Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD YOOR NEDERLAND.
$>?
voor een modern
woonkamer-ameublement.
( Uitgeschreven door de meubelfabr.
Nederland" J. A. Huizinga
te Groningen).
L
, In April 1903 noodigde de
fabriek -Nederland" van den heer
J. A, Huizinga te Groningen de
meubel-ontwerpers uit tot mede
dinging in een algemeene prijs
vraag van ontwerpen voor een
modern woonkamer-ameublement.
Het uitschrijven van prijsvragen
voor dergelijke onderwerpen, ligt
in de richting van den dag, vooral
in Duitschland. Er is dan ook
veel voor te zeggen, mits zij goed
georganiseerd zijn. Door mede
dinging in prijsvragen wordt aan
jongere artisten de gelegenheid
geboden hun vindingskracht te
oefenen, en aan scherp gestelde
opgaven hun talent te toetsen. De
anonymitéit dekt hunne reputatie,
indien hunne poging eens weinig
succes ten deel valt. Is hun daar
entegen de uitslag gunstig, dan
verwerven zij niet alleen in wijden
kring bekendheid, maar tevens
kans tot opdrachten, die hun
anders hoogstwaarschijnlijk niet
bereikt zouden hebben.
Voor den prijsuitschrijver biedt
het prijsvraagstelsel evenzeer be
langrijke voordeelen. Allereerst
leidt het, doordien de belangstel
ling van het groote publiek on
willekeurig wordt gewekt door de
aankondigingen en door zijne
nieuwsgierigheid in dezen afloop
wordt behouden, tot een werkzame
reclame. En bovendien vindt hij
ook het pendant van .een zooeven
gememoreerd voordeel. Komt de
kunstenaar in aanraking met on
verwachte ? opdrachten, de prijs
uitschrijver ontdekt artistieke
krachten, die hem anders vermoe
delijk waren verborgen gebleven.
Hy krijgt daarenboven uit een
veel grooter getal van ontwerpen
of denkbeelden keuze dan een enkel ont
werper hem bij mogelijkheid bieden kon.
In Duitschland viel het stelsel prijs
vragen Uit te schrijven, by fabrikanten
en kunstindustrieelen blijkbaar zeer in
den smaak. Daar traden dan ook uit
het verstrijken van den gestelden termijn
ingekomen. Zij werden in handen gesteld
van eene jury, bestaande uit de heeren
H. P. Berlage Nzn., architekt te Amster
dam; H. "W. Mol, architekt te Amster
dam; J. A. Mulock Houwer, architekt
Fig. 3. Ontwerp motto O.
den aard der zaak de schaduwzijden het
scherpst .aan den dag.
Bij den overvloed yan artistieke krach
ten men kon wellicht spreken, om een
term van den dag te gebruiken: bij het
ginds aanwezig zijn ook van een
kunstproletariaat" ontaardden zeer vele prijs
vragen in eene poging tot exploitatie der
kunstenaars. Gaandeweg werd dit zoo
erg, dat er zelfs op aangedrongen werd
te trachten het euvel der wetsbepalin
gen althans binnen grenzen te houden.
Wat toch was het geval?
Door bij wijze van lokaas eenige flinke
prijzen uit te loven, wist de prijsuit
schrijver de aandacht op zijne onderne
ming te vestigen. Deze speculatie op de
jonge kunstenaars vond alle kans van
welslagen, gelijk trouwens onveranderlijk
de resultaten leerden. Nu echter komt de
finesse. Behalve de bekroonde ontwerpen
komen in schier alle prijsvragen er andere
voor van ongeveer gelijke waarde en ook
?wel ontwerpen, die zonder voor een volle
belooning in aanmerking te komen, niet
temin oorspronkelijke, goede en
bruikbóre ideeën bevatten. Nu werd in het
prijsvraagprogramma meestal de bepaling
opgenomen, dat, bij wijze van
consolatieprijs, het recht wordt voorbehouden ook
ontwerpen aan te koopen voor een vast,
maar in den regel laag gesteld bedrag.
Wordt hiervan gebruik gemaakt dan zal,
ondanks de hooge lokprijzen, elk ontwerp
gemiddeld den prijsuitschrijver
goedkooper te staan komen dan wanneer het
door eenig kunstenaar op zijn formeele
opdracht en dus volgens gebruikelijk
honorarium zou zijn vervaardigd.
Hierin meende men, en zeker niet ten
onrechte, eene onbillijkheid tegenover de
kunstenaar te zien die althans binnen
de perken moest worden gehouden.
Na deze kleine uitweiding, welke
men mij ten goede houde, keeren wij
wederom terug tot de prijsvraag der
fabriek Nederland".
Negen-en-vijftig inzendingen waren bij
te Groningen; W. Penaat, meubelont
werper te Amsterdam en Anton J. San
ders, architekt te Groningen.
Geen der 59 ontwerpen echter werd
voor den uitgeloofden eersten prijs van
Fig. 1. Ontwerp motto Eenvoud. 2e Prys.
f 200 waardig bevonden. Dit bedrag werd
toen, ingevolge de in het programma
gereserveerde bevoegdheid, verdeeld over
vijf andere ontwerpen. Het eindresultaat
was alzoo, dat bekroond werden twee
ontwerpen, ingekomen onder de motto's
Eenvoud (Fig. 1) en Meubelen, (Fig. 2),
respectievelijk met den 2den en den 3den
prijs en dat vijf andere, voerende de
zinspreuken Huisraad, Tehuis, O (Fig. 3),
Eik, Heimelich (Fig. 4) en Eenvoud,
elk als blijk van waardeering en ter aan
moediging ?40 ontvingen.
Van een viertal dier ontwerpen worden
hierbij afbeeldingen gegeven, vergezeld
van deze korte toelichting.
Het ware aangewezen geweest, dat deze
steunde op de motiveeringen van het jury
rapport. Zulk een dokument bleef in deze
prijsvraag, tot veler niet geringe verba
zing, achterwege. Een kort communiqu
der jury, uitgegeven na eindeloos talmen
in Maart 1904, noemt als oorzaak van het
ontbreken van een uitgewerkt rapport op:
het overlijden van den heer Mol. Deze
verklaring is evenwel weinig overtuigend,
want, waar de jury eenstemmig handelde,
kan de uitgevallen stem niet de jury op
een dood punt gebracht hebben, waarbij
de inhoud van het stuk geen meerder
heid zou kunnen vinden. En bovendien
was elk der overgebleven juryleden mans
genoeg geweest, om den gezamentlijken
gedachtengang op papier te brengen.
Op gezag en zonder motiveering ge
loofd te worden, daarop kan zelfs een
jury in 1904 geen aanspraak meer maken.
Publiek, deelnemers en prijsuitschrijver,
zij hebben allen evenveel belang bij een
scherp geformuleerd oordeel. Een derge
lijke voorlichting immers, had bij de be
schouwing van de teekeningen, bovendien
een groote leerzame waarde kunnen
hebben. Het samenstellen daarvan is de
name ' en verheffende lectuur had
kunnen opleveren! De inzenders
van de prijsvraag zouden niet heb
ben bijgedragen den naam, dien de
Nederlandsche meubelkunst van
ouds bezat en die thans herwonnen
wordt, hoog te houden. Het gehalte
der inzendingen kan niet bijster
hoog gestaan hebben, als wij eens
aannemen, dat inderdaad de zeven
uitgezochte ontwerpen, de beste
der 59 waren. Wanneer een ont
werp als Tehuis" nog met eene
consolatie-prrjs strijkt, moeten de
ontwerpen, die daarvoor niet eens
in aanmerking kwamen, wel bui
tengewoon onbelangrijk geweest
zijn!
Deze toelichting kan niet be
oogen te trachten de taak der
jury over te nemen, al ware het
slechts ten aanzien der afgebeelde
of bekroonde ontwerpen. Zij wil
slechts eenige opmerkingen van
meer algemèenen aard maken.
De moderne Nederlandsche meu
belkunst, gelijk zij blijkens de
inzendingen op de Groningsche
en Arnhemsche
kunstnijverheidstentoonstellingen van 1903 en op
de Haagsche van Arti et Industria
in 1904 ook aan de fabriek Neder
land" beoefend wordt, heeft een .
goeden naam. Men behoeft geen
vriend van de moderne richting
in het algemeen te zijn, om te
erkennen, dat, ten aanzien van
onpretensieuze en bruikbare vor
men, zoowel als van degelijke en
logische samenstelling, onze mo
derne meubelontwerpers geen ver
gelijk met buitenlandsche kunst
broeders hebben te schuwen, en
zulks allerminst, wanneer het een
voudige modellen betreft. En een
voud is troef in de moderne kunst,
zoo hier als elders.
Over het begrip eenvoud"
loopen echter de meeningen en
opvattingen, blijkbaar zeer uiteen
en voor sommigen vloeit het blijk
baar samen, zoowel wat de vor
men, als ook wat de materialen
betreft, met armelijk, kil en kaal.
Zoo zijn om een voorbeeld te
noemen de schoorsteenmantels of boe
zems in de meeste kamers van baksteen
opgemetseld, als wilde men opzettelijk
elke intieme stemming volkomen ver
nietigen.
Hoewel dienaangaande niets naders in
Fig. 4. Ontwerp motto Heimelig.
voornaamste taak eener jury.
Intusschen nu het jury-rapport ons ont
houden werd, moet van den anderen kant
erkend worden, dat het, in dit bijzondere
geval, vermoedelijk geen bijzonder
aangehet prijsvraagprogramma was voorge
schreven, hadden de meeste deelnemers
begrepen, dat het ,de bedoeling was een
voudige interieurs te ontwerpen. Althans
sommige der zeven uitverkorenen ont
wikkelden weinig meer elegantie of weelde
dan de arbeiders woning-vertrekken ver
toonden, die het resultaat zijn van de
bekende met Krupp's medewerking in
Duitschland uitgeschreven prijsvraag, en
verleden jaar ter Dusseldorfer tentoon
stelling zoozeer de aandacht trokken.
Het onderling vergelijken der ont
werpen, wordt niet gemakkelijk gemaakt
door hunne groote verscheidenheid. Deze
is uitgelokt doordien het prijsvraag-pro
gramma niets naders voorschreef, noch
omtrent den vorm van de kamer, de
plaatsing der meubelen of hunne bestem
ming, noch omtrent het aantal en de
behandeling der teekeningen. Welk totaal
karakter de kamer moest vertoonen, was
zelfs niet aangeduid. In alle beslissende
punten was aan de fantasie der inzenders
dus de vrije hand gelaten. Zooveel hoofden,
zooveel zinnen bleken er te wezen.
Geen der zeven genoemde ontwerpen
wil den indruk maken van gezellige
huiselijkheid als men van een woonkamer
mag verwachten.
(Slot volgt).
Fig. 2. Ontwerp motto Meubelen. 3e Prijs.