der metaalbewer
king. Dit gebrek werd echter gedeeltelijk
verholpen, doordien hij, lijdens zijne werk
zaamheid aan Amstelhoek, de beschikking
had over superieure werkkrachten, die de
door den heer E. gemaakte fouten herstelden.
Niet zoodra echter kwam de heer E. op
eigen beenen te staan, of zijne onbekwaam
heid sprong voor ieder die eenigszins tot
oordeelen bevoegd is, duidelijk in het oog.
Het werk, wat thans onder den naam metaal
werk Eisenloeffe), in den handel wordt ge
bracht, behoort tot het slechtste wat de
markt oplevert. Dit is jammer, want vele
zijner vormen konden bij fraaie uitvoering
werkelijk aanspraak maken op den naam
van mooi werk. Nu echter zijn liet prullen,
die geenszins den naam mogen dragen van
kunstnjj verhei dsproduu-ten.
Wat aangaat het veranderen der modellen
van E. zou ik willen vragen, met welk recht
beweert ge dit? Nimmer heb ik getracht
een model van den heer E. voor het mijne
te doen doorgaan, of door eene kleine wij
ziging het op mijn naam te brengen. Het
ware te wenschen dat de heer E. .dit ook
kon zeggen. Ik zou, alhoewel ik er geen
studie van heb gemaakt, toch het v'oorbeeld
van den heer Penaat kunnen volgen, en een
geheel lijstje kunnen samenstellen, van zoo
genaamde oorspronkelijke ontwerpen
Eisenloefi'el, met vermelding van de bron waaruit
geput is.
Ik noem alleen slechts, het meest bekende
theeservies, 't welk tot in de geringste
bizonderheden een navolging is van een Japansch
stuk werk, zooals ik dat zag in den kunst
handel van Wisselingh en ook is in het bezit
van den heer C. W. II. Verster, te Hilver
sum. Het bekende moccakannetje, waarvan
ik de bewijzen heb, dat het geen ontwerp
E. is. Een zilveren kandelaar, die men kan
vinden in het plaatwerk Colloctioa Spitzer".
Een zilveren fruitschaal, bijna zuivere copie
van een exemplaar in het Rijksmuseum. Ook
het Etuographisch Museum te Amsterdam is
blijkbaar een vruchtbaar veld geweest voor
des hoeren E's artistieke grasduinerij.
Ik zou kunnen doorgaan, maar vind het
niet noodig. Doel was alleen maar om de
breed uitgemeten bekwaamheid van den heer
E. tot zijn werkelijke grenzen-terug te bren
gen, 011 ik meen dat dit, meer dan tijd werd.
Wij staan hier in Holland aan het begin
van een periode dat de kunstnijverheid door
slimme kooplieden en fibrikanten als een
schoon object van winstmakerij wordt be
schouwd." Alzoo een zinsnede van den heer
Penaat in een ander artikel.
Waar, zeer waar, heer Penaat ; maar ik
vraag u, aan wien de gehuld ? Aan niemand
andera, dan aan uw vriend Eisenloeft'el, die
met zijn werk bijna alle fabrieken i n Neder
land heeft afgeloopen, om te probeeren waar
men het goedkoopste, dus tevens ook het
slechtste werkte. Het gevolg daarvan is ge
weest, dat al die fabrikanten liet ook eens
gaan probeeren, en dat men tegenwoordig in
lederen winkel of' bazar, naast allerlei andere
prullaria ook zoogenaamd modern' koperwerk
ziet staan. Ik ben er van overtuigd, dat
indien ge vast had t gehouden aan het be
ginsel, gebruiksvoorwerpen te maken, uit
muntende door eenvoudigen vorm, bruikbaar
heid en deugdelijkheid van bewerking en
materiaal, ge thans niet zelf de gevolgen van
eigen werk behoefde te duchten. Maar ik
geloof dat winstmakerij ook door u niet zoo
tut den booze wordt geacht, Moge liet u
overigens gelukken uw zuiveringsproces tot
een goed einde te brengen, en de kunst
nijverheidsbeweging gezonder en sterker te
maken. Maar eerst de hand in eigen
boezem.
Achtend,
J. BI.I.WMA.
* *
Daar ik vermoed, dat de directie van het
Binnenhuis geen kennis draagt van dezen uit
val van den chef der werkplaats, die thans
voor haar het koperwerk vervaardigt, zal ik
op dit schrijven niet eerder ingaan voor ik
de directie van het Binnenhuis in de gele
dassen : c'était fièrement beau et tres cliic!
Als Kuyper op reis gaat en zijn Tiroler
costuum aantrekt, draagt-i ook zoo'n das,
dus op oude op een das u p to date, een
professorale das, een ministrieele das, een
artistieke das, een das, die ik in 't vervolg
de das Mari'' zal noemen, op het voet
spoor van onze boordon-fabrikauten, die hun
onderscheidene fabrikaten ook noemen naar \
de meest roemruchte personaadjes: Loubet. ;
Bülow, Deleassf', V;ui Lyndeii, K u y per, ;
Léopold, Van Deyssel.
Apropos van Van Deyssel, ik vind dat
praatje van Albertine over Kurol Lodewijk's \
gezellige speknekje, ja, hoc zal ik het noe
men, een tres petit pen gewaagd. De j
dauwdruppels op Karel's snorhnron en
Lodewijk's rood gesnoten neus kunnen er ]
nog even jnee dooi', r/mar het willen zoenen ,
goddank, is het nog niet tot zoenen ge
komen ik /eg, het willen zoenen op of ',
in het speknek-je -?neen, dat is to erg,
dat is zoo vrcosolijk, zoo ijselijk, dat ik
onwillekeurig naar mijn eau-de-cologno- .'
floschje grijp. Jij, Thérèse, als do meest ,
onverdachte raadgeet'stor van je vriendin, i
je moet Albortino er op wijzen, dat ze hier i
staat op oen. helling, een zeer gevaarlijke j
helling.
Holland, noch zijn ,,Kleine Logick" kun- ;
non hier helpen. ;
Aanschouwelijk onderwijs is misschien
het ceuigc, dat hier uitzicht op redding
opent, want Albertine met al haai' vroeg
rijpe wijsheid, zo heeft niet liet minste
benul van wat zoenen is, hoe zoenen toe- \
gaat. In dit verband begrijp ik niets van \
de onbesuisde vituperatie 'harcr papa, die
haar voor de voeten wierp: hoekom jij aan
die wijsheid, waar een fatsoenlijk meisje
niets van afweten mag vóór ze drie maanden
getrouwd is. j
Laat Albertino eens met mij meegaan
naar Zaza", de Zaza van Mine. Marignan.
Ah (juelle Zaza!
"Wij gaan eerste rij stalles zitten om goed i
scherp te kunnen zien; .jij, Thi'a. gaat
ook mee tres faeiunt collegium - ik in
't midden, heel knus, om, waar het aan- l
schouwelijk onderricht te kort mocht scliio- j
ten, nog links en rechts met de grauwe !
theorie to hulp f.o kunnen komen.
Met spanning volgen wij liet eerste bedrij!'. |
vrij zijn ^oiiiidord lot het moment »-a;ii\ip
Marcel het keurslijf lo-gespt van Za/a.
Zaza's délicieuse rug leunt zaehtkens
tegen Mareei's breede borst; Zaza wendt
li H ar hoofd nu rechts dan links, haar oogen
ontmoeten dio van Marcel. Machtiger wolft
zich Za/a's boezem, hcur smijdige hals valt
terug op Marcol's schouder oh, cjest
trop! Marcol's brandende lippen drukken
een vurigen hartstochtelijke!! kus op dat
verrukkelijk heerlijke lichaam
('uiiaille'. roept een meneer achter ons,
poiirtant siiblinin, surperbe fluistert hij:
Duin fliyraulia dclorquct «d u=cula
(Vrvii ein, aut facili saevitia iK'gïit,
Qiine p 'Scenlc m.iu'is gamli'nt tM'ipi
liitoriliim iMperc ornipat."
Hoc fijn, hon geestig wist Horiitius to
teekenen, en dat zijn me nu meisjes, gevoed
met het merg dei- ouden, ja die dan nog
durven uitroepen, <">, dut ellendige systeem
van nioisjesopvoodin" in totale onwetend
heid.
llooigriovond, hoe onuitsprekelijk ondank
baar kan toch het inouscliolijk hai't,in 't bij/ou
der een vrouwenhart zijn. Wat helpt het, of
Lfvy zkdi al de vingers lam peut overliet
uut," de noodzakelijkheid der studio dor
klassiek"!], als jullie perséniet lezen wilt.
.Ie hebt Konu'inseli Recht goloopen bij
(.'onrat en zoo dikwerf ('onrat je vroeg
Wilt is ein Klier" heb je toch stoods netjes
correct geantwoord.
Vanwaar dan toch opeens die onbeholpen
heid, die krasse onwetendheid nopens de
allerinteressantste en meest gewichtige
y.iikcu des huwelijks.
Xu jij lieve Louise je candidaats hebt ge
daan, op weg bent je doctoraal to doen, straks
do indrukwekkende hooge en schitterende rij
on/er magistraten zult schakeeron, toont
toch, dut je den ernst dor tijden begrijpt,
dat het lot der vrouwenbeweging, aan welker
spits je staat, wier geestelijke leidsters je,
bent, je heilig is.
Verwoest niet op wreede wijze de liooge
eu scliooiie verwachtingen, die het vader
land op jullie bouwt.
Ik ben nog geheid vervuld van, verkeer
nog geheid onderden indruk van de dingen,
dii> ik laatst to hooren ou te zien kroeg in
de gei'echtszaal, waar een stuk of vijf
rochtfidijk" ambtenaren ..plechtig" worden
-?:.'instiil!(!c:-d. Ik goh;,»!' ni''t dut er ecu
genheid heb gesteld toch nog mijne opmer
kingen te beantwoorden.
Het zou mij dan tevens zeer aangenaam
zijn van den heer Berlage zelf een oordeel
te hoeren over het m. i. grove misbruik dat
o. a. op de werkplaats Amstelhoek van de
oorspronkelijke modellen van Eisenloeffel
gemaakt is.
Ter wille van een juist begrip der questiej
wil ik hier even aan toevoegen, dat mijn
schrijven in dit blad gericht was tot den
heer Poot en de directie van het Binnenhuis
en niet tegen den heer Blinxma, die blijk
baar de teekenaar is van de door mij ge
maakte metaalontwerpen. Het is allerminst
mijn bedoeling teekenaars, wier afhankelijke
positie ook in artistieken zin mij te goed
bekend is, van zelfs* ongeoorloofde copie oen
ernstige grief te maken.
W. PION A AT.
?????«?*"^^?i
Amstelhoek, 29 Januari 1904.
Naar aanleining van een artikel in de
Amsterdammer d.d. 24 Januari '04, waar ook
wij in betrokken worden, zou ik den heer W.
Penaat willen vragen, dat hij en de anderen,
in zijn artikel, genoemde personen 't zy uit
een contractueel of ander deugdelijk feit eens
en vooral bewijze een rechtmatig en onbe
twistbaar recht te hebben op de modellen
van Amstelhoek, speciaal die van het aarde
werk, om dezelve als hun werk te
exploiteeren, zoodat wij, de fabriek voortzettende, iets
onbehoorlijks zouden doen. Tegenover zijne
opvatting omtrent artistiek eigendom staat
die van industrieel eigendom en van dit
standpunt uit namen wij de aardewerkfabriek,
incluis de oorspronkelijke modellen over;
natuurlijk niet als curiositeit maar met de
bedoeling de zaak niet te niet te doen gaan
en te trachten dezelve voor onze kunstnij
verheid te behouden. Kunnen zij yén deug
delijke bewijzen overleggen, waaruit blijkt
dat zij bij hunne indiensttreding tegenover
de vorige directie zich auteursrechten
op hun werk hebben voorbehouden, dan
zullen zij genoegen moeten nemen met den
loop der dingen, zooals die zich nu bepaald
hebben, zonder immer eenig recht noch op den
naam noch op de modellen van Amstelhoek
te kunnen doen gelden. Tot zoolang zal onzer
zijds de beschouwing gehuldigd worden : dat
wij kochten, dus ook de oorspronkelijke mo
dellen, ons eigendom z4jn met het recht hier
naar zoo dikwijls als wij zulks noodig en
geschikt achten het aarden vaatwerk te doen
vervaardigen en te verkoopen, al het andere
als namaak beschouwende.
Niettemin hopen wij, omdat samenwerking,
in plaats van verdeeldheid, ons aller belang
is, dat de kwestie in zake artistiek eigendom,
zal blijken langs minnelijken weg opgelost te
kunnen worden en 't mogelijk zal wezen
elkaar, zoolang nog geeiie wettelijke
bepalirgen den vrijen kunstenaar en zijn werk
beschermen, wederkeerig die bescherming te
verleeiien, tot eene betere eii afdoende rege
ling is tot stand gekomen.
Dn ilirectie van de aardewerkfabriek
Amstelhoek".
IIIIIUIIIIIIIMIIIII1IIIIIIIM
Aan de amateurs damspelers.
Ofschoon geen onbekende bij de dam
spelers, zoowel in bet buiten- als binnenland,
dien ik heden mij toch voor te stellen en
met korte woorden aan te ge /en, het doel
mijner werkzaamheden in deze rubriek op
het gebied van het schoone meer en meer
gewaardeerde dam«pel.
Mijn doel is, om langs dezen weg mede te
werken, niet alleen opdat bet spel meer en
meer ingang zal vinden bij hen die uitspan
ning zoeken door inspanning, maar inzon
derheid om den weg aan te wijzen die be
wandeld moet worden, om bet spel te spelen
zooals dit door de ontwerper is samengesteld.
Ik zal niet trachten uit te vorschen, door
wien dit edele spel is gemaakt, dit y.ou mij
misschien nood/aken meer eeuwen achteruit
ee« heerlijk verschiet open voor jullie,
Théa, Albertino, Louise! Xiemnnd minder
dan Götbe heeft het gezegd: dor Unigang
mit Frauon ist das Element gutoi' 'irron,
en anu do zeden hier valt inderdaad iots
to verbeteren.
Zelden zag ik de banier dor humaniteit
zoo woest gehanteerd als daar, on zo noemden
elkaar maar allemaal zonder blikken of
blo/en om eene haverklap, met hot leukste
ernstigste strakste gezicht der wereld
ci,;ineut!"
Mot breed gebaar 071 zwiorigon zwaai
van zijn lorgnet verklaarde do president
door de Hooge regoering uit hot Hooge
noorden geroepen to zijn tot zijn Hooge
Ambt, on de zaal, klaarblijkelijk geroerd,
diop onder don indruk dezer eminente
wolsorokeudhoid, word stil als cou muis.
K n tui zou jo denken, dat al dat eminente
er voor do vuist word uitgegooid. Xoo
kind, het word gewoon weg van een papiertje
gelozou, not als (labriol Ilanotoaux plag to
'doen in do frnnscho kamer, als hij hoogst
gewichtige verklaringen had te verstrekken,
de hooge politiek on don vrede van Kuvopa
rakende. Ja, hot ging zelfs zoo ver, dat
do woorden van erkentelijkheid jegens do
verschillende sprekers zoo maar vlug weg
van hot roods oonigo dagen tovoron
gopraoparoordo velletje, zelfs mot gevoel en zonder
te haken konden afgelezen worden.
Kn wanneer ik dan straks gezeten zul zijn
in d'e presidentskamer aldus ruischto hot
door do hooggowolfdo zaal in do presi
dentskamer, aan wier wanden de af
kontorfoitsols prijken van mannen als Wichers,
Van Hall, Backor, Hoeth, Liiden... O,
sterflijke on tegelijkertijd onsterHijke Louise,
oen nieuw verrassend j n stralend licht ging
voor mij op ovor liet dogma onzer
onsterf! lijkhoid. Ook .jou afkontorfeitsel zal eens
' daar prijken, ook jou beeltenis zal eens
daar insph'oorond werken.
Verrukkelijke gedachte, sublieme paradox:
gestorven to zijn on toch te loven!
.Na dit oiistorrlijkheidspruatjo vod ik
bohoofto aan een glaasje »N'ectar. Wellicht
ontmoeten wij elkaar van avond nog in
de ehampugiietont op do f oost markt in
te gaan, dan ik j&ren getracht heb vooruit
te werken in de beoefening. Ook wil ik niet
onderzoeken waar dit spel het eerst i's in
beoefening gebracht, hetzij in Azië, Afrika
of wel in Europa. Wat ik wel kan zeggen
ie, dat het epel bij ons in gebruik het Poolsch
Daraspel" heet, en hier van uitgaande, mogen
wij aannemen dat het van uit Polen tot ons
is doorgedrongen.
Nog wil ik even wijzen op het verschil
tusschen het Fransche en Hollandsche Dam
men. De (.erstgenoemden spelen op de witte,
wij op de zwarte ruiten of vakken. Overigens
is alles hetzelfde, zoowel de speelwijze als
het noteeren.
Wij plaatsen het bord met de zwarte diago
naal onderaan links beginnende.
De hoofdregels zijn: men schuift in sohuino
richting voorwaarts hetzij naar links of rechts
als daar open ruiten zijn.
Men slaat in schuine richting voor of'
achterwaarts ovor do schijf en plaatst het
eigen stuk op de daarachter gelegen open
ruit.
Men moet altijd de meeste schijven slaan.
Een schijf op de Damlijn gebracht zijnde
wordt Dam. Deze mag in allen schuine rich
tingen schuiven als zij niet door schijven van
de tegenspeler verhindert wordt.
Als slagstuk heeft een Dam niet meer
waarde dan eeu schijf, men is dus vrij in
het gebruik maken bij het slaan of van dea
Dam of van de schijf.
De schijf waarmede men slaat moet op de
Damlijn komende, doch nog meerdere schijven
kunnende slaan, doorslaan en niet rusten.
(Van Embden) heeft getracht dit in te voeren.
Men mag na den slag de schijven van het
bord nemen, nooit eerder.
Men noteert het bord als volgt: De
bovenruit links 1. verder 2. 3. 4. en 5. De tweede
lijn links 6. Verder 7. 8. O en 10 enz., zoodat
50 eindigt onder aan rechts.
Wanneer men speelt, b.v. van 33 op 28,
dan noteert men 33?28 of ~. Wanneer men
slaat b.v. van 33 op 22 dan noteert men
33 : 22 of ~ :. Slaat men over meerdere
schijven dan noteert men alleen de ruit van
uitgang en die van plaatsing, b.v. 33 : l L of
33 : G of wel - : of ??: enz. .
11 b ?*
Wit opent altijd het spel, zoowel bij par
tijen als problemen en eindsjrelen.
Meerdere regels zijn meer toepasselijk bij
wedstrijden 6n kunnen dus voorloopig ach
terwege blijven.
Het ligt in mijn plan om de theorie van
het spel dikwijls te behandelen, gespeelde
partijen, kort geanaliseerd te plaatsen, goed
gebouwde problemen ea eindspelen ter op
lossing aan te bieden en verder de Amateurs
zooveel mogelijk op de hoogte te stellen met
wat er in de Damwereld plaats vindt.
C'orrespoudeutiën, oplossingen on verder
alles wat met deze rubriek in verband staat,
mo«teu opgezonden worden aan onderstaand
adres. De beantwoording zal zooveel mogelijk
plaats vinden in deze rubriek.
