Historisch Archief 1877-1940
N°. 1438
DE AMSTERDAMMER
A°. 1905.
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Dit nummer bevat een bijvoegsel.
On.c3.er redactie -v- a. :n_ CT. ID HU IC O O.
Uitgevers: VAN HOLKEMA & WARENDORF, Heerengracbt 457, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 124).
Abonnement per 3 maanden ...... / 1.50, fr. p post f 1.63
Voor Indiëper jaar ........... mail 10.
Afzonderlijke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar ..... 0.12'/2
Dit blad ia verkrijgbaar Kiosk 10 Boulevard des
tegenover liet Graud Café, te Parijs.
Zondag 15 Januari,
Advertentiën van 1?5 regels / 1.10, elke regel meer f 0.20
Reclames per regel O.iO
Annonces uit Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland worden uitsluitend aangenomen door de firma
RUDOLF MOSSE te Keulen ea door alle filialen deier firma. IJe prijs per regel is 35 Pt'eaaig.
INHOUD:
VAN VERRE EN VAN NABIJ: Geen
verdeeldheid ? Gemeente- financiën, I, door
Reyne. FEUILLETON : Tusschen avond
en morgen, II, vertelling van Louise
Westkirch. KUNST EN LETTEREN : Muziek
in de Hoofdstad, door Ant. Averkamp.
Het boek van vele geheimen, van mevr.
Bronsveld?Breyer, beoordeeld door P. H.
Hugenholtz Jr. Oude liedjes op
Terschelling, door N. van Hichtum. VOOR DAMES:
Lapmiddeltjes, door Edouard Röpcke.
Een glas frisch water, door V, Ja, ja, ik
kruip al in mijn schulp I door F. J. v. U.
Allerlei, door Caprice. Vincent van Gogh,
met afbeeld, door W. Steenhoff. Van
JJoytema niet voor kinderen ?, door A. G. C.
van l)uyl. Portretten van Ch. Boissevain
en mr. A. Polak. UIT DE NATUUR, door E.
Heimans. leta over.de vegetarischeleefwijze
en de voeding der Japanners, door dr. V. v.
d. Plaats. FINANCIEELE EN
OECONOMISCHE KRONIEK, door D. Stigter.
Muziekbeoordeelingen, door Ant. Averkamp.
Een afgewezen verzoek. Ingezonden.
DAMRUBRIEK. SCHAAKSPEL.
ADVERTENTIËN.
Geen verdeeldheid?
De Unie-liberalen en de Vrijzinnig
democraten anders gezegd, de liberale
democraten en de vrijzinnige democraten
of, om de spraakverwarring te
ontkomeo, Borgesius c. s. en Drucker c. a.
hebben samen een ministrieel of ver
kiezingsprogram ontworpen, dat op 21
dezer in een vergadering van beide groe
pen afzonderlijk behandeld zal worden.
Dat dit program voor de kiezers bij
zonder indrukwekkend zal zijn, kunnen
de ontwerpers ongetwijfeld zelf niet be
weren. Het hangt van algemeenheden aan
elkaar, en die algemeenheden worden
nog algemeener van aard, wanneer men
bedenkt, dat zelfs het positief bijzondere
er in, gelezen moet worden met een
extraconsprvatieven bril. Stelt men voor een
oogenblik het zeer onwaarschijnlijk geval,
dat de tegenwoordige minderheid bij de
aanstaande verkiezingen tot meerderheid
wordt, dan hebben de conservatieven,
de oud-liberalen de beslissing in handen bij
alles wat voor hen eenigszins buiten de
schreef gaat. De socialisten, waarmee de
tegenpartij de liberalen en vrij zinnig demo
craten voortdurend plaagt, zullen in een
coalitie der linkerzijde weinig gevaarlijk
zijn, tenzij voor hun eigen partij; zij weten
te goed dat ook maar een kleurloos libe
raal kabinet voor hen minder gevaarlijk
is dan een calvinistisch-katholiek kabinet;
en willen zij niet weder door de zweep
van Kuyper of diens plaatvervanger
worden gestriemd wel de ergste straf
die voor hen denkbaar is ! zullen zij
allergemodereerdst moeten leven; de libe
ralen, zooal niet met het woord, dan toch
met de stem", sparende zooveel het maar
eenigszins kan. De oud-liberalen daaren
tegen, hebben, juist met het oog op de
socialisten, en op de economische politiek
van de kerkelijken, een aantal van de
streelendste herinneringen aan het theolo
gisch kabinet. Met hen dient men dus
zeer voorzichtig te zijn in het
linkerzijdsche kamp. Niet dat zij iets van verraders
zouden hebben; neen op hun
anti-clericalisme kleeft geen smet, maar daar
komen allicht materieele belangen in het
spel, die op hun beginselen een beroep
doen, en dan, in zulke gevallen, wie staat
er in voor de coalitie-trouw van een
beginsel vol man? Hen heeft men dus
het meest te ontzien; zij doelen eigenlijk
de lakens uit in een eerstvolgende periode
van liberaal bewind.
