Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1410
kaftans, de lange pelzen ontmoet men hier
in grooter getale dan in de stad aan de
andere zijde van den Bosporus. De geuren
van de bruin-bakkende, knetterende ma
skolven stijgen aan weerszijden der erbarme
lijk of in 't geheel niet geplaveide straten
omhoog van gloeiende roosters. De
suikerbakkers stallen hun baklava uit.
Vleeschverkoopers trachten te vergeefs de duizende
vliegen te verjagen van hunne gehalveerde
en gevierendeelde lammeren en schapen, die
als een verleidelijke prooi voor het hinder
lijk gedierte open en bloot ten toon hangen.
Zoo dwalen we door de schilderachtige
oostersche omgeving rond, ons met verwon
dering afvragend, waarvan die krioelende
menschenmassa wel leven mag; want werk
plaatsen, handenarbeid bespeurt men zoo
goed als niet. Naar de talrijkheid der be
graafplaatsen te oordeelen en het aantal graf
zuilen zou men tot de gevolgtrekking komen,
dat Scutari de doodenstad bij uitnemendheid
is, dat de bevolking leeft om te begraven
en begraven te worden, en de helft der be
woners zeker wel aan den kost moet komen
door de bezigheden, die de bezorging der
lijken naar hun rustplaats medebrengen.
Doch als men weet, hoe weinig omslag voor
de dooden wordt gemaakt en hoe geringe
verzorging aan hun laatste reis wordt besteed,
als men ziet hoe geringe waarde er wordt
gehecht aan het onderhoud der laatste
verblijfplaats, dan moet men spoedig tot de
gevolgtrekking komen dat uit
begrafenisvereenigingen en uit biddersloon voor den Turk
geen weelderig bestaan te halen zou zijn,
ook al wilde hij het.
Maar Scutari is bovendien nog de zetel
van een godsdienstige secte der Huilende
Derwischen. Het is een bijzondere karak
teristieke verschijning van het Sufisme, die
talrijke Dorwisch-orden.
De Derwischen der Mewlewi-orde, door
Dschelel-eddin-Runi gesticht, voert heilige
reidansen uit, onder den klank van fluit en
tambourijn en onder, begeleiding van de
hymnen der stichters.
Kent gij drs dansens ziu? 't Genot vnn 't Zijn vergeten,
En in 't vergank-lijke een E-uwïg-zijn te weten?
Kent gij drs dansen» zin? De zelfzucht te verdrijven,
In zaalgea Ik'fJelust met Gud alleen te blijven l
In deze regels geeft een dichter weer, wat
een dansende Derwisch schijnt te gevoelen
bij het uitvoeren van zijn gode-gevallig werk.
De extatische toestand d.er deelnemers aan
den dans wekte bij het volk spoedig de ge
dachte aan goddelijke werking, en men
prees hen boven de zoo vaak huichelachtig
optredende priesters. Evenals men bij den
Turk den krankzinnige eert als een wezen
van hooger orde, zoo brengt men ook den
Derwisch, die in een kortstondige
godsdienstbedwelming en verstandsverbijstering ver
keert, tot de wezens van verheven rang,
N'est pas fou qui veut" geldt hier zeker in
hooge mate, anders zou ongetwijfeld het
aantal dier momenteel krankzinnigen onbe
perkt zijn. De mantel maakt den Derwisch
niet" zegt een Turksch spreekwoord, en niet
ieder die maar wil, wordt door den geest
bezield!
Overal werden Der wisch-orden gesticht
en Derwisch-kloosters gebouwd. De levens
wijze hunner bewoners is ongeveer gelijk
aan die van kloosterlingen in de christelijke
gestichten. Terwijl sommigen van hen van
aalmoezen leven, zijn anderen verplicht den
kost te verdienen door het beoefenen van
een handwerk of het copiëeren van manu
scripten. Thans nog zijn vele orden bij het
volk in hoog aanzien, en personen van allerlei
stand en rang laten zich in hunne rijen in
lijven, wonen niet alleen hunne bijeenkomsten
bij, maar nemen ook deel aan hunne dans
oefeningen en huil-séances. Hoofdofficieren
nemen vaak Derwischen mee te velde, om
de soldaten in den strijd aan te vuren.
Enkele orden zijn in minachting gekomen,
toen zij zich aan een zedeloos leven en
allerlei afzetterijen schuldig maakten. Bij
zonder berucht zijn nog de trekkende Der
wischen, die de gansche Mohammedaansche
wereld doorwandelen, om op de graven der
Moslim hunne gebeden te verrichten en dan
van vrome en lichtgeloovige lieden geld trach
ten af te persen.
Eén sekte nu van de Derwischen heeft in
Scutari haar zetel. Een bezoek aan hun
moskee ? een weidschen naam voor een
tamelijk bekrompen inrichting ? behoort
tot de eigenaardigheden of merkwaardigheden
die een vreemdeling bij een reis naar
Constantinopel niet mag verzuimen.
De zaal of moskee der huilende Derwischen
van Scutari is een vierkante ruimte van tien
bij tien meter in 't vierkant en dubbel zoo
hoog. Ter halverhoogte van den oenen wand
is een balkon aangebracht, bestemd voor de
toeschouwers. Toegang verkrijgt men door
het betalen van een tamelijk hoogen entree
prijs, die (hetzij hier ronduit gezegd) den
indruk wekt, dat het geheel een vertooning,
een geld-makerij is en geen aanspraak mag
maken op serieus godsdienstige ingeving. Ik
wil niet zeggen dat bij de deelnemers die
godsdienstige verheffing wellicht ten slotte
niet aanwezig was. Door de opzweepende
kracht der godsdienstige uitroepen wordt
zeker in fanatieke gemoederen langzamer
hand wel een hevige spankracht opgewekt,
die zooal niet van verheven religieuzen aard,
dan toch zeker van physieke opgewondenheid
getuigt. Maar van den nuchteren, niet inge
wijden toeschouwer is de slot-indruk:
comedie, kunstmatige opwinding, zelfbedrog."
Aan de wanden van de zaal hangen een
vijftien-tal tamboerijnen, waartusscheu
Koranspreuken (als de Hollandsche of Engelsche
huiszegens) hare sierlijke Arabische letters
krullen. Aan de zijde van de Mirah, de
bewaarplaats van den Koran, biedt de wand
van de zaal een vreemden aanblik, die doet
denken aan een folterkamer. Boven het tapijt,
waarop Iman en zijne helpers plaats nemen
is de muur bedekt met lansen en dolken,
kettingen en sabels, alle instrumenten waarvan
het doel u voorloopig nog ontgaat, doch die,
zooals later zal blijken, tot meer dan louter
wandversiering dienen. Met die wapens zullen
de Derwischen, wanneer zij tot het toppunt
hunner extase zijn opgezweept, zich zei ven
wonden toebrengen, zich kuiten en arm
spieren doorboren, zich geeselen tot bloedens
toe, zich kerven als krimp-schelvisch, wanneer
kreten niet meer voldoende zfjn oin hun
godsdienstigen waanzin en heilige opgewon
denheid uit te drukken. Lian zijn de deel
nemers ongetwijfeld in een toestand van
hallucinatie, die men als teeken van een
bijzondere goddelijke genade beschouwt, dan
kent het waarnemingsvermogen geen onder
scheid meer tusschen werkelijkheid en bedrog.
De Iman was een eerwaardig personage.
Hoog van gestalte deed de reusachtige tulband
zijn rijzige gestalte nog grooter schijnen.
Een grauwe baard golfde op zijn borst over
de bruine kafcan. Naast hem zat gehurkt
een jong Muzelman, als Mekkaganger kenbaar
aan zijn kleed. Tegenover hem stonden in
een rij de Derwischen die zouden deelnemen
aan de plechtigheid. Daar zette de middelste,
een kerel als een boom, met een diepe stem,
die zwaar als een metalen klok klonk, den
eentonig dreunenden uitroep in, die de grond
toon vormde voor de geluiden door de
anderen daarop voortgebracht. La ilaha
illa-llah" galmde 't langzaam dreunend door
de zaal, een geluid dat werd opgenomen
door de stemmen der overige Derwischen.
Bij elke spreuk, bij elke lettergreep die den
a-klank den nadruk ontving, balanceerde het
hoofd met de romp zachtkens van rechts
naar links steeds heen en weer, regelmatig
in golvende beweging, al de lichamen als
door een onzichtbaren ijzerdraad door een
verborgen hand bewogen.
De beweging werkt aanstekelijk. Uit de
rijen der Muzelmannen diéals toeschouwers
de plechtigheid (of vertooning; hoe moet
ik het noemen?) bijwoonden, wierp zich nu
en dan n naar voren viel op den grond,
bleef een oogenblik op de knieën in gebed
verzonken en voegde zich daarna bij de
overigen, die onafgebroken hun La ilaha
illa-llah" in eentonigen rhythmus deden
weergalmen.
Maar de beweging en het geluid behielden
niet hetzelfde tempo. Naarmate de extase
steeg, naarmate de geforceerde geestvervoe
ring bij de deelnemers 'toenam, won ook de
beweging in snelheid. De uitspraak van den
laatsten aanroep : Er is geen God behalve
Allah" vloeide meer en moer samen, de gelui
den werden tot n klankmassa : men hoorde
niets meer dan eeu rollend : allilala" rato-,
lend vlug gelijkmatig herhaald, begeleid, uit
geduwd als 't ware, door de steeds snellere
beweging der bovenlijven. De wiegende
henpen schenen reuzenhanden, waarin de
borststukken als waaiers heen en weer bewo
gen, knikkend, wiegelend, golvend. Weldra
bleven ook de heupen niet meer op haar
plaats, maar verplaatsten zich mee met de
slingerende tulband-hoofden: de geheele
menschen-rij werd _n wiegelende massa,
waarvan slechts de voeten, nauw aaneenge
sloten, stilstonden. Sneller, sneller, altijd
sneller stieten de kelen, rauw en heesch door
vermoeienis den alala-klank uit. Het zweet
gudste onder de tulbanden uit; een enkele
nam zich dit hoofddeksel af en stond mee te
wiegelen, de kruin slechts gedekt door een klein
wit mutsje. Nu en dan verdween een deelnemer
uit de rijen ; wankelend van afmatting, dron
ken van godsdienstroes trok hij zich terug in
een aangrenzend vertrek, vanwaar hij, nog
hallucinatie-vol, wedra terugkeerde, om rnee
te werken aan het gode-dienen, met ver
nieuwde woede, met luider klank.
Het geroep was nu geen eentonig uiten
meer van den Allah-roep. Het was geleidelijk
overgegaan in eeu rauw, schor geschreeuw,
een onaesthetisch gehuil. De stembanden
hadden geen tijd meer (zou men' zeggen) om
de trillingen voort te brengen. Het geluid
werd uit de kelen geraspt en was n
wanklank geworden. Neg was de geestvervoering
niet tot op 't hoogste punt opgevoerd. De
tamboerijnen werden rondgedeeld en voeg
den haar dof-leeren gebons met haar koperen
klaterklank bij de keelgeluiden. Het was een
helsche vertooning geworden. Het waren geen
menschen meer die daar hun God dienden
op hunne wijze. Een duivelenkoor deed zijn
kreten opstijgen voor den Vorst der duisternis;
een geluidsoffer werd gebracht aan den Heer
der onderwereld. De oogen der bezetenen
gloeiden als vuurballen, puilden uit hun oog
kassen. Het schuim omringde de lippen als
bij lijders aan vallende ziekte. Het gelaat is
krampachtig vertrokken, een gele bleekheid
zetelt op de ingevallen wangen, en altijd
herhaalt zich het ontembare ilalah" met
steeds opgeschroefde volharding.
De kwartieren schijnen ons bij den aanblik
dier zelfopwinding uren, on de beide uren
in deze Derwisch-moskee doorgebracht ble
ken een eindelooze tijd van belangwekkende
verveling.
Het gehuil werd gebrul. AVilde dieren
kunnen, wanneer zij uitgehongerd zijn, geen
woester kreten aanheffen dan deze troep
Gods-vereerders in hun toestand van opwin
ding. De muren dreunden, de vloer kraakte
onder hun gewiegel, de kleeren dropen van
het zweet, dat in dikke droppels op den
houten bodem afdruppelde.
Daar grepen een paar der hoogst ge
xalteerden wapens vanden wand. Indoénehand
vatten zij een ketting en geeselden zich
daarmee bloedige striemen en builen. In de
andere hand namen zij eon dolk, wondden
zich daarmee in arm en schouderblad, in
dij en kuit.
Het bloed drong uit de wonden, parelde
over het naakte vleesch, mengte zich met
het zweet op den bodem. Het zien van dat
bloed deed ook andereu naar de wapens
grijpen en weldra wondde zich de geheele
opgezweepte rij als een kwaadaardige,
bloedgierige troep, waarbij de bloeddorst niet wordt
gestild door het vergieten van bloed, maar
er eer door wordt aangewakkerd.
Plotseling eindigde met n doordringen
den kreet van den Iman de vertooning. Het
was 't sein der ontspanning. Als of een
onzichtbare hand eensklaps al de draden der
marionetten liet vallen, waardoor de bewogen
ledenmaten als door een tooverslag slap
neerhang?"", staakte de troep zijn werkzaam
heid. ng "n^ite was een weldadige
tegenstelljr(j0 si! "et oorverdoovend geraas. Men
hoc ,etoA>de':hts het hijgend ademhalen der
af ^tetep^longen, men vernam slechts het
r> ? -?**~vi kreunen der afgebeulde extatici,
pk ng op hooger bevel tot de
werkelijkheii. teruggebracht, neergedaald uit hun
hemelsche verrukking tot de aardsche wer
kelijkheid van bloed en zweet.
De taak van den Iman zou eerst nu aan
vangen. Daar kwamen geloovigc klanten,
begeerig naar. genezing, die ze door de aan
raking van het hoofd der Derwischen ver
wachtten. In rijen legden zij zich op den
grond neer, en de Iman, aan weerszijden
gesteund door een helper, wandelde voor
zichtig over ?hunne lichamen heen, deelde
zijn zegen uit, en bleef daartoe nu en dan
enkele seconden op de lichamen staan. Zelfs
lichamen van kleine kinderen, teere
vleeschmassa's waarvan men het gebeente onder de
voeten van den eerwaardigen reus zag buigen,
werden tot wnndelplaats voor des Iman's
voeten, kermden onder den druk, en ont
vingen tegelijk met den zegen van den
Derwisch ook de pijnstillende liefkozingen
hunner gesluierde moeders, die hen ter ge
nezing naar dit heiligdom haddon gebracht.
Mannen, schijnbaar in de volle kracht des
levens, soldaten, zelfs een hoofd-officier,
onderwierpen zich aan de heelende arihraking
der heilige voeten immers tegen alle
ziekten is, volgens het Muzelmans-idee, deze i
aanraking een geneesmiddel. Onder het uit- '
spreken der negen-en-negentig namen van
God, die in den Koran worden gevonden, of
van de tweehonderd en n namen van den j
profeet, wordt soms deze handeling een
geruimen tijd voortgezet.
En is dat te verwonderen? Wie eens den
naam heeft van een merkwaardige genezingen
te hebben verricht, hij behoudt dien roem.
Er is menigeen onder dit soort van monschen
die in oprechte vroomheid en in rein geloof
handelt, anderen zijn listige bedriegers, die
onder den dekmantel van vroomheid zelf
zuchtige doeleinden najagen. Wie in den
reuk van heiligheid staat, kan de meest
dwaze, de onzinnigste handelingen verrichten,
hij zal daardoor niet slechts zijn roem niet
schaden, maar eerder zijn naam van heilig
heid vergrooten. Men neemt' aan dat hij
zulke daden verricht, omdat zijn ziel geheel
in den dienst van Allah verzonken is.
De Iman van Scutari had 't op dien dag druk,
zeer druk. Tal van heelingbegeerenden onder
wierpen zich aan den druk zijner voeten. In
de formaliteit die zich onophoudelijk her
haalde, kwam niet de geringste verandering.
De plechtigheid had voor ons hare aantrek
kelijkheid verloren. Ruim twee uren hadden
wij doorgebracht in de niet frissche atmo
sfeer, waar de warme menscheudampen en
zweet-walmen uit de ruimte beneden ons,
opstegen tot de galerij der toeschouwers.
Wij snakten naar frissche lucht. De plech
tigheid zou toch weldra zijn afgeloopen; het
belangwekkendste hadden we bijgewoond.
We sloten dus een compromis met ons toe
risten-geweten on verlieten het lokaal. Aan
de heilige bron buiten de moskee, waarin
elke Muzelman zijn voeten en handen wascht
vóórdat hij zijn heiligdom betreedt, stonden
enkele der deelnemers, wier zielsverrukking
was bekoeld, en reinigden daar hunne armen
en kuiten van 't nog druppelende bloed. Wij
kouden de kleine violet-kleurige
wondeplaatsen opmerken, door de wapens veroor
zaakt. Ze zouden zeker na een week, wanneer
opnieuw een voorstelling plaats moest hebben,
wel weer genezen zijn.
Zou het waar zijn, wat sommigen willen
beweren, dat ook hierin bedrog, of tenminste
fijne berekening in het spel is? Dat het
toebrengen der wonden erger schijnt, dan
het in' werkelijkheid is en er
inwrijvingsen verdoovingsmiddelen bestaan en worden
aangewend tot pijnstilling? Wij willen het
niet beslissen. Maar wel durven wij beweren
dat wij getuige waren geweest van een hoogst
belangwekkend cultuur-historisch vet schijnsel,
een staaltje van ethnographische belangrijk
heid, dat ieder die het Oosten bezoekt moet
gaan zien, wil hij een denkbeeld krijgen van
godsdienstige opgewondenheid in vervoering
waartoe de mensch kan worden opgezweept.
Utrecht. N. J. SINGELS.
Bij de drukkerij Nieuwsblad rara Fries
land is verschenen: Friesland rond, per
tram, uitstapjes langs de lijnen van de
Nederlandsche tramweg-Maatschappij", een
handig boekje met tal van kijkjes in deze
tot nu toe veel te weinig bezochte provincie,
met beschrijving, door Eriso". Wij beve
len de kennismaking met dit geschrift aan
allen aan, die een vertrouwbaren gids
wenschen te bezitten, oin dit zoo karakteristieke
deel van ons land, in korten tijd en langs
den gemakkelijksten weg te kunnen bereizen.
NIEUWE UITGAVEN.
Geïllustreerde. Gids voor d*'n Rijn en
nerenrivieren, zoo mede de voornaamste Sa'je run de Rijn
streek, door A. S. H. B'IOMS. lic vermeerderde
en verbeterde druk. Amsterdam, L. J. Veen.
Ons boek, door H KVK DCETX, met 20 plaatjes.
Groningen, J. B. Wolters.
De ti'tsliiïting d:r Amnterdams:'he
iHuMii'itbewerkers, door mr. ISIDOBK Hi:x. Haarlem, De
Erven E. Bohn.
Derde jaarverslag over 1903?04 van de Nati
onale Vereeniging (Bureau) voor Vrouwen
arbeid, met bureau verslag, bijlagen en voor
loopig bibliotheek overzicht.
Jlnsfiisclie toestanden, door ICXOTUS, afl. 2?3.
Amsterdam, I'. X. v. Kampen & Zn.
De, misdadige, jewjd 'm liet harent/edrijf, ver
slag, uitgebracht aan de vereeniging Pro
.Tuventute" te Rotterdam. Rotterdam, \V. L.
Brusse.
De achoone wereld, naar de 17 Engelsche uit
gaaf van LII.IAS WIIITINC, bewerkt door A.
W. SCIIKLTEMA?TIDEMAX. Amsterdam, J. C.
Dalmeijer.
De iveg lot succes in l/et dayeJijkscJi leien, door
E. Tow.vi: in zaken door G. G. MII.LER. Am
sterdam, J. C. Dalmeijer.
lirunnix Karte, der Dt',nt*<^i,en und
Oedenudesc.lien Alpi'iilander (Die Ostalpen). Verslag von
Oscar Brunn, Münchcn.
ficlinriltitf.ua rum de i/e.heele aarde, door A. A.
BKKKMAX en R. SCHUIT,IN~<;, .'ïe vermeerderde
druk. Zutfen, \V. J. Thieine.
Vereeniging Het Vondel-Museum," Eerste
verslag 1902?li.m:!, uitgebracht in de
Algeineene Vergadering op i!l Mei l',M>4. Dr. P.
LKKNDKHIV. Ju., Vondel en Trigland." J. E.
M. STKKI'K, Drie brieven van Willein van
den Vondel." Amsterdam, C. L. van
Langenhuvsen.
De Romeinsche Kronijk, van mevrouw B.
TEEESIA PIA WASZKLEWICS?VAN
SCHILFGAARDE, No. l, '2 en 3. Amsterdam, C. L.
van Langenhuisen.
A. B. VAN DB VIES, Gemeentelijke
Rundverzekering en het Haagsche rapport dit
moest zijn: Brandverzekering.
Inhoud van Tijdschriften.
Vlaanderen, Juli 1904: O ?er de grondsla
gen van het rythmisch woord, Prof. Dr. G.
Verriest. Uit de natuur. letsl-Niets,
Caecilia Ameye. Pad of Puit, Renéde
Clercq. Elegie Jef, Mennekens. Avond
stilte; Droomhoekje, Gustaf de Meij. Lite
raire Kroniek. Gevoel en begrip in de laatste
verzen van Herman Gorter, Karel van de
Woesteijne.
De Katholiek, Juli 1904: Zomeravond, A.
E. M. Kindersterfte, Neo-Malthusianisme,
Huwelijk, H. J. Damen, arts. Radio acti
viteit, Dr. W. K. Keesom. Obelisken te
Rome, A. C. van der Togt. Droomen,
Hooge liefde, Zwaluwen, F. R. De Nach
tegaal, S. L. Braun, O. P. Estote fortes,
Fr. M. Vreeswijk.
Eigen Haard, No. 27: Zooals de ouden
zongen. ..! door Louise B. B., XIII. Over
hei en heuvel aan den rand der Veluwe, door
Jer°. de Vries, met afb. II. De verrassing
van Goa (1639). Een nog onbekend schilderij,
nu in het Rijksmuseum, door J. F. L. de
Bulbian Verster I. De verrassing van
Goa, door Hendrick van. Anthonissen.
Van Harderwijk naar de Beerenlaan, door
I. L. H. B. (Slot). Poëzie in de school, door
S. Abramsz, met foto's van den heer P. van
der Laan, Amateur fotograaf. Verscheiden
heid. Feuilleton.
iiiiiiiiiiimmiiiiiiiiMiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiHiiiiimiimii
Kufekes
Het beste voedsel voor
gezonde en aan maag-en
ingewanden lijdende Kinderen.
Zeker en pijnloos werkt het sedert 30 jaren
erkende fHT" Echte Radlaiier'sche
Eksteroogeniniddel. *Vm 60 pfennig p. flac. Slechts
echt met de firma: KliONEN APOTHEKE,
Berlijn. Depot in de meeste Apoth. en Drogisten.
RIJWIELEN"
2 jaar garantie.
A. DRUKKER & Co., Amsterdam,
O. Z. Voorburgwal 242 en 248 bjd Damstraat.
Prijscouranten gratis en franco.
fournïstewr* de l» Cour
CHOCOLA/T-VJ3EN
ARTISTIQUE"
LE PLUS DELICIEUX
CHOCOLAT P017R CROQUER.
Vfine* a Sneek (Holland).
Normaal-Onderkleeding
Prof. Dr G.
Y Eénige
Fabrikanten
W.Benger Söhne
Sfuttgart
Hoofddepót te AMSTERDAM: Kalverstraat 157 |
K. F. DEUSCHLE-BENGER.
MAGGr AROMA
OH! t S K mi U. 6 H. i* een e enig beproef «l middel
om gerechten, groenten, vleezen, soepen, sausen, ragouts, oogenblikkelijk eeu krachtigen aangenamen
geur en smaak te geven. Weinig druppels «ij«i voldoemde.
Verkrijgbaar bij alle soliede kruideniers en comestibleshandelaren.
MAGGI's onderscheidingen: 4 groote Prijzen, 28 Gouden Medailles, 6 Eere-Diploma's, 5 Eere Prijzen, zesmaal buiten mededinging, o. a. 1899 en 1900 Wereldtentoonstelling Parijs,
ll'aar niet verkrijgbaar wende men zich tot het Generaal-Agentuur voor Nederland en Koloniën PAUL IIORX, Amsterdam.
Een onecht M.
Op den eersten Meien-Zondag is ook dit jaar
de geboortedag gevierd van een ..onecht"
kind, een toen zesjarige. Mogelijk is 't, dat
dit kind 't nog tot ettelijke verjaardagen
brengen zal, nooit echter zal 't zich in
bloeiende gezondheid kunnen verheugen,
noch den vollen wasdom bereiken.
Dat kind heet Kölner Blumenspiele";
zijn vader is Herr Hofrath Dr. Fastenrath.
Deze bewonderaar van Proveneaalachen
poësie, kreeg, na toeven in 't land, waar vóór
eeuwen de werkelijke jeux floraux" hoogtijd
hebben gehouden, 'n minder gelukkige ge
dachte. Onze Hofrath waande, dat deze
festeinen van liefde en lied, gehouden
inZuidelijkzonnige omgeving, onder 't welvend dak van
palm, plataan, cypres, dat deze jeux floraux,
geboren in een periode waar alles was: zin
nelijke vereering voor, of afgodische aan
bidding van de vrouw", na eeuwen van
niet-te-zijn, met succes zou kunnen wor
den overgeplant, en tot herleven gebracht
worden in... 't hedendaagsche Keulen,
in de money-making bigotte, handels- en
YOOE^ DAMEjg.
TVE 9
fabrieksstad in Noordelijk Duitschland; in
Keulen, waar je, bij 't bewonderen van 'n
toevallig daarheen verzeilde mooie Kafaël,
onmiddellijk wordt medegedeeld : hat so und
so vide Tausend Mark gekostet!"
Ik heb zulk een bloeinenfeest rneOgemaakt.
In mijn oog is 't een totale mislukking, om
niet te zeggen 'n absurde parodie.
Kent gij, lezer, Keulens'
feestzaal-bij-uitnemendheid : 't (riirzenich, golhisch in en
uitwendig, zooals alles in de Domstad? Niet
waar, in die groote muziekbal, bij 't kalm
willen-komen onder wijding van Kaeh of van
Beethoven, hindert je daar die drukke wand
decoratie, staat je in den weg die houten
bogenbetimmering. Poenig vindt je 't er en
benauwend ...
En daar, in die feestzaal van en voor
Keulsche geldlui, in die gemaakte deftig
heid", daar is de plaats waar bekroond zullen
worden zangers, dichters, als de uiting huns
harten van uit eigen voelen zal zijn gedrongen
tot in-spanning-luisterend keurgezelfchap!
Neen lezer, zelfs dat niet. .. . De uiecsten.
vooraf gezifde en ter lekrooning bestemde, ge
dichten of proza-werken worden opgedrouud
door iemand, wiens orgaan 'm beletten zou,
door een ietwat klankgevoelige dorpsgemeen
teraad, tot omroeper te worden benoemd !
F.nkele werken hebben 't voorrecht gehad,
door werkelijke toom-eUpelers of speelsters
te. worden voorgedragen; maar zelfs dezen
vermochten niet, mij voor eenig werk be
paald warm te maken !
Kn n 11 die bekrooning!
3Ien was ;1 l'instar van de werkelijke jeux
floraux, van de gedachte uitgegaan, dat daar
in de allereerste plaats moest zijn. . . een"
ft-estkoningin . ..
Hebt ge lezer, bij toeval ook Juliiis Wolu's
TiiiinltiJusi'ïgelezen? /oo ja, dan hebt ge ook
kennis gemaakt, meegeleefd 't dichters en
niinuelevcn dier l'rovenraalsche hofhoudingen
uit der Troubadouren tijd; dan weet ge van
die tournooien van poëzie en inlellect, van
de wonderschoonu vrouwen, van 't in geest
drift ontbrande auditorium, van de. als bij
volkskeus, spontaan toegewezen bekroning...
ontvangen uit jonge, edele vrouwenhand.
Kn zelfs een model-opvoering van Wagncr's
Tamihiïuser. ook al speelt de handeling daar
ver van Spanje's zonneland, ze geeft tóch nog
'n flauw idee van hoe 't geweest is ... eertijds.
Kn nu . .. d t' Keulsche Blumenspich1 ....
Begonnen is men, met te trachten voor
't eerste feest ('armen-Sylva als feest-koningin
te winnen... gracit'Mselijk werd de benoe
ming aanvaard, doch even hoffelijk werd
later, dank onverwachte verhindering" een
plaatsvervangster in de persoon van een of
andere Keulsche Patriciërdochter aangesteld....
Dezelfde comedie wordt nu elk jaar gespeeld.
Man benoemt een of andere, vrijwel de derde
jeugd achter-zich-hebbende, vorstelijke gracie
en die . . . zendt haar remplacante, plus een
of ander prijsgeschcnk.
Zoo trad, toen ik meemaakte 't feest, dat
elk jaar met variaties van bekroonden" en
prijsuitdeelster Schablonenhaft" eender is,
des bargcmeesters dochter als Koningin"
op. . . . Nu, deze dame moge de gelukkige
bezitster zijn van alle denkbare aardsche en
hemelsche deugden . . . noch de fee der be
koorlijkheid, noch een der andere gratieën
heeft er om gedacht, zich ook maar n
seconde aan haar wieg te vertoonen. Iets
houterigers, onkoninklijkers is nauw voor
te stellen als 't ..binuenrukken" «ja halt
maken op 't podium (alias troon) van deze
koningin en haar schaar aanminnige" (?)
maagden ! Ook later, toen na voorlezing de
verschillende prijzen (gouden roos, gouden
anjer etc. etc.) werden uitgereikt, ging alles
even hopeloos koud. stug: was 't al '11 ver
velende comedie door slechte dilettanten
uitgevoerd. Orgelspel, koorgezang... 't moest
blijkbaar wat leven brengen in de brouwerij,"
maar 't baatte niets, niets, 'n Opgeschroefde
aanstellerige parodie was hél die voorstel
ling" on als ik eindelijk de daar buiten nu
juist niet zoo zér zuivere vrije" lucht weer
inademde, 't zonlicht weer zag, na uren me
verveeld te hebben bij clectrische verlich
ting lezer . . . elcctrische verlichting 's mid
dags om n uur op den eersten Mei en
/ondag! toen heb ik me hartgrondig
voorgenomen, nooit meer 'n vort te zetten
in 't (iiirzenich op den eersten Zondag van
Mei zoolang ten minste deze
kwasieI?lumenspiele" hun treurig bestaan, dank vél
geldelijke kunstbemesting van de zijde huns
stichters, d;i;ir dan nogzullen voortslepen.
Is na 't hierbovenstaande nog noodig, de
vermelding, dat de waarlijk leistungsfahige"