Historisch Archief 1877-1940
Ne. 1439
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
tézien als die vrouw mét haar zuigeling. En
in lachen had ik het minst van alles zin.
. Wat is het leven van deze menschen eigen
lijk anders dan vloeken, schelden, tieren, zich
bedrinken en armoe lijden, worden zij door
de gezeten burgers, de flinke handwerkslui
niet veracht en geschuwd ? en wie denkt
er aan, dat dit nog vrouwen zijn, leden
van drf zwakke, schoone, sexe, al hebben zij
dan ook in volle zekerheid een kind aan de
borst, drie kinderen om zich heen, en zeven
thuis of langs de straat....
Op den terugweg kwamen we voorbij de
weelderige villa's van steenbakkers. Eenige
jonge meisjes in zijden blouses gekleed, lagen
in gemakkelijke stoelen gewis er over te den
ken of zij door haar auto den weg on geurig t n
onveilig zouden maken, of dat zij in haar
Victoria en met de vossen zouden uitrijden,
en welke japon zij zouden aandoen ?
't Leven geeft ui-oeilijke vraagstukken.
En hoewel ze er naar uitzagen nooit goed
noch kwaad te hebben gedaan, toch werden
ook zij voor zulke moeielijke aangelegen
heden gesteld.
Ook hunne huizen hadden, evenals de
pastorie dat had, uitzicht op de ovens, waar
mannen, vr<juv\en en kinderen het zweet
wer i afgetapt.
Maar dat kan nu eenmaal niet anders in
onze samenleving.
Dat mag zoo zijn, doch misschien zou door
nog wat meer toezicht en leiding, door
spaarkassen en pensioenfondsen, het leven
van deze meuschelijke lastdieren wat beter
en wat lichter gemaakt kunnen worden?
H e e l s u m. DAISY E. A. JUNIUS.
iüt in de BooiMai.
Mevrouw Oiotilde Kleeberg werd steeds
in de eerste rijen gerangschikt, als er sprake
was van vrouwelijke piano-virtuozen, /ij
behoort niet tot de heroïnen die als eertijds
Sopliie Monter en thans Teresa Carenno,
dóór buitengewone plysieke kracht en energie
in de opvatting hare hoorders meesleepeu,
maar als er waarde gehecht wordt aan gratie
en teederheid, die echt vrouwelijke eigen
schappen, dun behoort (.'lotilde Kleeberg
bovenaan te staan in de reeks
klavierspelende dames.
Sedert haar huwelijk met den belgisehen
beeldhouwer Samuel. is de ontwikkeling van
haar talent niet blijven staan; men zou
integendeel wiHen beweren dat het rijper
en dieper van opvatting geworden is.
liet concert in Bes van Mozart, hoe zeld
zaam is het tegenwoordig ten concert van dien
componist te hooren spelen, bevat alle eigen
schappen om het talent van mevrouw Klee
berg in vollen luister te doen stralen, liet
heeft gratie in zijn passages en arabesken,
maar niet minder in zijn melodische lijnen,
en het heeft teederheid in zijn cantilene
vooral in het Andante, liet is geen
bravotirstuk in der geest van Liszt's werken of van
die der moderne componisten, maar het is
een broos, subtiel pianowerk, dat alleen
indruk kan maken, ah het zoo innig en rein
wordt vertolkt als mevrouw Kleeberg dat
deed. De Erard-vleugel, dien zij bespeelde,
werkte bijzonder mede om hare Mozartsehe
inteutiën aan den toehoorder te verduide
lijken. Het was een lijn muzikaal genot,
dat de gevierde pianiste ons deed smaken,
een genot van zeldzame hoedanigheid.
Uit den aard der zaak bewogen zich de
afzonderlijke voordrachten van mevrouw
Kleeberg meer op gewone paden; zij waren
daarom niet minder mooi en bezorgden haar
een groot en welverdiend succes.
Naast mevrou.v Kleeborg trad als solist
op de heer L. U. Meerlo, tweede
solo-violoncellist van het Concertgebouvv-orehest. De
heer Meerloo herdacht een i ge dagen geleden
hot tijdstip, waarop hij vóór vijf en twintig
jaren als musicus optrad. Hij had zich voor
dezen avond een paar nummers uitgezocht,
waarbij hij zijn voortreffelijke gaven in het
fliMMMiiiMimMiiimuiiiiiimimniiiiimiiuiHMiiufntiiiii ..... Minimum
Tussehen avond en morgen.
Vertelling van
LOUISE WESTKIUCH.
III. (Xb,t.)
Ta,, ziet u, spijten zou het me natuuilijk
wel. Maar oom," en de levendige oogen
begonnen weer te stralen daar tegenover
staat weer, dat ik dan van die vervelende
inademuiselle verlost was, dat ik niet langer
een onnut meubel wezen 7,uu en niet altijd
als een klein, dom kind zou w-orden be
schouwd. Eu och, arme menschen hebben
toch ook wel eens pleizier en dragen toch
Zondag-i ook wel mooie kleeren. En later,
dan worden we weer rijk, net als Kmilie
Kasten*. Neen, oom, gelooft u me, zoo heel
erg vind ik het niet en dat ga ik mama nu
maar gauw vertellen. Dag oom Ileckie.'' J'.u
meteen snelde ze naar de deur.
,.Blijf Lili. Je moogt nu niet heengaan. Het
kan niet."
Deze woorden werden op zulk een
droefernstigen toon g'3uit, dat Lili verschrikt den
deurknop, dien ze reeds in de hand had,
weder losliet.
Ooui. . . oom hebt u me dan nog niet
alles gezegd "
Neen, kiiid. Je zult papa en mama niet
meer thuis vinden."
Niet thuis vinden? Xiet thuis... Zijn
ze .. . Hebben ze . ..''
En plotseling vielen haar de schellen van
de oogen, begon ze te begrijpen. Met een kreet
van angst viel ze op de sofa neer, het gezicht
in de kussens verbergend. ..papa, mam i ! O,
mamaatje!..." En hartstochtelijk snikkend
bleef ze liggen.
..Lili, wees kalm, kind. Ik geef je mijn woord
van eer. dat ze, beiden in leven zijn,'' zeide
Hektor haistig, verschrikt bij het zien van
zooveel wanhoop. Langzaam hield het snik
ken op. Met betraande oogen zag ze haar ;
oom aan. ..Is het heu-ch waar. oom? Loven :
ze werkelijk? /ijn ze echt niet dood? (leen
duidelijkste licht kon stellen. In het Canta
bile" van Cesar Cui kon hij met zijn zangrijken
toon woekeren en in het bekende Am
Springbrunnen" van Davidotf kon hij doen opmerken,
dat hij met groote vaardigheid en absolute zui
verheid de virtuozenmoeilijkheden van het
stuk wist te overwinnen. Het publiek
waardeeide het blijkbaar zt e ', dat het gelegenheid
had den even bescheiden ais talentvollen kun
stenaar zijn hulde te bewijzen. Het juichte den
jubilaris hartelijk toe. De heer Meerloo is
een zeer ernstig Kunstenaar, die ve;l zin voor
stijl bezit en steeds met zijn volle
kunstenaarsg'evoel uitvoert, wat hem wordt opge
dragen. Xiet licht zal ik b.v. vergeten de
schoone wijze waarop hij steeds de
solo-violoncelpartij speelt in de Aria Es is
vollbracht" uit Baeh's Joliannes passion. Hartelijk
heb ik mij verheugd in de waardeering die
dea heer Meerloo ten deel viel.
Naast deze beide solisten had het orchest
een o nvangrijke taak op zich genomen. Het
speelde de ouverture zum Marehen von der
schonen Melusiue" van Mendeissolm, een
werk, dat reeds meer de sporen van den
ouderdom begint te vertoonen dan enkele
andere orchest werken van dien meester. Voorts
vier fragmenten uit Psyche" van Cesar
I'ranck en de ouverture Carnaval" van
Dvorak. Beide laatste werken waren nieuw
voor mij.
Deorchestfragmenten van l-'ranek's Psyche"
dragen een buitengewoon bekoor'ijk, intiem
karakter. Iii het eerste nummer Sommeil de
l'syché'' komt een gevoel van absoluut geluk
den geest van Psycliéheui en weer wiegelen.
Het tweede deel heet Psyche enlevée par
les Zéphirs". Jiaide stukken zijn zoo fijn van
weeke, weelderige melodick <-n zoo teeder
geïnstrumenteerd, het tweede deel met
sourdines op de strijkinstrumenten en met
elfenf.c'atige trekjes in de blaasinstrumenten be
geleid door de harp, dat men eer denkt aan
een poëtisch stemmingsbe'eld dan aan pro
grammamuziek, liet derde deel, Ie .lardiu
d "Eros", waarheen P.sychéontvoerd is, schil
dert ons P.-yeliéruftende te midden der
bloemen en door de in feestdos gehulde natuur
als vorstinue begroet. Stemmen Halsteren
haar in het oor van de macht der liefde en
van den on/achtbaren echtgenoot die nade
rende is. /ij luistert en hoort in de stemmen
de vermaning klinken : Souvieiis-toi <|iie tu
ne dois janriis de ton mystii|iie aimant
cotinaitre h; visage".
Ju dit stuk is een ietwat krachtiger toon
aangeslagen. De trompet speelt er een hoofdrol
in. liet vierde deel dat ons een liefdesscène
brengt van Psyche et Kros ' voert ons tot
het hoogtepunt der compositie. Het is in
zeer warmen toon gehouden, maar verliest
nooit de distinctie, die in zoo hooge mate
liet kenmerk is der andere doelen. Naar ons
het tekstboek mededeelt is Psyche'' voor koor
een orchest geschreven. De uitvoering dezer
fragmenten heeft zeer het verlangen bij mij
opgewekt naar een au litie van het werk in
zijn geheel.
Dit opus c n de wel wat fodruisch makende,
maar toch pittige en vroolijke ouverture
(-'arnaval" van Dvorak .verden door den heer
Mengelberg en zijn orchest zeer schoon uit
gevoerd.
Op de laatste kamermuziek-soiree van
Toonkunst hoorden wij nogmaals het
strijkquartet in D. van Cesar Franck. Dat de hoe
ren Elesch c. s. goed gedaan hadden dit werk !
nogmaals te spelen, bleek uit de groote aan- j
d.teht, waarmede het moeilijke en gecompli
ceerde (jiiartot werd aangehoord en uit
dedankbare toejuichingen die aan liet einde weer
klonken. De uitvoering was, naar het mij
voorkwam, nog mooier, dieper en inniger
dan de laatste maal. Er zat ook meer
rust in. Onze kunstenaars wisten thans reeds
vooraf dat zij het werk ecu groot succes j
zouden bezorgen en dat gaf hun misschien j
meer zekerheid en vrijheid in de voordracht, j
Het is waarlijk een eenig schoon kunst- |
gewrocht. Jk herinner mij niet in den laatsten
tijd door een nieuw werk zóó te zijn aange
grepen als door Franek's ouartet. Kr ,igt
een Olympische grootheid over uitgespreid.
Het is een en al adel van gedachten, van vorm
en van bewerking. De inleiding van den
eersten Salz, en het l.arghetto zijn stukken
waarin men den afglans van Beet h o ven's
genie meent te ontdekken ; het tweede doel
is eeti mooi stukje k leur '>n het Finale, thans
mij veel duldcljker dan bij do eerste uit voe
van beiden? O. oomlief', wat bobt u me doen
.-chrikken."
Ik geef je de verzekering m'n kind, dat
ze alle twee in loven zijn. Maar wees nu even
bedaard en luister eens goed. Met al dat bui
len zou je do menschon in huis nieuwsgie
rig maken, naar hetgeen hier gebeurt en zoo
doende je ouders in gevaar brengen.''
Ja, oom, ik huil al niet meer." l laar
mondhoeken beefien nog, nuuir zt,' bedwong
haar tranon, ging moedig recht overeind
zitten on vervolgde: Ik ben al blij, da' ze
nog leven, maar waarom zijn ze eigenlijk
niet thuis?"
Lieve kind. dat kan ik jo nu allemaal
niet aan je verstand brengen. Je vader's
zaken. d:r w-eet *,o llian-. waren niet in orde
en daarom vond hij hè! raadzamer niet mama
naar het buitonlan l te gaan i-u daar te blijven
tot... totdat... Ml ja. totdat alles hier ge
regeld zal zijn. M"! d,-n trein van zevenen
zijn ze vertrokken.'
Lili snikte nn-t meer. evenmin vio! '/ij
weenend om haar oom's hals. doch zij hield
krampachtig den kleinen, lijnen zakdoek
tegen den mon l gedrukt, alsom elk geiird
te verstikken. Hel duurde eenige socond-m
alvorens zij -preken kon; met gesmoorde
stem en op oom Hektor toeloopend
vroeezij ein lelijk: Waarom hebbon ze mtj nie'
meegenomen ? '
i Imdat zij een loven vol moeiobjkbeden
en ontberingen tegemoet gaan en ze jou
daaraan niet v, uien blootstellen. Daarom heeft
mama je naar mij toe gestuurd en in den
brief, dien jo meegebracht hebt. vraart ze
of ik zoolang vor jo zorgen wil?"
Kon (>ogenb:ik bleef Lili onhe\\-eLrelijk en
sprakeloos staan, 'l Wa*. of haar har! t
geschroefd werd van p'jn, toen ze bodaebi.
dat ze thans verlaten wa~ van hen. zonder
wion ze nog niet geleerd had to leven. !'
?doosd. verlegen klonk d:' vraag:
Kn wil u dat doen. oom ibckie?"
Kindiief. ho; ergste js. dal ik zelf ie!:
wat jo moeder nog niet wist - totaal ge
ruïneerd ben".
Haar oogleden beefden een paai maai. /j
d'H'd een paar schreden vo< >r\\ aar: s, keek
hem strak in het 'gelaat i n vr n-:^ za hl :
Moot u ook weg. ""!?: "p reis?"
ring, vormt met zijn herinneringen aan de
andere drie deelen men denke aan Beet
hoven en zijn negende symplionie een
waardige afsluiting van het prachtvolle opus.
Als noviteit prijkte op het programma een
Manuscript-Trio voor Piano, viool envioloncel
van Kontgen. In dit even beknopte als
inhoudrijke Trio van I\ontgen treii'eu vooral
de eerste twee deelen.
Het Allegro met zijn sprekend en mooi
hoofdthema en zijn kernachtige bewerking,
heeft iets ru-tigs, iets getuigend van
bezonn"nheid; het mag zijn naam Allegro serioso"
inderdaad met, eere dragen. Het Andtnte,
een thema met vanatiën, zal we! dadelijk op.
den toehoorder dt n meest sympathieken in
druk maken, door zijn eenvoudige, naïeve
melodie. Het Einale is wel vlot geschreven,
maar scheen mij toch spiritueel niet op de
hoogte te staan der andere twee deelen.
De avond werd ingeleid door Beethoven'»
bekende sonate voor vio'once; en piano op.
f> in F. Eerste uitvoering stond op het pro
gramma. Deze sonate wordt door elk
eenigszins ontwikkeld dilettant-cellist gespeeld.
Mogelijk dat zij daarom nooit op de pro
gramma's onzer.kamermuziekavonden is voor
gekomen, /eer toe te juichen is het echter
dat de heeren Mossel en R.mlgen haar nu ook
eens als het ware ollicieel leu gehoore heb
ben gebracht. Dat zij dit deden met al de
goede eigen schappen van hun artistiek kun
nen spreekt van zelf.
AXT. AVKRKAMP.
AWnvs.'ratfr, door BKKN'AK') O.A.NTKH. Twee
deelen. Amsierdam, Vennootschap
Letteren en Kunst".
Ik heb mij bizonder geamuseerd met dit
boek !
Geamuseerd... 't is een al heel erg
ón-hollandsch woord, om in te leidon de besproking
van oen boek m-'t zoo'n kern hollaiuNchen
titel kern van Holland : Amsterdam, kern
van Amsterdam: Kalvetv-tiaat ! maar mij
wil geen ander woord uit, de pon. Ik kon
zeggen : vermaakt, maar dat, is zoo'n cai'
eliantant-p'.e/.ier-aanduiiling ; óf geboeid: maar
dat is zoo'n krant-f.-uilieioii-waar lobepaling;
óf genoten: maar ook dat is weer zoo'n
zinstroelende genieting in het gamma van laagste
lol tot verhevonste kunstproevin.'.
En van dit alles hooft liet bo.'k wol iets,
maar, als bc mag, blijf ik, na lezing van
Cantors jongkien roman, dit werk aan luiden
als iVnü-èinèiits-leetuur. Van de goede soort
dan ! En hot luit mij nu ecu-:, al zijn nega
tieve eigenschappen onbokritisoord te laien,
om aMoen op dozen zeer po-hieven eigen
schap te wijzen, dat .. Kalver-'lraal' amusant is.
'/AM wordt dit d-'is oen uitgezocht reolam
'zinnetje, willens bijna door mij neergeschre
ven voor don li-tig rond/.o'kenden uilgover,
die hot kuipt, alleenlijk om. later
advorteerond don tweeden druk waarom niet?
dit hier uit te wippen: Kal verstraat is een
bizonder amusant boek, schrijft do Groene."
Nu ben i!; de Groene" niet ik matig
mij niets aan. En oen meoning als deze.
d.it men zich geamuseerd hooft, bedoelt dan
ook zeker wol iets geheel persoonlijk.*. Ik
wil verder gaan. on veronder.-tellcn, dat er
zijn, die Kalverstraat" niet amusant vinden,
hetgeen dus vierkant het tegenovergestelde
is; of die dit boek zullen o 'rdeelcn, bo- on
ver-, on het willen vierscharen voor hun
tribunalen van kunst, zeden, schoonheid on
moraliteit.
Laat zo!
Ik wil, nu ik de laatste pagina liob afge
lezen, het boek he'i dichtgeklapt, mijn ge
waarwordingen niet zeven, l,n ik schrijf nu
neer wat mijn doorloopende indruk was, van
hot begin tot liet eind, hoofdstuk voor
hoofdstuk, ja eigenlijk pagina na pagina, aan
liet ein l gekomen : Jammer, dat 't uit is,
want 't was 'n leuk boek. amusant!
Dus yio ik ze do revue passeeren, in
pantoll'el-parade door- de Kalvorstraat maar 't
kón oen andere! winkelstraat óók zijn al
«loze ('anter-soliepselen. En voorop zot ik
Xatlian Souget. dat pr:i :ht-!ype t j o, van onzen
Amsterdamse i ion k Ie i n-j oden man. Nat ban
mol zijn koslcJijken humor mag ik/eggen:
joden luiiiior? -- z'n drukkio. z'n podia, z'n
overdrukke vlugsprakigo H reestraat-rot hoi iek,
maar Nathan óók mot zijn braaf
jodcnnianHoe bedoel jo dat ?"
In plaats van to antwoorden, sloeg zij haar
heide, armen om hem hoen en drukte zich
va>i togen hem aan en op angstig -meekom
den toon riep /.e uit : .,(>om. ioeve oom!
Neem mij me". Lila! in - niet alleen hier
aehterblijve i, niet ma-lemoiselli1.''
Hij schudde hei hoofd.
Jo vergiM ie. l ':h. 't Is me! mii een
boel andere zaak dan met jt: pal a. Ik ben
we! arm geworden, ma.ir ik hoef... niet...
to vluchten, goddank. Mei; zal mij wol alles
ontnemen, wat ik" bezit, behalve (K1 kleeren.
die ;k ainheb en het boog. hoo'.'no. idigo.
maar heeii''aan /'/'??? ik gelukkig niot."
Maar. oom. dat k-ent d*n n ?! goed!
houden bor-d leren, dat win! u dan a uoor
oen hui>h"Ud-!i'r uit. Ivi i-; zal heel. heel
Weinig cien en drinken, loida! u weer een
' bootje meer u'eld hoiii. Mis-ohien kom il;
? nu toch r.o- in een aardi_'. klein hui-jc."'
11 ij aiilw die nii-t. P,,.-wegiii-'!"OS ra-Mte
zijn band in de baai onikVm mende handen
\an )!??' kiir'. Met i_r"IV"n~t" wenkiiraiiwen,
diep ad inhalend ,:a: 'ni.: ter neer. <
)nbescheiden, - 'haamie!""-, von I lij bet van
zijn /u-lei cii /\\a;i ;? hem d t joir^e leven
op don hal- te -chiiiven, doodb.-d ir.rd heen
t<- g.ian <?:: he'.i do volant wonrdinj: op ie
? le^en. i inb. -.diaamd ! ' iowct:>nloo~! -?Maar
i nioltOLOn-taande d:t alles zou h:; to"li zijn
?. p'an weten te vo!voore'i en hi-enu'iia n.
; Toe oom, g^ef: u dan ant«ooi'-l. Wil u
me lievei ;.:o-t b:' u houden?''
.Lili. kin i. je \vot niet, wat je van me
(i<eh!."
..M;i,ii i1; zal u niet in d.'ii \\OLI' .-;a,in.
o nn. A!- u ;:i:gn,n wilt. kunt u n-ig.i.in.
//.? zal Z"i.,-n. Ia.; a1 e- pret t ig en gezellig is.
al- u -.VCIT !'. ::!--komi. L mi"! ni"i denken.
dat ik V'-'ei^e'e-nd .'i.; u zal of la~'ig. l'ie
tijd ^ ;:?? vo,,rb;j. lleii-cli. i; ka:; heel
tevred-11 /iin. ui- 'k w!l. l' LH!; niet eens
n.erki:i. d.; ;< '.??'? j u thuis ben..." Maar
IKIL: a.iliVi l ??,?[' hr.; :ii,i'.\"oid u:!. ..'.^''i;
l b-ktor. ..,o"i:: 'oed(ek loei ,en- d.itjrapa
en mam l v, (??." zijn. da' ik ni.-! v, ei t. waa.'
ik naar ! o" ne'd L'a:1., . ' - -'l r.ue >, \ er-t ik'o n
baa r >: i m , : i ,r:, -.a ? \\ i -: a1; i \i. ? a i :M .\, ia' ; e
netjes hart, z'n lawaaiige hartelijkheid, z'n
leuke briitaiigheid . . . Maar met Nathan Sou
get, z'u leverkleurige slobkousen aan nu,
gaan er meer. Dat andere jodenmannetje is
ook kostelijk, maar van zoo heel andere
makelij : ik zie den ouwen Simon de Leeuw,
het gebogen, krotnrug^ig, sleep-passend
vadertje, ik hoor weer zijn verrukking, zóó
puur, zóó innig, voor den zoon, den gróóte,
den knappe, den gezegende, Dóvid, Dóvid,
dien het oude vadertje .dagelijks in zijn win
kel in de Kalverstraat komt bezien '. . . Daar
zie ik ook gaan in deze
Kalverstraat-parade, lijdensweg voor hem, David de
Leeuw, den jodenkoopman. die te fatsoenlijk,
te eerlijk was, die eerlijk wou blijven
en bleef, maar die er onder door ging en
ganse h onder zou zijn gegaan als zijn doch
ter, dat canaille-'ype van een Molly alle
gorie van \\ulpschheid, die de wereld gaat
regeeren hem niet met ruwe hand nog
opgehou len had. . . . Dan Mantua, ook een
Jood deze, maar de jood-kuiutonaar,
scliildor, artiest, te midden van al deze gulzig
concurrecrende, brood /echtende winkeliers;
en welk een type als hij daar loopt, bijna
met aanstellerige branie zijn fin woelen baret
op. tartend gaande met aan zijn arm iiet
jonge blowde Treesje uitliet potten winkeltje,
samen de straat door, de straat uit, ge
hoond door het volk, om te gaan naar het
groote leven, in ecu heerlijk-fantastischen
zwier het Parijsclie levjn in, eerst va.gabond,
dan ontdekt, gerouleerd, hij, Mantua, gewor
den de mode-schi der van Parijs. ... Dan is er
Uicardi, de Porlugeesche jood, die vreeselij ke
verdoemde man uit hot mode- winkeltje en
achter hem de schimmen van zijn twej vrou
wen, zijn r-laohtoll'ers, gestorven
indatopkatuertje achter den winkel steeds in uitver
koop. .. En Hirschfeld gaat er in den s'oet,
geel van gal on nijd, en Dietrich, van K)ietric i
und C'obn, de Berlijnsehe
manufactuuri'abrikant ; on de twee mummelende memmeles. die
van David de. Leeuwen die van Nathan Sou
get. ... Hn Kvcidiiie, de viooi onder den ver
lamden arm.... Kn nog zooveel meer gaan
er in dezen Kah'erstraatstoet.
En omdat het mij lust, mij slechts te her
inneren. dat dit boek mij hooft geamuseerd,
zoo wil ik ze stuk voor stuk, on allen te
zanien, die uitmaken de/,e Kal verslraat- kolo
nie. slechts gedenken in sympathie.
Daarbij bob ik dan, om te komen tot hun
schepper, den schrijver dank te brengen.
Want liet is boel wat bestaan, om in dozen
tijd als letterkundig nion-cb een boek Ie
denken on te schrijven, dat... amuseert!
Hoeft dit niot gegolden als letterkundige
zonde bijna? en was bot geen School haast
om zorgvuldig te mijden alles wat kon wor
den aangemerkt als fantasie en humor?
Maar lelterkuaiLge waarde, technische
deugden, rechtzinnige Schoolbegrippen... bet
zijn wrakke toetssteonon als men een boek
uitlas in n adem en hot dichtllappond
herzogt : hot beeft mij bizoiulor geamuseerd !
JAX I'KITII.
Dicöters
n Tol,
Het verschijnen van oen b in lig. mooi ge
drukt on niet duur boek mot goed gekozen
ver/.ou van nederland>e dichters uit de 1 7 o
on iNe oetnv is een reden tut rV.ijdschap voor
ieder die van wat er moois on goeds on
kracbtigs in de nalateii-chap onzer oudere
dichters is tot zovelen mogelik gebracht
wil zien.
Dr. G. Kall'f koos een verzameling dio2l)n
bladzijden beslaat, uit de werken van ISroeroo,
< 'amphuysen, ('als. Stalport van der Wiolo,
iievius, iluygens. I l.oof i . Vondel, Dudaerl,
Six, Jan Luiken, Wellokens en Po >t, l i
Waai' wei'keiik //,'/;'Oa( is, volgen- een be
paald inzicht, m 't een dool, d.i.ir zal kous
is individueel niet iedereen bevredigd zijn.
De vraag: waarom dit wel en dat niet? kan
bij elke koiirvei'zamoling telkens gedaan
worden. Om d:o te beantwootdeli moet mei)
do bedoeling van do samensteller kennen
In do voorrede geeft dr. Kalll' in deze woorden
rekenschap van de zijne :
Nier om do kennis onzer literatuurge
schiedenis te bevorderen is deze bioomlezing
l l Dichters van den < )u len T jd. G. -dichten
bi:ee! Lrebraeht door dr. *'. Kald. Amsterdam
l'. N. van Kampen o;i /ion ifl.L'.";)
Ileckio . . . ais u ... me nu o ik ... u bent
toch alleen maar arm . . . u beeft toch niet
slecht go laan. zooals . . ."
.,-Uiccn maar arm!" Ilij herbaalde die
w-oorden. Kind. w-eet je \V"1, dat er nienseheii
zijn, dn- bever i;iet zouden willen leven, dan
in armoede to moeten loven ?"
Dal is lo-e' dom." zei Lili beslist.
...Ie weet niot wa! armoede is. L'li. /o doet
zeer. boel zeer"
.,(). maar ik kan wel tegen ecu beetje pijn.
oom. Ik beu niet batig, om arm te zijn.
Oom Ileckie ' en zich vertrouwelijk togen
bom aanvleiond: Uom. zou u me dan wer
kelijk do -traai willen opsturen?"
Ilij kromp ineen. Wie had bet kind do/.o
woorden in don mond gelegd? De straat op.
Ja. dat was bet. /ooals bij baar voor zich
zag. mot haar opvoeding, baar schoonheid,
haar temperament en haar hulpeloosheid zag
zijn loven-ervaring, wanneer hij haar thans aan
, i -h zei v e (i ver h et, geen anderen u i t W"eg dan . . .
de straat. Kn hij hield zooveel van haar.
hoc\eeh dat \v"id hem in dit oogenMik oei s(
rechi dnio 'lijk. iii: vermande zich.
l.iii. ga voor alles even naar beneden naar
madeno'isi'llo on zog baar. dit jelui vannacht
voorlooj tic: hier b'iji't h i'_feeren L:i laai '-rota
dan de logeerkamer in orde mal;"U. M.orgeii
zullen we ver lor zien."
Me' van vreugde stralend-' 001:011 koek zo
bom dankbaar aan.
Zie! u wel, oom Ileckie. dat u me bij u
hou.len wiil."
!|ij nam haar hoofd hartelijk tus-ehon zijn
i,ii-e!;iildige ki:;dor/io;.'on
Jam nor genoeg, voor je. L'li. Nu, goeden
nacht en probeer maar lekker te slapen."
Terwijl do coiive' nauto en Lili mot behulp
van de hui-houdsi.er de logoerkamer in orde
maakten. Hop Hektor Ha ii.inn zijn kamer
op on neer ! s ,,|, zichzelf, morren l over
deze onverwacht bezoeking. Ter wille van
een nicht;e. zag hij zich dus genoodzaakt ziiii
jammerlijk bestaan Vod'! te sleepen. Doch
boe hij et' zich ".'k tegen trachtte to ver
zet t"ii. h'j kon het nie! over zijn har!
verkr!;-.'"ii. haar op to om-ren.
Ilij ging in den L'ro"tcn leunstoel ziiteii
on dacht aa". (ie dingen
samengesteld, maar om Helde te wekken"
voor onze oudere dichters. Die bedoeling
heeft het karakter dezer bloemlezing be
paald. Het werk van menig dichter, dat
van belang is voor de wetenschappelijke
studie onzer literatuur (Anslo, Jan Vos, de
Decker, Oudaen, Vollenhove) zal men hier
te vergeefs zoeken. Uit de werken der
dichters, die rn. i. het hoogst staan, heb ik
eenige der schoonste of meest karakteristieke
gekozen. . . . Sommige algemeen bekende
stukken heb ik niet opgenomen óf omdat ik
ze niet zoo hoog stel als andere hier wel
opgenomene, óf' omdat ik ze voor deze
bloemlezing minder geschikt acht. Andere,
evenzeer algemeen bekende, zooals bijv
Huygen's Seluv/m/irnft, Vondels Khi<Ii',-'ijck
en \\ilt:angl>, nam ik op, hetzij, omdat men
ze m. i. nooit te vaak kan hooren, hetzij,
omdat ze, zooals de beide laatstgenoemde,
op dtze. wijze afgedrukt en geïntorpungoerd,
beter in hunne volle schoonheid kunnen
worden genoten."
Dat op deze wijze afgedrukt en ge
nterpungeerd" heeft betrekking op de, verande
ringen die de verzamelaar in de
oorspronkelike teksten heeft aangebracht. De -pelling"
is na-neUk ,/n overeenstemming gebracht
met de hedendaagsehe," terwijl hier en daar
ook de taalvormen met voorzichtige hand
gewijzigd [zijn] om ze gemakkelijker ver
staanbaar te maken." In enkele god cliten
zijn bo 'endien ter wille van de
vers'aanbaarheid sommige versregels door breder
interlinio geschei leu.
Is deze laatste wijziaing van gorin-jo
betekeni-', het veranderen van taalvormen, al
weid het nog zo voorzichtig gedaan, on zelfs
lut wijzigen van zinscbeiding en spelling is
niet zo heel onschuldig. Mon behoeft het
nog geen heiligschennis te iioemen om het
bedenkelik te aclren.
De verzamelaar zal zich b.roep°n op zijn.
streven om ecu zoo groot mogelijk doei
van ons verdeeld volk te bereiken." Dat
streven bracht hem er ook toe alles to ver
mijden wat de schoonheid der oud i poëzie
in hare werking op een hedendaag-eb pub iek
zou kunnen belemmeren.'' en bij hot kiezen
te bedenken dat er poe de is, die eenmaal
niot of slechts ten halve kan worden g'-noten
door oen Koomse'n Katholiek, een Kalvini^t
of ander orthodox- goioovig ('onston,' On dat
de vroegere begrippen om'ren' fatsoen on
kieschheid verschillen van d -hcdendaagsehe."
De laatstgenoemde overwegingen konden
leiden to; hot niet opnemen van sommigo
gedichten die anders in deze bundel op hun
plaats waren geweest; do eeiste bracht hem
tot w-ijzig, n. Nu is bet een feit dat ecu
ongewoon woord, een bekend woord in on
gewone botoekenis of'een ong-'wono taalvorm
< en slorende indruk kan maken op een lezer
die met do 17e eeuwse taal niot bekend
is. Maar die indruk zal zich alleen laten
geldon zolang hot woord of de vorm bo'ii
onbekend is; een enkele aantekening i.- vol
doende om l et ongewone te verklaren, en bij
een tweede lezing is het ongewone niet vreemd
meer. De r///-/,!-,v werking der poëzie wordt
daardoor min of meer belemmerd, maar de
scbado zal niet groot zijn; het lijkt toch'
waarschijn!ik dat wie oen geringe stoornis
als hot even nadenken bij een ongewoon
woord of het raadplegen van een woordver
klaring belet de werkhig van Vondels verzen
b.v. te ondergaan, de vatbaarheid voor die
poëzie mist.
lloevelen staal* niot in oen museum teleur
gesteld voor schilderijen van oude moe-fors.
waarvan ze veel gelezen of geboord hebben.
Alleen door dikwels op nieuw besohm von,
soms geholpen door een woord van toelich
ting, een opmerking van een kunstenaar of
kunstkenner, kunnen z.ij het zover brengen,
dat ze die oudere kun-t gaan verstaan on
genieion. Ken min of' meer gemedi i ni/eorde
reproduktie kan daarbij geon dienst doen:
zo zou een andere indruk maken dan die do
kun-Hnaar bedoelde.
Nu zou het, verschil tussen zulk een repro
duktie en do o irspronkoliko schilderij veel
groter zijn dan tussen oen met grote voor
zichtigheid geretoucheerd vors en do
oorspronkeliKo lezing daarvan ; maar de wijziging
van een taalvorm, d ? vervanging van een
woord venuidcri <ie klank on de kleur, d. i.
het wezen van het vers, wat toch zeker be
denkelik genoemd mag worden.
Ter rechtvaardiging van zijn opvatting
de li.|ii dalio, d'verkoop ng. Maar vtvemd,
a! deze dingen kwamen hom zoo verschrikkelijk
niet meer voor, als een uur geleden. Hij
zou toch imm"rs een betrekking k;-:nnen
zoeken als boekhouder. Os correspondent, of
zoo iets. Aan aanbiedingen zou bet bom
zeker niet ontbreken en goed betalen zou
men bom ook wol.
Y\ at zijn zuster schroef, was waar. wat
hém overkomt n was kon iedereen in zijn
stand overkomen. Reeds om harentwille
alleen zou men hem niot laten vallen Toen
zijn vader nog loeide, was hij o;i kantoor
steeds een uitstekende werkkracht gowoHSU
Hij zou dus nu -.veder aan den lessenaar
moeien zitten, heelo dagen achtereen on
werken." hij. Hektor Hamaiin. do vermoeide.
(indachtige, het leven genoten hebbende
Hektor llamann! Ilij dood moeite, on:
zich bij deze voorstelling, oen diep be
klagenswaar lig monsch te vinden doch
hot gelukte hem slechts ten halve. Do woor
den van hot moedige kind haddon, zonder
(int hij zich ervan bewust v as oen genie!
van moed en loop in hom wakker g-Toepen.
Hij z.ag weer I.tlis oogen hem vottro.ii w olijk
on bo ipvol aanstaren on hij boorde baar
fri--che stom nogmaals zeggen : Alleen maar
arm. oom Heckie. alleen maar arm."
Vlleen maar arm!" P.ijna honend her
haalde hij de woorden. Fn toon hij zo nog
eens en nog een-' zacht voor zich heen had
gemompeld, werden ze hom ton slofte een
do\ies g.-zond. krachtig, geacht, m uir arm !"
Wie weet, was het ongeluk niet zoo groot.
misschien kon 'hij er zich ter wiilo van
het ki.'nl door vlijt en volharding1 weder
bovenop werken, /oo oud was bij toch ook
eigenlijk niet en ie vermoeid zeker evenmin.
Hij richtte zich li -r op uit zijn ineenge
doken houding. Iets jougdigs, iets van don
oud-Mi trots kwam weder boven en een
weldadig gevoel, dat hij in lange, lange jaroi;
niet gekend had kwam bij hom op.
../iezoo. nu kunnen de pistolen ook no;
bij hei andere worden opgeschreven on
bet schot kruit krijgen ze op den koop toe ...
En thans, moedig voorwaarts ,-n ne-t
verjon.ado kracht het nieuwe leven tegemoet"'