"Wij herhalen, tot-dus-ver hebben wij
niet den indruk gekregen, dat zulk een
periode in dit jaar zal aanbreken ; en wij
voegen er thans aan toe, dat de houding
van de Borgesianen en Druckerianen ons
allerminst optimistisch stemt.
Men wekt geen politiek leven door
verstoppertje te spelen en dit geschiedt
hier in eiken vorm.
Welke van die program-beloften zal
men nu voor echt nemen?
Dat eerste toost woord: En nu,
rnijneheeren, wij zullen de openbare school
handhaven en het peil van het Volks
onderwijs verheffen in zijn verschillende
takken," men kan er een luid hoezee op
laten volgen, maar thuis gekomen,
alevel vragen: zeg, wat bedoelde hij daar
nu eigenlijk mee? Dan een verzekerings
wet met geldelijke bijdrage van den
Staat," moet dat beteekenen een bijdrage
als Drucker wil, of eene die Karnebeek niet
te hoog vindt? Een openbare arm ver
zorging, die niet blijft uitsluitend politie
zorg." Reeds eenmaal heeft Borgesius daar
vier jaar overgewerkt, zal het dan nu no.
n zijn, of weer vier jaar moeten wachten,
om 't aan een auder kabinet over te
laten, dat 't natuurlijk evenmin tot stand
brengt ? 't Is een heet hangijzer voor de
politieke heeren, zoo'n armenwet! En
waarom zouden ze nu eens niet voor
den dag komen met voedsel en kleeding
voor de hongerige en havelooze kinderen,
die zij dwingen, ter school te gaan ? Zij,
armenwetgevers, durven zelfs dat niet
beloven.
Hervorming van het leger in de
richting van een volksleger." Wij hooren
't zoo zeggen: in de richting.... Wie
zal daar voor ijveren? Voor zoover
wij weten lieten zoowel de Unie-mannen
als de Vrijzinnig-democraten dit punt
voor de kiezers zoo goed als onvoorbereid.
Heeft het er iets van, dat dit reeds een
föerafe-volkswensch is geworden ? 't Zal
dan ook maar in de richting gaan, voor
zoover de liberalen tot marcheeren ge
neigd zijn! Voorts de hervorming van
het defensie-wezen," zal ze waarlijk een
hervorming van het defensie-wezen zijn,
vraagt wel allereerst een krachtigen
aanval op het defensie-wezen, zooals dit
nu geregeld is met een leger, een, ves
tingstelsel en een vloot, die thans reeds
een twintig millioen meer kosten dan het
Nederlandsche volk, zonder de grootste
landsbelangen te verwaarloozen, opbren
gen kan. Het is waar, dan komt er
verder: een bezuiniging op militaire en
andere uitgaven" een bezuiniging zoo
van hier en daar wat.. . zonder ook
maar de geringste aanduiding van een
stelselmatig ingrijpen en dat door de
politieke partijen, die, orn op de militaire
uitgaven te wijzen, zelfs niet eens den
moed hebben getoond het onzinnig groote
militaire Huis der Koningin te beperken,
ofschoon men vóór tien, twintig jaar daar
de wenschelijkheid al van inzag. Mili
taire en andere uitgaven" waarom
niet, dat klinkt immers veel beter in een
dergelijk stuk, Militaire uitgaven als
anderszins" ? Men wil zoo zeggen be
zuiniging op : ge kunt wel raden wat!
En aangezien deze bezuinigingen tot
heden volstrekt nul zijn geweest, belooft
dit zoo iets van twee- of driemaal nul.
Wie denkt bij belofte van te bezuinigen,
zonder een enkel voorbeeld te noemen,
zonder van eenig begin.sel of systeem te
gewagen, aan iets anders dan ...
boerenbedrog ?
De programschrijvers blijven waar zij
spreken over hun belastingplannen, nog
zóó schroomvallig, dat ze niet eens de
hoog noodige hervorming der
bedrijfsen vermogensbelasting tot n ong-osplitsto
inkomstenbelasting duidelijk durven aan
kondigen. De woorden op dit punt be
trekking hebbende, luiden: eene meer
rationeele regeling van de directe belas
tingen door welke, zij hetookingesplitsten
vorm, de inkomsten worden getroffen."
Misschien is deze formule gekozen, orn
den heer Pierson het verblijf in hun mid
den mogelijk te maken; in elk geval, de
woorden : uitbreiding der progressie, bil
lijker regeling en verhooging van de
successiebelasting en belastingen op voor
werpen van weelde, geven althans den
lust te kennen om het beginsel van be
lasting naar draagkracht beter in toepas
sing te brengen en misschien schrikken
de liberale kiezers daar niet van. En nu
komt ten slotte het blanco-artikel"....
dat voor den gewonen wetgever de in
voering van algemeen kiesrecht mogelijk
zal maken. In de daarvoor gebezigde
woorden wordt zelfs dat groote monster,
het algemeen kiesrecht, verstopt. Foei!
men durft het niet eens te noemen.
En daar is reden voor; de helft der
liberalen minstens wil van dat kies
recht, nu er eenmaal socialisten in de
wereld zijn, heelemaal niets weten; en de
andere helft, ook al weer omdat er socia
listen leven, weet er liefst zoo weinig
mogelijk van. Eerst wanneer men proef
ondervindelijk zal weten, dat zonder alge
meen kiesrecht de dogmatische meer
derheid niet te verdrijven is, krijgt dit kans
van invoering. Daarom, hoe sterker de
victorie der liberale partij in 1905 zal zijn,
hoe verder men van het algemeen kies
recht verwijderd zal wezen. Onder de
huidige politieke omstandigheden in ons
land heeft het algemeen kiesrecht voor
eerst volstrekt geen kans, en de latte
blanco-artikel-paragraaf is de moeite van
het lezen niet waard.
* *
*
Waartoe nu het samen overleggen om
te komen tot zulk een duf program?
Wie der partij genooten zal het bekoren.
en voeren tot verhoogde werkzaamheid ?
Geen mensch, die er nieuwsgierig naar
is, hoe, als eenmaal de minderheid in
de Kamer meerderheid mocht worden,
het werkprogram er zal uitzien. Ieder
weet wel, men zal eenvoudig doen, waar
toe de kamersamenstelling gelegenheid
biedt en evenals bij de kerkelijken thans,
zal bij de niet-kerkelijken dan, het con
servatisme het tempo der beweging aan
geven. Maar met het oog op de verkie
zingen, hoe kan 't anders dan nadeelig
zijn, met zulk oen onoprecht, karakterloos,
van dunheid doorzichtig, belijdenisje voor
den dag te komen ; als wilde men den
tegenstander nu al, een half jaar van te
voren, de gelegenheid openen tot een
aftakelende, ridiculiseerende kritiek. On
begrijpelijk, dat men zichzelf zoo verzwakt.
Immers, hoe zou er, voor de verschil
lende partijgroepen ooit kracht kunnen
uitgaan van zulk een gemeenschappelijke
water-in-deu-wijn-politiek ? Het heeft iets
van een onderlinge poging tot verslap
ping van tsvee toch reeds on veerkrachtige
lichamen, die dan, naar de persformule,
luidt, het heeten te zijn eens" geworden;
terwijl er inderdaad niets anders is ge
beurd, dan dat het hun gelukt is hun
gevoelens en bedoelingen te verduisteren.
Waarlijk de aanstaande verkiezingen ma
ken het allerminst noodig, dat de groepen
j ter linkerzijde, hoe weinig dan ook met
elkander in de practische politiek over
eenstemmend, zich aldus ontmannen. De
strijd kan voor hen geen andere zijn dan
welke volgt uit het oprapen van den
handschoen door Kuyper c. s. hun toe
geworpen, lleeds vóór 11)01 maar niet
minder daarna, heeft men rechts getracht
het Nederlandsche volk in twee deelen te
splitsen, en dan beiden tegen elkander
op te hitsen als christenen en heidenen. En
al moge men links het beneden zich achten
deze lage daad van Calvinistische zijde
als uitgangspunt voor de electorale han
delingen te kiezen, de politiek naar de
openbaringsdogma's en de politiek naar
de uitspraak der rede; ie bovennatuur
lijke politiek ea de natuurlijke politiek;
de theo-logische en de anthropo-logische
politiek, over deze twee gaat de strijd.
Welnu, waar dit vaststaat, zoodat rechts
noch links iemand er aan twijfelen kan,
waarom is er terwijl de
openbaringsmannen daarvan in de eerste plaats bij
elk program, bij alles wat zij spreken en
schrijven, blijk geven?een verzwijging
van het groote beginsel op te merken bij
de groepen links ? Waarom schrijven zij
programma's, waarin als eerste belofte
ontbreekt: het doordringen van geheel
onze wetgeving van een NEUTRALEN geest,
zoodat niet eenig kerkelijk geloof het
staatkundig en maatschappelijk leven
kunne overhecrschen, maar de gewetens
vrijheid ten volle gewaarborgd wordt;
ook die van de ambtenaren, van onder
wijzers, van dienstdoenden bij leger en
vloot, en van allen die zich bij een of'
andere autoriteit hebben aan te melden,
tot het verkrijgen van een door hen be
geerde betrekking; opdat men verder
niet als thans bedreigd worde door
koninklijke besluiten of wetsontwerpen,
door zekere dogma's uitgelokt.
Wij wenschen niet Calvinistisch gere
geerd te worden, niet naar de voorschriften
van eenig-e kerk, welke ook; wij komen
op voor recht en vrijheid, ziedaar in
hoofdzaak voor deze verkiezing leus en
program.
Terwijl nu allen links op dit standpunt
staan, dit beginsel aanvaarden, behoeft
men geenszins naast deze blinkende
breede, f'orsch uitwaaicnde banier nog hij
paren van die rllauw-kleurigc vlaggetjes
te planten, als konden het nuttige of
onontbeerlijke vcldteekens zijn.
^Hoe minder van deze soort afspraakjes
vóór de verkiezingen, hoe beter, haat elke
groep geheel ongedwongen zich vertoonen
en zijn kracht ontplooien, zich gedragen
naar eigen aard en doel.
Zullen de Vrijzinnig-democraten ooit
een partij worden van waarde, dan hebben
zij, o. i. iets veel beters te doen, dan dit
vereenigingetjespelen met do Unie-libe
ralen en misschien wel de oud-libe
ralen op het sleeptouw daar achteraan.
/eg uit, ten volle, n w eigen, niet roor
/leze gelegenheid vervaardigd program.
Tracht een steeds grooter deel van het
land te winnen, mits niet met een kleine
partij-berekening» politiek; geschiedt dit
laatste toch, ge zult in het liberalisme ver
drinken, vóór ge nattigheid hebt gezien.
Voor de politieke moraliteit is het
noodig, dat de vier groepen zooveel moge
lijk ieder op zich zelf blijven staan; met
onverdachte eerlijkheid elk bij eerste
stemming zijn kandidaat stelle, om eerst
later, bij de herstemming, met elkaar
samen te werken voor het groote doel.
In dezen geven de Socialisten een uit
stekend voorbeeld; eu indien de Unie
liberalen en de Vrijzinnig-democraten
ook aldus handelen, zullen zij beiden hun
partij beter afronden, tot krachtiger be
wustzijn brengen, en dus ook innerlijk
sterker maken, terwijl zij bewaard blijven
voor een de kiezers misleidend gepraat.
Trouwens, behalve in enkele ge
vallen, geeft dit gescheiden optrekken
en gemeenschappelijk strijden, meer kans
op succes. Het is duidelijk, dat bij de
eerste stemming het aantal kiezers, Vrij
zinnig-democraten, Uniemannen, Oud
liberalen en Socialisten, tot stemmen
bereid, grooter zal zijn, als ieder zijn
begeerden candidaat vindt, dan wanneer
de keus meer beperkt is.
Ook kan 't niet anders of deze com
binatie van Unie-liberalen en
Vrijzinnigdemocraten, en dat nog wel onder een
schijnprogram van eenheid, moet leiden
tot prikkeling en spanning onder socia
listen en oud-liberalen, die zij evenmin
als elkander kunnen missen om de theo
logische politiek te verslaan. In den grond
toch heeft dit samengaan van Unie en
Vrijzinnig dorn. Vereeniging geen ander
doel, dan socialisten en oud-liberalen
buiten de mogelijkheid te houden, het
tot een herstemiiiing te brengen. Men
ziet daar reeds een proeve van bij de voor
bereiding der gemeenteraadsverkiezing in
district IX te Amsterdam.
De Vrijzinnig-democraten en Vooruit
gang stelden te samen denheer Boissevain;
in de laatst genoemde vereeniging werd
er de nadruk opgelegd dat deze eerste
verkiezing in 1905, het jaar van de groote
verkiezingen, geen verdeeldheid mag
brengen onder de Vrijzinnigen" en de
heer Boissevain zelf'sprak als volgt zijn
hoop uit: dat nu een program van actie
tusschen V. D. en liberalen wordt opge
steld, deze actie dit jaar ook werkelijk
tot stand zal komen. Aaneensluiting tegen
over de regeering, die thans aan het be
wind is, is dringend noodzakelijk."
Reeds deze verkiezing is dus voor
de leden van Vooruitgang eene poli
tieke. Maar, waar geen verdeeldheid
mocht zijn, heeft de vrijzinnig-demo
cratische Vereenigiug met Vooruit
gang samen juist verdeeldheid, in den
ongunstigen zin des woords, verwekt.
(r rond/eet, d. i. de oud-liberalen, gevoel
den zich in den hoek gedrongen, en nu
werd door hen, evenals door de midden
standers, Korthals Altes gesteld. Zoo is
de fout, ten deel e althans, weder goed
gemaakt, en voor drie groepen de ge
legenheid gegeven zich in te spannen
in de hoop, dat ieder, als een der drie,
zijn candidaat in herstemming zal kunnen
brengen. Welnu, indien men in vele
districten bij de Juni-verkiezingen als
Vooruitgang te werk gaat, hoe zal men
dan bij de herstemmingen, die talrijk
zullen zijn, ooit tot een geestdriftig ge
meenschappelijk strijden van allen komen,
om de meerderheid van thans te over
winnen ?
Alleen als men uitgaat van het voor
nemen, iraar de iioliiieke gesteldheid van
Jut district dut mogelijk maakt, iedere
groep op volkomen zelfstandigen voet te
laten marcheeren m. a. w. zich ont
houdt van olke poging om door kunst
matige combinaties en andersoortige
listigheidjes den oud-liberalen en den socialisten
een minder gunstige kans te laten
bestaat er eenig uitzicht op een ten slotte
krachtig samen optrekken naar het hoofd
doel: !)E O.VfTKOOXI.XG VAX HET liriDK!
liEWl.Vl).
JJit doel is, trots alle praatjes, die men
over nevenzaken houdt het eenige,
waarvoor men thans zich heeft in te
spannen, leder weet dat wel.
Maar dan ook dat beginsel op den
voorgrond gesteld, zoo helder mogelijk
toegelicht en daarvoor zich ingespan
nen i il eerlijken strijd.
Wil men bij dit hooge streven... nog
op vliegenvangen uitgaan, men komt
bedrogen uit.
Gemeente-finantiën.
F n do Groene'' van 25 December werd,
naar aanleiding van een plaat van
Braakensiek, plaats geruimd aan een
weiniggeestig fabeltje, aan de Maasbode ontleend,
meldend de droeve historie eener spilzieke
dame.
Bij 't neerschrijven van dat stukske was
de fabel verziuner klaarblijkelijk geleid door
't zeer doorzichtig bedoelen een loopje te
willen nemen met een der ernstigste vraag
stukken van onzen tijd. Met den nood der
gemeenten in het algemeen en niet den
n'nantieeleii noodstand van Amsterdam in
het bijzonder. "Welk pogen om het beheer
der stad voor dien noodstand aansprakelijk
te stellen, dan werd gesteund niet met be
wijzen, u-el met allerlei krachttermen, als:
geld vermorsen," verkwistend in de hoogste
mate, etc.
Keeds zorgde de redactie voor een
kantteekening. En men zou kunnen zeggen dat
daarmee aan den Maasbode-schrijver vol
doende eer was bewezen.
Evenwel, hoe zelden de aantijging ook
openlijk wordt uitgesproken, achterbak's
spookt ze voortdurend. En 't -laat zich aan
zien, dat degenen, die 't Regeerings-dolce
far niente zoo volhardend willen goed praten,
met eenige voorliefde van roekelooze ver
kwisting zullen blijven spreken.
Daarom en daarom alleen dunkt 't
me nuttig die aantijging nog eens af te
wijzen.
Nu met een beroep op de stellige feiten
der gemeentelijke huishouding. AVelke alle
getuigen voor den ernst van het vraagstuk,
weersprekend tevens de lichtvaardige be
schuldiging: dat de nood der gemeenten
zou voortkomen uit schuldige geldverspilling.
Voor de beoordeeling der gemeente-reke
ning zijn twee methoden denkbaar.
De eerste zou wezen om die rekening in
allo onderdeelen uit te pluizen. Om dan
postje voor en postje na te tellen en te
weten, of er niet een ietsje op kan worden
bezuinigd, of er niet een uitgaaf geheel kan
worden nagelaten. Echter, die methode wordt
elk jaar bij het debat over de
gemeentebegrooting toegepast, zonder nochtans de
oplossing van elk geschil te hebben gebracht.
Ken aanwijzing alreeds, dat 't goed is ook
eens een anderen weg te bewandelen.
Die andere methode is dan de cenjelijkimj
der stadsuitgaven niet de overeenkomstige
rekenh/g posten van andere gemeenten.
Voorop sta daarbij de zeker
onaangevochten stelling, dat een stad met meer dan
een halt' millioen inwoners niet kan worden
beheerd naar dezelfde regelen als bijvoor
beeld een achterhoeksch dorpje, of een stille
provinciestad. Zelfs moet voor de in rang
op Amsterdam volgende steden de maatstaf
der vergelijking met eenige reserve worden
aangelegd.
In de tweede plaats dient men ook te
overwegen, dat *hiet bij alle rekeningposten
een goede vergelijking der verschillende
gemeenten mogelijk is. Verscheidene (b.v.
de Buitengewone Uitgaven) missen alle
stabiliteit en zijn reeds daarom ongeschikt
als grondslag voor beschouwingen. Andere
weer, bepaaldelijk de credietposten van de
gemeentebedrijven, moeten terzijde worden
gelaten, omdat die gemeentebedrijven niet
overal dezelfde uitgebreidheid verwierven.
En in de derde plaats zijn voor onderlinge
vergelijking ook ongeschikt de zeer om
vangrijke rubrieken met de cijfers voor
Rente en Aflossing van de gemeecteschuldep.
Deze toch zijn op zichzelve geen maatstaf
voor de beoordeeling van het gemeentelijk
beleid, omdat ze meer 't gevolg dan de
oorzaak doen kennen. Ook omdat bij het
verschil in den omvang der gemeentelijke
bemoeiingen die rekeningposten niet be
slissend zijn voor de beoordeeling van den
finantieelen toestand.
Al deze weglatend blijven er nog ver
schillende groepen van uitgaven over, met
elkaar een beeld gevend van de kosten der
gemeentelijke huishouding. Men kan daarbij
dan onderscheiden: l Kosten van huishou
delijk bestuur; 2 Politie; 3 Brandweer; 4
Openbare Verlichting; 5 Onderhoud van
Gemeente-bezittingen; O Gezondheidsdienst
en Genieerite-reiniging; 7 Onderwijs; 8
Armwezen.
't Loont de moeite voor al die posten een
vergelijking op te stellen van Amsterdam
met andere gemeenten. In aanmerking
daartoe komen dan allereerst de in rang
volgende groote steden: Rotterdam en Den
Haag. Vervolgens de voornaamste
provinciehoofdsteden: l'trecht, Groningen, Haar
lem, Arnhem, Zwolle, Maastricht,
's-Hertogenbosch en Leeuwarden. Ten laatste enkele
andere voorname steden, b.v. Nijmegen,
Leiden en Dordrecht.
Do totaalcijfers dergemeenielijke uitgaven
hangen natuurlijk allereerst af van het in
wonersaantal. n voor een vruchtbare
vergelijking is 't daarom noodig die totaal
cijfers te deelen door het inwonersaantal,
waarna men post voor post verkrijgt oen
kostenberekening, jie>- hoofd der lerolking.
/oo blijken dan (ontleend aan de gemeen
telijke- en provinciale verslagen over l'JO;!)
de uitgaven te zijn geweest:
I. Kosten van huishoudelijk bestuur.
Arnhem f 1.5'j
Leeuwarden 1.4!'
Dordrecht ] .25
Leiden 1.18
Haarlem 1.17
Nijmegen I.K)
Groningen 1.04
Utrecht l.o:!">
's Hertogen boscli 1.02
Maastricht 1.00"'
Amsterdam L
Rotterdam o.'J5
Zwolle ' B o.91
Den Haag 0.80.
De groote steden, waaronder ook Amster.
dam, vorderen dus relatief minder
bestuurskosten dan bijna alle provincie-steden. En
daarbij nog overwegend, dat deze
uitgavengroep voor het overgroot deel benut op
salaris aan ambtenaren uitgekeerd, wier
levensstandaard in de groote steden hooger
bezoldiging vordert, wordt 't duidelijk hoe