Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD V00E NEDERLANB.
No. 1431
t'
IK
Van Maurik drukte mühartelijk de hand.
Kom je gauw? vroeg hij, wacht je nu
niet Jmeer dat je een briefkaart van mij
krygt P Je weet nu toch wel, dat je altijd
welkom bent,
..Ik beloofde het.
En nu moet ik je nog wat zeggen,
?veegde hy er lachend by, je had hél goed
met de boot kunnen gaan, o hél goed l
Het ia my' alleen om je gezelschap te doen
geweest, maar ik heb meer gekregen dan
ik zocht. Kom j e gauw Van de week nog ?
Van dat «ogenblik zy'n we vrienden ge
weest. We hebben elkanders lief en leed
gedeeld, meer dan twintig jaren lang. We
hebben samen gejuicht en genoten van wat
goed en schoon ie, wij hebben ook wel hand
in hand gezeten met een traan in het oog
en weedom in het hart
En thans?
Büeen bezoek in zijn stille ziekenkamer
bracht ik hem ook de groeten v» i mijn
83-jarige moeder.
1 Er stond een bouquet op tafel dicht bij
zijn ledikant.
Toen hu wegging, zei hij:
Neem een bloem mede, neem de mooiste
en geef die aan je moeder. Zeg haar van
mij goeden dag, Het zal zoo lang niet meer
duren.
Gisteren heb ik hem met tal van vrien
den en vereerders naar zyn laatste rustplaats
gebracht.
Zjjn graf werd een heuvel van bloemen!
O krancke troost! Wat baet
De groene en goude lover!
En toen wy weer stadwaarts gingen 'en
een _ geweldige sneeuwbui een wit laken
spreidde over de geurige bloemen en de
kleurige linten, toen dacht ik: Ja, Vondel
had geluk:
Die staetsie gaet haest over,
maar de herinnering aan wat Justus van
Maurik voor mij geweest is, zal blijven tot
m\jn oog verduistert.
Am s t. 23 No v. 1904. WILLEM OTTO.
Eenige mededeelingen uit
Van Manrik's jeugd.
Een vriend zijner jeugd, de heer G.
Porti el j e, is op ons verzoek zoo vriendelijk
geweest, uit zyn herinneringen iets mede te
deelen over v. Maurik in zijn jongelingstijd.
Op ongeveer 14-jarigen leeftijd leerde ik
van Maurik kennen, het was in het jaar 1861,
op de teekenschool der Maatschappij tot Nut
van 't Algemeen, waar wij onderwijs ont
vingen van J. B. Tétar van Elven. Onze
kennismaking werd al spoedig zeer ver
trouwelijk. Hij was een recht opgewekte,
ooly'ke knaap, reeds toen vol grappen en
menigmaal wekte hij bij de jongens den
lachlust op door zijn geestige caricaturen
die hij met groote handigheid toekende. Juist
had hy', even als ik een poppenkast gemaakt
waarvoor hy zelf de. poppen teekende,
kleurde, op bordpapier plakte en van be
weegbare armen en beenen voorzag. Zoo had
ik toevallig eenige poppen in mijn
teekenportefeuille medegebracht en vertoonden we
die, als onze leeraar uit de buurt bleef.
WH vulden elkaar om zoo te zeggen aan
in net maken van die benoodigdheden voor
bet kleine tooneel en vertoonden om beurten
in onzen familiekring de vruchten van
onzen arbeid. Ouder geworden, werd de
vertooning al meer en meer volmaakt en
toen we van de poppenkast genoeg hadden,
schilderden we een bosch- en kamerdeco
ratie met H j m ver f, die dienen moesten om
op familiefeestjes vertooningen te geven
waarbij wij zelf en eenige neefjes en nichtjes
de acteurs waren.
Zijn eerste tooneelstukje genaamd: Het
Gelegenheidsgedicht" of Veel hoofden veel
zinnen", blijspel met zang in n bedrijf,
schreef hij bij gelegenheid eener zilveren
bruiloft van een oom en tante van mij.
Niet lang daarna werden we aangezocht
om lid te worden van een Rederijkerskamer
-Rhetorica et Amicitia" geheeten. Om als
lid te worden toegelaten werd eenige ge
schiktheid vereischt iets behoorlijk te
kunnen voordragen. Dat hiervoor nog al
eens hoogdravende verzen, althans veel te
hoog voor de krachten van zoo jeugdige
knapen, gekozen werden, laat zich denken.
Het genre dat Justus en mij het meest
bekoorde, was het komische. We zouden
met ons drieën vrienden, tot die
yereeniging toetreden: Van Maurik zei: jongens
ik zal een kluchtspel schrijven, waarmee
wij tegelijk onze proef zullen doen.
Toen schreef hij het stukje
Tooneelstudiën." Dit blijspelletje was geschreven
voor 3 personen, de directeur, de figurant
(die 3 karakters moest vervullen) en de
tooneelknecht. Later, toen dat stukje op
eene uitvoering veel bijval vond, schreef
hij de rol van Eosalie, dochter van den
directeur, er bij en voegde er nog eenige
coupletten aan toe. In een der
rederijkersjaarboekjes werd dat stukje het eerst ge
drukt met de bij voeging: Blijspel met zang
in n bedrijf. In dien tijd werkten we
samen, nadat onze bezigheden waren
afgeloopen, soms avond aan avond aan
goochelstukken. Was er een goochelaar te
zien, wij gingen er heen, evenzoo gingen
we samen naar de Salon des Variétés in
de Nes bij Duport of in de Amstelstraat
bij Boas & Judels. Ook bij Van Lier gingen
we menig Duitsch tooneelstuk en operette
zien.
Nog wil ik even vermelden hoe wij de
houten Volksschouwburg van Nieuwenhuis,
gelegen aan de Schans" bij de Wetering
barrière, in vereeniging met eenige vrien
den bezochten. De directeur had ons na
eenige bezoeken al spoedig herkend en
voelde zich blijkbaar vereerd door het be
zoek der jongeheeren, hetgeen wij onder
vonden door de bereidwilligheid waarmede
hij ons goede plaatsen verzekerde. Wij zagen
daar o. a. De Schipbreuk der Medusa",
Medea" enz. Nog hoor ik de zuivere uit
spraak Onzer moedertaal van de in Medea"
door twee bloedjes" van kinderen tot hunne
moeder gerichte vraag: Au moeder, hipt
gaai ons dan niet meir li-ef? En in een
ander stuk waar een graaf gekleed in
zwarten rok, grijze pantalon, wit vest en
lichtgroenen das, een baron met polkahaar
en even deftig gekleed, om de hand zijner
scheel ziende dochter vragend, van dezen
tot antwoord kreeg: Meheer de graaf, nu
heb ik gansch geen tait om in dit gewichtig
geval main besluit u kenbaar te make, want
een belangerijke zaak roepfcmai herrewaars!
De goocheltoeren werden voor familie en
vrienden op een door ons gemaakt tooneel,
ten huize zijner ouders opgesteld, vertoond.
Zijn ouderlijk huis was daarvoor bijzonder
goed ingericht. Het was gelegen op het
Damrak, op de plaats waar thans is ge
vestigd het magazijn van Gasmotoren
van J. C. Harten. Daar waren beneden
drie groote kamers achter elkaar. In die
kamers hebben heel wat gezellige avonden
door onze vertooningen plaats gehad, niet
alleen jongelui waren er toeschouwers, maar
ook ouders van hen en wederzijdsche
familieleden. De goochelséances waren toen
daar aan de orde, terwijl het
comediespelen in onze vereeniging werd beoefend.
We hebben in Amsterdam met alle gelegen
heden waar een tooneel was kennis ge
maakt. De eerste zaal waar ons clubje
Ehetorica et Amicitia" ten tooneele kwam,
was Diligentia," toen gelegen in de
Kalverstraat, aan de zijde en niet ver van de
Eozenboomsteeg, later verbouwd als café.
Van Maurik had weinig aanleg voor
acteur, hij voelde dat zelf. Om een rol met
ernst te leeren, daarvoor had hij geen geduld.
