Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1408
arbeid hebben opgenomen, en voor nog
enkele andere kleine groepen van arbeiders,
worden in het thans aanhangige wetsont
werp de volwas- sen mannelijke arbeiders
(daartoe worden gerekend allen boven 17
jaar!) geheel zonder bescherming gelaten,
wat den werktijd aangaat.
Waarom ? Het is een oud, vrijwel het
laatste, overblijfsel van het liberalistische
beginsel der staatsonthouding"; de laatste
stellinsr, waarin zich deze theorie heeft
teruggetrokken : de staat moge de vrouwen
en kinderen al beschermen, met den werk
tijd van volwassen mannen mag de Staat
zich niet bemoeien. Of, zooals de heer
's Jaeob> het indertijd uitdrukte in de Eerste
Kamer:: volwassen mannen moeten de ver
betering van hun socialen toestand niet
verwachte» van den Staat, maar van de
vakvereeniging.
Nu. wordt in de werkelijkheid, nergens
meer steil aan dat beginsel vastgehouden.
En de opneming van het verbod van bak
kersgezellen-nachtarbeid in het thans inge
diende ontwerp, naast het voorschrift in
artt. 113 der S.8., is ook ten onzent de vol
komen prijsgave van dat verouderde en
overwonnen standpunt van de staatsont
houding.
Maar al is nu dat beginsel door dr.
Kuyper geheel prijsgegeven, daarmee is nog
niet de pmctijk der bescherming aanvaard.
Thans dus nog slechts voor n bedrijf.
Waarom slechts dit ne bedrijf in de wet
opgenomen? Zeker, in het bakkersbedrijf
keerschten de allerergste misstanden. Maar
dat is de vraag niet. De vraag is: zijn de
foakkersgezellen de eenigen, die onder over
matig laniren werktijd lijden, lichamelijk,
verstandelijk en zedelijk? Zijn dus de
bakkersgezellen de eenigen, die daartegen
wettetijie bescherming twod-iy hebben ?
Dat is een vraag van groot sociaal be
lang en daarnaar is, in vollen omvang, nog
nooit ernstig en speciaal een onderzoek
ingesteld. De enquête van 1889 handelde
?voornamelijk over vrouwen- en kinderar
beid, en de verslagen der arbeids-inspoeiie
bevatten allén opgaven van den werktijd
in bedrijven, waarin óók, of allén, vrouwen,
meisjes en kinderen werkzaam zijn.
Maar naar den duur, en den invloed, van
de» arbeid van volwassen mannen, is nog
nooit ernstig en afzonderlijk onderzocht.
Een poging daartoe is in het laatst van
1902 ondernomen door de Soc. Deni. Studie
club te Amsterdam, een club van intelli
gente en werkzame soeiaaldernocraten
aldaar, die gedurende ruim een jaar een
enquête heeft ingesteld naar den arbeidsduur
in verschillende bedrijven, met behulp van
vakbonden en plaatselijke vereenigingen.
Het onderzoek geschiedde door middel van
vragenlijsten, zoodat de gegevens naar be
paalde methode werden verzameld en ge
rangschikt.
De studieclub heeft onlangs zijn rapport
uitgebracht, een lijvig boekdeel, waarin
een waardevol materiaal over den werktijd
van volwassen mannen in Nederland is
bijeen gebracht. Waardevol, maar vooral
overtuigend! Waardevol hierom vooral,
omdat het een argumentatie is voor ecne
wettelijke regeling, een uitbreiding vau de
bepalingen die thans in hoof.iznalc allén
worden voorgesteld voor vrouwen en kin
deren, zóó sterk en sehlagend", dat, wie het
belangrijke rapport leest, niet kan nalaten
te vragen : hoe kun de Nederlandsehe wet
gever nog weifelen, hoe kan hij nog langer
nalaten hier bescherming tegen uititntten<leu,
overmatige», soms onmemvhelijk langen werk
tijd te verleenen ?
Het is een groot formaat boekwerk van
100 blz., niet op elke bladzij de zakelijke,
geordende gegevens, zoodat het onmogelijk
za! zijn, hier een gedeelte daarvan te
releveeren. Maar de conclusiën en enkele feiten
zijn toch te belangrijk, om er niet hier met
Bad ruk melding van te maken.
Het rapport beschouwt m. i., zeer terecht,
den 10-urendag als een, die den werkman
althans eenigszins den vrijen tijd laat voor
geestelijke en verstandelijke ontwikkeling,
en eenige gelegenheid voor den man om
zich mtt het leven van zijn gezin te be
moeien. Hoewel bij den vooruitgang der
techniek, en bij de ontwikkeling derideën,
liet streven der georganiseerde arbeiders
naar een nog korteren werktijd van b.v.
8 li 9 ui'en, zooals in andere landen reeds
voor massa's arbeiders is bereikt, stellig
volkomen gerechtvaardigd kan worden ge
acht. Maar den 10-urendag als billijken
norm nemende, constateert- het Rapport al
dadelijk, dat de groote massa der
Nederlandsche arbeiders langer moet werken dan
10M en 11 uur per etmaal, on voor duizenden |
arbeiders in tal vau bedrijven de werktijd
zelfs 13, 14 en 15 uur per dag bedraagt.
Voor deze massa der werklieden is een
mensonwaardig bestaan, waar gelegenheid
is tot verdere ontwikkeling naar eigen
,wcnsch en inzicht, uitgesloten." j
Onder de bedrijven, die het heele jaar
door 10 uur of minder werken, '/ijn do be- j
langrijkste: deaardwerkfabriok ..C'éramique"
te Maastricht; do diamuntbewerkers to Am
sterdam, de graan boot werkers te Rotterdam,
de machinefabriek te llenueloo; irroepen
van typografen eu sigarenmakers te Amster
dam. Dan is er een groep van bedrijven
waarin 't heele jaar door van KI tot l l uur
trewerkt wordt, over 't heele land verspreid.
Maar dan volgt een groep, waarin het heele
jaar door 11 uur en langer per dag ge werkt
wordt, en daarboven nog oon groep, waar
het heele jaar door 13 uur en langer per
dag gearbeid wordt! Tot dezo beide izroopen,
waarin des arbeiders lot zich, wat zij u werk
tijd aangaat, niets van den toestand eens
slaven onderscheidt, bohooren do
siiikerrafinaderij t,; Amsterdam, papierfabrieken,
bakkers, burgersineden, lompen-bewerkers,
schoenmakers, winkelbedienden, vele
categoriën van havenarbeiders, nielkinri'.-htinuoii
in de groote steden, kellners, koetsiers,
machinisten en stokers op de sleepbooton,
margarinefabriekcn te Kotterdam,
visclidroaerijen te Suheveningen, kleermakers,
slagers, brandersknoehts te Schiedam, olie
slagers in de /aanstreek, houtzagerijen,
kappers en barbiers, zuivelbewerkers in
Friesland, enz. enz. Men zo» dit lijstje
iiuar uit onderzoek is gebleken, nog met
heel wat bedrijven kunnen vermeerderen.
V.n als er'dan gesproken wordt van meer
dan IL uuiV' dan wil dat niet zeggen: \C'A
;''. liüuur, maar dan wil dat voor verschil
lende vau deze bedrijven /eirgen: geregelde
"?e.rkli'jden, het- Itcele junr (Iniii', i';in }ïtt 1~>
<!??'!?, lij' L'lKn' xi'iilielll'ilklïCII lllilillnii'li </;7;
V/'werktijd van deze lengte noch in zijn geheel
van dag" kan spreken!
Ziehier b.v. een paar vakken gelicht uit
de uitvoerige statistiek:
ff
3
-X
CD
'f
~£
+±
5
<3
?7
i
a
<t>
"3
W
il
5
>
ff
te
-s
&
H
£
2
-M
u
i>
P,
M
K
-o
j-i
a;
3
j
_>
0
^
>
^n
~a
s
J3
0
?4
1
5
*4
ff
>o
o
'R
00
3
-S:
^
n
i)
u
O
. £
jf
d
c<*
-ai
Z,
P
"?
<L>
-?
OJ
Oi
rsknechts
IU
C
c
ffl
=:
D
_
E
as
^
E
^
a
t
._?
s
3
iO
ff
N
p!
i)
O
fl
|
^
3
3
O
Os
'ri
Q
<c
,?
=
n7>
rH
=
b
=
^
1-1
ec
&
o
%
z
--3
1
^
£
V
_O
5
**.
1
"ff
00
GQ
t. ?
3
"*
~
->J
d
c^
c
v
C5
c
>re
abrit'ken
"E
£
0i
^
=
^
~>
1
c^
&
c
^
1,
^
-S
-45
^
w
E
Os
K
nn
1?1
~
-^_
T
CO
'JU
a:
lO
^
a
r^i
ie werkers
:
.H
s;
t
5
CC
t
y
r-4
CC
~
"
-T?
H
£
t
D
s
f<a
c
^
£
*
.
i
Cs
2
'r
^
K
1-1
=T
-rt
?x
=
^
=
bjj
?ff
3,
'Jf.
i-^
-f
\~
i.
c
t
GO
i
S
'*
^
^~
^
»
ao
^
H
:C
'rf
s
.
^
1
'£.
%
a
v
^,
1
^
s
?^
'C
&i
a
^;
%
c»
-O
._;
3
«o
-^
'l"
SS
'^
t-, ?«
£ J
.T A:
1 I
CJ ff
-2 5
3 en
Dit zijn allen industrieele bedrijven. Ik
heb er slechts eenige uitgepikt, over 't heele
land verspreid. Van de z. <r.
bnrger"beroepen: kappers, winkelbedienden, kellners,
pakhuisknechts, spreken wij dan nog maar
niet. ledereen van het publiek komt met
deze vakken in aanraking, en iceetdus ook,
kan althans weten dat daarin de werktijd
nog veel langer is!
Er mag toch gevraagd : welk genot, welke
ontwikkeling, welk huiselijk leven, is er voor
deze duizenden van arbeiders weggelegd ?
Niets, hoegenaamd niets'! Hun leven is ge
lijk aan dat der werkbeestcn: ze voelen zich
geen mensch in de beste en hooge beteekenis
van het woord, ze vegeteeron, /.o loopen af,"
terwijl schoonheid, kunst, poëzie, natuur en
wetenschap aan hen voorbijgaan zonder dat
ze ooit tct die sfeer van hooger,
menschwaardiger leven worden opgevoerd!
En dat is niet alles. Er zijn tal van be
drijven, en daaronder maatschappelijk
ttoodzakelijke bedrijven, waarin de werklieden
zijn blootgesteld aan ziekten en
degenereerende invloeden, die het karakter, en zelfs,
in den volksmond, den naam hebbon gekre
gen van beroe-pstit'.kteii: (>ok daarnaar heb
ben de vragenlijsten der Studieclub geïn
formeerd. En er is antwoord op gekomen.
Ze vroegen: wat zijn in uw beroep veelvul
dig voorkomende ziekten? KJn er werd ge
antwoord: door de sigarenmakers:
zonuivzwakte, longlijden, hoofd- londeu- en
ruggenpijn, gezichtsverzwakking; bakkersgcy.ellen:
ruggegraatsverkromming, breuken,
zenuwziekten, slechte oogen, bakkersbeenen; pa
piermakers: misselijkheid, slapeloosheid;
typografen : t ubeivulose, zon u w zwak te; kleer
makers : zenuwziekten, bloedspuwing, oog
ziekten, longaandoening, bloedarmoede;
schilders: Ion «lijd en, verzwakk i n g der oogen;
enz. enz. Een der beste middel om dezen scha
de! ijken lichamelijke n invloed te
neutraliseeren is: redelijke verkorting van den
werkdag. En als de gevolgen van den lan
gen werkduur wordt voornamelijk opgege
ven : totale afwezigheid van alle huiselijk
leven, drankmisbruik, onverschilligheid,
stompzinnigheid. j
Nog tal van bijzonderheden zouden hier
aan kunnen worden toegevoegd, waarvoor
mij echter de ruimte ontbreekt. Yan de
brandersknechts to S-hie.lam alleen dit
treurig-markanto staaltje: ...Om troost te
zoeken voor ontstolen nachtrust, en om kracht
te zamelen voor den te langen arbeid, be
drinkt de arbeider zich aan jenever waar
over hij gemakkelijk beschikt. Zoo zijn
gevallen gecorixtate«r(!, dut eon
brandersknecht 30 a 35 glazen jenever per dag drinkt.
Komt hij dan 's avonds thuis, dood op van
't werk, soms zat van deu drank, dan gaat
hij dadelijk rusten, eet zijn middageten
veelal in bed op, en tracht daarna in slaap
te komen, om weer tij-lig, als 't nog nacht
is, aan 't werk 1e zijn."
Zou zulk een toestand ook heersenen op
de fabriek van Van Marken, waar de dienst
tijd veel korter is? Ik deuk het niet!
In n woord: dit Rapport is n klemmend
betoog r i'i'i' de i/'cffi'lij/'.-e Ix^clternninj run
de t'o'/t'ttroseii nniinien li'ijcn <!e xr/t(/<t/'lijl,'e,
t'fi'tl(iiiii><ei/de, diijein'iverriide ijemliji-ti nni
tl/'it ira'/t'hft/ (h't' r<>!trnnxi'ii n/f/i/ni't/ ! Kn het
lïitpport vvij.st duidelijk na, met feiten en
geteugonissen van de vakorganisatie zelf,
dut ilc i'ii/t'iict/'i' j H is f in i/r rakken nu-/ <!<?
Indien do Tweede Kluner toegankelijk is
voor do overtuiging, dat iu dit Wetsontwerp
oon regeling vau den arlu-idstijd van vol
wassen man ten onrechte ontbreekt, is dit
Rapport daartoe, dunkt mij, wél iu staat,
haar die overtuiging te schenken!
S.
Opleidings-inrichting voor Socialen
arbeid.
Het liestuur maakt Ix-keml, dat nu zich
een voldoend aantal li'erlinu;i'n beeft uanj
oineld, de heropening van deu nieuwen cur
sus 1ó September xal plaats vinden. De
inschrijving van nieuwe leerlingen blijft ge
opend tot löJuli.
Vo ir <l(>n voorbcrei liiiyscjirsiis voor leer
lingen joiiïer dan 23 jaar hebben y.ich eoiiiiru
aspiranten aangemeld ; mochten er nog jonge
meisjes /ijl), die leerling weiischen to worden,
dius doen zij wel y.icli spoedig aan te moUlon,
daar anders de voorbercidingscursus wegens
het U; geringe aantal leerlingen wellicht niet
zou kunnen plaats bobben.
Mi'jiiii'rnuw 10. lioissovain is wegens per
soonlijke redenen als, directrice afgetreden,
maar blijft xittiug houden in liet bestuur.
Ju baar plaats word benoemd iiiojiill'roiiw S.
Lefèbure-, die zich gaarne tot het verstrekken
van allo inlichtingen bereid verklaart. Spreek
uur Woensdags vun In 11.' uur, J'auius
L'utUTStraa', VI.
Van den wal in de sloot.
Eenigen tijd geleden was in het Rijks
museum tijdelijk tentoongesteld een werk
van den primitieven hollandscbon
landschapschilder llendriek Avorcainp (geb. 1585).
't, Stelde voor oen wijde ijsvlakte, verlevendigd
door talrijke beeldjes, en in een lange strook
t e een den hori/.on, vertoonde, zich in den
achtergrond de stad Kampen. Dit stuk was
zeer belangwekkend, want vergeleken 'oij de
algemeen bekende schilderijen van dezen
schilder ik verwijs «u alleen naar het
tweetal in ons museum was het vau deze
zeor afwijkend.
Dr. Jobcinna de .Tongh had in baar boek
Hot bollandscbe landschap in ontstaan eu
wording" de, dateering van dit werk (IOC>;>)
als valscli on te laat aangegeven, alleen
afgaande op de verklaring van een ander.
Nadien heelt rij ook bet werk in het museum
gezien. In bet Bulletin van den Oudb. Bond
komt zij thans hare uitspraak herroepen,
en het jaartal Kio'.S beslist voor echt verklaren.
De authenticiteit van don datum is onaan
tastbaar door aanwezigheid van een toren,
die eerst in KKiO gereed was en verder door
de klooderdrachten der figuren. Maar ook
buiten deze tastbaarheden zou Jlej. dejongh
wel tot inzicht zijn gekomen gefaald to bobben,
uit don aard zelf der schilderwijze. Tot zoo
ver dus is do zaak weer in 't reine gebracht
on in haar hoek, zuo zeer tlo belangstelling
waard, wil men y.ulk oen fout, die niets anders
is als een al te lichtvaardigovorgonomon
mededeeling niet werkelijk tot 'n vlok maken. Xu
echter beeft y.ij met haar stukje, dut Ver
betering genoemd wordt, zich in een dwaling
laten gaan, die mij voor haar crilisch ver
mogen onbegrijpelijk i.s en waartegen in
ernst moet geprotesteerd worden. Want deze,
niet uiterlijk, is erger dan de andere.
'k Xal haar zelf citeeren : Uet schilderij
dus van 1003! Merkwaardig wanneer men
bedenkt, wat dit jaartal voor de hollandsche
schilderkunst betoekent, ... en dan dit
schilderij te zien, bet werk van een archaist,
van een kunstenaar, die in zijn jeugd ver
kondiger vau nieuwe zienswijzen, in zijn
ouderdom midden in de ontwikkeling was
blijven stoken, achterlijk, verouderd was
geworden". Ken bepaald afbrekende beoor
deeling dus, ouder termen evenwel dio al
dirckt niet steekhoudend zijn, waarbij ik
echter niot wil blijven stilstaan. We volgen
verder de beschouwing: Het gezicht op
Kampen is groot gezien; de JJssol genomen
met aan beide kanten liet land; recht i de
stad, links bot lage land, de twee door de
brug verbonden; de horizon, ver, wijd tot
in liet oneindige; daar boven oen lucht met
hooge bolie welving, zooals die zich koopelt
over hot, vlakke waterland; groote grauwe
wolken, niet, meer als vroeger egaal met
streepen, maar goed doorwerkt, werkelijk in
liet doek zittend. Do wijdte van blik met
bet goode verloop, de verre horizon en de
hooge wolkenhemel, </etui-yen run tic
mitu'ikl.t'l.iti'l <!'!-<' Arerhnnip'x talmt /u'fft ilodryt'iixiakt;
zo /iju hot eigenlijke vau de schilderij. Daarbij
komt do observatie van de beweging, van
de wisseling en warreling der figuren, die
uitstekend is, en do groepen in bun
vonnolooshoid toch in pltistischen vorm wist weer
to geven".
.Mij dunkt zelfs de volmaakste en voor
kunst onverschillige leek, wanneer hij slechts
eenigszins do gave van oordoo! bij lox.on
bezit, moot bij deze tweeslachtige beoordee
ling verrast opzien. Dan, als ware de
soJirijfslor bang te ver to zijn gegaan in hare
(rechtvaardige on juiste) appreciatie van deze
merkwaardige 17e eeuwsrhe schilderij, stuit
zij weer ineens de óloge eu, al erkennende
do gebleken ontwikkeling in Averoump's
kunst, wordt geconstateerd dat do
i'risc.hheid on bekoring vau yiju eerste stukjes
ontbroken". Deze bewering is ton deolo
onwaar en komt overigens voort uit oen
persoonlijke voorkeur. Toegegeven dat de
eigenaardige bekoring van bot trouwhar
tige, liet kinderlijke haast, der vroeger-' wer
ken bier niet teruggevonden wordt, kan
voor iemand dio met doxe ciir-nseJüippeji de
figuur van Avorcamp vereenzelvigd hoeft,
dozo schilderij tegenslag govon aan y.ij n
verwachting. De huiselijke gezelligheid in
liet landschap vindt ge bier niot meer, niot
bot vertrouwde zich-thuis-voclen in een be
paalde strook, waarin ieder huisje 011 't minste
onderdeel ervan zich zoo juist laat terug
vinden, en waar do hehlor-klonrige stuti'age
waarschijnlijk voor do buurtgonooten het
eigenaardig genot schonk er een illustratie.
uit hun d.igeiijksche omgeving to vinden en
er velen dor kennissen in to raden, /oo'u
schilderij is oen vertelling waarbij de schil
der dunkt 1110, zich tevoren verkneukelde over
do opgetogeuhc-id dor beschouwers: eu do
Oiid-iJolland-che burgerlijke humor, wel plat
dikwijls, wil zich daarbij gaarne luchten.
Terwijl de hoolo gemeente xich amuseert op
de bieedo ijsbaan, zijn or daar twee stiekem
boven in dien afgelegen hooiberg gekropen
iu vermeende veilige eenzaamheid, maar
het oog van deu schilder heeft zo wol
ontdekt on met oen ondeugeiidcii zin daar
vereeuwigd: ook hij die voor eenige minuten
in volstrekte afzondering y.ich begeeft vau
do menseden wereld, tu dat eigenaardige
uitboti \vspllje van Jiot huis volgt toch nog
maar do strtiisvogoltaktiok, want een opening
in do planken doet precies ontdekken de
beweegreden tot zijn vrijwillige opsluiting:
rn dio zich nu wel in de eenzaamheid zou
iu hot gewoel der schaalsonrijdors een IliUkor
maakte op do gluddo baan en onwillens op
do oiiu o! voeüelijkste w i] ze iu 'r ('pen ba a r zich
vertoont. Al dozo dingen en honderd andere
(/i-li'i'ri'-i in zoo'u \\inlertafereel, dat
topogiu-liseli in elkaar gezet of liever
uanoougobouwd is; 't is een geheel in afzonderlijk
heden. M;\ar welk een intieme opmerker
eu ook gevoelige uübcelder dor afzonderlijke
di'tuils. zich de schilder daar vertoont, voor
alles is hij do gemoedelijke verhülor en v;in
visie, van ecu breed overzien i - weinig sp<M>r.
.Maar zij u opvatting zou zich nadien uit
zetten, zijn ontAvikkciinu' prooien meegaande
iu do \lncht dio het hollandM-he landschap
in bot mid-lcu der 17e eeuw nam. MojullV.
de ,lou'_:h h' cit in haar lovende be>ehri.i\ ing
het zelf L'edeeroteord.
i,r, mot do erkend" kwaliteiten, dio haar
genot moeten gemaakt hebben, is bet op
zijn zachtst genomen onbillijk te gaan mees
muilen, dat de trant vau zijn vroeger schil
deren hier niot terug wordt gevonden. De
gevolgtrekking dat Avercamp in zijn ontwik
keling is blijven stoken, achterlijk en ver
ouderd ', is zooals ik straks zei, buiten de
schilderij om, uit haar eigen citaten reeds als
onlogisch te kenmerken.
't Is ook niet waar de figuren plomp en
gevoelloos geteekend zijn. De voorgroop op het
stuk is blijkbaar portretwork, on 't was mij
juist opgevallen dut dozo schilder, die op zijn
vroegere werken de figuurtjes wel innig
aaiiteekent maar toch veelal onbeholpen iu bun
actie zot, iets in hot karakter van
duikelpoppetjes op zijn lioogen leeftijd een
teekoning heelt verkregen zoo los en toch
zoo scherp, lu dien voorgroop juist had de
schildering snedige toetsen die waarlijk even
aan Torborcb doden denken.
Wil men, nu in bot midden latende de
eigen waarde dezer schilder j, gaan bekennen
zijn voorkeur voor de primitieve stukkeu, heel
goed. Mij ook misschien y.ijn die toch sym
pathieker. Maar daarbij to geraken tot een
absolute miskenning, tot een verguizing zelfs,
bet hoeft den schijn dit l >r. do Jougli in
verbetenheid over haar torste on vergeeflijke
flater, 't nu op don kunstenaar verhalen wil,
die tegen alle vermoedens in toch zoo oud
was geworden, die op 80 jarigen leeftijd, geen
zeurige herhalingen geeft vau werken die
eenmaal lof inoogstton, maar nog boziold
was tot hot schoppen vau y.ulk oen wijd,
bijna " grootscb gezicht op do stad Kampen.
Do traditioneele linkerhoekvulling mot don
stereotypen boom toioroorcii we daarbij graag.
W. STEEXMOFF.
De Royal Acate?'
Op don 2dou Mei werd do jaarlijksche
expositio vau do Koval Academy of Arts
geopend, de lütie. Dit is een belangrijke
gebeurtenis voor oou zekere categorie
monscben in Londen, want' ovenals bet gekruai
van don baan voor den landman do komst
vau don ochtend beduidt, zoo kondigt do
opening van de Acadomy genoom ion lieden
don zomer aan, of beter go/.og-l, de season".
Do eigenlijke opening, de ,.private view,"
waartoe slechts bevoorrechten worden
uitgonoodigd, geschiedt altijd een paar dagen
te voren; dat moet een kostolijk gezicht
zijn, want de bezoekers trokken dun bun
nieuwste kleedoron aan en don volgenden
dag loost men welke dames or hot fraaist
gekleed waren, nauwkeurig beschreven in't
ochtendblad. Daarna oen diner dat leest
men natuurlijk ook in do krant. Zoodra
echter hot grootor publiek or binnen mocht
ging ik er heen. Kr is gedurig oen beschaafd
godrang, uiaar als Hion zich daaraan niot
stoort kan men op zijn gemak do 181)0
nommors of zoo bezien. lOonig geduld wordt
natuurlijk veroiscbt, en niet alloen wegens
hot godrang of de hoeveelheid.
[lot eerste nummer, dat ik aanstipte in
den catalogus, heet Jeugd : een pago te paard
aan don rand vau oen afgrond, hij lacht zoo
lichtzinnig togen oon valk op zijn vinger,
maar do iiazowinden prijswinnors zonder
twijfel on hot edel ros zijn doodsbenauwd
voor 't gevaar. \V'ij worden door
Xedorlandscho schilders niot verwond mot roman
tische onderwerpen, het is waar. Maar al
hooft men zijn loven lang laag land gezien,
en water en wolken, als men aan een afgrond
komt to staan, of zelfs maar oon audor aan
't randje vau zoo'n ongeluk ziet, dan voelt
men zijn hart wol kloppen. 0011 emotie dio
bewondering wordt zoo 't maar een schilderij
is waar men 't ziet. Dit doek van Britou
liivioro, 0011 van de meest gevierde artiston,
dood mij deuken: wat is d.U.nauwkeurig ge
maakt, zie me dio leidsels eens aan hij
verdient zeker veel. J k liep voort, maar dio
gedachte van voel verdienen bloei' mij
buiitooren. bij elke teleurstelling kwam zij terug:
dio oude rukkers verdienen to voel, don
drang dio bon aan 't schilderen bracht bob
ben zij vergoten en ze zijn uu hoeren van
stuud, ais zo muur naarstig schilderen worden
ze allemaar baron. Verbeeldt u. dat do
koningin van onzon Mesdag eens een baron j
maakte! Wij zoudon misschien to provinci
aal zijn o.u d.it to apprecieereu, on dan,
's lands wijs, nietwaar?
Hij hot portret Tan don aartsbisschop van
('.inlorburv ziet men dadelijk, dat dat ook j
door oen vaardig man gemaakt is. Aange
zien ik zijne Genade niet persoonlijk kon
liet do gelijkenis mij onverschillig on hot
portret als zoodanig interesseerde mij, eu
zooveel anderen denkelijk, niet meer dun een
beeltenis in oen illustratie vau bijv. admiraal i
Togo. Maar ik vermoed dat dit de ge
lijkenis, do eei'.igo vordieiisle is van dit
doek. Do schilder A. S. ('(>_;,-. ofschoon geen
baron, is zeer uunzioiiijk 011 ik ben haast j
beschroomd vau '/.'><> iemand iets !o /eggen j
beirellende zijn manier vau kleuren on dio
van niijii jongste zoonije. j
Watorhouso. ouk een academiciou, heelt j
l'sycbe afgebeeld, die de deur opendoet vau j
Cupido's tuin. Ik was zoo argeloos gekomen
on met ZIHI'U eriisii/eu woiisch om mooie
schilderijen te zien. Wie mot zijn fantasie
wol eens gedacht heelt wat l'sychc is moot
wol verbluft y.ijn als hij ouder dien pseudo
niem, waarschijnlijk goed gelijkend, een jonge .
dame gerepresenteerd ziet, oou goede kennis- j
van den schilder waarschijnlijk, oen beetje
bloot. Als ze nog maar mooi was. /elfs wat ,
Watorhouse mooi vindt. Cupido en zijuluiii
vond bij zelf blijkbaar bijzaak; het is maar i
een titei. en dan Psyche, daar zijn or al l
moor rijk en befaamd moe geworden.
.Misschien ook zijn 't de zoden waarom bij j
o< n hopeloos gebrek au u uitstekende schilders
op eue tentoonstelling l H>(i schilderijen ver
toond woi-deu. Ken enkel doek, dat iu de
Academie heeft gehangen, botookoiit voor den
maker een uungeuaum inkomen en uitzicht
op een voorname positie, l.'art pour 1'urt is
hier niet iiiheeuiscb, evenmin als de boh
miens; -ie kunst, en niet a'loon (ie schilder- '.
kunsi. is meer een pi'ol'es.SJO.
Kidder l,;uirens Alma Tudomu, een
oxXederlau li r, heeft or ook een stukje, muur
ik kun mij niet bezinnen \\ut bot is. f iierme
bedoel ik geens/.iiis, dut hij niot Oen prooi
mun is, daarvan niet. want ik u eet veel te
,,(>ed. dal hij enkel wegens /iju gniolheid
tot ridder word geslagen, /ijn vroegere
ucudemic-u -noot M. Mans hoeft zich n,.i.:it biion
H-tturaiizeeren. muur zon anders mogelijk
ook al oeu t d.-hnuii zijn.
Kr I.aiiL'ou cchler ook goede siukken van
portretten, wel niet zoo, bekwaam als die
van Sargent, maar met meer kracht en
lustigheid geschilderd een Nederlander,
die dit werk ziet praat in 't vervolg met
minder dunk van vaderlund'che portret
schilders. Wunt ook de portretten van Sargeut
zijn zeer respectabel, wel eonigazins een
oeuvre do métier, maar van e«n beschaafde
soort métier.
G. F. Watts, de laatste en beste der
preKaphueliten, heeft or n schilderij, een
moisje in 't wit gekleed. Het ziet er
ouauugenaain uit, maar bet past mij niet
kleinachtend van Watts te spreken, bij beeft
waarachtig wel boter dingen gemaakt. Ik
noem nog Kastman, Strahan en Hayes, die
geen lid van de academie zijn. muur niettemin
goed werk exposeeren.
Er zijn geen twaalf schilderijen op doze
groote tentoonstelling, die 't seizoen van
gedistingeerde vermakelijkheden opent, waar
van men eenig indruk je behoudt; er is or
geen enkel dio geestdrift wekt.
Toevallig kwam ik don volgenden dag, in
hot Kust End, op een. teiitoonsielling van
llollaiidscbe schilderijen, otido en moderne.
Hier werd met gedrongen, ik zag er nauwelijks
oon dozijn bezoekers. Toch was dit een keuze
verzameling, die menigeen met blijdschap
zou zien, van do allorvroegsten tot de
allernieuwsten, Kembrandt en Kuysdael, en Maris
en Mauve, om maar iets to noemen. Een
heele school bavelooze jongens stormde later
binnon, de onder .vijzers achteraan. Maar was
het niet dwaas te verwachten, dut de smart
set'' monscheii van stand zouden wij zeg
gen, 0011 equivalent, dut tevens hot verschil
vau landaard oenigszins aanduidt
heeleinaal van het West End naar Whitechapel
zouden konijn om wut buitonlundsche schil
derijen te zien (al waren er nog zooveel
vlindertjes van M. Muris), terwijl zij er al
1100 te genieten krijgen iu een gebouw, waar
zij bovendien nog fraaie toiletten zien en,
wellicht, de levende artiston in eigen persoon?
Overigens worden kunstenaars hier voldoende
geord, men maakt ze ton minste ridder of
baron.
L o n d e n. S.
Scilftertot,
(Ingezonden).
B u ss um, 6 Juni 1904.
(ieachte Redactie,
Met zeer veel interesse heb ik de artikelen
over Schilderkunst door dr. A. Bredius" in
uw blad gevolgd on zoo trof mij in het nommer
van ^2 Mei j.l. de zinsnede: Zoo moet er
oen Ainstorclamsch landschap-schilder geleefd
hebbon, wiens werken oens zeer vermaard
waren en waarvan liembrandt twee stukken
bezat-, nl.: Govert Jansz, die thans geheel
onbekend is, zelfs Bredius zag nergens een
door hem geteekend of aan hem teegeschre
ven schilderij."
Kaar aanleiding hiervan zou ik de vraag
willen stellen of bedoelde 2 exemplaren,
destijds in het bezit van Reoibrandt, wol
bekend zijn? Ik vraag dit daarom, omdat
mij een dezer dagen een werk 'naii 'le.noemde
schilder in oen privaat collectie in Hollund
onder do oogen is gekomen, n.L: een groot
landschap (paneel UO bij 125 centimeter),
geteekend met monogram en geschilderd
geheel in den trant, coloriet en
chiurosouro" als Rombrandt gewoon wus zijn land
schappen to composeeren. Waar u terecht
aanmerkt, dat ullp duisternis nog niot is
opgeklaard", zoude betaij hoogst aangenaam
zijn een nadere toelichting hieromtrent te
mogen vernemen, daar bij mij de vraag rijst
of llembraiidt in zijn landschap-techniek niet
door genoemde Govert Jansz ye'mxp-ïreerd is
ijen:orden.'
De schrijver vraagt verder: Hendrick ten
Oever, wie kent zijn naam". Als antwoord
hierop diene. dat door mij eenige jaren ge
ledon een portret-slnk van genoemde schilder
iu Holland werd opgemerkt.
Ten slotte veroorloof ik mij er u op te
wijzen, dat oen soortgelijke schilderij als door
u gereproduceerd word in uw nommer van
22po on voorstellende de goudweger van
Sulomon de Koninck" (museum Boymans,
Rotterdam), door mij do vorige maand werd
aaiigetroü'en in de ,, Wlütechapol Art (iallery
Diitcb Kxhibition" te Londen 011 wel ouder
Xo. l!44 en getiteld: Jewel Merchunt" van
iSülomon de' Koninek, lont bij K. Lissor lOsq.
Hier zou ik willen vragen: Is dit laatste
oen repliek?
l' dankzeggend voor de opname,
Hoogachtend,
B. Ai.n.u'ii.
]~ir!ȕi'n I'ttrti'liJK, door AI.FREO TEI'E
i geschreven LS74j.
,,Kijk Ma, wat zij i die mooi, die moet u eten !'' (p 9).
Ik ben vol zoeter poëzie. Als even zoo
vele ponden overrijpe, om niet te zeggen
beurse kersen liggen 'nij de kleine 130
stroplieii van den lieer Topt in do maag en oeu
vreugd is 't mij den lozers van do Groene
lui u deel aan deze zoetheid, en naar ik hoop
hun bekomst te mogen geven. Kersen zijn
doze verüOïi, overrijpe kersen liet is oon
prijzenswaardige daad van den heer Tepe,
die getuigt van een helder inzicht in de be
hoeften van dezen tijd, ons tbuiis in do ge
legenheid to stellen de/.o zoete vruchten te
plukken nadat zij dertig lange jaren uun den
boom zijner poëzie hebben gehangen.
Dertig jareu zijn voor deu heer Tepe als
een dag, of liever als een nacht dien bij
heeft overslapen. Eene litteratuur, eone
poëzie heef t voor den heer Tepe in dien tijd
niet, bestaan. Gelukkig, want daaraan hebben
wij 't te danken dut dit werk van oude,
degelijk echte kunst, .,zooals men dien vroeger
smaakte'' lieden, in 't jaar 11)04, kon ver
schijnen.
Do hoor Tepe is oeu grootseh dichter, een
lieflijk dichter, on oou innU braaf dichter.
Reeds de breede on tor.-ehe aanhef vuil het
werk, do magistrale paradijs-fantasie, doet
ons hem in al zijn kracht kennen.
D- /icre leou»' lii't stil xij ! hee ? to \vacht(-n
A;m dViken-la n ; op 't kronkelpad boproelt
IN- i;uik lijder zijn onno z'lo krachten
Tei\\ij! vorst arend op een rots vertoeft. . ."
Muur boe bekoorlijk weer is do dadelijk
hierop volgende schilde.' ing vau dit ..Buiten
vol van Hollands liellijkheden'' waar de
dichter ons do holden van zijn roman als
i.og ou.-vhuldige kinderen voor u»--;eu toovert.