Historisch Archief 1877-1940
: 1397
DE AMSTERDAMMER WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
slotkoren JÏein Jesu gute Nacht" en Wir
setzen uns ruit Thranen nieder"; daarover
lag; werkelijk een wijding uitgespreid, die
verkwikkend aandeed. Ook het derde der
drie zonder 'begeleiding gezongen koralen
klonk' mooi en de dramatische koren der
Joden werden rnet kracht en zekerheid, ge
heel in den stijl vertolkt. Het eerste koor
was echter niet geheel rein; misschien wel
tengevolge van het tempo, dat veel te lang
zaam werd genomen,
BTet koor : So schlafen unsre Süuden ein"
met de tenor-solo Ich will bei meinem Jesu
waclïen", klonk mij niet steintningsvol ge
noeg door het te snelle tempo. Ook vind
ik dat de heer Mengelberg meer rekening
inoest houden met de tekstwoorden, wanneer
hij het tempo, de nuanceeringen en de klank
kleur bepaalt. Het koor der Jüuger Herr
bin icb's". waarvan de evangelist zegt:
und sie wurden sehr betrübt' werd gezon
gen in den toon van de koren der Joden, in
plaats van met de bezorgdheid, die uit deze
vraag spreekt.
Het jongenskoor was mij ietwat te hard
van klank. Wanneer do jongens hunne Dorst
tenen te hoog opdrijven, dan gaat de adel
verloren ; dan houdt het zingen op en wordt
het schreeuwen.
Prachtig klonken de oboi d'amore" door
?de heeren Kr.üger en Thiel bespeeld, maar
ook de heer Best, fluitist, bekoorde door zijn
schoonen toon. In de heerlijke vioolsolo
deed de heer AndréSpoor tegenover mevr.
Kraus uitkomen wat stijl is.
)e heer C. F. Hendriks Jr. begeleidde
zeer artistiek op het orgel en de heer Simon
Kroon vervulde de pianopartij der
secco-recitatieven. Ik vond dat de heer Kroon af en
toe wat schielijk met zijn accoord voor den
dag kwam. Op sommige oogenblikken zou
een kleine vertraging, na een expressieve
episode, veel meer stemming teweeggebracht
hebben.
Over het geheel mag de heer Mengelberg
met voldoening op de uitvoering terugzien
en de overtuiging koesteren, dat zij velen
een genotvollen middag heeft bezorgd.
Dinsdag 1.1. werd. onder leiding van den
heer A. A. L. liggers, Graun's
Passie-Oratorium der Tod Jesu" uitgevoerd. Ik had
geen gelegenheid de uitvoering bij te wonen,
maar, wil haar toch in dit blad registreeren.
AXT. AVEUKAHP.
niMiiiiiiiiimiiiin
De iejrafaiis ?an dei (M-Noir.
De bekende geslyleerde kat van Steinlen,
die indertijd op de affiches stond, waarmee
men naar den Chat'-Noir werd gelokt, heeft
nu haar laatsten dienst gedaan,
iluodtiiildcrsdimst, ach, vergankelijkheid van deze wereld !
Op de uiureu van I'arijs, voorzoover geen
Défense d'afficher" de plakkers in toom
hield, kwam diezelfde kat u thans vertellen,
dat in 't verkoophals Van maison Droust, alle
overgebleven teekeningen, chineesche schim
men, souvenirs, symbolieke lampen en lustres,
alles en nog wat, de heele heilige santekraam
van glorievolle dagen onder den hamer zou
komen. Terwijl mijn pen deze droeve gebeur
tenis opteekeut, is de makelaar zijn lugubere
bezigheid aan 't volvoeren, en hoe ver ik ook
van maison Drouot verwijdeid ben ik hoor
de slagen vallen, of het de kluiten zijn op de
doodkist. Mort" was de Chat-Xoir al lang,
maar Malbrougli's liedje eischt ook het
enterré".
Nou zijn ze hem dan aan 't begraven.
Ik ben gisteren de dépouilles mortelles''
gaan zien. Ik dacht er ook nabestaanden te
zuilen vinden van den eens machtigen dooie.
Ik meende nu toch een traan te zullen zien
in een enkel oog. Ach, nieuwsgierigen als ik,
hardvochtiger! als ik. Geen bewogen ziel.
En toch was er genoeg om even geroerd
te worden.
Die houten ramen met sterk gaas over
trokken, en waar door ilenri Rivière men
weet wel : die man .van geïllustreerde brief
kaarten met zijn blauwe maannachten op kale
bergen, waar herders met schapen overheen
trekken waar door Henri Rivière uit zin
ken platen vervaardigde chineesche schim
men" aan waren vastgehecht, hoe deden ze
denken aan die Chat-Xoir-avonden, gezellig
aU particuliere fuiven en geestig als alleen
De grot van Genoveva,
VAX
C L A R A VI K B I (i.
Naar het Dulisch, door M. v. O.
VIII.
Eeni-^e uren later.
(SI d!.
menigte had zich
weer om eu voor hot braudspuithuis, ver
zameld.
Hel on klaar schoen de zou van een
wolkeloozou hemel. Lippi maakte 't zich druk,
zag vuurrood en voegde zich telkens't voor
hoofd af. Ginds stond een sjees met 'n paar
flinke ploegpaarden bespann.-n,
diedemoordenar-s naar Trier zon brengen. Veel te
mooi voor zoo'n oudier !" vonden de dorpe
lingen met gebalde vuisten.
De hoeren van 't gerecht waren al weer
vertrokken, alleen de rechter van instructie
wa-* nog in 't dorp, maar zijn rij t ui; werd
ook al aangespannen. Weldra zouden ze allen
weg zijn; alleen het s'.achtoil'er vau de mis
daad lag nog boven op dou Pjalzelhof op de
begrafenis te wachten.
Iu het salon van den burgemeester waren
de jalouziën neergelaten, maar in do mot hel
groen papier behangen kamer heerschte een
drukkende warmte. Do vliegen gousden en
't rook er naar gt droogde kruiden en kaas ;
op de vensterbank placht de vrouw van den
burgervader haar eigen gemaakte kaasjes te
drogen. Op de sofa, met gehaakte
autimacassers, zat Milde met 't voorhoofd in do
hand te wachten. Kr werd aan de deur geklopt.
Binnen!"
Óp den drempel stond Anna van den
Ramstein in diepen rouw gekleed; om het be
traande gezicht was 'n zwarte dook geknoopt.
Goeden das, Anna; ik heb je laten roepen,
omdat ik je voor m'n vertrek nog graag wilde
spreken; ik dank je dat ie gekomen zijt."
Hij schudde haar de hand, ze. kon geen
woortl spreken, de tranen schoten haar op
nieuw in de oogen, haar lippen trilden en
haar hand beefde.
Arm kind, ga zitten!"
die jonge kliek zonder zorgen d. w. z.
zonder zorgen waar men bezorgd voor was !
- wezen kon.
Sedert die dagen, toen de cabaret-artisüque
geen oude tante was als thans, is de moed
veel verflauwd, en vraagt men zich af, bij de
niet alleen dubbelzinnige maar smerige grap
pen welke de chansonniers nu alleen nog
maar verkoopen kunnen, of bet niet beter
was die heele rommelzoo met een bezem veeg
van de baan te schuieren.
Maar verdiepen we ons bij 't gezicht van
alle souvenirs, die hier aan de wanden han
gen, in het lameu.se verleden.
Van Rollinat, den pas gestorven
bei'oemdsten poète-chansonnier, den man, die met
zijn lugubere Baudelairiaansche liederen een
tijd lang zoo in de mode was, dat de mon
daine kringen er om vochten, wie hem aan
tafel zou hebben, van den bloeken Rollinat
it hier nog enkel do foto naar een geteekend
portret! A. M. Rollinat, au charmeur doux
et terrible. Bethume I.sü2" is het onderschrift.
Rollinat is op een goeien dag uit Parijs
verdwenen. Hij geloofde aan zichzelf en aan
de wereld niet meer. En krankzinnig is hij
gestorven.
Niet allen hebben hun leven zoo zuiver
in dezelfde lijn durven honden. Velen van
de namen, die we op teekeningen en bij
versjes zien staan, hebben een reukje gekre
gen van vieze mondainheid. Caran d'Ache,
die alleen meer in de Avenue de l'Opéra kan
dineeren, heeft nu de niet te verwerpen roep
van 'de zuiverste arbiter te zijn waar het de
heeren-kleeding" betreft. Interviews als
deze : waar koopt ge uw das, waar uw hoed,
zijn voor hem en zijn vrienden nauwtlijks
streelende gebeurtenissen meer !
Dan heb ik u liever, groote, arme Verlaine,
al zijt ge ten ouder gegaan in het leven, dat
u te sterk was, al was er toch weinig van
uw grootheid over, toen ze met. u jolden van
't eene hospitaal naar het andere.
Hier vindt men in een lijstje een slechte
teekening, Verlaiue's kop voorstellend, als
hij te slapen ligt, eu er is bijgeschreven :
Höpital Trousseau. 'n Vers heeft Verlaine
zelf bijgekrabbeld : a mon Rosa, pour l'inviter
a venir.
En dan het sonnet met deze regels begin
nende, droevig ziekeu-geknutsel :
Rosa n'est pas .,rosa, la rose",
Ni Salvator peintre eu brigands,
Ni la. belle dim o aux longs gants,
Q'ua tel préuom lixe ou suppose.
Terwijl het werkelijk nog al droevig eindigt:
II est prompt a preudre la mouche,
Mais Ie chagrin d'autrui Ie touche,
Dear friend, l'm sorry : think of me.
De laatste regel heeft ,,le l'auvre I.éliau"
onderstreept en onder do .,1" van l'm sorry"
nog twee streepjes bovendien gezet. Kn dan
komt met zijn kinderhand zijn volle naam,
telkens tweemaal onderstreept.
Vreemde, droevige overblijfselen, borookte
lijstjes, verkleurd papier!
Is \Villette eigenlijk niet de man, die het
liefste, het mooiste de/e Cliat-Noir-wereld
heeft weergegeven, in zijn bekende schilde
rijen, die een attractie vormden van de oude
cabaret? Daar zat al de luidruchtige durfiu
van het handjevol artiesten, hun
ntudentikooze idealen, en dit h n n gevoel tegelijk :
dat toch alles ijdelheid is.
Ze hangen nu hier die schilderijen, en als
men ze nu zoo ver van hun eigenlijke om
geving in een dor verkooplokaai terug vindt,
dan valt het weer op hoe zuivere on belang
rijke iiguur ouder zijn kornuiten Willette is
geweest.
Jk heb bet op 't Steinlen-banket van jongst
leden December nog eens kunnen gewaar
worden, in welk ecu vriendschappelijke achting
\Villetto sla.;U bij mannen ais Auatole Fraucc
| en Carrière. Het is of de/e geheel en al
j gearriveerde artiesten deu ietwat teruggetrok
ken eu bitteren IMerrot-schilder willen laten
voelen dat /e he:u jroh -el tot de hunnen
rekenen.
Waarom voelt Willette zich ongelukkig?
Hij heeft het een tijd geleden aan oen jour
nalist erkend : Om de waarheid te /eggeu.
ik vermoord mezelf met mijn ambacht, dat
ik uu twintig jaren uitoefen, laat, ik maar
zeggen, wat hot is. het is journalistiek. Kn
de journalistiek, dal weet u wel, werkt
doodend op de productie van groote kunst. Wat
heb ik een kunstenaars gekend, schilders en
dichters, die door noodzaak tot dagblad
schrijverij of tot het fabrieken van teekenin
gen gedwongen, gestorven zijn vóór ze de
schilderij of het boek van hun droomen
hadden gemaakt. Ik ook heb altijd geleefd
bij de gedachte van eens misschien te moeten
verdwijnen vóór ik kon toonen, wat ik geloof
dat ik kan."
Zoo klinkt de stem van hem, die het zui
verst Le Chat-Xoir representeerde ! Ken
kennis van me kwam eens bij hem en zag
er een zwarte kat.
Hij lacht en vraagt: hè? Ken zwarte kat ?
Mais oui, j'en ai toujours un'. Kn zinspe
lend op hel weinige; goeds dat hem, Willette,
de Chat-Xoir bereid heeft: II me console
de l'autre. Als ik een schilderij liet zien, dan
zei men: Maak jij schilderijen, kom kom, je
bent Willette. Als ik vroeg, hoe vindt je 't,
was het antwoord : zeker, heel aardig, maar
Chat-Noir, Montmartre."
Zoo eindigt in bitterheid óf in vieze mon
dain heid, wat den naam had van het aardigst,
het joligst, het troiiwhartigst te zijn.
De makelaar moot nog altijd bexig zijn te
hameren in maison Drouot.
Het is toch een arme, katterige begrafenis i
Parijs, '22. ;!. '04'. H. WIKSSI.NG.
Snikkend ze*ie hei meisje ."i--h neer.
O. meneer Milde... 'i is ;,lles zoo
vt-rschrikkeliik ! ik beu /ou verwar l... 't duuelt
me. i Ik lig op m'ii knieën eu kan niet
biddeu! ik staar naar hot beeld van de heilige
Maria on b,?u als 'n blinde... Mijn God ! ik
i kan h<-; niet dragen!''
Wat was .e veranderd ! Het jonge kinder
lijke g'V.ie.ïtjo was veel o-ider geworden eu
had 'u bitteren, -marli'lijkeii trek gekregen.
Haar gewone verlegenheid was \-er.l wenen ;
in hartstochtelijke opgewondenheid vlooiden
de Noorden vau haar lippen: Lorenz is
dood, a! Uiijn geluk 's weg eu zóó
vréselijk, /óó onlzeitend ! Was hij op zijn
bed gestorven, voorzien van do heilige
sacra11101.'t on onzer kerk. dan /-'tl ik me wellicht
] getroost hebben, maai' zóó - /óó ! . . . Maar
| zegt u '' m-', meneer de rechter, ik vergis
me immers niet?... dat i.oren;''u zoude aan
: Barbara ilol/er begaan heelt '.' .N iemand beeft
' or me wat vau ge/.egd. vader antwoordt
me uiei eu moeder schreit maar steeds
maar :?< 't niet zóó? dat Barbara recht op
Koren/: had. eu dal hij de vader vau haar
kind is'.' en dat zo hem vermoord heeft omdat
; hij niet mij /ou trouwen? O! onbewust ben
ik de schuld aan al die ellende geweest! ik
j kin niet m-'cr iu de wereld blijven loven ik
j wil iu 'u klooster gaan! O! Koren.ï! ik hield
| zooveel van je, waarom moest je me zoo'n
verdriet aandoen !"
Ze snikte erbarmelijk. Milde liet haar rustig
uitschreieu ; toen nam hij haar hand, streelde
j die zacht eu zei :
j Anna, luister nu 's rustig naar me :"
Ze knikte zwijgend. Kn nu begon Milde,
als door 'n ingeving bezield, te spreken :
innig en trclieud klonken zijn woorden in
de donker gemaakte ruimte, 't Was de ge
schiedenis van Barbara Holzer, die hij haar
in korte trekken beschreef; hij sprak zóó.
dat zij hem goed vatten kon, man-door het
eenvoudige verhaal klonk eeu toon die regel
recht uit het hiirt kwam. Over de wangen
van het meisje vloeiden do tranen, ze luisterde
met gebogen hoofd en half geopende lippen.
Ken somber lovensbeeld werd daar voor
haar ontrold, vol wanhoop ellende cu schuld.
Nu was het einde der geschiodens nabij ;
Milde's stem had 'u warmen klank eu hot
meisje in do oogen ziende, besloot' hij : Anna,
AllitrtRoeli'f{(liü£n.'S-Aiiz)
Het is natuurlijk niets ongowoous dat jonge
talenten zich hunnen aard gewijzigd vinden
door deu invloed van een oudere of grootere
die bezit wat zij zelven wilden bezitten. Eu
dit geeft tevens aanleiding dat do loop van
een kunst niet eene is mol plotselinge onver
wachte sprongen maar dat er een verklaar
baar ontbloeien is van de eene richting uit
de andere. Deze eigenschap heeft natuurlijk
bezwaren door haar toch worden tradities
langer dan noodig is iu eeu kunstmatig leven
behouden.
Zulk oen invloed of eigenlijk moer dan n
invloed verteonen zich in hot werk van Aibort
Roelofs. liet is bovenal ouder den drukvan
het schilderwerk uit lateren tijtl vau Maueini.
Het heeft van de/o do neiging om de
licbtplekken /.eer talrijk te maken eu /.e /Oer sterk
aan te duiden /oodat, het schilderij, of de
gerepresenteerde stof als een serie vanglan/.en
verschijnt en daarom iedere andere uitdruk
king terugtreedt. In een portret van eeu meisje
vindt ge iets vau Jacob Maris iu hot kopje
die een welige vloeiende behandeling van
het vleesch, eeu niet psychologisch door
dringen van do geaardheid vau deu meii-:ch
maar meer eeu gezond, hoewel niet bul beha
gen, in de/o lieliijke verschijningen had.
Het onsamenhangende vaneen schilderij van
Roelofs beslaat daarin, dat, hij soms de japon
schildert als Mam-lui en de gezichten meer
naar do wij/e, vau Jacob .Uaris ou dus iu
een werk dat een y/uif geheel moet zijn
twee verschillende geaardheden saauibraelit
eu ze niet zoo wijzigde lot ze n, oen een
heid wierden.
Het. bezwaar dat ik heb tegen de/e kunst
is, dat ;:e niet jonk genot g is en dus geen
grooten vooruitgang meer /al hebben ; dat
zo dik van verf maar niet uit de verfis, lu
is weinig onbeholpenheid in, die, gecorrigeerd,
later tot schoonheid kan worden eu or i< iets
kouds iu dat een looltjk gebrek is bij eeu
beginner die li'-vor -J\-.aa< mot t zijn vau
gevoel daii kil van vci
Gruppé(Bufïa den Haag).
Deze Amerikaan in Huil;
in zooverre, tot Holiaudei
werd door het werk on/er
eigenheid niet vond. niet
is een cigtnaaidig soort
lkunst wilt noemen. Van
het niet onaangenaam /
het alles behalve schoon.
in een ge trek aan k
kleuren iets hebben als k
een lijf hangen. Ge vindt
aan vele bekenden ; ge v
liugeu dit' we dikwijls /ajj
wijzigd zijn overgenomen
? si 'pper «leur zich als am
liet uut van /ulk werk
blematisch.
(iruj)pébeeft de vocht ;.
kun je radon wat ik hoop dat je doen zult?
Je /egt, dat je geen raad met je zelve weet.
dat je in een klooster wilt gaan? l>afzoii'n
misdaad zijn, doe dat niet ! Je bent nog zóó
jong! daar zal 'u tijd aanbreken dat je je
weer jong cu leveii>lus;ig xuh vo"K-n ! ou
wat dan, ais je achter dikke muren on tralies
gevangen zult zilte:!? Geloof je daarmee 'u
< .ode «elg-'valiig werk te verriehU-n ? Luister
's. ik weet 'u andt iv taak voor je. 'n werk
vau liefde ou barmhartigheid .' do,i hooft 'n
Schepsel fjo ter \veiel,l gezo;.d -n dat rein en
onschuldig is als wij alku tc.cii we g"b,.ren
werden. Woei je welk kind ik bedoel ? dat
vau die arme wanhopige mi-da,lig-ler. Ont
ferm je over hem, bed, uk dat, hel. 't eeliige
is wat vau den gos-.jrveiie over is gebleven !
Bewaar dat hulpe!oo/e wozoirjo v >ur 'l nood
lot, vau te moeten opgroeien iu eeu kou h'.
liofdolooze omgeving... paar zal /ogen op
dat werk ru-teu, geloot' me, Anna. kinderen
voeren ons vaak tot 'u paradij- ! Als je er
toe besluiten kuur, zal ik o..k trachten je naar
mijn hoste krachten te ondersteunen ! Mij
zou je daarmee ook 'n last van't hart nomen
eu hoe gelukkig zou de moeder zijn als ik
haar zoggen kou : Wees gent-t, je kind is
goed bezorgd.' Anna. ai.twoord me!"
l!'j zweeg, diep ademhalo.id on koek
vorfchond naar de donkere meisjcsgostaHe
! geen antwoord '.
Dt! vrees kwam in hem op. dat hij nie:
deu juisteu loon had weien te trollen. Hij
luisterde met spanning. Daar daar schudde
ze 't hoofd terwijl 'u donker rood haar ge
zicht overtoog.
Meneer de rechter, ik begrijp u niet!
Ik ? ik zou 't kind moeten aannemen
, van il'e vrouw ?"
Ze richtte zich op, diepe verbazing op 't
gelaat :
Dat kunt u toch niet in ernst meenen ?
Wel? Ja toch? 't Spijt me, maar dat kan ik
niet doen. Ik zou u heel graag van dienst
willen zijn maar hoe kunt u dat van
me verwachten? Ik ben nitt moer boos op
j Lorenz en ook niet op Barbara, dat is aan Ci
; te danken! l" hebt zoo mooi gesproken dat
't medelijden in me wakker is geworden
maar dat is oolc genoeg! Hoe hebt u vau
mij kunnen verlangen dat ik, juist ik, dat
kind zou a.unie uien ?" De stem vau 't meisje
feer niet wel in haar werking begrepen, hoe
wel die juist een typeerende eigenschap is
en een voorwerp van aandachtige beschou
wing juist onzer schilders. Hij heeft als vorm
niet een tredende strakheid van o ulij 4ing,
noch een breedheid die zich buiten de vorm
werpend met' kleur alles zeer hartelijk over
stort. Het zijn schilderijen die getuigen des
noods van de vlijt van den maker, van zijn
bezig-zijn maar die niet bewijzen dat hij
een eigen inzicht in de dingen op jene hem
slech s eigen wijze geuit bezit of bezitten zal.
* *
*
Rink-tentoonstelling (Pulcliri Studio).
Het talent van Rink, hoewel niet zoo ondiep
en vluchtig als dat van W. Sluittr, is toch
zeer aangelegd naar de illustratie v-e richting.
Kr waren een aantal neigingen van hem hier
te zien, ceu aantal perioden in /.ijii werk.
Omstreeks 'M schildert hij de eenigszins
wazige figuren als een vrouw op het ;-aikon,
of act meisje zich buigend over de bloem,
of de naakte vrouw gaand door het bosch,
liguren die niet machtig genoeg zijn van
onwezenlijkheid om liet dichterlijke ce berei
ken. Kr komt dan een tijd da c hij te Voleudam
levend, het dorp -chüdert en de typen der
mcnscheii en hun booten.
Ge kunt ie opmerking maken dat nooit
genoeg doorgedrongen werd in een zoo gauw
neergezet type dan tot het oppervlak. Dat
hij de huid schilderde, maar niet wat onder
de huid leeft en beeft: de geest eai het
vleesch. Van dien tijd zijn de havengezichten
waarvan enkele vrij lijn van grijsheid zijn
met een licht paars jak er iu van een
vissche ? als verlevendiging van kleur en ook de
gedetailleerde teekeniugen van. een vrouw
lezend in een bijbel, etc. (ie zotidt willen dat
het innerlijke grooter was. (ie voelt een
_'emakkelijkheid van hand die voor een Hol
lander al charmeerend is die overtroll'en
wordt door \Villy Sluiter, maar wiens werk,
in de/elfde mate dat bet nog gauwer is,
oppervlakkiger eveneens is.
Omstreeks l'JDU begint een nieuwe
kleurgroopeering /eer duidelijk te worden in zijn
werk en die saamgaat met studies buiten
de mensebeu en kinderen. Het is de combi
natie van oen paars lichtrood en een licht
blauw dat eveneens naar het paarse gaat.
Met die kleuren /ijn zijn kinderen uit dien
tijd geteekeud of zijn nitlksters uit bet land
iu dien tijd is ook de teekening van de ge
zichten en h inden verzorgder. Kr is in dien
tijd ecu streven naar buitenkleur ook de/en
is de lichte school ui't onveischill g geble
ven maar bij was niet groot genoeg om
het werk malscb er bij te houden.
Pl.ASSCllAIiltT. .
lak en talrijke zwaardversierselen, tsuba's,
fuchi-kashira's, menuki's, al de/,e wonderen
van smaak en vernuft, zij bewijzen ons hoe
hoog de Japanner in zijn kunstuitingen staat.
Hoe hij ieder voorwerp, door zijn aangeboren
zucht tot versieren, tot een kunstwerk weet
te maken, en dit niet door toevoeging van
overtollige versieringen, maar dikwijls slechts
door aanbrengen van een enkel motiefje, door
sierlijke buiging van een omtreklijn, door een
iets wat niet te definieeren is, maar dat
dadelijk den kunstenaar verraadt, wiens gevoel
voor harmonie alles overheerscht.
\Ve kunnen, waar Japan lieden ten dage
met veel minderwaardige artikelen, voor do
Kuropeesehe markt vervaardigd, zijn reputatie,
in onze oogen zeer veel af breuk doet,
bel.tngstellenden in datgene, wat zijn ouderen roem
handhaaft, de collectie der lirma Van Veen
ter bezichtiging aanbevelen.
R. W. l'. Ju.
IIIMIIIIIIUllllllllllllllllllllllllllMIIIIIUIIIItllHIlHt
ind gekomen, weid
? dat hij beïnvloed
schilders, maar zijn
had, of verloor. Het
unst zoo ge dit
ordonnantie moge
ijn vau kleur is
Kr is een weekheid
;racht waardoor tic
'loeren die slap om
hier herinneringen
riudt hier
voorstelren on die zoo
ougedat zo alleen door
leren vertoonen.
: is zeer. /eer
j.rote
bij VLH Veen ea Ci
Reeds meermalen mochten wij de aandacht
vestigen op do Japaus.ehe afdeeling van de/e
bekende Ihee-ilrma ie Amsterdam cu ook
thans is het, ons een genoegen met een enkel
woord melding te maken van do voorname
Japanscho broü.vu, lakweiken. cloisouués,
aardett erken en andere precio^a, die. men op
het. oogcnbiik aldaar bijeen verzameld ziet.
liet bovonzaaltje dat in het al'gelo.'peu jaar
gi.deeltel ij k ai braii-Me, is op oenigs/iiis
,laI pausche wij /e opuieu ,\ i nge.richt. i u een hoek je
! is, met transparante schermen een interieurtjo
! samengesteld, waar men zich nog slechts de
j gois'ia's bij beboi il te deuken om het
com' pleet te bobben. Keu kastje van kostbaar
lak| work met aardige vaasjes en beeldjes, ecu
'i Japansch uiirNeikje, de onontbeerlijke
theo: ingrediënten, een ronde meialen spiegel, alles
i wat tot de huiselijkheid kan bijdragen, vindt
men in dit hoi k-ke. Kn in het overige gedeelte
der zaal, lang-- de wanden eu in vitrines naast
l specimen vaühet moderne Japan^che brons,
aardewerk en hoinsnijwcik, d.u om de
tech! niek alleen reeds ons respect verdient, t.reü'en
we hier voul1 werpen aan van \ roegereu datum,
! misschien voorden gewonen bezoeker minder
geacheveerd van uitvoering, maar getuigend
j vau een weergaloos gevoel Voor schoonheid
van lijn eu vorm.
Satsuma-va/cn, gesneden tempelfriezen, lijue
ivoren n"',sukes, waarmede de kostbare inro's
aan d'-u gordel hangen, sierlijke tabakstaschjes
met pijpontbiidra;;!. wierookbranders van
gecloi-onneerdémaii, d josjes van kostbaar
goudRalibl Paulus in Filipp!, door MAUKITS
WACIENVOOKT. Amsterdam, U. J. \V.
Bocht.
Eene grootsche onderneming is door
Wagenvoort op touw gezet. Hij wil, blijkens- den
algemeeneii titel aan bovengenoemd boek
gegeven, de geschiedenis van het Christen
dom in beeld en door dien aanschouwelijken.
vorm on^ nader brengen. Niet minder voor
zeker is de belangstelling voor dezen arbeid,
dan indertijd voor de onderneming van Kniest
Renan, die de Hiatolre des oripities dn
(J/iriatianisine wenschte te schrijven, en dit werk
i u eene serie van zeven doelen volbracht.
Toen de Krausche auteur in 1809 zijn Saint
l'utd het licht deed zien, had hij mot zijne
echtgeiioote Coruélie Scheller, aan wie het
boek is opgedragen, dezelfde reis als Paulus
door Aziëen Europa gemaakt. Daardoor
is ziju boek de schilderachtigste beschrijvin
gen rijk geworden.
Ook Wageu voort heeft vertoefd in de plaat
sen, waarheen hij in verbeelding zijne lezers
voert. Thessalonica, No\'.?April lilliL'/tiS",
aldus luidt hot onderschrift vau het tweede
deel. Daardoor is voor hem de plaatselijke
omgeving, waarin hij zich moest bewegen
met do gedachten negentien eeuwen terug,
levend gewoiden; daardoor verkregen de
zeden eu instellingen uit het lang vervlogen
weleer glans en gloed. Voor eene passende
lijst van het op doek gezette schilderwerk is
behoorlijk zorg gedragen.
De vraag is echter, of de hoofdpersoon
zelt kwam te staan iu de lijst van zijn tijd?
Gemakkelijk is zulk eeu taak alles behalve
voor hen, die gelijk Wageuvoort eu wij,
niet op het openbare standpunt staan.
Aangaande de oudste geschiedenis va'i het
Christendom bezitten wij wel eonige gege
vens, maar zij rusten niet op volkomen
vertrouwbaren grondslag. De oude
ge.-'chiedschrjvers waren geene historici vau beroep,
die met rappe hand en onbevooroordeelde!!
blik bronnen zochten, schiften, vorounigdon ;
veeleer waren zij profetenen predikers, wier
bedoeling allereerst was, hunne hoorders eu
lezers te loeren en te stichten, hen te win
nen voor eigen godsdienstige overluiging.
Zulke dienstbare geschiedbeschrijving" wordt
iu de boeken des bijbels algemeen
aangetroll'en. Niet in de eerste piaais als een
geschrift voor de kennis der historie, voor
natuurwetenschap of aardkunde, maar als
boek voor hot godsdienstig leven wil dat
klassieke boek der oudheid beschouwd eu
gewaardeerd worden.
Ook liet vijfde tier nioiiw-testamontisehe
boeken, al duet het zich als eeu gedocumen
teerde oorkonde voor, door zich aan te mel
den als bevattende het verhaal vau ,.de
Handelingen tier apostelen", bleek uiei dan
ouder beueliee vau inventaris te kunnen
worden aanvaard. Zijn schrijver koos partij
in den grooten kampstrijd der richtingen.
die in de eersle jaren der christenheid reeds
ontbrandde, tusscheu Joden-Christenen eu
Paulinisteu, onder wie de nimmer rustende
strijd vau behoud en vooruitgang werd
gevoerd.
Xaa-it dit gegeven vau geschiedkundige
aanv. ij/ingen, komen als bronnen voor een
leven van Paulus in aanmerking eenige brie
ven in het N. T. Doch zeer uiteeuioopeud is het
gevoelen over de echtheid de./or geschriften.
terwijl op hot onderscheid tusscheu den
,d
poos vergei'-n,
deuk!... Ik bc:
de beste. . . ik bc
Jk had Luivüz n
eerst te vrago:: :
Kn wat heb ik ??:
dat de lui u ;:,.
rug babbelen, e ]
't ge ree! U /.:>'
geschiedenis
eu nu zou ;K m
moeit u aannemen
Neen ! Jk zal oor
missen lalen ie.;ou v
maar zelf
niet ! Mcttoe
naderbij ca
..maai', u p:
u
klonk nu boloodigd, en baar gezicht brul een
harde, strenge uiolrukkiug; zóó geliek ze op
haar va-Ier, don boor van don Ramslein. ..Ik
bedrogen geworden, ik ben
Terwijl u zoo modelijdend
?-prak, kou ik t, voor eeu
naar nu ik or meer aa *,
toch maar niet de e-.'i'.-to
. Anna van den Ramsteiu .'