Het liefste koos hij de bijrolletjes van knecht,
kruier of politieagent en maakte daarvan
altijd een potsierlijke figuur, met een tronie
die by zijn eerste verschijning een uit
bundig gelach opwekte. Een jeneverneus
was daarbij No. l, een paar geplakte lokken
tegen de slapen en een goed zichtbare sik
aan de kin bevestigd, behoorde er steeds
bij. Een andermaal had hij den
tooneelkapper stil in den arm genomen om hem
een kalen kop te maken met slechts een
klein randje haar, zoodat men die kaalkop
niet bemerkte als hij zijn hoed, pet of wat
ook, ophad. Hij zorgde er dan wel voor dat
hij op 't tooneel zijnde, zijn hoofddeksel
afstootte of zoogenaamd bij toeval verloor,
opdat de toeschouwers zijn gladden schedel
zagen. Guitenstreken uit te halen tusschen
de coulissen, wanneer anderen op't tooneel
waren, mankeerden nooit. Hierdoor hadden
de spelers dan dikwijls de grootste moeite
om in hun rol te blijven.
In datzelfde tijdperk hielden wij ons
ook bezig met natuurkunde, voornamelijk
op het gebied der electriciteit. Hij kocht
bij Bom op de jaarlijksche veiling eene
electriseermachine en een leidsche flesch.
Wij maakten naar de gekochte, een
geheele batterij van leidsche flesschen. Elk
jaar' kocht hij voor een koopje het een en
ander bij Bom, om zijne collectie uit te
breiden, maar veel maakten we zelf als:
flikkerbuis, kanon dat met eigen gemaakt
waterstofgas werd gevuld en dan door de
electrische vonk uit een geladen leidsche
flesch ontbrandde, isoleerbankje enz. Ook
had hij een fraai microscoop en prepareerde
tal van voorwerpen. Voorts maakten we
een groote tooverlantaarn. De lenzen wer
den natuurlijk gekocht, eveneens de
photographiën op glas, voorstellende fraaie stads
gezichten, landschappenen beeldengroepen;
komische voorstellingen waren weer eigen
fabrikaat.
IIIMIMIIIIIIMIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIHMIIIIIIIllllllllHllinilllllllllllllllllltllll
Wie ich Amsterdam kennen
lernte.
Wie viele Gedanken und Erinnerungen
drangen sich jetzt an den Namen Justus
van Maurik Jr.! So manche unter uns
hatten das Glück, den Mann i m Leben
kennen zu lernen und ihra naher treteri zu
dürfen. Beides war auch mir vergönnt.
Als ich vor ca. 10 Jahren vollstandig
fremd nach Amsterdam kam, lernte ich
durch die Art meiner hiesigen Stellung
auch baldigst meinen spateren Freund
Bij het toenemen der jaren verminderde
ook deze liefhebberij gaandeweg. Nulegde
hy zich meer toe op het schrijven van
tooneelstukjes totdat de tijd kwam dat hij
voor een prijskamp te Brussel Een bittere
Pil" schreef, welk blijspel bekroond werd.
Dit succes gaf hem lust en moed om te
volharden en zoo schreef hij de reeks die
algemeen bekend is.
Als knaap was hij lang niet sterk van
gestel, waarschijnlijk een gevolg van te
sterken groei en ik herinner mij dat hij
kort na onze kennismaking zeer ziek werd
en van tijd tot tijd bloed opgaf. Door een
geheel jaar thuis te blijven en door lang
durig gebruik van levertraan en verster
kende middelen, is hij die gevaarlijke periode
te boven gekomen. Het daarop volgende
jaar mocht hij alleen des daags met mooi
weer uitgaan, doch nimmer des avonds.
Gedurende dat tijdperk las hij reeds veel
en knutselde het noodige voor poppenkast
en later tooneeltje, waarvoor zijne moeder
de poppen aankleedde, die daarvoor veel
handigheid bezat. Zij was eene verstandige
en zeer begaafde vrouw. Zij kon van alles
maken, schilderde op satijn en fluweel zeer
verdienstelijk bloemen en hield veel van
lectuur. Zijne vorming heeft hij voor een
groot deel aan haar te danken.
Toen de lust tot schrijven bij hem ont
waakte, was zijne moeder het die zijn werk
beoordeelde en eritiseerde. Hierdoor was
onze Justus reeds vroeg een jongen die in
huis zijn genoegens vond en er niet naar
taalde ze buitenshuis te zoeken. Toen hij op
een leeftijd kwam dat hij naar schouwburg
of variétékon gaan, waren dit voor hem
de plaatsen waar hij zich na afloop der
werkzaamheden vermaakte. Het bezoek
van koffiehuizen stond hem niet aan.
Daarentegen was hij een van de eersten
wanneer hier of daar een goochelaar, zoo
genaamde professeur, prestidigitateur zijn
komst had aangekondigd, om er heen te
gaan. Later woonde hij de séanses bij van
prof. Donato, een van de eersten die in
Diligentia de kracht der hypnose te aan
schouwen gaf. Ook Van Maurik was daarin
zeer bedreven en toonde dit op een soiree
die hij in Odéon gaf, waar behalve familie
en vrienden ook verscheidene doctoren en
studenten genoodigd waren. Ik herinner
mij al hetgeen hij daar te zien gaf en
waarbij hij de meest uiteenloopende voor
beelden van het overbrengen van zijn wil
op anderen aantoonde, zeer goed. k zou
te wijdloopig worden wanneer ik dat alles
uitvoeriger omschreef. Uit alles wat hij
verrichtte sprak de hem eigen humoristi
sche geest
Van knaap tot man bleef hij in dat op
zicht dezelfde. Menig staaltje van echte
jongensstreken zou ik nog kunnen me
deelen, waarbij hij een eerste guit toonde
te zijn en menigmaal hebben we bij onze
wederzijdsche herinneringen uit vroegeren
tijd nog hartelijk gelachen over die dolle
streken.
Van Maurik bezat een goed hart, steeds
was hij hulpvaardig en mededeelzaam voor
zijne medemensehen, erkentelijk voor de
kleinste attentie die men hem bewees.
Velen zullen dat beamen.
De Schrijver.
Als men mag aannemen dat men de
meening van tijdgenooten niet als eind
oordeel kan laten gelden, zoo is dit in
dezelfde mate van toepassing op een voor
afgaande generatie, vooral als de geslachten
in kunstopvatting tegenover elkander staan.
Men kan zijn oordeel zeggen n men moet
het doen, maar de eindbeslissing berust bij
scheidsrechters die later komen.
Van Maurik behoort tot een andere ge
neratie dan ik. Toen hij op zijn hoogste
roem stond, moest ik nog beginnen, en
zijn wijze en opvatting van schrijven botst
op tegen de mijne, terwijl mijn manier hem
vermoedelijk evenmin kon behagen.
Dat hij als mede-redakteur van dit Week
blad zich er nooit tegen verzet heeft dat
aan mij en aam zooveel anderen, staande
tegenover hem en hem weinig of niets ont
ziende, toch gelegenheid werd gegeven ons te
uiten, pleit voor een breedheid van inzicht,
niet genoeg te loven. En 't wordt nu een
genoegen op zichzelf hem naar diezelfde
maatstaf te toetsen.
Van Maurik is niet wat wij noemen
een letterkundige, is geen lettre. Hij stond
niet op met zijn geschrijf en ging er
niet mee naar bed. De letteren waren
hem veel, maar niet alles. Hij had drukke
zaken, bestuurde een groote fabriek, zat
mede in de redaktie van dit Weekblad en
tusschen al dat werk door schreef hij zijn
verhalen, gaf hij foto- en fonografisch weer
zijn Amsterdamsche typen.
Over welk een veelomvattende werk
kracht en groot assimilatievermogen moet
deze man hebben beschikt, want van
Mauriks letterkundige bagage is niet zoo
geheel gering en van uiteenloopende mer
ken. Dat 't meeste geen kunst werd en veel
ervan oppervlakkig bleef, hoe zou dat
anders kunnen? Talent-hebben is bij
literatuur-scheppen nog niet voldoende.
Daar hoort wel degelijk bij een onafge
broken werken aan zichzelf, een dagelijks
voortgezette studie, een voortdurende kui
tuur, kontrole en vergelijking, en als
men andere bezigheden heeft, ontbreekt
daarvoor den tijd, zeker^ als men zoo veel
als van Maurik wil produceeren.
Ik zeg niet, dat literatuur-scheppen en
andere funkties erbij niet samen gaan,
maar de enkelen aan wie dit gelukt
blijven maar uitzonderingen, en de vraag
rijst telkens of uit een Potgieter of uit een
Beets als die zich volledig hadden kunnen of
willen wijden, geen grooter kunstenaars
zouden zijn voortgekomen. Maatschappe
lijke beslommeringen verbreken de intuïtie,
of dwingen tot vluchtig werken, vermin
deren in elk geval de intense kracht. Of
Wie freute ich mich auf den darauf
folgenden Sonntag! Zur festgesetzten Zeit
und Stunde wurde ich erwartet, nun sollte
ich zum ersten male die Stadt" besehen!
Und nun gingen wir; die Hauptstrassen
alle seitwarts liegen lassend, suchten wir
nur Wegjes'1 und Steegjes" auf, an die
so viele Menschen ahnungslos vorbeigehen,
nicht wissend, dass so viel des
Interessantesten um sie ist.
Ja sehen Sie, lieber Freund, da laufen
die Menschen Kalverstraat, Leidschestraat
.und vielleicht noch Utrechtschestraat und
diger Führer alle Mühe, mich auf jede
Kleinigkeit aufmerksam zu machen, wie
konnte er von jedem Steeg, ja beinahe von
jedem Hause, ineist etwas selbst erlebtes.
mir mitteilen und wie schnell wurde ich
dadureh mit all' den Buurtjes" bekannt!
Unsere gemeinschaftlichen Wanderungen
die wir von dieser Zeit so oft als möglich
nun unternahmen, waren für mich die
lehrreichsten und zugleich amusantesten
die ich in Amsterdam hatte. Es ist mir
leider nicht möglich, hier darüber Ausf
hrlicheres mitteilen zu können, doch kann
und werde ich nie unsere Wandlungen
vergessen im Kattegat", besonders im
Zwarte Bijlsteeg", 't Hol", mit seinen
vielen Nebengasschen, dem Eattennest",
den Duvelshoek" und Anderes mehr, sowie
unsere Besuche bei Lammetje Zondag",
't waakzame Haantje", das 10-cent Fr
hstück bei der Fischfrau in der Jodenbuurt"
u. s. w.!
Und was sollte ich noch alles sehen, was
für Plane hatte Justus van Maurik mir
noch vor kurtzem auseinandergesetzt, wie
freudig erregt war ich ber seine
ErzahHet lange Hol.
und Gönner Justus van Maurik kennen, j
So, also sterreicher sind Sie und wollen
nun hier bleiben? Wie gefallt Ihnen unser
Amsterdam ? Noch nichts gesehen ? Na
da wollen wir zusammen gleich mal
Sonntags die Strassen langs wandeln,
damit Sie die richtige Idee von unserer
Stadt bekommen. Er wird Sie sicherlich
interessieren und wenn Sie als richtiger
Amateur" Ihren Kasten" (Kamera) auch
mitnehmen, dann können Sie so manches
Kijkje" für Ihre Sarnmlung mit nach
Hause bringen."
sagen sie haben Amsterdam gesefien und
kennen gelernt! Ich will Ihnen aber
das Herz" sehen lassen, etwas von dem
alten Amsterdam, wo das Moderne noch
keinen Einzug gehalten, wo noch alles so
zie'nlich steht wie es in meiner Kindheit
war, wo ich so manches aueh noch in
in meinen Jünglings- und spateren Jahren
erlebte und wo ich noch heute mir den
Stoff zu meinen Schreibereien hole."
Was ;aber alles sah, erlebte und lernte
ich nun in den folgenden Stunden und an
den Orten; wie gab sich mein liebensw
rDe Betlehernsgang.
lungen von seinem neuen Buche dass er
schreiben will und wozu ich ihm wieder
so manches ,Kijkje," machen sollte!
Und jetzt?
In aufrichtigster Dankbarkeit wird in mir
die Erinnerung weiter leben an dem Manne,
der mir als Freradling, so viele Beweise
seiner Freundschaft gegeben und durch dem
ich im vollsten Sinne des Wortes Amsterdam
wirklich kennen und auch lieben lernte!
Dr. EDUARD NEUHAUSER.
van Maurik, indien hij zich geheel aan '
schrijven had gegeven, hoogcr vlucht zou
hebben genomen, blyft, zijn aard en gesteld
heid, toch twijfelachtig. H\j leefde daarvoor
ook niet in een gunstigen tijd en zijn oplei
ding was niet van dien aard om zichzelf
dat eigen tijdperk te kunnen scheppen.
Talent had van Maurik in elk geval, al werd
't weieens wat drabbig en te gauw sentimen
teel. Een groote verdienste van hem is,
dat hij 't leven zag met liefde, met een
soort plezier, weieens grof maar altijd echt,
en 't even onopgesmukt weergaf) een en
kele keer misschien wat aangedikt, maar
zelden opgedirkt; dat hij 't leven weergaf,
om anderen ervan te laten genieten, erin te
laten meeleven zooals hij 't zelf zag. In dat
opzicht vooral was hij geen letterkundige,
geen lettre, maareen gewoon Amsterdammer,
die zijn medeburgers scherp bezag en ze
raak opnam, zonder verder op hun diepere
wezen in te dringen. Dat diepere voelde
hy wel, maar hij miste de fijne gave dat
weer te geven, zóó dat het volle kunst
werd en hij miste eveneens de kuituur om
zich die gave eigen te maken. Toch was hij
echt, echter bijvoorbeeld dan Beets, echter
dan Falkland, al is hij minder literair.
Hier is ineens de lijn getrokken. Beets
of laat ik liever zeggen Hildebrand, van
Maurik, Falkland, (Falkland niet te ver
warren met Heyermans).
Om nu aan te toonen 't verschil tusschen
deze drie humoristen, moet ik denkbeeldig
een geval oproepen dat door deze schrijvers
zou kunnen worden waargenomen. Gesteld,
een of ander tooneeltje, laat ons zeggen,
tusschen een opgeschoten jongen en een
dienstmeid of tusschen een paar bedistelende
oude dames; als Hildebrand, van Msuriken
Falkland, het tegelijker tijd zien, aoo zal de
wijze van bekijken al dadelijk het kenmer
kend onderscheid naar voren brengen. De
glimlach van Hildebrand is een
gemoedelykvoorname, de toon, indien hij er zich in 't
gesprek voegde een afdalend-vriendelijke;
hij blijft in alles zichzelf, iemand van beter
gehalte, en stevig sta vast, die zelf nooit
een onvertpgen woord zegt, en op die wijze
onberispelijk het tafereeltje op 't papier
zet. Zijn sujetten worden mensehen van
geringere orde, van mindere waarde,
waarover hij vaderlijk-beschermend of
edelaardig-afkeurend spreekt. Of ge nu neemt
uit de Camera de mijnheer met de
stroogele handschoenen, de door hem getypeerde
meisjesyerleider of wel de schuchtere jon
gen, die niet de kamer durft inkomen, de
diligence of 't diakenmannetje zoo
hoogelijk geroemd, door alles heen en over alles
heen blinkt het gelaat van den edelen
schrijver, die u Iaat zien, hoe slecht, hoe
onhandig, hoe armzalig de menschen zijn,
die hij u laat zien. Bij elk tafereeltje voelt
40 ??nti per r«f«L
TRADBMARK.
MARTELL's COGNAC,
Dit beroemde merk is verkrijg»
baar bfi alle Wgnhandelaars en
bg de vertegenwoordigers
KOOPMANS de BRUINIER,
Wjjnhandelaars te Amsterdam.
Prijzeflvaflaf/2,5öper!lescli.
Het beste voedsel voor zuige
lingen is koemelk, die naar den leeftijd
van het kind, eerst met water vordund en
daarna met KUFEKE's Kindermeel
aangemengd wordt. Kufeke's Kindermeel bij
koemelk gevoegd, doet deze in de maag van
het kind tot fijnere vlekken stremmen,
zoodat ze gemakkelijker verteert; het verhindert
de sterke gisting van de koemelk in de
ingewanden van het kind en behoedt het
voor maag- en ingewandsziekten. Bovendien
wordt door de bij weging van Kufeke's Kin
dermeel het gehalte der melk aan voedings
stoffen beduidend hooger.
J. H. DE WIT,
Aigemeene Boemiidei.
Iftrechtschestr. 54, Amsterdam.
Telephoon No. 3947.
ECHT VICTORIAWATER.
Oberlahnstein.
Fournisseurs de la Cour.
Chocolat
VEEN
CHOCOLAT LE PLUS D
LICIEÜX POUR CROQUER.
*r ''.es a Sneek (üoüande).