De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1904 9 oktober pagina 3

9 oktober 1904 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. monnik. Waar 't op aan komt is of je goed laat zien de inan, die je binnenstoot. Maar in 't kleurrijke brein van Qnérido doemen bij 't woord Don Jnan al, twintig, dertig aanduidingen tegelijk op, die hij nu op z^jn wijze er 111181001, terwijl "«ij intusslihen' wachten de geheele zin . is er op gebouwd op d» gewensehte tegen stelling, die mis trom pelt alc een hinkend paard, zoo hinkend zetfs, dat Quérido maar een paar pnntje» zet en dan de monnik als , kontrast figuur er a'an hecht. Nu eens afgezien, dat de geheele beschrij ving niet noodig is, ?wijl niemand 'n Don Jujin voor een eenvoudsmensch zal verslijten, de figuur daarvoor te bekend, zoo krijgt men bier de onaangename gewaarwording in een branding te worden rondgesleurd. Bij elke opsomming van de Don Jiiau-kwaliteiten als: vurigste, hartstochtelijke demonische, echroei-ende gracie, zirnenverrukking, deukt de lezer eindelijk houvast te krijgen, tot hij aan 't eind buiten adem geraakt dat laat glippen, en zich dan verwondert de monnik, die hij in 't begin verwachtte, maar niet kre^g, als e>en stukgeslagen roer aan een schip, toch nog. achteraan te vinden. Dat ia zijn lezers vermoeien, ontstemmen en tot verzet prikkelen. De rijkdom van woorden wordt zoodoende een pijnigende praal. De gloed, de gang der zinnen wordt een rutschbaan, die je door elkander hobbelt en aan 't eind nog eens terugslaat. En toch, ondanks dut, ondanks de over daad, t problematische dat wel eens ont nuchtert en verwarring sticht, beschouw ik QnéVido als een der knapstën van dezen tijd. Zijn speurga^e ia sterk en al-omvattend, zijn doordringrnskracht in 't voelen en zien van anderen werkelijk enorm en zijn on ver vaardheid is zeker niet minder. Hij ver zuimt niet bewijsmateriaal te geven, spiingt er zelfs zeer kwistig mee om, schrijft er bladzijden van vol, al overtuigt hij niet altijd. Dit komt, onidat hij, zoo hij al niet overdrijft, dan toch Ie uitvoerig schrijft of zich te veel, ondanks kritisehen zin, op lyrische gaven en temperament laat drijven. De geringste fout ontgaat hem niet, en die neemt bij hem al gausv de grootte van eendrommedaris aan, als een ander er maar een muis inziet. Men moet wel voorzichtig met hem zijn, want wat hij in zijn woordendrift eruit ba zuint en onzin of overdrijving lijkt, zit vaak wat stevig in elkaar. Onnaspeurbaar bijna hoe deze kritikus aldoor met negatieve zinnen werkt, aan eik woord haast een haakje zet,waardoor men zijn uitspraken aldoor partieel, in dit of in dat verband, moet lezen. Rn toch, hij kan worden du man der komende tijden. Wat v. Deyssel beteekende voor de generatie van '80 lijkt mij Quérido te worden voor de aura, die nu gaat ver schijnen. Dat wil ik nader toelichten in een vol gend artikel. Tevens wanr het onderscheid schuilt tusschen deze beiden. Het verschil is niet zoozeer individueel, beslaat minder in de kritische kapaciteit dan in de voort schrijdende kultmir, die 't wezen der literatuur <n dus ook do kritiek* vanzelf wijzigt. G. VAN Hui.ZEX. Fransche prentkunst. Van af l tot 15 October zal in de Rotonde van het Museum van kunstnijverheid te Haarlem eene verzameling moderne, Fransche prentkunst worden tentoongesteld, die uit een zestigtal etsen in kleuren bestaat, waarbij werk vau de beste der jongere artisten, die zich op dit gebied bewegen, vertegenwoor digd is. NIEUWE UITGAVEN. A. TH. THOMPSON, Papieren idealen. Amster dam, C. L. v. Langenhuysen. Stndie van Ricn. WHOTMES. Antwerpen, B. \Vhotries. 't Kereltje, door WILHELIIIN-A VAN HEFFEN*. Utrecht, A. W. Bruna & Zn. FOLKE RKHX, Een bock van een nmaior'mm. Naar het Zwoedseh. van SIOOK AI.MEX, door JEAN-XETTK K KKYSICR, Amsterdam, H. J. W. Becbt. Verzen van -Voord- en Zuid-Ned-rlcmdzche dichter», bijeengebracht door POL DE MOST, 1875-1904. Tweede herziene druk, van Sedert Potgieters dood". Zwolle, AV. E. J. Tj. Willink. O Matsu. Oorspronkelijke roman door mr. J. DERMOUT. Utrecht, A. W. Bruna & Zn. ALFEED HUSSEL WALLACE, De wondei-eeuw. Het tijdperk van nieuwre denkbeelden op het gebied der wetenschap en der uitvindingen, door S. J. BARENTZ. Amsterdam, A. B. Soep. Zestien jaren in Siberië. Herinneringen van een 'Russisch revolntionnair. door L. G. DEUTSCII, 2e druk, Amsterdam, A. B. Soep. Lentelinde, door JAN CELEN. Rotterditn, W. L. Brusse. De herleiing der mathematische wctonschnppen, door dr. P. VAN GEER. Rede, uitgesproken tot opening zijner academische lessi-n als privaat-docent. Leiden, A. W. Sijtholt'. De landbovieparagraafin het werkprogrum i'rm di'n rrijzinniff-democratischen bond, met toelich ting, Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon. ter de hrondsliigen van het rythmi-sche woord, door prof. dr. G. VERKIEST. Bussum, C. A. J. van Dishoeck. Kringloop, door A. C. C. DE VLETTER, 2 deelen. Utrecht, A. W. Bruna & Zoon. ?llllllimMiimmiiiiiimiMiiilMMllllilllliliiniii MiimiiiMiMiininHiiiinmiiiiMiii mimniiMfimi iiiiimimiimimiiiHUiiimimiiiiitiHlliiiiiiiiiiMlimimiiHlllmiimuiimilMll O III t G l£ I* U l CL G H is een e «n i g b e proef «l middel ffl gerechten, groenten, vleezen, soepen, sausen, ragouts, oogenbiikkelijk een krachtigen aangenamen geur en smaak te geven. Feil kleine hoeveelheid is voldoeuide. Verkrijgbaar bij alle soliede kruideniers en comestibleshandelarerj. MAtifii's onderscheidingen: 5 groote Prijzen, 30 Gouden Medailles, 6 Eere-Biploma's, 7 Eere-Prijzen, zesmaal buiten mededinging, o a. 1899 en 1900 Wereldtentoonstelling Parijs. Waar met verkrijgbaar wende men zich tot het Generaal-Agentutir voor Nederland en Koloniën PAUL IIOUV, Amsterdam. |millHlllflllUllllllllllmiUmiHMlmlnnllllmWW»»imMHmlUlmllMMimilllimlmllmltmillimilllmlltlmllll VOO H DAMEjS. <! Een W m loop zin ra EDWARD CAKPEXTER, Isefde's Meerderjarig heid. Eine verhandeling over de onder linge verhouding der beide seksen, vertaald door L. T>E JAGER MEEZUXBROEK-VAX BEVERWIJK. Met een voor; woord van dr. H. WAS. Geautoriseerde vertaling. Amsterdam, Van Holkeiria en \Varcndorf. Het zou mij niet verwonderen, zoo er velen ?waren, die bij 'c lezen'van den titel dit boek ter zijde legden en het plaatsten buiten hun gedachtenkriiig. Onderwerpen, die zij, afgaand op den titel, verwachten, dat hier zullen worden behandeld, trekken hen niet aan, omdat als zij een enkelen keer een blik sloegen in lectuur, die dergelijke te requaesties ernstig en degelijk heette aan te vatten, ze telkens onaangenaam werden getroffen door een jacht op cruditeiten en dikwijls door een vreemde, ongezonde opvatting, die bij alien schijn van zoogenaamde reinheid een allerverderfelijkste uitwerking moet heb ben op de maatschappij, een verslappenden, allin lust en alle werkkracht doodenden Invloed, een stuwkracht in de slechte richting ?van tobberig peinzen over wat zich niet ver anderen laat. Maar dit hier is een boek van anderen aard. Het mist alle prikkelende, ongezonde eigenschappen; het bekijkt de dingen van een ruiin, vrij standpunt en waarschijnlijk zal het kunnen meehelpen om den weg te banen voor wat breeder opvattingen dan die nu zich, ten koste van veel menschelijk geluk, doen gelden en die veel krachtsontplooiing, ?waar de wereld wél bij varen zou, met dwang van wet en zeden tegenhouden. Maar al te veel illusies moet men zich locji op dit punt niet maken ; liet ideale stre ven van Carpeuter valt wél ver buiten 't kader van onze tegenwoordige maatschappij. Dat ziet ook dr. Was zeer goed in, die met een vriendelijke voorrede het boek inleidt bij 't publiek. Het is," zegt hij, er ver van daan, dat reeds allen zich in zedelijke vrijheid mogen verheugen en als'redelijke wezens zoeken u aar geluk." Daarom pleit hy,'als het ware, voor zijn schrijver verzachtende omstandigheden, waar deze wat onpractisdi schijnt en zwevend, en waar hij een welsprekend verdediger zich toont der nare emancipatie van de vrouw. Men lette er op," lezen wij in de voorrede, dat Carpenter geenszins uitgaat van een door hem uitdrukkelijk verworpen waan van gelykheid van aanleg en karakter tusschen de sekstn, maar van historische gegevens," en iets verder, waar men zich onwillekeurig zou geneigd voelen, den schrijver tot de orde te roepen en hem op het onpractische en zwevende zijner amendementen te wijzen, komt hij zelf ons voor, door toe te geven, dat een aardsche utopie" nimmer het aller hoogste volkomen kan belichamen." De bladzijde, waarop Carpenter van die aardsche utopie spreekt, komt voor in het hoofdstuk, dat tot titel draagt De rrije maat schappij. Daarin schetst de schrijver een ideaal gemeenschapsleven, waarin de schoonste ont plooiing vau het liefdebestaan gepaard gaat met de economische vrijheid der geheele maatschappij. Na. communisme of socialisme deze toekomst! Waarlijk, wij zijn wel ver van de verwezenlijking van zulke droombeelden! Als wij daarbij nog bedenken, dat de schrij ver zelf erop wyst, hoe de woorden, die op dit teére onderwerp betrekking hebben, wei nig in getal zijn en in zeer geringe mate de juiste uitdrukking zijn der gedachten, zoodat nog weer alles, wat gezegd wordt, voor ver keerde uitlegging vatbaar is, dan komt allicht de vraag op, Of dit boek dan niet beter in de pen ' gebleven ware, en of het in onze alledaagsche wereld eigenlijk wel op zijn plaats is. Het zou van weinig optimisme getuigen, uls wij twijfelden aan de goede uitwerking, die een geschrift als dit in onze tegenwoordige maatschappij kan hebben. Het ruime uitzicht, -dat de schrijver opent, zal bij menigeen den geestelijken horizon verwijden; de milde, humane geest, die van het boek uitgaat, kan verzachtend werken,'en de harde waarheden, waarmee hij onze beschaafde maatschappij onder handen neemt, zullen mogelijk som migen de 9ogen openen voor het wezenlooze en ledige, dat zich vaak onder schoonen schijn verbergt. Ook het leelijke in de letterkunde van dezen tijd, die op de meest weerzinwekkende en schaamtelooze wijze het seksueele leven exploiteert, wordt aan de kaak gesteld. Nadat hij heeft aangetoond, hoe de onderlinge ver houding der beide seksen tegenwoordig overal in de beschaafde wereld door en door onrein is, gaat hij voort: Zelfs de litteratuur, waarvan rnen mocht verwachten, dat zij ten opzichte van dit onderwerp een waardige wijze van uitdrukking zou bewaren, is, hetzij door haar zwijgen, hetzij door haai1 zedeloosheid de afspiegeling van den heei schenden geest, en om gezonde, betrouwbare, krachtige en kalme tad over het onderwerp te vinden, moet men dwars door de poelen en moerassen van het be schaafde geschrijf heen terugwadcn en zich in Oostelijke richting dt>or de dorre woestijnen een weg baten naar de hymnen van de Arische rassen". Zulke gezonde, betrouwbare, krachtige en kalme taal over do rol der passie in ons leven, heeft Edwar l Carpenter zelf ons hier geschonken. Hoe verrukkelijk inderdaad", zegt hij, hoe alles doordringend is de liefde, die, ofschoon zinnelijk, door de tooverkraeht van den wil herschapen wordt in aanhankelijkheid en, geestelijke gemeenschap. Er bestaat geen grooter gevaar voor geliefden dan het vul gair wordtin hunner passie, en dit is de klip, waarop zooveel huwelijken schipbreuk lijden. Daarentegen moet men niet mecnen, dat de zinnelijke hartstocht uit zijn aard onrein is of niet iets schoons en begeerJijks zou wezen, als hij maar niet werd misbruikt. ledere poging tot. volstrekte verzaking en onthouding gedurende lange tijden, hetzij door individuen, hetzij door geheele volken volgehouden, leidt alleen tot verzwakking van het menschelijk geslacht en loopt ge vaar met zichzelye in tegenspraak te k omen, doordat zij tot reactionnairo excessen voert. Men moet nooit vergeten, dat gedurende gansch ons leven de physische ba?is van het grootste belang is en dat zij in die voeding en voedingstofl'en voorziet, zonder welke de hoogere vermogens niet bestaan of ten minste zich niet openbaren kunnen. Intieme verhoudingen, die alleen berusten op geestelijke en zedelijke verwantschap, gaan zelden diep en zijn niet dikwijls van langen diiur; wanneer, de, physische grond slag in geen enkelt n vorm aanwezig is, ver slappen zulke banden licht en leiden een kwijnend bestaan evenals planten met zieke wortels." Het komt mij voor, dat deze laatste meeniug vau Carpenter geen steun zal vinden bij die groote groep van ongehuwde vrou wen, die na een gelukkige, wel bewaarde jeugd hot leven mogen leiden der beschaafde vrouw, die geestelijk genot weet te waar deeren. Voor haar kan zulk een verhou ding, waarin alleen verstand en hart tot elkaar naderen, diep en innig genoeg zijn, om haar volkomen gelukkig te doen wezen. Maar meestal stelt de man zich niet tevre den met zulk een toenadering van verstand en hart alleen. IJ ij is het eens met Kdward Carpenter, met wat die schrijver aldus uit drukt, dat uit den aard der zaak voor een volkomen vereeniging van twee meuschen de overgave hunner lichamen noodzakelijk is. Niet de lichamelijke gemeenschap, een uit sluitend zinnelijke liefde mag hen te zameii voeren, doch, wordt haar tekort gedaan, dan bant die onthouding alle waar gevoel van kalmte en vertrouwen, doet de verbintenis onrustig, onbestemd en onbevredigend zijn, maakt haar tot een beproeving." Gelukkig dan de min en de vrouw, die het verstaan, de aandoening, n hunner physieke natuur naar hun welgevallen om te scheppen in de zeldzaamste en heerlijkste bloesems van menschelijke gewaarwordingen, zoodut de grond gelegd kan worden tot wat men zou kunnen noemen het nworden der beide persoonlijkheden. Dan wordt de .wensch be vredigd, sluimerend iu het hart vau iedere menschenziel, dat er een ander mensch in de wereld bestaan mocht, met wieu men geheel openhartig zou knnnen omgaan, voor wien men niets behoefde te verbergen,wiens lichaam ons even dierbaar was als ons eigen, tegenover wieu er van eigendom geen =prako van het mijn of dijn zou we/.en, tot wien al on/.e ge dachten vloden, met wien wij in vreugd en smart en in alle ervaringen des levens ons door een spontaan wederzijdse!) gevoel van sympathie verbonden wisten. Voor zulk een vereeniging moet liefde den grondslag leggen, maar geduld, een lijngevoelige welwillendheid en zelfbeheersching moeten onafgebroken medewerken aan de voltooiing van het geheel. Ten laatste kennen do twee geliefden eikaars geestelijk bestaan door en door, kennen zij clkaiirs lichamelijke en geestelijke behoeften, wcnscheu, teleur stellingen en voldoeningen zoo goed als elk zijne eigene en dat zonder (.enig vooioordeel, hetwelk ieder nog eerder geneigd zou zijn, ten gunste van den ander dan van zich'.elf te laten gelden. Een blij, een onwankelbaar gelooven daalt neer in de harten, die zoo verbonden zijn en omgeeft dit tweevoudig leven, als het ware, met ecu stralenkrans". Het mod?rne moiioganische huwelijk, door kerk en sla;'.t vollrokki -n en l>i kra'-htigd, is klaarblijkelijk niet dit ideaal voor o >geii in^estcM. Carpenicr zegt. rr van. dat het meestentijds biet iu sUüil is. dal idt-iVA1. Ie vel wezenlijken (il dikwijls een verbintenis tot stand brengt, die op niets anders berm-t dan op den uitwendigen d wan g dezer machten". Maar uieu zal moeten tui gfvcu, divt de be moeiingen van keik en -taat toch niet nood zakelijk het ware geluk van twee, die bij elkaar behooron, in den weg behoeven te staan eu dat vorm en wezen ook bier n kunnen zijn. Dan is echter de noodzakelijkheid van dwang in 't minste niet aanwezig, en waar die dwang \\èl noodig is, daar wave het beter, dat hij niet beMond. Zoo komt n en altijd weer bij deze dingen tot de oude cirkel ? redeneering, dat de goidi-n de wet niet noodig hebben en dut. w nar men de wet noodig heelt, zij niet goed werkt, omdat ze in de maatschappij de illusie wekt, da', men door dwang tot stand kan brengen v.at vrij en ongedwongen zich ontwikkelen moet uit de volle ontplooiing van menschelijke en maatschappelijke krachten. En als men dan nog maar niet zoo dwaas solde met die illusie, door leelijke dingen naast het ingestelde huwelijk niet slechts te dulden, maar te sanclionneertn ook! Maar aan den anderen kant is Carpenter ruim genoeg om in t/; "icn. d it, waar hij vraagt verandering van v.'et en /.e len, men deze oude tirannen tocli niet mei recht ver antwoordelijk stel.en kan voor a' d;; ellende, die uit de ondeilinge verhouding van de beide seksen in deze wereld voortvloeit. Millioenen van menseheii zouden nooit gelukkig kunnen we/.en in het huwelijk, hoe gunstig de omstandigheden ook mochten zijn, alteen oiudat liim nat u ir niet in voldoende, mate de elementen voor een liefdevolle over gave aan een ander in zich draagt en zoo lang het men-ichenhart is wat liet is. zullen er liefdestragedies worden afgespeeld. Al is het ook zeer noodzakelijk, dat zulke drama's niet gecompliceerder eu talrijker worden ge maakt .door noodelooze wettelijke inmen ging, toch moet ook Carpenter erkennen, dat zij er altijd zijn zullen, zoolang niet het duizendjarig rijk aanbreekt en dat hot al of niet bestaan eener huwelijksinstclling alleen ons er niet van bevrijden zal. Hoe zou dat ook kunnen, waar immers de algemeeno eigenschappen, die den gebeden mensch iiuidiliceeren, voor liet geluk of 't ou iel uk in het huwelijk van zoo groote beteckenis zijn Wie verwacht, dat er een aangcnameu echtgenoot zal groeien uit een jon gen man, die geen goed zoon was, zal gewis bedrogen worden, f. ven goed als hij, die een beminnelijke eu inschikkelijke huisvrouw denkt te zullen tiebben aan een dametje-, d'C het bij moeder thuis den meiden lastig maakte of niets wist te wezen voor baar oudere of jongere broers. Ik zou 11 nog veel over dit mooie boek willen vertellen, maar dit moet een boek bespreking blijven, en ik vroeg al veel vau uwe aandacht, 't Zou anders prettig zijn, het oordeel van den Engelschcn denker te citeeren over het tegenwoordige leven der dame", die daar troont in haar salon; over de zenuw achtige, prikkelbare vrouwen, die voortdurend onder dokters handen zijn. en over het arm zalige, kleinzielige. bekrompen ideaal der dame", dat zoolang de samenleving heeft belieerscht en dat in duistere verten moet verzinken. In godsnaam dan maar liet brandmerk dragen van dingen te doen, die niet ladylike zijn, is Carpenter's raad aan de vrouwen, als gij ten koste daarvan alleen uwe ware plaats in de wereld kunt veroveren van een waar achtig kameraad te zijn voor den man. die u liefheeft ! En even streng als do schrijver is voor de dame, is hij het voor den zeer correcleu gentleman. De eenige klasse van manii(i), die voor zulk eeu waarachtig kame raadschap rijp zijn, noemt hij hen, die niet den gentleman''' willen uithangen. Gelukkig geeft hij toe, dat teekenen van verzet, voor boden van ruimer opvatting en ge/onder inzicht merkbaar zijn. Hun zij een spoedige zege toegewenscht ! Wat de jeugd betreft, Carpenter meent als zoove'en, die de onderlinge verhouding der beide seksen op een hooger standpunt zouden willen brengen, dat het goed is, kinderen vroegtijdig in te lichten. Ook dr. Was noemt in zijn voorwoord niets dan een waan de meeniiig, dat volstrekte onwetendheid een waarborg is voor het bewaren van liet be koorlijke vau de naïveteit der kinderlijke onschuld". Jk weet niet, of de theorieën, dienaangaande ijverig gepropageerd, reeds veel uitwerking hebben geluid, en of er van dat liefelijk met de kinderen spreken over hun physieke ver houding tot moeder eu vader in de practijk veel komt. liet kan z.'l'iT alles gebeuren op de iiiniu^le en mooiste manier en zonder e,(iiig verkeerd begrip nan de zijde van ouder of kiiid. ;muir dat ;;al toch uU-t lgemten 't geval zijn. en \\aar het wél zoo is, waar de inlichtingen < n inededeelingen op aantrek kelijke manier gegeven en ontvangen worden, daar zon het zwijgen ook «een kwaad hebben gedaan. Zulke kinderen, eigenlijk alle gewone normale kinderen, die gezond zijn en goed opgevoed, vinden in hun schaamtegevoel een onwutirdeerhurcii ^ehutsengel ook tegen vrien dinnetjes, die van (luisterende gesprekje< houden. K\\ er kan zeker uit dat inlichten, als het niet op zeer verstandige wij'.e geschiedt, kwaad voort\ loeien ; er rijzen buitendien toch altijd weer vragen, die het kind niet uit spreek!, (n ik kan niet denken, dat het de openhartigheid tu-schen ouders en kinderen schaadt, wanneer zij elkaar op dat terrein on.twi. ken en in normale gevallen stillekens alles aan de vijzen; natuur overlaten, die toch wel niet zonder reden het schaamte gevoel zoo diep den jongen mensch zal heb ben ingegrif't. Zooals ik hierbij ten vraagfeeken zette, zoo zal een ander elders weer zijn vragend zou 't niet andi-r.s kunnen ?" plaatsen; maar ieder, die liet boek ter hand neemt eu 't met aan dacht leest, zal moeten voelen, dat, op deze manier behandeld, het vraagsiuk van de on derlinge verhouding der beide sekien overal aan de orde kan wórden gesteld. Op haar buitentje te Hacking bij Weenen, is Hermine Emnkeiistein, de beminnelijke, zachtmoedige, werkzame, schrandere vrouw overleden. Haar geheele leven was n onaf gebroken zorgen voor en denken aau anderen. Zij werd iii 1842 te Weenen geboren, was de dochter vau een kundig, geacht medicus, en verloor haar vader op jeugdigen leeftijd. Het gezin Fninkenstein missend den kostwinner, bleef zonder geld achter. Htrmine besloot, voor liaar moeder en jongere zusters liet brood te veidienen. Dank zij de uitste kende opvoeding die zij had genoten, be schikte zij over veel taalkennis. Met het grootste gemak vertaalde zij trouwen sierlijk uit het Kngolsch en het Eransch. Toen Hermine i'rankenitein zo:j vlijtig werkte, was de vertaai-woede nog niet uitgebroken. De wei nigen die zich aan dezen kieschcu en moeilijken arbeid zetten, d-den het niet ernst en toewijding; mei schroom en beving, beducht den oorspronkelijken tekst te verknoeien, te verminken en te verhaspelen. De Jaii-enAlleman's vertalingen getuigen voldoende, dat men met eerbied voor den oorspron kelijken arbeid vrijwel heeft gebroken. Herininc J'Vankeiistein vertaalde op onberispelijke wijze meer dan honderd romans voor het A'eue Wiener Ta//iifutt. Een groot aantal dag-, week- en maandbladen kreeg vertalingenen oorspronkelijke artikels van deze vrouw die 's levens moeilijkheden wakker bestreed, en die een zegen was voor haar moeder, zusters, vrienden eu bekenden. Haar beminnelijkheid en ijver werkten aanstekelijk op hen, die het voorrecht hadden met haar in aanraking te komen. Vele vrouwen wilden haar voorbeeld vol gen, zich bij baar aansluiten, liermine Frankensteiii werd de oprichtster van de Vereeniging voor schrijfsters en kunstena ressen te Weenen". Nog andere vereenigingen in do stad aan den schoonen, blauwen Donau, verliezen door haar dood, een doortastend, onbaatzuchtig lid, dat niet moede werd de belingen harer j medezusteren voor-te-staan. Volgens een oude legende, zou de eerste kant /.ijn gemaakt door een arm vi-schersmeisje, dat een bundel zeewier op een linnen lap uitspreidde en al de iijne adertjes, steeltjes en blaadjes van liet wier, met Iijne steekjes op bet linnen hechtte. Nu de mode nog steeds kantgarneering voorschrijft, wordt de Ariadne-arbeid nog al eens besproken, in ver band met de hooge prijzen, die voor chte kant besteed worden. Zonder gevaar te loopen voor een vierschaar te v orden gedaagd, ten einde mijne mededeelingen te staven, wil ik nog even vertellen, wat Engelsche bladen be richten over kant-prijzen. Soiirikt niet dames ! Immers, gij behoeft u geen garneering van fabelachtige waarde aan te schallen, indien de bescheiden inhoud uwer beurzen zich i hiertegen verzet. Voor de duurste kant wordt j ](i.Otio gulden per meter betaald ! Excuscz du peu ! Maar, die kant wordt vervaardigd uit het iijn.-le iiluTaAU ziiverdraad en elk moiief is omzoomd door dia manten Het werk en hel materiaal moeten betaald worden. Voor een ons Vhianvch garen til de Jr!andre" wordt dikwijls 48 gulden betaald, en verwerkt tot kant, stijgt de waarde tot vijf a zeshonderd gulden. Op een kautveiling, onlangs te Brussel gehouden, werd 25(10 gulden betaald vcor een strook kant in point d'applique verkerkt, terwijl oude point de Venise werd verhandeld voor 2-t gulden per centimeter. # -A* Georgelte Leblanc echtgenoote vp.n den dichter Maurice Maeterlinck, wiens drama tische werken Monna Vanna" en -Joy/.elle" zij, de gewezen operazangeres eii tooneelspeelï-ter, schoon vertolkt, heeft nu zelf naar de i en gegrepen. Va:i (-ïeorgette LeblancMaeterlinck is een roman verschenen Le choix de la Vie". Een aantal actrices werken tegenwoordig voor de pers. Yvelte Guilbert de disense" schrijft er zwierig en lustig op los. Sarah Bernhardt geeft haar Mémoires" uit. Iidere maand verschijnt een gedeelte van iSarah's gedenkschriften in de, Strand Magazine", waaraan zij de primeur harer te-boek-gestelde herinneringen schonk. Anne Judic, in lang vervlogen tijden, do ster der Parijsche ope rette, die nu veel succes heeft in hnar groot moeder-rollen, vertelt aan het leeslustig publiek allerlei bizonderheden uit haar jeugd en glansperiode. Ook Mevrouw Patrick Campbell is geen novice in de schrijfkunst. * * # * Den 12den October e. k. zal te Versailles bet huwelijk voltrokken worden van den directeur der Gaulois den heer Arthnr Meyer, met zijn mooie, jeugdige bruid, gravin de Turenne. Den titel van gravin do Turenne" ver wisselen met mevrouw Meyer" is een daad, die in de Parijsche groote wereld druk be sproken wordt. Het be vijst zér zeker, dat het gravinnelje, te oordeelen naar haar por tret, hoogstens zes- of zeven-en-twintig jaar oud, een groote liefde heeft opgevat voor den kundigen journalist Arthur Meyer, wiens geboorte-akte een bedenkelijk aantal jaren meer aanwijst dan die van zijn aanstaande vrouw. Arthur Meyer was steeds de vraagbaak, de hulp en toeverlaat van vrouwen uit do eerste kringen van Frankrijk. Geen weldadigheidsfeesten werden beraamd en geregeld zonder medewerking en voorlichting van den directeur der Gaulois. * -::De Duitsche kroonprins heeft altijd in zijn vuistje gelachen, om de welwillendheid en bedrijvigheid zijner talrijke verwanten, die hem wilden behulpzaam zijn in liet zoeken naar eene, hem pa-wende levensgezellin. Hij was vast besloten zéif te zoeken, zélf een keuze te doen, zijn eigen zin te volgen, zijn hart te laten spreken. Zon Ier zicli erg druk te maken met zoeken, hoeft bij gevonden, en, naar de algemeeno overtuiging, is de aan staande Duitsche kroonprinscs een schat voor het keizerlijk huis. Nooit heeft de doodeenvoudige Cecile van Meeklenburg-.Schwerin gedacht, dat zij de uitverkoorne vau den kroonprins zou worden, dat op haar eenvoudig hoofdje misschien eenmaal zal fonkelen de kroon van Duitsoiilatid's keizerin. Cecile van MecklenburgSchwerin genoot een echt-duitsche, praktische opvoeding Zij kan koken, inmaken, naaien, verstellen, als het. allergewoonst burgermeisje. Met die typisch vrouwelijke, huiselijke eigen schappen zal zij het hart stelen van haar aanstaande, eenvoudige, beminnelijke schoon moeder. Cecile is verder een echt buiten-kind. Zij is dol op sport, en houdt niet van liet stadsleven. Gezond, krachtig, eenvoudig en levenslustig, groeide zij op te midden vau de natuur. Zij zal moeten wennen aan de starre vormelijkheid der hef-etiquette. De kroonprins zal haar wel liefdevol over veel moeilijkheden heenhelpen. Kroonprinses te. zijn is lang niet zoo gemakkelijk als het lijkt. CAPIUCE. * * * Toiletazijn kan men zelf maken, uit de volgende bcstanddeeien, in eiken drogist winkel te koop: 90 pCt. wijngeest, 25 gram beiizoë-tinctuur, 42 gram angelica, 25 gram rozenextract, 2 gram rozeiigerauium olie, 20 gram azijnzuur. Te<;en brandwonden : Zoutwater een uitste kend geneesmiddel. J)e pijnen houden bij het doopen der gekwetste deelen in een kan met zout water gevuld, of door omslagen van in zoutwater gedrenkte doeken spoedig op en er worden geen blaren gevormd.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl