Historisch Archief 1877-1940
No. 1440
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD YOüR NEDERLAND.
Hoe kan de Dam goed worden?
De Dam in zijn
tegenwoor
digen toestand.
Het Damplein in zijnen tegenwoordigen
toestand vertoont in hoofdvorm eenen
onregelmatigen vierhoek, welke, aan drie
zijden (ten Noorden, Westen en Zuiden)
?door gebouwen afgesloten, aan de vierde
.zijde (ten Oosten) ligt aan den verkeers
weg Damrak?Rokin.
dige plaats (pi. m. 50 M. uit het Paleis)
door zijne hoogte, de bezichtiging van
het Paleis in den weg en vestigt op deze
plaats, in het hart van het gebouw, nog
meer de aandacht op het scheeve van
het plein.
2. De toegang van de Paleisstraat is
te gering en de verbreeding van 8 M.
op 12 M. zal den Dam ten goede komen,
daar de rooilijn dan getrokken kan wor
den evenwijdig aan Zeemanshoop", het
welk het Plein regelmatiger zal maken.
De zware kosten van onteigening echter,
lengte van ongeveer 220 M. (gemeten tot
aan den Dam) tot 70 M., welke breedte
gelijk is aan de lijn Hajenius-Bisschop".
Door de wegneming van het Comman
dantshuis wordt deze lengte 270 M. om
plotseling van 70 M. breedte over te gaan
in de 18.5 M. tot 18 M. breede
Beurssteeg, toegang gevende tot het Rokin.
Blijft het Damrak op deze breedte be
staan, m. a. w. wordt het terrein van de
oude Beurs niet bebouwd, zoo zal de Dam
den indruk maken van hot einde eener
70 M. breede boulevard, welke, bij de
D E:-DAM-LM-ZIJNE.
OMGEVING-.
TEGENWOORDIGE- TOESTAND.
BESTAAN DEI GtBOUWE^N . . _ TRAMLIJN _.
' ' ' T ' O E. NIEUWE. GE.BOUWEN MET" STIPPELLIJN AArNGtGEVEfC
P.VOKKIN.K EN JAC . Pu. WOHM 5E.R ARC M l T E1C.TE.N
De Westzijde is schoon afgesloten door
?den 80 M. langen gevel van het Voorma
lige Raadhuis, thans Koniaklijk Paleis.
Aan weerszijden van dit gebouw geven
de Paleisstraat (8 M.) en de
Mozes-enAaronstraat (12 M.) toegang tot het plein.
De Kalverstraat (7.40) en de
Nieuwendijk (8 M.) monden ten Zuiden en ten
Noorden op den Dam uit.
Trekken wij eene rechte lijn van den
hoek Dam-Rokin (Hajenius) tot den hoek
Dam-Damrak (de Bisschop) zoo zien wij
?dat de Dam de volgende afmetingen heeft :
Westzijde (Paleis)....'. 100 M.
Noordzijde (Nieuwendijk). 90
Zuidzijde (Kalverstraat). . 70
Oostzijde (Rokin-Damrak) 70
Staande aan de Oostzijde (in het hart
van de lijn Hajenius-Bisschop) en het
plein overziende, zoo maakt de Dam,
niettegenstaande zijnen onregelmatigen
vorm den bevredigenden indruk van een
.afgesloten geheel.
De op het plein uitkomende straten
zijn te gering van breedte om dezen
indruk te verstoren.
Verder kunnen wij wijzen op het vol
gende :
1. Het monument 1830, de
Nederlandsche Maagd, staat op zijne
tegenwoorzullen deze verbreeding wel in den weg
staan.
8. De Nieuwe Kerk behoort zoo spoedig
mogelijk ontdaan te worden van hare wan
staltige aanbouwsels.
Slechts op het eerste, punt, de plaatsing
van het monument 1880, zullen we in
dit stuk terugkomen, omdat onze be
doeling was den aandacht te vestigen op
de Oostzijde van den Dam, en op de
regelmatige vergrooting van den Dain,
welke door uitvoering van ons plan,
ontstaan zou.
O o s t z ij d e van den Dam.
Gaan wij wederom staan in het hart
van de lijn Hajenius-Bisschop, met den
rug naar het oude Raadhuis (Paleis),
zoo valt ons vóór alles in het oog, dat
het Commandantshuis, met zijn 28 M.
langen gevel, door zijne geringe afmeting
en zijne scheeve plaatsing geene vol
doende afsluiting geeft aan het Damplein.
De Vijgendam, door de oude Beurs
nog eenigszins afgesloten, is nu, door het
wegbreken van dit gebouw geworden tot
eene zeer onaesthetische 29 M. breede ver
lenging van het Damrak.
Het Damrak, naast de Nieuwe Beurs,
80 M. breed, verbreedt zich over eene
Nieuwe Beurs beginnende, in eenen rech
ten hoek zwenkende, naar het Paleis tot
100 M. zich verbreedende, dood loopt op
het Koninklijk Paleis.
Daardoor verliest de Dam als plein
zijne waarde.
Afsluiting van den Dam ten oosten is
daarom eisch.
Vergeten we echter niet dat het Dam
rak ter breedte als naast de Nieuwe Beurs,
dus 80 M. breed, op den Dam uitmondende,
ons stelt voor eene moeilijke zaak; n.l.
den breeden verkeersweg te behouden
zonder schade toe te brengen aan het plein.
Ons plan geeft hiervoor, eene, onzes
inziens, bevredigende oplossing: n.l. Een
plein, doorsneden door een breederi
verkeersweg, welke het plein verdeelt
in twee, op zichzelf afgesloten, gedeel
ten, elk met zijn centrum, tezamen vor
mende n goed afgesloten geheel.
T o e l i c h t i n g tot ons plan.
Alle pleinverbetering moet uitgaan
van ons oude Raadhuis, het Koninklijk
Paleis.
Na ernstige bestudeering /,ijn wij tot
constructie gekomen van vierkant en
vijfhoek, van twee rakende cirkels, welker
toepassing gegeven wordt op bijgaande
systeemteekening.
Op het oude Damplein bepaalt de
cirkel met zijne in- en omgeschreven
vierkanten (zoo goed als bij den be
staanden toestand mogelijk is) de in
richting van het plein (trottoirs, plaat
sing der monumenten, plaatsing der
booglampen, kiosken, wachthuisjes etc.)
De verbindingslijn der middelpunten
van de cirkels bepaalt de as van het
nieuwe-pleingedeelte.
Het Damrak en het Rokin loopen
nagenoeg rechthoekig op de zijden van
den vijfhoek.
Het middelpunt van het nieuwe plein
gedeelte ligt nu n in het hart van het
nieuwe gebouw aan het Damrak, n in
het hart van het nieuwe gebouw aan de
Warmoesstraat-zijde, terwijl het nieuwe
gebouw aan de Rokinzijde alzoo ge
plaatst is, dat het oude stukje architec
tuur, met zijn poortje naar het Rokin,
behouden blijft.
Onnoodig oude interessante gebouwtjes
slopen zou onverdedigbaar zijn: goed
gerestaureerd en ontdaan van zijne
onoogelijke reclameborden, is dit oude
Renaissance-groepje te merkwaardig om
het niet te behouden.
I. Door de plaatsing van een
gefa ouwen-complex op de plaats van de
Oude Beurs wordt de Dam afgesloten;
blijft de 80 M. breede verkeersweg naast
de Nieuwe Beurs behouden, en ontstaat
een plein van 75 M. lengte voor den
80 M. breeden Beursgevel, waardoor dit
gebouw óók meer tot zijn recht komt.
De schutting op de plaats van de oude
Beurs bewijst dat B. en W. óók van
van dit gevoelen zijn.
Door twee passages te maken onder
het nieuwe gebouw door naar de stille
zijde van het Damrak wordt de, bijkans
180 M. lange gevel, aangenaam in
drieën verdeeld, wint de achterstraat
aan waarde en kunnen in de passages
winkels gevestigd worden.
De rechthoekige vorm geeft vol
doenden waarborg voor schoone
geveloplossingen.
11. Door de plaatsing van het gebouw
aan de Warmoesstraat-zijde wordt de
Dainstraat verbreed van 8.70 op 15 M.
en de verlegde Vischsteeg, welke thans
4 M is, verkrijgt eene breedte van 12 M.,
waardoor eene betere toegang naar de
Warmoesstraat ontstaat.
III. Door de plaatsing van het nieuwe
gebouw aan de Rokinzijde wordt de
onhoudbare roestand van het
Beurspleiiitje aan het Rokin opgelost, ver
krijgt hot Rokin een schoone afsluiting,
wordt de Beurssteeg van gemiddeld 1(3 M.
breedte, 20 M. breed en wordt de
onoogelijke rcclamevlakte vervangen door eenen
84 M. langen gevel.
Het middelpunt van het nieuwe plein
gedeelte is aangewezen voor een grootsch
monument tegenover het Oude Raadhuis,
terwijl op het Oude Damplein twee
monuTnenten van geringer afmeting
geprojecteerd /ijn, alzóó dat, over liet
gansche plein de middenpartij van dit
gebouw te overzien is.
Op het breede trottoir kan bij feeste
lijke gelegenheden het volk zich ver
zamelen, en van af het gebouw kan de
| blik ongehinderd over het gansche plein
gaan. Verder zijn op het plan eenige
punten aangegeven voor de plaatsing
van tramweghuisjes, kiosken, electrische
booglampen (welke tevens kunnen dienen
voor trampalen) etc. etc.
Aldus zal een plein ontstaan van 140 M.,
doorsneden dooreen breeden verkeersweg
Damrak?Rokin, welke het plein ver
deelt in twee, op zichzelf afgesloten ge
deelten, ieder met zijn centrum, tezamen
vormende n goed afgesloten geheel.
Aldus zal ontstaan een centrum, Am
sterdam waardig, een plein van 140 M.
lengte en gemiddeld 70 M. breed (verhou
ding van 2 : 1) waarvan het Koninklijk
Paleis, wederom tot Raadhuis verheven,
immer het schoonste monument zal blijven.
T r a m v e r k e e r.
Het tramverkeer zal eveneens ver
beteren. Door de tramlijnen om het
Monument heen te leiden, wordt het
inen uitstappen op de trottoirs zeer ver
gemakkelijkt en is het mogelijk eenigen
tijd halt te houden buiten het verkeer.
Waar het noodig is voor het rechts
in- en uitstappen op de trottoirs, zijn
de tramlijnen over de trottoirs geleid.
De voordeelen van ons plan.
Het door B. en W. met eene
schutting omgeven terrein beslaat
eene oppervlakte van 3000 M2.
Door slooping van het blok aan
bet Rokin ter oppervlakte van
6pereeelen komt vrij pl.m 464
Door slooping van de blokken
aan de Warmoesstraatzijde ter op
pervlakte van pl.m. 22 perceelen
komt vrij pl.m 1200
Door slooping van het
Commandanthuis komt vrij een terrein van
12 X 23 M. = 27(>
4940 M7.
Het volgens dit plan geprojec
teerde bouwterrein van de Oude
Beurs beslaat eene oppervlakte van
150 X 130 M. = 3'JOO M-.
Door bebouwing volgens dit plan
wordt bebouwd aan het Rokin . . 630 .,
Door regelmatige bebouwing vol
gens dit plan wordt bebouwd aan
de Warmoesstraatzijde 810
5340 M'.
Volgens ons plan wordt dus meer
bebouwd eene oppervlakte van
5340 M-'. 4940 M^. = 400 M-'.
Door deze betere bebouwing worden
de straten verbreed als volgt:
De Darnstraat thans breed 8.70 M. zou
worden 15 M.
De Beurssteeg thans breed 13.5?18 M.,
gemiddeld 16 M., zou worden 20 M.
De Vischsteeg thans breed 4 M., wordt
verlengd en krijgt de breedte van 12 M.
Door de meerdere breedte der straten,
vooral van de Vischsteeg, en doordat de
gebouwen van den Vijgendam direct aan
het hoofdplein komen te liggen, winnen
deze gebouwen aan waarde.
De finantieele zijde van het plan behoeft
dus onzes-inziens geen zorg te wekken.
Conclusie.
Met het oog op de vele bezwaren welke
zullen ontstaan, en de vele moeilijkheden
welke moeten worden opgelost, alvorens
de Dam den, door ons voorgestelden, vorm
zou bekomen, zofcden we wenschen, dat
de Gemeenteraad van Amsterdam besloot:
1. Het Commandantshuis te sloopen;
2. De plaats van de Oude Beurs te
bestemmen vooreen monumentaal gebouw
van pl.m. 30 M. breedte en pi. m. 130 M.
lengte volgens dit plan;
3. Wanneer er vooralsnog bezwaar
bestaat voor het onteigenen der perceelen
op de plaats van de nieuwe geprojecteerde
gebouwen, de rooilijn van het nieuwe
pleingedeelte vast te stellen en geleidelijk
te komen tot den nieuwen pleinvorm.
Wanneer wij met de/e studie de
beDE-DAM-EN-ZIJNE
OMGEVING- SCHAAL.
NIEUW ? PLAN.
_
BE.STAANDE. (y1, MONUMENT. ||([~~ WATER.
GEBOUWEN.
GEBOUWEN. O- BOOGLAM PEN, TJLVEN5 TRAMP/VU
PVORKINK F N JAC .(=n. WORM5LR . ARCHITECTEN.
NIEUWE, te-LU R;