De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1904 16 oktober pagina 5

16 oktober 1904 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

"*' v* : ~' "ft "">"" >'"' '!'' 5 " '?; * ^** ?'* " ** v n""'* * j-T^-^^^" , _ ' ' ^ _ >v_^ ^.j_ _ _^.I';.S : ^^l ? .1 \. LA>'''. DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDEÈLAND. VOOROEELEB atem MA66I' AROMA om te krniden. t aan onovertroffen. aanzen, ' vooral spaarzaam in 't gebrbik, diar 4e oer gereehten wei verhoogd, d?<& niet .rei-drongen 9» Ilitoret vnnr * *M»O» O» WUUI 3- 6emafcketijkste in gebruik in * J ! . Timaf 90 cent per .flacon, '| Agentuur war Ntxlm& m. JToZonö» ttd fcöffl, toteèi. . oadamfeeidiagwii 6 groote Prijzen, 30 Gooden Medaille», 6 Eere-Piploiaa'a, 7 Eeré-Frijjgen, ie«maal buiten mededinging, o. o. 1899 en 1900 WereldtentoonateUiifg Par». ?UHHUimilmrailHMUIIUUIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIMIIIVIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIHIIIinilllll iiiiiiiiiiitiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiniiiii iiiiiiiiiiuiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiuuiniiiiiHiitiiiiiiiuiiHiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimniiiiiHniiii ni»inn|titiiii<MiiiiHlimiinunuiiiiHiiiiiinuniiiH«i«iuiiiiHliniHuiiinuiiiiiuiuiuiuuiiun BAMBjg. -fc-sr- ' . '?:' . 'TOP NAEFF. IIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIMlIlllllllllUlllllMIIIIIMIHIUlUflIIIIIIIIIHMIIIIIIIinil ' Déolt La mode de nos jours force tellement les femmes i se décolleter, que partout oüelles dolyent tre en toilette, on est sur qu'elles seront déshabillées. Notre bonne mére Eve, qui peut, . ! bon droit, se vanter d'avoir invent ? Ie décolletage, serait scandalisée de I'abug qu'on en fait aujourd'hui. (XAVIER EYMA). Ik -geloof niet, dat er voor een schrijver een rui»er en vruchtbaarder arbeidsveld gevonden kan worden dan de nadere .be schouwing van zeden 'en gewoonten en het ridiculiseeren van perverse toestanden, die nu eenmaal bestaan en die door de conventie der aüeg-goed-vindende mensehjes, laks en lamlendig ale velen zyn, voortduren. Ia alle klassen der maatschappij :?in de mindere klasse rijn de menschen nog 't eerIfkst brengt een zeker gevaarlek-soort beleefdheid mee, dat men elkaar voelbaar voor den gek houdt; om eens een kleinig heid te noemen: hebt ge ooit nagedacht over het maken van beleefdheida-visites" bezoe ken, die zoowel voor den actieven als den passieven persoon verschrikkelijk vervelend worden gevonden? Beleefdheid l Pas .hebt ge 't uitgeaehaterd over de ijdelheid van meneer X, wien het na veel moeite' gelukt is een of ander ridderordetje machtig te worden, of met'het officieelste gezicht van de wereld gaat ge hem met zgn onderschei ding" gelukwenschen. Die huichelarij wordt ons met den paplepel ingegoten, ze wordt ons als kind geleerd! Meestal is het een gouvernante of kinderjuffrouw, die in haar onnadenkendheid, in het bewustzijn een les in de wellevendbjeid te geven, ons de eerste passen doet zetten op de glibberige baan van valschheid eo huichelarij in 't kort ook wel etiquette" geheeten. Jullie moeten altijd evenveel van papa als van mama hou den, hoor!" klinkt haar gezeur. Nu is er visite; mevrouw zus of zoo, niet meer wetende waarover nu weer eens te praten, doet Willy of Jane (Hollandsche namen klin ken zoo ordinair!) in het bijzijn der ouders de onnoozele en daarbij indiscrete vraag: van wie houd je nu wel meer:' van papa of van mama?" En dan klinkt het van buiten geleerde lesje: van allebei evenveel" hoewel .het kind wellicht een bizondere at tractie of voor-den vader of voor de moeder heeft. Maar: aan de beleefdheid is voldaan; en. noch papa, noch mama slaat een mal figuur! De meeste