Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD T OOR NEDERLAND.
XeatooBttelliBg van het Moderne Boek te Antwerpen.
I.
<3teen beter
had de commissie van
voorbereiding tot <ïeze
? tentoonstellingvanhet '
moderne, koek kunnen
uitkiezen dan juisthet
museum Plantijn. pit
£00 . aantrekkelijke
huis, waar jaren lang
door Plaatjjn en diens
afstammelingen, het
geslacht Moretus, de
schoonheid yan het
boekisgehuldigd,waar
alles nog-intact is ge- .
bleven, dateerende uit
zestien en zeventiende
eeuw, waar men be
waard heeft de oudef
lettertypen, de oor
spronkelijke teekenin
gen, de origineele
koperplaten, waar
ptoeven van fraai
eeten drukwerk u op den
smaak dezer drukkers
.en uitgeversfamilie
?wijzen, daar heeft men
ineenigezalententoongesteld, wat d
boekkunst in onzen tijd
presteert, van het
schoonste, dat na 1875,
zooals het
rondschrijven der commissie
luidde, het licht zag.
En het is: niet het
werk yan den drukker
alleen, maar ook dat
van den binder, den
versierder, den
teekenaar, den graveur, den
elicheur, den
ettersnjjder, den
papierfabrikant". Zij allen
. toch dragen er in
meerdere of mindere
mate toe bij, het boek een aantrekkelijk
uiterlijk te verleenen. Men zou het oogen
schijnlijk niet zeggen dat bijv. het werk van
den zetter alleen reeds het boek een zeker
cachet kan geven, -en dit nog niet eens
door de letter, maar wel door, de ver
deeling, door de tüsschenruimte tusschen
de woorden en regels, door het inspringen
der alinea's, -door de breedte van wit
rondom het lettervlak. Aan dit alles kan
kan men den man van smaak kennen.
En de drukker, op hem rust de taak, naast
het technische gedeelte dat de letter een
zuiveren afdruk geeft natuurlijk, te zorgen
4at zijn pagina door de kleur van inkt
. een aangenaam geheel vormt in overeen
stemming met de papierkleur. En de
versierder en teekenaar, wat kunnen zij
er niet toe bijbrengen een boek tot een
waar kunstwerk te maken; maar hoe
ontzettend moeilijk het is, hierbij zich
zelf weg te cijferen en slechts uit te
gaan van de gedachte, dat men zijn werk
zoo goed en nauwkeurig moet doen aan
passen bij wat meestal reeds als letter
type is vastgesteld, bewijst zoo menig
initiaal, zoo menig kop- of sluitstuk dat,
op zichzelf getuigend van de vaardigheid
des makers, tegenover de gezette pagina
geheel vreemd en meestal te veel op den
voorgrond tredend afsteekt. Ook bij
tekstteekeningen, en illustraties ziet men nog
zoo dikwijls, dat zij gemaakt werden door
teekenaars of schilders, die het verhaal
gelezen hadden, maar zich verder geen
rekenschap gaven of hunne prenten al
dan niet, wat den totaal-indruk aangaat,
bij het geheel zouden aansluiten. We
zien hier dus eigenlijk hetzelfde, wat bij
tal van zaken op kunstnijverheidsgebied
reeds lang een kwestie van ernstige be
sprekingen en gedachte-wisselingen is
geweest: de weinige samenhang tusschen
teekenaars en uitvoerders, dikwijls tus
schen teekeningen en materiaal. Immers
evenmin als de teekening van een meubel
waarbij geen rekenschap gehouden is'met
de bewerking van het materiaal, een
goed resultaat zal geven, evenmin zal
een teekening voor boek- of bandversie
ring zonder kennis van aan- of omsluitend
drukwerk of wijze en materiaal van
hedendaagsch bind werk, een compleet, over
dacht geheel tot stand brengen. Zijn dit
bemerkingen, die ons onwillekeurig ont
snapten bij de vergelijking van het mo
derne boek met het oude boek, waartoe
de gelegenheid hier te over wordt aange
boden, toch bewijzen reeds verschillende
uitgaven zoowel in Nederland, België,
Engeland, Frankrijk, Zweden, dat ook
de boekkunst uit hare periode van ver
suffing ontwaakt is, en de plaats weder
gaat innemen, die haar toekomt. Levende
, echter in een tijd, waarin men nog steeds
zoekende is naar het goede «n het ware,
zoo moeten we ook het moderne boek
beschouwen als voortdurende pogingen,
waarbij nu eens de kunst van den drukker
dan weer die van den verïuchter, dan
weer die van teekenaar of elicheur do
mineert en waarbij hier en daar enkele
resultaten, het gelukkig bereiken van een
volledige samenwerking, bewijzen.
OfflOTN
«6KTÜS
De tentoonstelling zal dagelijks apouyri
vai\ 19 t9t 5 uren en tveqaMelyk Zsmdags
en Lwderdags k?stetaüS,de werige
dageiv tegen l frai\k per persawv
Afficheteekening der tentoonstelling, door Alfr. van Neste.
. Gaande door de deftige,
benedenvertrekken, langs de teekeningen van Rubens,
Erasmus Quellin en anderen voor Moretus'
uitgaven, langs" de zoo kostbare hand
schriften en oude drukken, een blik
werpend in het oude winkeltje van
Plantij n met het daarachter gelegen
kantoortje, bereiken wij het eerst de
Ne'derlandsche inzending van het Moderne
Boek", waar we in A. W. Sijthoff's
Breviarium Grimani«n Codices Graeci et
Latini, de facsimiléuitgaven der firma's
Erven Bohn, Mart. Nijhoff, Frederik
Muller, Enschedée. a., kunnen zien, de
volmaaktheid ? der reproductie in onze
dagen, die met de bedriegelijkste nauwge
zetheid ; het; o|>rsprpnkelqke tweel weer te
geven. Déverschillende wijzen, waarop
men den indruk van het origineel in
photogravure, lichtdruk, photo- en autotypieën
enz. enz. nabij komt, voornamelijk waar dit
schilderijen betreft, kan men bij de uitga
ven van Scheltema en Holkema, zoowel als
die van Schalenkamp enKleinmannenCo.
bewonderen; jammer dat hier het Isra
lshetzij met versierde initialen'of gansche
omlijstingen, niet vergeten en is die pp
zichzelf beschouwd by de meesten niet
kwaad. Zoo is aan de Thijs Maris uitgave
van de firma Kleinmann door Lion Cachet,
veel zorg besteed en waar de band bijzon
der mooi is, zou dit met de binnenpagina's
ook het geval geweest zou zijn, indien j
het oorspronkelijk plan, den geheelen tekst
te teekenen, gevolgd had kunnen worden;
nu sluiten de drukletters niet genoeg bij
de versieringen aan. Een meesterwerk
in dit opzicht is zeker wel de imposante
uitgave der firma Erven Bbhn te Haarlem,
Vondels Gijsbrecht van Amstel, versierd.
door A. J. Der Kinderen. Dit is als geheel
zoo uitnemend verzorgd als wellicht
weinig uitgaven. En waar Der Kinderen
letters bij de kopstukken maakt n waar
zijn ornamentaties zich bij het drukwerk
aansloten, overal staan zij in de meest
volmaakte harmonie. Mede in de rij der
uitgaven, waar ons? land trotsch op mag
zijn,, staat Jacqu^s Perk's gedichten
uitgegeven door S^t. van Looy en door
T. Meuwenhuis verlucht, die in aanslui
ting met de verzen, omrandingen en vig
netten maakte .in teere kleuren. Óók het,
met Dijsselhoff's^etsjes versierde boekje,
La jeunesse inalterable et la vie ternelle,
mag mede onder het meest volmaakte
gerekend worden, wat boekkunst ten
onzent vermag. Als uitstekend
samentreffen van teekeningen en tekst mogen
we zeker niet vergeten Ifelly Bodenheim's
Teekening uit Nelly Bodenheim's In Holland staat een. huig". ? .
Uitgave 8.>L. ,van Looy.
VANPEE.N
5CHOONEN
DAG s< DOOR m
MARIE-MARX-KON ING
?"*
Teekening van Th. van Hoytema voor De Twee Hanen".
.Uitgave C. M. van Gogh. Uit Meulenhoff's Boek in 1902.
Bandteekening van 8. Moulijn.
Uitgave van C. A. J. Dishoeck.
silhouetjes van In Holland staat een
huis", waar de kundige Jan Haring
in zwierige letter den tekst bij schreef
en er op die wijze een karakter aan
gaf, dat men nooit met drukletters had
Soep's uitgave van Morris' Kunst
en Maatschappij, dat met den
Grasset-letter gedrukt, als zoo
danig reeds een aangename
pagina te zien geeft. Meerdere
zorg dan aan drukwerk wordt
ten onzent aan bandversieringen
(9n illustraties besteed. Al is niet
alles even fraai, en al meenen
vele uitgevers, zij het dan ook
tenj onrechte, dat zij niet beter kunnen
doen dan schilders van naam en repu
tatie te verzoeken, hunne medewerking
te willen verleenen, toch is bij een terug
blik van twintig jaren onze band- en
Teekeningen van Karel Doudelet, voor Beatrys.
Uitgave J. E. Buschmann, Antwerpen.
boek der firma E. en M. Cohen niet
aanwezig is, als een der jongste
prachtwerken, waarbij het weergeven van Israëls
aquarellen en plieverfschilderijèn als uit
stekend geslaagd mag beschouwd worden.
Waren bij deze uitgaven over het alge
meen en uit den aard der zaak de platen
het .voornaamste, toch is de verzorging
van den tekst, hetzij eenvoudig drukwerk,
Teekeaing van A. J. Derkioderen, voor Vondels Gijsbrecht van Amstel. Uitgave Erven F. Bohn.
kunnen bereiken, zóó aansluitend en pas
send bij het overige.
Als proeven van eenvoudig en goed
drukwerk, dat. weder herleving van dit
ambacht doet verwachten, noemen wij
de hier reeds onlangs vermeldde uitgaven
der firma Ipenbuur en van Seldam en
niet minder dat der bekende Haarlemsche
drukkersfirma Enschedé. Dat goed druk
werk alleen, zonder
eenige meerdere ver
siering reeds een pret
tig aanzien aan een
boek kan geven,
bewijstmenigeEngelsche
uitgave en ten onzent
bijv. de niet lang gele
den verschenen verza
melde ^kritieken van
Jan Veth, uitgave S.
L. v. Looy, of A. B.
omslagversiering aanmerkelijk beter ge
worden, en is men eindelijk geraakt uit
die Duitsche stempelbanden, die langen
tijd de boeken wereld beheerscht hebben.
Als bekend mogen we beschouwen
DijsselhofPs band en omslag om Kunst
en Samenleving van Walter Crane en
de banden waarin de uitgever L. J. Veen,
Couperus' werken doet verschijnen. Ook
de heer C. A. J. van Dishoeck wiens inzen
ding mede uitmunt door tal van illustraties,
heeft enkele zijner uitgaven door goede
banden van Lion Cachet, Moulijn e. a. doen
verluchten. De teekeningen die Vaarzon
Morel maakte bij het Wonderland",
eveneens bij Van Dishoeck verschenen,
behooren zeker tot de beste op dit ge
bied ; de gratie en bevalligheid der figuren,
het tooverachtige in kleedij en omgeving
zijn voor deze vertellingen bijzonder
geslaagd. En ook het luchtige van deze
penteekeningen hindert tusschen den tekst
geplaatst minder het aspect der pagina
als zopmenig malerisch gewasschen
illustratie.
GEDRUKT
B80P-DEEB
FEFWE-VAN
Vignet van Herman Teirlinck,
voor C. A. J. van Dishoeck.
(Wordt vervolgt.)
K. W. P. Jr.
Een korte schets der geschiedenis yan Japan.
III. (Slot).
Zoo kwam Japan weer tot een groote
mate van isoleering, waarin het bleef tot
voor een halve eeuw. Na den dood van
Hidéyoshi" kwam een zijner oversten met
name lyéyasu" in groot aanzien. Zijnde
van de familie der Tokugawa's", welke
afstamden van die der Minamoto's", was
het* voor hem weggelegd ten slotte het
hooge ambt van shogun te verwerven. Hier
toe klom hij op in 1600, toen na vele eeuwen
van onrust en strijd de beslissende slag van
Sekigahara" volgde, waar de volgers van
het christendom verslagen werden. En door
een verzoenende en rechtvaardige politiek,
in welke richting door de latere leden van
zijne familie voortgegaan werd, wist hij den
inwendigen toestand van het rijk na dezen
krijg zoo te consolideeren, dat een volkomen
vrede van 2M eeuw (tot 1868) Japan ten
zegen kwam. Het tweezijdige
regeeringstelsel bleef gehandhaafd en het feodalisme
breidde zich meer en meer uit.
.lyéyasu" -werd de stichter van Yeddo", de
plaats, wier naam thans in die van Tokio"
veranderd, de hoofdplaats van het
mikadorijk is. Hij en zijne opvolgers resideerden
aldaar; de mikado's bleven in Kioto", waar
zij sinds eeuwen gevestigd -waren.
Met lyéyasu" ving voor Japan een nieuwe
tijd vanherle ving aan,een tijd van hernieuwde
actie voor wetenschap en kunst, nijverheid
en poëzie. De. artistieke en kleurige
porcelein-besehildering, het goudlakwerk en vele
der voornaamste takken van kunstnijver
heid ontstonden in deze periode en kwamen
tot groote ontwikkeling. De litteratuur werd
verrijkt met legenden en poëzie uit de voor
bijgegane tijden van strijd. En allerwegen
kwamen de vrede en goede leiding der
Tokugawa's" het Japansche volk ten goede.
Het was de tijd onzer middeleeuwen, een
tijd van voorbereiding, waarin bestaande
toestanden langzamerhand verouderden en
onbruikbaar werden en dekiemen voornieuwe
ideeën groeiden en zich ontwikkelden.
Onder de Tokugawa's" kwam de door
dezen oorlog algemeen bekende gewoonte
van hara-kiri in zwang. Zij was het gevolg
van de groote gehechtheid van de vasallen
of samurai's" voor hunne heeren: de
daimoi's".
De maatschappij in Japan had zich nu
langzamerhand scherp afgebakend in ver
schillende klassen: