Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD V O O * N E D E R L A N II
Ne. 1435
Phjlip Sadée werd in 1&37 te's-Gravenhage
geboren. Hfl werkte daar onder S. v. d. Berg en
keerde er, na een verblijf te Dusseldorf, terug
om er zich tot zjjn dood toe te vestigen.
De meeste onderwerpen voor zyn schilde
rijen ontleende bij aan het visachersleven te
Scheveningen, dat een kwarteeuw geleden1
verscheidene schilders van naam als Artz,
Stommere, Elch. Yerveer, om van hun aller
r laraëls niet te spreken, onuitputtelijk
. fa b«t Meden van interessante
tafeait het leven der schilderachtige
bevolking.
Etedée is van de drie eerstgenoemde schil
den, hoewel niet de minst populaire, stellig
aiet de belangrijkste geweest. Hij miste de
' klaMMke strengheid van Artz, maar ook diens
kmeht; het geniale uit Blommer'a goeden
tqd was hem vreemd; maar zijn schilderijen
waren van zuiverder samenstelling, zijn kleu
ren natuurlijker en van meerdere verzorgd
heid dan men bij E. Verveer vond.
Wel schilderde hij zijn keurige
strandtafereelen in de moderne, licht blonde
buitenkleuren, die de Haagsche school eigen waren,
maar een impressionist kon men hem niet
noemen evenmin een realist.
Hjj was de bemiddelaar tusschen een con
servatief publiek en de nieuwere kunst. Door
bet bedaarde in de uitvoering, het omzich
tige in de teekening, en het kiezen van
ouêWWerpen die te denken gaven",
veriijj de lieden met het nieuwe pak,
b_özjjn naar oudere tradities neigende
stak en troostte hjj hen, die door het
inhondlooze, ruwe, schetsmatige impressio
nisme de knusse genoegens der anecdotieve
?childerknnst te loor zagen gaan.
Toch heeft Sadée enkele werken nagelaten,
die ook den vakman van alle tijden eerbied
zullen inboezemen. Zoo bezit het Rijksmuseum
een zijner beste werken Nalezen", een tech
nisch zeer goed schilderij, dat het
droomerigteere van' een arm, herfstlandschap bizonder
mooi weergeeft. Door dit schilderij zal een
zeer gunstige herinnering aan zijn kunst in
deze verzameling achterblijven.
J. W. N.
IIHHIHIinilllllllHIIIIIIIIIIHIIimillHllllllHIHUIfl
UitgaTen op
Kunstnijverheid. Ontwerpen van E. W.
DIJSSELHOF, E. A, LION CACHET en Th.
NIEUWENHUIS, 'uitgevoerd in de werk
plaats van E. J. van Wisselingh & Co.
20 afbeeldingen in lichtdruk.
. Wat wij in de nummers van 20 November
en 4 December naar aanleiding van de ope
ning der nieuwe zaak van de firma E. J.
van Wisselingh en Co. over de meubelen van
Dysselhof, Cachet en Nieuwenhuia gezegd
hebben, we zouden het thans kunnen toet
sen aan de afzonderlijke afbeeldingen der
voorwerpen, bij het verschijnen van het bun
deltje met twintig lichtdrukken naar het
werk van ieder dezer kunstenaars.
Van Dysselhof is hier allereerst dat
prachtscherm met parelhoenders, een der eerste
resultaten van het batik procédéte onzent,
welke werkwijze later gereede navolging ge
vonden heeft, maar waarvan nog weinig
hiermede in vergelijking kan staan. Het is
thans in een gesneden eikenhouten lijst gezet,
die ons echter niet zoo rustig en harmonisch
toeschijnt als de vroegere van efien rood
mahonie, wat ook bij de achterzijde, met
apen, vosjes en flamingo's later als apart
scherm behandeld, prachtig aansloot.
De metaalbewerking van Nieuwenhuis geeft
hier uitstekende voorbeelden in een tweetal
kronen voor electrisch licht, die door gevatte
steenen, ets- en uitzaagwerk een rijkdom
verkregen hebben, zooals alleen Nieuwenhuis
dit kan geven! De afbeelding van een schoor
steen in marmer- mozaïk en relief- gehakte
steen, doet ons tevens een der bekende kleine
tombak klokjes zien, die hem reeds lang
een zekere reputatie onder kunstminnaars
verschaften.
Zijn meubelen en die van Lion Cachet zijn
als zoovele voorbeelden van het kenmerkende
van beider talent ; het zou dan ook tot te
groote uitvoerigheid en wellicht tot eenige
herhaling leiden, wanneer we thans weder
in bijzonderheden, ieders talenten in deze
aan de hand hunner meubelen zouden
nagaan. Niet, dat dit niet een zeer aange
name en tegelijk verrassende taak zou zijn,
immers het is steeds een genoegen in dingen
die men mooi vindt, bij zichzelven na te
gaan, waarin de bekoring gelegen is en dan
te trachten anderen te doen genieten van
dat mooi dat tot ons sprak, maar helaas de
ruimte in een weekblad- rubriek is te beperkt,
en wümoeten, dan ook slechts volstaan met
de aankondiging deze serie-lichtdrukken voor
hen die zich voor onze hedendaagsche kunst
nijverheid interesseeren.
KinderverteheU, Vlle Jaarboek van De
Scalden" uitgave voor Nederland L. J.
Veen, Amsterdam.
De Vlaamschc vereeniging de Sealden"
geeft jaarlijks een boekske uit, waartoe ver
schillende leden door woord en stift hunne
medewerking verleenen; en het resultaat van
dezen gemeenschappelijken arbeid, voor dit
jaar, Kindervertelsels" ziet er al bijzonder
aantrekkelijk uit. Gebonden in effen bruin
schapenieder, met een aardig
kleurhputsneedje van Edward Pellens, in een verdiept
middenvak, er op beplakt, ziet het er van
buiten reeds pleizierig uit. En ook de in
houd, ter perse van J. E. Buschman gedrukt,
op Japansch papier met flinken letter, is
goed verzorgd. De vertelseltjes, voor het
meerendeel van Pol de Mont en A. de Cock,
Edmond van Offel en Guido Gezelle zijn met
buiten- en tusschentekstprentjes versierd door
Posenaer, Walter Vaes, Audiens, Em. Vloors,
van Averbeke e. a. die nu eens beter dan
eens minder, het aantrekkelijke voor kinde
ren wisten te grijpen. Maar ondanks dat ieder
het op zijn wijze trachtte te bereiken, zit
toch in het boekje een eenheid van opvatting
die aangenaam aandoet. Behalve voor dele
den, wordt slechts een klein getal exempla
ren voor belangstellenden gedrukt, waarvan
de uitgever L. J. Veen de oplage voor Neder
land heeft.
Tijdschrift voor Boek- en Bibliotheekwezen,
jaargang II, No. 5.
De September-October-aflevering van bo
vengenoemd tijdschriit bevat, behalve lezens
waardige zaken, als een bijdrage van den
heer J W. Enschedéover Initialen in de
vijftiende en zestiende eeuw, een artikel
van den heer Emm. de Bom over de Ten
toonstelling van het moderne boek in het
Plantijn-museum. Naast een critisch over
zicht geeft de heer de Bom die zelfs zitting
in de commissie van- uitvoering had, een
kleine inleiding over het ontstaan en de
wording dezer expositie, die een der eerste
op modern boekgebied in algemeenen zin
geweest is. Een portret van William Morris,
eenige bladzijden van Kelmscott-drukken, door
Morris en Burne Jones verlucht, een pagina
uit Doudelet's Heer Halewijn, en diens
Beatrys, een bandje van Douglas Cockerell en
eenige Zweedsche omslagjes zijn aan dit zeer
interessante artikel toegevoegd.
R. W. P. Jr.
UIT DE NATUUR.
LXXXVII.
Ontbrekende schakels of de mieren
egels in Artis.
(De bijtitel dient om misleiding te voor
komen van lezers, die er een natunrroman
of zoo iets aandoenlyks achter konden zoeken).
Toe, pa, laten we nog even in het huis
met de gekke beesten gaan," hoorde ik van
middag een klein kereltje zeggen, dat nog
aan vaders hand liep.
lllllliiiiiliiiitiiilliiitilllliiiiiiilimiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMtiMiiiiiiiitiiiiimiiiiiiiiiiim
THE MUTUAL
Life Insurance Coipy of Net-Yort
Opgericht 1843.
EICHARD A. Mc. CUEDT, President.
ZUIVER ONDERLING.
Van alle Maatschappijen ;de BELANGRIJKSTE; van alle Soliede
Maatschappyen de MEEST WINSTGEVENDE.
i
Polissen van Levensverzekering en Lijf
rente vanaf ? 1OOO.?Kapitaal.
van Stand en Bezitting-en.
A.
33 MILLIOEN
230 Duizend
Golden.
B.
156 MILLIOEN
400 Duizend
Gulden.
G.
999 MILLIOEN
556 DUIZEND
GULDEN
als "Wa.a.r'boi'g'fo:n.cLs;
heeft daarenboven: STAATS-OONTRÓLE,
VERANTWOORDELIJKE CO M MISS ARISS EN,
62-jarige Ervaring en deed reeds Uitkeering van
269 Millioen Winst in het verledene aan Polis
houders, buiten Verzekeringskapitaal.
Schaal f A. = Reserve van de grootste Nederlandsche Maatschij van Levensverzekering;
van \ B. Reserve van alle 93 Nederl. Maatschappijen v. Levensverzekering,tezamen ;
Vergelijking [ C. = Reserve en Surplus van de JlUTUAlj A1,LKKN!
GEWONE VERZEKERING BIJ OVERLIJDEN zonder aandeel in den Winst.
Premie per ? 1000 :
Leeftijd :
? 15.01
21 Jaar
16.46
25
18.7'
30
21.701 25.62
35 l 40
30.90
45
38.14
50
Dit is de laagste noteering van alle Maatschappijen der wereld.
De tegenwoordige resultaten van Verzekeringen met Aandeel in de Winst toonen 3 334 pCt. samengestelden
interest van de premiebeleggingen. De Mntnal geeft dus een dubbel effect in de Polissen: als Maatschij van Levens
verzekering en tevens als Spaarbank. Vandaar dat zij in het hoogste aanzien staat bij Financiers en andere Notabelen
en o. m. reeds 4 Polissen van l Millioen Dollars elk heeft afgesloten. jj&~ Inlichtingen over alle gewenschte
vormen van verzekering bij Heeren Inspecteurs en Agenten, en aan het Hoofdkantoor voor Nederland:
SPUI, hoek Kalverstraat Amsterdam.
THEOD. J. A. BIEN, Oireetcur.
Pa wist blijkbaar wat 't ventje bedoelde,
maar ik niet; dus ik op een afstandje achter
beiden aan. Gauw merkte ik waar 't heen
moest; 't manneke had gelijk; het is een
collectie allermalste dieren daar in de oude
serre tegenover de kleine roofdieren.
moderne theorieën over de ontwikkeling^- '
geschiedenis van de dierenwereld en wie
weet dat tegenwoordig niet zal zich her^
inner en, dat door de dierkundigen zeer -vél
gewicht gehecht wordt aan de ontbrekende
schakels, de uitgestorven diersoorten, welke
't Is er tropisch warm en uiterst geurig.;
zoo zelfs, dat ik nog een oogenblik aarzel of
ik myn lezers wel zal uitnoodigen daar bij
gelegenheid eens binnen te stappen. De
herinnering is wel noodig, ook voor de leden;
want die serre met zijn rietbedekking ziet
er uil of het een tijdelijk berghuis zonder
toegang is; de nieuwe tochtdeur, die -pas is
aangebracht, heeft evenwel het uiterlijk wel
iets verbeterd; toch zijn de bezoekers er
schaarsch.
De dieren daar binnen zijn anders de eau
de cologne of de sigaar wel waard. Je hebt
er de luiaards, de drie-vingerige, die vroeger
in de slangenzaal huisden en de zeldzame
twee-vingerige, een soort, die o. a. geken
merkt is door een bijzondere plantengroei
op zijn ruige pels. Nu, het beest is kalm
genoeg om de algen den tijd te laten stil
letjes op zijn haren door te groeien. Naast
hem zit de vermaarde oppossum, de echte
Amerikaansche. Het was al een beetje sche
merig in de serre en hij kwam met zijn
groote nachtoogen net uit zijn holletje kijken.
Bij dag is hij maar zelden te spreken.
Dan heb je er een reuzenschildpad, waar
een man paardje op zou kunnen rijden en
een dito van een hand grootte, een snoezig
jonkie. Er naast huist een miereneter; dit
keer niet de bekende Afrikaan, die er uitziet
als een legkaart uit zeven andere beesten
saamgesteld, maar een kleinere Amerikaansche
soort.
Maar wat mij en wellicht ook anderen 't
meest interesseert in de zwaar zwoele serre,
dat zijn de beide bewoners van de vitrine
vlak achter'de deur; een paar mierenegels;
porcupine-ant-eaters noemen de Australische
kolonisten ze, echidna's is de naam waaronder
de dierkundigen de gewaardeerde dieren
kennen.
Ja, heutch gewaardeerd; 't is haast de
zelfde geschiedenis als met den Gingkoboom
van de vorige week; ook al weer een relict
uit een vroeger tijdperk onzer oude aarde.
En meer dan dat. Wie iets weet van de
eens de gapingen gevuld moeten hebben,
die er nu in den keten der dieren bestaat,
Zulke missing links" dieren, bijvoorbeeld
die ongeveer het midden houden tusechen
'?Eigen Haard"'
JVLeabelen, x x x
* < « « Tapijten.
Inrichten van geheele huizen.
Prijscourant ;op aanvraag.
X X Levering franco. X X
Spuistraat 171,
hoek Paleisstraat,
. Int. Telefoon 6140.
l x X X Amsterdam.
MEUBELEN
T A P U T E N-B
METAALWAREN
AARDEWERK
T L ANDRÉ-AMSTERDAM
REGULIERSGRACHT-48
imiinmiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiimititifiimii!»
Tentoonstelling*
van
Schilderijen, Aquarellen en Teekeningen
tmn si A** tf *?»*"»£» t o/» litlsl A«* *
van den Kunstschilder
in de Kunstzalen van
J. J. JB1ESING,
MOLENSTRAAT 65, 65« en 67, 's-GRAVENHAÖE.
31 December f 9CM.
Laat Uwe woning inrichten ,i,?r
DEPeöEM",fSlrAinsterd.
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
Panorama-Gebouw.
Amsterdam, Plantage.
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Perzische Tapijten.
Vaste prijzen. Toegang vrij.
AmSTERDAflt
AARDEWERK
EM TEGELS
\f
Houtsnijwerk
van
TJIPKE VISSER
tentoongesteld in
ROKIN120, AMSTERDAM