Historisch Archief 1877-1940
D E A M S T E R D A M M E R W E E K 1] L A D" V O O R N E D E U L A N D.
No. 1442
Houtsneden van
J. GK Veldheer.
Die Stadt Nürnberg. 16
Original-holzschnitte,
van J. Q-. VELDHEER
met Text van Dr. EMIL
REICKE. Uitgave S. L.
van Looy.
Het is merkwaardig na
te gaan de geschiedenis
der houtsnïjkunst, een der
oudste procédés ter verme
nigvuldiging van het
geteekende of geschrevene beeld.
Doorloopen we in onze ge
dachten de lange reeks,
die begint bij de oudste
speelkaarten en heilige
prentjes, de biblia
pauperum, de prenten van Michaël
Wohlgemuth, in Italiëeene
uitgave als de
Hypnerotomachia, dan zien we ze
steeds meer -en meer in
rolmaking en artistieke
waarde winnen, tot ze hun
glanspunt bereiken met
Albrecht Dürer, en mannen
als Lucas van Leyden,
Lucas Cranach, Jost. Am
man, Hans Holbein,
Burgmaier, Schauffelein,
Altdorffer, Schön, Virgil Solis,
Goltius, e.a., om daarna te
ontaarden door te groote technische
vaardigheid.Oogenschijnlijk lijkt dit zeer onge
rijmd, maar bij eenig dieper inzicht wordt
het duidelijk, dat mannen van wien geen
groote scheppingsidee uitging, doch die
meesters waien in hun handwerk, hierin
al hunne gaven concentreerden, en zoo
doende zichzeKe de moeilijkste eischen
stelden, die zij door hun technisch mees
terschap trachten te overwinnen. Uit
W. VAN EsVELD t
Hoofddirecteur der Surinaamsclie. Ban1:.
Marken.
(Reproductie op K van de origineele
houtsnede).
recht deed komen. Hier kennen we namen
als Walter, Tilly, Erend' Ainour, Panne
maker, meesters in hun vak, we herin
neren slechts aan de houtsneden nanr
Gustav Doré, die uitmunten door fijnheid
van lijn. Trouwens het maken van derge
lijke houtsneden of houtgravuren eigen
lijk, vereischt een niet te miskennen ge
voel voor kleur en lijn, daar bij het
weergeven van een gewasschen teekening,
Stelle am Pegnitzeinfluss. (Reproductie op 14 der ware van ecne houtsnede
uit: Die Stadt Nürnberg".
deze periode, waarin de houtsnede nog
het beste en meest gezochte reproduc
tie-middel was, bij onbekendheid met
de photo-chemigraphie, die haar later
langzamerhand verdringen zou, uit dat
tijdperk dagteekenen de weergaven van
schilderijen, photographiën, aquarellen,
waarbij men tot de toets van het
penseel, tot den schaduw der verf
streek nauwkeurig nabootste en tot zijn
van de uitcenloopcnde tinten eener
photograh'e, de houtsnijder door het laten staan
van zwarte lijnen, door het insnijden van
witte, combinaties moet /ion te maken,
die het juiste effect te weeg brengen.
Hier is het glanspunt, het bereiken van
een resultaat, dat zoo nauwkeurig moge
lijk herinnert aan het procédévan het
origineel; alle eigenaardigheden, die de
houtsnijtechniek medebrengt, worden
opgeofferd; men getroost zich moeilijk
heden, die uit een andere werkwijze ge
boren en daarin geheel van zelfsprekend,
bij de hoogdruk van het hout bijzondere
vaardigheid vereischen. kortom, het
geheele verband, dat vroeger tusschen tee
kening en houtsnede bestond, eeniszins
faute de inieux, wellicht, is geheel ver
loren geraakt, geen teekenaar dacht zich
meer, zijn lijnen, zijn arceeringen, zoo in te
richten, dat ze aansloten bij reproductie
in houtsnede, en zelfs niet zij, die veel
voor illustratie werkten en hunne schetsen
direct op het houtblok maakten.
Kaakte de houtsnede als zoodanig meer
en meer op den achtergrond door de veel
eenvoudiger en goedkooper
photo-chemigraphische procédés, in andere richting
werd zij langzamerhand weder gereleveerd,
daar enkele artisten, bij eigen beoefening
der techniek er een nieuwe uitdrukkings
wijze hunner gedachte in zagen. Dat hier
werd uitgegaan van het altersimpelste,dat
dit procédékan geven, wit op zwarte fond
is duidelijk, ook de vlakke
boekversieJ. J. BI KS ING,
<-GRA.VENHA.GE,
Molenstraat 65, 65' en 67.
loderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
Laat Uwe woning inrichten
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263-283,
t>U de
Kantoor-Meubelen
1. MEIJERISK MEIJER.
Telefoon SO09.
ent
p
'tBINNENHUIS'
ROKIN 120 AMSTERDAM.
? MEUBELEN-EN-HUISRAAD ? .
NAAR - ONTWERPEN - VAN
»BEK ENUE-AM BA CHTS -EN ?
?.? SIERKUNSTENAARS, v
- EENVOUDIGE - ZOOWEL
ALS KOSTBARE
?. ? COMPLETE - AVON ING '. ?
-==L IN1UCHT1NGEN.
Firma J. W, DE GRAAFF,
Bl FAIENCE
l EN TEGEL
FABRIEK
HOLLAND
NAAML-VENN-CÊV-T6
UTRECHT
AARDEUJERK
EM TEGELS
KUNSTNUVER:
HEID-WONINGINRICHTINGEN
R E G U L l E R S:
GRACHT4Ö-H
AMSTERDAM
i
69
P
Atelier Th. DE BOCK
Veiling 7 Maart 1905 en volgende dagen,
DIRECTIE:
FREDERIK MULLER & Co.,
Mtoelenulrnat iO.
Bevat :
'J
van den meester, van M. BAT EK, K. J. BLOMMKRS, G. H. BKEITNEK, JOö. IriKAELS, IS. KSKAELS,
JACOB MAKIS, J. H. WKISSEXBRl'CJI enx.
Verder een HOOGST Ju K K K W AA KHIOK COI.I.EC^TIK «IIIXEKSCII
l'OKSEI.KIX. ltIJXO\l>F|{ FKA1I OUlft UELFTSi'lI, P11AC7HT1GU
OUDE MEUBKLEX, THP1JTEX, BEEI.UUOUW\VEIU4EX, OII>E
M< IIII;I»KKIJE>, EXZ.
De geïllustreerde Catalogus is in bewerking.
Ken tweede Catalogus zal omvatten uit verschillende collecliün on nalatenschappen:
ZEER ISKLANfjiKIJKE OllOE S?HII,l>KlllJi:W, l'KAt'IITIGE OUDE
MEUBELEN, PRECIEUSE 5KII.VEKWEKI£E3¥E^T PO KM EI, EI WEIT,
JUODEKJVE S?1III.I»FIU.IE\ KJS AUUAI6EM/EX,
van L. A PO U A II. l'.AKKKH KORFF, TH UK l'.OCK. .1. BOSl'.OOM, J. I',. ,TON( JKTNO, .1. C, K.
KLINK KNBKim, JACOB en W1LLEM M A UI-i, A. NEUllUVS, .l.-il. \VKISSENBRi;CII, ,1. II.
Wl.ISM CLLKK m-/..
HG" Aanvragen om ta.xatiën of' bijvoeging of iufonnatiën hetreilende onze N'eilingen nilslnileiid 1« adrossecren :
Doelenstraat 10, Amsterdam.
Hrugge. (N'erkleinde repioductie van de houtsnede;.
r
L'
inrichting Si g en }{aard.
Saloxis-, Eet-3 Zit- en Slaapkamers. =====
e o £ anbevelingen van eerste Fauiiliën. ? ? ?
fi-ifffinit-atit itfi aanvi-ayc. i'laatfiag franco
Spuistraat 171, hoek Faleisstraat. Telephoon 614O.