menschen leven hun huichelleventje voort, zonder te vermoeden, dat zjj bypokrieten zjjn; ze zijn zoo opgevoed, heb ben later geen tijd om na te deuken, weten . feitelgk niet hoe, waarom zij leven. Ze gaan mee in de sleur, waarin niet meer gedacht en maar raak geleefd wordt; de grootste ongerijmdheden doen ze, zonder het onge paste, het verkeerde hun opvalt, omdat ieder'een", men" het doet. En dan moet 't goed zijn! Z66 vuns-rot is de moreele toestand van onze schijnbaar schitterende maatschappij, dat een mode, een gebruik, een gewoonte goed gevonden wordt. Wanneer stelen mode weid, dan... stal mogelijk de geheele justitie en elk fatsoenlijk" mensch ; uit een juridisch oogpunt zon men natuurlek niet meer straf baar zyn. Als het meest gedegenereerde, hal onbeschaamdste mode wordt, dan is het faahon", al moge het wat piquant zijn. En op gevaar af kleinzielig, conventioneel of wat ook genoemd te worden, wil ik nu even m'n meening zeggen over een mode", die niet bepaald pleit voor de diep-gewortelde kuischheid van vele dames, maar veeleer doet denken aan ijdelheid, gepaard met' schaamteloosheid. Ik bedoel het gedecol leteerd cqn. Vóór 'k verder ga, is het noodig, op te merken, dat 'k een groot bewonderaar ben van mooie lijnen, mooie vormen; een mooi, rege}matig gebouwd menschenlichaatn vind 'k even natuurlek als een ondergaande zon, een bosch- of zeegezicht. Niet het minst mooi vind ik het vrouwelijk lichaam; zoowel de uitwendige bouw als de inwendige conJttrnctie zqn een wonder der natuur. En niets 'is begrijpelijker, dan dat beeldhouwers n «childers met zorg en liefde een mooi vrouwenlichaam trachten "weer te geven, even goed als zij iets anders moois uit de natuur voor h.un werk kiezen. Gij, nette dames, met minachting ziet ge neer op die arme meisjes, die als model dienst doen en daarmee wat verdienen? Schandalig, hé, ze moeten geen fatsoen meer in hun lichaam hebben, niet ? Nu, laat me a tot uw geruststelling opmerken, dat hun fatsoen soms heel wat grooter, maar de inhoud hunner beurzen wel veel kleiner is dan van u. 't Is verschrikkelijk, daar met bloote buste voor 'n schilder of beeldhouwer te zitten! Toch niet zoo verschrikkelijk als ge wel meent; zoo'n meisje doet dat nog om geld te ver dienen en laat ook indirect den artist, voor wien 3e poseert, verdienen. Daarby: zij staat voor n man, wiens métier meebrengt, dat bij a) zoo vaak schoone lichaamsvormen gezien heeft. Als gij datzelfde, meisje voor stelt met naakten boezem in het publiek te verschijnen, waar honderde mannenoogen op haar bekoorlijkheden zullen loeren, zullen turen, dan zal zij u bedanken. Maar dat durft gij wel! Mode, niet waar? 't Is toch vreemd, dat de mode dan zooveel invloed heeft op de ideeën ten opzichte van Schaam tegevoel. Een jong meisje zal in gezelschap van heeren zijn; het weerspannige, kraagje van haar blouse is losgesprongèn, zoodat haar mooi, blank halsje bloot komt. O je, als ze( dat bemerkt l Een blos van schaamte (?) be dekt haar gezicht en kleurt zelfs een weinig haar blank huid j e, dat anders onder het nu openstaand kraagje is verborgen. Maar den zelfden avond verschijnt die snel-blozende maagd in het bal-salon en toont haar halfontblooten boezem en haar naakte armen aan een geheel publiek. Waar blijft nu de schaamte? ? Men zou tot de conclusie komen, dat schaamtegevoel in een balzaal geen mode" is! En dan moet men jonge meisjes observeeren als zg die zedelijk afgedwaalde mede zusters zien, die daar opgedirkt, geschminkt en gedecolleteerd voor de ramen van zekere huizen zitten. O, welk een beroep! Ze zitten daar als lokmiddel voor de mannen. Een fatsoenlijk meisje haalt er den neus voor op, maar... verschijnt 's avonds evenzoo in gezelschap. Immers bij de vertooning hunner schoone vormen spelen ook wel poudre de riz, rouge de théatre en atropine een rol! En wat het lokmiddel" betreft: voor wie onfblooten zij dan bun bekoorlijkheden? Huichelen zij niet te weten, dat een man geëxalteerd wordt door het zien van hun lichamelijke, echt vrouwelijke vormen ? Ik herinner mij nog zeer wel, dat ik als jongmensch van ongeveer twintig jaar steeds rustelooze nachten, doorbracht na op een bal geweest te zqn, waar ik meer vleesch zag dan kleeren en dat mijn fantasie hevig begon te werken, heviger dan wanneer ik opeens een schoone, brutaal-naak te vrouw zou hebben gezien; want juist in dat half-bedekte, dat even-zien-laten is iets geraffineerds. Het is mér wellustopwekkend dan het geheel naakte. Bepaald de goede zeden bevorderen zal zoo'n vleesch-expositie op bals, soirée's, con certen of in komedies niet. Een man, die toestaat, dat zijn vrouw aldus gedétoiletteerd in het publiek verschijnt, moet zijn vrouw niet bizonder hoogachten. Ik ben overtuigd, dat vele dames het niet met mij eens zulien zijn. Maar op grond waarvan? EDOTJARD RÖPCKE. De opefliög oer Vronw. In het Handelsblad ik meen in het no. van 16 of 17 Sept.- stonden twee lezens waardige dingen, n.l.: lo. de Van Dag tot Dag, waarin Charles Boissevain vertelde hoe 't door statistieken bewezen is, dat o. a. in Engeland de Jodenmoeder haar kind zooveel beter verzorgt dan de Christen-moeder, dat voor de Joodsche moeder in de eerste plaats bestaat het kind, waarvoor ze heeft te zorgen, dat ze dus haar werk zoekt om en bij het kind, terwijl de Christen-moeder in de eerste plaats denkt aan haar bestaan, haar werk en niet kent dat alles opofferende zorgen der Jodin. Het is een groote les voor alle vrouwen, welke zij ter harte moeten nemen en een spoorslagte meer om te waken voor de opvoeding van de aanstaande vrouw en moeder. 2o. Las ik een bericht, dat mevrouw Wierts van Coehoorn?Stout, de directrice van eene zeer hoogstaande fröbelschool te Amsterdam. bij genoegzame deelneming een fröbelcursus wil openen voor vrouwen en meisjes, die zich willen oefenen in de leiding van kinderen van 2 a 3 tot 6 jaar. Laat ons hopen, dat 't stormt van aanvragen. Vele Amsterdammers weten dat genoemde fröbelschool verbonden is aan de WilhelminaCatharina-school; het lagerj onderwijs sluit zich daar dus bij het fröbelonderwijs aan. Kan het mooier ? En' wat zou 't niet heerlijk zijn als nu middelbaar- en gymnasiaalonderwijs zich ook daarby weer zon kunnen aansluiten, alles verbonden aan n school, die staat onder n directie, zoodat het kind onder normale omstandigheden dezelfde leiding beeft van zijn vierde tot, laat mij zeggen, zijn achttiende jaar. Het is een op de ondervinding berustend oordeel, 't welk be weert, dat veel verwisselen van school ten nadeele .is van bet kind. Hoeveel te meer moet het dua aan het kind ten goede komen, wanneer het in staat kan worden gesteld, den gansenen leertijd door dezelfde school te blijven bezoeken. Het stoom- en oppomp systeem ware dan tevens een onding geworden, zoodat ook van over lading vooral met huiswerk voor kinderen die van de n e school naar de andere gaan de, moeten inhalen minder sprake zou zijn. Waarlijk, als een tweede Carnegie de edelmoedigheid had, om zijn geld aan het nationaal onderwijs te offeren, hij zou g-ten twee jaar behoeven te wachten, eer hij de verwezenlijking van zijn ideaal kon zien. In mijne vorige artikelen had ik, zooals ik ook daar reeds zeide, het schema in zeer grove lijnen getrokken, en daardoor niet opgenoemd verbandleer -en eerste hulp b\j ongelukken. Bijna overbodig om te zeggen, dat dit een zeer noodzakelijk iets is in het leerplan, doch er waren 'meer dingen, die ik niet opnoemde, bijvoorbeeld warenkennis, voedingsleer, boekhouden, stenografie enz.; dat alles zou ik op de modëlschool willen invoeren, wanneer ik daarvan een uitgebreid en volledig leerplan zou moeten opmaken. Ik geloof, dat eene vrouw, onderlegd op de wijze, zooals ik het ray voorstel, haar taak later misschien slecht kan opvatten .uit zelf zucht, luiheid, uit gebrek aan energie, maar nooit uit onwetendheid. Juist het feit, dat zoo weinig meisjes weten, wat hunne toe komstige plichten zijn, wat hen als vrouw en moeder te wachten staat, schrikt menigen jongen man af om te trouwen. We leven in een tijd van hoogopgevoerde weelde, die alles verslapt, enerveert, en uit zuigt zal ik het maar noemen. ? Men richt zich in met kostbare meubelen, in nieuwen stijl, want ieder jong huishouden gaat graag met de mode mee; dat put de beurs uit. Er zijn pretjes buitenshuis in overvloed vooral m groote steden, dat put de beurs ook uit en de krachten tevens. Het jonge mevrouwtje weet wel zoo. ongeveer hoe men een huishou den bestuurt, maar om dit nu op de meest praktische en minst kostbare manier te doen, neen dat moet ge haar niet vragen. Winkels en fabrieken komen de huisvrouw tegemoet, waar zij in kunde en in arbeidslust te, kort schiet. Alle mogelijke levensmiddelen kan men tegenwoordig geconserveerd krijgen; alle mogelijke kleedingstukkeükan men tegen woordig gemaakt, koopen, dat bespaart de huisvrouw veel werk en veel tijd, doch vraagt tevens veel geld, ook al een reden waarom de moderne huishouding meer inkomen vordert. Zijn er in het huisgezin twee kinderen, dan doet de kinderjuörouw of kindermeid haar intrede en komen de zorgen van de moeder verlichten... of ntk'eflen. Natuurlijk kan het zijn, dat voor een zwakke moeder de zorg voor levendige kleintjes alleen te zwaar is, doch de groote moeielijkheid ligt hierin dat de kinderjuffrouw werkelijk is een hulp voor de moeder, en niet omgekeerd.; dat wil zeggen, de moeder moet de zorg in hoofdzaak behouden, 't mag geen overlaten worden, want het geld, wat de juffrouw of kindermeid kost, moet aan de gezondheid der moeder ten goede komen, niet aan haar gemakzucht. Waar de jongelui nu in zoo vele huwelijken om zich heen zien, dat niet de moeder, maar de kinderjnffrouw of de kindermeid de kirideren opvoedt en hoofdzakelijk verzorgt, daar" is voor hem het tweede obstakel voor zijn huwelijk geboren. Is het voor eene vrouw zoo moeielijk om de weelde op zij te zetten terwille van de liefde? Vindt zü't werkelijk prettiger om te lunchen met geroosterd brood en patéde foie gras iu gezelschap van een man, die haar koud laat, dan met een boterham met roggebrood, aanzittende met den man, dien zij liefheeft? Neen; het liefdeleven is in d meeste vrouwen wel zóó sterk, dat zfj niets liever zouden wenachen dan te trouwen met den man van wien ze houden, ook al is hij arm, en het is een niet weten hoe-van weinig geld rond te komen, dat haar vaak er toe brengt den rijken man de hand te geven, inplaats van den armen; en een niet weten, wat zij met die hand geven, anders zouden zij zich nog wel tweemaal bedenken. Als de vrouw het leven kende, zooals de man dat kent, vóór zijn trouwen, er zouden heel wat minder ongelukkige huwelijken zijn. Nog heden ten dage, in onzen realistischen tijd, trouwen er nog een onnoemelijk aantal meisjes, onbekend met de toekomst, die zij ingaan. Vraag eens hoeveel moederlooze meisjes er trouwen, zonder iets van het huwelijks leven te weten, tenzij een tante of vriendin zoo verstandig was eens met haar te praten. Ik kep malle moeders, die mt averechtsche preutschheid een dichten sljiiei hangen over de toekomst, welke zich straks voor het meisje zal onthullen. En er zijn moeders, die met haar dochters eerst over het huwelijk praten, als de dochters reeds de bruid zijn en dus reeds half beloofden zonder te weten wat. En de jonge man, de verloofde, in zekere bedeesde schuchterheid, heeft slechts zelden den moreelen moed om de opvoeder te zijn van zijn aanstaande vrouw. Hij verwacht dus alles van zijn huwelijk, en komt heel dikwijls bedrogen uit. Zie eens om u heen en merk eens op, dat de huwelijken, waar geen overdaad heerscht, waar man en vrouw beiden flink vooruit moeten, waar veel kinderen zijn, waar de ouders geen van beiden een verwende, weel derige jeugd hebben gehad, verreweg de gelukkigsten zijn. Juist in die gezinnen, waar meer geld verteerd dan verdiend wordt, waar ieder kan krijgen, wat zijn hart begeert, daar neemt men dikwijls waar dat gevoel van overver zadiging, van van-genoeg-van-èlkaar-hebben, daar merkt men op de 'aleurlevens, terwijl iijdien man en vrouw genoodzaakt zijn wak ker te zorgen voor de belangen van het gezin, iedere dag wel zijn nieuwe zorgen brengt, maar ook zijn eigen voldoening, en wordt de verveling verbannen. Ik bedoel hiermede niet de gezinnen der armen,, waar man en vrouw in hun eeuwiggezwoeg zonder voldoening, omdat ze toch aldoor in armoe bleven en dus flooit ge sterkt worden door een'opwekkende emotie, ondergaan in hun slavenleven, dat wil zeggen: hun liefde voor elkaar gaat ten onder in den strijd om het bestaan. Doch ook in die klassen der maatschappij kon veel anders zijn, indien de vrouw van staatswege, of althans van overheidswege ondérwez$a werd voor haar- taak. Wat helpt leerplicht voor de armen, diéde meeste kennis in hun later leven toch niet -te pas kunnen brengen. Zelfs eene vrouw, die nooit op school ging weet, dat een dubbeltje' tien centen heeft. Leer plicht en ontwikkeling is een heerlijk iets, mits men 't volk ontwikkele in dien zm, dat 't tot verbetering van ajn positie kan leiden. De vrouw van den ;arbeider moet dingen leeren, die zij later, huisvrouw en moeder zijnde, in d« praktijk kap toepassen, En ik ondervind als huisvrouw -telkens, hoeveel het onderwijs in dat opzicht nog te kort komt. Eenigszins welgestelde -burgerouders sturen :hun dochter naar de naai- of b'reischool. Waarom leeren ze dat niet voldoende op de gemeenteschool ? , ? Een mijner dienstboden weet wel de meeste hoofdsteden van de europeesche landen op te noemen, doch kan niet de uitgaven zon der fout op de lei schrijven. Nu vraag ik u den onzin en de inconse quentie van zulk onderwijs. .. Dit is een voorbeeld uit- vele. Toen ik een verver, die bij mij werkte, eens vroeg of hij getrouwd ,was,-antwoordde hy-: goddank niet." ' Hoe dat zoo," vroeg ik. Wel," zei hij, trouwen is -me .veel te duur. Een vrouw, die een goede dienstmeid geweest is en Sus me een lekkere hap kan kooken, ligt niet opgeschept, en zoo'n half juflïe mot ik niet hebben. Die haar handen staan maar krom voor 't werk, en ze laten je boel verslensen. Ik heb 't aan een vriend van me gezien, die is heelemaal ten onder gekommen, en nou hebben me kammeraden en ik tegen mekaar gezegd: daar motten we niks van hebben. We hebben een goed kosthuis, nog een centje over voor de pret, wat wil je meer." Zoo wordt er dus ook al in de arbeiders klasse geredeneerd. Treurig! Of het ook tijd is, dat er. verandering komt in de wijze van opvoeding van het komende vrouwelijk geslacht. EQB, C.'VAN DEK MANDELE. T.S. Toen dit artikel reeds ter perse was, las ik in de courant, dat er in OostenrijkHongarije van staatswege was opgericht een thuis voor jonge meisjes, die daar bescher ming en een pied-a-terre -vonden niet alleen, doch waar zütevens in de-gelegenheid waren zich in alle mogelijke vakken te bekwamen wat de huishouding betreft. De correspondent juichte natuurlijk deze instelling zeer toe, die niet slechts alleenstaande vrouwen be schermde, doch ze tevens opvoedde tot eea nuttig lid der maatschappij. Weet iemand ook of er zoo iets van staats wege in ona land bestaat? ? Modes: Pelterijen. Wandel-toify, model Paguin. Paletot-sac. Overblousend corsage. Puntlvjf. Nieuwe mouwen. Mevrouit) Brown-Potter; i ... IJ1, loover-dun, félrwit' is het bevrozen kantwerk, 's morgens vroeg gespreid' over bosch-en-veld. De temperatuur daalt; vooral tegen het aanbreken van den dag is het koud; in het schuchter licht van den dageraad wordt de blanke sluier snel geweven om en kele uren slechts te omhuiven het nog friasche groen van boomen en weilanden. Naar warme kleeding moéten wij grijpen, om ons te schutten tegen de eerste koude, die ons te meer treft, na den onvolprezen zomer van 1904, waarin wij ons naar harte lust hebben gekoesterd ju de blijde s'cralen van een zon, die niet moede werd, te fon kelen aan diep-blauwen hemel. Madame Mode wil dat haar lijdzame vol gelingen zich tooien met preciosa, kant en bont. De industrie zorgt voor toevoer; zij levert de verlangde artikele^n in overvloedige keuze en voor alle beurzen. Echt en namaak wordt omgezet en gaat grif vaa-de-hand. Kostbar* steenen en kantwerk worden zóó nagemaakt, dat slechts een kennersblik, kaf van koren vermag te onderscheiden. Wat bont betreft, ook daarin woeden waardevolle' en waardelooze artikelen verwerkt, maar, konijnen- en katten vellen zullen nooit met bever, sealskin, marter, vosseboht en hermelijn kunnen wedijveren. Heel veel bont wordt gedragen, en de dames doen het gaarne, want pelswerk flatteert. Bonte kragen met lange stola, pélerines, boa's, jaqueWe's, moffen, laken costuumsmet bont-garneering, al-te-gader artikelen, bedacht op sierlijkheid en wering van koude, zijn in pelterijen voorhanden. Moffen zijn groot en rond, of, groot en plat. Geen garneering van kant, bouquetjes of strikken, sober en styivol, sonpel en lich't als een veer, is de nieuwerwetsche mof, die in z,5jn nieuwheid, lang-vervlogen dagen in heugenis brengt. Bont jaquettes zijn in den rug getailleerd, van voren half-los en getooid met w d-uitstaande directoire-revers en hooe^ wijde manchetten. De wilde jacht op mollen is voorbij. Ongestoord kunnen zij hun gangen onder den grond maken. Het dragen van mollen-bont is geen-mode meer. Een der_ nieuwste modellen van Paqu'in, fransen w'andel-toilpt. vertoont jw'gj dézoo vtjrig gewenschte', voetvrije rok. De zwié^ge Francaise gebruikt haar costume-trotteur met korte" rok, allén in de morgênoren, om vlag l en ongestoord haar inkoopén te kunnen doen, of,' om dribböW met permanöge pasjes?' haar geiondheids-wandeling te maken.. Het wandal-toilet, dat zij na tweeën "deafcgt, ia niét om ; te wandelen, rniaar bezoeken af te leggen. ' ^ , ' ' » Ziehier Paquin's Beeldig' model, .dat zeker*' talloos veel malen" aal (^copieerd worden, i Toilet van lichtgrijs laken. LangeIrok, zonder ni^ögarneering; niet anders dan vier smalle plooitjes'in de «übanen; plooien op* ceiiti-' meter afstand van elkaar, n-dooeloopend tot kniehoogte. Gor8age**3aoléro, bpepend óver wit fluweelen vest;' boléro afgezet met zwart' fluweel; beven aan tien halsen over de buste. smal en naar onderen waar het 'witte vest mét de zwarte knoopjes raeerjdchtbaar wórdt, zich aan. weerszijcte verbréede»d?en dekkend de uiteinden der ceintuur van grijs laken met van onderen en vap ioVen een randje zwart fluweel. Eenvoudige mouw, -waanaan de woe lige breedte schuil, gaat in zw^rt-fluweelen opstaande manchet, waaronder een'witte flu weelen manchet slotend om den 'pols. Het geheel' -draagt het cachet van. den 'onberig-' ' pelijken ' smaak en eenvoud, waarin Paquin , uitmunt, voor 'dames-kleeding bedoeld om 'Op straat vertoond téworden. ' . . Twee afscheid'üemende modetjeézijn: de paletot-sac en het óyerblOusenxLcorsage. PaJetot-sac! Qoede reis fKom *jeblieft niet terug! gij zijt zoo -tn-leelijfcl Onuitstaanbaar en ongenietbaar waart ge met'uw onver'schillig, wat kanrhet-mij-schelen-snii: Vaar wel! Geen tot weerziens" roep ik u na. ? Die overblousende corsages zullen weleen beetje tbetreurd worden* Dikkertjes leken ondanks die gebombeerde maag, niet, for- '? scher, en slanke juffertjes kwamen dóór die weelde, van plooien hél voordéelig uit.-' ' ? De mpde werkt altijd met tegenstellingen;' zij vervalt, liefst Van het eene. uitergte in het ' andere. Nu breekt een gtans-periode aan,-voor . haar, diémet een onberispelijk figuur geze gend zijn. He.t nieuwe cprsage eindigt vanr voren "in een .scherp^ punt. Van het coquetteeren- "niet 1830,. kan- de mode maar geen afstand doen. Telkens weer, zet zij ons een pittige bizonderheid uit dien tijd voqr oogen. Het' in-punt eindigend corsage, is .óf geheel glad triomf voor een schoon^evonnde buste ^ 6f.lichtelijk gerün-. peld, een vriendelijkheid tegenover de jsér sohriele'en magere van gedaante. Denieuw% mouw heeft- 'h^tar wijdte verplaatst; woelig en breed is z$ aan schouder'en boven-arm; slank uitloopend naar onder-aqu en pols. Fluweel zal vél gedragen-worden. Zwart ? fluweel met witte mopjes of'figuurtjes door- ? weven, behoort tot de Fransche, nieuwighe den. Ook is-een nieuwtje, het garnëeren met ococo-borduursel met de smalle, veelkleurige lintjes op, de blanke vestjes glurend uit paletöt, jaquette óf V>léro. ,- - .-' . ? . ? Fluweelen japon. Nieuwste model van de gezusters Forcillon, te Parijs. Gladde, van onderen, zeer wijde rok. Van onderen met zoogenaamd hoofdje" ruime-volant. Oorsage: puntig met lichtelijk gerimpelde voorpanden. Het corsage sluit-van bovtn over een purftig; schouderstuk van wit geplisseerde mo sseline-de-soie; kanteil kraag. Mouwen boren aan gjedoft, strak sluitend om den .onderarm. Dézeldzame pracht in avondmantels, nog. eqps schitterend door .de Franschéactrice-' Bartet in herinnering-gebracht, in Ie Dédale" blijft mode... voor goed-gevulde'.beurzen. Fluweel-garneering voor costuums wordt bij voorkeur in twee tinten genomen.' Dat kleedt bizonder goed. Kastanje-bruin en groen * zijn de .mbdetinten. ... Engelsche tooneelspeelsters hebben dikwijïs vriendinnen oflder invloedrijke en talentvolle vrouwen der Eijgelsche aristocratie. Mevrouw Patrick. Campbell overlegde en werkte samen met lady Lytyelton, in wier dramatisch werk, de gevierde Patrick Camp-* bell de hoofdrol vervulde! Mevrouw Brown Potter opent inJiet Savoie theater teLoudenhaar winter-campagne, met een stuk The golden Light". De auteurs een dame, verbergt zich achter den schuilnaam: « George Daring. In The golden Light" zal mevrouw Brown Potter optreden en toiletten dragen; die sensatie zullen maken, volgen» de Engelsche pers.. De costuums die Brown Potter «in dit niéuwe tooneelwerk zaLdragen, zijn gemaakt door niemand minder, dan lady Duff Gordan, zuster van de .schrijfster van The visits of Elisabeth". Later hoop ik nog eens ' terug te komen op de. sensaüe-gewa-, den" der ngelsche actrice. ? , ' ? . CAPKICJS. *** Flan aux pommes. . Bak een' feuilleté-deeg. Vorm als ee^ diepe, ronde schotel. Fijne, zure appelen 'in' vieren snijden, in platte ' schotel gaar koken in water met een weipig citroensap. De stukjes appel voorzichtig uit het water hemen,, op een schuingpaan en het k feuilletégebak tot a*n den rand meevullejo. Appelen overgieten met een stroop van sui ker, citroensap eiseen weinig water. Geklopte. room 'waarbjj een weinig-suiker en vanillepoeder gemengd is, in sierlijke figuren.«ver de fian" spreiden. . ?

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl