Historisch Archief 1877-1940
No. 1414
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOORNEDERLAND.
FIJNSTE BOUILLON
bereidt men slechts met kokend water, zonder verdere toevoeging,
met
MAGGI'8 ConsomméCapsules.
Een Capsule bevat 9 Tubes.
Een tube voor een groote kop a X Liter kost 6 cto.
Maggi's Bouillon Capsules worden uit het allerbeste Vleeschextrakt vervaardigd, waaraan fijne groenten,
en het noodige keukenzout is toegevoegd. Te verkrijgen bij kruideniers en comestibleshandelaars.
Waar niet verkrijgbaar wende men zich tot het (feneraal-Agentuur voor Nederland en Koloniën PAUL HOEN, Amsterdam.
MHiMilliilHltiiliiittiiNiiiiiiiiiiiiHtiMiimitiiiiimiuiiinMimiiiiiiiiiiiiiiitmiiiiiiiiiiiiimiiiiiiim
DAMEjS.
Mevrouw M. SCHABTEN?ANTINK.
Vronwelifte doctoren in En
Het Engelsche .tijdschrift: The Nineteenth
entury heeft, ingehaald door de snelheid van
den tijd, bij zijn ouden naam gevoegd: and
After (en daarna), nu wij reeds eenige jaren
in de 20ste eeuw zijn gevorderd. Zeer zinrijk
heeft het van de twee teekeningen, die den
omslag versieren, een mannen- en een vrou
wenbeeld, het vrouwenkopje gekeerd naar
hetgeen komt na de negentiende eeuw.
Getrouw aan zijn voornemen om up-to-date
te blijven, heeft het zijne kolommen open
gesteld om Mevr. Mary L. Breakell eenige
mededeelingen te laten doen over die voort
brengselen van den nieuwen tijdgeest : vrou
welijke doctoren.
Maar de studie der geschiedenis leert ons,
dat er ook op' dit punt, niets nieuws is onder
de zon.
Want zij verhaalt ons hoe er, lang geleden,
in de klassieke tijden van het Grieksche Rijk,
eene jonge vrouw leefde, Agnodike genaamd,
die de heelkunst" wenschte te bestudeeren,
onder den vermaarden geneesheerHierophilos,
ten einde onder de Atheensche vrouwen de
praktik van doctor uit te oefenen. Maar helaas !
er bestond eene wet, ten doel hebbende vrou
wen en slaven van de geneeskunst uit te
sluiten.
Door zich te vermommen als een man,
wist zy°echter toegang te verkrijgen tot den
tempel van Asklepios: zij had slechts hare
lange lokken ten offer te brengen op het
altaar van de godin der Gezondheid, haar
VTOuwen-pephm te verwisselen met het
pallium van den man. Na grondige studie gelukte
het haar, onder haar eigen sexe, eene uit
gebreide praktijk te verkrijgen, ook nadat zij
ontdekt hadden, dat zij eene vrouw was.
Nu er sinds die gebeurtenis eeuwen zijn
voorbijgegaan moeten wij erkennen, dat de
Atheensche vrouwen liberaler waren dan de
Engelsche en bijna alle andere Europeesche.
Wij willen ons eigen land buiten beschouwing
laten, want het aantal vrouwelijke doctoren
is te gering, om ons een juist oordeel te
vormen. De enkele die er zijn hebben echter
niet te klagen over gebrek aan belangstelling.
Integendeel, de nestor ervan, dr. Aletta Jacobs,
is op haar zilveren feest zeer gehuldigd en
mejuffrouw Van Tusschenbroek verheugt zich
in eene uitgebreide praktijk in het speciale
vak, dat z\j zich tot arbeidsveld heeft geko
zen, terwijl mejuffrouw Cornelia de Lange
zich als kinderarts heeft gevestigd.
Miss Mary L. Breakall deelt ons mee, dat
in Engeland over 't algemeen, de stemming
van mannelijke tegenover vrouwelijke doc
toren niet vijandelijk is, dat dezen zeer ge
neigd- zijn om haar te ontmoeten bij con
sulten, zoo het gebleken is, dat zij de noodige
kennis bezitten. Zeer ter snede, merkt zij op,
dat mannen en vrouwen het er beiden over
eens zijn, dat de betrekking van verpleegster
in allen deele geschikt is voor de vrouw die
haar brood moet verdienen. Maar zoodra er
voor haar sprake is van het beroep van
doctor, dat eigenlijk toch maar een hoogere
trap is van dat van verpleegster, dan wordt
de vrouwelijke doctor nog alles behalve vrien
delijk ontvangen door haar eigen sekse, tot
wier verzorging zij toch scheen aangewezen.
Het was in 1874 dat het eerste College in de
medicijnen voor vrouwen werd opengesteld;
sedert zijn er in Londen nog drie gevolgd,
zoodat er nu in geheel Engeland, zes
hoogescholen zijn, waar zij kunnen studeeren met
mannen en, op gelijken voet met hen, haar
diploma verwerven. Oxford en Cambridge
blijven echter voor haar gesloten. Meer dan
dertig jaar, hebben vrouwen dus alle ge
legenheid gehad om te studeeren en, in de
hospitalen, praktijk op te doen. Het resultaat
is, dat, volgens de laatste volkstelling, er in
s^gnian/i on Walea -212 vrouwelijke doctoren
zijn ingeschreven, dat, Ierland en Schotland
meegerekend, haar aantal 249 bedraagt,
zoodat in de' laatste tien jaar het getal ver
dubbeld is, want in 1891 bedroeg het 101.
pf zij alle in de praktijk zijn. is echter zoo
afjker niet.
Meer dan de helft van de 249 bekleeden
eene openbare medische betrekking, ter ver
zorging van haar eigen sekse. Het nieuwe
Hospitaal voor Vrouwen, door eene vrouw
gesticht, gebruikt alleen vrouwelijke doctoren
en verpleegsters, ook the Boyal Free Hospital
heeft vrouwelijke chirurgen en doctoren
evenals mannelijke, en een vrouwelijke boek
houder. Vele armenhuizen gebruiken vrouwe
lijke doctoren op hunne vrouwenzalen en
deze hebben hier en daar betrekkingen bij
scholen en andere plaatselijke instellingen.
Maar er is slechts n vrouwelijke ambte
naar voor vaccinatie en n vrouwelijke
bacterioloog en twee of drie half officieel aan
gestelde vrouwelijke doctoren voor verzeke
ring-maatschappijen.-Doch bij de postkantoren
in Londen, Li verpool en Manchester, zijn
vrouwen aangesteld om medisch toezicht te
houden op de vrouwelijke beambten.
Aangenomen echter, dat vrouwen voldoende
zijn toegerust en dat zij getoond hebben in
het beroep van medicus even intelligent en
nauwgezet te zijn als mannen, dan dringt
zich toch de vraag op toont het publiek,
over 't algemeen, zijn vertrouwen in deze
249 vrouwelijke doctoren in die mate, dat
zij alle met haar beroep haar levensonder
houd kunnen verdienen?
Of zijn het alleen de officieel aangestelden
en twee of drie voorname specialiteiten, die
een werkkring hebben? Arbeiden de 120,
die geen officieele betrekking bekleeden, in
de praktijk? Van het antwoord hangt veel
af, als men het beschouwt in het licht van
die andere gewichtige vraag: Wat zullen
wij beginnen met onze meisjes?" die gedaan
wordt door ouders uit den middenstand,
wellicht op een dwaalspoor geleid door een
warm gekleurd verhaal van wat, naar men
zegt, twee of drie eminente vrouwen ver
dienen, die misschien niet eens geheel afhan
kelijk zijn van haar beroep.
Verscheidene Engelsche vrouwelijke doc
toren hebben in de Britsche koloniën een
gelegenheid gevonden, om haar verworven
kennis in praktijk te brengen. Zij hebben
de wereld getoond, dat zij in staat zijn,
anderen van haar eigen sekse in ziekte bij
te staan. En w\j mogen wel vragen : Waarom
was het noodig voor Engelsche vrouwen,
blijken te geven van haar bekwaamheden in
het buitenland, hare zorgen te wijden
aan vrouwen van een vreemd ras, wier
physiek waarschijnlijk geneigd is tot een
ander soort van ziekten, eigen aan haar land,
vóór zij het volle vertrouwen konden winnen
van hare zusters te huis? Waarom zouden
de diensten der vrouwelijke doctoren worden
erkend in den vreemde, terwijl zij in haar
eigen land zoo weinig waardeering vinden ?
Eene Engelsche vrouw is toch zeker even
goed in staat om de ziekteverschijnselen van
eene lersche, Schotsche of Engelsche te
onderscheiden, als die van eene voorname
Hindoevrouw.
In Engeland, is dus de bodem nog niet
genoegzaam bearbeid, om een voordeelig
veld van werkzaamheid voor vrouwelijke
doctoren open te stellen. De hinderpalen,
die door de vooroordeelen van haar eigen
sekse haar in den weg worden gelegd, moeten
nog worden overwonnen, vóór zij haar be
roep met goed gevolg kunnen uitoefenen,
zooals blijkt uit het feit, dat voor de volgende
groote steden, met hare enorme bevolking,
als vrouwelijke doctoren zijn ingeschreven:
in Liverpool slechts zes, in Manchester vier,
in Birmingham drie.
Er bestaat in Engeland een sterk voor
oordeel bij de meeste vrouwen tegen vrouwe
lijke doctoren. Zenuwen (waarschijnlijk haar
eigene) schijnen de oorzaak hiervan. Zij ver
geten dat er zenuwachtige mannen kunnen
zijn en vrouwen van zenuwkracht.
Als bewijs hiervoor kunnen wij het feit
aanhalen, dat sinds 1882, toen twee vrouwen
voor het eerst vergunning kregen om haar
diploma in de medicijnen te halen aan de
Londensche Universiteit, zeven harer gouden
medailles hebben gekregen. In 1892 promo
veerde eene dame, summa eum laude, in 1893
behaalde dezelfde dame een gouden medaille
voor chirurgie en in 1896 was z\j de eerste
vrouw, die achter haar naam mocht zetten
M. A. (Master of Arts) London, de hoogst
mogelijke graad, die een man of vrouw kan
behalen in chirurgie.
Wij kunnen wel begrijpen, dat er eenige
zenuwkracht" en geestesgaven noodig waren
om zich zoo te onderscheiden. En toch, zoo
weinig willen vrouwen het bestaan hiervan
erkennen en haar eigen sexe, dat toen men
eene harer aanraadde een vrouwelijke doctor
raadplegen, zij uitriep: Eene dame consul
teeren! Wel, ik zou een gevoel hebben, of
ik in 't geheel niet onderzocht was." Zij had
plan zich bij eene levensverzekering te voegen
en had vernomen dat het noodzakelijk was
een attest van gezondheid van een dokter te
vertoonen. Naar een vrouwelijke gaan!"
zei een ander verachtelijk, dat nooit. Ik
ga naar een man of naar niemand." Deze
dames zouden er waarschijnlijk niets tegen
hebben eene clairvoyante te raadplegen over
haar toekomst, maar het denkbeeld om eene
ernstige, gediplomeerde vrouw te consul
teeren over den staat harer gezondheid, schijnt
haar in de hoogste mate ongerijmd.
Weten zij wel dat, op de lijst der 249 ge
promoveerde vrouwelijke doctoren, er niet
minder dan 66 voorkomen, die zeer hooge
graden behaalden en is dit geen hooger
percentage (in verhouding tot het aantal
natuurlijk) dan bij de mannen?
Maar dat zijn bijzondere vrouwen, zal men
zeggen. Wij kunnen antwoorden, dat alleen
bijzondere vrouwen er aan zullen denken
om, in de eerste plaats het beroep van
dokter te kiezen en vervolgens met succes
hare vijf studiejaren (hier te lande zijn het
er zeven) door te maken. De man, die het
beroep van geneesheer kiest, moge al of niet
er een bijzonderen aanleg voor hebben 't is
bijna zeker dat hij er zijn brood mee zal moeten
verdienen; maar de vrouw moet een sterk
gevoel hebben dat het haar roeping is, of
zij zou zich nooit wagen aan de voor haar
bijzondere moeilijkheden. Mogelijk zal zij ook
van haar beroep moeten leven; toch is het
meer waarschijnlijk, dat zij het kiest con
amore, zonder daaraan te denken. De vader
die het kapitaal kan uitgeven, noodig om
zijn dochter medicijnen te laten studeeren
en om het den eersten tijd uit te zingen",
zal waarschijnlijk ook wel voor haar toe
komst kunnen zorgen.
Behalve de bovengenoemde klasse van
vrouwen, die liever een man voor doctor
hebben, is er ongelukkig nog eene andere,
die denkende vrouwen telt, vooral onge
trouwde; liever willen zij jaren van lijden
doorbrengen dan haar symptomen te be
schrijven aan een man; zij verwaarloozen
haar gezondheid, omdat zij er een afkeer
van hebben een doctor te consulteeren, totdat
haar in den beginne onbeduidende kwalen,
door verzuim, ongeneeselijk worden. Vele
langdurige ziekten, pijnlijke operaties, die
den dood tengevolge hadden, zouden vroeger
waarschijnlijk vermeden hebben kunnen wor
den, als die vrouwen óf minder schaamtege
voel hadden gehad voor het consulteeren
van een geneesheer, óf, indien zij dien
ouderwetschen karaktertrek behouden hadden
en waarom niet? genoeg geloof en ver
trouwen bezeten hadden in haar eigen sekse
om een gediplomeerde vrouw als doctor te
raadplegen. Maar de meesten denken, dat zij
geen keus hebben. Zij weten ter nauwernood,
dat er vrouwelijke doctoren zijn en twee
honderd negen en veertig is dan ook maar
een heel klein getal in verhouding tot de
geheele vrouwelijke bevolking van Engeland.
't Is natuurlijk dat de helft er van geplaatst
zijn aan hospitalen en andere officieele be
trekkingen, zoodat er maar enkele overblijven
voor de particuliere praktijk.
Deze laatste klasse van vrouwen zijn on
voorzichtig genoeg om medicijnen te nemen,
in den vorm van allerlei middelen, die zij
in de courant zien geadverteerd, zonder
rekening te houden met de gevolgen van het
voortdurend gebruik van cocaïne, kola, etc.,
middelen die ongetwijfeld goed zijn, als zij
worden ingenomen, te juister tijd, in de
juiste verhouding en op raad van een ge
neesheer, maar niet als zij lang achtereen, door
de lijderes worden ingenomen op haar eigen
houtje en in hoeveel gevallen hebben wij
geen recht te veronderstellen, dat zij haar,
die er vertrouwen in stelden, langs het
donkere, droeve pad van den waanzin, hebben
geleid naar een krankzinnigen-gesticht?
Waarschijnlijk hebben de vervaardigers
dier medicijnen goede rente gemaakt van
hun kapitaal en danken de krankzinnigen
gestichten een goed deel hunner bevolking
aan deze klasse van vrouwen, onder rijken
en armen; dit is toepasselijk op alle, die om
de eene of andere reden geen geneesheer
willende raadplegen, zich zei ven cureeren.
Wat ik in overweging zou willen geven
is dit:
Waarschijnlijk heeft nu iedere stad of dorp
van eenige beteekenis, in Engeland zoowel
als hier te lande, zijn staf van
wijkverpleegsters en zij doen uitmuntend werk. Zou het
niet mogelijk zijn voor gezondheidscommitees
en plaatselijk bestuur, nog een stap verder
te gaan en in elke groote stad een gediplo
meerde, vrouwelijke doctor aan te stellen als
gezondheids-ambtenaar, die zonder inbreuk te
maken op de plichten van anderen, gereed
zou staan om, zoo noodig, hare eigen sekse
te verzorgen? Ongetwijfeld zou n resultaat
van die officieele aanstelling zijn, dat vrouwen
in 't algemeen meer vertrouwen zouden be
ginnen te stellen in doctoren van haar eigen
sekse en ze zouden gebruiken. Dan zouden
waarschijnlijk de zenuwziekten van vrouwen,
die tegenwoordig zoo veelvuldig voorkomen,
als ze behandeld werden door vrouwelijke
doctoren, die dit misschien beter-verstaan
dan igeneesheeren van het andere geslacht,
afnemen; en mannen en vrouwen beiden
zouden in het eind de vruchten plukken van
deze nieuwe inrichting, in een tehuis, geluk
kiger dan het nu is, door den beteren ge
zondheidstoestand der vrouwen.
Ten slotte: Er is een spreekwoord, dat
zegt: kleeren maken den man." Laat ons
bedenken dat doctor Agnodike haar praktijk
onder de Atheensche vrouwen verkreeg, ter
wijl zij niet het peplum van de vrouw, maar
het pallium van den man droeg. De kleedin?
heeft invloed; zooals Carlyle in zijn Sartor
Resartus betoogde, zelfs veel invloed. De non
en de hospitaalverpleegster weten maar al
te goed hoeveel zij hebben te danken aan
haar uniform, hoe zij haar beschermt tegen
elke ruwe bejegening, zelfs in de meest be
ruchte wijken der groote steden, 't Is mogelijk,
dat bij Agnodike het pallium, haar het uiterlijk
van een man gevende, bij haar ook de gees
telijke eigenschappen en bekwaamheden van
den man deed veronderstellen. Niet dat wij
onze hedendaagsche, ernstige vrouwelijke doc
toren eene andere dan de vrouwelijke klee
ding zouden willen aanraden, maar zouden
zij, in plaats van zich te kleeden als gewone
menschen, niet ter onderscheiding, de een of
andere stemmige uniform dragen, die, bij
tijd en wijle, het publiek sterk zou door
dringen van de bekwaamheid en bruikbaar
heid der draagster ?
Tot zoover de Engelsche schrijfster. Van
het groote land met zijn groote gebreken
richten wij den blik naar de beperkte ver
houdingen ten onzent. Ook hier hebben de
veranderde tijdsomstandigheden aan ons,
vrouwen van den nieuweren tijd, ander werk
te doen gegeven dan aan onze grootmoeders.
Als wij maar behouden wat van eiken arbeid
de ziel moet zijn en de slagader: liefde voor
dat werk. Ik herinner mij den trots, de blijde
ingenomenheid, waarmee mijn grootmoeder
aan eenige buitenlandsche bezoeksters haar
Oud-Hollandsche linnenkast vertoonde. Onze
belangstelling, onze geestdrift strekt zich uit
in eene andere richting. Maar mochten onze
vrouwelijke doctoren haar levend materiaal
maar behandelen met evenveel toewijding,
als onze voorgangsters het doode.
Voorloopig zijn de teekenen bemoedigend.
Alleen in de hoofdstad hebben zich nog
vrouwen aan de geneeskundige praktijk ge
waagd. En de Amsterdamsche dames hoe
conservatief op sommige punten hebben
zich hierin liberaal getoond. Daarvan getuigt
de volle wachtkamer van mejuffrouw Van
Tusschenbroek, de drufeke praktijk van me
vrouw Van Loenen?de Bordes als tandarts.
Zelfs is, van gemeentewege, een vrouw aan
gesteld om toezicht te houden op de onder
wijzeressen. En reeds vele jaren is het geleden
dat mejuffrouw Du Saar, toenmaals bekwaam
oogheelkundige, door déRegeering werd
afgezonden om haar te vertegenwoordigen op
het congres te Weenen.
Dat alles bewijst dat, op dit gebied, Hol
land niet ten achter staat bij het groote rijk
over de zee. M. K.
iiniiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiii
IIIIIIIIIMUIIMIIIHIIHimi
Japansche schrijfsters: Ichiyo Higuchi.
Kashi Iwamato.?Miyake.?Nakajima.
Het sierlijke, zachtzinnige, Japansche
vrouwtje is sedert onheugelijke tijden, het
toonbeeld van allerne^erigste onderdanigheid.
en blinde gehoorzaamheid jegens den man.
Wie toch zou dit begrip van minderwaar
digheid der vrouw, zoo grif en muurvast bij
de Japanners ingang hebben doen vinden ?!
Ten allen tijde namen de Japanners veel
van de Chineezen over. Mijn verdenking valt
dus op den hóógwijzen en aarts-slimmen
Confucius; wijs was vader Confucius, maar
slim óók, want, hij was een Chinees!
Ruim een halve eeuw geleden, werd in
Amerika de vrijheids-trompet gestoken. Weer
klank vond die schetterende juichtoon in het
bekommerd gemoed der Japansche. Eene in
Japan onvergetelijke dichteres Ichiyo Higuchi
bezong het leed harer zusteren en wekte ze
uit haar naargeestigen sleur-dommel. Onge
veer zeven jaar geleden, is Ichiyo Higuchi
op jeugdigen leeftijd gestorven. Op haar is
van toepassing het Japansch gevleugeld
woord: Zij geleek de Japansche koekoek,
die, na acht duizend en acht liederen te heb
ben gezongen, bij zijn laatste lied sterft."
Een harer beroemdste vertellingen is ge
titeld: Jusanya" (de dertiende nacht). Op
aandoenlijke wijze wordt daarin de onuit
puttelijke, vrouwelijke lankmoedigheid ver
heerlijkt in de hoofdfiguur Oseki. Van nede
rige afkomst en arm, is Oseki in haar huwelijk
met een aanzienlijk, vermogend man diep
ongelukkig. Ten einde raad, vlucht zij op
zekeren avond naar haar ouders, om hen te
smeeken een echtscheiding voor haar tot
stand te brengen. De ouders willen er niet
van weten; prijzen Oseki's echtgenoot hemel
hoog, beschuldigen haar van ondankbaarheid
en harteloosheid, wijzen de naar vrijheid
snakkende dochter, op de geldelijke
voordeelen die ook zij, hare ouders, door dat
huwelijk verkregen. Zij smeeken Oseki tot
andere gedachten te komen, en hun welvaart
niet uit het oog te verliezen. Snikkend roept de
ongelukkige, jonge vrouw uit, dat zij in het huis
van haar echtgenoot als een schim zal rond
waren en er slechts blijven, om te zorgen
voor haar kindje. Terugkeerend naar de
echtelijke woning, stapt zij in een jinrikisha;
(door een man getrokken wagentje). In den
somberen man, die met doffen blik en onver
schillig gelaat haar karretje trekt, herkent
zij den speelmakker van haar kinderjaren,
den jongeling dien zij alsjongmeisje liefhad,
den man, die steeds treurt om Oseki, zijn
verloren liefde. Fel ontroerd en hartstoch
telijk schreiend, stapt Oseki uit het wagentje
en zegt: O l denk niet, dat jij, de eenige
rampzalige op aarde bent."
Nog mogen als hedendaagsche Japansche
schrijfsters van beteekenis genoemd worden :
Mevrouw Kashi Iwamato en mevrouw Miyake.
Op dezelfde lijn wórdt de barones Nakajima
geplaatst, die zich even krachtig doet gelden
op maatschappelijk als letterkundig gebied.
Als piepjong meisje hield zij reeds een voor
dracht aan het hof der keizerin. Daarna
hield zij lezingen en voordrachten door het
geheele land. Vijf-en-twintig jaar geleden
wekte zulk een optreden van een vrouw,
groot opzien in Japan. Een vrouw waa immers
speelgoed. Zacht e a gedwee voor den man,
een streeling voor zijn zinnen; een snoezig,
nuffig poppetje dat pronkerig en behaaglijk
in veelkleurige zijden kleertjes door het
leven dartelde, zich verlustigend in haar
goudgeborduurde slofjes, welriekende bloemen en
sieraden, die zij slingerde door haar donkere
lokken. En zoo'n weelde-artikel had op eens
verstand, oordeel, n een stem, die krachtig
protesteerde tegen de nietswaardigheid der
Japansche vrouw l Schrik onder de gelederen!
De regeering bespiedde de kleine durf-al met
Argus-blikken. Herhaaldelijk werd de rebel
gevangen genomen wegens het verspreiden
van oproerige, met doode-sleur-brekende
geschriften. Een krachtigen steun vond
het Japansche baronesje Nakajima, in den
journalist en lateren gezant Noboyak
Nakasima, met wien zij in het huwelijk trad.
Nakajima's Chineesche gedichten moeten
zeldzaam bekoorlijk zijn. Meesterlijk ook
teekent zij in politieke en letterkundige essays
figuren en toestanden.
Shizuko Wakamatsee, de onlangs overleden
mevrouw Iwamato, vertaalster van
Tennyson's Enoch Arden" en van mevrouw
Burnetts' ..Little Lord Fauntleroy" wordt door
Amerikanen en Engelschen aangeduid, als de
schranderste, meest ontwikkelde Japansche
vrouw van haar tijd.
CAPRICE.
* *
*
Koude rijstpuddir>g.Vfa,ecli 500 gram rijst en
kook die met l M liter zoete melk. Roer er
100 gram boter door, als de rijst gaar is ;
kook }4 liter room, voeg er 250 gram sterk
gevanilleerde suiker en 3 geklopte eierdooiers
en 3 blaadjes opgeloste witte gelatine door.
Roer deze saus door de rijst. Verdeel de massa.
Meng 200 gram poederchocolade onder de
helft van de rijst. Doe dit in een vorm, die
vooraf met koud water is omgespoeld. Meng
door de andere helft van de rijst 250 gram
jam, aardbeien, kersen, abrikozen, frambozen,
wat men verkiest. Doe dit ook in den vorm.
Voor men de pudding uitschudt de vorm
heel even in. heet water houden.
UIT DE NATUUR
Kagax, de bloeddorstige.
III.
Nog hinderde den hermelijn de tegenslag met
de boschmuis en dat hield zijn oogen vuurrood
onder 't voortsnellen. Plotseling wendde hij
en boog van zijn richting langs den boschrand
af, hij begon de boschhelling te beklim
men. Zonder te letten op de sporen, die hij
kruiste snelde hij voort tot hij op een plek
kwam, waar een doode eik schuin tegen een
heel hoogen pijnboom was gestort en met zijn
kruin boven in dien pijnboom was blijven
haken. Daar dook de hermelijn in elkaar en
verschool zich in 't onderhout.
Dicht bij den top van den dooden boom
had een paar boommarters een nest gebouwd
en zij voedden er een heele familie jonge
Kagax' einde.