Xa nog de belangstelling en zoo mogelijk
de medewerking gevraagd te hebben van alle
dam-spolers eu inzonderheid van de bestaande
vereenigingen, acht ik deze rubriek voor
geopend, hopende, dat zij zal voorzien in de
reeds lang gekoesterde wensch van vele be
kwame Damspelers bier te lande,
de Redacteur,
C. H. BKOEKKAMP,
Damrak 51), Amsterdam.
Club-match.
tusschen het Ver. Amst. Damgenootsuhap en
de Damvereeniging Ons Genoegen"
van Edam.
CO ^j ^ -^
? "~* -i Eind-rtitslat; (2 séries). ~3 i-1 S*
«3 a
Amsterdam.
Elain.
3" 2
4i! 2
4!, 2
1:' l
4 2
0:
4: i
O
2
O
4'' 2! 2
J. (ie Haas
O. H. B!'oe.\kaitijj
Pli. L. Battefeld
?I. Meijer
H.A.J.d.-OrebW
K. van der .Meer
A..1. v. d. W o 11 Ie
J. il. Vos
W. C. Drost
S. S. vau Jianlcn
contra N. Bjuwcr 10.1
W.düUoerSz. Oll),
.Tb.dL'Boi-.rS/.. 0;0;
P. de B. ei' 2|l!
G.v. Gaasbeek O'O'1
K. UUHW.T
D. Kikke
S. Buis
.T. Plas
J. Kok
0|()
2!2
OIO'
2!0 ?
00
Volksvlijt. Zoo
Albertine. Louis''
adtiio,
Thóu,
30 17 13 winstp. totaal behaald winstp. 7 !i 10
Amsterdam. E.|t>m.
De uitslag is voor het Genootschap van
Amsterdam glansrijk, maar men mag niet
vergeten dat de Edammer Voreeniging nog
maar ruim n jaar bestaat. Hiervan uit
gaande kan men constatoeren dat /ij zich
roemvol heeft verdedigd, en waar de kans,
sjhoon bleek, daar durfden de deelnemers
hunner Veroeniging den aanval gerust onder
nemen, en werd deze soms met succes ten
einde gebracht.
In hoofdzaak werd het positie-spel gevolgd,
wel een bewijs van goede opvatting van het
spel.
Er werden vele sérieuse partijen uitgevoerd.
lüj bord l en 3 zijn partijen gespeeld, die
meer dan 5 uren duurden.
De hartstocht voor bet spel was Luiten
gewoon. Bij sommigen M erd bet bijna ecu
levensvraag, zal ik winnen of verliezen''.
Vooral was dit merkbaar bij de midden!» u-den,
waar di; ouden van dagen plaats vonden.
Men kon het hen aanzien, dat zij alles op
het spel zetten om de eer te behalen of te
behouden.
.,Jongen, jongen, wat is het toch mooi !
wat spelen ze best!!" hoorde men een ruim
Sü-jarig bezoeker uitroepen. Een ander kon
niet nalaten na afloop der match te /.eggen:
Dit zijn nu de schutters en mannetjesputters
van Amsterdam", enz.
Ofschoon er oogenblikken waren dat de
groote zaal te Edam aardig bezet was,
had men op sommige momenten een speld
hebben kunnen hooreu vallen. Allen gingen
modo op in het spel, vooral wanneer er iets
fraais word uitgevoerd.
Voor velen zal deze gehouden, match eeu
Aansporing zijn, om ook als lid van een der
Vereenigingeii toe te treden, daar het nut
van in vereoniging dit spel te beoefenen,
meer en meer blijkt.
Spoedig zullen enkele de:!er gespeelde par
tijen in deze rubriek opgenomen worden.
Ik /.al evenwel niet schromen om daarbij
op de fouten te wijzen, wetende dat dit ten
Grutte komt van allen waren liefhebbers.
Wij hopen spoedig woer op zulke schoone
matches verbist to worden.