ijn liei'de gegeven, zonder
en je arm? ol' beiijt-riik?
uu vau'.' Xiels anders dan
me. kijken on achter m'n
i lal ik in Trier nog voor
Uu komen! Van de heelo
'r niets aan me hangen
?g bovendien zoo'n kind
waarop 'u vloek rust !
oor 't arme wurm bidden ou
?:?'!', voor Lorenz eu Barbara
zelf ? Xoeu ! dal, kan ik
Milde, u is zóó goed," zo trad
?plo haar vingers op zijn mouw,
\-t niet op de/e wereld ! Verbeeld
u 's. wal /ouden vader eu moeder daar wel
vau /eggen? KM dan ik zou altijd angst
hebbeu dat 't kind van zoo'n moordenares
ook 's in 't tuchthuis komt... Kn bodenk
dat, wanneer ik niet naar 't klooster ga, ik
later wel /.al moeten trouwen dat is nu
eenmaal zóó eu waar moet 't kind dan
hoon ? Besio meneer Milde, 't spijt me wer
kelijk zóó, dat. ik u dat genoegen niet doen
kan, maar waarachtig eu bij allo heiligen, 't
gaat niet! Is u uu boos op me?"
Ze zag hem met betraande oogen aan. Hij
schudde zwijgend vau neon. Xu moet ik
weg, in do kerk wordt 'u doodeuiuis
voor .Lorenz gelezen,?-- luister! de klok
ken luiden al !"
Ze drukte zijn hand. Adieu ! ' on ging hoon.
Milde /onk op 'n stoel neer, bedrukt als
iemand die 'n schoone illusie verloren hooft.
Met 't voorhoofd in tle hand mompelde hij
bitter : Wat ben ik 'u dwaas, 'u idealistische
gek! Ja, zo heeft gelijk... Zoo jong 011 zoo
verstandig! en ik zoo oud on zoo dwaas!"
* *
Buiten staat nog steeds het rijtuig te wach
ten, omringd door de nieuwsgierige menigte.
De ploegpaarden trappelen ongeduldig en
zelfs Kippi hooft er genoeg van eu mompelt:
reu/doiinenvettcr ' we
op de markt!" Lippi
Sakkerloot ! dat is ook geen pretje, iu die
vervloekte hitte zoolang te moeten staan!
Mem-er de rechter zou dadelijk komen en
uu duurt, 't 'u eeuwigheid ... Goddank ! daar
is hij eindelijk !"
Milde komt haastig aanloopen.
Maak de deur open eu breng de gevangene
buiten !:'
Onder dof gemurmel, half onderdrukte
vloeken on verwen-chingeu. rukt de menigte
naderbij.
Plaats gemaakt .'
z ij: i hier toch niet
vloekt, ontzettend !
Do rechter roept: Schaam jelui je niet ?
Blijft rustig' gaat achteruit!"
Onwillig schuift de mensehennmssa wat op
/ij, woedende blikken om zich heen worpend,
eu mot zijn sabel rinkelend verdwijnt Kippi
in iiel braiidspuitbuis, samen niet 'u tweeden
agent, die dien morgen uil Trier gekomen
is. Kenigo oogenblikUeu gaan iu adomioj/o
stilte voorbij daar?a ik; halzen rekken
zich uit ! de deur kraakt eu gaat
open, ?
Ah ! !"
Do rechter steekt de hand op : Stilte!"
Daar schrijdt zo over den drempel, de han
den geboei l, rechts en links 'u agent. Haar
blik is strak op deu grond gevestigd, geeu
spier iu 't duodsbleoke gelaat beweegt zich.
ze ziet er uit als 'n gestorvene. Machinaal
doet ze do weinige stappen naar tle sjees.. .
liet portier wordt geopend, de agenten tillen
baar er in, aan eiken kant neemt or n
plaats ; de koetsier slaat mot de zweep de.
paarden zetten aan geratel vau wielen.
'n stofwolk. ?
Do laatste huizen van 't dorp zijn voorbij
gereden ; nu nog dien hoek om en dan is
Khrang onzichtbaar, ligt het verborgen achter
struiken eu boomeii, mot alles wat.
M'n kind! M'n kind ! !" Mot een
liartverscheurendon kreet, spriugt do gevangene
op, keert zich om eu heft de geboeide huilden
op. M'n . . ." Do agenten trekken haar ruw
terug op de zitbank. . .
De wielen rollen verder onverder :
in stof eu zonneschijn verdwijnt alles.