Historisch Archief 1877-1940
. 1421
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD YOOR NEDERLAND.
ROBES & MANTEAÜX,
Fourrures, ?
BLOUSES, JUPONS,
Peignoirs,
LINfiERIES, TROUSSEAUX,
Corsetg,
SOIERIES, VELOURS,
Lainages.
M. M. HIRSCH & Cie. ont l'honneur dïnformer leur
clientèle que les modèles exclusifs pour l'hiver sont au
complet. Dimanehe 18 et Lnndi 19 Septembre,
Exposition Générale des Nouveautés de la
Saison. M ar tl i 20 Septembre Réouverture des
nouveaux rayons du Ier Etage: Blouses, Confections,
Costumes tout faits.
Dans les nouveaux rayons du premier tage:
Blouses en Lainages fantaisie . .
Jupes Tailleur et Jupes légantes
Confections, Paletots et Carriks .
Sauts de lit et Peignoirs légants
Robes Tailleur et Robes de Ville
depuis Fl. 2.90
» 9.75
19.00
12.50
25.00
llllllflIimtMimilHllltlllllllllllllllllllllllimlIHIIIIMimiMltimiHIIIMIIIIIIIHHIIUHHIIIIIIIIIUIHH^
DAME£.
Een
Het blijkt in den laatsten tijd herhaaldelijk,
dat er velen zijn, vooral onder de clericalen
en confessioneelen, die meenen openlijk te
moeten waarschuwen tegen het door hen
gevreesde, meer en meer op den voorgrond
tredend streven der vrouw, om een plaats niet
beneden maar naast den man in te nemen.
Immers, zelfs in de vergadering der Tweede
Kamer ontzagen niet lang geleden enkele leden
zich niet, ziiih van het onedele wapen der ver
dachtmaking te bedienen om het feminisme
te bestrijden. Vooral onze minister-president
en de heer Heemskerk, spraken woorden in
alle opzichten beleedigend voor de vrouw.
Het is waar," zeide laatstgenoemde, dat
vele vrouwen betrekkingen bekleeden en"
(let wel) wij moeten dit verdragen als een
noodzakelijk kwaad en het zou wenschelijk zijn
door wettelijke regeling een lyn in deze quaestie
te trekken! Men wil op onordelijke w\jze
nu dit dan dat punt veroveren, en op die wijze
elk onderscheid wegvagen!"
Als deze woorden niet van verdachtmaking
blijk geven, welke woorden zouden dit dan
wel kunnen doen? ?
Gelukkig dat er mannen zyn als de H.H.
Drucker, Goeman Borgesius, Van der Zwaag
e. a, die de partij der verdrukten" op zich
nemen.
En laat ons nu eens zien, wat de minister
president over het feminisme schreef in De
Standaard ten tijde van de Tentoonstelling
van Vrouwenarbeid, nu zes jaren geleden.
Het was naar aanleiding van de op die
tentoonstelling gehouden congressen:
Het dusgenaamde feminisme is een sterk
zuigende beweging die alle actie op het terrein
van vrouwenrecht en sexueele verhoudingen
naar zich toe trekt. Er schuilt in dit femi
nisme een rechtstreeksch politieke quaestie
of de vrouw naast den man als kiezeresse
zal optreden, en, als gekozene in onze ver
tegenwoordigende lichamen zitting zal nemen
natuurlijk met den toeleg, om straks de
meerderheid te verkrijgen, en haar wil aan
het mannelijk deel der bevolking op te leggen.'
Er schuilt in een sexueele quaestie, die
beslissen zal of het christelijk huwelijk dan wel
de heidensche idee van vrije liefde zal tri
omfeeren l"
Ieder staat het vrij te beoordeelen of in
die woorden verdachtmaking ligt.
En nu een terugblik op de vrouwenbe
weging.
De oud-Indische literatuur toont minach
ting voor de vrouw. *)
Maar volgens de oorkonden van het
oudBomeinsche recht, kwam er een tijd dat de
vrouw verheven werd tot de geheel vrije
levensgezellin van haar man en de
huisheerlijke macht die volgens het Romeinsche recht
nog altijd bleef bestaan, toch in de praktijk
nieis dan een doode letter was.
Terwille van den hoogen dunk van den
echt, ijverden de Romeinsche keizers voor de
vrijheid van de vrouw.
(Typisch is het, dat na zooveel eeuwen
dit goede voorbeeld nog zoo weinig wordt
nagevolgd.
Wij zullen hooren wat de reden daarvan is).
Van dit gezonde standpunt is men te kwader
ure afgeweken, door den invloed der christe
lijke kerk.
De christelijke kerkvaders deden al hun
best om de positie van de vrouw hoe langer
hoe zwakker te maken.
Opmerkelijk is het, dat dit gepaard ging
met een toenemende vijandschap tegen het
zwakke geslacht. Allerlei stellingen die van
*) Echter had zij het volle recht op het
door haar aangebrachte in het huwelijk.
de grootste minachting voor de vrouw ge
tuigden, werden door die christelijke kerk
vaders verkondigd.
Zoo zeide de H. Augustinus: De vrouw
staat onder het gezag van den man, daarjzi;
niet in staat is recht te spreken of eenigen
arbeid uit te oefenen!
De H. Hieronymus noemde de vrouw
een kwade muilezel.
Thomas Aquina schold de vrouw uit voor
een toevallig mislukt schepsel.
En verder: Bekend is het, dat in het j aar
onzes Heeren 528 op een concilie in allen
ernst de vraag werd gedaan, of de vrouw
een ziel had of dat ze moest worden gelijk
gesteld met grazend vee!
De bisschop van Milaan, Ambrosio, ver
kondigde dat, vrij! Adam verleid is door Eva,
de man moet heerschappij voeren over de
vrouw!
Van Italiëen Frankrijk gaat de beweging
uit, die zich in de laatste jaren meer en
meer en meer baan breekt.
Wie kent niet de namen van Vittoria
Colonna en zooveel andere vrouwen in Italië,
die inzagen hoe ellendig de opvoeding der
vrouw werd verwaarloosd.
In Frankrijk klaagde mad. De Maimtenon
in 1687.
Niets wordt mér verwaarloosd dan de
opvoeding van onze meisjes! Die van de
jongens neemt alle gedachten in beslag.
Mevrouw de Scudéry zucht: Er is niets
verschrikkelijkers dan te leven in een om
geving, waar de vrouw als een minderwaar
dige wordt beschouwd!
Molière bespotte de femmes Savantes. En
nu moge het waar zijn, dat vele der Pr
cieusens niet van overdrijving waren vrij te
spreken, een feit is het, dat ze een zér
gunstigen invloed hebben gehad op de ruwt,
manieren van dien tijd.
Om maar enkele'staaltjes te noemen. Op
een hofbal, ten tijde van Lodewijk XIII,
trok de graaf de Brégis zijn danseuse de
haren uit het hoofd gedurende een twist.
De markies de Case gooide op een diner
een vette kluif op het satijnen kleed van zijn
buurdame.
Malherbe sloeg ook al op een hof bal
de comtesse d'Auchy uit jalousie.
De vader van Condédeed nog veel erger
dingen bij het pandverbeuren.
Lodewijk XIII spuwde eens een aiond vol
wijn in den hals van een naar zijn zin te
veel gedecolleteerde dame.
De chevalier d'Andrieux had op zijn 30ste
jaar reeds 72 mannen in het duel gedood,
meest uit minnenijd.
Zóó waren de toestanden, tijdens het ont
staan van Molière's blijspelen. En hoe was
het met het onderwijs der vrouwen ?
Toen Vincentius di Paolo aan het Fransche
hof kwam in 1610, klaagde hij, dat hij er
voor drie kwartheidensche toestanden aantrof.
Margaretha van Savoye en Anna van
Oostenrijk, echtgenooten van Hendrik IV en
Lodewijk XIII, konden wat lezen en schrijven,
maar niets meer dan dat.
La Grande Mademoiselle (Mlle de
Montpensier) dochter van Gaston van Orleans,
moest dom worden gehouden pour tre agréable
aux hommes!
Mevrouw de Maille Breve, een nicht van
Bichelieu, moest na haar huwelijk in een
klooster wat onderricht hebben, omdat ze
zelfs te weinig had geleerd om als getrouwde
vrouw haar positie op te houden.
In dien tijd maakte de sprookjesverteller
Perrault zjjn Bette aux Bois !
Is het wonder, dat talentvolle vrouwen als
mevrouw de Rambouillet, de Sevignéen
anderen opkwamen tegen de onwetendheid
waarin de vrouwen stelselmatig werden ge
houden. Toen in 1072 Molière's Femmes
Savantes" werd opgevoerd, was dit stuk het
onderwerp van den dag, gedurende een half
jaar lang. De attentie werd er door op
gevestigd en de vraag gedaan : Mag de vrou
welijke geest worden ontwikkeld, ja, dan ne^n?
De kerkvaders hadden nu zestien eeuwen
geregeerd. Hun invloed raakte aan het tanen.
De uitspraak was vernietigend voor die macht.
De vrouwelijke geest mag ontwikkeld worden!
En de letterkundige salons kwamen in Parijs
in trek, waar fijn vernuft zich paarde aan
welsprekendheid en goede manieren.
En toch was het resultaat nog niet bevre
digend, want in 1777 klaagt mevrouw Roland:
De opvoeding der vrouw moet worden,
wat ze tot nu toe niet was, zoodanig dat ze
invloed kan uitoefenen op de verbetering
van het menschdom!"
En nu de vrouwen in Xederland. In een
Tijdspiegelartikel werd onlangs de vraag
gedaan, waarom er bij zooveel helden, zoo
weinig heldinnen in de geschiedenis van ons
land worden vermeld?
En daarop volgen de enkele vrouwen wier
namen zijn bewaard gebleven.
De schrijver citeert: Kenau Hasselaar, Maria
en Anna Tesselschade, de echtgenoote van
Hooft, Eleonora Hellemans, Anna Maria
Schuurman en enkele anderen, waarvan
echter niemand op den voorgrond is getreden,
behalve Maria van Reigersberch. Mijns inziens
kan die vraag met enkele zinnen worden
beantwoord.
Van oudsher golden voor de vrouwen in
Nederland de oudburgerlijke deugden, hui
selijkheid, zuinigheid, zedigheid als een voor
waarde.
Al degenen degenen die niet lipen in het
gareel, werden gebrandmerkt met de
algemeene verachting.
Zelfs Justus van Effen, die in 1723 en later
zijn Spectatorale Vertoogen schreef en wer
kelijk niet onder de dompers kon worden
gerekend, schreef spottend:
Nu er sprake is van het eindigen van
den oorlog, moet ik vreezen, dat onze dames
daarbij veel zullen verliezen omdat ze
groote liefhebbers zijn van tijdingen en de
courant nu schraal zal worden."
Elders klaagt hij, dat de vrouwen belang
stellen in alles wat het tooneel betreft.
Nog verder wordt in hetzelfde deel een
dame geprezen, die niet op een salet komt,
omdat ze de natte wasch heeft thuisgekregen,
hoewel ze twee dochters en eenige dienst
boden heeft.
Waar zulke begrippen heerschen, hoe zouden
in zoo'n milieu anders dan onbeduidende en
weinig ontwikkelde vrouwen leven.
Neen, niet de schuld van de vrouwen is
het, dat ze al die eeuwen waarin de manlijke
geest zich heeft kunnen ontplooien, op den
achtergrond zijn gebleven.
Daarom getuigt het van zeer bekrompen
begrippen, dat men waar wetenschap en
kunst zich nieuwe wegen banen de vrouw
wil blijven dwingen, niet anders te zijn dan
een aanhangsel van den man.
Langzaam heel langzaam worden de
slapenden wakker geschud.
Nog steeds klemmen velen uit gemakzucht
of onverschilligheid zich vast aan de oude
tradities. Maar ook die achterblijfsters zullen
eindelijk wel moeten ontwaken om mede op
te trekken ten strijde tegen verdachtmaking
en willekeur. VEEA.
Onderwijs voor meisjes.
Naar aanleiding van het voorlaatste artikel
van mevr. v. d. Mandele, rubriek Voor
Dames", schrijft een onzer lezeressen:
Ik zou aan een school ter opvoeding van
toekomstige opvoedsters en huismoeders ook
nog een les gegeven willen zien in de eerste
hulp bij ongelukken.
Mijn eigen ondervinding leerde mij hoe
vaak 't voorkomt dat men helpen moet en
niet weet of de hulp die men gaf wel goed was.
Als er een klein of groot ongeluk in huis
met kinderen of dienstbode voorvalt, dan is
de eerste roep om moeder of mevrouw, daar
er in de meeste gevallen maar niet dadelijk
een dokter bij de hand is om hulp te
verleenen.
Een meer algemeene bekendheid met de
wijze waarop goede hulp kan verleend wor
den, zou naar mijne meening de burgerij
zeer ten goede komen."
?UIIHimilllllHHMIIMIHnlIIIIHIIIIIIIIIIIMmillMUIJHHIIIMIIIIMIMIMMMI
Mevrouw Maybrick, Marie von Najmajer.
Vrouwen en hooger onderwijs. Vrou
welijke medici. Vrouwen-hoogeschool
te Tokio. Wat is het huwelijk?
Pierre dt Couletain.
Mevrouw Maybrick wier in-vrijheid-stelling,
na een gevangenschap van acht jaren, zoo
veel opzien baarde, is thans naar Amerika,
haar geboorteland, teruggekeerd. Uit de ge
vangenis ontslagen, verliet zij met haar oude
moeder, de barones de Roques, Engeland,
toefde eenigen tijd in Rouaan, en vertrok toen
naar Amerika, waar haar tegenwoordigheid
wenschelijk was, wegens een erfeniskwestie.
De barones de Roques heeft onverpoosd hemel
en aarde bewogen, om de onschuld van haar
dochter te bewijzen. Mevrouw Maybrick,
beschuldigd van haar echtgenoot oin het
leven te hebben gebracht, werd ter dood
veroordeeld. Het doodvonnis werd gewijzigd
in levenslange opsluiting. Na acht lange,
bange jaren heeft zij haar vrijheid verkregen.
In de eerste kringen van Engeland, onder
de keurbende der aristocratie, heeft me vrouw
Maybrick vrienden behouden, die onwankel
baar aan haar onschuld zijn blijven gelooven.
In Groot-Brittaniëacht men de Maybrick-zaak
een mysterie even groot als de Dreyfus-zaak.
Steeds meer gelooft men aan een rechterlijke
dwaling en blijft de vraag: wie is de schul
dige? vooralsnog onopgelost.
# *
#
De Hongaarsche dichteres, Marie von
Najmajer, van wier feministisch
Vrijheidslied" wij onlangs melding maakten, is den
25sten Augustus j.l. op zestigjarigen leeftijd
gestorven. Zij werd den 3den Februari van
het jaar 1844, te Budapest geboren en leerde
eerst als achtjarig kind Duitsch, toen zij met
haar moeder, die weduwe was geworden, in
Weenen ging wonen. Als twaalfjarig kind
maakte Marietje reeds ellenlange verzen.
Haar eerste bundel gedichten verscheen, toen
zij den leeftijd van 24 jaar bereikt had. Even
als Marie Ebner?von Eschenbach, vond
Marie von Namajer sympathie en steun voor
haar litterairen arbeid bij Grillparzer. Op
haar eersten bundel Sneeuwklokjes" volgden
nog drie bundels lyrische poëzie. Haar
didaktische aanleg openbaart zich het meest in
haar historische romans: Eene koningin
van Zweden" en De ster van Navarra". Het
drama Keizer Julianus" is haar laatste
arbeid. Marie van Najmajer, subjectief,
verstandelijk-beredeneerd, is niet vurig, fonke
lend en schuimend als de wijnen van haar
geboortegrond. Haar stijl is gaaf en verzorgd,
haar taal keurig en onberispelijk.
Van haar getuigt de Duitsche kritiek dat
zij van de drie Oostenrijksche Maria's"
Maria delle Grazie Maria Janitschek
Maria von Majmijer de vrouwelijkste, maar
ook de minst scherp-omlijndeis; dat zij mist
den koenen wiekslag der temperamentvolle
Maria delle Grazie en het boeiende der schalke
Maria Janitschek.
* *
#
In den zomer van dit jaar waren aan de
Duitsche universiteiten 1035 hoorderessen
ingeschreven; 73 dezer vrouwen volgden
reeds als studente de academische lessen.
In den zomer van 1903 was het vrouwelijk
auditorium groot 858 personen. Neemt men
in aanmerking de bemoeilijking der
aartsvaderJijke landsregeeringen bij de inschrijving
van vrouwen, dan is deze meerderheid van
anderhalf honderd betrekkelijk groot. Serrez
les rangs, mesdames! Neemt bescheidenlijk
plaats op de college-banken. Blijft vrouw I
maar handhaaft n uw standpunt n uw
zitplaats beiden! Nu de statistiek van alle
landen uitmaakt, dat er veel meer vrouwen
dan mannen zijn, dus voor de vrouw de
huwelijkskans vermindert, óók omdat de
nuchtere opvatting en weeldezucht van onzen
tijd, het hutje op de hei,
rozengeur-en-maneschijn armoedig en onpraktisch vinden, nu
is toch waarlijk dl tyd aangebroken, vrouwen
niet langer te belemmeren in haar moedig
streven door intellectueelen arbeid, haar
onafhankelijkheid en haar eigen brood te
koopen.
* *
#
Aan. eenige Italiaansche hoogescholen zijn
enkele leerstoelen door vrouwen bezet. Voor
waar een teeken des tijds! want hél lang
aarzelde Italiëom zijn jonge dochteren te
leiden op verstandelijke wegen.
Te Rome, in de Magistero" onderwijst
mevrouw Pagano: physiek en chemie.
Natuurlijke historie: mevrouw Spezia.
Het onderwijs in gezondheidsleer en
anthropologie wordt gegeven door mevrouw
Montessori.
Te Pavia is mevrouw Monti werkzaam als
privaat-docente voor vergelijkende anatomie
en physiologie.
* *
*
Met 182 tegen 68 stemmen heeft het
Engelsche Lagerhuis zich voor het
vrouwenstemrecht bij parlementskeuze verklaard.
Het Hoogerhuis daarentegen heeft een wets
ontwerp van graaf Beauchamp met 57 tegen
88 stemmen afgestemd, waarbij aan vrouwen
onder zekere voorwaarden kiesrecht werd
verleend.
* *
In het Hoofdhospitaal van Budapest is
dr. Irene Markbreiter als assistente aange
steld. Te Teplitz (Noordelijk Hongarije) werden
aan de badplaats twee vrouwelijke artsen
aangesteld.
* *
*
En welke vrouw zou nu nog langer bij de
pakken neerzitten? Niet dankbaar en
vastberaden meegaan in de goede richting? De
richting, aangewezen door den drang der
omstandigheden? Zelfs de Japansche vrouw
wijdt niet langer haar bestaan aan pronk
en gemakzucht, aan vadsige droomerijen, aan
eindeloos minnen en dwepen. Ook zij is
ontwaakt en gordt zich aan tot den strijd
om het bestaan.
Driejaar geleden werd te Tokio de
vrouwenhoogeschool geopend. Dezer dagen hadden
de eind-examens plaats. Aan 120 studenten
werd het begeerd diploma uitgereikt.
* *
«?
Een Engelsch tijdschrift voor dames schreef
een prijsvraag uit. De opgaaf was een defi
nitie van het huwelijk. Eenige der ingekomen
antwoorden luiden:
Het huwelijk is jam met een bittere
amandel er in. Wittebroods-poëzie over
gaand in rogge-proza. Een vogelkooi in
een tuin gezet. Die er in zijn, willen er uit,
die er uit zijn, willen er in. Het: Ik wil
niet" der vrouw. Het resultaat van Cupido,
IIMMIIIIIIIItlllllllltUHIIIIMinilllllllllHIlllinHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHIIIimlIIIIIMnillMIHHIIIII^^
van een smakelijk gerecht hangt van het hoogere genot bij het eten af. Hoe smakelijker het gerecht, hoe lichter het
ook verteert en des te beter komen de voedingstofien, die het bevat, tot haar recht. Deze waarheid verklaart het succes
van MAGGI'8 SPIJZEN en SOEPEN-AROMA.
Het is voor de zorgzame Huisvrouw een alom gerenommeerd, goedkoop middel om vleesch, sauzen, soepen en zwakken bouillon,
zoo ook groenten, eierspijzen, melk enz. een krachtigen, aangenamen smaak en geur te geven. Eerst bij het opdienen bij te voegen!
Te verkrijgen Mj kruideniers en comestibleshandelaars.
Omdat het zeer geconcentreerd is, neme men nooit te veel.
HAGGI's onderscheidingen: 5 groote Pi-yzen. 30 Gouden Medaille», 6 Eere-Oiploma's, 7 Eere-Pryzen, zesmaal buiten mededinging, o. a. 1899 en 1900 Wereldtentoonstelling Parijs.
Waar niet verkrijgbaar wende men zich tot het GeneraalrAgentuw voor Nederland en Koloniën PAUL HORN, Amsterdam.
DE WAARDE