De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1905 12 februari pagina 6

12 februari 1905 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

D E A M S T E R D A M M E R W E E K 1] L A D" V O O R N E D E U L A N D. No. 1442 Houtsneden van J. GK Veldheer. Die Stadt Nürnberg. 16 Original-holzschnitte, van J. Q-. VELDHEER met Text van Dr. EMIL REICKE. Uitgave S. L. van Looy. Het is merkwaardig na te gaan de geschiedenis der houtsnïjkunst, een der oudste procédés ter verme nigvuldiging van het geteekende of geschrevene beeld. Doorloopen we in onze ge dachten de lange reeks, die begint bij de oudste speelkaarten en heilige prentjes, de biblia pauperum, de prenten van Michaël Wohlgemuth, in Italiëeene uitgave als de Hypnerotomachia, dan zien we ze steeds meer -en meer in rolmaking en artistieke waarde winnen, tot ze hun glanspunt bereiken met Albrecht Dürer, en mannen als Lucas van Leyden, Lucas Cranach, Jost. Am man, Hans Holbein, Burgmaier, Schauffelein, Altdorffer, Schön, Virgil Solis, Goltius, e.a., om daarna te ontaarden door te groote technische vaardigheid.Oogenschijnlijk lijkt dit zeer onge rijmd, maar bij eenig dieper inzicht wordt het duidelijk, dat mannen van wien geen groote scheppingsidee uitging, doch die meesters waien in hun handwerk, hierin al hunne gaven concentreerden, en zoo doende zichzeKe de moeilijkste eischen stelden, die zij door hun technisch mees terschap trachten te overwinnen. Uit W. VAN EsVELD t Hoofddirecteur der Surinaamsclie. Ban1:. Marken. (Reproductie op K van de origineele houtsnede). recht deed komen. Hier kennen we namen als Walter, Tilly, Erend' Ainour, Panne maker, meesters in hun vak, we herin neren slechts aan de houtsneden nanr Gustav Doré, die uitmunten door fijnheid van lijn. Trouwens het maken van derge lijke houtsneden of houtgravuren eigen lijk, vereischt een niet te miskennen ge voel voor kleur en lijn, daar bij het weergeven van een gewasschen teekening, Stelle am Pegnitzeinfluss. (Reproductie op 14 der ware van ecne houtsnede uit: Die Stadt Nürnberg". deze periode, waarin de houtsnede nog het beste en meest gezochte reproduc tie-middel was, bij onbekendheid met de photo-chemigraphie, die haar later langzamerhand verdringen zou, uit dat tijdperk dagteekenen de weergaven van schilderijen, photographiën, aquarellen, waarbij men tot de toets van het penseel, tot den schaduw der verf streek nauwkeurig nabootste en tot zijn van de uitcenloopcnde tinten eener photograh'e, de houtsnijder door het laten staan van zwarte lijnen, door het insnijden van witte, combinaties moet /ion te maken, die het juiste effect te weeg brengen. Hier is het glanspunt, het bereiken van een resultaat, dat zoo nauwkeurig moge lijk herinnert aan het procédévan het origineel; alle eigenaardigheden, die de houtsnijtechniek medebrengt, worden opgeofferd; men getroost zich moeilijk heden, die uit een andere werkwijze ge boren en daarin geheel van zelfsprekend, bij de hoogdruk van het hout bijzondere vaardigheid vereischen. kortom, het geheele verband, dat vroeger tusschen tee kening en houtsnede bestond, eeniszins faute de inieux, wellicht, is geheel ver loren geraakt, geen teekenaar dacht zich meer, zijn lijnen, zijn arceeringen, zoo in te richten, dat ze aansloten bij reproductie in houtsnede, en zelfs niet zij, die veel voor illustratie werkten en hunne schetsen direct op het houtblok maakten. Kaakte de houtsnede als zoodanig meer en meer op den achtergrond door de veel eenvoudiger en goedkooper photo-chemigraphische procédés, in andere richting werd zij langzamerhand weder gereleveerd, daar enkele artisten, bij eigen beoefening der techniek er een nieuwe uitdrukkings wijze hunner gedachte in zagen. Dat hier werd uitgegaan van het altersimpelste,dat dit procédékan geven, wit op zwarte fond is duidelijk, ook de vlakke boekversieJ. J. BI KS ING, <-GRA.VENHA.GE, Molenstraat 65, 65' en 67. loderne Schilderijen, Aquarellen en Gravures. Laat Uwe woning inrichten Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles. Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten en Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel onder volledige garantie. Vele attesten. MEUBEL-BAZAR, Singel 263-283, t>U de Kantoor-Meubelen 1. MEIJERISK MEIJER. Telefoon SO09. ent p 'tBINNENHUIS' ROKIN 120 AMSTERDAM. ? MEUBELEN-EN-HUISRAAD ? . NAAR - ONTWERPEN - VAN »BEK ENUE-AM BA CHTS -EN ? ?.? SIERKUNSTENAARS, v - EENVOUDIGE - ZOOWEL ALS KOSTBARE ?. ? COMPLETE - AVON ING '. ? -==L IN1UCHT1NGEN. Firma J. W, DE GRAAFF, Bl FAIENCE l EN TEGEL FABRIEK HOLLAND NAAML-VENN-CÊV-T6 UTRECHT AARDEUJERK EM TEGELS KUNSTNUVER: HEID-WONINGINRICHTINGEN R E G U L l E R S: GRACHT4Ö-H AMSTERDAM i 69 P Atelier Th. DE BOCK Veiling 7 Maart 1905 en volgende dagen, DIRECTIE: FREDERIK MULLER & Co., Mtoelenulrnat iO. Bevat : 'J van den meester, van M. BAT EK, K. J. BLOMMKRS, G. H. BKEITNEK, JOö. IriKAELS, IS. KSKAELS, JACOB MAKIS, J. H. WKISSEXBRl'CJI enx. Verder een HOOGST Ju K K K W AA KHIOK COI.I.EC^TIK «IIIXEKSCII l'OKSEI.KIX. ltIJXO\l>F|{ FKA1I OUlft UELFTSi'lI, P11AC7HT1GU OUDE MEUBKLEX, THP1JTEX, BEEI.UUOUW\VEIU4EX, OII>E M< IIII;I»KKIJE>, EXZ. De geïllustreerde Catalogus is in bewerking. Ken tweede Catalogus zal omvatten uit verschillende collecliün on nalatenschappen: ZEER ISKLANfjiKIJKE OllOE S?HII,l>KlllJi:W, l'KAt'IITIGE OUDE MEUBELEN, PRECIEUSE 5KII.VEKWEKI£E3¥E^T PO KM EI, EI WEIT, JUODEKJVE S?1III.I»FIU.IE\ KJS AUUAI6EM/EX, van L. A PO U A II. l'.AKKKH KORFF, TH UK l'.OCK. .1. BOSl'.OOM, J. I',. ,TON( JKTNO, .1. C, K. KLINK KNBKim, JACOB en W1LLEM M A UI-i, A. NEUllUVS, .l.-il. \VKISSENBRi;CII, ,1. II. Wl.ISM CLLKK m-/.. HG" Aanvragen om ta.xatiën of' bijvoeging of iufonnatiën hetreilende onze N'eilingen nilslnileiid 1« adrossecren : Doelenstraat 10, Amsterdam. Hrugge. (N'erkleinde repioductie van de houtsnede;. r L' inrichting Si g en }{aard. Saloxis-, Eet-3 Zit- en Slaapkamers. ===== e o £ anbevelingen van eerste Fauiiliën. ? ? ? fi-ifffinit-atit itfi aanvi-ayc. i'laatfiag franco Spuistraat 171, hoek Faleisstraat. Telephoon 614O.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl